Geen schnabbels voor Martine Bijl Lenny Kuhr op tournee Bontmantels ARAM klik luister naar ASSISTENTE OP CRIMINELE ZAKEN L Ontdekking Verkleinwoorden Liedjes van Martine Feuilleton NEDERLAND I.- NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II ene Vrijdag 2 januari 1970 DE VRIJE ZEEUW (Van onze showredactie) AMSTERDAM Als ze de dochter van de heer Trom was ge weest (wat God in zijn alles omvattende wijsheid gelukkig bijtijds verhoedde) zou onvermijdelijk het moment zijn gekomen, waarop hij met een mengeling van trots en vaderlijke achterdocht had uitge roepen: „Het is een bijzonder kind. En dat is het". Hij had dan ook nog het grootste gelijk van de wereld gehad, want de carrière van ranke, asblonde Martine Bijl is inderdaad van een weerbarstig, eigenzinnig soort, dat nauwelijks kleurt bij de ijzersterke succes- stories, die de vaderlandse topartiesten op gezette tijden aan de fans opbiechten. De impressario's, platcnbonzen en zaalverhuurders verdringen zich niet op de eindeloze trap, die van muis grijze Jan v. Eyckstraat in Amster dam naar de ouderlijke étagewoning leidt en dc post, die haar moeder 's- morgens glimlachend op het rookta feltje legt, blijkft doorgaans beperkt tot een handvol rekeningen en voor delige weekaanbiedingen van de su permarkt om de hoek. Aan de wan den van de huiskamer en de salon hangen ook geen bustefoto's, waarop men de gevierde zangeres ontwaart, terwijl ze doende is Charles Azna- vour een klapzoen op zijn ingevallen linkerwang te geven. Tevens is bij de opstelling van het loodzware meu bilair geen rekening gehouden met een prijzenkast, een plank voor de fan-mail en een spijker, waaraan haar eerste gitaar, compleet met de verkleurde linten hangt. Op die manier wordt elk gesprek met Martine Bijl een verstilde ge beurtenis, waarin de betrekkelijkheid van het aards gesappel centraal staat. Do courante reclamekreten, die an dere zangeressen moeiteloos uitsto ten! „Nou ik geloof, dat mijn laatste elpee wel de grote kraker gaat ma ken. Dat zegt Gijg ook. Gijs zegt: „Je hebt een paar ijzersterke num mers Truus. Dat vreten ze") zijn op eens vervangen door doodvoorzichti ge vraagtekens achter elke volzin. Terwijl ze het leven gulzig inha leert via de filter van steeds nieu we mentholsigaretten, meldt ze van uit vaders leunstoel, dat het langza merhand tijd wordt om bewegings- lessen te nemen. Zeg nou zelf, Wille- ke Alberti heeft er ook zoveel baat bij gevonden. „De ellende is alleen, dat ik me zo weinig beweeg", zegt ze, „ik ga gewoon staan en dan begin ik". Ze schenkt haar gast een bemoe digende glimlach, die in de verte doet denken aan een ongemeen jonge Marlène Dietrich. Ze produceert daar bij ook nog een passend bruin geluid dat de gelijkenis verder afrondt. Is het eigenlijk geen ongehoorde tijds- verspilling om zo'n vrouw te vra gen. hoe ze nou met zingen begon nen is? Hoe is het nou allemaal begonnen Martine? Waarachtig, ze blijkt toch de be schikking te hebben over een water dichte ouverture voor een peilsnelle loopbaan Zeven tien-jarige gymna siumleerlinge, enige dochter van een Amsterdamse huisarts en grote fan van An Silvestre, springt op het to neel van de school en zingt twee liedjes (tussentijds dompertje van Martine: „Ik zag er uit als een schuw, bevend vogeltje, maar dat gaf geen bliksem, want ze klapten toch wel. Het waren immers mensen van je eigen school. Die laten je heus niet afgaan") En zie, wat gebeurt er. Wie zit er stom toevallig in de zaal en is razend enthousiast? Je houdt het niet voor mogelijk, maar hij is het wel degelijk: de goe de kennis van Ben Levi, in hoogst eigen persoon. Hij komt na afloop ademloos aansnellen en belooft een ontmoeting met Ben zelf. die op dat moment nog een platenmaatschappij op dwergvoeten aan de praat houdt. Ben heeft ook jaren een rubriek bij de AVRO gehad, waarin hij kersver se Franse schijfjes draaide en Ben kan het dus weten. Ben belt inderdaad op en zit korte tijd later tegenover Martine. En daar blijft het niet bij. Ben luistert ook, Ben is op zijn beurt enthousiast en laat gelijk een eepee- tje persen Die Ben. Korte tijd later wordt zijn platenmaatschappij geli quideerd. Dan komt Willem. Willem van de vuist, Willem van de carnavalsschla gers. Zeg maar Duys. Duys heeft zijn oortjes heel toevallig ook niet in zijn zak en staat eveneens aan het hoofd van een eigen platenmaatschappij. Hij laat een handvol king-size schij ven door Martine volzingen en lan ceert haar als ambassadrice van de verkleinwoorden. Ze zingt over het mos van het bloemendaalse bos en laat zich ook over andere zegenin gen van het vaderlandse struweel niet onbetuigd Naast het hemellichaam van Willem stijgt haar ster bevre digend en het wachten is nu alleen nog op de definitieve doorbraak. Kor te tijd later wordt zijn platenmaat schappij geliquideerd. Zeg nu zelf: als dit geen spek is voor de bek der carrièrebouwers, dan kan heel Nederland de lier wel in de knotwilg nangen. Dan is het gedaan met de jonge sopraan en de ouwe alt Kenners voorspellen dan ook, Dat Martine Bijl zich nu een weg naar de top zal bevechten Wie zwaait daar reeds met de vette Duitse con tracten, wie kijkt daar reikhalzend naar haar vanuit de controlekamer der Bavaria-studio in München, wel ke Vlaamse guit is bereid om haar een ere-plaats te geven in zijn festi val van luisterliedjes? Vergeet het maar jongens. Berg de serpentines maar weer op en stuur de fanfare naar huis, want Martine ziet er geen brood in. Martine zegt-' „Weet je wat de pest met mij is? Dat is omdat ik zo ongelooflijk honk vast ben Ik vind Holland een zalig land. Als er mogen iemand aan de deur klopt met een enorm contract voor Duitsland, dan stuur ik hem door naar Corry Brokken. Voor mij hoeft het allemaal niet. Ik weet nu al zeker, dat ik me ongelooflijk naar zou voelen, als ik in het buitenland moest optreden. Die paar keer in Bel gië zijn eigenlijk al te veel geweest Als ik dar weer over de grens kwair en ik zag die fijne, rechte wegen ir dat vlakke land weer, voelde ik m( pas op mijn gemak. Vanavond van 20.40 tot 21.10 uur via Nederland I kan men ge durende dertig minuten kijken, maar vooral luisteren naar Mar tine Bijl. Martine zingt dan: „Grote mensenland", „Lazare en Cecilie", „Frederiekje", Manne tje vrouwtje", „Nameloze", „Kin deren van toen", „Weet je nog wel mijn Aemstel" en samen met André van den Heuvel het door Henk van der Molen ge schreven duet „Pappie". De gast André van den Heuvel brengt ook nog het liedje „Beest achtig" ten gehore. De muzikale leiding van dit programma heeft Henk van der Molen. De produktie en regie be rusten bij John Schelfhout. Natuurlijk is Nederland in zjjn diep ste wezen een oubollig land. Dit is een volk van hadsiekadee en pak me nog een keer, maar ik heb nog steeds hoop, dat we er boven uit groeien. In elk geval krijgen jonge mensen nu de kans om te bewijzen, dat het ook anders kan, dat het Nederlands wel degelijk een taal is, waarin je fij ne dingen kunt zeggen en zingen. Het Nederlands is alleen niet te pruimen als je het niet goed gebruikt, als je de Johnny Hoes-toer maakt. Ik ben zelf ontzettend kritisch op mijn repertoire. Ik krijg pakken tek sten thuis, maar wat overblijft, kan in je handpalm. Daarom heb ik zelf ook nog nooit een tekst voor een liedje gemaakt. Ik had tot nog toe gewoon het idee, dat ik het niet kon, dat ik net het talent miste om er wat bijzonders van te maken. Ik houd van de gewone spreektaal in de poëzie Van mij hoeft het niet te allitereren En die hele fraaie vond sten mag je er van mij uitlaten. Daar irriteer je op den duur je pu bliek maar mee. Het kan niet eenvou dig genoeg zijn. Ik weet het. Ik ben bij de mees ten mensen bekend als het meisje, van het lieve kinderlijke werk, dat zal wel komen door mijn opvoeding en mijn karakter. Ik was tot nog toe gewoon niet rijp voor het andere werk. Je merkt dat ook aan mijn tekeningen en mijn verhalen. Van „Elfje, twaalfje" hebben ze gezegd, dat het te zoetelijk en te irrieel is. Ze zullen wel gelijk hebben, want ik leef inderdaad in een privé wereld je en ik voel me er nog redelijk ge lukkig ook. Vandaar ook, dat een zangeres als An Silvestre me zo aan spreekt. Die onwereldse sfeer in haar bedjes boeit me mateloos. Ik ben ook een tijd fan geweest van Brabra maar die zingt langzamerhand zo Martine Bijl: „Het is een bijzonder kind. En dat is het....'' vals, dat ze niet meer te pruimen is. Aznavour hoeft voor mij helemaal niet. Dat is een gladde griezel. Ik heb ook geen concrete plannen. Ik sta al vier jaar met mijn platen op een lage pit, er zitten geen waan zinnige toppers tussen, maar ik kan daardoor ook niet mateloos zakken. Ik vind het al heel mooi, als ik het nog een tijdje vol houd, als mijn pla ten wat meehobbelen. Ik houd er niet van om me bij de mensen op te drin gen, om me in allerlei bochten te wringen voor het geld. Geld zegt me weinig, ik hoef geen dure sportauto te hebben Ik heb eigenlijk een he kel aan autorijden. Als ik perse zou willen kon ik 's- morgens, 's middags en 's avonds optreden. Je hebt er geen idee van, hoeveel klaver jasverenigingen er nog in Nederland zijn. Maar op het moment, dat ze zeggen: „We heb ben een schnabbel voor je", hoeft het voor mij niet meer. Het idee dat je van schnabbels moet leven, is voor mij al een gruwel. Laat mij nou zin gen, als ik het zelf ook leuk vind. Een keer per week voor een fijn gezelschap is meer dan voldoende. Als ik een manager had, zou hij me waarschijnlijk naar elke feestzaal sturen, die hij vinden kon, maar ik doe het toevallig zelf. Als ze me bel len, vraag ik eerst, waar het voor is. Als ik mijn liedjes moet zingen voor een zaal vol verhitte hoofden achter grote glazen pils, word ik er toch alleen maar verdrietig van. Dan zeg ik: „Kunt u niet beter een goo chelaar huren of Gert Timmerman" want het kleunwerk is echt niks voor mij. Ik zeg: „Meneer, als u mij huurt kunt u uw geld beter gelijk in het water gooien. Want het wordt toch een sof" Toch vind ik het een heerlijk vak. Het is een zenuwe-bedrijf, waar je steeds weer naar uitkijkt. Ik heb ook die waanzinnige angst, dat ik mijn tekst kwijt ben. Het gebeurt nooit maar dat nerveuze gevoel blijft. Voor concurrentie daarentegen ben ik nooit bang geweest. Wat is trou wens concurrentie? Die voel je pas, als je alleen maar aan je eigen cent jes en je eigen kleine belangetjes denkt. Als je elk moment van de dag denkt: „Ik moet me waarmaken". Ik hoef niks waar te maken. Ik zing gewoon door, zolang er nog behoef te is aan betere Nederlandse liedjes. Er zijn zoveel manieren, zoveel straat jes waarin je een carrière kunt op bouwen Ik geloof echt niet, dat ie mand in staat is om te bijten". Goed dat weet het vaderland dus ook weer. Het vaderland heeft er te vens recht op om te weten wat de hobbies zijn van Martine Bijl. Wat zullen we nu krijgen. Komaan Mar tine Vanuit de leunstoel wordt het vol gende bericht aan de samenleving doorgegeven: „Ik weet, dat het knul lig klinkt, maar ik kan het ook niet helpen. Ik borduur. Poppetjes naar een voorbeeld. Ik reproduceer blijk baar graag. Ik vind het nooit erg, als iets niet van mij is, want al in terpreterend geef je er toch weer een nieuwe dimensie aan. Voor mijn nieuwe langspeelplaat heb ik drie vertalingen gemaakt. Dat is dus al vast het begin. Misschien rolt er op den duur ook nog wel eens een eigen tekst uit. Op die langspeelplaat hoor je trou wens een ander geluid, dan je gewend bent. De mensen, die altijd gezegd hebben, dat ik me consequent aan de problemen onttrek, worden nu op hun wenken bediend, 'n Liedje als Koning Middelmaat heeft zelfs iets Brech- tiaans en hetzelfde gaat ook op voor De geest van de tijd. Ze zijn gemaakt door Henk van der Molen, die de meeste liedjes voor me geschreven heeft. Henk is gelukkig zo verstan dig geweest om met het ernstige werk te wachten tot het moment, dat ik er met mijn hele hart achter stond. En de rest. Ik ben nu 21. Ik ben nu al blij. dat ik nog niet eens 100 jaar op deze aarde zal moeten bi vakkeren. Dat het met zestig, zeventig jaar bekeken is. Ik heb geen enkele behoefte om de ontwikkelingen van het computertijdperk tot het bittere einde mee te maken. Ik mis daar voor helaas de vereiste geëngageerd heid". LEO THURING. 3721 Op de voorplecht van de kano tuurt het negermeisje naar de dicht begroeide rivieroever. Lange tijd staat zij daar, d^n slaakt zij plotseling een blijde kreet en beveelt de roeiers de boot naar de wallekant te sturen. ,Op die berghelling daar heb ik de rode kruin gezien, waarvan wij de bla- leren zoeken," zegt ze verheugd tot Agua. „Ik ga met enkele krijgers de bladeren halen binnen korte tijd zullen wij terug zijn Blijft gij hier in ie boot bij Aram wachten!" „Met het grootste genoegen", snuift Agua, „voor geen goud waag ik me in die ellendige plantenwarboel. Je breekt er je nek over de slangen en ander kruipend gespuis!" Terwijl Agua dus met de roeiers en de bewusteloze Aram in de boot ach terblijft, trekt Niora, vergezeld van haar panter en vier gewapende krijgers het oerwoud in. Maar ze zijn niet de enige mensen in het stille woud. Want hoog in de toppen van enkele eeuwenoude bomen duiken bij hun nade ring donkere gestalten haastig weg tussen het dichte gebladerte 3821 Zwijgend lopen Niora en haar metgezellen door het stille woud. Het monotone gezoem van duizenden muskieten en nu en dan het gekrijs van enkele apen hoog boven hen in de boomkruinen is het enige geluid, dat de drukkende stilte verbreekt. „Laten we ons haasten", zegt een der krijgers tot het meisje, „dit is het gebied der Kasai-stammen, die zich bij de Messeria's hebben aangesloten Dan, plotseling, begint Niora's panter kwaadaardig te grommen. Met enkele lenige sprongen snelt het dier vooruit door het hoge gras en blijft dan met zwiepende staart en dreigend ontblote tanden staan. Vanuit een hoog bam boebos duiken geluidloos enige donkere gestalten op „De Kasai schreeuwt een van Niora's krijgers ontzet. „Vlucht, vlucht Maar als het vijftal zich snel omdraait om het hazepad te kiezen, duiken ook daar vanuit het struikgewas talloze gewapende mannen opZe zijn reddeloos ingesloten door een ring van Kasai-krijgers .Ten aanzien van de vermiste bedra den verklaarde Frederik Karelse /oornoemd pas sinds 1 okt. jongst- ulen te hebben bemerkt, dat nu en lan de postzegelaks niet geheel clopte en er enkele malen acht of legen gulden ontbraken. Hij kon mij liet precies opgeven op welke dagen lit het geval was en ook niet welke irecies de vermiste bedragen waren, laar naar zijn zeggen van deze post- .egelkas niet nauwkeurig boek werd gehouden en hij daar ook niet voort durend aandacht aan kon besteden Het konden echter geen grote bedra gen zijn. aangezien Frederik Karelse voornoemd dan zeker deze verschil len opgevallen zouden zijn en aan leiding zouden hebben gegeven om te veronderstellen, dat van diefstal iprake was". Ik begon me een beetje te ergeren aan de nonchalance op het kantoor van die firma. Wie ter wereld laat er zo omspringen met een kas, al is het dan maar een kleine kas of de postzegelkas. Geld is geld, gelegen heid maakt de dief en wie is er dan verantwoordelijk? Enfin, dat zou nu wel afgelopen zijn met die onver schilligheid. De kruimeldiefstalletjes waren bemerkt en de postzegels la gen waarschijnlijk achter slot en grendel. En toen vervolgde 't proces verbaal: „Desgevraagd verklaarde Frederik Karelse voornoemd nog geen bepaalde maatregelen tegen herhaling te hebben genomen, daar volgens zijn zeggen deze vermissin gen van onbetekenende aard waren en slechts zelden voorkwamen; dat controle niet gemakkelijk zou zijn, daar uit de aard van het bedrijf zeer onregelmatig en in zeer afwijkende mate post werd verzanden en dus ook op uiteenlopende tijden nieuwe ze gels moesten worden gehaald. Rede nen waarom hij mij, verbalisant, aan raadde hier „geen tijd aan te ver spillen" Aldus naar waarheid opge maakt, getekend en gesloten op De verbalisant liet het er niet bij en de volgende dag reeds kwam het volgende rapport binnen met in de aanhef de veel belovende zinsnede: „begaf ik mij voor het instellen van een nader onderzoek naar het woon huis van de firmant B (adres), al waar ik aantrof de mij bekende B NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT 18.55 JOURNAAL AVRO 19.04 1970 DOEBIDOEOEOE - JAAR (kleur). Showprogram ma voor de jeugd NOS 20.00 JOURNAAL 20.20 AVRO'S TELEVIZIER 20.40 KIM FHILBY WAS DE DER DE MAN. Documentair spel 22.10 MARTINE BIJL ZINGT NOS 22.40 JOURNAAL XELISiVC 22.45 -23.00 INFORMATIEPRO GRAMMA. Spaans voor be ginners NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA. Informatief program ma KRO 19.30 HIJ EN ZIJ (kleur). T.v.- serie 20.00 JOURNAAL KRO 20.20 DE ANDY WILLIAMS SHOW (kleur) 21.10 BRANDPUNT 21.50 BONANZA (kleur). T.v.- Western NOS 22.40 JOURNAAL TELEAC 22.45 -22.50 CURSUSINFORMA TIE: Bij leven en welzijn. 16.00 DOCUMENTAIRE FILM 17.15 -17.45 IDEM 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 R.-K. GODSDIENSTIGE UITZENDING 19.30 PROGRAMMAOVER ZICHT 19.45 TAALWENKEN 19.50 CULTURELE RUBRIEK 19.55 MEDEDELINGEN EN WEER BERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 MELODIE VAN WARSCHAU 21.35 VOLKSCONCERT 22.00 NIEUWS 22.05 -22.30 WETENSCHAPPE LIJK PROGRAMMA 17.20 17.25 18.40 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 21.50 22.30 NIEUWS D'IBERVILLE VOOR DE KLEUTERS INTERVIEWS VOOR DE KLEUTERS LES GALAPIATS, ou Le trésor du chateau sans nom JOURNAAL JEAN-ROCH COIGNET FILMPORTRET JOURNAAL 20.00 JOURNAAL, WEERBE RICHT EN WEERBERICHT VOOR DE WINTERSPORT 20.15 FILMREPORTAGE 21.00 MANNIX (kleur). T.v.-film 21.50 JOURNAAL, WEERBE RICHT EN WEERBERICHT VOOR DE WINTERSPORT 22.05 DIE ECHTEN SEDEMUNDS T.v.-spel 00.05 JOURNAAL 16.55 DUITSE LES 17.25 WEERBERICHT VOOR DE WINTERSPORT 17.30 NIEUWS EN WEERBE RICHT 17.35 SPORTPROGRAMMA 18.05 ACTUALITEITEN EN MUZIEK 18.40 PAT UND PATACHON T.v.-film 19.10 LUFSSPRÜNGE (kleur) T.v.-film 19.45 NIEUWS, ACTUALITEITEN EN WEERBERICHT 20.15 FERDINAND GRAF VON ZEPPELIN. Documentair spel. Aansl.: Nieuws 21.45 FILMREPORTAGE (kleur) 22.30 DAGBOEK UIT DE KATHO-' LIEKE KERK 22.45 NIEUWS, WEERBERICHT EN WEERBERICHT VOOR DE WINTERSPORT 23.00 FILMPORTRET Vrijdag 2 januari HILVERSUM I 402 M NOS: 12.00 Blik op de wereld: po pulair programma over ontwikke lingshulp. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.40 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: klassie ke symfonische muziek (gr). NOS: 14.00 Stereo: Profiel van Houston Person: jazzmuziek. 14.30 Van je buren moet je 't maar hebben: ra diowedstrijd tussen Nederlandse en Belgische micro-korfbalteams. 15.00 Stereo: Aspekten van de kamermu ziek: oude- en semi-klassieke mu ziek (opn). 15.45 Toerismo: toeristi sche informatie uit binnen- en bui tenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag gevarieerd programma. (16.00 Nws: 17.55 Mededelingen; 18.00 Nieuws; 18.20 Uitzending De Vrije Gedachte; 19.30 Nieuws). VARA: '21.00 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest en so list: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gevarieerd platenprogramma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden maar 14.05 Stereo: Musiesta: licht gevarieerd muziek programma. TROS: 14.45 Concert a la carte: klassiek verzoekplatempio- gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco drive-in: showbusiness op de korrel genomen. 17.15 Sportkompas. 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang: amusementsmuziek. 18.19 Uitz. van de Anti Revolutionai re Partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actua liteiten. 19.00 Wereldpanorama. 19.10 Stereo: Veel gevraagde gewij de muziek (gr.). 19.40 Wijd ais de wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oecu mene. 19.50 Volksmuziek. 20.05 Op het weekend af: licht platenpro gramma 21.30 Stereo: De stuurlui aan de wal: een uitzending in de se rie Over de grens, een gezamenlijke serie van de NCRV en Radio Bre men. TROS: 22.00 Stereo: Iene Miene Muze: nieuws over under ground en westcoast music. 22.30 Nieuws. 22.40 Tsjies plies: amuse mentsprogramma. 23.15 Stereo Toontje later: lichte muziek. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30 (13.00 Nieuws) TROS: 14.00 Nieuws 14.03 Lmx (of los). AVRO' 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: licht gevarieerd muziekprogramma (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende bougie: gevarieerd platenprogram ma voor automobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.05-12.15 Landbouwkro- niek. 12.40-12.48 Weerbericht, mede delingen en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbe richt, mededelingen, dagklapper en SOS-berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Stemmige kamermuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Casinomuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Griekse folklore. 16.30 Etnische mu ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzplaten. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Inter mezzo. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Grammofoonmuziek. 18.45 Sportkro niek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gram mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer bericht, actualiteiten en weerpraat- je. 19.40 Oude muziek. 20.15 Amuse mentsprogramma. 20.30 Gevarieerd programma. (22.00 Nieuws, berich ten en culturele kroniek. 23.00 Nws.) 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 3 januari HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Weekeind: jeugduitzending VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd program ma. (9.35-9.40 Waterstanden)10.30 Werkgeven en -nemen: programma over arbeid en arbeidsverhoudingen. 10.50 Voor nu en later, lezing. 11.00 Nieuws. 11.03 Wegwijs: tips voor trips en vakantie. 11.10 Goede wijn behoeft geen kras: nieuwe opnamen van jazz- en amusementsmuziek, 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Lich te grammofoonmuziek. HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws 7.32-7.50 Actua liteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum laudamus: geestelijke liederen (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische ether leergang. 9 35 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45 Solistenkamer: ge sprek met muzikale illustratie. 10.55 Kunst- en vliegwerk: informatie over aktuele tentoonstellingen. 11.00 Nieuws. 11.03 Wat hopen we voor de kerk in 1970?, lezing. 11.15 Solarium hoogtezonpropramma voor iedereen. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM III 240 M EN FM KRO: 9.00 Nieuws. 9 02 Djinn: ge varieerd programma (10.00 en 11.00 Nieuws). AMSTERDAM (ANP) De 19-ja- rige zangeres uit Eindhoven, Len ny Kuhr, winnares van het laatste Eurovisie songfestival gaat haar eer ste grote buitenlandse tournee maken. Op 14 februari vertrekt zij samen met haar gitarist Piet Souer naar Frankrijk, waar zij gedurende ander halve maand een veertigtal plaat sen gaat bezoeken. Zij treedt op met de Franse zanger-componist George Brassens. Haar chansons zijn in het Frans vertaald door Pierre Cour en Edy Marnay. (ADVERTENTIE) Een klasse apart omdat we ze zelf maken Dus ook meer service en voordeliger! KEDA: Ginnekenweg 35, Tel. 36834. tooSENDAAL: Hoogstraat 32, Tel. 37503.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 10