Grootste grijperkraan ter wereld in bedrijf gesteld PONTIAC mr SNELLERE OVERSLAG MOGELIJK DOOR „OVET" N.V. TE TERNEUZEN Weekenddiensten Opzichtershuis op de Griete wordt gesloopt BEVORDERINGEN AAN DE LAGERE TECHNISCHE SCHOOL TERNEUZEN Pagina 2 DE VRIJE ZEEUW Zaterdag 28 juni 1969 fe1'ty'. Nieuw werkterrein Minimum tijdverlies Welkomstwoord Dank aan de bouwers Gunstige ligging In afwachting blije gezichten, fijne horloges i'ONTlAC TIJD JUISTE TIJD - AGENDA - Dijkverhoging in het kader van deltaplan BISAMRAT IN IJSSEL KANAAL TERNEUZEN-GENT 1 J' si :v - I#Jfe 'I 4 a I. r' i I Te Terneuzen werd vrijdag een enorme nieuwe drijvende grij perkraan in bedrijf gesteld. De installatie van deze kraan, die voor zover bekend de grootste kraan in zijn soort ter wereld is, maakt het mogelijk 12.000 ton massagoederen per dag uit zee schepen op kleinere schepen over te slaan. De kraan werd gebouwd voor ihet overslagbedrijf „OVET" N.V., dat sinds 1957 aan de Wester- schelde is gevestigd. Oorspron kelijk werd dit bedrijf opgericht om de overslag te verzorgen uit zeeschepen die niet door de slui zen van het kanaal GentTer- neuzen konden. Na de voltooiing van de nieuwe sluizen bleek, dat zeeschepen met een groot tonna ge wel door de sluizen kunnen, maar te veel diepgang hebben om de haven van Gent of in dustrieën langs het kanaal te be reiken. Dit opende een nieuw werk terrein voor „OVET", welk be drijf zich nu behalve in de vol ledige overslag-, stuwadoors-, cargadoors- en bevrachterswerk zaamheden ook heeft gespeciali seerd in het lichten van grote zeeschepen, die in volgeladen toestand de havens aan minder diepe wateren niet kunnen be reiken. De nieuwe drijvende grijper kraan, gebouwd door de machi nefabriek Figee uit Haarlem, valt op door zijn grote hefkracht en merkwaardige constructie. Het hefvermogen is namelijk 16 ton op een maximum vlucht van 30 meter. De kraan zelf is zes meter uit het midden van de lengte-as op een ponton van 36,5 bij 17 meter gemonteerd. Hier door is het mogelijk in de voor ste ruimen van een schip te wer ken zonder dat de kraanponton voor het schip uitsteekt en men beschut tegen water en harde wind kan blijven bij het wer ken. Diverse soorten grijpers kun nen op de kraanarm worden ge monteerd om een zo efficiënt mogelijk overslaan van verschil lende materialen te verzekeren. De snelheid waarmee de kraan kan werken, is van groot belang voor het lichten van schepen. Op deze wijze kunnen de moderne grote zeeschepen, van bijv. meer dan 70.000 ton, met een mini mum aan tijdverlies toch de ha vens van Antwerpen, Gent en eventueel andere kleinere ha vens bereiken. Zo lichtte de kraan, die nu voor het eerst in gebruik werd genomen, 16.000 ton var het m.s. „Mineraal Gent", dat met ee.. lading van 66.000 ton erts uit Brazilië voor Sidmar binnen kwam. Naast de nieuwe kraan wer den ook de drie overige drijven de grijperkranen van OVET in geschakeld. De totale kapaciteit werd daardoor op een kwantum van meer dan 20.000 ton per dag gebracht, zodat de „Mineraal Gent" binnen de kortst mogelij ke tijd zijn weg kon vervolgen. De direkteur, de heer Simenel, sprak een welkomstwoord, waar na hij een uitvoerige beschou wing gaf over de werkzaamhe den van de N.V. OVET en over het havenwerk in het algemeen. Spr. heette in de eerste plaats de Compagnie Maritime Beige wel kom, die was vertegenwoordigd door commandant Wertz. en voorts de heer Seynhave, hoofd van de diensten ertsschepen, ver kopen en bevrachting; comman dant Decleve, adjunct-rederij ka pitein en de heer Massart, ad- junct-hoofd van de dienst erts schepen. Verder waren aanwezig het gemeentebestuur van Terneuzen; de heer Thomaes, consulair agent van Frankrijk, de heer Edens, havenkapitein van Vlis- singen en van de Westerschelde en de heer Wolfensberger, com missaris van het loodwezen van Terneuzen. De heer Simenel bracht dank aan de firma Figee uit Haarlem, vertegenwoordigd door direkteur Van Dijck en zijn assistent ir. Tillema; de n.v. „De Biesbosch" uit Dordrecht, vertegenwoordigd door direkteur Veldhuyzen, ver gezeld van ir. Smids. De kraan werd op 7 juni 1968 besteld. Zij werd ons op enkele dagen na binnen de vastgestelde termijn opgeleverd. Zodra het personeel op deze nieuwe installatie is ingewerkt, zal dagelijks een tempo worden bereikt van tussen de 15 en 20.000 ton. Dit is van het grootste belang. In de scheepvaartwereld en voor al voor de ertsschepen kan een reder zich niet veroorloven een schip dagenlang te laten wach ten bij de lading- en lossings plaats. De toekomst is aan de havens die van een r cderne en snelle uitrusting voorzien zijn. Een ander belangrijk punt is de ligging van Terneuzen en de diepte van de vaargeul. De lig ging is ideaal om van deze ha ven de dispatching plaats te ma ken voor goederen én om van hieruit de bevrachting te ver zorgen langs de zone van het ka naal GentTerneuzen, naar Bel gië en het noorden van Frank rijk en zelfs naar Holland ten noorden van de Schelde en naar Duitsland. Het ontstaan van OVET in '57 was te danken aan het initiatief van twee Franse groeperingen die belangen hadden bij de in voer van kolen per schip. Dit waren de maatschappij Manu- france N.V. Rotterdam, die de Franse havenbelangen te Rot terdam vertegenwoordigt en de Association Coopérative Zélan- daise de Carbonisation G.A. (co- kesfabriek) te Sluiskil, die de be langen van de Franse en Belgi sche staalindustrie vertegenwoor digt. OVET werd oorspronkelijk op gericht met hA doel de liberty- schepen te lichten die met hun volle lading noch door de oude zeesluis van het kanaal van Ter neuzen, noch door het kanaal zelf konden varen. Gedurende twaalf jaar heeft OVET bijna 8% miljoen ton overgeslagen, hetgeen ertoe bij droeg Terneuzen tot de derde haven van Nederland te maken. Het ligt biet in de bedoeling van OVET zich te meten met havens zoals die van Gent en Antwerpen, maar veeleer deze havens in staat te stellen schepen te ontvangen, welke er zonder voorafgaande lichting niet kun nen komen. Het uiterlijk van de haven van Terneuzen en van het kanaal is enorm veranderd. Industrie en haven ontwikkelen zich in een steeds sneller tempo. Een haven, die deze naam waardig is, moet dokken en kaden hebben die op de toekomst zijn afgestemd. In afwachting van de verwezenlij king van veel besproken projek- ten ben ik verheugd over dit privé-initiatief, hetwelk een gro te verbetering van de haven van Terneuzen tot gevolg had. En de heer Simenel besloot: „Zolang de grootste schepen Een laatste blik op de opzich terswoning aan de Griete. nog niet aan de kaden van Ter neuzen kunnen aanleggen, zul len het de drijvende kranen zijn die naar de schepen gaan". Na cfe middag begaf een groot aantal genodigden zich naar de rede van Terneuzen om de offi ciële ingebruikstelling van de grijperkraan bij te wonen. ARTS: Van zaterdagmorgen 8 uur tot zondagnacht 12 uur wordt de praktijk der artsen waargenomen door dokter K. Jiskoot, Markt 25, tel. 01150—2303. WIJKZUSTER: Weekeinddienst Groene en Wif- Gele Kruis: zr. APOTHEEK: Apotheek geopend: A. J. Klaas- sen. Noordstraat 54, tel. 01150 2090. TANDARTS: Op zaterdag van 1010.30 u. en 1818.30 u. en zondag van 12 12.30 u. wordt de praktijk der tandartsen waargenomen door tandarts J. v. d. Burgh, Canada- laan 1 te Sas van Gent, tel. 01158 —1317. SLUISKIL, HOEK EN PHILIPPINE WIJKZUSTER: Weekeinddienst Groene en Wif- Gele Kruis: zr. Hoekert te Sas van Gent, telef. 01158—1987 (b.g.g. 01157—435). ARTS: AXEL Van zaterdagmorgen 8 uur fot zondagnacht 12 uur wordt de oraktijk der artsen waargenomen door dokter K. Boor, Noordstraat 8, tel. 01155—1666. TANDARTS: Weekeinddienst tandarts J. v. d. Burgh. (Zie voor adres en prak tijkuren onder Terneuzen.) DIERENARTS Van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 12 uur wordt de oraktijk der dierenartsen in Axel, Sas van Gent en Zaamslag waar genomen door dierenarts J. F. de Haas, Axelsestraat 108 te Zaam slag, tel. 01153—366. ZATERDAG 28 JUNI Terneuzen: Luxor-Theater, 8 uur: „Dokter Zjivago". ZONDAG 29 JUNI Terneuzen: Luxor-Theater, 3 en 8 uur: „Dokter Zjivago". MAANDAG 30 JUNI Terneuzen: Luxor-Theater, 8 uur: „Dokter Zjivago". DINSDAG 1 JULI Terneuzen: Luxor-Theater, 8 uur: „Dokter Zjivago". Bijgaande foto doet bij de eer ste oogopslag aan oorlogsverwoes tingen denken, maar zo erg is het gelukkig niet. De aandachtige waarnemer ziet op de achtergrond de resultaten van het sloperswerk in het voor malige opzichtershuis aan de Griete. Het nog slechts een halve eeuw oude gebouw moet verdwijnen in verband met de dijkverhoging en verzwaring als gevolg van de uit voering van het deltaplan. De heer P. J. Eijke, oud-onderwijzer van school A, thans van zijn pen sioen genietend in Bachten Dieke, vertelde ons dat zijn vader de eer ste bewoner van dit huis is ge weest. Zijn moeder stierf hier op 31 augustus 1919. Na zijn pensionering in 1920 verliet de oude heer Eijke deze woning. Hij werd opgevolgd door de heer Ferdinahdusse, die latei- op zijn beurt het huis afstond aan de heer G. van der Waa. Het oude huis van zijn vader stond er naast en daaraan heeft de thans 80- jarige heer P. J. Eijke de mooiste herinneringen bewaard, waar over hij soms niet uitgepraat raakt. In de eerste wereldoorlog is de opzichterswoning gebouwd door de gebroeders Van der Velden uit Terneuzen en de heer Romeijn- sen. Architect was de heer Wisse uit Zaamslag onder supervisie van ir. Van Leeuwen van de pro vinciale waterstaat. Voor de passagiers die met de boot Terneuzen naderden, was 't huis op de dijk aan de Griete al tijd een „baken". Nu valt het ten offer aan slopershanden. De „kaaie" en het haventje waren al eerder buiten dienst gesteld. De In een visnet in de IJssel onder de gemeente IJsselmuiden bij de brug over de IJssel bij Kampen is een bisamrat gevangen. De bisamrat is zoals bekend zeer ge vaarlijk voor de dijken, die hü ondergraaft. gemeente Zaamslag zag er „geen brood" meer in. De beide weeg bruggen verdwenen en de voor uitstekende dijk in de Schelde werd tot boven toe met stenen bezet. „Het is allemaal weg," zei de heer Eijke, „ook de mooie jaren van mijn jeugd, die ik daar heb gesleten. CURSUS 1968—1969. Brugklasse: J. H. C. Pijnen, N. J. Begijn, F. J. J. van Cleemputte, C. J. Brouwers, H. S. Bakker, H. D. in den Bosch, Ph. Loof, D. M. Olie- bek, P. de Ridder, F. Scheele, A. M. v. d. Wege, J. Pijpelink, K. v. d. Bent, W. L. v. d. Berge, D. S. Cracau, R. van Genderen, M. Goudzwaard, G. M. Jansen, K. E. Meertens, F. L. de Rijcke, D. van Wolferen, J. de Zeeuw, L. van der Sluis, W. A. de Block, W. M. A. de Braai, C. F. M. Dir- cken, P. J. Donze, A. F. J. Engels, D. Ch. P. Janse, J. P. F. de Jon ge, A. J. Klerks, A. S. Kloonen, J. P. Kolijn, J. P. v. d. Velde, L. F. F. van Waes, L. W. van Wit- sen, P. de Zeeuw, W. Zegers, Z. de Zwarte, E. Kleine, C. M. van Waardenberg, P. J. van Waar- denberg, allen te Terneuzen; J. R. P. van Belle en M. J. L. Vinke, beiden te Hengstdijk; S. R. de Brouwer, Stoppeldijk; E. Warrens, Ossenisse; E. L. Th. Weemaes, Kloosterzande; R. Bis schop, Hontenisse; P. G. M. de Bock, J. J. Dijkers, A. A. M. Rammeloo, P. G. Spuesens, J. Taalman, A. R. J. de Mul, J. A. L. v. d. Berge, allen te Philip pine; A. J. Coppens, R. M. G. Martens. J. L. M. Vermeere, al len te Hoofdplaat; W. Dhuysser- rinck, F. Boute, G. D. Pladdet, M. L. D. de Jonge, I. P. Lijbaart, E. A. P. de Meijer, J. A. Scheele, A. G. de Jonge, allen te Bier vliet; W. Elegeert, M. B. van Hecke, H. Hemelsoet, J. H. M. Lammens, H. P. A. Soethaert, F. de Vos, F, P. van Hecke, B. O. E. Hemelsoet, R. H. G. van Vooren, allen te Westdorpe; M. M. Paridaen, Oostburg; A. H. Hamelink, P. A. R. Breepoel, L. v. d. Calseijde, A. P. Hamelink, E. Th. Ivens, P. J. C. Nonneman, A. E. Willemsen, P. T. A. de Winne, A. Eleveld, R. R. J. Gie- le, allen te Sluiskil; H. E. E. van Assche, R. C. O. Beaurain, J. J. R. M. Boon, C. F. de Caluwé, F. O. Dehulsters, P. A. M. van Dijk, W. Everhartz, J. R. van Eetveldt, M. v. d. Giessen, C. Schieman, allen te Sas van G-ent; E. Heijens, J. A. Langerak, K. Bevers, A. P. Lenos, L. P. Reminsen, allen te Axel; K. Boone, A. H. Dekker, F. van Drongelen, C. Goossen, L. Guiljam, F. P. Hamelink, H. P. Lensen, C. J. Roose, N. Vonk, J. Hamelink, allen te Zaamslag; M. F. de Kramer, M. van Stra len, R. Wegman, W. Klaassen, allen te Hoek; P. J. de Witte, Schoondijke. Brugklasse afd. I.T.O.: I. den Exter, Axel; D. van Fraeijenhoven, C. P. Kaijser, F. J. de Kraker, A. J. Verpoorte, allen te Zaamslag; G. van Hoeve, Hoek; D. W Knol, H. J. G. Pas veer, G. L. Reedijk, M. P. de Ruij- ter, W. J. Willemsen, J. de Haen, allen te Terneuzen; A. Maas, Sluiskil; A. F. d'Hert en A. P. L. Kalle, beiden te Westdorpe; I. J. de Back, J. I. Bril, J. A. v. d. Neste, allen te Oostburg; H. H. A. J. Baert en F. D. de Bruijn, beiden te Koewacht; F. de Block en P. F. M. de Waal, beiden te Kloosterzande: H. J. I. Dees, Schoondijke; R. H. J. Hoogsste- ger, Hulst; T. M. Kersbulck en J. P. A. de Pan, beiden te Sas van Gent; J. E. M. de Smit, IJzendijke; F. O. M. de Vliegere, St. Jansteen; H. P. Bunschoten en J. P. Bunschoten, beiden te Sas van Gent. Afd. brood/banketbakken van de 2e naar de 3e klas: A. Dobbelaar en F. E. Bolding, beiden te Axel; A. C. van Doese laar, Zaamslag; R. D. W. Meijer, L. Molewijk, J. C. Mulder, F. H. van Tatenhove, P. J. M. Stan- daert, allen te Terneuzen: F. A. Raas, Sluiskil; P. A. A. van Vooren, Westdorpe. Afd. schilderen van de 2e naar de 3e klas: J. G. de Block, J. A. Meijer, P. J. Vermeulen (beh.taak), C. de Zeeuw, allen te Terneuzen; B. Durinck en B. H. I. de Guchte- neire, Westdorpe; A. G. v. d. Velde, Hoek; R. J. Waebeke, Hoofdplaat. Afd. timmeren van de 2e naar de 3e klas: E. C. B. Audenaerd, P. B. A. Audenaerd, R. W. de Maillie, W. R. A. de Mul, F. A. G. Lammens, allen te Westdorpe; A. J. A. Ba- bijn en M. Verstelle, beiden te Philippine; L. J. van Fraeijen- hove, Zaamslag; E. J. Giele, J. W. C. Heijboer, H. C. A. de Meij er, R. C. Roegiest, T. A. Velle- man, allen te Sas van Gent; P. Jansen, Terneuzen; P. Th. M. Scherbeijn, Hoofdplaat. Afd. timmeren-I.T.C. van de 2e naar de 3e klas: C. Corijn, Westdorpe; J. J. M. Karremans, R. v. d. Klooster, H. C. de Koeijer, J. Kaas, M. J. de Troye, Ch. M. IJzenbaart, al len te Terneuzen; A. A. van Leuven, Vogelwaarde; J. F. Boe lens en W. A. F. de Maat, beiden te Sas van Gent; W. A. A. Thijs, Hulst; H. Vermue, Oostburg: A. W. Vinke, Hoek; H. Vonk, Sluis kil, A. J. M. de Wever, Schoon dijke. Afd. metaalbewerken van de 2e naar de 3e klas: E. R. G. Audenaerd, F. IJ. M. Lammens, H. M. van Vooren, J. A. A. Elegeert, allen te West dorpe; A. J. M. Baart, J. B. de Krijger, A. G. B. Martens, A. E. de Waele, C. C. van Aken, C. J. v. d. Berge, E. Blaauw, H. J. Blankers, W. A. de Bokx, H. Bou- man, A. Dolk, J. Dooms, M. J. v. d. Ende, A. L. de Kok, N. van Leeuwen, J. Ch. de Looff, J. C. Meijer, H. M. A. Moens, J. H. Pladdet, C. W. Verdoorn, A. Ap peldoorn, M. L. Bauwens, P. de Braai, A. L. Goeseije, W. A. de Graaf, C. J. v. d. Haegen, J. J. de Haze, S. Kooyman, F. H. Mo lewijk, R. G. de Roode, W. de Ruyter, J. C. van Tatenhove, W. C. Verdoorn, H. J. v. d. Wege, W. Th. v. d. Winckel, S. Worst, J. J. M. Dieleman, C. de Vin, P. E. J. M. v. d. Eijnde, A. J. van Pol, allen te Terneuzen; E. A. M. de Bart, B A. M. de Bouvré, J. C. F. A. Vink, J. P. Bolding, J. A. W. Koster, A. A. de Putter, allen te Axel; M. L. Bode, F. A. M. van Dijk, P. J. Th. Stubbé, R. A. Vale. P. S. Wamt, G. R. A. v. d. Adel, allen te Sas v. Gent; C. R. M. Rammeloo, F. M. I. Spuesens, L. Taalman, allen te Philippine; H. C. Soulimans, Hoofdplaat; W. J. P. van Troost, Th. E. B. Vleeskens, W. J. Bak ker, H. J. Strijdonk, E. Ch. F. Bogaert, Sluiskil; R. A. v. d. Vij ver, J. C. de Blaeij, A. P. A. Deij, M. C. Francke, C. M. Smits J. de Putter, allen te Hoek; C. G. de Jonge en R. C. P. Vercruijsse, beiden te Biervliet; C. Kaijser en A. J. de Ridder, beiden te Zaam slag. Afd. metaalbewerken-I.T.O. i van de 2e naar de 3e klas: J. de Back, F. A. Kaan, Th. J. Rietbroek, P. M. v. d. Wege, D. van Zuuren, allen te Terneuzen; J. Beun, Biervliet; I. A. M. de Bock en J. A. L. v. Damme, bei den te Koewacht; K. D. van Drongelen, J. Klaassen, J. J. Pij pelink, L. Klaassen, allen te Hoek; R. J. van Hecke, Sluiskil; P. C. van Luyck, Schoondijke; J. L. Verduyn, Sas van Gent: A. F. v. d. Vijver, Axel. Afd. elektrotechniek van de 3e naar de 4e klas: J. Boon, C. den Hamer, A. D, Overdulve, K. G. Tangelder, A. J. Verlinde, F. C. Dirken, A. van Houcke, W. J. Jansen, H. F. C. Koch, J, J. v. Kolk, J. W. Kruyt, G. Meulenberg, J. S. Pasveer, P. J. v. d. Pijl, J. J. van Wijck, J. F. van Zeeland, C. A. I. Ferkét, S. M. M. Kieboom, J. C. Missu, P. E. Sarneel, allen te Sas van Gent; R. L. M. van Overmeeren, E. B. M. Schelstraete, H. A. Schoonakker, J. M. Snoeijs, al len te Sluiskil; C. v. d. Voorde. IJzendijke. Afd. autoherstellen van de 3e naar de 4e klas: R. J. Boddaert en P. M. Wau- ters, beiden te Sas van Gent; E. P. B. Bracke, Biervliet; A, Clip- pelaer, Lamswaarde; J. den Deurwaarder en J. Ch. Verberk- moes, beiden te Zaamslag; A. P. I. van Driel, M. A. M. Martens. J. Witsel, allen te Terneuzen K. van Goethem, Walsoorden; A Hoefijzers en F. d'Hont, bei den te Kloosterzande; J. van Houte, St. Jansteen; E. E. M. van Lent, Westdorpe; B. F. M. Loo- tens, Sluiskil; A. A. Sijs, Axel: J. P. Vergouwe, Hoek. SCHEEPVAARTBEWEGING van donderdag 25 juni (na 20 u.) tot vrijdag 27 juni (tot 21 uur) Bestemd voor Terneuzen 27 juni: Toubkal, 12.545 dwt (Marokko) Netty, 390 dwt (Ned.) Lady Sheena, 365 dwt (Eng.) Continent, 401 dwt (Ned.) Ine, 203 dwt (Ned.) Dependance, 260 dwt (Ned.) Gepasseerd naar Gent 26 juni: Graal Muritz, 500 dwt (W.-Dld)" 27 juni: Rönndiek, 1162 dwt (W.-Dld) Tria, 950 dwt (W.-Dld) Neerlandia, 560 dwt (Ned.) Falco, 984 dwt (Ned.) Kohtla, 3743 b.r.t. (Rus) Maja, 650 dwt (W.-Dld) Kathe Ahrens, 660 dwt (W.-Dld) Vertrokken van Terneuzen 27 juni: Tasman, 330 dwt (Ned.) Netty, 390 dwt (Ned.) Lady Sheena, 365 dwt (Eng.) Van Sluiskil Lizzie Terkol, 1140 dwt (Deen) Gepasseerd van Gent 26 juni: Saldus, 3401 dwt (Rus) Stadeland, 1145 dwt (W.-Dld) Dollart, 860 dwt (W.-Dld) Monsunen, 326 dwt (Deen) 27 juni: Imme, 1080 dwt (W.-Dld) Markab, 18.581 dwt (Liberiaan) Don Carlos, 1334 dwt (Zweed) Capella, 2075 dwt (Fin) Nordseesand, 2779 dwt (W.-Dld) Eversand, 800 dwt (W.-Dld) Hirma, 1085 dwt (Noor) Twee Gezusters, 1090 dwt (Ned.) Falco, 984 dwt (Ned.) Agnes, 580 dwt (Ned.) Tricg, 1112 dwt (Zweed) Paris, 608 dwt (Ned.) Patria, 1119 dwt (Zweed) Rönndiek, 1162 dwt (W.-Did) Victory, 560 dwt (Ned.) Neerlandia, 560 dwt (Ned.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 2