Spannende vlucht van de „Maanspin" EXPEDITIE VAN STAFFORD EN CERNAN DUURDE ACHT UUR Dichter bij de maan dan ooit Geschrokken Twee scheervluchten Landingsgebied Afscheid van de „sloep" „Hondsmoe" Belangrijke taken de cftcling RADIO DE K0CK Vakbonden verbaasd over ministers- conferentie met Thomassen en Drijver de MUL Gasverwarming HET WEER Bomaanslag in Hilton Athene Dijkbreuk in Westduits kanaal Amerikaans atoomproefproject Harde woorden op Londens congres over het rassenvraagstuk Geen behoefte Amerikaans vliegtuig verdwenen Telefoongesprek Staking van onderwijskrachten in Chicago Zon- en Maanstanden Weerbericht Hoogwater ZATERDAG 25e Jaargang 24 MEI 1969 No. 5990 Uitgeefster N.V. v/h Fa. P. T- van de Sande, Terneuzen *5 K, „Snoopy" en „Charlie Brown" omhelzen elkaar. Het was prach' tig, gewoon prachtig". Met deze woorden gaven de astronauten Thomas Stafford en Eugene Cer- nan uiting aan het welslagen van hun expeditie met het maanlan dingsvaartuig, dat hen dichter bij de maan bracht dan mensen ooit zijn geweest. De onafhankelijke vlucht van het maanlandingsvaartuig duurde precies acht uur en een minuut en werd om 04.12 uur (Ned. tijd) besloten met een perfekt verlo pen koppeling aan het Apollo- moederschip. De reis heeft door enige onvolkomenheden in het vluchtplan echter spanning ge noeg opgeleverd. Stafford en Cernan beleefden enige benauwde ogenblikken, toen zij na twee ellipsvormige omwentelingen rond de maan de terugreis naar de ruimtecabine („Charlie Brown" in codenaam) moesten aanvaarden. Het lan dingsgestel en de landingsmotor moesten worden afgestoten, maar bij deze manoeuvre raakte de „Lem" in een ongecontroleerde draaiende beweging, die alleen kon worden opgeheven doordat Thomas Stafford tijdelijk op handbediening overschakelde. In maart 1966 moest de ruimte- vlucht van de Gemini-8 voortij dig worden beëindigd toen de ruimtecabine na koppeling aan een trap van de Agena-draagra- ket in een tolbeweging raakte. De tweekoppige bèmanning moest afhaken en voerde een veilige landing in de Grote Oceaan uit. Cernan riep na de „tol" ge schrokken uit: „Ik zeg je, het was wild, jongen. Wij gingen achter uit. Dat was me een ogenblik, Tom". Stafford en Young bewaar den hun kalmte en de rust was spoedig hersteld. Naar mededeling van het ruim tevaartbureau NASA was de „schrikreaktie" van het maanlan dingsvaartuig te wijten aan een verkeerde programmering van de twee systemen voor de vlucht- houding van het vaartuig. Nadat het eerste deel zich op de Apollo- cabine had afgesteld, had het de controle moeten overdragen aan het tweede deel van het systeem, dat de „Lem" zelf als richtpunt had. In plaats daarvan begon het eerste controlesysteem zich op nieuw op de Apollo-cabine in te stellen. De complicaties vonden plaats op een ogenblik, dat de twee be stuurders van de „Lem" al hun aandacht hadden moeten gebrui ken voor de verkenning van .landingsplaats no. twee' in de zee der stilte, waar volgens plan op 20 juli de astronauten Neil Arm strong en Edwin „Buzz" Aldrin als eerste mensen vaste voet op de maan moeten zetten, De onafhankelijke vlucht van de „Lem" was niet alleen bedoeld voor de beproeving van 't maan landingsvaartuig en simulatie van de door de Apollo-11 uit te voe ren werkelijke landingsmanoeu vres. Een belangrijk onderdeel van de taak van Cernan en Stafford was bestudering van „landings plaats no. twee" en de andere v.oor toekomstige landingen in aanmerkingkomende gebieden. Daarvoor voerde de „Lem" twee scheervluchten uit over de maan, die haar de eerste tot op 15,2 en de tweede maal tot op 20,4 km boven het maanoppervlak brach ten. Tijdens de eerste scheer- v-lucht konden de astronauten „landingsplaats no. twee" zo goed fotograferen, dat zij al hun film materiaal verschoten. 'Cernan en Stafford hebben ge meld dat het 14 bij 8 km metende landingsgebied, dat tijdens de eerste scheervlucht goed werd verlicht, zeker voor 25 tot 30 pet volkomen vlak schijnt. Zij spra ken de hoop uit dat de beman ning van de Apollo-ll-maanspin de tijd krijgt om een geschikte landingsplaats in het gebied uit te zoeken. Krijgen zij dat niet en beweegt hun „Lem" zich haar ge accidenteerd terrein, 'dan zou het beter zijn' dat zij naai; een andere landingsplaats uitkeken. Om 5 uur (Ned. tijd), 50 minu ten na de geslaagde koppeling, kropen Cernan en Stafford door de sluis naar de cabine, van de Apollo. Zij kregen de tijd voor negen uur slaap. Omstreeks 18.15 uur werd de maan nogmaals uit voerig gefotografeerd, gevolgd door topografische verkenningen en een televisie-uitzending. Daar na werd het tijd voor de terugreis, die 54 uur in beslag zal nemen. Nadat de luiken van de Apollo- cabine waren geslóten, was de tijd gekomen om definitief af scheid van de maansloep te nemen. Op commando van de grond werd de raketbfandstof verstookt, waarna de cabine de sloep afstootte, die vervolgens haar eenzame banen om de zon ging draaien. De ruimtevaarttechnici en de vluchtleiding in Houston toonden zich zeer tevreden over het ver loop van het experiment. De da- lings- en de stijgingsmotor van de maansloep hebben hapr feil loos in de maanden tevoren be rekende banen gebracht. Belang rijk was ook de beproeving van de landingradar gedurende twee maal 13 minuten bij de nadering en de verwijdering van het maan oppervlak. Dit gecompliceerde toestel zal bij de werkelijke maanlanding automatisch de snelheid van de maanlander ge leidelijk afremmen, zodat het ge heel onbeschadigd od de maan- bodem terecht komt. Het appa raat heeft goed gewerkt. Her haaldelijk zijn ook de elektroni sche breinen in Houston en aan boord onafhankelijk van elkaar beproefd. Zij leverden nagenoeg met elkaar kloppende navigatie- berekeningen. Men was niet geheel tevreden over de radioverbinding, die op het moment dat de maanlander het dichtst bij de maan was, van slechte kwaliteit werd. Aangezien het radiokontakt van wezenlijk belang is, wanneer binnenkort een landing op de maan wordt uitgevoerd, hopen de technici hiervoor nog een oplossing te vinden. De drie ruimtevaarders waren „hondsmoe". Zij hadden nog maar één wens: slapen. Comman dant Stafford gaf de vluchtlei ding Houston te verstaan dat de bemanning niet wenste in te gaan op het verlangen van de ruimte deskundigen op aarde, die in hun enthousiasme over de goedge slaagde operatie nog meer ge gevens wilden hebben. Zo vroeg men het opstoken van de res terende brandstof van de maan sloep met de televisiecamera's te volgen. Dit plan werd opgegeven. Toen het control ecentrum bij Stafford op 'nog meer gegevens aandrong, verloor dé comman dant, die in vergelijking met vo rige bemanningen veel zelfbe heersing heeft getoond, even zijn geduld. „Wij zijn hondsmoe en het duurt nog, wel even voordat wij onze ruimtepakken hebben uitge trokken, gegeten hebben en klaar zijn om te gaan slapen. We willen er nu graag een eind aan maken. Uw steun is groots geweest", voegde hij er hoffelijk aan toe. Houston realiseerde zich dat het teveel van de ruimtevaarders HOUSTON: Een opname van de maancapsule, waarin Stafford en Cernan de maan tot op een af stand van ongeveer 16 km na derden. Op het moment van de opname was de maancapsule net afgekoppeld van de Apollo-10. vergde en wenste ze smakelijk eten en een goede rust toe. De ruimtevaarders zijn uit zichzelf vóór hun tijd wakker ge worden en aap h:V, werk gegaan. Even' na half drie Iri de middag (Ned. tijd) meldden zij zich al. Zij zeiden goed te hebben geslapen, waarna zij di'rekt begonnen met het uitwisselen van gegevens. De vrijdag was voor het groot ste deel gewijd aan twee belang rijke taken: voorbereiding van de terugkeer naar de aarde en het bekijken en fotograferen van de plaatsen, waar op 20 juli twee Amerikanen zouden kunnen lan den. attracties voor een toegangs|)riJS in kaatsheuvel In verband met het PINKSTER FEEST zal ons eerstvolgend nummer verschijnen op DINSDAGAVOND 27 MEI a.s. RED. Donderdagavond is op de acht ste verdieping van het Hilton- hotel in Athene een plasticlading ontploft. Een verdieping hoger op het dakterras ontstond paniek onder toeristen die een zang- en dansmanifestatie bijwoonden. Er zijn geen slachtoffers. maar de schade is aanzienlijk. Eerder zijn in de omgeving van Athene bomaanslagen gepleegd op twee Amerikaanse auto's. Waarnemers vermoeden dat de daders de Amerikaanse toeristen willen afschrikken. Noordstraat 107 - Tel. 01150-4255 TERNEUZEN Het Ems-Jadekanaal in West- Duitsland is vrijdag voor de scheepvaart gestremd geraakt, doordat in de voorafgaande nacht een voorlopig gedicht gat in de dijk bij Hoheesche (Oost-Fries land) het heeft begeven. Het wa ter in het kanaal tussen Wil helmshaven en Emden zakte een meter, waardoor bij ReepsboJt een binnenschip aan dé grond is komen te zitten. Landerijen in de Friedeburger laagvlakte zijn ondergelopen. Het kanaal zal naar schatting twee weken gesloten blijven. De Amerikaanse onderhande laar bij de ontwapeningsconfe rentie in Genève, Fisher, heeft vrijdag een ontwerp-document ingediend waaruit blijkt, dat de V. S. onder de naam „project Rulison" een serie ondergrondse kernontploffingen gaan gebrui ken voor het opsporen van aard gas. Er worden bommen van ge ringe kracht, 40 kiloton, voor ge bruikt. Het project begint in sep tember in Colorado. Seismologen in de hele wereld kunnen eraan meewerken. Oliver Tambo, het hoofd van het in Zuid-Afrika verboden Afrikaanse nationale congres (A. N.C.), heeft op een congres over het rassenvraagstuk, dat door de wereldraad van kerken in Lon den is belegd, verklaard dat de negers in een wanhopige strijd op leven en dood zijn gewikkeld tegen - blanke regeringen in het zuidelijke deel van het Afrikaan se vasteland. Zij zijn bereid hun leven te geven om de mensheid te verlossen van de „gesel van de rassenhaat, het kolonialisme en het imperialisme". Op het congres voerde ook de anglikaanse bisschop Huddleston het woord, een tegenstander van de apartheid in Zuid-Afrika, waar hij zich met zendingswerk heeft beziggehouden. Hij zei o.m., dat naar wordt aangenomen 15 miljoen slaven met Britse sche pen uit Afrika naar de overkant van de Atlantische Oceaan zijn gebracht. Hij stelde daar tégen over, dat er op het ogenblik in het geheel iets meer dan 800.000 immigranten uit landen van het Britse gemenebest in Engeland wonen en k-wam tot de conclusie, dat Engeland zijn schuld derhalve nog op geen stukken na heeft ge delgd. EEN BEGRIP VOOR Erkend Gasfitter Vlooswijkstraat 7—9 TERNEÜZEN Warme SBUCijZQbrOODjBS DEN HAAG: De heer J. F. N. van Os, die in 1967 zonder resultaat deelnam aan de verkiezingen voor de tweede kamer, brengt nu zijn gedachten per auto aan de man. Met op het dak een bord met zijn ideeën, rijdt hij door het land. Donderdagavond was hij o.a. op het Binnenhof. De heer Van Os is voorzitter van de chr. natioale volkspartij, die als leuze voert „voor monarchale demo cratie". De werknemersbonden in de metaalindustrie hebben met ver bazing kennis genomen van het bericht, dat door het ministerie van economische zaken en de di rectie van Thomassen en Drijver/ Verblifa is uitgegeven. Hun verbazing wordt niet alleen gevoed door de opvatting dat vol ledig voorbij is gegaan aan de be doelingen van de tweede kamer, maar vooral dat tussen de minis ters en de directie van Thomassen en Drijver een afspraak is gemaakt over een in te stellen onderzoek, dat belangrijk minder ver gaat dan waarover tussen de directie en' de vakorganisaties overeen stemming was bereikt. Bij dit on derzoek zal namelijk zowel het totale beleid door de directie bij de bedrijfssluitingen gevoerd, als de reactie van de vakorganisaties daarop, aan een kritische beoorde ling wórden onderworpen. In de afspraak tussen de minis ters en de directie wordt alleen ge sproken over de uitvoering van het door de directie genomen be sluit en dan speciaal, zoals het communiqué vermeldt,' de sociale en bedrijfseconomische aspecten. De vakverenigingen stellen vast dat zij er geen behoefte aan heb ben een dergelijke commissie ook maar enige medewerking te ver lenen. Zij achten zichzelf volledig in staat over de sociale gevolgen voor de werknemers, die de slui ting van de bedrijven teweeg brengt, met de directie te onder handelen en de uitvoering van de verkregen overeenstemming waar te maken. Ze zullen daarbij de be langen van hun leden met alle ten dienste staande middelen bepleiten en verdedigen, aldus de medede ling van de werknemersbonden in de metaalindustrie. Een dronken monteur, de 23- jarige Paul Adams Meyer uit Po- queson in Virgina, is in de nacht van donderdag op vrijdag van de Amerikaanse luchtmachtbasis Mildenhall in het oosten van En geland met eer» Hercules-vliegtui" verdwenen. Dit grote vliegtuig kan 200 militairen vervoeren en heeft een waarde van 9 miljoen. Normaal wordt het door zeven bemanningsleden bestuurd. Het vliegtuig had voor negen uür brandstof aan boord, waar mee een afstand van 5.100 km kan worden afgelegd, voldoende om van de basis de V. S. te bereiken. Adams moet onopgemerkt door het Britse radarnet zijn gekomen. Aangezien niets meer van hem is vernomen, wordt gevreesd dat hij in zee is omgekomen. Meyer w"as donderdagavond laat door de politie dronken op de luchtbasis afgeleverd, waar men hem in bed stopte. Enkele ureun later bleek hij ongemerkt in een Hercules te zijn gestapt, waarmee hij, hoewel onervaren, wegvloog. Het Amerikaanse ministerie van defensie onthulde, dat Meyer ongeveer een uur nadat hij was opgestegen, van de basis Milden hall een gesprek met zijn vrouw te Langley in de Amerikaanse staat Virginia heeft gevoerd. Hij vertelde zijn vrouw, dat hij moei lijkheden had met de automati sche piloot. „Laat me vijf minuten met rust ik heb moeilijkheden". Daarna had zijn vrouw niets- meer gehoord. Toen Meyer met zijn vrouw sprak, bevond hij zich boven het Engelse Kanaal ten noorden van Cherbourg. De verdwenen mecanicien heeft in Vietnam gediend, waar hij werd onderscheiden. Eigenlijk was hij op de basis Langley in Virginia gestationeerd. Functio narissen van de Amerikaanse luchtmacht waren van oordeel, dat Meyer op weg was naar deze basis. In de omgeving daarvan wonen zijn vrouw en drie kinde ren. Nasporingen door Amerikaan se en Britse militaire straalvlieg tuigen hebben tot dusver niets opgeleverd. In Chicago zi.in donderdag ruim 23.000 onderwijzers en lera ren in staking gegaan. Meer dan vijfhonderd scholen zijn als ge volg daarvan gesloten. De leer krachten eisen o.a. betere beta ling. HIER EN DAAR EEN BUI Het algemeen weerbeeld in on ze omgeving is geleidelijk meer onder invloed van oceaandepres sies gekomen. Een samengesteld lagedruksysteem bevindt zich in het zeegebied tussen Ierland en zuidwest Europa. Dit systeem breidt zijn invloed steeds verder naar het vasteland uit. Om dit depressiesysteem wordt met zui- delijke.winden onstabiele oceaan- lucht naar het noorden en oosten gestuwd. Hierin komen buien en plaatselijk ook onweer voor. In Frankrijk en Spanje was dit vrij dagmiddag het geval. Vandaag zal ook ons land zich in deze onstabiele lucht bevinden zodat er hier en daar een bui, mo gelijk met onweer kan voorko men. De wind zal matig, langs de kust vrij krachtig zijn in hoofd zaak uit richtingen tussen noord oost en zuidoost. De temperaturen zullen iets hogere waarden berei ken dan vrijdag. MAAN op onder op onder mei 24 04.34 20.40 11.48 01.55 25 04.33 20.42 13.04 02.06 26 04.32 20.43 14.21 02.16 27 04.31 20.44 15.41 02.26 28 04.30 20.45 17.06 02.38 29 04.29 20.47 18.36 02.51 30 04.28 20.48 20.11 03.10 31 (R27 20.49 21.43 03.37 medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig tot hedenavond. Hier en daar een bui Veranderlijke bewolking met hier en daar een bui, mogelijk met onweer. Vrij krachtige tot matige wind in hoofdzaak tussen noord oost en zuidoost. Dezelfde tempe raturen als gisteren of iets hogere. ZATERDAG 24 MEI v.m. n.m. Breskens 7.15 7.43 Terneuzen 7.51 8.24 Hansweert 8.30 9.03 Walsoorden 8.34 9.07 ZONDAG 25 MEI v.m. n.m. Breskens 8.17 8.52 Terneuzen 8.53 9.28 Hansweert 9.32 10.07 Walsoorden 9.36 10.11 MAANDAG 26 MEI v.m. n.m. Breskens 9.24 9.55 Terneuzen 10.00 10.31 Hansweert 10.39 11.10 Walsoorden 10.43 1L14 DINSDAG 27 MEI v.m. na». Breskens 10.30 10.58 Terneuzen 11.06 1U9 Hansweert 11.45 12.08 Walsoorden 11.40 12,18 Frankering bij abonnementTERNEÜZEN Directeur-Hoofdredacteur: P. J. van de Sande Redactie- en Administratie-adres: Smidswal Telefoon(01150)—2073. Gironummer: 38150 Abonnementsprijs ƒ8,— per kwartaal; per maand 2,70 Losse nummers 15 cent, inclusief 4 B.T.W. Advertentieprijsper ram 18 cent; minimam per advertentie f 2,40, exclusief 4 B.T.W. Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels- advertenties) 5 regels 1,15. Iedere regel méér 23 cent. Kleine advertenties Wj vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of Adres bureau van dit blad 50 cent verhoging. Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer tot 10 uur voormiddag. Inzending advertenties uiterlijk tot njn. 2 uur. DE VRIJE ZEEUW

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 1