KERST MIS VOOR TIENERS eerste kaart amerika per post JË BENT als vader met je tiener-kinderen vrij gauw uitgepraat over Kerstmis. Het is geen onderwerp dat hen op voorhand al bezig houdt, en bezinning is trou wens helemaal geen begrip waar ze veel brood in zien. Ze knetteren er liever meteen op los en met de reacties is het dan ook snel bekeken. Die van 17 demonstreert on verholen zijn afkeer van het burgerlijk kerstfestijn van de consumptiemaatschappij met z'n eten en drinken en denne- groen, de boom met ballen, het kribbetje, de lichtjes en de liedjes. Het moet een vredes feest zijn, zegt hij, maar daar ziet hij geen bliksem van te rechtkomen. De sluizen van z'n maatschappij-kritiek gaan meteen open: Vietnam en Biafra, de dienstweigering die door de commissie niet erkend wordt, de knuppels van de po litie, de NATO-wapens die Portugal in Angola heet te ge bruiken, de autoritaire gezags structuur die hij overal ont waart, op school, in de kerk die paus zeg de discrimina tie, de uitbuiting, de commune als ideaal tegenover de maffe gezinsstructuur, de afgang van de politici wat was Farce Majeur weer lekker hard de rijken die steeds rijker, de armen die al maar armer wor den. Een vredesfeest: hoe zou dat moeten zonder dat het schijnheilig wordt? Die van 15 heeft daar helemaal geen moeite mee, een gezellig heidsmens, gevoelig voor de sfeer die in zijn herinnering rond het kerstfeest hangt, de traditie, de intimiteit, het ver van te verwachten, dan kan het alleen maar meevallen, maar je kunt het natuurlijk ook niet op z'n beloop laten. De sfeer is broos, maar de bouw stoffen moeten wel worden aangevoerd. Ouders blijven ook voor tieners degenen die 'moeten overdragen wat ze zelf in kerstmis belangrijk vin den, in de hoop dat er wat van zal aanslaan en beklijven en tot in de kindskinderen zal worden bewaard. Een proces van cultuuroverdracht waarin je niet behoort te falen, althans dat je niet moedeloos mag op geven. De kunst zal dan wel zijn om niet als een dode vis met elke stroom mee te drijven, maar evenmin om overal blindelings tegenop te roeien houden wat je hebt, zonder je ten koste van alles aan elk detail vast te klampen. En die van 17 dwingt je dan wel om je af te vragen, wat je in kerstmis zo belang rijk vindt dat je het houden wilt. Het antwoord lijk je bij die van 15 te zienbehoefte om een traditie levend te hou den, een feest van warmte en innigheid, waarin duidelijk een gevoelstoon klinkt. Maar dat is een gekleurde traditie, zegt die van 17, een miskleur-gebruik knus en kneuterig feestvieren zonder je wat aan te trekken van de realiteit die je buiten sluit, lekker, eten terwijl er buiten honger wordt geleden, vrome liedjes zingen en daar mee het geween overstemmen. Wat begin je met kerstmis is de wereld na twintig eeuwen christendom beter dan zij was? Akkoord,, zeg je dan: mis schien heb je gelijk. Maar wil je haar dan laten zoals zij is Eigenlijk zijn kerstkaarten allang niet meer „in". De heilwensen die zakenlieden elkander toesturen, zijn meer relatiegeschenk dan „kaart". Maar toch blijven kerstkaarten een belangrijk produkt en is menigeen er rijk aan gewor den. Hiernaastmoderne kerst kaarten, gemaakt naar oude schilderijen. Ze verschillen niet zo gek veel van de antieke (geheel boven). tekaartje. Daarom konden ze ge makkelijk versierd zijn met franje, satijn en parelmoerknoopjes. Als voorstelling fungeerden dieren, kin deren, mooie meisjes, zomertafere- len, alles in veelkleurendruk. Daar na werd tot aan het begin van de wereldoorlog de Duitse kerstkaart ook in de Engels sprekende landen populair: Santa Claus, oude haard steden, besneeuwde poorten, winter landschappen en tenslotte ook de stal van Bethlehem. Maar de intussen opgekomen ge woonte elkaar gedichtenbundeltjes te sturen bleef in Engeland lang in zwang. Een van de grootste kaarten-in- dustrieën ter wereld: de Hallmark Cards Ie. te Kansas City, droeg in Amerika veel bij tot het artistiek ni veau van de kerstkaart, door hoge prijzen uit te loven. Een totaal van 80.000 dollar werd in drie jaar voor ontwerpen gewonnen door kunste naars uit drie werelddelen. Voor de wedstrijden van 1949 en 1952 kwa men 14.000 ontwerpen binnen. trouwde kader. Hij vindt het allemaal nog niet zo slecht, kan er zich bij voorbaat op verheugen, zal straks enigs zins plechtig rondwandelen, bereid om dingen mooi te vin den waarvoor z'n broer al ja ren met afgrijzen de kamer uitloopt, klassieke muziek bij voorbeeld, bereid zelfs nog om de mis te dienen waar de an der echt alleen nog maar naar toe gaat om thuis geen bonje te krijgen: je moet de jonge ren geen slecht voorbeeld ge ven, zeggen wij dan. Met name niet aan die van 13, die op het woord Kerstmis spontaan met „lekker eten" heeft gereageerd: ze is er nog niet aan toe om de neus op te halen voor de geneugten van de consumptiemaatschappij (bij die van 17 lijkt ons dat trouwens ook meer theorie dan beginselvaste praktijk: hij wil best mee-eten van wat hij eigenlijk als zich gemanipu leerd voelende consument zou moeten verafschuwen). Vier dagen Kerstmis want daar komt het toch dit jaar ongeveer op neer hoe zul len ze aan de verwachtingen beantwoorden? Die van 13 wil ook best wel meer dan alleen lekkere hapjes, al zal ze de. sfeer anders benaderen en be- invloeden dan de twee oudsten, jonger als ze is, duidelijker heen en weer geslingerd tus sen behoefte aan geborgenheid en behoefte aan zelfstandig heid, van de ene minuut op de andere ongenaakbaar en toe gankelijk. Spannend is dat, zo'n tiener die alles tegelijk probeert te zijn, een speels kind èn een hippe vogel, en het dan ook ongelooflijk druk heeft met bezig zijn en wegdromen, een leven dat niet denkbaar is zonder voortdurend Veronica en alle sterren op grote en klei ne prenten in vele kleuren aan de muur, maar evenmin zonder het leesvoer uit de bibliotheek (graag een liëfdesboek)uren sport, dieren om voor te zor gen, papier om vol te tekenen, nou ja, een vol bezet leven, waarin Kerstmis gewoon ook nog het aureool van de vakan tie heeft: heerlijk, geen school! Kerstmis voor tieners: er is geen eensluidend recept voor, ieder kind is anders, ieder ge zin is anders. Je doet misschien maar het beste met er weinig Het christendom is geen sta- ,5 tisch gegeven. Niet een sys teem dat de mensen voor eens r en voor altijd in vaste vorm is geschonken. Het is meer een opdracht over een wijze van le- ven, die in elke generatie tel kens opnieuw weer moet wor- dert waargemaakt. En kan r kerstmis dan niet telkens op nieuw een zinvol startpunt zijn V Alles begint immers beschei- - den, en zelfs de blijde bood- schap met de geweldige conse- quenties die jij er terecht in ziet, werd aangekondigd met de geboorte van zoiets hulpbe- hoevends als een kind. Zo is de y leer die de wereld kan hervor- men niet met een theorie ge- start, maar in een zeer mense lijk teken de mens nabij be- bracht. En even tekenend is het decor waarin dat gebeurde, een decor met mensen die lo- gisch redeneerdende herberg is vol, zoek het zelf maar uit, we sluiten de deur. Ze sloten de deur, ze sloten hun hart. Misschien is de kern van kerstmis wel om precies het omgekeerde te doenopen je hart, geef je gewonnen, acht het kleine niet gering. De ba- sis daarvan ligt natuurlijk in 1 geloof, en geloven gaat verder s dan redeneren. En precies op dat punt waar het verder gaat, wordt het praten stilte, dient het mysterie zich aan dat het verstand niet bevatten kan en r wordt de overgave gevraagd waarin een mens klein moet willen worden, klein als een kind. Kerstmis is voor ons, zeggen wij, zo'n moment dat je die overgave als het ware tastbaar kunt maken, en dat willen we houden. Het is geen moment van het grote gebaar, het is meer huiselijk dan mondiaal, het is meer iets van het hart dan van het verstand, het be weegt eerder het gemoed dan de rede die het toch niet vatten kan. Enfin zoiets is het onge veer, en waarom zou je dan de hele aankleding overboord gooien die de fantasie er om heen geweven heeft, licht en glans, gezelligheid, kleur? Ook dat is een stuk realiteit. Het is zelfs een stuk vrede. Nou ja, hang dan maar weer wat engelenhaar in de boom, zegt die van 17. Lekker vredig' C. DE V. De afzender kan er wat van ma ken. Niets staat hem in de weg fo to's van zijn nieuwe bungalow er voor te gebruiken of ingewikkelde „opzet-taferelen", die ettelijke gul dens per stuk kosten. Maar de statusbouwende ontvan ger dan! Zorg er toch voor dat hij er genoeg krijgt om de schoorsteen mee vol te zetten, er daarna vol doende overhoudt om aan rode lin ten tegen de muur in de gang te hangen, en bovendien in kerstboom- vorm op een deur te plakken. Het summum van dikdoenerij is, er maar een paar uit te stallen en de rest naast de open haard te leggen. Zo'n stapel, zeg! Daarna terloops vermelden dat het enkele dagen zal kosten ervoor te bedan ken... Zakenlieden versturen aan hun re laties minstens een bijzondere heil wens, nauwelijks meer „kaart" te noemen. Een relatiegeschenk is echter meer „in". Eventueel wordt een kaart bij in gepakt. De Unicef-kaarten en die Voor het Kind maken het de ijdele verstuur- ders en ontvangers wel een beetje moeilijk. Want onherroepelijk krijg je er een groot aantal met hetzelf de plaatje erop. Dat wordt schiften hoor. Een keer de Drie Koningen op de schoorsteen, een keer in de vestibule en een keer aan het lint. Maar de vierde wordt al te veel. Gelukkig dat hier een milde glim lach voor het nobele doel veel goed kan maken. Met dat al is het kerstkaarten versturen in ons land nog niet zo'n oude gewoonte. In het begin van de ze eeuw zond men rustig visite kaartjes' rond. Men bracht boven dien nieuwjaarsvisites in uitgebrei de kring. Langzaamaan infiltreerde de mode van Engelse origine en Duits doorzetten, kerstwensen per kaart te sturen. Aanvankelijk met simpele tekst en afbeelding, tot aan wat u dezer dagen in de bus gaat krijgen. De allereerste kerstkaart werd op 9 december 1842 getekend, geëtst en vermenigvuldigd door een 16-jarige jongen, William Maw Egley. Op de kaart staat bovenaan: „AAN..." en onderaan: „VAN...", waaruit blijkt dat de maker hem bedoelde voor algemeen gebruik. Geheel overeen komstig de mode van die tijd, was het kleinood volgetekend met figu ren, situaties en details, te zamen vier verschillende scènes voorstel lend: links boven een lange rij dan sende paren; rechts boven een fa milie aan het kerstdiner; links on der een groepje armen die goede gaven ontvangt van een lady op haar rijke drempel; rechts onder een ta fereel gewijd aan ijsvermaak. Bui ten het lijstje van deze vier minia tuur-etsjes komen op de kaart nog kleinere afbeeldingen voor: links boven een jongedame bezig 'n brief te schrijven..., maar rechts een heer die kennelijk leest wat de dame te voren geschreven heeft. Over de in houd van dit millimeterbriefje hoeft geen twijfel te bestaan, want Cupi do is bij de heer geplaatst. Langs de onderkant zijn bekende oud-Engelse toneelfiguren te ontwaren (Punch en Judy) en daarnaast een groep mu zikanten. Tussen dit alles in: een boerenkinkel, een edelman, 'n har lekijn en een ballerina. De bood schap van deze kaart waarvan een exemplaar in het Brits Museum be waard wordt, luidt: Merry Christ mas and a Happy New Year to You". Op 3 december 1942 feliciteerde de Amerikaanse gelukwenskaarten- industrie Groot-Brittannië uitvoerig met het eeuwfeest van de uitvin ding van de kerstkaart! Dat zal de gelukwensers aanleiding hebben ge geven extra-kaarten te maken, want als ergens deze industrie en gewoon te bloeit, dan wel in de Verenigde Staten. Daar was het een in Beieren ge boren, lithograaf, Louis Prang, die in 1873 de eerste kerstkaarten „ont wierp". Hij deed het al dadelijk op commerciële grondslag. Een zekere mevrouw Whitney tekende zakelijke kaarten voor hem om te gebruiken op de internationale tentoonstelling in Wenen. Later zette hij in de ruim te die opengelaten was voor de na men van de zaken eenvoudig de woorden Merry Christmas": de Amerikaanse kerstkaart was gebo ren. Maar in hetzelfde jaar reprodu ceerde Prang voor zijn familie en vrienden een kaart met handteke ning van Dickens. Het origineel, dat geschilderd was door mrs. Whitney en door Dickens van een handteke ning voorzien, was nog te bewonde ren op een tentoonstelling van an tieke kerstkaarten in 1956. Twee jaar na Prangs start kwa men de kerstkaarten in Amerika algemeen te koop. In 1880 schreef Prang prijsvragen uit voor kerst kaarten en loofde voor de beste ont werpen bedragen uit van 200 tot 2000 dollar. Twee jaar later konden in Engeland kunstenaars van de Royal Academy meedingen in een prijsvraag met beloning van 5000 pond (toentertijd 60.000). De klein handelsprijs op dat moment was ech ter betrekkelijk hoger dan vandaag. Niet alle gezindten waren het eens met de nieuwe mode van kerstkaar ten sturen. Baptisten, methodisten, mennonieten en lutheranen zagen 't tot de eeuwwisseling met zwaar ge fronste wenkbrauwen aan. Katholie ken en enkele protestanten gaven 't eerst hun verzet op. Vóór 1900 was het in Engeland geen gewoonte de kaarten te onder tekenen en per post te versturen. Men gaf ze af tegelijk met een visi dikdoenerij kerstkaarten vaak romantische DE KERSTKAART is in de eerste plaats: brenger van een heil wens. Maar ook: een goedmaker voor on bedoelde verwaarlo zing gedurende het afgelopen jaar. Zo'n kaart is ook gemakke lijk, om een draadje dat heel los jes is geworden tussen relaties (familie soms, laat ons eerlijk wezen), even met een lusje vas ter te strikken. Maar het kan ook een sleur of vervelende verplich ting zijn. Tenslotte, om dan ook maar helemaal eerlijk te wezen: het is soms een statussymbool.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 11