*5%
CE RTINAO
MELKDETAILLISTEN KRIJGEN GEEN
K0ELHUISB0TER VOOR HUN
KLANTEN
RUSSISCH SUPERS00N VLIEGTUIG
VOOR 120 PASSAGIERS
MINISTER LUNS EN UDINKS
GESPREK MET MINISTER MALIK
Gerustgesteld over „vrije keuze"
in West-lrian
De StoereTijd:
s nachts het IJsselmeer op, pils in je
vuist en Veronica op volle sterkte.
De StoereTijdArgonaut 220,
de nieuwste uurwerkjes van Certina.
|t Certina u weet wel,
H die pietepeuterige Zwitsers die elk
jljk (èlk) horloge zo'n 350 maal controleren.
Stoere taal?
De onderstaande Certina horlogers
zullen 't graag beamen,
Die StoereTijdmetertjes kunt u „passen" bij:
Gevaar op de weg
Ambassadeur
V.N. akkoord
Naar Amerika
Twee doden bij
gecompliceerde
botsing
Vrijspraken
in proces
om ingestorte
Belgische brug
ragma
DE VRIJE ZEEUW
Donderdag '22 mei 1969
Argonaut 2201 In edetstaa! of doublé.
automatisch, met kalender, leren of staten
bandje. Met: alle 350-maal-geteste Certina
eigenschappen. Prijzen; f 129," tot 219,-
Axet Fa. A.P. Esselbrugge, Noordstr. 15. Goes't Gouddoppertje N.V., K. Kerkstr. 12, Fa. A.J. Oostdijk, L. Vorststr. 53-55. Middelburg Fa. N.Th. de Jong en
Zn., Sr, Pieterstr. 11,. D. d. Vos, Groenmarkt 2-4. Oostburg Dhr. J. v.d. Plassche, Burg. Erasmusstr. 4. Terneuzen Fa. G.Ph. Dingemanse, Axelsestr. 46. Vlissin*
gen't Gouddoppertje N.V„ Waistr. 99. PimsHorl. Juw„ Walstr. 99. Westkapelle Fa. U Minder houd, Zuidstr. 66. Zierikzee Fa. J. Auperié, oude Haven 32.
Enkele grossiers in zuivelpro-
dukten hebben er zich over be
klaagd, dat het verkopen van
koelhuisboter hun vrijwel on
mogelijk wordt gemaakt door de
prijzenbeschikking koelhuisboter.
Het produktschapsbestuur nam
woensdag hun brieven voor ken
nisgeving aan, hetgeen betekent
dat het geen wijziging van de
prijzenbeschikking zal voorstel
len. Wel maakte het bestuurslid
Van Brenk, die de melkdetail-
handel vertegenwoordigt, de op
merking dat zijn branche geen
koelhuisboter krijgt, omdat de
grossiers er niet aan kunnen ko
men. Bijna twee maanden ge
leden was het de heer Van Brenk
die voorstelde, de regering be
halve een maximumprijs bij ver
koop aan de consument ook een
maximumprijs bij verkoop aan de
detaillist te adviseren. Hij zocht
de oorzaak van prijsopdrijving
door vasthouden van koelhuisbo
ter bij de groothandel. Zoals be
kend zijn de beide maximumprij
zen (bij verkoop aan de consu
ment 1,20, bij verkoop aan de
detaillist 1,05 per pakje) er in
derdaad gekomen.
Blijkens de brieven van de
grossiers zit de pijn in het feit,
dat er wel een marge is gesteld
voor de verkoop van groothandel
naar detailhandel, maar niet voor
de verkoop tussen verschillende
groothandelsstadia.
De heer Ritzema van Ikema
achtte 't niet mogelijk voor iede
re geleding marges te stellen, nu
nieuwe ontwikkelingen in het
distributie-apparaat gezorgd heb
ben voor verkorting van de
keten tussen producent en ver
bruiker. Hij zag de oorzaak van
de moeilijkheden in de ruime
vraag, die er naar de koelhuis
boter bestaat. Er is niet genoeg
om aan die vraag te voldoen.
Tijdens die discussies klaagde
de heer Van Brenk er over dat
zelfstandige melkhandelaren
steeds achter het net visten of
langs een niet altijd even fraaie
weg aan de koelhuisboter moes
ten komen.
Ik heb het gevoel, dat we soms
op 'n vulkaan leven. Het stadium
van zekerheid is niet bereikt. Dit
merkte woensdag mr J. Klaasesz,
commissaris der koningin in de
provincie Zuid-Holland op, naar
aanleiding van het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de wegen
in ons land.
Mr Klaasesz vindt, dat er een
wettelijke regeling moet komen,
die verdeir gaat dan de huidige.
Thans moet een chauffeur van
een auto, waarmee gevaarlijke
stoffen worden vervoerd, een
boekje bij zich hebben, waarin
staat wat hij vervoert. Maar komt
zo'n transport in het ongerede,
dan is het de vraag of de chauf
feur zijn boekje kan tonen.
Mr Klaasesz is er voorstander
van, dat °P dergelijke transporten
duidelijk van grote afstand zicht
bare kentekens staan, waaraan
onmiddellijk het karakter van de
gevaarlijke stof kan worden afge
lezen, zodat bij een ongeluk poli
tie en brandweer o.m. weten of zij
zonder gevaar voor eigen leven
kunnen naderen en of zij bijvoor
beeld zand, water of een chemisch
blusmiddel moeten gebruiken. Mr
Klaasesz, die pok voorzitter is van
de brandweerraad, deelde nog
mee, dat gewerkt wordt aan een
voorstel aan de minister van bin
nenlandse zaken om het vervoe
ren van gevaarlijke stoffen met
meer waarborgen voor de veilig
heid te omgeven.
Brand in Amerikaanse
kernwapenfabriek
Een kernwapenfabriek in de
omgeving van Golden in de Ame
rikaanse staat Colorado is op 11
mei zwaar geteisterd door brand.
De schade bedraagt ca. 50 miljoen
dollar. Dit is dinsdag pas bekend
gemaakt door de comissie voor
atoomenergie, onder wier toezicht
de fabriek eigendom van
„Dow Chemical" staat. De
commissie weigert iets mee te de
len over de soort kernwapens die
daar worden vervaardigd. Men
vermoedt dat de brand is ontstaan
door de stralingshitte van een
hoeveelheid radioactief pluto
nium.
Het supersone Russische passa
giersvliegtuig TU-144, dat plaats
biedt aan 120 personen, is woens
dag op de internationale luchtha-
KRIMPEN AAN DE LEK: Dins
dagmorgen is een volle bus met
forensen van de Hoge Lekdijk te
Krimpen a/d IJssel geraakt. Nie
mand van de meer dan 40 passa
giers werd gewond. Alleen de
chauffeur van de bus werd licht
gewond.
ven van Moskou aan de pers ge
toond. Meegedeeld is. dat er al
meer van deze toestellen in pro-
duktie zijn.
Vijf maanden geleden is de
eerste proefvlucht gemaakt. Men
heeft er nog niet sneller dan het
geluid mee gevlogen, wel met 't
prototype, een verbouwd jacht
vliegtuig dat veel kleiner is.
De TU-144 kan 2500 km per uur
vliegen en heeft een actieradius
Een deel van de ongerustheid
die de Nederlandse minister van
buitenlandse zaken, mr. Luns,
had over de toekomst van de Pa
poea-bevolking in West-Irian, is
weggenomen tijdens de conferen
tie die minister Luns en zijn
ambtgenoot voor ontwikkelings
hulp, drs. Udink, in Rome met de
Indonesische minister van bui
tenlandse zaken, Adam Malik,
hebben gehad.
De minister zei dit op een pers
conferentie in Den Haag een paar
uur na terugkeer uit Rome. Da
delijk na aankomst heeft hij de
kamercommissie voor buiten
landse zaken ingelicht over het
verloop van de besprekingen die
in het volste geheim waren voor
bereid en die op verzoek van de
Nederlandse regering werden ge
houden.
Minister Luns zei dat zijn In
donesische ambtgenoot hem had
verzekerd, dat een twaalftal in
Djakarta geaccrediteerde ambas
sadeurs en vertegenwoordigers
van de pers, televisie en radio
tijdens de uitvoering van de
„daad van vrije keuze" van 10
juli tot 3 augustus in het gebied
zullen worden toegelaten. Onder
de twaalf ambassadeurs zal zich
ook die van Nederland, mr. H.
Scheltema, bevinden, aldus mi
nister Luns.
Deze heeft gezegd, dat het vol
gens de Nederlandse regering
van het grootste belang is dat de
daad van vrije keuze geloofwaar
dig zal zijn. Volgens een gemeen
schappelijke verklaring blijft het
gebied open voor waarnemers en
buitenlandse correspondenten
voor zover de beschikbare facili
teiten dat toelaten.
In antwoord op vragen zei mi
nister Luns, dat hij sedert het be
gin van deze maand de indruk
heeft dat de V. N. akkoord zullen
gaan met het door ïndonesië
voorgestelde moesjawarah-sys-
teem onderlinge raadpleging
voor de daad van vrije keuze.
Volgens die verklaring heeft mi
nister Malik het standpunt her
haald, dat om praktische redenen
het moesjawarah-systeem de
beste werkwijze is. Dat houdt in
dat de leden van de regionale
lichamen die aan de raadpleging
deelnemen, representatief zullen
zijn voor de verschillende poli
tieke, traditionele en funktionele
groepen van de onderscheiden
districten, in zodanig aantal dat
voor elke 750 inwoners van het
gebied één vertegenwoordiger
zitting zal hebben.
Minister Luns heeft gezegd dat
er behoefte bestond aan vertrou
welijk beraad met de Indonesi
sche regering en hij verwees naar
de motie over de volksraadsple-
ging van mr. dr. Geelkerken, lid
van de a.r.p.-fraktie in de twee
van 6500 km. De onderminister
van vliegtuigbouw vertelde de
verslaggevers dat het toestel over
twee jaar in bedrijf komt. Buiten
landse maatschappijen kunnen
het ook bestellen. Verscheidene
landen, waaronder Nederland en
Pakistan, hadden al inlichtingen
ingewonnen.
Westelijke luchtvaartdeskundi
gen die de TU-144 woensdag be
keken hebben, waren enthousiast
over de slanke lijnen en de- rus
tige wijze waairop het vliegtuig
opsteeg voor een proefvlucht van
anderhalf uur.
de kamer, die bij de begroting
van buitenlandse zaken de steun
van bijna de gehele kamer kreeg.
Die motie is niet in stemming ge
bracht.
Op de persconferentie ontken
de minister Luns dat het gesprek
was gehouden met het oog op het
bezoek van de minister-president,
de heer De Jong, en hemzelf aan
de Verenigde Staten volgende
week. Wel zou de Amerikaanse
regering zonder twijfel naar de
stand van zaken informeren, zo
voegde hij eraan toe.
Twee doden en twee lichtge-
wondene benevens een enorme
revage waren woensdagnacht om
streeks twee uur de gevolgen van
een gecompliceerde botsing, waar
bij twee zware trailers en een
personenauto waren betrokken.
Gedood werden de bestuurder
van de personenauto, de 38-jarige
W. R. uit Maassluis en de chauf
feur van een der trailers, de 26-
jarige M. V. T. uit Poeldijk.
Het ongeluk gebeurde onder de
gemeente Naaldwijk. Uit de rich
ting Maasdijk reden twee beladen
trailers met aanhangwagen van de
n.v. Van Geest uit 's-Gravenzande.
Op de driebaansweg wilde van
T. de voor hem rijdende collega
passeren. Uit de tegengestelde
richting naderde een personenauto,
bestuurd door R., die de zijkant
van de vrachtauto raakte. De per
sonenauto werd opengescheurd en
de heer R. op slag gedood. In zijn
poging de personenauto te ontwij
ken haalde van T. naar rechts uit,
Hierdoor raakte hij de vrachtauto
van zijn collega die hij aan het
passeren was. Beide vrachtauto's
kwamen in een sloot terecht. Van
T. raakte onder zijn wagen en
werd eveneens gedood. De chauf
feur van de andere vrachtauto, G.
van E. uit Den Haag en diens bij
rijder, H. v. d. W. uit 's-Graven
zande, liepen verwondingen op en
werden voor onderzoek naar het
ziekenhuis te Vlaardingen ver
voerd.
De rechtbank .van Antwerpen
heeft woensdag twee hoofdinge
nieurs vrijgesproken, die terecht
stonden als mogelijke verant
woordelijken voor de instorting
van een brug in de autoweg Ant-
werpen-Luik, waarbij in novem
ber 1966 twee doden en verschei
dene gewonden vielen.
De instorting van da brug van
Pulle bleek te wijten aan te korte
heipalen onder het middelste deel
van de brug en afkalving van de
kanaaloever ter plaatse.
De 63-jarige hoofdingenieur
die belast was met het toezicht op
de brug, werd vrijgesproken van
schuld, omdat hij meermalen ge
waarschuwd had voor de afkal
ving van de kanaaloever, maai
bij hogere instanties in Brussel
geen gehoor had gevonden.
De 40-jarige ingenieur die in
dertijd belast was met het toe
zicht op de bouw van de brug.
werd eveneens niet verantwoor
delijk geacht. Hij was toen pas in
dienst en kon niet verantwoorde
lijk worden gehouden voor fou
ten van anderen, die beter had
den moeten weten, aldus het von
nis.
In de uitspraak worden de
superieuren van beide beklaag
den gelaakt wegens nalatigheid
en omdat zij de indruk hadden
gewekt de gehele verantwoorde
lijkheid op hun ondergeschikten
te willen afschuiven en zelf de
handen in onschuld te wassen.
COOP. VRUCHTENVEILING
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Veiling van 21 mei 1969.
GROENTEN
Per stuk: Sla I 713 ct; Bloem
kool II 15100 ct, afw. 1537 ct;
Groene komkommers 2030 ct.
Per bos: Selderij 39 ct; Peen 121
132 ct; Kroten 77 ct; Uien 19 ct;
Radijs 6—28 ct.
Per kg: Andijvie 5068 ct; Prei
20—39 ct; Rabarber 17—28 ct;
Spinazie 3554 ct; Asperges 200
502 ct; Tomaten A II 67 ct.
ZACHT FRUIT
Per doos: Aardbeien. Red. Gaunt-
led II 8095 ct; Aardbei II 5995
ct; Gorella I 92 ct.
HARD FRUIT
Per kg: Appelen. Golden Deli
cious II m. 80 3957 ct, m. 75
4563 ct, m. 70 4862 ct, m. 65
44—58 ct, m. 60 38—46 ct, III grol'
30—43 ct; Jonathan II m. 75 71 ct,
m. 70 71 ct, m. 65 6164 ct, m.
60 57 ct, D 28 ct, III fijn 30 ct.
grof 41 ct