Mist verlamt Zeeland
ZEEUWSE ZEEARMEN
VAAK VISSERSGRAF
Invalide overweegt
klacht tegen chirurg
Jft, dlS
Geraamde verliezen
„industriewater
worden tot 1976 gedekt
Maatregelen bij verkoop van metablokjes
BENDER
Plaatselijk neerslag
Nieuwe voorzitter
Zeeland van
Ned. Wolfederatie
Varkensprijzen
op
record-niveau
MUZIKALE
PROEFTIJD
Ter zake
Biscuitfabriek
Victoria sluit
heetman^
Donderdag TT december Ï969
DE VRIJE ZEEUW
(Van een onzer verslaggevers)
GOES - TERNEUZEN Een
dichte mist met op veel plaatsen
minder dan 50 meter zicht heeft
gisteren het verkeer in Zeeland
zowel op de weg als op het water
ernstige bemoeilijkt. Er gebeur
den verschillende ongelukken.
Tot nog toe is het dit jaar nog niet
zo mistig geweest. De zee- en bin
nenscheepvaart lag de hele dag
zo goed als stil. De veerdiensten
waren volledig gestremd. Alleen
de veerboot Vlissingen-Breskens
durfde het aan om twee tochtjes
te maken, een om acht uur 's mor
gens en een om twee uur 's mid
dags.
Terwijl de reis normaal slechts
twintig minuten duurt, deed men er
nu meer dan een uur over. De bus
diensten werkten op veel plaatsen
met vertragingen van meer dan een
kwartier.
Bij de ZVTM in Axel werd meege
deeld, dat rekening werd gehouden
met een abnormale belangstelling
voor de Breda-bus. Onlangs bij mist
moesten zelfs drie extrabussen wor
den ingezet op deze lijn. Mensen, die
het station in Kruiningen niet kun
nen bereiken, omdat de pont niet
vaart, proberen op de trein te ko
men in Breda met behulp van de
speciale busdienst via Antwerpen.
„Als het zo mistig is als nu", aldus
de ZVTM-woordvoerder, „moeten we
op deze denst zeker extrabussen in
zetten".
In de haven van Hansweert waren
over de hele dag genomen niet meer
dan drie schepen binnengelopen. „Het
is hier de hele dag al ontzettend stil",
zo werd verteld.
De havenmeester van Terpeuzen
kwam met eenzelfde commentaar:
„In de sluis is er praktisch niet ge
schut. Een enkeling, die brutaal is,
durft te varen. Ook de zeescheepvaart
ligt vrijwel stil".
Shipping ignaling Service in Vlis-
singen meldde tegen de avond, dat
het scheepvaartverkeer op de Wester-
scheide op een enkele uitzondering
na volledig verlamd was. Ongeluk
ken waren er tot dusver niet ge
beurd.
Woensdag om 11.40 uur is de 77-
jarige H. D. J. uit Hoek bij een auto
botsing ernstig gewond geraakt. Aan
de oostzijde van de brug tussen Ter-
neuzen en Sluiskil stonden twee files
auto's op ongeveer 1.50 meter van elk
aar. T. H. D. uit Hoek, bij wie het
slachtoffer in de auto zat, kwam uit
de richting St.-Annapolder naar de
brag gereden. Door het slechte zicht
zag hij te laat de wachtende auto's
en schoot er tussen. Hij kwam tus
sen een vrachtauto en een personen
auto terecht.
Dokter Van Herk, die de eerste
hulp verleende liet de ernstig gewon
de bejaarde naar het Julianazieken-
huis brengen. De beide personenau
to's liepen zeer zware schade op:
Gistermorgen om half acht is N. A.
J. S. uit Terneuzen op de Herbert
Dowweg tussen twee auto's bekneld
geraakt, waarbij hij ernstige verwon
dingen aan zijn benen opliep.
Ten gevolge van startmoeilijkhe-
den met de auto van E. G. M. W. uit
Nieuw-Namen zouden zijn beide me
depassagiers, genoemde S. en M. L.,
eveneens wonende te Terneuzen, de
auto duwen. Een achterop komende
auto, bestuurd door M. W. uit Hoek,
zag de auto ten gevolge van de dich
te mist te laat. Hij botste tegen de
achterzijde, waarbij S. met zijn be
nen tussen de bumpers van beide
auto's bekneld raakte. Per ambulan
ce werd hij naar het Julianazieken-
huis gebracht.
Op de kruising Rijksweg 58/wes
telijke Kanaalweg ter hoogte van
Schore verleende de bestuurder van
een truck met oplegger geen voor
rang aan een over Rijksweg 58 uit de
richting Kruiningen naderende perso.
nenauto, bestuurd door J. C. R. uit
Putte. De bestuurder van de truck
had deze personenauto door de mist
niet zien naderen. Het gevolg was dat
de personenauto zeer zware materiële
schade opliep.
Op rijksweg 58 nabij Krabbendijke
hebben zich in de loop van de dag
door de dichte mist drie kettingbot
singen voorgedaan, waarbij de be
trokken voertuigen lichte materiële
schade opliepen.
Op de Steigerweg in Arnemuiden
ging in dichte mist de auto van P J.
uit Arnemuiden op het daar gladde
wegdek aan het slippen en kwam
hierdoor in aanrijding met de hem'
tegemoetkomende personenauto, be
stuurd door J. van B. uit Arnemui
den. Beide wagens werden hierdoor
zwaar beschadigd.
Vooruitzichten
voor vrijdag
en zaterdag,
opgesteld door
het K.N.M.I.
op woensdag
om 18.00 uur:
Waarschijnlijk
minder koud
met plaatselijk neerslag.
Weersvooruitzichten iri"' cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor vrijdag: aantal uren zon: 0
tot 5; min.-temp.: 0 tot 5 graden on
der normaal; max.-temp.: van onge
veer normaal tot 4 graden onder
normaal; kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 90 procent;
kans op een geheel droog,etmaal: 50
procent.
Voor zaterdag: aantal uren zon: 0
tot 3; min.-temp.: omstreeks nor
maal; max.-temp.: van ongeveer
normaal- tot 4 graden onder nor
maal; kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 90 procent;
kans op een geheel droog etmaal:
90 procent.
Een van de kettingbotsing-slachtoffers op de rijkswe g tussen Sluiskil en Terneuzen.
(Van een onzer redacteuren)
WEMELDINGE De mist
is zó dik dat de huizen van het
dorp Wemeldinge, aan de
noordkant van het kanaal door
Zuid-Beveland, op donkere
schimmen lijken. In het groeps-
bureau van de rijkspolitie te
water is het merkwaardig rus
tig. Op de noodhand van de
radio-ontvanger komen slechts
weinig meldingen door. Er is
bij dit weer praktisch geen
scheepvaart. Maar opeens kan
de telefoon rinkelen of een ra
dio-melding een alarmtoestand
inluiden.
Dat je geen hand voor ogen
kunt zien, wil namelijk niet zeg
gen dat er geen mens op het idee
zou kunnen komen om met een
broos vaartuig de Oostersehelde
op te gaan, om daar wat te hen
gelen. En dan in nood komt te
verkeren. Het wil allerminst zeg
gen, dat er nergens een wormen-
spitter door opkomend tij wordt
verrast en dat zijn zandplaat on
derloopt, zodat hij dreigt te ver
drinken. Wachtmeester P. Voge
laar maakt het bekende gebaar
naar zijn voorhooft. „Zij hebben
toch ook verstand gekregen.
Waarom gebruiken zij het niet?"
Majoor mr. A. P. Spaanderman,
districtscommandant van de rijks
politie te water „Zuidiwest", is door
de dikke mist uit Vlaardingen geko
men om het gebaar van wachtmees
ter Vogelaar van ondertitels te voor
zien.
Veertien september 1968: Een man
uit Gent gaat met een rubberbootje
waaraan een loodzware buitenboord
motor hangt, het Veersemeer op.
Bootje raakt uit balans. Man ver
drinkt.
Drie november 1968: Drie Belgen
in een houten visbootje dat allerlei
mankementen vertoont, raken op de
Westerschelde bij Rilland Bath de
koers kwijt. Zij proberen tegen wind
en stroom in naar het punt van ver
trek terug te varen. De boot slaat
om. De rijkspolitie te water bergt la-
.er drie doden.
Veertien december 1968: Een klein
olastic visbootje waagt zich op de
Oostersehelde. Een Belgische' visser
glijdt uit op de spekgladde bodem
van het bootje en valt in het water
Zijn lichaam is later geborgen.
Dertig maart 1969. Een groep Bel
gen gaat in enkele zeilbootjes het
Veersemeer op, terwijl de wind toe
neemt. Drie mensen verdrinken.
Zeven december 1969: Twee jonge
Belgen varen met hun speedboat „Ca-
ro" het Sas van Goes uit om op de
Oostersehelde te gaan vissen. Eerst
valt er één in het water. De twee
gaan terug naar de wal, waar degeen
die een nat pak haalde, zich van dro
ge kleren voorziet. Tegen de eigenaar
van café „Het loze vissertje" zeggen
de twee, dat zij om vijf uur terug
hopen te zijn. Als de Belgen er tegen
die tijd nog niet zijn, waarschuwt de
caféhouder de rijkspolitie te water.
De beide hengelaars zitten intussen
geïsoleerd op de Vondelingenplaat,
waar zij de schepen die hen zoeken
voorbij .zien varen. Maar in de dichte
sneeuwbuien zijn de mannen zelf niet
zichtbaar. De plastic boot wordt ook
niet zichbaar op de radarschermen
van de zoekende schepen. Als het
bootje een conservenblik in de mast
had gehad, waarop de radarbundel
kon reflecteren, dan zou één van de
twee nu nog leven. Maar hij stierf
van koude, terwijl hij op weg was
naar het ziekenhuis in Zierikzee na
dat de wachtsman van de zandzuiger
„Ahoy", waar het bootje naderhand
was heengevaren, hulp had opge
roepen.
In het bootje lagen complete zeil-
pakken. Als de Belgen deze hadden
aangetrokken, dan zou de één nog
leven en de ander die nu nog ver
pleegd wordt, zou niet gedoemd zijn
voort te leven met afschuwelijke,
bittere herinneringen.
In het bootje was geen kompas te
vinden, zelfs niet één van twee
kwartjes, waarmee de Belgen zich
zouden hebben kunnen oriënteren,
inplaats van te moeten dwalen in de
sneeuwbuiten. Er was geen kaart van
het vaargebied. Er was geen. pech-
lamp of zaklantaarn, waarmee de
Belgen de zoekenden hadden kunnen
waarschuwen: Hier zij wij!
In ruim een jaar tijd vonden negen
Belgen de dood in de Zeeuwse wa
teren. „Het afschuwelijke is": zegt
majoor mr. Spaanderman, „dat er
bijna steeds sprake is geweest vgn
een totale onkunde bij de slachtof
fers over de gevaren die de open
zeearmen, maar ook het Veersemeer
onder sommige omstandigheden op
leveren. De mensen zijn waarschijn
lijk verdronken, zonder te beseffen
dat zij in een noodsituatie verkeer
den".
De rijkspolitie te water, de Delta
federatie (een combinatie van orga
nisaties van sportvissers in België
en Nederland) en exploitanten van
jachthavens zit dit allemaal zeer
hoog.
„Iedereen die zich met een vaar
tuigje op de Zeeuwse wateren be
geeft, moet beseffen dat hij niet in
een binnenmeertje ronddobbert,
maar dat hij in omstandigheden kan
komen, die aan noodsituaties is volle
zee doen denken", zegt majoor
Spaanderman. „Met een minimum
aan voorbereidende maatregelen en
een gezonde voorzichtigheid behoeft
er niets te gebeuren".
Hij geeft de voornaamste algemene
wenken:
Kies een boot met voldoende re-
serve-drijf-vermogen. Minstens 10
procent van het volume van een
plastic boot moet uit luchtkamers
bestaan wil het bootje veilig zijn. De
heer C. van Heugten, de Deltafedera
tie vertegenwoordigend, vult aan:
„Wij hebben 20 soorten plastic vis-
boten gekeurd. Slechts één ervan
een Noorse jol, genaamd „With-400"
blijkt optimaal veilig te zijn.
Kies een boot met een opvallende
kleur, bijvoorbeeld hardgeel, of schil
der de binnenkant van de boot in die
kleur. Men is dan goed zichtbaar van
uit de lucht.
Neem warme kleren en water
dichte kleding mee.
Reddingsboei en zwemvesten zijn
geen overbodige luxe. Onmisbaar
zijn: een klein kompas, een water-
kaart (verkrijgbaar bij de ANWB) 'en
een pechlamp of goede zaklantaarn.
Plastic bootjes dienen eigenlijk
voorzien te zijn van metalen radar
reflectors in de mast, zodat de radar-
zoekbundel de scheepjes kan „zien".
(De radarbundel kijkt, net als een
röntgenstraal, dware door plastic-
bootjes heen).
In januari a.s. wordt er in Zee
land een soort bezinningsbijeenkomst
gehouden, bestemd voor allen die in
de watereport hun verantwoordelijk
heid willen laten gelden. Hier zal
men proberen de „kleine vaart" te
reglementeren. De districtscomman
dant van de rijkspolitie te water
heeft de commissaris der koningin in
Zeeland schriftelijk ingelicht over de
noodzaak van een zekere preventie
op watereportgebied. De commissaris
heeft op zijn beurt de burgemeesters
in de Zeeuwse watereportgemeenten
aangeschreven.
De Deltafederatie werkt hard aan
een goede voorlichtingsfolder en via
de federatie en de plaatselijke hen-
gelverenigingen wil men tot een
soort keuringssysteem voor visboot-
jes komen. Zaterdag a.s. probeert
men, wat de voorlichtingsfolder be
treft, alvast spijkers met koppen te
slaan, waarbij de Belgische, georga
niseerde sportvissers worden betrok
ken.
In gevallen, dat mensen tegen zich
zelf beschermd moeten worden, door
dat zij met onbetrouwbare vaartuig
jes in slecht weer toch willen uitva
ren, kan zelfs op grond van artikel 28
van de politiewet worden ingegre
pen. „In excessieve gevallen zullen
we dat ook beslist doen", zegt majoor
Spaanderman.
Maar ondanks alles zullen er men
sen blijven verdrinken. Gezond ver
stand is niet te koop. Het gebaar
naar het voorhoofd dat wachtmeester
Vogelaar maakte zal nog weieens ge
maakt worden.
(ADVERTENTIE)
Muzikale studie willen wij stimuleren.
Moemt U het gerust eigenbelang,
naar houdt het in gedachten. Bij-
/oorbeeld als Uw kind plano wil leren
pelen en U niet weet of U met een
ijdelijke bevlieging dan wel met een
-ntluikend virtuoos te maken hebt.
Jender geeft Uw kind een muzikale
•roeftijd. Is het ernst dan blijft de
»iano en betaalt U de koopsom. Was
et toch een bevlieging dan zijn Uw
-nige kosten de huurprijs. Overigens
ijn er veel meer redenen om'altijd
ij Bender advies In te winnen!
deskundig in klank
Breda, van Coothplein 12 - tel. 30164
Amsterdam - Arnhem - Leiden - Rotterdam
GOES In de op 9 december ge
houden bestuursvergadering van de
afdeling Zeeland der Nederlandse
Wolfederatie is tot voorzitter van de
afdeling benoemd de heer J. Nieu-
wenhuyse, Quarlespolderweg 1 te
Lewedorp.
De heer Nieuwenhuyse volgt in
deze functid de heer J. A. de Bour-
graaf, Oostburg, op, die de functie
van voorzitter van de afdeling ruim
13 jaar heeft bekleed. De heer De
Bourgraaf werd benoemd tot advise
rend lid van het bestuur.
Het ligt in de bedoeling de alge
mene ledenvergaderingen van de af-,
deling Zeeland der Nederlandse
Wolfederatie in de toekomst te com
bineren met de algemene ledenver
gadering van het Schapenstamboek
van Zeeland, waarmede reeds vele
jaren nauw wordt samengewerkt.
DE DIRECTIE van het Beleggings
fonds Onroerende Goederen (BOG)
deelt mede, dat de exploitatie van het
onroerend goed in 1969, ondanks een
verdere stijging van de kosten, zo
danig is geweest dat de uitkering an
dermaal zal kunnen worden ver
hoogd. Verwacht wordit, dat deze
over het lopende jaar iln totaal f 72,50
zal worden (v.j, f 70).
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Na lange on
derhandelingen ziet het er naar uit
dat de minister van Economische Za
ken nog voor 15 december zal in
stemmen met het geven van één
malige bijdragen in de geraamde ver
liezen van de N.V. Industriewater
voorziening „Zeeuwseh-Vlaanderen".
De contante waarde van deze ver
liezen beloopt een bedrag van f 40
miljoen.
De periode over welke de verliezen
door het rijk worden gedekt loopt tot
31 december 1967. De risico's na 1975
moet het bedrijf voor eigen rekening
nemen. Hoe groot deze risico's
zijn kan - zo melden GS aan de Pro
vinciale Staten - niet exact worden
aangegeven; Zij zijn onder meer af
hankelijk van de industriële ontwik
keling van Zeeland
Voorwaarde voor het dekken van
de verliezen van de N.V. Industrie
watervoorziening Zeeuwsch-Vlaan-
deren door het rijk, is, dat er in
Zeeland een provinciaal waterlei
dingbedrijf tdt stand komt, waarin
de provincie zelve deelneemt,
Hiermee staat het thans zover, dat
de raad van commissarissen van de
N.V. Waterleidingmaatschappij „Mid
den-Zeeland" een statutenwijziging
op korte termijn wil doorvoeren,
waardoor de W.M.Z. een soort moe
dermaatschappij wordt, geheten
„Waterleidingmaatschappij Zeeland".
De andere in Zeeland opererende
waterleidingmaatschappijen zullen in
deze vernieuwde maatschappij op
gaan.
Op 22 december worden de statu
tenwijzigingen aan de aandeelhou-
BRUSSEL (ANP) De Belgische
chocolade- en biscuitfabriek Victoria
in de Brusselse gemeente Koekel-
berg gaat als gevolg van economi
sche moeilijkheden sluiten.
Het bedrijf wordit overgenomen
door „General Biscuit", waarin Pa
rein en De Beukelaer zijn verenigd
en waarin enkele jaren geleden ook
de Dordise Victoria-fabriek is opge
gaan.
Circa 400 man personeel van Vic
toria Brussel zal werk kunnen vinden
in andere bedrijven van General Bis
cuit, doch daarvoor zal het over gro
te afstanden moeten gaan pendelen.
ders van de W.M.Z. voorgelegd. Dit
zijn vrijwel alle Zeeuwse gemeenten
ten noorden van de Westerschelde,
een aantal Brabantse gemeenten, als
mede de provincies Zeeland en
Noord-Brabant. Geruime tijd geleden
hebben Provinciale Staten van Zee
land, in principe al tot goedkeuring
van de statutenwijziging besloten.
Nadat de aandeelhoudersvergade
ring in haar geheel zich over de sta
tutenwijziging heeft' uitgesproken
(dit gebeurt op 22 december a.s.), zal
aan Provinciale Staten van Zeeland
een voorstel worden gedaan om tot
een vergrote financiële deelneming
van de provincie in de „Waterleiding
maatschappij „Zeeland" te besluiten.
In principe waren de Staten daarmee
al eerder akkoord gegaan. Zij wilden
hun definitieve beslissing echter laten
afhangen van een financieel voorbe
houd, bestaande uit de toezegging van
de minister van Economische Zaken,
dat de schatkist voor de ongedekte
tekorten zou opkomen.
DEN HAAG (A.N.P.) De var-
kensprijzen zijn tot een recordindveau
gestegen, aldus de voorzitter van het
produktschap voor Vee en Vlees, mr.
F. G. van Dijk, tijdens de gisteren ge
houden openbare bestuursvergade
ring van het produktschap.
In zowel als buiten de EEG is er
een tekort aan varkensvlees en de
produktie blijft achter bij de koop
krachtige vraag. Het aantal slachtin
gen liep in de maand november uit
een van 151.000 tot 156.000 per week.
In oktober bedroeg het aantal dek
kingen 96.400 (vorig jaar 83.200),
waarbij het- totaal aantal dekkingen
gedurende d'e eerste tien maanden
van dit jaar is gestegen tot 884.500
(vor. jaar 838.400). De afzet van var
kensvlees naar de EEG blijft bevre
digend. In de week tot 5 december
werden 23.600 geslachte en 5000 le
vende varkens uitgevoerd, alsmede
929 ton aan delen van varkens en 590
ton spek.
De gemiddelde rundvleesprijzen
liggen beneden de oriëntatieprijs. De
invoer uit derde landen wordt daar
door belast met de volledige heffin
gen. Zowel in Nederland als in Duits
land liggen de prijzen niet onaan
zienlijk beneden de gemiddelde EEG-
marktprijs
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De familie A. J. Fas-
saert in Hulst overweegt bij de me
dische tuchtraad een klacht in te
dienen voor een fout, die volgens hen
zeven jaar geleden bij een operatie
bij de heer Fassaert gemaakt moet
zijn. Sinds de operationele ingreep,
die op zichzelf weinig om het lijf had,
is hij niet meer in staat geweest om
naar behoren te werken. Na een me
disch onderzoek werd de heer Fas
saert naar aanleiding van zijn klach
ten in 1964 op indicatie van het Aca
demisch ziekenhuis in Leiden invali
de verklaard. Die verklaring werd
vorig jaar na een onderzoek in Goes
weer ingetrokken, zonder dat in de
toestand merkbaar verandering was
gekomen. Ook tegen deze manipulatie
wil de voormalige molenaar uit Ter
hole beroep aantekenen.
ADVERTENTIE)
Verzamelt u al zilver-speeltjes
Een nieuwe, originele hobby: het verzamelen
van grappige ouderwetse miniaturen in zilver.
Wij hebben er een grote kollektie van. Straat
muzikantjes, een paardentram, een lantaarn
opsteker, teveel om op te noemen. Leuk om
eens te bekijken als u in de Lijnbaan bent!
prijzen vanaf 25,-
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
LIJNBAAN 92 tel.116670
filiaal oostzeedijk 155-157 rotterdam
De 60-jarige Hulstenaar en zijn
echtgenote moeten het naar hun zeg
gen momenteel doen zonder enige
bron van inkomen. Volgens de of
ficiële dossiers is de heer Fassaert
immers in staat om te werken. Hij
heeft het ook inderdaad geprobeerd.
Op de sociale werkplaats. Sinds veer
tien dagen heeft hij er evenwel het
bijltje bij neergelegd, omdat hij wordt
geteisterd door hevige pijnen, waar
van de doktoren de herkomst nog
niet hebben kunnen vaststellen. De
heer Fassaert is ervan overtuigd, dat
er tijdens zijn operatie door de be
treffende chirurg een fout gemaakt
moet zijn'. Hij zegt daarvoor zelf aan
wijzingen te hebben in de vorm van
uitspraken in het verleden.
De chirurg, die de heer Fassaert
evenwel 7Vü jaar geleden in het Hul
ster ziekenhuis waarschijnlijk ope
reerde gaf desgevraagd als commen
taar zich niets meer van het geval te
herinneren. Of een klacht bij de me
dische tuchtraad na zoveel jaar nog
enig nut zou hebben werd door hem
betwijfeld. „Misschien ja", zei hij
lachend, „als ik er nog iets van zou
weten".
Het bejaarde Hulster echtpaar is
vast van plan de strijd voort te zet
ten. De heer en mevrouw Fassaert
hebben blijkens hun relaas een veel
bewogen tijd achter de rug. „We wor
den van het kastje naar de muur ge
stuurd", zegt de heer Fassaert. Zijn
goed lopende molenaarszaak heeft hij
enkele maanden na de operatie al
van de hand moeten doen: „Het ei"-
niet meer meneer", zegt hij nu met
tranen in zijn ogen. „De doktoren
vertelden me, dat ik veertien dagen
na de operatie weer helemaal de oude
zou zijn. Maar tot op de dag van van
daag is er geen verbetering ingetre
den. Ik kan haast niets inspannends
doen zonder van de pijn te vergaan.
En ze willen me nu nog dwingen om
te werken ook".
Invaliditeitsrente krijgt de 60-ja-
rige oude molenaar dus niet, want de
dossiers vermelden dat hij gezond is.
Inkomen uit arbeid heeft het echt
paar evenmin, want de man des hui
zes is er nu definitief met gestopt.
„We weten niet meer hoe we dat op
lange termijn vol moeten houden",
verzucht het echtpaar. Ze hebben het
gevoel bij de bevoegde instanties niet
meer dan een nummer te zijn. De par
ticuliere ziekenverzekering, die de
heer Fassaert voor de operatie ge
sloten had, heeft tot nog toe alleen
geld gekost. Uitkeringen heeft de
man na zeven jaar nog steeds niet
gezien. „Dat zoiets in deze tijd nog
kan is toch wel onbegrijpelijk", vindt
hij nu.
De heer en mevrouw Fassaert heb
ben zo langzamerhand het gevoel ge
kregen een blok te zijn aan het been
van de mensen waarop ze voor hun
uitkeringen zijn aangewezen. „Ze ne
men me gewoon niet serieus", aldus
de bejaarde, „maar als ik kon werken
zou ik het toch doen", zegt hij ten
slotte met een spoor van wanhoop in
zijn stem.
1. J. FASSAERT
(Van een onzer
verslaggevers)
BREDA - GOES.— De Keu-
ringstdiensten van Waren
in Goes en Dordrecht,
waaronder ook Zeeland
en West-Brabant ressorteren,
gaan de zogenaamde hexa-
of metablokjes (spiritusblok-
jes) ifi speelgoedwinkels
verbieden, als de verpak
king ervan niet duidelijk
vermeldt dat de inhoud bij
inwendig gebruik gevaarlijk
is voor de gezondheid.
Zoals bekend is de laatste
weken een zestal ongeluk
ken met deze blokjes ge
beurd, waarvan één met do.
delijke afloop. De blokjes
zien er als onschuldig snoep
goed uit, maar bevatten gif
stoffen, die voor kinderen
dodelijk kunnen zijn. Over
het algemeen ondervindt
men geen schade van het
consumeren van vier gram
van de blokjes, maar dat
hangt af van de gezondheid
en leeftijd van de persoon.
In het rayon Dordrecht
hebben de groot- en detail
handelaren vrijwillig toege
zegd de spiritusblokjes uit
de handel te nemen en pas
weer te verkopen als de ver
pakking duidelijk melding
maakt van het gevaar van
de inhoud.
De keuringsdiensten wil.
len de ongelukken niet vol
ledig aan de fabrikanten van
de blokjes wijten, die im
mers geen opschrift op de
verpakking gezet hebben,
maar ook aan ouders of ver
zorgers. De spiritusblokjes
zijn volgens de keurings
diensten onder een noemer
te brengen met kerstbomen
met brandende kaarsjes,
scheikundedozen en slecht
opgeborgen huishoudelijke
artikelen (ammoniak, ter
pentine, bleekmiddelen en
dergelijke) en geneesmidde
len. Iedere weldenkende
volwassene bergt deze zaken
zodanig op dat de kinderen
er niet bij kunnen en laat
zijn kinderen niet alleen in
de kamer met een branden
de kerstboom. Daarom is on
oplettendheid van de oudere
een belangrijke oorzaak van
de ongelukken met spiritus
blokjes.
Vandaag donderdag -
hebben de directeuren vat
de zestien Keuringsdienstel
van Waren in ons land hui
periodieke vergadering be
legd in Amsterdam. Hoewe'
de problemen rond de spiri
tusblokjes niet op de agen
da voorkomen, zal dit toch
een punt van discussie zijn.
r