Massaal troepentransport naar de Chinese grens „Silver beleeft dollar-Tony in Houston eerste maanreis TRANSSIBERISCHE SPOORWEG LASSEN IN HET WERELDRUIM Op zijspoor SCHEPPER VAN „SPACE-ART OBJECTS" UIT ROTTERDAM Grote Toon had genoeg van mooie vrouwen w Zwaartepunt Vrolijke noot Hippies Ruimtevaart Toestanden Santé Fé Kick (Van een onzer verslaggevers) IRKOETSK Terwijl nieuwe berichten in het westen zich bezighouden met de diplomatieke inspanningen van Rusland en China om hun grens geschil bij te leggen, gaat Rusland door met haar grote concentratie van troepen en militair materieel in dat gebied. Vanaf Nakhoda aan de oostkust tot aan Irkoetsk in centraal-Siberië ziet men overal tekenen van Russische voorbereidingen op aanvallen vanuit het zuiden en voor tegenaanvallen door hun eigen troepen. De Russen gebruiken de Transsiberische spoorweg, die nog steeds de enige vorm van betrouwbaar transport door het uitgestrekte en vaak bevroren achterland vormt, voor een enorme ontplooiing van hun troepen en van hun artillerie. Verscheidene treinen die de onze op de 9000 km lange route passeer den vervoerden eindeloze rijen van wat luchtdoelgeschut leek te zijn andere vervoerden pantserwagens en de kleinere uitvoering van de militaire jeep Eerder dit jaar was de spoorweg gedurende enige we ken voor reizigers uit het westen gesloten. Men kan veilig aannemen, dat deze maatregel niet zo zeer ge nomen werd om te verhinderen dat westerlingen de troepenbewe gingen konden zien, als wel omdat de spoorweg zo druk bezet was dat er geen plaats meer was voor passagierstreinen Onze trein werd vaak gedurendf enige uren op een zijspoor stilge zet, terwijl er verscheidene militaire treinen voorbijreden. Dit gebeurde zonder uitzondering gedurende de ïiac i naar ik aannp°m om het ri- tico van spionage activiteiten te verminderen. Verscheidene West duitsers en Amerikanen, die ik op de boot van Yokohama naar Nak hoda ontmoette, kregen geen toe stemming om per trein van Chaba- rovsk naar Irkoetsk te reizen Hun werd kortat gezegd, dat dit om veiligheidsredenen was. Bij alle 85 haltes van de trein zag ik aanwijzingen van militaire bezigheden en van een verdere con centratie van manschappen en ma terieel. Dit was het duidelijkst te Chabarovsk dat een van de kwets baarste steden is, omdat het slechts 50 km ten noorden van de grens ligt Hier was het, dat een aantal voornamelijk onsuccesvolle wapen stilstandsbesprekingen na de bloe dige botsingen bij de Assoeri en de Amoer werden gehouden. Toen ik de trein uitstapte, stond er een enorm konvooi vrachtwa gens buiten het station geparkeerd. Men vertelde mij, dat de trucks uitrustingsstukken bevatten die zouden worden gebruikt door onder steuningstroepen langs de Amoer- rivier. Op de wegen naar het stati on reden colonnes jeeps af en aan. De gidsen van Intoupist en de spoor wegbeambten spanden zich ten zeer ste in om er voor te zorgen, dat de toeristen niets konden fotografe ren, dat iets met het leger te ma ken had. In de trein van Chabarovsk naar Irkoetsk bestond ongeveer 50 pro cent van de passagiers uit soldaten. De meesten van hen keerden terug naar hun woonplaatsen en bases in West-Rusland na een periode van dienst bij de verschillende grenspun- ten. Zowel hun collega's als de spoorwegbeambten op de trein zorgden ervoor, dat de soldaten niet met de 7 buitenlanders zouden praten, terwijl wij aten en dronken in het „restaurant". Na een dag kregen we echter ons eerste bezoek van twee Russische officieren, die beladen met cognac- flessen ons compartiment binnen kwamen, maar die er echter op stonden, dat we de deur sloten voor dat zij begonnen te praten. Een of ficier keerde naar Moskou terug na dienst te hebben gedaan aan boord van een kanonneerboot op de Oes- sueri. Hij vertelde mij, dat zijn boot slechts een paar dagen tevoren ver wikkeld was geweest in een treffen met Chinese grenstroepen. Hij zei, dat er meer dan 90 Russische sol daten omkwamen en voor zover hij kon vertellen sneuvelden er slechts 40 Chinezen, voordat de laatsten te ruggedreven werden. Hetzelfde ver haal werd mij twee dagen later door een gewoon soldaatverteld. Omdat we toen echter in een res taurant waren, sprak hij niet tegen mij, maar schreef hij de aantallen oD een papieren servetje. Deze botsing is nooit in de wes terse pers vermeld. Ondanks be richten, die op het tegenovergestel de wijzen, schijnt het, dat het zwaar tepunt van de spanningen eerder in het Amoer-Oessoerigebied blijft, dan in de gebieden in het westen, die grenzen aan de Chinese Sin- kiang-provincie. Het geschil heeft ook zijn vrolijke kanten. De Russische versie van het nu beroemde „blote gat"-inci- dent luidt, dat het afgelopen voor jaar, voordat de dooi inzette, een groep Chinese soldaten achteruitlo pend over het ijs van de Oessoeri naar de Russen toekwam, met hun achterwerk ontbloot, gericht op de Russische stellingen. Toen de Chine zen dichtbij waren sprongen de Russen met foto's van Mao Tse- Toeng naar voren. De Chinezen renden in grote afkeer terug. De bevolking van Siberië is zich zeer wel bewust van de dreiging van een oorlog. Naar westerse com mentators opgemerkt hebben, is China heel goed in staat om een atoomaanval in het grensgebied te lanceren, waardoor verscheidene steden in de nabijheid zeer ernstig zouden lijden, als ze niet totaal ver nietigd zouden worden o.a. Nakho da, Chabarovsk en zelfs Irkoetsk, dat de op twee na grootste stad in Siberië is. Copyright The Guardian We bleven er twee dagen. Volkomen knots. Iedereen hokt bij iedereen. Hu welijk bestaat er niet. ze leven van voedsel, dat ze zelf verbouwen en van een warmwaterbron, 't Was mid den in een woestijnachtige wildernis. Eigenlijk een paradijsje, want je werd volkomen opgenomen. Je „tokte" er met iedereen (tokken is to talk, praten). Je ziet er kleine w.c.-huisjes mid den in de akker. Iedereen loopt er in zijn blootje en het duurde niet lang of ik stond er om aan de kost te ko men ook vrolijk in mijn nakie de tuin te wieden. Baden deden we in 'n warmwaterbron. Met veertig naak te jongens en meisjes hebben we daar een uurtje rondgesparteld. Het werd geweldig tof, toen we la ter bij een groot vuur in een fijne sfeer balades meezongen. Ej- was ook een jongen, die in Amsterdam bij de provo's was geweest. We 'hebben ét lang over gepraat. Je kon daat ïógë- zeid o-h.-en op je eigen golflengte. Dan volgen na dat wilde verhaal van de hippies de belevenissen van Toon in San Francisco, waar hij enkele dagen rondzwierf, opnieuw kennis maakte met hippie^, maar ook met fijne boetiekjes, waar de gek ste dingen te koop zijn. San Francisco waar Toon genoot van de undergroundmusic, waar hij dagenlang rondzwierf om tenslotte weer terug te keren naar Wash ington en vervolgens via New York „by plane" terug naar Rotterdam. Terug bij zijn vrouw Ger en de kin deren Jeroen en Saskia om nog meèr gegrepen door de. spectaculaire ontwikkeling van de ruimtevaart zich, tal van nieuwe indrukken rijker op het werk te storten: nieuwe schep pingen, grote objecten van glanzend roestvrij staal en Plexiglas, waarin de ruimtevaart drie-dimensionaal met af beeldingen, geluid (een oneindige ta pe met de stemmen van astronauten in gesprek met mission control) en lichteffecten, tot leven wordt ge bracht. (Van een medewerker) MüNCHEN (DaD) De voorwaarden voor de onlangs door de Russische astronauten uitgevoerde laswerkzaamheden in het wereldruim schiep een geleerde in de Duitse Bondsrepubliek. Reeds in 1947/ 48 ontwikkelde de natuurkundige K. H. Steigerwald het zogenaamde afstandsfocussysteem voor elek- tronenstraal-kanonnen, thans internationaal „Steigerwald-Gun" genoemd. Het toestel beschiet onder vacuum materialen met elektronen. Op deze manier kan men de allerhardste metalen doorboren of ook aan elkaar lassen. Omdat het vereiste vacuum aanwezig is, is de Steigerwald-Gun zeer geschikt voor laswerkzaamheden in het wereldruim. Twee kilowatt zijn hier als energiebron voldoende, terwijl voor elektronenstraallassen op aarde 25 kilowatt nodig zijn. Öp de foto een moderne elektronenstraal- machine, in het midden de ,,Gun". menten geluid en lichteffecten erbij gekomen en voor die tech nische toestanden heeft hij zich verzekerd van de medewerking van studenten van de TH in Eindhoven. Grote Toon is een practical joker. Dat bleek wef toen hij in het drukste gedeelte van Rot terdam, terwijl van hem tv-op- namen werden gemaakt, volko men onverwachts een banket winkel binnenstapte, een grote doos met veertig slagroompun- ten kocht en even later lijn 5 aanhield om alle tramreizigers, bestuurder en conducteur tot hun stomme verbazing te trakteren. De tram kreeg acht uiinuten ver traging Toon Burgering compleet met cowboyhoed en talisman. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Met acht man gaan ze 's avonds het hondje uit laten. Een vrouw kan 's avonds op Broadway alleen niet lopen. Elke dag gebeuren er zeven moor den. De gerechtshoven werken dag en nacht door. Harlem kan je niet in. Ik sliep er twee nach ten in het Central Park. Dat is op zichzelf al een zelfmoord poging. Bovendien staan er veel poli tiewagens te wachten. Eigenlijk mag je er niet in. Nee, de New Yorkers zijn de meest keiharde mensen die er bestaan. En die dingen maken New York tot één grote, fascinerende hel, waar je een hoop ellende ziet. Waar mensen liggen te sterven op straat. En geen hond kijkt naar ze om- Dat maakt indruk op je. Je ziet alleen maar een klein stukje blau we lucht als je omhoog langs de wol kenkrabbers kijkt. De auto's rijden bumper aan bumper. Oversteken is een levensgevaarlijke toestand". Dat zegt „Silver Dollar"-Tony, de Rotterdamse kunstenaar Toon Burge ring (30) kort geleden teruggekeerd uit „de States" als hij vanachter een stevig glas pils zijn belevenissen ver telt van zijn verblijf in Amerika, waar hij als enige artiest de lancering van de Apollo 11 van dichtbij heeft meegemaakt. Erg dichtbij zelfs! „Grote Toon", een gorilla-achtige figuur, met wie het beter praten dan vechten is, was op het moment van de lancering in „mission control" in Houston. Tony Burgering ia een van de be kendste Nederlandse scheppers van ruimtevaartobjecten. Daarom noemt hij zichzelf „space-artist". „Ik heb de ruimtevaart nu al en kele jaren constant als een soort journalist, een soort waarnemer, op reportage-achtige manier gevolgd en tot uitdrukking gebracht in mijn ob jecten. Maar aan die ruimtevaart is gewoon ook een negatieve kant. Dat zal mijn uitgangspunt worden voor mijn nieuwe werk. En dat moet een beetje gauw klaar, want ik heb een contract (al twee jaar) met Galery Mickery in Loenersloot. Ritsaert ten Cate, de directeur, zit om mijn nieu we indrukken te springen. Hij is de man, die mijn zakelijke dingen re gelt en exposities voor mij organi seert. Daar moet ik nieuw werk te genover stellen. Ritsaert ten Cate was destijds de man, die mij lanceer de als maker van ruimtevaartobjec ten". „Ik heb goede exposities gehad en hard gewerkt. Maar nu moet ik weer keihard aan het werk. Om waar te maken, wat ik daar in de States heb gedaan. Bovendién heb ik niet voor niets een subsidie gehad van het' ministerie van CRM om naar Houston te gaan." Trouwens daar heeft prof- dr. C. de Jager, die de tentoonstelling van Burgering in Eindhoven opende, ook veel aan gedaan. Prof. De Jager is verbonden aan het ruimtevaartlabo ratorium in Utrecht. Hij was zo en- Toon mocht komen) en naar Den Haag (om subsidie). Hij „beleefde" de lancering van de Apollo U, die de eerst, maanlanding maakte. Dat kwam zo: „Ik voetbal in het Rotterdamse kunstenaars elftal, waarin ook Luc Lutz, Tom Manders, Gerard Cox en andere bekende jongens spelen. Tij dens een wedstrijd kwam ik met mijn kop op een betonnen paal langs de lijn terecht. Dat werd een scheur in m'n schedel, beschadigde nekwervel, kapotte trommelvliezen, een zware hersenschudding, beschadigd laby rinth (deel van gehoororgaan) alsme de twee dagen buiten bewustzijn in het ziekenhuis." De Apollo 10 daverde de ruimte in, zonder dat Toon („helemaal in de vernieling") het zag. Maar ijzer- sterke Toon een lichaam als een beer herstelde snel. Veertien da gen later stond hij buiten het zieken huis, maar bleef wel de volgende acht weken nog buiten gevecht. Hoe dan ook, Toon vertrok eind juni, met een toestel van de charter maatschappij Transavia, naar Ame rika. Hij miste de Apollo 10, maar het ongeluk op het sportveld had een goede kant: „Ik pikte nu de Apollo .1, en dat was 'm" „Hoe je zoiets ondergaat? Nou ik was daar op Cape Kennedy om de lancering af te wachten. Dat was het einde. Het meest grandioze moment uit mijn leven. Niet zozeer de lance ring als wel die hele toestand er om heen. Duizenden en duizenden men sen langs de kant. Ze sliepen daar om straks de Apollo te kunnen zien. De kroegen bulkten uit. Voor vijf mi nuten genot geven ze waanzinnig veel geld uit En dan komt het grote moment. Nou dan gaat er wel wat door je heen. Het is een donderend geweld als het ding de lucht ingaat. De vlam men schieten er onder uit. Je hoort het knetteren. Ik heb toen gejankt van blijdschap, 't Was geweldig. Ik beleefde het zo enorm. Ik kan 't niet onder woorden brengen. Binnen in je sodemieter gebeurt op zo'n mo ment wat. Je gaat nadenken. Er zit ten drie mensen in die neuskegel. Ze zijn op weg naar de maan. Er moet maar eens wat gebeuren. En daar ben je dan vlak bij. Fascinerend", aldus space-artist Toon. Toon excentriek gekleed in souve nirs van de States geruit cowboy- hemd, bruin lederen vest, 'n (even eens, lederen) Mexicaans - Texaanse hoed, die de helft van zijn gezicht be schaduwt, brede lederen ceintuur, broek met flappen en cowboy-laar zen vertelt tussen de nodige (zwa re Belgische) sigaretten en twee teu gen pils: „En daar sta je dan in Amerika. Helemaal alleen in New York, ter wijl je nauwelijks Engels verstaat. En dan is het ontzettend geweldig en ook rot om er te zijn. Je komt aan op Kennedy Airport en sjort met je ba gage- Je kent niemand. Er is geen hond, die ook maar een sodemieter tegen je zegt. Alles komt op je af en je wilt meteen terug in het vlieg tuig jakkeren. Een vriendelijke Hon gaarse taxichauffeur probeerde me een hotelletje te bezorgen. Dat mis lukte. Na twee nachten Central Park vond ik via een Amerikaanse kunst- gek werd van de kakkerlakken, die 's nachts over je muil liepen. Slaan hielp geen zak. Maar nog steeds voel je je een zaam. Als je vraagt: „Waar is het postkantoor?" kijken ze je aan met een gezicht van „als je niet eens weet waar het postkantoor is, wat doe je dan in Amerika?" Een taxi moet je op een special», manier inklimmen. Dat wil zo'n -taxichauffeur. Doe je dat niet dan rot ie je der met dezelf de bloedgang weer uit. Je moet eerst altjjd het huisnummer zeggen, dan de wijk en dan je straat. Dan vergis je je. Je wordt zenuwachtig, gaat stotteren en wilt voorin gaan zitten om het even aan te wijzen. Maar dan lig je er al uit. Want achterin zit de kogelvrije ruit en daar mot jij zit ten. Ze lopen er allemaal met een pistool OD zak. Dat is niet overdre ven. Diefstal doet de politie niks aan. Daar heeft ze geen tijd voor. Het moet minstens een moord zijn, anders komen de agenten niet eens. Dat zijn krankzinnige dingen daar. En dan kom je ineens in New Mexi co. Dat is zo ongelooflijk anders. He le lieve mensen, die je hartelijk ont vangen". Toon vervolgt met het verhaal van Santé Fé, waar hij geïntroduceerd door een Mexicaans meisje, dat een galery heeft in Texas vriendschap sluit met bekende filmacteurs, onder wie Anthony Quinn en Rudy Acosta, de indiaan uit da t.v.-film High dis posal. „Dat was een geweldige goser, waarmee ik direct contact had. Het is een Mexicaanse Indiaan. Hij no digde me uit in een duur hotel voor een lekker happie. De volgende dag mocht ik mee kijken hoe ze adr een mocht ik mee kijken hoe ze daar een film maken. Een wild-west-film waarin ook Anthony Quinn en Rita Hayworth meedoen. Ik was laaiend enthousiast om dat mee te maken. Dat gebeurde allemaal in Pueblo San ta Clara. Ik werd daar ook nog voorgesteld aan Susanna Miranda, dat nieuwe sterretje dat pas is ontdekt. Anthony Quinn heeft niet altijd eén fijn hu meur, maar tussen ons was het ijs gauw gebroken, omdat, ik Hollander ben. Ik mocht foto's van hem maken en hij nam foto's van mij. Hij bood zelfs aan, met rijii vrou# en kinder tjes vijf minuten film voor taij te spe len. Ik mocht djit opnemen met mijn in Holland geleende camera. Vorige week kreeg ik de film terug van de ontwikkelcentrale. Dat is geweldig om in Rotterdam in de eigen huiska- van de familie Quinn te draaien. In Santa Fé, waar ik een spijkerpak en cowboy-laarzen kocht, wonen veel ar tiesten. Ik héb daar veel kennissen gemaakt. Ook een goudsmid. Hij maakte voor mij deze dikke zilve ren ketting voor inkoopsprijs. Twee dollar veertig. Hij zei, dat ik daar aan mijn zilveren dollar om mijn nek moest dragen". En dan volgt het verhaal van de zil veren dollar, die Toon zijn naam „Silver dollar"-Tony bezorgde. „Twaalf dagen lang heb ik New York afgepeigerd. Ik trok Manhat tan door, bezocht bioscoopjes (veel pornografie), zag homootjes en les bische toestanden, ontmoette gekke mensen, vooral in dé 8ste straat waar de hippies leven. Ik ging naar Wash ington Sppare, waar ze zondags sa menkomen en waar de één op een waanzinnige manier op Amerika staat te kankeren en de ander de loftrom pet afsteekt. Je leert dan een boel en je vormt een opinie. In die tijd kreeg ik van een vrien dinnetje een zilveren dollar. Dat ding zou geluk brengen, zei ze. Het gaf me in die ellendige tijd ik voelde me zo alleen een geweldige kick, maar ik stond er nogal sceptisch tegenover. Maar de volgende dag ging het ai veel toffer. Via de Nederlandse ambassade kreeg ik het adres van Klaasjan (AVRO) Hindriks en Friesman van de Nasa gaf me een kaart, zodat ik bij de NASA overal mocht komen. Ik nam contact op met Klaasjan en hij nam me mee naar Cape Kennedy en was gedurende mijn verblijf daar een fijne gids en gastheer. Als ik aan het nemen van een be slissing twijfelde, gooide ik die zilve ren dollar op en dan besliste dat ding voor me. En steeds had ik geluk. Ik leerde Thomas Paine en Wernher von Braun kennen. De dollar bezorg de me allerlei faciliteiten. Iedereen betastte en bekeek het ding, ook tijdens de vliegtocht in het perstoestel naar Houston. Dat zorgde voor een speciale sfeer. Je kwam er helemaal in. En toen later in „mis sion control" de Eagle op de maan werd gezet, viel iedereen iedereen om de hals. Wat een sfeer. Ik was ont zettend happy dat mee te mogen ma ken. Steeds weer gooide ik die dollar op. Ik mocht een auto lenen en Nico van Vliet van de televisie raadde me aan naar Santa Fé te gaan. Samen met een Fransman en een Engels meisje bezocht ik het atoomlabora- tórium en een aantal pueblo's. Op de terugweg namen we twee liftende hippies mee. Onderweg vroegen ze of we misschien zin hadden een poosje in hun family-community te blijven. Nou dat wilde ik ook wel eens leren kennen. portioneerde, mooie vrouwen voor Amersfoortse bioscopen. Al decorerend en schilderend kwam Toon in Rotterdam terecht en werd kunstschilder. Na wat rondzwervingen volg de de protest-periode: Een nege ring op een Amerikaanse vlag, om een voorbeeld te noemen. Ook die periode ging na veel ex posities weer voorbij. De eerste ruimtevaart-tekeningen kwa men. Zwart-wit met een laag fluorescerende verf er op ge spoten. Toon zocht het in doeken van gigantische afmetingen. Daarna werkte hij met glas aan onder en bovenkant. Het werd drie-di- mensioneel. Thans zijn de ele- De 30-jarige Rotterdamse schepper van 'space art objects', Toon Burgerin^, begon zijn loop baan na de ambachtsschool als huisschilder in zijn geboorte plaats Bameveld. Toon had al gauw genoeg van schilderen. Hij bezocht de kunst academie en werd decorateur- etaleur en schilderde grote re clameborden met sterk gepro- I

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 11