Geen schnabbels voor Martine Bijl
Lenny Kuhr op tournee
Bontmantels
ARAM
klik
luister naar
ASSISTENTE OP CRIMINELE ZAKEN
L
Ontdekking
Verkleinwoorden
Liedjes van
Martine
Feuilleton
NEDERLAND I.-
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
ene
Vrijdag 2 januari 1970
DE VRIJE ZEEUW
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Als ze de dochter van de heer Trom was ge
weest (wat God in zijn alles omvattende wijsheid gelukkig bijtijds
verhoedde) zou onvermijdelijk het moment zijn gekomen, waarop hij
met een mengeling van trots en vaderlijke achterdocht had uitge
roepen: „Het is een bijzonder kind. En dat is het". Hij had dan ook
nog het grootste gelijk van de wereld gehad, want de carrière van
ranke, asblonde Martine Bijl is inderdaad van een weerbarstig,
eigenzinnig soort, dat nauwelijks kleurt bij de ijzersterke succes-
stories, die de vaderlandse topartiesten op gezette tijden aan de
fans opbiechten.
De impressario's, platcnbonzen en
zaalverhuurders verdringen zich niet
op de eindeloze trap, die van muis
grijze Jan v. Eyckstraat in Amster
dam naar de ouderlijke étagewoning
leidt en dc post, die haar moeder 's-
morgens glimlachend op het rookta
feltje legt, blijkft doorgaans beperkt
tot een handvol rekeningen en voor
delige weekaanbiedingen van de su
permarkt om de hoek. Aan de wan
den van de huiskamer en de salon
hangen ook geen bustefoto's, waarop
men de gevierde zangeres ontwaart,
terwijl ze doende is Charles Azna-
vour een klapzoen op zijn ingevallen
linkerwang te geven. Tevens is bij
de opstelling van het loodzware meu
bilair geen rekening gehouden met
een prijzenkast, een plank voor de
fan-mail en een spijker, waaraan
haar eerste gitaar, compleet met de
verkleurde linten hangt.
Op die manier wordt elk gesprek
met Martine Bijl een verstilde ge
beurtenis, waarin de betrekkelijkheid
van het aards gesappel centraal staat.
Do courante reclamekreten, die an
dere zangeressen moeiteloos uitsto
ten! „Nou ik geloof, dat mijn laatste
elpee wel de grote kraker gaat ma
ken. Dat zegt Gijg ook. Gijs zegt:
„Je hebt een paar ijzersterke num
mers Truus. Dat vreten ze") zijn op
eens vervangen door doodvoorzichti
ge vraagtekens achter elke volzin.
Terwijl ze het leven gulzig inha
leert via de filter van steeds nieu
we mentholsigaretten, meldt ze van
uit vaders leunstoel, dat het langza
merhand tijd wordt om bewegings-
lessen te nemen. Zeg nou zelf, Wille-
ke Alberti heeft er ook zoveel baat
bij gevonden. „De ellende is alleen,
dat ik me zo weinig beweeg", zegt
ze, „ik ga gewoon staan en dan begin
ik".
Ze schenkt haar gast een bemoe
digende glimlach, die in de verte doet
denken aan een ongemeen jonge
Marlène Dietrich. Ze produceert daar
bij ook nog een passend bruin geluid
dat de gelijkenis verder afrondt. Is
het eigenlijk geen ongehoorde tijds-
verspilling om zo'n vrouw te vra
gen. hoe ze nou met zingen begon
nen is?
Hoe is het nou allemaal begonnen
Martine?
Waarachtig, ze blijkt toch de be
schikking te hebben over een water
dichte ouverture voor een peilsnelle
loopbaan Zeven tien-jarige gymna
siumleerlinge, enige dochter van een
Amsterdamse huisarts en grote fan
van An Silvestre, springt op het to
neel van de school en zingt twee
liedjes (tussentijds dompertje van
Martine: „Ik zag er uit als een
schuw, bevend vogeltje, maar dat gaf
geen bliksem, want ze klapten toch
wel. Het waren immers mensen van
je eigen school. Die laten je heus niet
afgaan") En zie, wat gebeurt er. Wie
zit er stom toevallig in de zaal en is
razend enthousiast?
Je houdt het niet voor mogelijk,
maar hij is het wel degelijk: de goe
de kennis van Ben Levi, in hoogst
eigen persoon. Hij komt na afloop
ademloos aansnellen en belooft een
ontmoeting met Ben zelf. die op dat
moment nog een platenmaatschappij
op dwergvoeten aan de praat houdt.
Ben heeft ook jaren een rubriek bij
de AVRO gehad, waarin hij kersver
se Franse schijfjes draaide en Ben
kan het dus weten. Ben belt inderdaad
op en zit korte tijd later tegenover
Martine. En daar blijft het niet bij.
Ben luistert ook, Ben is op zijn beurt
enthousiast en laat gelijk een eepee-
tje persen Die Ben. Korte tijd later
wordt zijn platenmaatschappij geli
quideerd.
Dan komt Willem. Willem van de
vuist, Willem van de carnavalsschla
gers. Zeg maar Duys. Duys heeft zijn
oortjes heel toevallig ook niet in zijn
zak en staat eveneens aan het hoofd
van een eigen platenmaatschappij.
Hij laat een handvol king-size schij
ven door Martine volzingen en lan
ceert haar als ambassadrice van de
verkleinwoorden. Ze zingt over het
mos van het bloemendaalse bos en
laat zich ook over andere zegenin
gen van het vaderlandse struweel niet
onbetuigd Naast het hemellichaam
van Willem stijgt haar ster bevre
digend en het wachten is nu alleen
nog op de definitieve doorbraak. Kor
te tijd later wordt zijn platenmaat
schappij geliquideerd.
Zeg nu zelf: als dit geen spek is
voor de bek der carrièrebouwers,
dan kan heel Nederland de lier wel
in de knotwilg nangen. Dan is het
gedaan met de jonge sopraan en de
ouwe alt Kenners voorspellen dan
ook, Dat Martine Bijl zich nu een weg
naar de top zal bevechten Wie zwaait
daar reeds met de vette Duitse con
tracten, wie kijkt daar reikhalzend
naar haar vanuit de controlekamer
der Bavaria-studio in München, wel
ke Vlaamse guit is bereid om haar
een ere-plaats te geven in zijn festi
val van luisterliedjes?
Vergeet het maar jongens. Berg
de serpentines maar weer op en stuur
de fanfare naar huis, want Martine
ziet er geen brood in. Martine zegt-'
„Weet je wat de pest met mij is?
Dat is omdat ik zo ongelooflijk honk
vast ben Ik vind Holland een zalig
land. Als er mogen iemand aan de
deur klopt met een enorm contract
voor Duitsland, dan stuur ik hem
door naar Corry Brokken. Voor mij
hoeft het allemaal niet. Ik weet nu
al zeker, dat ik me ongelooflijk naar
zou voelen, als ik in het buitenland
moest optreden. Die paar keer in Bel
gië zijn eigenlijk al te veel geweest
Als ik dar weer over de grens kwair
en ik zag die fijne, rechte wegen ir
dat vlakke land weer, voelde ik m(
pas op mijn gemak.
Vanavond van 20.40 tot 21.10
uur via Nederland I kan men ge
durende dertig minuten kijken,
maar vooral luisteren naar Mar
tine Bijl. Martine zingt dan:
„Grote mensenland", „Lazare en
Cecilie", „Frederiekje", Manne
tje vrouwtje", „Nameloze", „Kin
deren van toen", „Weet je nog
wel mijn Aemstel" en samen
met André van den Heuvel het
door Henk van der Molen ge
schreven duet „Pappie".
De gast André van den Heuvel
brengt ook nog het liedje „Beest
achtig" ten gehore.
De muzikale leiding van dit
programma heeft Henk van der
Molen. De produktie en regie be
rusten bij John Schelfhout.
Natuurlijk is Nederland in zjjn diep
ste wezen een oubollig land. Dit is
een volk van hadsiekadee en pak me
nog een keer, maar ik heb nog steeds
hoop, dat we er boven uit groeien.
In elk geval krijgen jonge mensen
nu de kans om te bewijzen, dat het
ook anders kan, dat het Nederlands
wel degelijk een taal is, waarin je fij
ne dingen kunt zeggen en zingen. Het
Nederlands is alleen niet te pruimen
als je het niet goed gebruikt, als je
de Johnny Hoes-toer maakt.
Ik ben zelf ontzettend kritisch op
mijn repertoire. Ik krijg pakken tek
sten thuis, maar wat overblijft, kan
in je handpalm. Daarom heb ik
zelf ook nog nooit een tekst voor
een liedje gemaakt. Ik had tot nog
toe gewoon het idee, dat ik het niet
kon, dat ik net het talent miste om
er wat bijzonders van te maken. Ik
houd van de gewone spreektaal in
de poëzie Van mij hoeft het niet te
allitereren En die hele fraaie vond
sten mag je er van mij uitlaten.
Daar irriteer je op den duur je pu
bliek maar mee. Het kan niet eenvou
dig genoeg zijn.
Ik weet het. Ik ben bij de mees
ten mensen bekend als het meisje,
van het lieve kinderlijke werk, dat
zal wel komen door mijn opvoeding
en mijn karakter. Ik was tot nog toe
gewoon niet rijp voor het andere
werk. Je merkt dat ook aan mijn
tekeningen en mijn verhalen. Van
„Elfje, twaalfje" hebben ze gezegd,
dat het te zoetelijk en te irrieel is.
Ze zullen wel gelijk hebben, want ik
leef inderdaad in een privé wereld
je en ik voel me er nog redelijk ge
lukkig ook. Vandaar ook, dat een
zangeres als An Silvestre me zo aan
spreekt. Die onwereldse sfeer in haar
bedjes boeit me mateloos. Ik ben
ook een tijd fan geweest van Brabra
maar die zingt langzamerhand zo
Martine Bijl: „Het is een bijzonder kind. En dat is het....''
vals, dat ze niet meer te pruimen is.
Aznavour hoeft voor mij helemaal
niet. Dat is een gladde griezel.
Ik heb ook geen concrete plannen.
Ik sta al vier jaar met mijn platen
op een lage pit, er zitten geen waan
zinnige toppers tussen, maar ik kan
daardoor ook niet mateloos zakken.
Ik vind het al heel mooi, als ik het
nog een tijdje vol houd, als mijn pla
ten wat meehobbelen. Ik houd er niet
van om me bij de mensen op te drin
gen, om me in allerlei bochten te
wringen voor het geld. Geld zegt me
weinig, ik hoef geen dure sportauto
te hebben Ik heb eigenlijk een he
kel aan autorijden.
Als ik perse zou willen kon ik 's-
morgens, 's middags en 's avonds
optreden. Je hebt er geen idee van,
hoeveel klaver jasverenigingen er
nog in Nederland zijn. Maar op het
moment, dat ze zeggen: „We heb
ben een schnabbel voor je", hoeft
het voor mij niet meer. Het idee dat
je van schnabbels moet leven, is voor
mij al een gruwel. Laat mij nou zin
gen, als ik het zelf ook leuk vind.
Een keer per week voor een fijn
gezelschap is meer dan voldoende.
Als ik een manager had, zou hij me
waarschijnlijk naar elke feestzaal
sturen, die hij vinden kon, maar ik
doe het toevallig zelf. Als ze me bel
len, vraag ik eerst, waar het voor
is. Als ik mijn liedjes moet zingen
voor een zaal vol verhitte hoofden
achter grote glazen pils, word ik er
toch alleen maar verdrietig van. Dan
zeg ik: „Kunt u niet beter een goo
chelaar huren of Gert Timmerman"
want het kleunwerk is echt niks voor
mij. Ik zeg: „Meneer, als u mij huurt
kunt u uw geld beter gelijk in het
water gooien. Want het wordt toch
een sof"
Toch vind ik het een heerlijk vak.
Het is een zenuwe-bedrijf, waar je
steeds weer naar uitkijkt. Ik heb
ook die waanzinnige angst, dat ik
mijn tekst kwijt ben. Het gebeurt nooit
maar dat nerveuze gevoel blijft.
Voor concurrentie daarentegen ben
ik nooit bang geweest. Wat is trou
wens concurrentie? Die voel je pas,
als je alleen maar aan je eigen cent
jes en je eigen kleine belangetjes
denkt. Als je elk moment van de dag
denkt: „Ik moet me waarmaken".
Ik hoef niks waar te maken. Ik zing
gewoon door, zolang er nog behoef
te is aan betere Nederlandse liedjes.
Er zijn zoveel manieren, zoveel straat
jes waarin je een carrière kunt op
bouwen Ik geloof echt niet, dat ie
mand in staat is om te bijten".
Goed dat weet het vaderland dus
ook weer. Het vaderland heeft er te
vens recht op om te weten wat de
hobbies zijn van Martine Bijl. Wat
zullen we nu krijgen. Komaan Mar
tine
Vanuit de leunstoel wordt het vol
gende bericht aan de samenleving
doorgegeven: „Ik weet, dat het knul
lig klinkt, maar ik kan het ook niet
helpen. Ik borduur. Poppetjes naar
een voorbeeld. Ik reproduceer blijk
baar graag. Ik vind het nooit erg,
als iets niet van mij is, want al in
terpreterend geef je er toch weer een
nieuwe dimensie aan. Voor mijn
nieuwe langspeelplaat heb ik drie
vertalingen gemaakt. Dat is dus al
vast het begin. Misschien rolt er op
den duur ook nog wel eens een eigen
tekst uit.
Op die langspeelplaat hoor je trou
wens een ander geluid, dan je gewend
bent. De mensen, die altijd gezegd
hebben, dat ik me consequent aan de
problemen onttrek, worden nu op hun
wenken bediend, 'n Liedje als Koning
Middelmaat heeft zelfs iets Brech-
tiaans en hetzelfde gaat ook op voor
De geest van de tijd. Ze zijn gemaakt
door Henk van der Molen, die de
meeste liedjes voor me geschreven
heeft. Henk is gelukkig zo verstan
dig geweest om met het ernstige
werk te wachten tot het moment, dat
ik er met mijn hele hart achter stond.
En de rest. Ik ben nu 21. Ik ben
nu al blij. dat ik nog niet eens 100
jaar op deze aarde zal moeten bi
vakkeren. Dat het met zestig, zeventig
jaar bekeken is. Ik heb geen enkele
behoefte om de ontwikkelingen van
het computertijdperk tot het bittere
einde mee te maken. Ik mis daar
voor helaas de vereiste geëngageerd
heid".
LEO THURING.
3721 Op de voorplecht van de kano tuurt het negermeisje naar de dicht
begroeide rivieroever. Lange tijd staat zij daar, d^n slaakt zij plotseling een
blijde kreet en beveelt de roeiers de boot naar de wallekant te sturen.
,Op die berghelling daar heb ik de rode kruin gezien, waarvan wij de bla-
leren zoeken," zegt ze verheugd tot Agua. „Ik ga met enkele krijgers de
bladeren halen binnen korte tijd zullen wij terug zijn Blijft gij hier in
ie boot bij Aram wachten!" „Met het grootste genoegen", snuift Agua, „voor
geen goud waag ik me in die ellendige plantenwarboel. Je breekt er je nek
over de slangen en ander kruipend gespuis!"
Terwijl Agua dus met de roeiers en de bewusteloze Aram in de boot ach
terblijft, trekt Niora, vergezeld van haar panter en vier gewapende krijgers
het oerwoud in. Maar ze zijn niet de enige mensen in het stille woud.
Want hoog in de toppen van enkele eeuwenoude bomen duiken bij hun nade
ring donkere gestalten haastig weg tussen het dichte gebladerte
3821 Zwijgend lopen Niora en haar metgezellen door het stille woud.
Het monotone gezoem van duizenden muskieten en nu en dan het gekrijs
van enkele apen hoog boven hen in de boomkruinen is het enige geluid, dat
de drukkende stilte verbreekt.
„Laten we ons haasten", zegt een der krijgers tot het meisje, „dit is het
gebied der Kasai-stammen, die zich bij de Messeria's hebben aangesloten
Dan, plotseling, begint Niora's panter kwaadaardig te grommen. Met enkele
lenige sprongen snelt het dier vooruit door het hoge gras en blijft dan met
zwiepende staart en dreigend ontblote tanden staan. Vanuit een hoog bam
boebos duiken geluidloos enige donkere gestalten op „De Kasai
schreeuwt een van Niora's krijgers ontzet. „Vlucht, vlucht
Maar als het vijftal zich snel omdraait om het hazepad te kiezen, duiken
ook daar vanuit het struikgewas talloze gewapende mannen opZe zijn
reddeloos ingesloten door een ring van Kasai-krijgers
.Ten aanzien van de vermiste bedra
den verklaarde Frederik Karelse
/oornoemd pas sinds 1 okt. jongst-
ulen te hebben bemerkt, dat nu en
lan de postzegelaks niet geheel
clopte en er enkele malen acht of
legen gulden ontbraken. Hij kon mij
liet precies opgeven op welke dagen
lit het geval was en ook niet welke
irecies de vermiste bedragen waren,
laar naar zijn zeggen van deze post-
.egelkas niet nauwkeurig boek werd
gehouden en hij daar ook niet voort
durend aandacht aan kon besteden
Het konden echter geen grote bedra
gen zijn. aangezien Frederik Karelse
voornoemd dan zeker deze verschil
len opgevallen zouden zijn en aan
leiding zouden hebben gegeven om te
veronderstellen, dat van diefstal
iprake was".
Ik begon me een beetje te ergeren
aan de nonchalance op het kantoor
van die firma. Wie ter wereld laat
er zo omspringen met een kas, al is
het dan maar een kleine kas of de
postzegelkas. Geld is geld, gelegen
heid maakt de dief en wie is er dan
verantwoordelijk? Enfin, dat zou nu
wel afgelopen zijn met die onver
schilligheid. De kruimeldiefstalletjes
waren bemerkt en de postzegels la
gen waarschijnlijk achter slot en
grendel. En toen vervolgde 't proces
verbaal: „Desgevraagd verklaarde
Frederik Karelse voornoemd nog
geen bepaalde maatregelen tegen
herhaling te hebben genomen, daar
volgens zijn zeggen deze vermissin
gen van onbetekenende aard waren
en slechts zelden voorkwamen; dat
controle niet gemakkelijk zou zijn,
daar uit de aard van het bedrijf zeer
onregelmatig en in zeer afwijkende
mate post werd verzanden en dus ook
op uiteenlopende tijden nieuwe ze
gels moesten worden gehaald. Rede
nen waarom hij mij, verbalisant, aan
raadde hier „geen tijd aan te ver
spillen" Aldus naar waarheid opge
maakt, getekend en gesloten op
De verbalisant liet het er niet bij
en de volgende dag reeds kwam het
volgende rapport binnen met in de
aanhef de veel belovende zinsnede:
„begaf ik mij voor het instellen van
een nader onderzoek naar het woon
huis van de firmant B (adres), al
waar ik aantrof de mij bekende B
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL
AVRO
19.04 1970 DOEBIDOEOEOE -
JAAR (kleur). Showprogram
ma voor de jeugd
NOS
20.00 JOURNAAL
20.20 AVRO'S TELEVIZIER
20.40 KIM FHILBY WAS DE DER
DE MAN. Documentair spel
22.10 MARTINE BIJL ZINGT
NOS
22.40 JOURNAAL
XELISiVC
22.45 -23.00 INFORMATIEPRO
GRAMMA. Spaans voor be
ginners
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA. Informatief program
ma
KRO
19.30 HIJ EN ZIJ (kleur). T.v.-
serie
20.00 JOURNAAL
KRO
20.20 DE ANDY WILLIAMS SHOW
(kleur)
21.10 BRANDPUNT
21.50 BONANZA (kleur). T.v.-
Western
NOS
22.40 JOURNAAL
TELEAC
22.45 -22.50 CURSUSINFORMA
TIE: Bij leven en welzijn.
16.00 DOCUMENTAIRE FILM
17.15 -17.45 IDEM
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 R.-K. GODSDIENSTIGE
UITZENDING
19.30 PROGRAMMAOVER
ZICHT
19.45 TAALWENKEN
19.50 CULTURELE RUBRIEK
19.55 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 MELODIE VAN WARSCHAU
21.35 VOLKSCONCERT
22.00 NIEUWS
22.05 -22.30 WETENSCHAPPE
LIJK PROGRAMMA
17.20
17.25
18.40
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
21.50
22.30
NIEUWS
D'IBERVILLE
VOOR DE KLEUTERS
INTERVIEWS
VOOR DE KLEUTERS
LES GALAPIATS, ou Le
trésor du chateau sans nom
JOURNAAL
JEAN-ROCH COIGNET
FILMPORTRET
JOURNAAL
20.00 JOURNAAL, WEERBE
RICHT EN WEERBERICHT
VOOR DE WINTERSPORT
20.15 FILMREPORTAGE
21.00 MANNIX (kleur). T.v.-film
21.50 JOURNAAL, WEERBE
RICHT EN WEERBERICHT
VOOR DE WINTERSPORT
22.05 DIE ECHTEN SEDEMUNDS
T.v.-spel
00.05 JOURNAAL
16.55 DUITSE LES
17.25 WEERBERICHT VOOR DE
WINTERSPORT
17.30 NIEUWS EN WEERBE
RICHT
17.35 SPORTPROGRAMMA
18.05 ACTUALITEITEN EN
MUZIEK
18.40 PAT UND PATACHON
T.v.-film
19.10 LUFSSPRÜNGE (kleur)
T.v.-film
19.45 NIEUWS, ACTUALITEITEN
EN WEERBERICHT
20.15 FERDINAND GRAF VON
ZEPPELIN. Documentair
spel. Aansl.: Nieuws
21.45 FILMREPORTAGE
(kleur)
22.30 DAGBOEK UIT DE KATHO-'
LIEKE KERK
22.45 NIEUWS, WEERBERICHT
EN WEERBERICHT VOOR
DE WINTERSPORT
23.00 FILMPORTRET
Vrijdag
2 januari
HILVERSUM I 402 M
NOS: 12.00 Blik op de wereld: po
pulair programma over ontwikke
lingshulp. Overheidsvoorlichting:
12.30 Uitzending voor de landbouw.
NOS: 12.40 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. 12.50 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11
Actualiteiten. 13.20 Stereo: klassie
ke symfonische muziek (gr). NOS:
14.00 Stereo: Profiel van Houston
Person: jazzmuziek. 14.30 Van je
buren moet je 't maar hebben: ra
diowedstrijd tussen Nederlandse en
Belgische micro-korfbalteams. 15.00
Stereo: Aspekten van de kamermu
ziek: oude- en semi-klassieke mu
ziek (opn). 15.45 Toerismo: toeristi
sche informatie uit binnen- en bui
tenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag
gevarieerd programma. (16.00 Nws:
17.55 Mededelingen; 18.00 Nieuws;
18.20 Uitzending De Vrije Gedachte;
19.30 Nieuws). VARA: '21.00 Stereo:
Radio Filharmonisch Orkest en so
list: klassieke en moderne muziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen.
22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo:
Prettig weekend: licht gevarieerd
platenprogramma. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden maar 14.05 Stereo:
Musiesta: licht gevarieerd muziek
programma. TROS: 14.45 Concert a
la carte: klassiek verzoekplatempio-
gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco
drive-in: showbusiness op de korrel
genomen. 17.15 Sportkompas. 17.45
Actualiteiten. NCRV: 18.00 Stereo:
Koorzang: amusementsmuziek. 18.19
Uitz. van de Anti Revolutionai
re Partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actua
liteiten. 19.00 Wereldpanorama.
19.10 Stereo: Veel gevraagde gewij
de muziek (gr.). 19.40 Wijd ais de
wereld: wekelijkse internationale
oriëntatie in kerk, zending en oecu
mene. 19.50 Volksmuziek. 20.05 Op
het weekend af: licht platenpro
gramma 21.30 Stereo: De stuurlui
aan de wal: een uitzending in de se
rie Over de grens, een gezamenlijke
serie van de NCRV en Radio Bre
men. TROS: 22.00 Stereo: Iene
Miene Muze: nieuws over under
ground en westcoast music. 22.30
Nieuws. 22.40 Tsjies plies: amuse
mentsprogramma. 23.15 Stereo
Toontje later: lichte muziek. 23.45
Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30
(13.00 Nieuws) TROS: 14.00 Nieuws
14.03 Lmx (of los). AVRO' 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: licht
gevarieerd muziekprogramma
(16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02
Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende
bougie: gevarieerd platenprogram
ma voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12.05-12.15 Landbouwkro-
niek. 12.40-12.48 Weerbericht, mede
delingen en SOS-berichten voor de
schippers). 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weerbe
richt, mededelingen, dagklapper en
SOS-berichten voor de schippers.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Stemmige kamermuziek. 15.00
Nieuws. 15.03 Casinomuziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Griekse folklore. 16.30 Etnische mu
ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 17.15 Jazzplaten.
18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Inter
mezzo. 18.35 Verkeerstips. 18.40
Grammofoonmuziek. 18.45 Sportkro
niek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gram
mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer
bericht, actualiteiten en weerpraat-
je. 19.40 Oude muziek. 20.15 Amuse
mentsprogramma. 20.30 Gevarieerd
programma. (22.00 Nieuws, berich
ten en culturele kroniek. 23.00 Nws.)
23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag
3 januari
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Weekeind: jeugduitzending
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws. 8.11 Van de voorpagina.
8.15 Z.O. 135: gevarieerd program
ma. (9.35-9.40 Waterstanden)10.30
Werkgeven en -nemen: programma
over arbeid en arbeidsverhoudingen.
10.50 Voor nu en later, lezing. 11.00
Nieuws. 11.03 Wegwijs: tips voor
trips en vakantie. 11.10 Goede wijn
behoeft geen kras: nieuwe opnamen
van jazz- en amusementsmuziek,
11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Lich
te grammofoonmuziek.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek
(gr.). (7.30 Nieuws 7.32-7.50 Actua
liteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum
laudamus: geestelijke liederen (gr).
8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de
huisvrouw. 9.00 Theologische ether
leergang. 9 35 Gymnastiek voor de
huisvrouw. 9.45 Solistenkamer: ge
sprek met muzikale illustratie. 10.55
Kunst- en vliegwerk: informatie
over aktuele tentoonstellingen. 11.00
Nieuws. 11.03 Wat hopen we voor de
kerk in 1970?, lezing. 11.15 Solarium
hoogtezonpropramma voor iedereen.
11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nieuws. 9 02 Djinn: ge
varieerd programma (10.00 en 11.00
Nieuws).
AMSTERDAM (ANP) De 19-ja-
rige zangeres uit Eindhoven, Len
ny Kuhr, winnares van het laatste
Eurovisie songfestival gaat haar eer
ste grote buitenlandse tournee maken.
Op 14 februari vertrekt zij samen
met haar gitarist Piet Souer naar
Frankrijk, waar zij gedurende ander
halve maand een veertigtal plaat
sen gaat bezoeken. Zij treedt op met
de Franse zanger-componist George
Brassens. Haar chansons zijn in het
Frans vertaald door Pierre Cour en
Edy Marnay.
(ADVERTENTIE)
Een klasse apart omdat we ze
zelf maken
Dus ook meer service en
voordeliger!
KEDA: Ginnekenweg 35,
Tel. 36834.
tooSENDAAL: Hoogstraat 32,
Tel. 37503.