Weg mei de comedie! Maar wat dan?
Slik de
pijn weg,
kijk naar
luister» naar
ARAM
Dr. Randall's reputatie
Smartlappen
in Doebidoe
An ja als gaste in
Binnen en buiten
FEUILLETON
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.).-
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I:
DUITSLAND II
lekasin
Vrijdag 7 november 1969
DE VRIJE ZEEUW
Han Bentz van den Berg
Guus Oster
Rob de Vries
Ton Lutz
Kees van Iersel
Het toneel is in een crisis.
Neem het me niet kwalijk dat ik,
als criticus, lach om deze kreet.
Die hoorde ik toen ik begon in 1946,
die hoorde ik sedertdien met de re
gelmaat van ongeveer twee jaar.
En mijn historische kennis van het
drama bijpuntende kwam ik die
kreet tegen tot bij de Grieken van
400 vóór Christus. Telkens weer,
wanneer de schrijvers aantreden,
die anders schrijven dan de schrij
vers vóór hen., telkens wanneer
regisseurs een stijl gaan belijden
afwijkend van de dan geldende
telkens wanneer spelers zich niet
meer getrouw voelen aan de manier
van acteren van dat moment
telkens wanneer een welvaarts
maatschappij het publiek verburge-
lijkte zodat het minder behoefte
kreeg aan de kritische prikkels van
het theater.even zo vaak waren
er gealarmeerde heethoofden die
(al of niet uit eigen belang) de
noodklok van de crisis in het to
neel gingen luiden en het theater
voor dood of althans stervend ver
klaarden. Maar even telkens leef
de dat theater rustig voort, vond
het langs de weg van de evolutie
(nimmer langs die der revolutie)
een nieuwe gedaante, en van daar
uit een nieuwe harmonie tussen pu
bliek schrijvers en uitvoerenden.
In historisch perspectief kan men
dus gerust lachen om de huidige
opwinding met tomaten of eieren
gooiende jongeren en oeverloze dis
cussies. Maar in één opzicht valt
er ditmaal gans niet te lachen. Om
dat de aanval op de zittende toneel
machten in hoofdzaak komt van on
tevredenen zonder alternatief. Om
dat men wel wil afbreken en zulks
meedogenloos, maar er niets con
creets voor in de plaats heeft. Om
dat de spelers zelf, die zich niet
kunnen welbevinden in de huidige
stijl en lopend repertoire, de socia
le moed missen om daaruit hun
gevolgtrekking niet alleen te ma
ken, maar ook waar te maken. Om
dus uit te treden uit het beveiligd
bestaan van de gesubsidieerde groe
pen en op eigen benen te bewijzen
dat en hoe het anders kan. Sterker
omdat zij bij hun aanvallen op het
zittend toneel gemakshalve even
vergeten hóé dat toneel zittend
werd.
De Nederlandse Comedie bij
voorbeeld. Die begon haar bestaan
omdat onder leiding van Guus Os-
ter. Johan de Meester en Han Bentz
van den Berg een flink aantal spe
lers zich losmaakte van het veili
ge Comoedia en zonder subsidie,
zelfs zonder cent, een eigen bestaan
ging voeren. Dat waren in 1950
waarlijk niet allemaal jonge acteur-
tjes die maatschappelijk nog niets
hadden te verliezen. Integendeel,
het waren spelers die op dat mo
ment al behoorden tot een beter
betaalde top met gevestigde namen:
Bentz zelf, Ank van der Moer, Ton
Lutz, Ellen Vogel e.a. Drie jaar
vochten zij zonder subsidie om hun
naakte bestaan en artistieke eigen
heid.
Toen dus in 1954 de gemeente
Amsterdam, in toenemende mate
ontevreden met de in zijn vooroor
logse stijl vastgelopen Albert van
Dalsum, een andere vaste bespe
ler wenste, toen was er een alter
natief dat zichzelf artistiek had be
wezen. Die jongeren hadden recht
van spreken. Evenzo het huidige
Rotterdams Toneel, voortgekomen
uit de eerste Arnhemse Theater
groep, welke op haar beurt even
eens een experiment was van jon
geren, die zich onder de bezielen
de leiding van Rob de Vries hadden
losgemaakt uit het Amsterdams To
neelgezelschap. Eerst leverden zij
op eigen kracht en risico het be
wijs van hun kunnen; toen werden
zij allengs zittend en zitten nog.
Idem dito het huidige Arnhemse
Theater, ontstaan rondom Hans
Croiset die zich met een aantal ge
trouwen los maakte van de Neder
landse Comedie om het anders
en „dus" nieuwer te doen. Idem
dito toneelgroep Proloog: jongeren
die zich losmaakten om op eigen
benen te beginnen en die anno 1969
slechts door de grootst mogelijke
aandrang op de overheid en het
ministerie tijdig van een volledig
bankroet werden gered. Zo is ook
de Noorder Compagnie op eigen ri
sico begonnen. En Kees van Iersel
met zijn Studio. En Egbert van Pa
ridon, als directeur van Centrum
de langst-zittende directie (sedert
1946). Waarbij de schimpende jon
geren vergeten dat Centrum vroe
ger Puck heette en dat dit jaren
in grote armoede in een afgedank
te legerauto de boer op ging, waar
bij de heren directeuren zelf de dé
cors timmerden en boven op de au
to laadden met werkdagen van 's-
ochtends zes tot 's nachts twee of
drie uur.
Kortom, de aanval die nu door
jongeren (en sommige critici) op
de zittende toneeldirecties wordt ge
daan, is heel wat minder deugde
lijk, dan wat die directeuren zelf
in hun begintijd deden: bewijzen
dat je bereid bent wat risico te
nemen om je artistieke aanvaard
baarheid aan de praktijk te toet
sen. Het stellen van een alternatief
dus. Het heeft er dan ook veel van,
helaas, dat het huidige gekrakeel
minder wordt ingegeven door op
rechte artistieke nieuwlichterij, dan
door een tamelijk gratuiet mode
verschijnsel, overgenomen van de
studenten: de aanval op het „esta
blishment" om der wille van de
aanval op die zittende ouderen. Een
poging tot kapotmaken, tot om
verwerpen louter uit onlust en niet
uit de positieve gesteldheid van het
„andere en betere" van het alter
natief.
Daarom kan de criticus niet la
chen. Want al heeft hij, juist als
criticus, méér en doorslaggevender
redenen om te menen dat bijvoor
beeld zowel de Nederlandse Come
die als Rotterdam de laatste paar
jaar met hun repertoire nogal heb
ben misgekleund, dan moet hij op
grond van diezelfde ervaring en in
zicht erkennen dat „vervanging"
zich nog niet aftekent. En dat er
dus geen reden is om de zittende
leiders te vervangen. Wel om te ho
pen dat zij tot andere inzichten kun
nen komen.
C. NICOLAI
4320 „Heer, ge moet U vergissen", huichelt Metellus met goedgeveinsde
verbazing", ik ken zelfs niemand met de naam Samson. Maar dan springt
Buffo driftig naar voren en dreigend zwaait hij met zijn narrenstaf onder
de neus van Metellus. „Wat zeg je daar, jij smeerbuikige windbuil", briest
hij verontwaardigd, „ik heb Samson zelf bij je naar binnen zien stappen!"
„Kijk eens hier", klinkt plotseling achter hen de stem van Agua. De hagedis
is ongemerkt naar binnen geglipt en staat in de kelderingang, triomfantelijk
een ceintuur omhooghoudend. „Kennelijk een voorwerp, dat alleen door het
zwakke geslacht gedragen wordt: ik vond het in de keldereen kelder,
die erg veel lijkt op een gevangenis, met zware grendels aan de deur
„En nu de waarheid!!" snauwt Aram, de bevende Metellus bij de kraag
grijpend. „Deze ceintuur behoort aan een jong meisje met lang zwart haar,
is het niet zo?" „Jijjajawel Heer!" jammert de ander doodsbe
nauwd. „Jij schurk hield haar hier opgesloten op last van Samson, die zich
nu ergens met dat arme kind verborgen houdt! Waar zijn zij?? Spreek, of
je staat morgen op het Marktplein aan de schandpaal!!" „Genade, genade,
edele Heer", kermt Metellus. „Zij zijn zojuist die trap opgevluchtAls
ge snel zijt, kunt ge hen nog achterhalen!"
4420 „Zorg er voor, dat die schurk niet ontglipt, Agua", beveelt Aram.
Dan rent hij, zonder nog een ogenblik te verliezen, de trap op. De trap
voert naar een lange houten brug. Als Aram in volle vaart de brug op
stormt, ziet hij in de verte door een poort het geglinster van maanlicht op
het water en een bang vermoeden komt in hem op.
En dit vermoeden blijkt maar al te gegrond. Want als de jonge ridder de
poort gepasseerd is en op de kade staat, blijkt elke achtervolging nutteloos.
Daar, enkele tientallen meters van de wallekant, trekt Samson met forse
riemslagen een roeibootje door de golven. Er op de achterplecht, de armen
op de rug gebonden en met een doek voor de mond, ligt het meisje Su-
leikah
„Ik heb nog één troef en dat is zijn angst", flitst het door Arams hoofd.
Dan zet hij zijn hand aan de mond en dreigend schalt zijn stem over het
water: „Samsonü Weet wel, wat je doet!! Ik zal je weten te vinden, al
ga je naar de uiteinden der aarde!! En als je het meisje maar een haar op
het hoofd hebt gekrenkt, dan zweer ik, dat je dood verschrikkelijk zal zijn!!
Dan wacht je de folterbank en de brandstapel!!"
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Vanavond in hel
t.v.-programma Doebidoe ook een
optreden van Het Spijkerkwartet,
dat als aardig contrast in dit nogal
met hippe pretenties geladen Doebi
doe, smartlappen ten gehore zal
brengen.
Het opmerkelijke van Het Spijker-
kwartet is niet alleen het repertoire,
momenteel bestaande uit zo'n twin
tig zelfgemaakte meezingers, maar
ook de samenstelling van de groep.
De leden zijn allen leden van de
popgroep The Moan. De stap van de
pop naar de smartlap werd gezet
op initiatief van Moan-bassist Arnie
Treffers en manager Rein Muntinga.
De twee Arnhemmers wilden eens
op een andere manier een hit in de
Nederlandse muziekwereld scoren.
Phonogram zag er wel wat in. De
zer dagen is hun eerste singletje
uitgekomen met de smartelijke titels
„O, ome Louis" en „In sloppen en
stegen".
(Van onze correspondent)
BREDA Het Bredase zangeres
je Anja van de Avoort zal zondag
middag optreden in het Belgische
televisie-programma „Binnen en
Buiten". Zij zal van haar laatste
single het nummer „Nemen en Ge
ven" zingen.
Vorig jaar was Anja van de
Avoirt al in „Binnen en Buiten" te
zien. maar toen betrof het een wed
strijd voor nieuw talent. De plaat
„Nemen en Geven" loopt in België
bijzonder hard; in vier weken tijd
werden 35.000 exemplaren verkocht
Deze hit is nog niet op de Neder
landse platenmarkt verkrijgbaar.
En Alex zat weer in het zieken
huisbestuur Vandaar dat Eo Saylor
hem nu letterlijk, wat die lift betrof,
stroop om de mond smeerde Pein
zend startte Adela de oude auto.
Hoewei het Wood Memorial klein
en oenauwd was, vergeleken bij de
omgeving waarin dokter Wyman
doo-'gaans werkte, was Lee toch blij
weel terug te zijn Hier immers was
nog iets om voor te vechten; hier
moest nog een heleboel worden ver
beterd, veranderd. En als hjj weg
was. al was het maar voor één dag,
dan miste hij zijn ziekenhuisje
zelfs de lift. Grinnekend drukte hij
op het knopje hij deed het. „Moot
zo jongen", mompelde Lee. „Maar
als je kuren blijft houden, dan
Misschien was het niet nodig, een
nieuwe lift te installeren. Jackson,
de elektriciën die door Ed Saylor
was gestuurd, had gisteren gezegd
dat de toestand niet hopeloos was.
En hij had er aan toegevoegd, dat
het waarschijnlijk lag aan een te
zware belasting van het elektrische
net, en dat ze de lift misschien het
beste op efen andere groep konden
aansluiten. Lee vond het nogal grie
zelig klinken.
De gang van Je zuidvleugel lag
geheel verlaten; Adela was dus bij
een of andere patiënt, of ze maakte
haai ronde. Ja, dat was het; hij zag
haai Mrs Rayburns kamer uitko
men, en die van Myron Clendenning
binnengaan. Ze merkte hem niet op.
Jammer, dat ze Myrons eerste loop
poging hadden moeten uitstellen;
maar de familie Wells had hem uit
drukkelijk gevraagd bij de operatie
op hun kindje aanwezig te zijn. Lee
had het Clendenning uitgelegd, en
die had geknikt. „Natuurlijk, dokter,
dat begrijp ik best". Maar begrip en
teleurstelling waren twee heel ver
schillende dingen. „Dan doen we het
morgen".
„Afgesproken", had Lee gezegd.
„Morgen".
Een paar passen maar, drie of
vier op z'n hoogst. Alshij het
kon.
Een hele poos stond Lee naar de
kaartenbak te kijken, eer hij er een
tje uithaalde, die van Mrs. Findley.
Hij was net bezig, die van Mrs. Ray-
burn door te nemen, toen Adela bij
haar bureau terug kwam. „Goeden-
morgen dokter"!
„Jij ook goedemorgen, Adela.... en
het is een goede morgen! Het kindje
haalt het"
„Owat heerlijk"!
Hij borg Mrs. Rayburns kaart
weer op. „Je had Wyman moeten
zien, Adela! Wat een chirurg"!
„Nu lijk je dokter Joe wel".
Lee wist, dat dokter Joe een van
haar bazen in het General was ge
weest; en dat hij een grote bewonde
ring had gekoesterd voor de cardio
loog, mei. wie hij samen nog in Har
vard had gestudeerd. Hij grinnkte.
„Zou er nog wat koffie zijn, denk
je"?
n; aniers zet ik wel
Het leek wel of hij haar niet ver
staan had, of haar aanwezigheid to
taal was vergeten. Toen vroeg hij:
„Is Myron Clendenning ook wak
ker"?
„Hé? Jawel
Hij had niet anders verwacht; de
man was natuurlijk zenuwachtig, on
gerust. Begrijpelijk, want morgen
zou hij weten wat het resultaat was
van die lange weken van wachten.
Waarom morgen? Sid Rogers en
het andere slachtoffer van de wer
velstorm, waren ontslagen; Myron
had zijn kamer weer voor zich al
leen. Snel nam Lee een besluit.
„Kom mee, Adela; ik heb Myron be
loofd dat hij vandaag mocht lopen.
Gisteren bedoel ikwant het
was al één uur in de ochtend.
Met grote passen, in „galop" liep
hij de gang door. Adela had moeite
hem bij te houden maar hij was
ook zo ongeduldig. Myron Clenden
ning zou weer lopen. Dat moest en
dat kon. „Zo kerel"! Hij duwde de
deur open. „en, zin om een eindje te
wandelen"?
„Hè"? Myron Clendenning was
even verbouwereerd. „Nou en of,
dokter, maar wat graag"! Hij richt
te zich op.
Lee wendde zich tot Adela. „Jij
aan de linkerkant, Adela".
En terwijl de patiënt zijn benen
over de rand van het bed zwaaide
en zijn voeten voorzichtig Op df
grond zette, waarschuwde Lee
„Kalm aan, Myron; leun maar oj
ons".
„Mijn zolen voelen aan, alsof ik ei
nog nooit op gestaan heb"! Hij lach
te beverig, en Lee wist dat hij in
wendig nog veel erger beefde wa
zou de toekomst hem brengen: inva
liditeit of een normaal leven? Er.
als hij niet meer kon lopennooit
meer? Dacht hij daar ook aan? Oi
durfde hij helemaal niet meer te
denken?
De krachtige arm, die op zijn
schouder" ruste, spande zich van
angst en inspanning. Durfde Myron
daarom niet te lopen? Hij probeerde
het zelfs niet eens.
Lee voelde paniek op zich afstor
men, maar slaagde er in, uiterlijk
rustig te blijven. „Je probeert het te
hard, Myron. Ontspan je een beetje-
laat al je spieren los".
„Ik kan niet dokterneen, ik
geloof niet dat ik het kan".
„U kunt het best, Mr Clenden
ning", zei Adela bemoedigend.
„Kom, beweeg uw tenen eens"?
(wordt vervolgd)
NOS—NOT
10.45 DIEREN IN DE DIEREN.
TUIN
1110 VAN WILSON TOT NIXON
11.35 SLUITING
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
AVRO
19.07 DOEBIDOE
met John May all's blues group.
Jimmy Cliff, Babylon, Peter
Tetteroo, Break Out.
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 AVRO'S TELEVIZIER
20.30 AVRO'S SPORTPANORAMA
gewijd aan beroepsboksen en
turnen.
21.10 BUITEN VOOR DE DEUR.
Spel van Wolfgang Borchert.
22.30 TWEEDE JOURNAAL NOS
TELEAC
22.35 UIT PREHISTORIE EN
VROEGE GESCHIEDENIS
22.55 SLUITING
NOS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
SCALA
KRO
HIJ EN ZIJ. (kleur)
JOURNAAL NOS
BONANZA, (kleur)
BRANDPUNT
EEN DAG MET EEN KNIP
OOG. (kleur). Op een werk
dag met muziek het leven
door.
TWEEDE JOURNAAL NOS
SLUITING
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20-20
21.10
21.50
22.33
22.38
14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE
17.55 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LUCEAT. Katholiek -
godsdienstige uitzepding.
19.30 ZIET U ER WAT IN?
19.45 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
20.00 JOURNAAL
20 25 LIONEL HAMPTON EN
SARAH VAUGHAN
20.50 DE VERSCHRIKKELIJKE
OUDERS. Spel van Jean Coc-
teau. Een meer dan twintig jaar
oud stuk, dat nog altijd boeit.
Onderwerp is een fanatieke
moederliefde waarvan eerst de
zoon, later de moeder zelf, het
slachtoffer wordt.
22.40 LIONEL HAMPTON EN
SARAH VAUGHAN. (vervolg).
23.10 JOURNAAL
14.00 14.30, 15.00 EN 17.50 SCHOOL
TELEVISIE. (17.45-17.50
Nieuws).
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 SCHOOLTELEVISIE
19.00 AFFICHES
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19 30 UNE FEMME A AIMER
20.00 JOURNAAL
20.30 LE GRANDES ESPERANCES
Toneelstuk naar de roman van
Charlens Dickens.
21.45 CONNAISSANCE DU RéEL
22.45 JOURNAAL
SARAH VAUGHAN
20.00 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
20.15 EEN GEBOORTE. Film van
Eimar Hügler.
21.00 BERICHT AUS BONN
21.15 DIEFSTAL OP DE RENBAAN
Avontuur van Ironside.
22.05 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
22.20 DE TWEEDE DAG NA DE
DOOD. Film van Klaus Stephan
over het mentaliteitsverschil
tussen Europa en Afrika. Een
botsing hiervan in een kleine
Nigeriaanse samenleving leidt
tot dramatische conflicten.
2330 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
17.35 DIE SPORT INFORMA
TION
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 PAT UND PATACHON
19.10 VIER FRAUEN IM HAUS
(kleur). T.v.-serie.
19.45 HEUTE
20.15 DER KOMMISSAR
Aansluitend: kort nieuws.
21.15 WEEKEND OP ZIJN
ITALIAANS
AmusementsprogrammE
22.00 TAGEBUCH
22.15 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
22.25 CHERCHE PARTEN AIRE -
PARTNERIN GESUCHT
Ballet op muziek van Henrie
Betti.
(ADVERTENTIE)
de snelle en zekere pijnverdrijver
Vrijdag 7 november
HILVERSUM 1 402 M
N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld:
populair programma ovei ontwikke
lingshulp. Overheidsvoorlichting
12.30 Uitzending voor de landbouw.
NOS: 12.40 Stereo: Lichte grammo-
foonmuz. 12.50 Recht en slecht, praat
je 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20
Gedeeltelijk stereo: Klassieke muz.
(gr.) 14.00 Stereo: Klassieke gram-
mofoonmuziek. NOS: 14.10 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek, 14.30
Van je buren moet je het maar
hebben: radiowedstrijd tussen Neder
landse en Belgische micro-korfbal
teams 15.00 Stereo: Klassieke kamer
muziek (gr.) 15.15 Stereo: Aspekten
van de kamermuziek: moderne ka
mermuziek (gr.) 15-15 Stereo: Aspek
ten van de kamermuziek: moderne
kamermuziek 15.45 Toerismo: toeris
tische inf. uit binnen- en buiten
land. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 VPRO-
Vrijdag gevarieerd progr 18.00
Nieuws. 18.20 Uitzending De Vrije
Gedachte: Oranje en republiek, lez.;
19.30 Nws.) VARA: 21.00 Stereo: Pia
norecital: klassieke muz'ek NOS:
21.45 Stereo: Newport Jazz Festival
1969 22-30 Nws. 22.40 Med. VARA:
22.45 Act. 22.55 Stereo: Prettig week
end: licht gev. platenprogr. 23.55 -
24.00 Nws.
HILVERSU M2 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, ge
varieerd progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws 12-41 Act.; 13.00
Raden maar 14.05 Schoolradio
muziekprogramma (opn.) TROS:
15.00 Stereo: Concert a la carte ver-
zoekprogramma van operettemuziek
16.00 Nws. 16.02 Disco-drive-in: de
showbusiness op de korrel genomen
17.00 Persoverzicht 17.15 Sportkom-
pas 17.45 Act. NCRV: 18.00 Stereo:
Koorzang: lichte muz. 18.19 Uitzen
ding van de Anti Revolutionaire Par
tij 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Wereld-
panorama 19.10 Stereo: Veel gevraag
de gewijde muz. (gr.) 19.40 Wijd als
de wereld: wekelijkse internationale
oriëtatie in kerk, zending en oecu
mene 19.50 zingen met Cecilia: volks
muziek 20.05 Op het weekend af:
licht platenprogramma 20.58 Deside-
rius Erasmus (deel 2) hoorspel. TROS
nieuws over underground en west-
coast music 22.30 Nws. 22.40 Tsjies
plies: licht amusementsprogramma.
23.15 Stereo: Toontje later: licht ver-
zoekplatenprogramma 23.45 Act. 23.55
-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03
Lynx (of Los) AVRO: 15.00 Nws.
15.03 Muziek Boetiek: licht gev. mu
ziekprogramma (16.00 Nws.) 17.00
Nws. 17.02 Radiojournaal 1705-18.00
Zingende bougie: gev. platenprogr.
voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40-
12.48 Weerber., med. en SOS-berich-
ten voor de schippers) 12.55 Buiten
lands persoverzicht 13.00 Nws., weer
bericht, med., dagklapper en SOS-
berichten voor de schippers 13-20 Ta-
felmuziek 14.00 Nws. Aansl.: School
radio (15.00 Nws.) 15.30 Klass. muz.
16.00 Nws. 16.03 Berursber. 16.09 Voor
de jeugd. 16.30 Britse volksmuziek.
17.00 Nws., weerber. en med. Aansl-
Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz.
18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Gr.
muziek 18.35 Wegwijs wezen 18.40 Gr.
muz. 18.45 Sportkroniek 18-52 Taai-
wenken 18.55 Gr. muziek 19.00 Nws.,
weerber., act. 19.40 Oude muz. 20.15
Gr muziek 20.30 Gev. progr. (22
Nws.. berichten en cultureel nws
23.00 Nws.) 23.40—23.45 Nieuws.
Ztrierda» 8 november
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
n: i?k 7 20 Socialistisch strijdi:.-
7 23 Weekeind: ieugduitz. VPRO
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.1
Van de vooroor 8.15 Z.O 135 gev
programma (9.35 - 9 40 Waterstsn
den) 10.30 Werkgeven en -neirrn
programma over arbeid en arbe-
verhoudingen 1050 Voor nu en
ter, lez. 1100 Nws 11.02 Wegwiis-
ti"? v >- ,- !- ntie '11 10 Go-''
wi.in behoeft geen krans- nieuwe op
namen van jazz- en amusementsmuz
11.25 Oosteuropese kroniek 11.45 Een
nieuw geluid: kennismaking met jon
ge artiesten.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 7.00 Nws, 7.10 Het levende
woord v is oo 'i eerste gehoor- krii
sieke gr muziek met nws. en art
8.00 Nws 8.11 Stereo- Gewijde m,
(gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw
9.00 Theologische Etherleergang 9 35
Gymnastiek voor de huisvrouw 9 45
Solistenkamer- muzikaal vraasée
sprek 10.55 Kunst- en vliegwerk- ten"
toonstellingsagenda 11.00 Nws 11 nü
Wat is hopen?, lez. 11.15 Solarium
een hoogtezonprogr. voor iederet>»
pl.m. 11.55 Med 61
HILVERSUM 3 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn- gev
programma (10.00 en 11.00 Nws.)T