Mist verlamt Zeeland ZEEUWSE ZEEARMEN VAAK VISSERSGRAF Invalide overweegt klacht tegen chirurg Jft, dlS Geraamde verliezen „industriewater worden tot 1976 gedekt Maatregelen bij verkoop van metablokjes BENDER Plaatselijk neerslag Nieuwe voorzitter Zeeland van Ned. Wolfederatie Varkensprijzen op record-niveau MUZIKALE PROEFTIJD Ter zake Biscuitfabriek Victoria sluit heetman^ Donderdag TT december Ï969 DE VRIJE ZEEUW (Van een onzer verslaggevers) GOES - TERNEUZEN Een dichte mist met op veel plaatsen minder dan 50 meter zicht heeft gisteren het verkeer in Zeeland zowel op de weg als op het water ernstige bemoeilijkt. Er gebeur den verschillende ongelukken. Tot nog toe is het dit jaar nog niet zo mistig geweest. De zee- en bin nenscheepvaart lag de hele dag zo goed als stil. De veerdiensten waren volledig gestremd. Alleen de veerboot Vlissingen-Breskens durfde het aan om twee tochtjes te maken, een om acht uur 's mor gens en een om twee uur 's mid dags. Terwijl de reis normaal slechts twintig minuten duurt, deed men er nu meer dan een uur over. De bus diensten werkten op veel plaatsen met vertragingen van meer dan een kwartier. Bij de ZVTM in Axel werd meege deeld, dat rekening werd gehouden met een abnormale belangstelling voor de Breda-bus. Onlangs bij mist moesten zelfs drie extrabussen wor den ingezet op deze lijn. Mensen, die het station in Kruiningen niet kun nen bereiken, omdat de pont niet vaart, proberen op de trein te ko men in Breda met behulp van de speciale busdienst via Antwerpen. „Als het zo mistig is als nu", aldus de ZVTM-woordvoerder, „moeten we op deze denst zeker extrabussen in zetten". In de haven van Hansweert waren over de hele dag genomen niet meer dan drie schepen binnengelopen. „Het is hier de hele dag al ontzettend stil", zo werd verteld. De havenmeester van Terpeuzen kwam met eenzelfde commentaar: „In de sluis is er praktisch niet ge schut. Een enkeling, die brutaal is, durft te varen. Ook de zeescheepvaart ligt vrijwel stil". Shipping ignaling Service in Vlis- singen meldde tegen de avond, dat het scheepvaartverkeer op de Wester- scheide op een enkele uitzondering na volledig verlamd was. Ongeluk ken waren er tot dusver niet ge beurd. Woensdag om 11.40 uur is de 77- jarige H. D. J. uit Hoek bij een auto botsing ernstig gewond geraakt. Aan de oostzijde van de brug tussen Ter- neuzen en Sluiskil stonden twee files auto's op ongeveer 1.50 meter van elk aar. T. H. D. uit Hoek, bij wie het slachtoffer in de auto zat, kwam uit de richting St.-Annapolder naar de brag gereden. Door het slechte zicht zag hij te laat de wachtende auto's en schoot er tussen. Hij kwam tus sen een vrachtauto en een personen auto terecht. Dokter Van Herk, die de eerste hulp verleende liet de ernstig gewon de bejaarde naar het Julianazieken- huis brengen. De beide personenau to's liepen zeer zware schade op: Gistermorgen om half acht is N. A. J. S. uit Terneuzen op de Herbert Dowweg tussen twee auto's bekneld geraakt, waarbij hij ernstige verwon dingen aan zijn benen opliep. Ten gevolge van startmoeilijkhe- den met de auto van E. G. M. W. uit Nieuw-Namen zouden zijn beide me depassagiers, genoemde S. en M. L., eveneens wonende te Terneuzen, de auto duwen. Een achterop komende auto, bestuurd door M. W. uit Hoek, zag de auto ten gevolge van de dich te mist te laat. Hij botste tegen de achterzijde, waarbij S. met zijn be nen tussen de bumpers van beide auto's bekneld raakte. Per ambulan ce werd hij naar het Julianazieken- huis gebracht. Op de kruising Rijksweg 58/wes telijke Kanaalweg ter hoogte van Schore verleende de bestuurder van een truck met oplegger geen voor rang aan een over Rijksweg 58 uit de richting Kruiningen naderende perso. nenauto, bestuurd door J. C. R. uit Putte. De bestuurder van de truck had deze personenauto door de mist niet zien naderen. Het gevolg was dat de personenauto zeer zware materiële schade opliep. Op rijksweg 58 nabij Krabbendijke hebben zich in de loop van de dag door de dichte mist drie kettingbot singen voorgedaan, waarbij de be trokken voertuigen lichte materiële schade opliepen. Op de Steigerweg in Arnemuiden ging in dichte mist de auto van P J. uit Arnemuiden op het daar gladde wegdek aan het slippen en kwam hierdoor in aanrijding met de hem' tegemoetkomende personenauto, be stuurd door J. van B. uit Arnemui den. Beide wagens werden hierdoor zwaar beschadigd. Vooruitzichten voor vrijdag en zaterdag, opgesteld door het K.N.M.I. op woensdag om 18.00 uur: Waarschijnlijk minder koud met plaatselijk neerslag. Weersvooruitzichten iri"' cijfers ge middeld over Nederland. Voor vrijdag: aantal uren zon: 0 tot 5; min.-temp.: 0 tot 5 graden on der normaal; max.-temp.: van onge veer normaal tot 4 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog,etmaal: 50 procent. Voor zaterdag: aantal uren zon: 0 tot 3; min.-temp.: omstreeks nor maal; max.-temp.: van ongeveer normaal- tot 4 graden onder nor maal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog etmaal: 90 procent. Een van de kettingbotsing-slachtoffers op de rijkswe g tussen Sluiskil en Terneuzen. (Van een onzer redacteuren) WEMELDINGE De mist is zó dik dat de huizen van het dorp Wemeldinge, aan de noordkant van het kanaal door Zuid-Beveland, op donkere schimmen lijken. In het groeps- bureau van de rijkspolitie te water is het merkwaardig rus tig. Op de noodhand van de radio-ontvanger komen slechts weinig meldingen door. Er is bij dit weer praktisch geen scheepvaart. Maar opeens kan de telefoon rinkelen of een ra dio-melding een alarmtoestand inluiden. Dat je geen hand voor ogen kunt zien, wil namelijk niet zeg gen dat er geen mens op het idee zou kunnen komen om met een broos vaartuig de Oostersehelde op te gaan, om daar wat te hen gelen. En dan in nood komt te verkeren. Het wil allerminst zeg gen, dat er nergens een wormen- spitter door opkomend tij wordt verrast en dat zijn zandplaat on derloopt, zodat hij dreigt te ver drinken. Wachtmeester P. Voge laar maakt het bekende gebaar naar zijn voorhooft. „Zij hebben toch ook verstand gekregen. Waarom gebruiken zij het niet?" Majoor mr. A. P. Spaanderman, districtscommandant van de rijks politie te water „Zuidiwest", is door de dikke mist uit Vlaardingen geko men om het gebaar van wachtmees ter Vogelaar van ondertitels te voor zien. Veertien september 1968: Een man uit Gent gaat met een rubberbootje waaraan een loodzware buitenboord motor hangt, het Veersemeer op. Bootje raakt uit balans. Man ver drinkt. Drie november 1968: Drie Belgen in een houten visbootje dat allerlei mankementen vertoont, raken op de Westerschelde bij Rilland Bath de koers kwijt. Zij proberen tegen wind en stroom in naar het punt van ver trek terug te varen. De boot slaat om. De rijkspolitie te water bergt la- .er drie doden. Veertien december 1968: Een klein olastic visbootje waagt zich op de Oostersehelde. Een Belgische' visser glijdt uit op de spekgladde bodem van het bootje en valt in het water Zijn lichaam is later geborgen. Dertig maart 1969. Een groep Bel gen gaat in enkele zeilbootjes het Veersemeer op, terwijl de wind toe neemt. Drie mensen verdrinken. Zeven december 1969: Twee jonge Belgen varen met hun speedboat „Ca- ro" het Sas van Goes uit om op de Oostersehelde te gaan vissen. Eerst valt er één in het water. De twee gaan terug naar de wal, waar degeen die een nat pak haalde, zich van dro ge kleren voorziet. Tegen de eigenaar van café „Het loze vissertje" zeggen de twee, dat zij om vijf uur terug hopen te zijn. Als de Belgen er tegen die tijd nog niet zijn, waarschuwt de caféhouder de rijkspolitie te water. De beide hengelaars zitten intussen geïsoleerd op de Vondelingenplaat, waar zij de schepen die hen zoeken voorbij .zien varen. Maar in de dichte sneeuwbuien zijn de mannen zelf niet zichtbaar. De plastic boot wordt ook niet zichbaar op de radarschermen van de zoekende schepen. Als het bootje een conservenblik in de mast had gehad, waarop de radarbundel kon reflecteren, dan zou één van de twee nu nog leven. Maar hij stierf van koude, terwijl hij op weg was naar het ziekenhuis in Zierikzee na dat de wachtsman van de zandzuiger „Ahoy", waar het bootje naderhand was heengevaren, hulp had opge roepen. In het bootje lagen complete zeil- pakken. Als de Belgen deze hadden aangetrokken, dan zou de één nog leven en de ander die nu nog ver pleegd wordt, zou niet gedoemd zijn voort te leven met afschuwelijke, bittere herinneringen. In het bootje was geen kompas te vinden, zelfs niet één van twee kwartjes, waarmee de Belgen zich zouden hebben kunnen oriënteren, inplaats van te moeten dwalen in de sneeuwbuiten. Er was geen kaart van het vaargebied. Er was geen. pech- lamp of zaklantaarn, waarmee de Belgen de zoekenden hadden kunnen waarschuwen: Hier zij wij! In ruim een jaar tijd vonden negen Belgen de dood in de Zeeuwse wa teren. „Het afschuwelijke is": zegt majoor mr. Spaanderman, „dat er bijna steeds sprake is geweest vgn een totale onkunde bij de slachtof fers over de gevaren die de open zeearmen, maar ook het Veersemeer onder sommige omstandigheden op leveren. De mensen zijn waarschijn lijk verdronken, zonder te beseffen dat zij in een noodsituatie verkeer den". De rijkspolitie te water, de Delta federatie (een combinatie van orga nisaties van sportvissers in België en Nederland) en exploitanten van jachthavens zit dit allemaal zeer hoog. „Iedereen die zich met een vaar tuigje op de Zeeuwse wateren be geeft, moet beseffen dat hij niet in een binnenmeertje ronddobbert, maar dat hij in omstandigheden kan komen, die aan noodsituaties is volle zee doen denken", zegt majoor Spaanderman. „Met een minimum aan voorbereidende maatregelen en een gezonde voorzichtigheid behoeft er niets te gebeuren". Hij geeft de voornaamste algemene wenken: Kies een boot met voldoende re- serve-drijf-vermogen. Minstens 10 procent van het volume van een plastic boot moet uit luchtkamers bestaan wil het bootje veilig zijn. De heer C. van Heugten, de Deltafedera tie vertegenwoordigend, vult aan: „Wij hebben 20 soorten plastic vis- boten gekeurd. Slechts één ervan een Noorse jol, genaamd „With-400" blijkt optimaal veilig te zijn. Kies een boot met een opvallende kleur, bijvoorbeeld hardgeel, of schil der de binnenkant van de boot in die kleur. Men is dan goed zichtbaar van uit de lucht. Neem warme kleren en water dichte kleding mee. Reddingsboei en zwemvesten zijn geen overbodige luxe. Onmisbaar zijn: een klein kompas, een water- kaart (verkrijgbaar bij de ANWB) 'en een pechlamp of goede zaklantaarn. Plastic bootjes dienen eigenlijk voorzien te zijn van metalen radar reflectors in de mast, zodat de radar- zoekbundel de scheepjes kan „zien". (De radarbundel kijkt, net als een röntgenstraal, dware door plastic- bootjes heen). In januari a.s. wordt er in Zee land een soort bezinningsbijeenkomst gehouden, bestemd voor allen die in de watereport hun verantwoordelijk heid willen laten gelden. Hier zal men proberen de „kleine vaart" te reglementeren. De districtscomman dant van de rijkspolitie te water heeft de commissaris der koningin in Zeeland schriftelijk ingelicht over de noodzaak van een zekere preventie op watereportgebied. De commissaris heeft op zijn beurt de burgemeesters in de Zeeuwse watereportgemeenten aangeschreven. De Deltafederatie werkt hard aan een goede voorlichtingsfolder en via de federatie en de plaatselijke hen- gelverenigingen wil men tot een soort keuringssysteem voor visboot- jes komen. Zaterdag a.s. probeert men, wat de voorlichtingsfolder be treft, alvast spijkers met koppen te slaan, waarbij de Belgische, georga niseerde sportvissers worden betrok ken. In gevallen, dat mensen tegen zich zelf beschermd moeten worden, door dat zij met onbetrouwbare vaartuig jes in slecht weer toch willen uitva ren, kan zelfs op grond van artikel 28 van de politiewet worden ingegre pen. „In excessieve gevallen zullen we dat ook beslist doen", zegt majoor Spaanderman. Maar ondanks alles zullen er men sen blijven verdrinken. Gezond ver stand is niet te koop. Het gebaar naar het voorhoofd dat wachtmeester Vogelaar maakte zal nog weieens ge maakt worden. (ADVERTENTIE) Muzikale studie willen wij stimuleren. Moemt U het gerust eigenbelang, naar houdt het in gedachten. Bij- /oorbeeld als Uw kind plano wil leren pelen en U niet weet of U met een ijdelijke bevlieging dan wel met een -ntluikend virtuoos te maken hebt. Jender geeft Uw kind een muzikale •roeftijd. Is het ernst dan blijft de »iano en betaalt U de koopsom. Was et toch een bevlieging dan zijn Uw -nige kosten de huurprijs. Overigens ijn er veel meer redenen om'altijd ij Bender advies In te winnen! deskundig in klank Breda, van Coothplein 12 - tel. 30164 Amsterdam - Arnhem - Leiden - Rotterdam GOES In de op 9 december ge houden bestuursvergadering van de afdeling Zeeland der Nederlandse Wolfederatie is tot voorzitter van de afdeling benoemd de heer J. Nieu- wenhuyse, Quarlespolderweg 1 te Lewedorp. De heer Nieuwenhuyse volgt in deze functid de heer J. A. de Bour- graaf, Oostburg, op, die de functie van voorzitter van de afdeling ruim 13 jaar heeft bekleed. De heer De Bourgraaf werd benoemd tot advise rend lid van het bestuur. Het ligt in de bedoeling de alge mene ledenvergaderingen van de af-, deling Zeeland der Nederlandse Wolfederatie in de toekomst te com bineren met de algemene ledenver gadering van het Schapenstamboek van Zeeland, waarmede reeds vele jaren nauw wordt samengewerkt. DE DIRECTIE van het Beleggings fonds Onroerende Goederen (BOG) deelt mede, dat de exploitatie van het onroerend goed in 1969, ondanks een verdere stijging van de kosten, zo danig is geweest dat de uitkering an dermaal zal kunnen worden ver hoogd. Verwacht wordit, dat deze over het lopende jaar iln totaal f 72,50 zal worden (v.j, f 70). (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Na lange on derhandelingen ziet het er naar uit dat de minister van Economische Za ken nog voor 15 december zal in stemmen met het geven van één malige bijdragen in de geraamde ver liezen van de N.V. Industriewater voorziening „Zeeuwseh-Vlaanderen". De contante waarde van deze ver liezen beloopt een bedrag van f 40 miljoen. De periode over welke de verliezen door het rijk worden gedekt loopt tot 31 december 1967. De risico's na 1975 moet het bedrijf voor eigen rekening nemen. Hoe groot deze risico's zijn kan - zo melden GS aan de Pro vinciale Staten - niet exact worden aangegeven; Zij zijn onder meer af hankelijk van de industriële ontwik keling van Zeeland Voorwaarde voor het dekken van de verliezen van de N.V. Industrie watervoorziening Zeeuwsch-Vlaan- deren door het rijk, is, dat er in Zeeland een provinciaal waterlei dingbedrijf tdt stand komt, waarin de provincie zelve deelneemt, Hiermee staat het thans zover, dat de raad van commissarissen van de N.V. Waterleidingmaatschappij „Mid den-Zeeland" een statutenwijziging op korte termijn wil doorvoeren, waardoor de W.M.Z. een soort moe dermaatschappij wordt, geheten „Waterleidingmaatschappij Zeeland". De andere in Zeeland opererende waterleidingmaatschappijen zullen in deze vernieuwde maatschappij op gaan. Op 22 december worden de statu tenwijzigingen aan de aandeelhou- BRUSSEL (ANP) De Belgische chocolade- en biscuitfabriek Victoria in de Brusselse gemeente Koekel- berg gaat als gevolg van economi sche moeilijkheden sluiten. Het bedrijf wordit overgenomen door „General Biscuit", waarin Pa rein en De Beukelaer zijn verenigd en waarin enkele jaren geleden ook de Dordise Victoria-fabriek is opge gaan. Circa 400 man personeel van Vic toria Brussel zal werk kunnen vinden in andere bedrijven van General Bis cuit, doch daarvoor zal het over gro te afstanden moeten gaan pendelen. ders van de W.M.Z. voorgelegd. Dit zijn vrijwel alle Zeeuwse gemeenten ten noorden van de Westerschelde, een aantal Brabantse gemeenten, als mede de provincies Zeeland en Noord-Brabant. Geruime tijd geleden hebben Provinciale Staten van Zee land, in principe al tot goedkeuring van de statutenwijziging besloten. Nadat de aandeelhoudersvergade ring in haar geheel zich over de sta tutenwijziging heeft' uitgesproken (dit gebeurt op 22 december a.s.), zal aan Provinciale Staten van Zeeland een voorstel worden gedaan om tot een vergrote financiële deelneming van de provincie in de „Waterleiding maatschappij „Zeeland" te besluiten. In principe waren de Staten daarmee al eerder akkoord gegaan. Zij wilden hun definitieve beslissing echter laten afhangen van een financieel voorbe houd, bestaande uit de toezegging van de minister van Economische Zaken, dat de schatkist voor de ongedekte tekorten zou opkomen. DEN HAAG (A.N.P.) De var- kensprijzen zijn tot een recordindveau gestegen, aldus de voorzitter van het produktschap voor Vee en Vlees, mr. F. G. van Dijk, tijdens de gisteren ge houden openbare bestuursvergade ring van het produktschap. In zowel als buiten de EEG is er een tekort aan varkensvlees en de produktie blijft achter bij de koop krachtige vraag. Het aantal slachtin gen liep in de maand november uit een van 151.000 tot 156.000 per week. In oktober bedroeg het aantal dek kingen 96.400 (vorig jaar 83.200), waarbij het- totaal aantal dekkingen gedurende d'e eerste tien maanden van dit jaar is gestegen tot 884.500 (vor. jaar 838.400). De afzet van var kensvlees naar de EEG blijft bevre digend. In de week tot 5 december werden 23.600 geslachte en 5000 le vende varkens uitgevoerd, alsmede 929 ton aan delen van varkens en 590 ton spek. De gemiddelde rundvleesprijzen liggen beneden de oriëntatieprijs. De invoer uit derde landen wordt daar door belast met de volledige heffin gen. Zowel in Nederland als in Duits land liggen de prijzen niet onaan zienlijk beneden de gemiddelde EEG- marktprijs (Van een onzer verslaggevers) HULST De familie A. J. Fas- saert in Hulst overweegt bij de me dische tuchtraad een klacht in te dienen voor een fout, die volgens hen zeven jaar geleden bij een operatie bij de heer Fassaert gemaakt moet zijn. Sinds de operationele ingreep, die op zichzelf weinig om het lijf had, is hij niet meer in staat geweest om naar behoren te werken. Na een me disch onderzoek werd de heer Fas saert naar aanleiding van zijn klach ten in 1964 op indicatie van het Aca demisch ziekenhuis in Leiden invali de verklaard. Die verklaring werd vorig jaar na een onderzoek in Goes weer ingetrokken, zonder dat in de toestand merkbaar verandering was gekomen. Ook tegen deze manipulatie wil de voormalige molenaar uit Ter hole beroep aantekenen. ADVERTENTIE) Verzamelt u al zilver-speeltjes Een nieuwe, originele hobby: het verzamelen van grappige ouderwetse miniaturen in zilver. Wij hebben er een grote kollektie van. Straat muzikantjes, een paardentram, een lantaarn opsteker, teveel om op te noemen. Leuk om eens te bekijken als u in de Lijnbaan bent! prijzen vanaf 25,- edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 tel.116670 filiaal oostzeedijk 155-157 rotterdam De 60-jarige Hulstenaar en zijn echtgenote moeten het naar hun zeg gen momenteel doen zonder enige bron van inkomen. Volgens de of ficiële dossiers is de heer Fassaert immers in staat om te werken. Hij heeft het ook inderdaad geprobeerd. Op de sociale werkplaats. Sinds veer tien dagen heeft hij er evenwel het bijltje bij neergelegd, omdat hij wordt geteisterd door hevige pijnen, waar van de doktoren de herkomst nog niet hebben kunnen vaststellen. De heer Fassaert is ervan overtuigd, dat er tijdens zijn operatie door de be treffende chirurg een fout gemaakt moet zijn'. Hij zegt daarvoor zelf aan wijzingen te hebben in de vorm van uitspraken in het verleden. De chirurg, die de heer Fassaert evenwel 7Vü jaar geleden in het Hul ster ziekenhuis waarschijnlijk ope reerde gaf desgevraagd als commen taar zich niets meer van het geval te herinneren. Of een klacht bij de me dische tuchtraad na zoveel jaar nog enig nut zou hebben werd door hem betwijfeld. „Misschien ja", zei hij lachend, „als ik er nog iets van zou weten". Het bejaarde Hulster echtpaar is vast van plan de strijd voort te zet ten. De heer en mevrouw Fassaert hebben blijkens hun relaas een veel bewogen tijd achter de rug. „We wor den van het kastje naar de muur ge stuurd", zegt de heer Fassaert. Zijn goed lopende molenaarszaak heeft hij enkele maanden na de operatie al van de hand moeten doen: „Het ei"- niet meer meneer", zegt hij nu met tranen in zijn ogen. „De doktoren vertelden me, dat ik veertien dagen na de operatie weer helemaal de oude zou zijn. Maar tot op de dag van van daag is er geen verbetering ingetre den. Ik kan haast niets inspannends doen zonder van de pijn te vergaan. En ze willen me nu nog dwingen om te werken ook". Invaliditeitsrente krijgt de 60-ja- rige oude molenaar dus niet, want de dossiers vermelden dat hij gezond is. Inkomen uit arbeid heeft het echt paar evenmin, want de man des hui zes is er nu definitief met gestopt. „We weten niet meer hoe we dat op lange termijn vol moeten houden", verzucht het echtpaar. Ze hebben het gevoel bij de bevoegde instanties niet meer dan een nummer te zijn. De par ticuliere ziekenverzekering, die de heer Fassaert voor de operatie ge sloten had, heeft tot nog toe alleen geld gekost. Uitkeringen heeft de man na zeven jaar nog steeds niet gezien. „Dat zoiets in deze tijd nog kan is toch wel onbegrijpelijk", vindt hij nu. De heer en mevrouw Fassaert heb ben zo langzamerhand het gevoel ge kregen een blok te zijn aan het been van de mensen waarop ze voor hun uitkeringen zijn aangewezen. „Ze ne men me gewoon niet serieus", aldus de bejaarde, „maar als ik kon werken zou ik het toch doen", zegt hij ten slotte met een spoor van wanhoop in zijn stem. 1. J. FASSAERT (Van een onzer verslaggevers) BREDA - GOES.— De Keu- ringstdiensten van Waren in Goes en Dordrecht, waaronder ook Zeeland en West-Brabant ressorteren, gaan de zogenaamde hexa- of metablokjes (spiritusblok- jes) ifi speelgoedwinkels verbieden, als de verpak king ervan niet duidelijk vermeldt dat de inhoud bij inwendig gebruik gevaarlijk is voor de gezondheid. Zoals bekend is de laatste weken een zestal ongeluk ken met deze blokjes ge beurd, waarvan één met do. delijke afloop. De blokjes zien er als onschuldig snoep goed uit, maar bevatten gif stoffen, die voor kinderen dodelijk kunnen zijn. Over het algemeen ondervindt men geen schade van het consumeren van vier gram van de blokjes, maar dat hangt af van de gezondheid en leeftijd van de persoon. In het rayon Dordrecht hebben de groot- en detail handelaren vrijwillig toege zegd de spiritusblokjes uit de handel te nemen en pas weer te verkopen als de ver pakking duidelijk melding maakt van het gevaar van de inhoud. De keuringsdiensten wil. len de ongelukken niet vol ledig aan de fabrikanten van de blokjes wijten, die im mers geen opschrift op de verpakking gezet hebben, maar ook aan ouders of ver zorgers. De spiritusblokjes zijn volgens de keurings diensten onder een noemer te brengen met kerstbomen met brandende kaarsjes, scheikundedozen en slecht opgeborgen huishoudelijke artikelen (ammoniak, ter pentine, bleekmiddelen en dergelijke) en geneesmidde len. Iedere weldenkende volwassene bergt deze zaken zodanig op dat de kinderen er niet bij kunnen en laat zijn kinderen niet alleen in de kamer met een branden de kerstboom. Daarom is on oplettendheid van de oudere een belangrijke oorzaak van de ongelukken met spiritus blokjes. Vandaag donderdag - hebben de directeuren vat de zestien Keuringsdienstel van Waren in ons land hui periodieke vergadering be legd in Amsterdam. Hoewe' de problemen rond de spiri tusblokjes niet op de agen da voorkomen, zal dit toch een punt van discussie zijn. r

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 3