Grootste grijperkraan ter wereld
in bedrijf gesteld
PONTIAC
mr
SNELLERE OVERSLAG MOGELIJK
DOOR „OVET" N.V. TE TERNEUZEN
Weekenddiensten
Opzichtershuis
op de Griete
wordt gesloopt
BEVORDERINGEN AAN DE LAGERE
TECHNISCHE SCHOOL TERNEUZEN
Pagina 2
DE VRIJE ZEEUW
Zaterdag 28 juni 1969
fe1'ty'.
Nieuw
werkterrein
Minimum
tijdverlies
Welkomstwoord
Dank aan de
bouwers
Gunstige ligging
In afwachting
blije gezichten, fijne horloges
i'ONTlAC TIJD JUISTE TIJD
- AGENDA -
Dijkverhoging
in het kader
van deltaplan
BISAMRAT IN IJSSEL
KANAAL
TERNEUZEN-GENT
1
J'
si
:v - I#Jfe 'I
4 a
I. r' i I
Te Terneuzen werd vrijdag een
enorme nieuwe drijvende grij
perkraan in bedrijf gesteld. De
installatie van deze kraan, die
voor zover bekend de grootste
kraan in zijn soort ter wereld is,
maakt het mogelijk 12.000 ton
massagoederen per dag uit zee
schepen op kleinere schepen over
te slaan.
De kraan werd gebouwd voor
ihet overslagbedrijf „OVET" N.V.,
dat sinds 1957 aan de Wester-
schelde is gevestigd. Oorspron
kelijk werd dit bedrijf opgericht
om de overslag te verzorgen uit
zeeschepen die niet door de slui
zen van het kanaal GentTer-
neuzen konden. Na de voltooiing
van de nieuwe sluizen bleek, dat
zeeschepen met een groot tonna
ge wel door de sluizen kunnen,
maar te veel diepgang hebben
om de haven van Gent of in
dustrieën langs het kanaal te be
reiken.
Dit opende een nieuw werk
terrein voor „OVET", welk be
drijf zich nu behalve in de vol
ledige overslag-, stuwadoors-,
cargadoors- en bevrachterswerk
zaamheden ook heeft gespeciali
seerd in het lichten van grote
zeeschepen, die in volgeladen
toestand de havens aan minder
diepe wateren niet kunnen be
reiken.
De nieuwe drijvende grijper
kraan, gebouwd door de machi
nefabriek Figee uit Haarlem,
valt op door zijn grote hefkracht
en merkwaardige constructie.
Het hefvermogen is namelijk 16
ton op een maximum vlucht van
30 meter. De kraan zelf is zes
meter uit het midden van de
lengte-as op een ponton van 36,5
bij 17 meter gemonteerd. Hier
door is het mogelijk in de voor
ste ruimen van een schip te wer
ken zonder dat de kraanponton
voor het schip uitsteekt en men
beschut tegen water en harde
wind kan blijven bij het wer
ken.
Diverse soorten grijpers kun
nen op de kraanarm worden ge
monteerd om een zo efficiënt
mogelijk overslaan van verschil
lende materialen te verzekeren.
De snelheid waarmee de kraan
kan werken, is van groot belang
voor het lichten van schepen. Op
deze wijze kunnen de moderne
grote zeeschepen, van bijv. meer
dan 70.000 ton, met een mini
mum aan tijdverlies toch de ha
vens van Antwerpen, Gent en
eventueel andere kleinere ha
vens bereiken.
Zo lichtte de kraan, die nu
voor het eerst in gebruik werd
genomen, 16.000 ton var het m.s.
„Mineraal Gent", dat met ee..
lading van 66.000 ton erts uit
Brazilië voor Sidmar binnen
kwam.
Naast de nieuwe kraan wer
den ook de drie overige drijven
de grijperkranen van OVET in
geschakeld. De totale kapaciteit
werd daardoor op een kwantum
van meer dan 20.000 ton per dag
gebracht, zodat de „Mineraal
Gent" binnen de kortst mogelij
ke tijd zijn weg kon vervolgen.
De direkteur, de heer Simenel,
sprak een welkomstwoord, waar
na hij een uitvoerige beschou
wing gaf over de werkzaamhe
den van de N.V. OVET en over
het havenwerk in het algemeen.
Spr. heette in de eerste plaats de
Compagnie Maritime Beige wel
kom, die was vertegenwoordigd
door commandant Wertz. en
voorts de heer Seynhave, hoofd
van de diensten ertsschepen, ver
kopen en bevrachting; comman
dant Decleve, adjunct-rederij ka
pitein en de heer Massart, ad-
junct-hoofd van de dienst erts
schepen.
Verder waren aanwezig het
gemeentebestuur van Terneuzen;
de heer Thomaes, consulair
agent van Frankrijk, de heer
Edens, havenkapitein van Vlis-
singen en van de Westerschelde
en de heer Wolfensberger, com
missaris van het loodwezen van
Terneuzen.
De heer Simenel bracht dank
aan de firma Figee uit Haarlem,
vertegenwoordigd door direkteur
Van Dijck en zijn assistent ir.
Tillema; de n.v. „De Biesbosch"
uit Dordrecht, vertegenwoordigd
door direkteur Veldhuyzen, ver
gezeld van ir. Smids.
De kraan werd op 7 juni 1968
besteld. Zij werd ons op enkele
dagen na binnen de vastgestelde
termijn opgeleverd.
Zodra het personeel op deze
nieuwe installatie is ingewerkt,
zal dagelijks een tempo worden
bereikt van tussen de 15 en
20.000 ton.
Dit is van het grootste belang.
In de scheepvaartwereld en voor
al voor de ertsschepen kan een
reder zich niet veroorloven een
schip dagenlang te laten wach
ten bij de lading- en lossings
plaats. De toekomst is aan de
havens die van een r cderne en
snelle uitrusting voorzien zijn.
Een ander belangrijk punt is
de ligging van Terneuzen en de
diepte van de vaargeul. De lig
ging is ideaal om van deze ha
ven de dispatching plaats te ma
ken voor goederen én om van
hieruit de bevrachting te ver
zorgen langs de zone van het ka
naal GentTerneuzen, naar Bel
gië en het noorden van Frank
rijk en zelfs naar Holland ten
noorden van de Schelde en naar
Duitsland.
Het ontstaan van OVET in '57
was te danken aan het initiatief
van twee Franse groeperingen
die belangen hadden bij de in
voer van kolen per schip. Dit
waren de maatschappij Manu-
france N.V. Rotterdam, die de
Franse havenbelangen te Rot
terdam vertegenwoordigt en de
Association Coopérative Zélan-
daise de Carbonisation G.A. (co-
kesfabriek) te Sluiskil, die de be
langen van de Franse en Belgi
sche staalindustrie vertegenwoor
digt.
OVET werd oorspronkelijk op
gericht met hA doel de liberty-
schepen te lichten die met hun
volle lading noch door de oude
zeesluis van het kanaal van Ter
neuzen, noch door het kanaal
zelf konden varen.
Gedurende twaalf jaar heeft
OVET bijna 8% miljoen ton
overgeslagen, hetgeen ertoe bij
droeg Terneuzen tot de derde
haven van Nederland te maken.
Het ligt biet in de bedoeling
van OVET zich te meten met
havens zoals die van Gent en
Antwerpen, maar veeleer deze
havens in staat te stellen schepen
te ontvangen, welke er zonder
voorafgaande lichting niet kun
nen komen.
Het uiterlijk van de haven van
Terneuzen en van het kanaal is
enorm veranderd. Industrie en
haven ontwikkelen zich in een
steeds sneller tempo. Een haven,
die deze naam waardig is, moet
dokken en kaden hebben die op
de toekomst zijn afgestemd. In
afwachting van de verwezenlij
king van veel besproken projek-
ten ben ik verheugd over dit
privé-initiatief, hetwelk een gro
te verbetering van de haven van
Terneuzen tot gevolg had.
En de heer Simenel besloot:
„Zolang de grootste schepen
Een laatste blik op de opzich
terswoning aan de Griete.
nog niet aan de kaden van Ter
neuzen kunnen aanleggen, zul
len het de drijvende kranen zijn
die naar de schepen gaan".
Na cfe middag begaf een groot
aantal genodigden zich naar de
rede van Terneuzen om de offi
ciële ingebruikstelling van de
grijperkraan bij te wonen.
ARTS:
Van zaterdagmorgen 8 uur tot
zondagnacht 12 uur wordt de
praktijk der artsen waargenomen
door dokter K. Jiskoot, Markt 25,
tel. 01150—2303.
WIJKZUSTER:
Weekeinddienst Groene en Wif-
Gele Kruis: zr.
APOTHEEK:
Apotheek geopend: A. J. Klaas-
sen. Noordstraat 54, tel. 01150
2090.
TANDARTS:
Op zaterdag van 1010.30 u. en
1818.30 u. en zondag van 12
12.30 u. wordt de praktijk der
tandartsen waargenomen door
tandarts J. v. d. Burgh, Canada-
laan 1 te Sas van Gent, tel. 01158
—1317.
SLUISKIL, HOEK
EN PHILIPPINE
WIJKZUSTER:
Weekeinddienst Groene en Wif-
Gele Kruis: zr. Hoekert te Sas van
Gent, telef. 01158—1987 (b.g.g.
01157—435).
ARTS:
AXEL
Van zaterdagmorgen 8 uur fot
zondagnacht 12 uur wordt de
oraktijk der artsen waargenomen
door dokter K. Boor, Noordstraat
8, tel. 01155—1666.
TANDARTS:
Weekeinddienst tandarts J. v. d.
Burgh. (Zie voor adres en prak
tijkuren onder Terneuzen.)
DIERENARTS
Van zaterdagmiddag 12 uur tot
zondagnacht 12 uur wordt de
oraktijk der dierenartsen in Axel,
Sas van Gent en Zaamslag waar
genomen door dierenarts J. F. de
Haas, Axelsestraat 108 te Zaam
slag, tel. 01153—366.
ZATERDAG 28 JUNI
Terneuzen: Luxor-Theater, 8
uur: „Dokter Zjivago".
ZONDAG 29 JUNI
Terneuzen: Luxor-Theater, 3
en 8 uur: „Dokter Zjivago".
MAANDAG 30 JUNI
Terneuzen: Luxor-Theater, 8
uur: „Dokter Zjivago".
DINSDAG 1 JULI
Terneuzen: Luxor-Theater, 8
uur: „Dokter Zjivago".
Bijgaande foto doet bij de eer
ste oogopslag aan oorlogsverwoes
tingen denken, maar zo erg is het
gelukkig niet.
De aandachtige waarnemer ziet
op de achtergrond de resultaten
van het sloperswerk in het voor
malige opzichtershuis aan de
Griete.
Het nog slechts een halve eeuw
oude gebouw moet verdwijnen in
verband met de dijkverhoging en
verzwaring als gevolg van de uit
voering van het deltaplan. De
heer P. J. Eijke, oud-onderwijzer
van school A, thans van zijn pen
sioen genietend in Bachten Dieke,
vertelde ons dat zijn vader de eer
ste bewoner van dit huis is ge
weest. Zijn moeder stierf hier op
31 augustus 1919.
Na zijn pensionering in 1920
verliet de oude heer Eijke deze
woning. Hij werd opgevolgd door
de heer Ferdinahdusse, die latei-
op zijn beurt het huis afstond aan
de heer G. van der Waa. Het oude
huis van zijn vader stond er naast
en daaraan heeft de thans 80-
jarige heer P. J. Eijke de mooiste
herinneringen bewaard, waar
over hij soms niet uitgepraat
raakt.
In de eerste wereldoorlog is de
opzichterswoning gebouwd door
de gebroeders Van der Velden uit
Terneuzen en de heer Romeijn-
sen. Architect was de heer Wisse
uit Zaamslag onder supervisie
van ir. Van Leeuwen van de pro
vinciale waterstaat.
Voor de passagiers die met de
boot Terneuzen naderden, was 't
huis op de dijk aan de Griete al
tijd een „baken". Nu valt het ten
offer aan slopershanden. De
„kaaie" en het haventje waren al
eerder buiten dienst gesteld. De
In een visnet in de IJssel onder
de gemeente IJsselmuiden bij de
brug over de IJssel bij Kampen
is een bisamrat gevangen. De
bisamrat is zoals bekend zeer ge
vaarlijk voor de dijken, die hü
ondergraaft.
gemeente Zaamslag zag er „geen
brood" meer in. De beide weeg
bruggen verdwenen en de voor
uitstekende dijk in de Schelde
werd tot boven toe met stenen
bezet.
„Het is allemaal weg," zei de
heer Eijke, „ook de mooie jaren
van mijn jeugd, die ik daar heb
gesleten.
CURSUS 1968—1969.
Brugklasse:
J. H. C. Pijnen, N. J. Begijn,
F. J. J. van Cleemputte, C. J.
Brouwers, H. S. Bakker, H. D. in
den Bosch, Ph. Loof, D. M. Olie-
bek, P. de Ridder, F. Scheele,
A. M. v. d. Wege, J. Pijpelink,
K. v. d. Bent, W. L. v. d. Berge,
D. S. Cracau, R. van Genderen,
M. Goudzwaard, G. M. Jansen,
K. E. Meertens, F. L. de Rijcke,
D. van Wolferen, J. de Zeeuw,
L. van der Sluis, W. A. de Block,
W. M. A. de Braai, C. F. M. Dir-
cken, P. J. Donze, A. F. J. Engels,
D. Ch. P. Janse, J. P. F. de Jon
ge, A. J. Klerks, A. S. Kloonen,
J. P. Kolijn, J. P. v. d. Velde, L.
F. F. van Waes, L. W. van Wit-
sen, P. de Zeeuw, W. Zegers, Z.
de Zwarte, E. Kleine, C. M. van
Waardenberg, P. J. van Waar-
denberg, allen te Terneuzen;
J. R. P. van Belle en M. J. L.
Vinke, beiden te Hengstdijk; S.
R. de Brouwer, Stoppeldijk; E.
Warrens, Ossenisse; E. L. Th.
Weemaes, Kloosterzande; R. Bis
schop, Hontenisse; P. G. M. de
Bock, J. J. Dijkers, A. A. M.
Rammeloo, P. G. Spuesens, J.
Taalman, A. R. J. de Mul, J. A.
L. v. d. Berge, allen te Philip
pine; A. J. Coppens, R. M. G.
Martens. J. L. M. Vermeere, al
len te Hoofdplaat; W. Dhuysser-
rinck, F. Boute, G. D. Pladdet,
M. L. D. de Jonge, I. P. Lijbaart,
E. A. P. de Meijer, J. A. Scheele,
A. G. de Jonge, allen te Bier
vliet; W. Elegeert, M. B. van
Hecke, H. Hemelsoet, J. H. M.
Lammens, H. P. A. Soethaert,
F. de Vos, F, P. van Hecke, B.
O. E. Hemelsoet, R. H. G. van
Vooren, allen te Westdorpe; M.
M. Paridaen, Oostburg; A. H.
Hamelink, P. A. R. Breepoel, L.
v. d. Calseijde, A. P. Hamelink,
E. Th. Ivens, P. J. C. Nonneman,
A. E. Willemsen, P. T. A. de
Winne, A. Eleveld, R. R. J. Gie-
le, allen te Sluiskil; H. E. E. van
Assche, R. C. O. Beaurain, J. J.
R. M. Boon, C. F. de Caluwé, F.
O. Dehulsters, P. A. M. van Dijk,
W. Everhartz, J. R. van Eetveldt,
M. v. d. Giessen, C. Schieman,
allen te Sas van G-ent; E. Heijens,
J. A. Langerak, K. Bevers, A. P.
Lenos, L. P. Reminsen, allen te
Axel; K. Boone, A. H. Dekker,
F. van Drongelen, C. Goossen,
L. Guiljam, F. P. Hamelink, H.
P. Lensen, C. J. Roose, N. Vonk,
J. Hamelink, allen te Zaamslag;
M. F. de Kramer, M. van Stra
len, R. Wegman, W. Klaassen,
allen te Hoek; P. J. de Witte,
Schoondijke.
Brugklasse afd. I.T.O.:
I. den Exter, Axel; D. van
Fraeijenhoven, C. P. Kaijser, F.
J. de Kraker, A. J. Verpoorte,
allen te Zaamslag; G. van Hoeve,
Hoek; D. W Knol, H. J. G. Pas
veer, G. L. Reedijk, M. P. de Ruij-
ter, W. J. Willemsen, J. de Haen,
allen te Terneuzen; A. Maas,
Sluiskil; A. F. d'Hert en A. P. L.
Kalle, beiden te Westdorpe; I. J.
de Back, J. I. Bril, J. A. v. d.
Neste, allen te Oostburg; H. H.
A. J. Baert en F. D. de Bruijn,
beiden te Koewacht; F. de Block
en P. F. M. de Waal, beiden te
Kloosterzande: H. J. I. Dees,
Schoondijke; R. H. J. Hoogsste-
ger, Hulst; T. M. Kersbulck en
J. P. A. de Pan, beiden te Sas
van Gent; J. E. M. de Smit,
IJzendijke; F. O. M. de Vliegere,
St. Jansteen; H. P. Bunschoten
en J. P. Bunschoten, beiden te
Sas van Gent.
Afd. brood/banketbakken
van de 2e naar de 3e klas:
A. Dobbelaar en F. E. Bolding,
beiden te Axel; A. C. van Doese
laar, Zaamslag; R. D. W. Meijer,
L. Molewijk, J. C. Mulder, F. H.
van Tatenhove, P. J. M. Stan-
daert, allen te Terneuzen: F. A.
Raas, Sluiskil; P. A. A. van
Vooren, Westdorpe.
Afd. schilderen
van de 2e naar de 3e klas:
J. G. de Block, J. A. Meijer, P.
J. Vermeulen (beh.taak), C. de
Zeeuw, allen te Terneuzen; B.
Durinck en B. H. I. de Guchte-
neire, Westdorpe; A. G. v. d.
Velde, Hoek; R. J. Waebeke,
Hoofdplaat.
Afd. timmeren
van de 2e naar de 3e klas:
E. C. B. Audenaerd, P. B. A.
Audenaerd, R. W. de Maillie, W.
R. A. de Mul, F. A. G. Lammens,
allen te Westdorpe; A. J. A. Ba-
bijn en M. Verstelle, beiden te
Philippine; L. J. van Fraeijen-
hove, Zaamslag; E. J. Giele, J.
W. C. Heijboer, H. C. A. de Meij
er, R. C. Roegiest, T. A. Velle-
man, allen te Sas van Gent; P.
Jansen, Terneuzen; P. Th. M.
Scherbeijn, Hoofdplaat.
Afd. timmeren-I.T.C.
van de 2e naar de 3e klas:
C. Corijn, Westdorpe; J. J. M.
Karremans, R. v. d. Klooster,
H. C. de Koeijer, J. Kaas, M. J.
de Troye, Ch. M. IJzenbaart, al
len te Terneuzen; A. A. van
Leuven, Vogelwaarde; J. F. Boe
lens en W. A. F. de Maat, beiden
te Sas van Gent; W. A. A. Thijs,
Hulst; H. Vermue, Oostburg: A.
W. Vinke, Hoek; H. Vonk, Sluis
kil, A. J. M. de Wever, Schoon
dijke.
Afd. metaalbewerken
van de 2e naar de 3e klas:
E. R. G. Audenaerd, F. IJ. M.
Lammens, H. M. van Vooren, J.
A. A. Elegeert, allen te West
dorpe; A. J. M. Baart, J. B. de
Krijger, A. G. B. Martens, A. E.
de Waele, C. C. van Aken, C. J.
v. d. Berge, E. Blaauw, H. J.
Blankers, W. A. de Bokx, H. Bou-
man, A. Dolk, J. Dooms, M. J. v.
d. Ende, A. L. de Kok, N. van
Leeuwen, J. Ch. de Looff, J. C.
Meijer, H. M. A. Moens, J. H.
Pladdet, C. W. Verdoorn, A. Ap
peldoorn, M. L. Bauwens, P. de
Braai, A. L. Goeseije, W. A. de
Graaf, C. J. v. d. Haegen, J. J.
de Haze, S. Kooyman, F. H. Mo
lewijk, R. G. de Roode, W. de
Ruyter, J. C. van Tatenhove, W.
C. Verdoorn, H. J. v. d. Wege,
W. Th. v. d. Winckel, S. Worst,
J. J. M. Dieleman, C. de Vin, P.
E. J. M. v. d. Eijnde, A. J. van
Pol, allen te Terneuzen; E. A.
M. de Bart, B A. M. de Bouvré,
J. C. F. A. Vink, J. P. Bolding,
J. A. W. Koster, A. A. de Putter,
allen te Axel; M. L. Bode, F. A.
M. van Dijk, P. J. Th. Stubbé,
R. A. Vale. P. S. Wamt, G. R. A.
v. d. Adel, allen te Sas v. Gent;
C. R. M. Rammeloo, F. M. I.
Spuesens, L. Taalman, allen te
Philippine; H. C. Soulimans,
Hoofdplaat; W. J. P. van Troost,
Th. E. B. Vleeskens, W. J. Bak
ker, H. J. Strijdonk, E. Ch. F.
Bogaert, Sluiskil; R. A. v. d. Vij
ver, J. C. de Blaeij, A. P. A.
Deij, M. C. Francke, C. M. Smits
J. de Putter, allen te Hoek; C. G.
de Jonge en R. C. P. Vercruijsse,
beiden te Biervliet; C. Kaijser en
A. J. de Ridder, beiden te Zaam
slag.
Afd. metaalbewerken-I.T.O.
i
van de 2e naar de 3e klas:
J. de Back, F. A. Kaan, Th. J.
Rietbroek, P. M. v. d. Wege, D.
van Zuuren, allen te Terneuzen;
J. Beun, Biervliet; I. A. M. de
Bock en J. A. L. v. Damme, bei
den te Koewacht; K. D. van
Drongelen, J. Klaassen, J. J. Pij
pelink, L. Klaassen, allen te
Hoek; R. J. van Hecke, Sluiskil;
P. C. van Luyck, Schoondijke;
J. L. Verduyn, Sas van Gent:
A. F. v. d. Vijver, Axel.
Afd. elektrotechniek
van de 3e naar de 4e klas:
J. Boon, C. den Hamer, A. D,
Overdulve, K. G. Tangelder, A.
J. Verlinde, F. C. Dirken, A. van
Houcke, W. J. Jansen, H. F. C.
Koch, J, J. v. Kolk, J. W. Kruyt,
G. Meulenberg, J. S. Pasveer, P.
J. v. d. Pijl, J. J. van Wijck, J.
F. van Zeeland, C. A. I. Ferkét,
S. M. M. Kieboom, J. C. Missu,
P. E. Sarneel, allen te Sas van
Gent; R. L. M. van Overmeeren,
E. B. M. Schelstraete, H. A.
Schoonakker, J. M. Snoeijs, al
len te Sluiskil; C. v. d. Voorde.
IJzendijke.
Afd. autoherstellen
van de 3e naar de 4e klas:
R. J. Boddaert en P. M. Wau-
ters, beiden te Sas van Gent; E.
P. B. Bracke, Biervliet; A, Clip-
pelaer, Lamswaarde; J. den
Deurwaarder en J. Ch. Verberk-
moes, beiden te Zaamslag; A. P.
I. van Driel, M. A. M. Martens.
J. Witsel, allen te Terneuzen
K. van Goethem, Walsoorden; A
Hoefijzers en F. d'Hont, bei
den te Kloosterzande; J. van
Houte, St. Jansteen; E. E. M. van
Lent, Westdorpe; B. F. M. Loo-
tens, Sluiskil; A. A. Sijs, Axel:
J. P. Vergouwe, Hoek.
SCHEEPVAARTBEWEGING
van donderdag 25 juni (na 20 u.)
tot vrijdag 27 juni (tot 21 uur)
Bestemd voor Terneuzen
27 juni:
Toubkal, 12.545 dwt (Marokko)
Netty, 390 dwt (Ned.)
Lady Sheena, 365 dwt (Eng.)
Continent, 401 dwt (Ned.)
Ine, 203 dwt (Ned.)
Dependance, 260 dwt (Ned.)
Gepasseerd naar Gent
26 juni:
Graal Muritz, 500 dwt (W.-Dld)"
27 juni:
Rönndiek, 1162 dwt (W.-Dld)
Tria, 950 dwt (W.-Dld)
Neerlandia, 560 dwt (Ned.)
Falco, 984 dwt (Ned.)
Kohtla, 3743 b.r.t. (Rus)
Maja, 650 dwt (W.-Dld)
Kathe Ahrens, 660 dwt (W.-Dld)
Vertrokken van Terneuzen
27 juni:
Tasman, 330 dwt (Ned.)
Netty, 390 dwt (Ned.)
Lady Sheena, 365 dwt (Eng.)
Van Sluiskil
Lizzie Terkol, 1140 dwt (Deen)
Gepasseerd van Gent
26 juni:
Saldus, 3401 dwt (Rus)
Stadeland, 1145 dwt (W.-Dld)
Dollart, 860 dwt (W.-Dld)
Monsunen, 326 dwt (Deen)
27 juni:
Imme, 1080 dwt (W.-Dld)
Markab, 18.581 dwt (Liberiaan)
Don Carlos, 1334 dwt (Zweed)
Capella, 2075 dwt (Fin)
Nordseesand, 2779 dwt (W.-Dld)
Eversand, 800 dwt (W.-Dld)
Hirma, 1085 dwt (Noor)
Twee Gezusters, 1090 dwt (Ned.)
Falco, 984 dwt (Ned.)
Agnes, 580 dwt (Ned.)
Tricg, 1112 dwt (Zweed)
Paris, 608 dwt (Ned.)
Patria, 1119 dwt (Zweed)
Rönndiek, 1162 dwt (W.-Did)
Victory, 560 dwt (Ned.)
Neerlandia, 560 dwt (Ned.)