G.S. OVER INDUSTRIALISATIE
Opschuiven vervuiling fataal
Deze winter weer
cursus leergangen
Vertraging in aanleg
Tractaatweg betreurd
SMURF MEE!
SMURF BP!
„Prinses Christina" moet
worden omgebouw
Vis wordt steeds
duurder betaald
instuif zeeland
Weer sneeuw
Antwoord G.S.:
Oosterschelde
dichtbasta
Ontwikkeling Zeeland
door KZG en ZVU
<3?
En dan nog dit....
40.000
Vastrechttarief
PZEM (piek-
meter) wordt
herzien
Dienstencentrum
Breskens is
zeer actief
G.S. over verdiensten:
Schrobnetten
van mensen,
dingen en daden
Vers
Kraamkamer
Dam
Forel
Woensdag 26 november 1969
DE VRIJE ZEEUW
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Uit de afdelin
gen van Provinciale Staten, die zich
onder meer met de begroting van
de n.v. PZEM hebben beziggehou
den, zijn vragen aan het college van
G.S. gesteld, met betrekking tot het
vastrechttarief, dat de PZEM in vele
gevallen op basis van meting der
maximumbelasting met „piekmeters"
vaststelt.
Zoals bekend vormde de meting
van de maximumbelasting met piek
meters en vooral de uitwerking van
het tarief, een onderwerp waarover
de meningen verdeeld waren.
Het college van G.S. maakt nu be
kend dat het aanvankelijke plan om
in 1969 reeds op basis van „piekme-
ting" af te rekenen, niet wordt uit
gevoerd. Voor dit jaar gebeurt de
afrekening nog op basis van een her
nieuwde schatting van de maximale
belasting, overeenkomstig het tot nu
toe gevolgde systeem.
In 1970 wordt op basis van maxi
mum-meting afgerekend, doch men
overweegt ernstig, aldus G.S., om de
diversiteitsfactor (0,9 van de geme
ten hoogste belasting) en de aftrek
van een zekere waarde in kilowatts
wegens huishoudelijke belasting,
voor de afnemer te herzien. De uit
werking van die herziening geschiedt
in een voor de gebruiker gunstige
zin.
Op het gebied van de voorlichting
tussen de n.v. PZEM en de verbrui
kers heeft in 1969 het een en ander
ontbroken, zoals gedeputeerde A.
Kaland destijds heeft verklaard. In
de antwoorden op de vragen uit de
afdelingen der staten ontbreekt de
ze erkenning „De voorlichting was
in het algemeen goed en uiteraard
op de verbruiker gericht", staat er,
„hoewel helaas niet altijd te vermij
den is dat incidenteel de verbruiker
zich te kort gedaan voelt".
De kernenergiecentrale is ook on
derwerp van schriftelijke discussie.
Bij de bouw zijn 127 werknemers uit
Zeeland en 95 werknemers van el
ders, waaronder 12 Joegoslaven be
trokken, verklaren G.S. desgevraagd.
Op vragen over rendabele exploi
tatie van de centrale gaat het colle
ge niet gedetailleerd in. „Er kan,
door de aanwezigheid van de groot
afnemers Hoechts en Péchiney, op
een zeer hoge bedrijfstijd bij vollast
van de centrale worden gerekend en
dat bepaalt de rentabiliteit van de
installatie" Deze mededeling wordt
niet verder uitgewerkt of met voor
beelden gestaafd.
Vooruitzichten voor
donderdag en
vrijdag, opgesteld
door het KNMI
op dinsdag
om 18.00 uur:
in de nacht lichte
en plaatselijk
matige vorst. Later
waarschijnlijk weer
sneeuw of regen.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor donderdag: aantal uren zon: 1
tot 5; min.temp.: 2 tot 8 graden on
der normaal; max.temp 2 tot 8 gra
den onder normaal. Kans op een dro
ge periode van minstens 12 uur: 80
procent. Kans op een geheel droog
etmaal: 40 procent.
Voor vrijdag: aantal uren zon- 0 tot
5; min.temp. 0 tot 6 graden onder
normaal; max.temp.: 0 tot 6 graden
onder normaal. Kans een droge pe
riode van minstens 12 uur: 60 procent,
kans op een geheel droog etmaal: 30
procent.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De correspondentie tussen de afdelingen van BcStfik Ilclo'011OG£f kltlSl'
provinciale staten van Zeeland en het college van G.S. heeft zijn 0
gen wat dit betreft het standpunt
van b- en w. van Vlissingen, die ten
aanzien van voorstellen om tot een
havenschap voor het hele Wester-
scheldebekken te komen, het stand
punt huldigen: „Graag een haven
schap maar omwille van een snelle
procedure, liever geen opschorting
van jaren voor het Havenschap
Vlissingen-Sec. Het betere is de vij
and van het goede".
Het js de bedoeling, aldus G.S.,
om geleidelijk tot een uniforme ta
riefstelling voor leidingwater in de
gehele provincie te komen. Voor
1970 zijn de waterleidingtarieven
voor de verbruikers nog door de bei
de waterleidingmaatschappijen in
Zeeland afzonderliik vastgesteld.
De financieringsmoeilijkheden van
de n.v- Industriewatervoorziening
Zeeuwsch-Vlaanderen zijn nog niet
opgelost. „Over deze zaak vindt
overleg plaats," zeggen G.S. „Wij
verwachten binnenkort een beslis
sing". Een andere concrete mede
deling die G.S. in het algemeen ge
deelte van hun antwoord aan de
staten doen, betreft het tekort aan
vaste financieringsmiddelen bij de
lagere publiekrechtelijke lichamen.
„Binnenkort zal hierover een be
spreking plaatsvinden tussen de mi
nister van binnenlandse zaken en de
leden van G.S. van alle provincies,
die met de gemeentefinanciën be
last zijn. Bij die gelegenheid, zeggen
G.S- „zal op de moeilijke situatie
waarin de lagere publiekrechtelijke
lichamen zich bevinden, worden ge
wezen".
de provinciale staten van Zeeland en het college van G.S. heeft zijnf
jaarlijkse hoogtepunt weer bereikt. Gisteren verschenen zowel het
algemeen verslag van de afdelingen, als de antwoorden daarop van
G.S. Bij elkaar een stapel papier die nadere discussie in de begro
tingsvergadering overbodig zou moeten maken. Niettemin zijn er
drie dagen uitgetrokken voor bespreking van de begroting (15, 16
en 17 december a.s.).
wikkeling en ruimtelijk beleid ne-
Industrialisatie, zeehavenont-
men in de briefwisseling tussen de
statenleden en G.S. een voorname
plaats in. Uit de vragen betreffende
de Zeeuwse industrialisatie valt dui
delijk een onbehagen af te leiden.
Een vraag hierover is aldus gefor
muleerd: „Zien G.S. ook nadelen,
verbonden aan de industrialisatie?"
Het antwoord is uitvoerig, doch ook
ontwijkend en geeft slechts een
beeld van de onontkoombaarheid
van een industrialisatiebeleid in
Zeeland.
Op een andere plaats, daar waar
de watervervuiling aan de orde is,
noemen G.S. en passant wel een
nadeel van de industrialisatie, met
name het spuien van de afvalstof
fen van onder andere Shell-Moer-
dijk, op de Westerschelde.
G.S- geven te kennen dat zij een
opschuiving van de vervuilings-
grens in de Westerschelde, tot voor
hij de lijn Vlissingen-Breskens, fa
taal achten voor de kustrecreatie
(de badstranden). Impliciet geven
zij toe (en betreuren!) dat de Wes
terschelde beoosten de lijn Vlissin
gen-Breskens, feitelijk geen zwem
water meer zal zijn. Kreken die in
open verbinding met de Wester
schelde staan kunnen dientengevol
ge in de toekomst slechts voor een
bepaalde soort waterrecreatie wor
den gebruikt. Zij zijn niet geschikt
om er in te zwemmen. Bij recreatie
projecten dient men hiermee nu al
rekening te houden, zegt G.S.
Er zijn de laatste maanden diver
se afzonderlijke studies over het
zeehavenbeleid in de Delta versche
nen. Deze studies, in de vorm van
gele, groene, rode, grijze en ander
gekleurde boekjes, werden uitge
bracht door een der partners in het
overlegorgaan Zeehavenontwikke
ling-Zuidwest, met name Rotter
dam-
„De verschillende studies vormen
op het ogenblik een onderwerp van
discussie binnen het zeehavenover-
leg, zeggen G.S. Het ligt in de be
doeling, dat het bestuur van het
overlegorgaan het beleidsadvies zal
publiceren ten behoeve van de in
dit orgaan deelnemende bestuurs
colleges, waaronder Rotterdam. Na
dat dit advies is ontvangen* zal het
college van G.S. van Zeeland offi
cieel zijn standpunt bekendmaken.
Zeehavenzaken zijn ook aan de or
de met betrekking tot het Haven
schap Vlissingen-Oost i.o. G.S. vol-
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Hoewel het
bestek voor de zogenaamde „Trac
taatweg" in Zeeuwsch-Vlaande
ren nagenoeg is voltooid, kan nog
niet worden meegedeeld wanneer
met de aanleg van deze weg een
aanvang kan worden gemaakt.
Wij betreuren deze gang van za
ken". Dit delen G.S. van Zeeland
met betrekking tot het hoofdstuk
wegen in de provinciale begro
ting aan de staten mee.
De deernis over deze vertraging
is verklaarbaar. Binnenkort zal na
melijk de provinciale weg Derde
Verkorting - Zwartenhoek, deel uit
makend van de verbindingsweg tus
sen Hulst en de Tractaatweg, voor
het verkeer worden opengesteld. Het
feit dat de Tractaatweg zelf nog
niet voor het verkeer beschikbaar
is, zal ernstige moeilijkheden geven
bij de afwikkeling van het verkeer
van oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen
naar Sas van Gent ei^ omgekeerd.
Het verkeer zal nog geruime tijd
gebruik moeten maken van de be
staande wegen door de gemeente
Westdorpe „Wij hebben nogmaals
bij de minister van Verkeer en Wa
terstaat aangedrongen op een zeer
spoedige aanleg van de Tractaat
weg" zeggen G.S. De verbinding
Sas van Gent - Tractaatweg zal ge-
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Wij zijn van
oordeel, dat de beslissing omtrent
de afsluiting van de Oosterschelde
als definitief moet worden be
schouwd. De Deltawet voorziet In de
afsluiting van deze zeearm en met
de uitvoering van de betreffende
werken is reeds een aanvang ge
maakt- Op de begroting van verkeer
en waterstaat, dienstjaar 1970, is
voor de afsluitingswerken 23 mil
joen gulden uitgetrokken. Dit is naar
onze mening een duidelijke zaak en
wij staan volledig achter het stand
punt van de regering".
Duidelijke taal van het college van
G.S. van Zeeland op vragen uit de
provinciale staten over de omstre
den zeearm. G S. gaan ook in op de
gevolgen van de verhoogde water
standen door de afsluiting van het
Volkerak. „De maatregelen, die in
verband met die verhoging zijn ge
troffen of nog getroffen zullen wor
den en de studies die daaraan ten
grondslag liggen, wettigen de ver
wachting dat het Oosterschelde ge
bied tot aan het moment van afslui
ting (1978) voldoende zal zijn bevei
ligd", aldus G.S.
De kosten van de werken komen
voor rekening van het rijk.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Ook in de ko
mende winter organiseren het
Koninklijke Zeeuwsch Genoot
schap der Wetenschappen en de
Stichting Zeeuwse Volksuniver
siteit weer een serie cursussen on
der de naam „Leergangen Ont
wikkeling van Zeeland". Doel van
de cursussen, waarmee in 1967
een begin is gemaakt, is de ken
nis van het ontstaan, de geschie
denis en tegenwoordige omstan
digheden van de eigen provincie
zoveel mogelijk te verbreiden.
De leergangen bestaan uit ba
siscursussen en speciale cursussen
Evenals vorig jaar krijgen de toe
komstige cursisten en andere be
langstellenden inspraak bij de op
stelling van het werkprogramma en
wel door middel van een opiniepei
ling. Er is een voorlopig cursuspak
ket samengesteld.
Eventuele deelnemers aan de leer
gangen wordt verzocht hun oordeel
over het cursusprogramma te geven
door invulling van een aanmel
dingsformulier dat voor 1 december
1969 ingeleverd dient te worden bij
de administratie der Leergangen
Ontwikkeling Zeeland, p.a. Stich
ting Zeeuwsche Volksuniversiteit,
Koepoortstraat 6, Middelburg.
De basiscursussen zijn bestemd
voor hen die hun kennis van eigen
streek en streekgenoten willen uit
breiden en verdiepen. Zij vormen
een grondslag voor verdere studie,
maar ook een uitgangspunt bij het
wegwijs maken van gasten en toe
risten. De nadruk wordt gelegd op
de wordingsgeschiedenis van de
(ADVERTENTIE)
©P«y>
eigen regio. Behandeld worden de
onderwerpen prehistorie en archeo
logie, geschiedenis, waarbij speciale
aandacht wordt besteed aan sociale
en economische geschiedenis, ge
bouwen en monumenten, flora en
fauna, volkskunde en excursie-
Bij de speciale cursussen wordt
dieper op het onderwerp ingegaan
ter stimulering van eigen studie. Bij
elke cursus wordt een uitgebreide
literatuuropgave verstrekt. De spe
ciale cursussen omvatten beoefe
ning van de geschiedenis met als
onderwerpen: bronnen der geschie
denis en techniek van archiefonder
zoek (een les), paleografie (lezen
van oud schrift) (drie lessen) en he
raldiek, genealogie en familieonder
zoek (twee lessen). Zeeuwse oudhe
den met als onderwerpen burchten
(een les), kastelen (een les), vesti
gingen (een les), vissersschepen en
-dorpen (een les) en gevelstenen en
andere oudheidkundige merkwaar
digheden aan gebouwen en monu
menten (twee lessen). Flora en fau
na van Zeeland met de onderwerpen
schorren en slikken, dijken en pol
ders, bos en duin met daaraan ver
bonden drie excursies. De rivier de
Schelde met de onderwerpen: de
Schelde geologisch, de Schelde his
torisch en politiek, de Schelde eco
nomisch, schepen op de Schelde
(twee lessen) en excursie.
De kosten van elke cursus bedra
gen dertig gulden. De basiscursus
sen zijn gepland in Terneuzen, Oost
burg, Middelburg, Zierikzee, Goes,
terwijl de speciale cursussen gehou
den worden in Zierikzee, Terneuzen
en Goes-
lijktijdig met de Tractaatweg zelf
worden aangelegd. De hiervoor be
nodigde gronden zijn al aan de pro
vincie toegewezen in het kader van
de ruilverkaveling Canisvliet.
Het beruchte kruispunt bij St.-An-
napolder komt in de briefwisseling
tussen de staten en G.S. ook uitge
breid aan de orde. Het college van
G.S. zegt er over: „Bij realisering
van het plan tot aanleg van de weg
Terneuzen - Terhole. zal in de on
middellijke nabijheid' van het kruis
punt St.-Annapolder een ongelijk
vloerse kruising worden gemaakt".
Pas dan zal dit kruispunt afdoende
beveiligd zijn. Intussen, aldus G.S.,
zijn „aftellende" maximumsnelhe
den ter plaatse ingesteld. Een ver
dere verbetering van de veiligheid
wordt verwacht door het aanbren
gen van beplanting langs de hoofd
rijbaan, waartegen bewegende voor
werpen (in dit geval auto's) scher
per afsteken dan tegen een wijde
vlakte, zoals nu het geval is. Ac
centuering van het kruisingsvlak
met behulp van gekleurde steenslag
had tot dusver geen succes. Op een
ander kruispunt, volgens G.S., wordt
nu een systeem beproefd dat, als
het goed werkt, ook op het kruis
punt St.-Annapolder zal worden in
gevoerd. G.S. van Zeeland voelen
niets voor de suggestie om de krui
sing in de vorm van een verhoogd
eiland uit te voeren. Wel zien zij
iets in het idee om het kruisings
vlak duidelijk aan te geven door het
aanbrengen van een witte verfcir-
kel, met zogenaamde „verkeerspu-
naises".
In de afgelopen maand is onder
andere goedkeuring verleend voor de
uitvoering van de volgende werken
aan wegen:
1. De weg Goes - 's-Gravenpolder.
2. Verbetering spoorwegovergang in
de kanaalweg te Middelburg.
3. Aanleg van de weg Sas van Gent-
Tractaatweg.
4. Aanleg van de weg Middelburg -
Zuidsloe.
Er is geen volgorde voor de uitvoe
ring van deze werken bepaald. Zo
dra zij bestekklaar zijn, vindt aanbe
steding plaats.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Uit een over
zicht van de activiteiten in de
Zeeuwse dienstencentra voor be
jaarden, blijkt dat het aantal activi
teiten in de vrijetijdssector in het
dienstencentrum in Breskens het
hoogste in de provincie is.
Breskens staat samen met Oost
en West-Souburg bovenaan de lijst
van het aantal vrijwilligers in de
Zeeuwse dienstencentra. Het zijn er
niet minder dan honderd. Dat is bij
na tweemaal zoveel als bijvoorbeeld
in Middelburg-
De lijst van activiteiten in dien
stencentra is door het college van
G.S. van Zeeland aan de staten
overlegd.
De culturele sector blijkt er in het
dienstencentra het slechts af te ko
men. Activiteiten op het gebied van
de vrije tijdsbesteding en in de sec
tor „zorg" (pedicure, badkamer,
warme maaltijden verstrekking,
voorlichting e.d.) nemen de meest
vooraanstaande plaats op het activi
teiten/lijstje in.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In de toe
komst, als op de belangrijkste
veertrajecten over de Wester
schelde (Kruiningen - Perkpolder
en Vlissingen-Breskens) met dub
beldeks veerboten zal worden ge
varen, is aan een verbouwing van
de Prinses Christina, de eerste
dubbeldekker van de P.S.D. niet
te ontkomen.
Dit valt te constateren uit de ant
woorden van G.S. van Zeeland, uit
vragen van de afdelingen der staten
met betrekking tot de Provinciale
Stoombootdiensten. Wil een volledige
uitwisserbaarheid van schepen op de
beide trajecten mogelijk zijn, dan
dienen de onderste rijdekken van de
dubbeldeks veerboten rondom te
worden gesloten. Het onderste rijdek
van de Prinses Christina is niet ge
heel dicht hetgeen op het traject
waarop dit schip thans thans vaart,
niet bezwaarlijk is. Voor veilige vaart
in de Scheldemond waar hoge zeeën
kunnen staan is een gesloten schip
echter noodzakelijk.
De bedoeling is dat na realisering
van de vaste oeververbinding ter
hoogte van Kruiningen-Perkpolder
(G.S. zeggen dat het traject onwrik
baar vastligt) op het traject Vlissin
gen-Breskens uitsluitend met dub
beldekkers zal worden gevaren.
G.S. betreuren het dat met de aan
passing van de veerhaven in Bres
kens en Vlissingen nog steeds niet is
begonnen, „Over enkele jaren gaan
daar weer aanzienlijke wachttijden
bestaan", zegt zij.
De miniatuur-veerdienst Terneu-
zen-Hoedekenskerke zal in zijn hui
dige vorm waarschijnlijk niet kun
nen worden gehandhaafd zeggen GS.
„Wij streven ernaar de veerdienst in
stand te houden met een nieuw, klei
ner schip dat uitsluitend geschikt is
voor voetgangers rijwielen er brom
fietsen.
(Tegenwoordig worden via Hoede-
kenskerke Terneuzen ook auto's
over gezet zij het dat het verkeers
aanbod op deze dienst gestadig daalt.
Door uitvoering van de Deltawerken
rond Terneuzen zal de bestaande
veerhaven verdwijnen - Redactie).
De Veerse Meer Gids heeft een
nieuwe jas aangeschoten. De om
slag is in plaats van bleek-blauw
en grijs, nu (met ingang van nr.
8 in de 2e jaargang) in fors-
blauw en zwart veranderd. In
plaats van een zeilboot vertoont
de voorplaat van dit lezenswaar
dige blad ditmaal een kerstplaat,
voorstellend: lantaarnpaal en
sneeuw naast kerkraam. Maar
binnenin het blad spartelt de vis
lustig rond, zoals het in een or
gaan dat zich in het bijzonder
met hel Veerse Meer bezighoudt,
past.
Wij staan bij het visprobleem
eigenlijk nooit lang stil. De hen
gelaar zwiept een zilverige wa
terbewoner op de wal legt hem
op de maatplank, en werpt hem
terug als hij te klein van stuk is,
of neemt hem mee als hij denkt
dat ze er thuis wel van zuilen op
kijken.
Onwillekeurig denkt bijna ie
dereen, dat de vis die hij zojuist
aan de haak heeft geslagen geen
„jeugd" heeft gehad. Welke hen
gelaar vraagt zich af of de vis
die hij vangt, toevallig niet de
vader of moeder van een nest
kleine visjes is, waarin de een
heid door een haak met een za
ger zojuist wreed is verstoord?
Wie verdiept zich, als sport- of
beroepsvisser in de vraag of er
bij de vissen ook geboortengolven
en geboortenbeperkingen voorko
men? Elk goed viswatertje lijkt
onuitputtelijk.
De Veerse Meer Gids gaat op
die kwestie nu eens nader in en
wel met betrekking tot het Gre-
vclingenbekken. Na de afsluiting
van het Brouwershavensegat
(1970), is de sport- en beroeps
visserij op dit afgesloten delta
water, aangewezen op de vis die
door de afsluiting het Greveiin-
genbekken wordt ingesloten. Uit
zee komt er tegen die tijd geen
vis meer bij en de sportvissers
van de toekomst zullen het dan
ook voorlopig moeten doen met
de vis die in de 13.000 hectare
grote zeearm aanwezig is.
Willen de sportvissers te zijner
tijds wel eens iets aan de haak
slaan, dan moet er iets gedaan
worden, vindt de Veerse Meer
Gids, aan de schrobnetvisserij.
Dat is een wijze van vissen,
waarbij met behulp van een ster
ke vissersboot, een net over de
bodem wordt gesleept, waarin
platvis en garnalen worden ge
vangen. De korvisserij heeft iets
weg van het stofzuigen van een
kamervloer. Alles komt los en
wordt opgezogen, ook dingen van
waarde. Bij. de korvisserij worden
vijf pond, met een lengte van
zestig centimeter vangen. Men
moet dan wel tot het voorjaar
wachten. Het afgelopen hengel-
seizoen op het Veersemeer was
niet om erover naar huis te
schrijven. Door de warmte kro
pen de forellen, die in 1968 en
1969 werden uitgezet, zo diep als
zij konden, weg. Naar berekening
moeten er nu zo'n 20.000 tot
25.000 knapen van forellen in het
Veersemeer rondzwemmen. Ze
zijn (dat is uitgezocht) niet aan
zuurstofnood gestorven.
Biologen beweren dat de forel
erg intelligent is, zoals trouwens
alle vis. Een vis, die eenmaal
„gehaakt" is, zeggen de biologen
of op andere manier met henge
laars te maken heeft gehad, is
een volgende keer wel wijzer. Hij
zwemt met een boog om de spar
telende worm heen. Bovendien
(en dat is helemaal frappant)
schijnen aldus nog steeds de
biologen de vissen elkaar te
waarschuwen. Als een groot aan
tal vissen ontdekt heeft wat een
vishaak is, dan komen heel wat
andere vissen op de één of ande
re manier ook aan de weet dat
zij voor opvallend ronddartelende
wormen met haken erin, moeten
oppassen!
In het visserslatijn zeggen de
teleurgestelde hengelaars nu te
gen elkaar, dat de vis ook al aan
zijn bewustwording toe is. „Ze
bederven eikaars onschuld". Wij
vragen onze lezers: „Vindt u dat
aannemelijk?" Of kunt u het
sterker vertellen?
Aannemer André Rasenberg uit
Breda schatert om al die ver
halen over forellen van vijf
pond. Hij gooide deze zomer bij
de sluizen van Kats zijn sim
metje uit en toen hij ophaalde,
hing er een soort ballon aan.
Het bieek een rog te zijn, die
door de sluizen het Veersemeer
moet zijn binnengekomen. De
heer Rasenberg (thans bijge
naamd: ,de roggenmepper"),
werd door het beest bijna uit
zijn visbootje gesleurd.
Toen de rog eenmaal boven wa
ter verscheen en zag met wie
hij te doen had, was al zijn
weerstand gebroken. Rasen
berg was voor de oorlog name
lijk kampioen bokser lichtge
wicht. In die hoedanigheid is
hij nog naar de Olympische
spelen van 1936 geweest.
GROOT DENKEN
Gelezen: „Wij zijn warme voor
standers van een verenigd Eu
ropa. Ja zelfs een wereldfede
ratie zouden wij toejuichen.
Wij moeten echter wel eisen
dat Sluis een zelfstandige ge
meente blijft".
IN het jaarverslag van de provin
ciale planologische dienst over
een door deze dienst georgani
seerde jubileumavond staat te
lezen: „De gezelligheids-coëffi
ciënt lag zeer hoog". Gelachen
dat we hebben.
DAAR wandelt de heer S. van
Jelgershuis de instuif binnen in
zijn kwaliteit van verzenzegger.
Dit is het eerste couplet van zijn
hommage aan de veerbootbe
manningen.
„De Schelde deint in de doodse
stilte van mist
Daarin de veerboot, een zwarte
mastelbont van staal.
Van ver een schip, dat angstig
loeiend naar de bakens gist.
Flarden zon, de wereld grauw
en vaal
Sfeertje, sfeertje, nietwaar?
niet alleen garnalen opgevist,
map ook miljoenen jonge plat-
visjes, die voor de kor visser nau
welijks waarde hebben worden
daarbij van het leven beroofd.
Dat jonge broed vormt echter
de volwassen hengelaarsbuit
voor de jaren zeventig! De kor
visserij, zo zegt de Veerse Meer
Gids, berooft nu reeds de toe
komstige sportvisserij van de
grootste attractie die de sport
visser kent: het ophalen van een
spartelend scholletje.
In open wateren is de korvisse
rij niet zo rampzalig. Maar als
men de bodem van wateren, die
straks in enorme badkuipen ver
anderen, maar blijft afgrazen,
dan is de aardigheid er wel
gauw af. Dan moet men, net als
nu op het Veerse Meer, ten koste
van veel geld, zelf jonge vis uit
zetten. Er schijnt een soort vis-
methode te bestaan, waarbij van
een zeeftrommel gebruik wordt
gemaakt. De grotere vis blijft in
de trommel zitten en wordt naar
de afslag gebracht. Het jonge ge
broed, dat nog in de kraamka
mer thuishoort, wordt praktisch
onbeschadigd in zee terug ge
spoeld.
DE heer L. W. de Bree te Vlissin
gen, een bekend Zeeuws auteur,
heeft een bijzonder directe ma
nier gevonden om de vasthou
dendheid en het optimisme van
de schelpdieren-business van
Yerseke te meten. Zoals iedereen
weet zal de afsluiting van de
Oosterschelde waarschijnlijk het
einde van de schelpdierencul
tuur in Yerseke betekenen. De
heer De Bree telde voor de aar
digheid aan de hand van het te
lefoonboek, de namen van de
genen die in dit dorp met zijn
vijf duizend inwoners, zakelijk
bij de schelpdierencultuur zjjn
betrokken. Welnu: er zijn nog
altijd bijna honderd oester-,
mossel- en kreeftenhandelaars
in..Yerseke te vinden. En dat
blijft zo tot de laatste getijtafel
voor Yerseke niet meer geldt.
Wie geluk heeft kan in het
Veerse Meer forellen van ruim
VLISSINGEN heeft zijn veertig
duizendste inwoner gekregen en
is daarmee onbetwist de grootste
stad van Zeeland. Niet iedereen
weet dat vijf van elke negen
Vlissingers van elders komen.
(Ook dat onthult ons de heer
L. de Bree).
h
V
1
i