Harry de Groot: „Ik
voel die mensen aan"
IXPORTJENEViR
T BREIN ACHTER JOHNNY JORDAAN EN TANTE LEEN
ARAM
kijk naar
ASSISTENTE OP CRIMINELE ZAKEN
Concertgebouworkest
meer inspraak
dan bij bedrijfsleven
Straatroepen in
De Zonnebloem
Sufeter» nmmïï*
Laatste stuivér
Balkanmuzick
Feuilleton
NEDERLAND I:
NEDERLAND lh
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Donderdag 11 december 1969
DE VRIJE ZEEUW
AMSTERDAM U wilt een smeuiïge "dijenkletser voor het 50-jarig
bestaan van de klaver jas vereniging, een daverende smartlap die
kleurt bij uw wasechte feestneus en het niespoeder of gaan uw ge
dachten toch meer uit naar een onvervalste Jordaan-song, compleet
met snikken, rochels en hartverscheurende akkoorden van een
schorre accordeon? Het mag ook een springerig dansje zijn, waar
mee u op het eerstkomende volksdansfeest gegarandeerd de show
steelt.
U zegt maar, wat er diep in u
leeft en Harry de Groot doet de rest.
Harry, de duivelskunstenaar, de
componist en gros, de Hilversumse
zuilenveislinder en sinds 1955 het
brein achter Johnny Jordaan en
Tante Leen. Als een der vaderland
se omroepverenigingen weer eens
een muzikale show in elkaar tim
mert, tien tegen een, dat Harry
dan achter de dirigentenlessenaar
staat. Altijd met een gulle lach aan
weerszijde van zijn goed getrimde
snor.
Het kan ook zijn, dat u hem op
een gegeven moment waarneemt
achter een vleugel, terwijl hij bij de
twee maten rust met zijn linkerhand
aanwijzingen geeft voor het orkest.
U moet er tevens ernstig rekening
mee houden, dat hij opeens achter
een zanger opduikt, terwijl hij losjes,
een geweldige accordeon bespeelt.
„Harry". zeggen de collega's, „is
een genadeloze beul voor zichzelf.
Die werkt zich schaterend kapot".
„Onzin", zegt Harry zelf, „aan
werken is nooit een mens kapot ge
gaan, ik doe het zestien, zeventien
uur per dag en ik vind het nog
steeds geweldig. Als ik in een ander
land geleefd had, zou ik nou waar
schijnlijk schatrijk zijn geweest. Ga
maar na, ik zou alleen al heel stil
kunnen leven van de rechten van
mijn Jordaan-repertoire".
„Voor een gewone jongen uit Mo-
kum heb ik al heel wat bereikt. Ik
ben een steenbok, ik ben zo senti
menteel als de pest. En gek met
kinderen en ouwe mensen. Dat krijg
je er nooit meer uit. Ik kan ontzet
tend romantisch zijn en dan meen ik
het echt. Ik ben ook geen mannetje,
dat leed kan zien. Ik ga het uit de
weg of ik geef mijn laatste stuiver
weg. Daarom voel ik Johnny en
tante Leen zo goed aan. Johnny,
tante Leen en Harry, dat is een
drie-eenheid waar niemand tussen
komt".
„Ik huil met ze mee, ik. lach met
ze mee, ik voel precies wat er in die
mensen omgaat. Ik ben zelf gebo:
ren op de rand van de Jordaan en
mijn grootouders woonden er mid
den in. In de Binnen-Oranjestraat.
Mijn grootvader was de eerste ech
te accordeonist, die artiesten bege
leidde. Hij is nou 77. Hij is het ge
weest, die me heeft geleerd, dat een
muzikant nooit met ongepoetste
schoenen het toneel op mag.
„Johnny en Leen, dat zijn voor
mij open boeken. Ik ken de mentali
teit van de Jordaan als mijn broek
zak. Lekker spontaan, ze zeggen al
les, wat voor hun bek komt. Neem
een jongen als Johnny, goudeerlijk
en oer-sentimenteel. D'r zit in die
jongen geen gram kwaad. Als hij
langs de kant van de weg een jon
getje ziet huilen, dan laat ie de bus
stoppen en droogt hij zijn traantjes".
Weet je wat het is. Het succes
van Johnny zit in zijn menselijkheid.
John is eerlijk John belazert nie
mand. Als hij op de Bühne springt,
gelooft hij er in. John is het proto
type van de volksartiest pur sang.
Dacht je, dat het publiek zoiets niet
door heeft? Het publiek ziet een
man staan, die met hen lacht en met
hen huilt. Die niet probeert om
mooier te zingen dan-ie kan. Er zit
totaal geen franje aan. Als je John
ziet optreden, is het gelijk ouwe jon
gens.
„Daarom is liet succes van John
ny ook nooit over geweest, ze riepen
het wel, maar ze logen dat ze bar
sten. John is alleen een tijd weg gé-
weest, omdat bij schulden had aan
de belastingen. Daarom hoorde je ir.
Nederland zo weinig van hem.
Tante Leen heeft precies datzelfde
Als ik een televisietje met haar
maak, stort ze zich met haar hele
hebben er. houwen in het avontuur
Dat is heerlijk werken. En het gek
ke is, dat ik even sterk erin geloof
als zij. Ik heb nooit liedjes kunnen
maken, waar ik niet volledig achter
kan staan. Ik heb me nooit gewaagd
aan een smartlaD over Jantje, die
zijn handjes moest missen. Ik weet,
dat Johnny en Leen het niet willen
zingen".
„Die hebben er gelijk de pest in,
als je met een vals liedje komt aan
dragen. Maar Leen zingt wel een
ding over een lichte vrouw, omdat
ze weet, dat het een onderwerp uit
het volle leven is Als John een plaat
maakt, zit tante Leen ook altijd in
de zaal. Leen kan-ie niet missen, dat
is zijn mascotte. En in de bus hou
den zij eikaars hand vast. Moet je
maar opletten. Als tante Leen in de
buurt is, voelt John zich pas zeker
en dan lukt het ook. Ik repeteer
nooit met hem, ik laat de geluids
band een paar keer draaien en dan
zingt hij, altijd puntgaaf. En waar
om? Omdat hij zichzelf is".
„Met Oord van de Bovema had ik
gewed, dat het plaatje van Johnny
goed was voor 50.000 exemplaren.
Ik zette een op honderd, want ik ge
loofde er in. Het volkse lag er zo
duimendik bovenop en die stem was
zo muzikaal, dat het niet missen
kon. Als vakman wist ik, dat het
commercieel een kraker zou wor
den. Oord zei, dat hij al blij zou zijn
als hij er 500 kon verkopen, toen er
meer dan een miljoen waren ver
kocht, heb ik gevraagd, hoe het met
Harry de Groot: „Ik heb voor een gewone jongen uit Mokum al heel
wat bereikt.'
die weddenschap zat. Het antwoord
moet ik nog krijgen".
„De meeste mensen weten niét
eens. dat ik het hele repertoire voor
Johnny en Leen maak. Die kennen
me als dirigent of hebben me aan
een accordeon zien trekken. Ik vind
dat ook beter, want ik wil niet het
stempel van de Jordaan-componist
krijgen. Ik heb trouwens al zeven
musicals gemaakt en vorig jaar
heb ik nog een langspeelplaat met
Roemeense melodieën bij elkaar ge
componeerd".
„Bij de Buma, zijn er nou za'n
2000 composities van me geregi
streerd. Noem ze maar op. Van Pik-
ketanisie tot Als je voor een cent.
geboren bent, word je nooit een
kwartje. Daarnaast heb ik orkësten
gedirigeerd in alle denkbare samen
stellingen. Van kwartetjes tot grote
symphonieorkesten van zeventig
man. Ik heb ook allerlei grootheden
uit het vak begeleid. Een man als
Johnny Ray. Die zat voortdurend
onder de dope. En Patachout Azna-.
vour. Noem ze maar op".
„Weet je, dat het nog een hele
kunst is, dat begeleiden? Je moet er
zijn en je mag er ook weer niet zijn.
Begrijo je? Als de artiest applaus
krijgt en hij of zij betrekt de begelei
der er in dan moet hij bescheiden
blijven. Niet met wijd gespreide ar
men ovei het toneel gagn lopen bij
voorbeeld Dat haalt de artiest naar
beneden en dan krijgt hij er de pest
in. Je maakt dus een kleine referen
ce en daai volsta je mee. Dat staat
een stuk sjieker en je drukt er ge
lijk je eerbied en sympathie voor de
artiest mee uit. Kijk, dat is ook een
kant van het vak. Het ene moment
schrijf je een uitsmijter voor tante
Leen en het volgende moment speel
je Strauss Ik vind het allemaal
even fijn. Het is gewoon een mieters
vak" LEO THURING
11-21 Twee gespierde, donkere handen dansen roffelend over het gespan
nen vlies van een tam-tam. Van alle kanten klinken korte kreten en zwarte
gestalten snellen tussen de ontbladerde bomen in de richting van het trom
geroffel En ver weg in de bossen van Barranca staan twee blanken en
een groepje negers roerloos te luisteren naar het ritmische dreunen.
„Snel, laten we verder gaan," zegt Aram ongeduldig en hij werpt een ver
baasde blik op het meisje, dat nog steeds aandachtig luisterend stilstaat.
„De tam-tam roept de krijgers der Messeria bij elkaar," zegt het meisje
strak, „zij hebben ons spoor gevonden en trekken nu gezamenlijk op'.! Wij
moeten ons haasten!" Zo snel zij kunnen spoeden zij zich voort in de richting
van Arams burcht. Aram slaakt een zucht van verlichting als de vertrouwde
omtrek van muren en torens als een machtig silhouet tegen het avondrood
opdoemt. En zij hadden niet veel trager moeten zijn, want als het kleine
groepje de brede rijweg naar de hoofdpoort opsnett, klinkt achter hen een
luide kreet De voorste krijgers der Messeria komen uit het schemerige
woud te voorschijn!
12-21 De zwarte krijgers der Messeria-stam treden eerbiedig terzijde, als
de grote baardige man uit het bos te voorschijn komt. „Te laat," gromt hij,
met een woedende blik op de massieve poortdeur van het kasteel, die be
schermend dichtdraait achter de vluchtelingen. „Te laat, maar als ze menen
achter die hoge muren veilig te zijn, dan vergissen ze zich!" Binnen geeft
Aram de poortwachter, die stomverbaasd naar ai die donkere bezoekers
kijkt, snel zijn bevelen. „Verdobbel de wachtposten op de torentransen!
Zodra jullie iemand in de buurt van het kasteel zien, kom mij dan onmid
dellijk waarschuwen!" Even later zitten die negers rond het knappend
haardvuur in de grote ridderzaal. Presto, Arams trouwe schildknaap, neemt
de vreemde bezoekers nieuwsgierig op. En Agua fluistert plagend: „Dat
zijn vast kannibalen, PrestoDie eten een mens met huid en haar op
alleen kleine jochies als jij geven ze aan die poes, die daar zit Presto
staart benauwd naar het luipaard Terwijl een bediende met lichtelijk
trillende handen voor elk der negers een kom soep inschenkt, begint het
meisje Moira haar verhaal
Er kwamen foto's op tafel van drie
keurige lieden, keurig gesoigneerd.
Pen heel donker met een Clark-Gable-
snorretje, de tweede lang en blond
en even netjes in de kleren, de der
de klein en gezet, met een gouden
brilmontuur en dure horlogeketting.
Ik zwichtte Ergens in de binnen
stad betrok die avond een zielig en
schamel gekleed meisje met hee] wei
nig bagage in het vierderangs hotel
een kamer Ik at weinig, moest voor
uit betalen en trok me maar vroeg
terug op mijn „appartement", waar
ik snel. m'n koffertje opende en een
stel eigen lakens over het bed deed.
Ik bleef er twee dagen, toen trok
ik de stoute schoenen aan en stapte
naar hoet beruchte adres. Gelukkig
kwam ik op wég daarheen geen be
kende tegen. Voor de verveloze deur
bleef ik even treuzelen. Ik kon no-g
terug. De dranklucht kwam me tege
moet, maar ik vermande me en stap
te naar binnen. Een gruwelijke kerel
met een platgeslagen neus gaapte
mij aan, een andere vent met de
pet nog op het hoofd en dikke wal
len onder de ogen grinnikte. Achter
het buffet stond een plompe vrouw
met een schort voor dat wellicht
eens wit geweest was, maar nu vele
gekleurde vlekken vertoonde. Ze
trok de wenkbrauwen hoog op en
vouwde de vlezige armen over el-
ekaar toen ik haar naderde.
„Goedemorgen," zei ik, zo onver
schillig mogelijk. „Is de baas er ook?"
„Nee liefje" klonk het antwoord van
de dikke dame, „maar als je een
boodschap voor hem heb kun je het
mij ook zeggen, want ik ben de ba
zin hier". Ik viste het getuigschrift
uit m'n tasje en wierp het op het
buffet. „Ik heb gehoord, dat er een
plaatsje vrij is" zei ik. De bazin liet
haar blikken beurtelings over het
papier en de sollicitante gaan. Ach
ter haar rug voelde ik de keurende
tronies van de twee bezoekers- Het
laatste restje moed zonk me in de
schoenen: hier hield ik het vast geen
halve dag uit.. Maar ik behoefde het
er niet eens een vol uur uit te hou
den. „De'r is hier geen plaats vrij,"
klonk de onaangename stem van de
vrouw weer.
Het drong niet direct tot me door.
Ik moest hier solliciteren. Ik zou toch
mannen moeten uithoren. Ik kon buf
fetjuffrouw worden „Hejje't niet ge
hoord? D'r is hier geen plaats vrij"
bitste het mens. Na een vergeefse
woordenstrijd keerde ik haar de rug
toe. No-g geen uur later zat ik weer
in behoorlijke kleren in de kamer
van de hoofd-commisesaris. „Het is
jammer zei deze autoriteit bedacht
zaam, „maar u hebt uw best gedaan.
Dan zullen we iets anders moeten
bedenken". Ik heb nooit meer iets
over dat zaakje gehoord.
Het begon allemaal met een ge
woon inbraakje in de rijks-H.B.S. De
mannen, die daar een kijkje waren
gaan nemen, kwamen terug met een
vreemd rapport. Zij hadden het ver
moeden dat enkele leerlingen er
wel meer van zouden weten, want
de inbrekers wisten precies de weg
in de school naar het lokaal en de
kast, waarin de uitgaanspot bewaard
werd.
Nu is het op vele onderwijsinstel
lingen de gewoonte het gehele school
jaar door de leerlingen te laten spa
ren teneinde tegen de zomer geza
menlijk een reisje te kunnen maken.
De spaarpot was al flink vet en be
vatte een paar honderd gulden. Geen
wonder dat er grote ontstemming
heerste binnen de muren van de H.-
B.S. en de directeur deze zaak tot
klaarheid wenste te zien gebracht.
De rechercheurs hadden behalve
deze d.'recteur ook de leraren ge
hoord en toen vreemde dingen ver
nomen. De dames en heren bleken
n.l. eenstemmig van mening, dat een
bepaald groepje knapen uit 4 B er
wei meer van zou weten. Deze 4e
klassgrs muntten uit in baldadigheid
en roofzucht. De directeur moest be
kennen dat er al meer kleine dief
stallen op zijn school waren gepleegd,
die hij echter nimmer had aangege
ven om zijn reputatie niet in gevaar
te brengen Nu eens werd een vulpen
vermist, dan weer kon een jongen
zijn passerdoos nergens terugvinden.
Enkele malen waren zelfs boeken uit
de bibliotheek ontvreemd en ook ver
moedde een der leraren dat hem
hier zijn horloge afhandig was ge
maakt.
Inspecteur Quack fronste de wenk
brauwen en stapte met mijn uitgetik
te velletjes naar de commissaris. De
conferentie duurde een half uur,
daarna werd er een aantal mannetjes
uitgezonden om over de jeugdige ver
dachten nadere inlichtingen in te
winnen.
AMSTERDAM Het stichtings
bestuur en leiding van het Concert
gebouworkest vinden, wat betreft de
medezeggenschap van de orkestle
den, dat de feitelijke invloed van de
musici van het Concertgebouworkest
op alle bcleïdsaangelegenlieden aan
merkelijk groter is dan die van
werknemers in het bedrijfsleven.
Het bestuur zegt dit naar aanlei
ding van door de componisten
Schat, Andriessen en De Leeuw te
gen het orkest gerichte beweringen.
De vraag of er aanleiding bestaat
de musici meer medezeggenschap
toe te kennen is volgens het bestuur
in de eerste plaats een zaak van de
werknemers zelf. Het is het bestuur
bekend dat de vijf musici-vakbon-
den binnenkort een gedetailleerd
plan vooi alle Nederlandse orkeste
zullen publiceren. Het bestuur acht
het onjuist te stellen dat het orkest
„uitsluitend een aangelegenheid van
een toplaag uit de maatschappij"
zou zijn.
Het orkest geeft in Amsterdam
jaarlijks 20 - 25 concerten met lage
toegangsprijzen. Deze worden bijge
woond door belangstellenden uit al
le lagen der bevolking. De .prijzen
liggen hier volgens het bestuur niet
hoger dan de gemiddelde bioscoop-
prijs en lager dan die van druk be
zochte pop- en beatuitvoeringen in
het Concertgebouw Voorts verzorgt
het orkest tientallen radio-uitzendin
gen per jaar.
Sedert 1961 heeft het Concertge
bouworkest verschillende wegen be
wandeld om de verbreiding van de
eigentijdse muziek te vergroten. De
bezoekcijfers van drie jaar achter
een gehouden experimentele muziek
series vertoonden een steeds dalen
de lijn. De overweging dat de zaak
der'hedendaagse muziek niet is ge
diend met een zeer matig of slecht
bezette zaal, heeft tot de beslissing
geleid terug te keren tot de oor
spronkelijke opzet van de C-serie uit
1961 (muziek van de 17e. 18e en 20e
eeuw). Voor de komende seizoenen
is het orkest bezig nieuwe wegen te
vinden om het aandeel van de eigen
tijdse muziek in de programmering
te vergroten.
HILVERSUM „Wie heeft er
nog straatroepen?" vraagt Cobi
Schreyer vanmorgen om 11.02 in
het radioprogramma De Zonne
bloem. Zij Iaat onder die titel door
haar verzamelde roepen, oude en
nieuwe, horen sommige uit brieven
van luisteraars, andere nauwkeurig
op de band geroepen door iedereen,
die ze nog kan naroepen of ze zelf
geroepen heeft.
Verder in De Zonnebloem om tien
voor twaalf de schaakwedstrijd tus
sen het omroeppersoneel en de luis
teraars. Iedere luisteraar kan per
briefkaart meedoen aan deze match
die op het ogenblik is gevorderd tot
de vierde zet van zwart (de luiste
raars). Men speelt een Italiaanse
opening.
NOS-NOT
11.10 BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS
11 35 ERASMUS EN ZIJN TIJDGE
NOTEN
12.00 SLUITING
14.00 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE
JE MEER.
14.25 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
TROS
19.07 DE WERELD WAARIN WIJ
LEVEN (kleur)
In deze derde aflevering, onder
de titel „De dammenbouwers",
worden bevers vergeleken met
menselijke ingenieurs.
19.35 TROS-TOTO
Er valt weer maximaal dui
zend gulden te verdienen met
dit ontspanningsspeh
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 DE DIEF VAN WASHINGTON
(kleur)
Spanning rond het geheim van
de schoonheidskoninginnen.
21.10 OP DE MAN AF.
Interview onder redactie van
Willem Hogendoorn.
21-25 VROUWEN ALLEEN (kleur).
Engelse actrices spelen in deze
serie monologen van de Itali
aanse schrijver Aldo Nicolaj.
Deze avond komt op het scherm
de actrice Mengs Jenkins
21.45 IJSHOCKEY
De Brabantse derby Den Bosch-
Tilburg in het Bossche stadion.
22.45 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.50 ORGANISEREN EN LEIDING
GEVEN
23.20 SLUITING
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 JOURNAAL
VPRO
20.20 UNE BOMBE PAR HASARD
(kleur) Tekenfilmpje over een"
onontplofte bom op de markt
van een klein stadje.
20.30 FILMSTERPORTRET
Simon van Collem geeft toe
lichting bij fragmenten van de
film „Cactusflower", „Inter
mezzo", en „Gaslicht". Verder
is ei een interview met Ingrid
Bergman.
21.30 VIJF EN TWINTIG JAAR BE
ZIGE BIJ.
Uitzending over de Amster
damse uitgeverij „De Bezige
Bij'
CVK-IKOR-KRO-RKK
20.20 HET ANDERE ISRAEL
22 50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
18 25 TECHNISCH EN WETEN
SCHAPPELIJK ENGELS.
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TÏENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
De Christelijke Volkspartij
19.50 KEURIG FRANS.
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 DE INDRINGERS
21.15 ERASMUS, CIVIS TOTIUS
MUND1.
22.00 PREMIERE
22.45 BASKETBALL
18.35 NIEUWS
18.40 H'éCRAN MAGIQUE
18.55 LES CHRETIENS DANS LA
VIE SOCIALE
19.25 PLUM-PLUM
19.30 LE PETIT MONDE DE MA
RIE PLAISANCE.
20.00 JOURNAAL
20.30 QUI ETES-VOUS MONSIEUR
SORGE?
22.30 LE CAROUSSEL AUX
IMAGES
23.15 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT.
20.15 DER KIDNAPPER
21.45 KONTRASTE
22.30 JOURNAAL MET KOMMEN-
TAAR EN WEERBERICHT
22.50 DE TREURIGE GESCHIEDE
NIS VAN DE HERENIGING
0.30 JOURNAAL.
17.30 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
17.35 18-20 - NUR NICHT PASSEN
18.05 DIE BREHSCHEIBE.
18.40 ICH UND PARIS.
19.10 DAS KLEINE FERNSEH-
SPIELE
19.45 HEUTE
20.15 STARPARADE (kleur)
21.45 JOURNALISTEN VRAGEN
POLITICI GEVEN
ANTWO RD
22.45 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
22.55 MONTREUX.
Donderdag 11 december,
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Modern platteland
12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Ra-
diojourn. 13.30 Stereo: 't Muzik'an-
tenuur: populair klas. muz.; 2. Ra
dio Kamerorkest en klein omroep
koor: mod. werken; 3. Mono: Bei
aardconcert: mod. muz. 14.30 't Is
historisch: progr. o-ver geschiedenis
15.00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03
Van vier tot vijf: radioprogr. in een
Notedop 17.00 Tusseni 10-plus en 20-
min: lichte grammofoonmuz. voor
de tieners 17.30 Voor de jeugd 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn.
18.20 Uitz. van de Communistische
Partij van Nederland AVRO: 18.30
Stereo: licht instrumentaal ensem
ble 18.55 Voor de kinderen 19.00
Jeugd en ritme: licht muz.progr.
voor de jeugd 19.25 Gesproken brief
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf
en dichtbij 19.40 Mens én Bijbel: ra
diocatechese 19.50 Memo: literair
progr. AVRO: 20.05 Stereo'. Strijk
kwartet: Semi-klas. en klas. kamer-
MUZ. 22.00 Jekemmewat: cabaret-
progr. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40
Radiojourn. 22.55 Tout a toi: infor
matief progr. uit Parijs 23.20 Ik
hoor wat u niet hoort, muzikale le
zing 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevar. pro
gr. (12.26 Meded. t.b.v. land-en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 12.50-
13.10 Het Kerstkind een gevaar: the
ma van een drietal Adventsstonden
14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians
Show 14.25 Stereo: Cello en contra
bas: oude en klas. muz. 15.00 Mid-
dagdienst N.O.S.: 15.30 Meer over
minder: een progr. met meer infor
matie over mensen en dingen die
minder op de voorgrond treden
NCRV: 17.45 Sportact. 18.00 Tijd vrij
voor muz. in vrije tijd: harmonie- en
fanfare-orkesten (opn.) 18.30 Nws.
18.41 Act. met aansluitend om ca.
19,00 Spektrum: maatschappelijke
vraagstukken nader belicht 19.15 Le
ger des Heilskwartier (opn) 19.30
Kerkorgelconcert, klas. muziek 20.00
Ferdinand Huyck, seriehoorspel
(deel 10) 20.26 Stereo: lichte gram
mofoonmuz. 20.30 Radio actief, gev.
pro-gr. met om 22.30 Nws. en om
22:38 Parlementair Dagoverzicht
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM in 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Pop-slick:
licht platenprogr. KRO: 13.00 Nws.
13.03 Act. 13.08 T.N.T.: licht muz.
progr. 4.00 Nws. 14.03 Pop-in: licht
platenprogr. 15.00 Nws. 15.03 Holster
pop. en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03
lORRRrrrhitparade 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraai-
ik: verz.platenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40-
12.48 Weerber., meded. en SOS-ber.
voor de schippers) 12.55 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws., weerber.,
beursber. en dagklapper 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Klas! muz.
15.00 Nws. 15.03 Casinomuz. 6.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Grammo
foonmuz. 16.15 Progr. voor oudere
luisteraars 17.00 Nws., weerber. en
meded. Aansluitend: Jazzkroniek
18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paar-
desportuitslagen 18.30 Franse les
18.33 Grammof.muz. 18.35 Verkeers-
tips 18.40 Grommofoonmuz. 18.45
Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Gram
mofoonmuz, 19.00 N\vs. weerber. en
act. 19.40 Intermezzo 19.45 Vrije Po
litieke Tribune 19-55 Intermezzo
20.10 Boekbespreking 20.25 Instru
mentale muz. 20.30 Hoorspel 20.56
Promenadeconcert 21.30 Klankbeeld
22.00 Nws., ber. en cultureel nws.
22.20 Gev. muz. (23.00-23.10 Nws.)
23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 12 december
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Lichte grammofoonmuz. (8.00-
Nws.; 8.11 Radiojourn. 8.30-8.33 De
groenteman) N.O.S.: 9.00 Internatio
naal Spectrum: oude en mod. muz.
(opn.) (9.35-9.40 Waterstanden)
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws.) 11.30 Komt vrienden in het
ronde: progr. rondom het volkslied
(Groot-Brittannië) 11.55 Beursber,
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Stereo: Badinerie: klas.
muz. (gr.) (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50
Overweging; 8.00-8.0 Nws.) 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw 9.40
Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade:
klas.muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 De Felix Meurders Show.
(ADVERTENTIE)
Mi
aankoop
van eèn
kal* Hes
""Vat 'm koel"