Lou van Burg en Cora van Wijli
in Jan de Hartogs „Hemelbed"
kijk naar
luister naar
ARAM
ASSISTENTE OP CRIMINELE ZAKEN
Blonde Dolly
Totaalshow
Feuilleton
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Donderdag 8 januari 1970
DE VRIJE ZEEUW
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Wat moet
Lou van Burg, de wakkere quiz
prater, die vrijwel alle Europese
bedden heeft beslapen, nu weer
in „Het Hemelbed" van Jan de
Hartog? Dit is de eerste vraag die
opkomt bij het wereldkundig wor
den van de mare, dat er een vijf
uur durende show in de maak is
rond dit onverwoestbare stuk to
neel, dat in ontwapenende wee
moed en levenswijsheid zich af
speelt in en nabij de echtelijke
sponde. Lou zelf maakt daar zon
der blikken of blozen geen pro
bleem van: „Er komen steeds
meer Van Burgen. Dat kost een
hoop geld. Er moet brood op de
plank komen, liefst met wat er
op".
Veelbesproken en welbespraakte
Lou heeft overigens nog meer pijlen
op zijn boog, die hij puntig door de
ruimte liet zwiepen, toen in de foyer
van de Amsterdamse City spel en
spelers uit de lakens werden gewik
keld. Lou heeft grote ervaring met
het huwelijk. Dat is geen nieuws, zal
men zeggen, maar hier te lande is
niet of weinig bekend, dat Lou in
Duitsland tot in Berlijn toe avond
aan avond op de planken „De haar
in de soep" staat op te vissen, waar
in naar Amerikaanse snit in scher
pe bewoordingen het vuur wordt op
gestookt van de hel, die het huwelijk
ook kan zijn.
In dit spel voor twee acteurs vindt
Lou aan zij zijde in het hemelbed de
Haagse Cora van Wijk, bekend van
het voormalige volkstoneel van Wil
lem Goossens. Zegt Lou: „Ik vind
het heerlijk om dit met Cora te mo
gen doen''. En Cora bevestigt, dat dit
volkomen wederzijds is en betreurt
direct daarop haar steelse blik op
het buikje van Lou, die prompt uit
zijn doorgezakte houding recht veert
en sissend met defensieve bedoelin
gen een nieuwe vuurpijl lanceert:
Ik ben duidelijk 50 geweest. Eigen
lijk te oud voor de eerste huwelijks
nacht in het hemelbed. Maar er is
al tien kiio af. Aan de andere tien
kilo wordt gewerkt". Door omzitten-
den wordt hij erop geattendeerd, dat
het er niet om begonnen is, dat hij de
algehele gewichtloosheid bereikt.
Grapje. Lou lacht, maar niet zo hard
als gewoonlijk om zijn eigen grapjes.
Het hart van Cora moet wel vol zijn
van Lou, want haar mond loopt er
van over- „Weet u, dat er prijsvra
gen zijn in Duitsland met als hoofd
prijs een bezoek aan onkel Lou?".
Cora schudt ook met grote kwistig
heid reputaties uit haar mouw die
haa-r uitverkiezing rechtvaardigen
voor een hoofdrol in deze show. Zij
is doorkneed in het toneelvak door
Cruys Voorbergh en door de gebroe
ders Lutz bij het Rotterdams Toneel.
Zij heeft rondgeneusd in Cyrano de
Bergerac maar bereikte haar absolu
te hoogtepunt bij Willem Goossens,
dis met het door hem gestichte
volkstoneel Cora duizenden keren af
wisselend als „Witte non" of als
„blonde Dolly" naar voren schoof.
In die jaren maakte Cora van de
zaal een puur tranendal. Zielsdiep
getroffenen sloegen hun handpalmen
rauw. Nonsens, zei de culturele eli
te maar Cora gelooft nu nog heilig
in haar publieke Dolly als vólks-
stuit.
Willem Goossens deed trouwens
niet voor haar onder. Hij werd op
handen gedragen in „Marinehelden"
„Moeder" met Rika Hopper. „Jon
gens in Indië", „Rozenkrans" en
„Schipper naast God". Onvergetelij
ke avonden in het Haagse gebouw
voor K. en W., waar men toen het
afbrandde het traanwater nog kon
horen sissen. Voor Willem, de grote
volkstonelist werd Holland spoedig
te klein. Hij trok Europa in, mat zich
de naam Bill Redley aan en bood
shows en revues aan in alle grote
steden, tot in Israël toe, waar hij het
presteerde om ondanks de hitte de
vloer onder zijn ijsshow keihard te
houden.
Het volle gewicht van zijn per
soonlijkheid bond hij aan onderne
mingen als Redley's Productions,
International Television Productions
GmbH en aam Mass Produktions
Holland CV.
In deze kwaliteit ook klopte hij bij
Jan de Hartog aan, die nu al tiental
len jaren lang het goud voor het op
scheppen heeft uit zijn hemelbed, zo
zeer spreekt dit fijnzinnige stuk met
zijn substantiële humor alle nationa
liteiten aan. Maar zonder subsidie
krijg je in een vrije produktie zelfs
het hemelbed niet tussen de gordijnen
Daarom heeft bij Bill de idee post
gevat. dat het hemelbed een publie
ke trekpleister zal worden, wanneer
het wordt opgemaakt als een totaal
show. Toneel omgeven met alles
wat de Bühne bieden kan: toneel,
zang, dans, modeshow, ballet, panto
mime, cabaret en beeldende kunst
Jan vond het gelijk goed en Bill
kreeg Lou op zijn hand als publiek-
trekker De zes episoden, waaruit dit
toneelstuk is opgebouwd en waarin
het leven van een echtpaar in zijn
ups en downs uit de doeken wordt
gedaan, worden onderbroken door
projectiebeelden met muziek, waar
in kijkjes worden gegeven van de tijd
waarin dit stuk speelt, te beginnen
in 1895 tot nu. Bill neemt zelf de
regie en heeft als datum voor de pre
mière begin mei in zijn hoofd. Daar
na wil hij er het hele land mee door.
Hij heeft al theaterdirecties aan de
lijn gehad, die wel eens wat anders
willen dar. met tomaten bekogeld
verantwoord toneel.
Als het doek zal vallen voor „Het
hemelbed" is dat niet het einde van
de totaalshow. Die zal dan pas net
goed op gang gekomen zijn en zal
volgens Redley nieuwe hoogtepunten
vinden in aansluitende shows, geti
teld „Huwelijk, sex en familie"
„New Light Show" en „Modebeel
den tot 2000". Hierin zijn belangrij
ke rollen weggelegd voor Rosita
Bloom en de cabaretier Rober Smit.
Rosita en Rober weten zelf nog
niet precies hoe dit er allemaal uit
zal komen, maar Rosita doet niets
zonder haar vader en die zag er wel
mogelijkheden in om „Het Hemel
bed" met Rosita tot een succes te
maken, terwijl hij het omgekeerde
eveneens heilvolle perspectieven ver
moedt.
Voor Rosita begon het allemaal,
toen zij werd opgebeld door een va
ge dame die later de secretaresse
van Bill bleek te zijn. Zij vindt het
dom om ergens nee op te zeggen,
dus dat deed zij niet. En daar had
zij geen spijt van, toen later Bill
zelf met zijn plannen op de proppen
kwam.
In deze bed-show, kan zij zich van
vele kanten laten zien. Zij speakt en
showt mode, zingt een liedje, danst
temidden van balletboys en mini-
maxi-meisjes en fungeert in hoge ma
te ook als gastvrouwe van het pu
bliek, dat na het Hemelbed opnieuw
van de ene verbazing in de andere
zal moeten vallen, wil het allemaal
goed zijn. Wat de mode betreft, be-
paaxt de show zich niet tot de laatste
lijnen, maar trekt de lijn door tot
het jaar 2000, dit alles op de golf
slag van de maximaalste mini tot
de minimaalste maxi, verdiepte in
zichten in doorkijkkleding en met al
die hulsels van geheimzinnigheid,
waarmee de vrouw zich altijd heeft
omgeven, niet statisch en steriel tus-
Lou van Burg: „Ik ben duidelijk 50 geweest. Eigenlijk te oud voor de eerste huwelijksnacht in het hemelbed.
sen de meereizende zetstukken ge
plaatst, maar alles naar de eis van
deze tijd volop in de kabbelende be
weging van ballet met schokkende
schouders, wiebelbenen en lenige
lendenen
Voor dit laatste werk heeft men
20 jongens en meisjes nodig, die de
ze week naar de auditie waren ge
komen, waar Rober Smit, bekend
van „Adam en Eva" van Frans en
Fiet Koster, en de op de buis gebo
ren star Rosita vele misgeboorten
aan het cog voorbij zagen trekken,
maar minsténs zoveel jongens en
meisjes ontwaarden, die het eerste
floodlight aanschouwden en die de
kwalificatie „machtig materiaal"
meekregen. Van al dit op punt van
geboren worden staand talent moet
Rosita sterren maken, die de show
moeten dragen.
Rosita en Rober zeggen, dat ze er
samen iels moois van zullen maken.
Dat zeg: Cora ook met een olijk
oog naar Lou.
Laat dat maar aan Lou over.
4521 „Ik heb jullie een voorstel te doen", begint Aram tot het geke
tende drietal. „Niora bevindt zich in de macht van Salladin. Wie van jullie
bereid is, ons als gids naar Salladins verblijfplaats te brengen, zal als wij
erin slagen het meisje te redden, vrijuit gaan. Hij die weigert, gaat mee terug
naar Italië en je weet, wat dait voor jullie betekent. naar de galeien!!"
De drde gevangenen staren hem aan met ogen vol bittere haat en zwijgen.
„Wel, Igor?" vraagt Aram. De baardman spuwt verachtelijk op de grond en
zwijgt. „Faurus?" Geen antwoord. „Juan?" Aarzelend, met doodsbleek gelaat,
stapt de aangesprokene naar voren. „Akkoord ik doe het", zegt hij hees.
„Verrader!" Ellendige lafaard!" barst Igor plotseling los en zijn geketende
handen grijpen naar Juans keel! Sterke negers sleuren de woedende reus
weg en in machteloze woede schudt Igor dreigend de gebalde vuisten.
„Wacht maar, Aram! Salladin zal je weten te vindenbrult hij. „Niemand
kan de vorst van Suprania weerstaan
4621 Vier lange kano's gestuwd door de pagaaien van krachtige roeiers,
glijden stroomopwaarts over de brede rivier. Links en rechts reusachtige
berghellingen op, begroeid met dichte ondoordringbare wouden. De uren
verstrijken en eindeloos klinkt het eentonige ritmische gezang van de roeiers
over het water. In de voorste boot zitten Aram, Agua, Falco, de jager en
Juan, hun gids tegen wil en dank. Somber zwijgend staart Juan voor zich
uit. slechts een enkele keer, als zij bij een splitsing in de rivier komen,
geeft hij de roeiers een aanwijzing. En Agua ,die vlak achter hem zit, is ook
al niet in de beste stemming. „Wat een land", foetert hij nijdig. „Bomen,
bomen, bomen en nergens een fatsoenlijke herberg, waar een reiziger in
deze hitte eens een goede pint bier kan drinken! En dat alles om een neger
meisje! Bah, die ridderlijkheid van U brengt ons weer eens in een wespen
nest!" Aram glimlacht en zwijgt. Hij weet, dat er met Agua over riddereer
niet te discussiëren valt. Maar toch, zal het hen ooit lukken, in deze wildernis
vol gevaren Niora te bevrijden uit de handen van Salladin?
Opnieuw de kroongetuige voor een
persoonsbeschrijving van zijn kennis
sen. Er kwam geen dwerg tevoor
schijn.
Er kwamen enkele moeilijke dagen.
De hoofdcommissaris ontbood enkele
malen de commissaris der recherche
en hoofdinspecteur Van de Water. De
burgemeester liet zich geregeld van
de stand van het onderzoek op de
hoogte hcuden. De officier van justi
tie verscheen ten burele. De rechter
commissaris telefoneerde omtrent be
paalde nasporingen, die hij persoon
lijk voorgesteld had en die ook niets
opleverden, maar die volgens hem
wel iets konden opleveren als ze op
de juiste wijze aangepakt werden.
De plaatselijke pers begon zich af te
vragen waarom deze zaak nog niet
was opgehelderd. In de stad werd al
gefluisterd, dat de justitie de zaak in
de doofpot wilde stoppen, omdat er
zulke hoge pieten bij betrokken zou
den zijn
De rechercheurs maakten ontelba
re uren. Elke man werd, als hij maar
even vrijgemaakt kon worden, uitge
zonden om waar-dan-ook iets van de
gestolen goederen te achterhalen. In
alle grote steden van het land slopen
onze mensen langs de opkopers en
beruchte adressen. Vele oren luiste
ren naar een verdacht woord, een en
kele verdachte lettergreep, die ook
maar iets te maken kon hebben met
de geruchtmakende insluiping. Alle
grensposten en buitenlandse instan
ties waren ingelicht.
Soms kwam iemand met een „kost
bare tip". Dan kwam het gehele po-
litie-apparaat in beweging, werden
er vallen uitgezet en beleefden we
een „inval" in optima forma. Het re
sultaat bleek tot nog toe nihil.
Nasporingen in de archieven ble
ven ook zonder resultaat. Van de be
kende insluipers, die toevallig op
vrije voeten rondliepen, kon niet be
wezen worden dat ze op de bewuste
avond in deze gemeente waren. Ve
len kwamen °P de proppen met een
alibi, dat bij controle wel „water
dicht" bleek te zijn. En degenen, die
voor die avond geen verblijfplaats
konden opgeven, moesten we ook als
onschuldig beschouwen, anders had
den ze in de verstreken dagen wel
voor een hecht alibi gezorgd!
Meer en meer kwamen de hoge ba
zen tot de overtuiging, dat een uitge
slapen „amateur" toevallig door een
opengelaten deur was binnengewan
deld en door het feestgedruis op het
idee was gekomen boven een slag te
slaan. De man moest hebben geboft
dat niemand hem bij het in- of uit
gaan had gezien, ofwel hij had zich
als een gast door de gang bewogen
zonder dat het personeel speciaal
aandacht aan hem had geschonken.
Inspecteur Quack verzette zich tegen
die mening. „Als er een deur open
staat, merkt iemand dat wel op,"
betoogde hij, „ik veronderstel dat ie
mand van het personeel een buiten
staander via de balkondeuren of
door een raam heeft in. en uitgela
ten. Of zelf van de gelegenheid ge
bruik heeft gemaakt en de buit goed
verstopte."
De gangen van de personeelsleden
werden nagegaan, dus mocht er ie
mand bij zijn die contacten onder
hield met verdachte figuren, dan
hadden we dit al kunnen weten. Ten
zij de persoon in kwestie zo slim was
om zich voorlopig geheel afzijdig te
houden. Tenslotte kon een medeplich
tig personeelslid vermoeden, dat al
le personen uit het huis een tijd lang
in het oog gehouden zouden worden.
M'n chef zocht het dossier nog eens
door op een mogelijk klein detail, hij
drukte onze mensen met de neus op
het spoor van de beide dienstmeis
jes, de huisknecht en de chauffeur,
schaduwde persoonlijk de diverse
verloofden en echtgenoten, liet de
gangen nagaan van de zoon des hui
zes, maar kwam al even onverrich-
terzake terug als zijn voorgangers.
„Als u eens in de kranten laat pu
bliceren dat de buit gevonden is en
dan laat kijken wie er schrikt"?
suggereerde ik.
„Ik denk, dat jü het hardste zal
schrikken, Ineke. Besef je namelijk
wel, welke gevolgen dat bericht zou
hebben voor de politie, de bestolene,
het grote publiek? En wat gebeurt
er als we geen resultaat boeken en
het blijkt, dat de politie nog even ver
is"? J. A. F. keek me beschuldigend
aan en ik bloosde.
Twee dagen verstreken, de volgen
de middag zou de gemeenteraad
vergaderen. De burgemeester ver
wachtte lastige vragen en vroeg al
le stukken op. De hoofdcommissaris
liep tierend rond omdat er nog geen
enkele vordering gemaakt was. De
rechter-commissaris verweet de
commissaris der recherche, dat zijn
aanwijzingen niet op de juiste wijze
opgevolgd waren. Hoofdinspecteur
Van de Water kreunde luider dan
ooit. We moesten allemaal overwer
ken. Alleen m'n chef neuriede en
deed geheimzinnig.
Ik stapte die avond aan de arm
van inspecteur Quack onder een gro
te paraplu door de striemende regen.
„Beter dievenweer konden ze niet
voor je uitzoeken", bromde m'n
chef, „kom mee, we zullen hier ons
licht opsteken". En wadend door een
paar diepe plassen verzeilden we in
een klein kroegje, ,,'t Is hier ten
minste droog van buiten en nat van
binnen", grapte de kroeghouder,
„wat zal 't wezen"? „Twee warme
punch, Nelis"! bestelde de inspec
teur.
Terwijl we nipten van de hete
drank schoof de kroegbaas vertrou
welijk in onze richting. Ik zag, dat
hij met m'n chef enkele onverstaan
bare woorden wisselden en keek 'n
andere kant op. Opeens boog Quack
zich naar mij over. Ik dacht, dat hij
me een zoen wilde geven, maar hij
fluisterde: „Ga naar buiten en stuur
Steensma"!
(wordt vervolgd)
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
NOS
18.55 JOURNAAL
TROS
19.04 JAM
Muzikale show voor de jeugd
(Kleur).
NOS
20.00 JOURNAAL
TROS
20.20 TROS-toto
20.40 DE DIEF VAN WASHINGTON
TV-serie (Kleur)
21.30 EJJ FIET EN FRANS
Amusementsprogramma
(Kleur)
22.15 WEGWEZEN
Quiz voor autorijdende echtpa
ren.
NOS
22.40 JOURNAAL
TELEAC
22.45-23.15 ORGANISEREN EN LEI
DING GEVEN.
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
NOS
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
Informatief programma.
19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST
NOS
20.00 JOURNAAL
VPRO
20.20 MAN, WOMAN AND DOG
Japanse tekenfilm
20.30 PIANORECITAL
Moderne muziek.
20.50 KERSTMIS WERD UITGE
STELD IN HAVANA.
Reportage uit Cuba.
21.30 FANTASIO 69-70
Reportage over een jeugdhuis.
CVK-IKOR-RKK
22.20 CHRISTENEN IN LATIJNS.
AMERIKA.
Documentaire.
NOS
22.50-22.55 JOURNAAL
18.25 TECHNISCH EN WETEN
SCHAPPELIJK ENGELS.
18.55 ZANDMANNETJE.
19.00 TIENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
19.50 FRANSE LES.
19.52 CULTURELE KRONIEK.
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 MARCUS WELBY
TV-feuilleton.
21.15 HORIZON.
22.05 NIEUWE FILMS
22.45 JOURNAAL
17.45 NIEUWS
17.50 SCHOOLTELEVISIE
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 POLITIEK PROGRAMMA
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 COMMENT NE PAS éPOU-
SER UN MILLIARD AIRE.
Feuilleton.
20.00 JOURNAAL
20.30 L'ARNAQUEUR
22.25 NIEUWE FILMS
23.10 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT.
20.15 DESIGN FOR LIVING.
Amerikaanse speelfilm.
21.45 SEXUALMORD
Documentair programma
22.50 JOURNAAL
Commentaar en weerbericht.
17.25 WEERBERICHT VOOR DE
WINTERSPORT.
17.30 NIEUWS EN WEERBERICHT
17.35 SKAAT EN MUZIEK
18.05 ACTUALITEITEN EN MU
ZIEK
18.40 ICH UND PARIS
TV-film
19.10 WENN MAN DEN TEUFEL
NENNT
TV-spel (Kleur)
19.45 NIEUWS
Actualiteiten en weerbericht
20.15 11 UHR 20
Detective-serie (Klem-).
Aansl.nieuws.
21.15 DISCUSSIE.
22.00 MUZIKAAL AMUSEMENTS
PROGRAMMA (Kleur).
22.45 NIEUWS.
Weerbericht en weerbericht
voor de wintersport.
Fiet en Frans Koster, vanavond op het scherm.
Donderdag 8 januari
HILVERSUM 1 402M
AVRO: 12.30 Modern platteland.
12.35 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. 13.30 Ik hoor ik hoor
wat u ijiet hoort, lezing met gram
mofoonplaten. 14.30 't Is historisch,
programma over geschiedenis. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03
Van vier tot vijf: radioprogi'amma in
een Notedop. 17.00 Tussen 10 pl. en
20 min: lichte grammofoonmuziek
voor de tieners. 17.30 „O": een
rondje radio. 17.55 Meded. 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaal 18.20
Uitzending van de Communistische
Partij van Nederland. AVRO: 18.30
Stereo: Licht instrumentaal ensem
ble. (Om 18.40 Kwispel: quiz). 18.55
Voor de kinderen. 19.00 Jeugd en rit
me: licht muziekprogramma voor de
jeugd. 19.25 Gesproken brief. 19.30
Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en
dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel: ra
diocatechese. 19.50 Memo: literair
programma. AVRO: 20.05 Stereo:
Romeo et Juliette, opera van Berlioz,
uitgevoerd door Radio Filharmonisch
orkest, Groot Omroepkoor en solis
ten. 21.50 Stereo: semi-klassieke pia
nomuziek (gr.) 22.00 Jekemmewat:
cabaretprogramma. 22.30 Nieuws.
22.40 Mededelingen. 22.42 Radiojour
naal. 22.55 Tout a toi: informatief
programma uit Parijs. 23.20 Stereo:
Parels der muziek: oude en klassieke
muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 12.00 Los-vast: gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Act.
14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians
Show: licht muziekprogramma. 14.30
Klassieke liederen (opn.). 15.00 Gere
formeerde middagdienst. NOS: 15.30
Meer over minder: programma met
meer informatie over mensen en din
gen die minder op de voorgrond tre
den. (16.00-1602 Nieuws.) NCRV:
Spoi-tactualiteiten. 18.00 Stereo: Tijd
vrij voor muziek in vrije tijd: radio
competitie van koren en korpsen
18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten
Aansluitend: ca. 19.00 Spektrum-
maatschappelijke vraagstukken na
der belicht. 19.15 Stereo: muziek van
het Leger des Heils. (gr.). 19-30
Klassieke gewijde muziek (opn.).
20.00 Ferdinand Huyck (deel 13) se
riehoorspel. 20.22 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 20.3'J Radio Ac
tief, gevarieerd programma. (Om
22.30-22.40 Nieuws.) 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-
Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13 03 Ac
tualiteiten. 13.08 C ntspanr."n lun
chen en luisteren. 14.00 Nieuws.
14.03 Holster: pop- en countrymu-
ziek. (15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws.
16.03 lORRRrrrhitparade. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla-
tenprogramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten voor
de schippers.) 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
beursberichten en dagklapper. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Ka
mermuziek. 15.00 Casinomuziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Grammofoonmuziek. 16.15 Voor ou-
dex-e luisteraars. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen. 17.15 Jazz-
kroniek. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmu
ziek. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30
Franse les. 18.33 Grammofoonmu
ziek. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Gram
mofoonmuziek. 18.45 Sportkroniek.
18.52 Taalwenken. 18.55 Intermezzo.
19.00 Nieuws, weerbericht en actuali
teiten. 19.40 Intermezzo. 19.45 Poli
tieke uitzending. 19.55 Grammofoon
muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit.
20.10 Boekbespreking. 20.25 Grammo
foonmuziek. 20.30 Hoorspel. 21.25 Ca
sinoconcert. 22.00 Nieuws, berichten
en culturele kroniek. 22.20 Gevari
eerd programma. (23.00-23.10 Nws.).
23.40-23.45 Nieuws.
Vrijdag 9 januari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon
muziek. (8.00 Nieuws; 8.11 Radio
journaal. 8.30-8.33 De froenteman).
NOS: 9.00 Internationaal Spectrum:
oude koormuziek en moderne orkest
muziek (opn.). (9.35-9.40 Waterstan
den). AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-
11.02 Nieuws.). 11.30 Komt vrienden
in het ronde: programma rondom
het volkslied'. 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Stereo: Badinerie:
klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws.
7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging.
8.00-8.10 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek
voor de huisvrouw.) 9.40 Schoolradio.
10.00 Stereo: Semi-klassieke orkest
muziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.03
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III 240 EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker show. (10.00 Nieuws.) NOS:
Nieuws. 11.03 De Felix Meurders
Show.