*5% CE RTINAO MELKDETAILLISTEN KRIJGEN GEEN K0ELHUISB0TER VOOR HUN KLANTEN RUSSISCH SUPERS00N VLIEGTUIG VOOR 120 PASSAGIERS MINISTER LUNS EN UDINKS GESPREK MET MINISTER MALIK Gerustgesteld over „vrije keuze" in West-lrian De StoereTijd: s nachts het IJsselmeer op, pils in je vuist en Veronica op volle sterkte. De StoereTijdArgonaut 220, de nieuwste uurwerkjes van Certina. |t Certina u weet wel, H die pietepeuterige Zwitsers die elk jljk (èlk) horloge zo'n 350 maal controleren. Stoere taal? De onderstaande Certina horlogers zullen 't graag beamen, Die StoereTijdmetertjes kunt u „passen" bij: Gevaar op de weg Ambassadeur V.N. akkoord Naar Amerika Twee doden bij gecompliceerde botsing Vrijspraken in proces om ingestorte Belgische brug ragma DE VRIJE ZEEUW Donderdag '22 mei 1969 Argonaut 2201 In edetstaa! of doublé. automatisch, met kalender, leren of staten bandje. Met: alle 350-maal-geteste Certina eigenschappen. Prijzen; f 129," tot 219,- Axet Fa. A.P. Esselbrugge, Noordstr. 15. Goes't Gouddoppertje N.V., K. Kerkstr. 12, Fa. A.J. Oostdijk, L. Vorststr. 53-55. Middelburg Fa. N.Th. de Jong en Zn., Sr, Pieterstr. 11,. D. d. Vos, Groenmarkt 2-4. Oostburg Dhr. J. v.d. Plassche, Burg. Erasmusstr. 4. Terneuzen Fa. G.Ph. Dingemanse, Axelsestr. 46. Vlissin* gen't Gouddoppertje N.V„ Waistr. 99. PimsHorl. Juw„ Walstr. 99. Westkapelle Fa. U Minder houd, Zuidstr. 66. Zierikzee Fa. J. Auperié, oude Haven 32. Enkele grossiers in zuivelpro- dukten hebben er zich over be klaagd, dat het verkopen van koelhuisboter hun vrijwel on mogelijk wordt gemaakt door de prijzenbeschikking koelhuisboter. Het produktschapsbestuur nam woensdag hun brieven voor ken nisgeving aan, hetgeen betekent dat het geen wijziging van de prijzenbeschikking zal voorstel len. Wel maakte het bestuurslid Van Brenk, die de melkdetail- handel vertegenwoordigt, de op merking dat zijn branche geen koelhuisboter krijgt, omdat de grossiers er niet aan kunnen ko men. Bijna twee maanden ge leden was het de heer Van Brenk die voorstelde, de regering be halve een maximumprijs bij ver koop aan de consument ook een maximumprijs bij verkoop aan de detaillist te adviseren. Hij zocht de oorzaak van prijsopdrijving door vasthouden van koelhuisbo ter bij de groothandel. Zoals be kend zijn de beide maximumprij zen (bij verkoop aan de consu ment 1,20, bij verkoop aan de detaillist 1,05 per pakje) er in derdaad gekomen. Blijkens de brieven van de grossiers zit de pijn in het feit, dat er wel een marge is gesteld voor de verkoop van groothandel naar detailhandel, maar niet voor de verkoop tussen verschillende groothandelsstadia. De heer Ritzema van Ikema achtte 't niet mogelijk voor iede re geleding marges te stellen, nu nieuwe ontwikkelingen in het distributie-apparaat gezorgd heb ben voor verkorting van de keten tussen producent en ver bruiker. Hij zag de oorzaak van de moeilijkheden in de ruime vraag, die er naar de koelhuis boter bestaat. Er is niet genoeg om aan die vraag te voldoen. Tijdens die discussies klaagde de heer Van Brenk er over dat zelfstandige melkhandelaren steeds achter het net visten of langs een niet altijd even fraaie weg aan de koelhuisboter moes ten komen. Ik heb het gevoel, dat we soms op 'n vulkaan leven. Het stadium van zekerheid is niet bereikt. Dit merkte woensdag mr J. Klaasesz, commissaris der koningin in de provincie Zuid-Holland op, naar aanleiding van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de wegen in ons land. Mr Klaasesz vindt, dat er een wettelijke regeling moet komen, die verdeir gaat dan de huidige. Thans moet een chauffeur van een auto, waarmee gevaarlijke stoffen worden vervoerd, een boekje bij zich hebben, waarin staat wat hij vervoert. Maar komt zo'n transport in het ongerede, dan is het de vraag of de chauf feur zijn boekje kan tonen. Mr Klaasesz is er voorstander van, dat °P dergelijke transporten duidelijk van grote afstand zicht bare kentekens staan, waaraan onmiddellijk het karakter van de gevaarlijke stof kan worden afge lezen, zodat bij een ongeluk poli tie en brandweer o.m. weten of zij zonder gevaar voor eigen leven kunnen naderen en of zij bijvoor beeld zand, water of een chemisch blusmiddel moeten gebruiken. Mr Klaasesz, die pok voorzitter is van de brandweerraad, deelde nog mee, dat gewerkt wordt aan een voorstel aan de minister van bin nenlandse zaken om het vervoe ren van gevaarlijke stoffen met meer waarborgen voor de veilig heid te omgeven. Brand in Amerikaanse kernwapenfabriek Een kernwapenfabriek in de omgeving van Golden in de Ame rikaanse staat Colorado is op 11 mei zwaar geteisterd door brand. De schade bedraagt ca. 50 miljoen dollar. Dit is dinsdag pas bekend gemaakt door de comissie voor atoomenergie, onder wier toezicht de fabriek eigendom van „Dow Chemical" staat. De commissie weigert iets mee te de len over de soort kernwapens die daar worden vervaardigd. Men vermoedt dat de brand is ontstaan door de stralingshitte van een hoeveelheid radioactief pluto nium. Het supersone Russische passa giersvliegtuig TU-144, dat plaats biedt aan 120 personen, is woens dag op de internationale luchtha- KRIMPEN AAN DE LEK: Dins dagmorgen is een volle bus met forensen van de Hoge Lekdijk te Krimpen a/d IJssel geraakt. Nie mand van de meer dan 40 passa giers werd gewond. Alleen de chauffeur van de bus werd licht gewond. ven van Moskou aan de pers ge toond. Meegedeeld is. dat er al meer van deze toestellen in pro- duktie zijn. Vijf maanden geleden is de eerste proefvlucht gemaakt. Men heeft er nog niet sneller dan het geluid mee gevlogen, wel met 't prototype, een verbouwd jacht vliegtuig dat veel kleiner is. De TU-144 kan 2500 km per uur vliegen en heeft een actieradius Een deel van de ongerustheid die de Nederlandse minister van buitenlandse zaken, mr. Luns, had over de toekomst van de Pa poea-bevolking in West-Irian, is weggenomen tijdens de conferen tie die minister Luns en zijn ambtgenoot voor ontwikkelings hulp, drs. Udink, in Rome met de Indonesische minister van bui tenlandse zaken, Adam Malik, hebben gehad. De minister zei dit op een pers conferentie in Den Haag een paar uur na terugkeer uit Rome. Da delijk na aankomst heeft hij de kamercommissie voor buiten landse zaken ingelicht over het verloop van de besprekingen die in het volste geheim waren voor bereid en die op verzoek van de Nederlandse regering werden ge houden. Minister Luns zei dat zijn In donesische ambtgenoot hem had verzekerd, dat een twaalftal in Djakarta geaccrediteerde ambas sadeurs en vertegenwoordigers van de pers, televisie en radio tijdens de uitvoering van de „daad van vrije keuze" van 10 juli tot 3 augustus in het gebied zullen worden toegelaten. Onder de twaalf ambassadeurs zal zich ook die van Nederland, mr. H. Scheltema, bevinden, aldus mi nister Luns. Deze heeft gezegd, dat het vol gens de Nederlandse regering van het grootste belang is dat de daad van vrije keuze geloofwaar dig zal zijn. Volgens een gemeen schappelijke verklaring blijft het gebied open voor waarnemers en buitenlandse correspondenten voor zover de beschikbare facili teiten dat toelaten. In antwoord op vragen zei mi nister Luns, dat hij sedert het be gin van deze maand de indruk heeft dat de V. N. akkoord zullen gaan met het door ïndonesië voorgestelde moesjawarah-sys- teem onderlinge raadpleging voor de daad van vrije keuze. Volgens die verklaring heeft mi nister Malik het standpunt her haald, dat om praktische redenen het moesjawarah-systeem de beste werkwijze is. Dat houdt in dat de leden van de regionale lichamen die aan de raadpleging deelnemen, representatief zullen zijn voor de verschillende poli tieke, traditionele en funktionele groepen van de onderscheiden districten, in zodanig aantal dat voor elke 750 inwoners van het gebied één vertegenwoordiger zitting zal hebben. Minister Luns heeft gezegd dat er behoefte bestond aan vertrou welijk beraad met de Indonesi sche regering en hij verwees naar de motie over de volksraadsple- ging van mr. dr. Geelkerken, lid van de a.r.p.-fraktie in de twee van 6500 km. De onderminister van vliegtuigbouw vertelde de verslaggevers dat het toestel over twee jaar in bedrijf komt. Buiten landse maatschappijen kunnen het ook bestellen. Verscheidene landen, waaronder Nederland en Pakistan, hadden al inlichtingen ingewonnen. Westelijke luchtvaartdeskundi gen die de TU-144 woensdag be keken hebben, waren enthousiast over de slanke lijnen en de- rus tige wijze waairop het vliegtuig opsteeg voor een proefvlucht van anderhalf uur. de kamer, die bij de begroting van buitenlandse zaken de steun van bijna de gehele kamer kreeg. Die motie is niet in stemming ge bracht. Op de persconferentie ontken de minister Luns dat het gesprek was gehouden met het oog op het bezoek van de minister-president, de heer De Jong, en hemzelf aan de Verenigde Staten volgende week. Wel zou de Amerikaanse regering zonder twijfel naar de stand van zaken informeren, zo voegde hij eraan toe. Twee doden en twee lichtge- wondene benevens een enorme revage waren woensdagnacht om streeks twee uur de gevolgen van een gecompliceerde botsing, waar bij twee zware trailers en een personenauto waren betrokken. Gedood werden de bestuurder van de personenauto, de 38-jarige W. R. uit Maassluis en de chauf feur van een der trailers, de 26- jarige M. V. T. uit Poeldijk. Het ongeluk gebeurde onder de gemeente Naaldwijk. Uit de rich ting Maasdijk reden twee beladen trailers met aanhangwagen van de n.v. Van Geest uit 's-Gravenzande. Op de driebaansweg wilde van T. de voor hem rijdende collega passeren. Uit de tegengestelde richting naderde een personenauto, bestuurd door R., die de zijkant van de vrachtauto raakte. De per sonenauto werd opengescheurd en de heer R. op slag gedood. In zijn poging de personenauto te ontwij ken haalde van T. naar rechts uit, Hierdoor raakte hij de vrachtauto van zijn collega die hij aan het passeren was. Beide vrachtauto's kwamen in een sloot terecht. Van T. raakte onder zijn wagen en werd eveneens gedood. De chauf feur van de andere vrachtauto, G. van E. uit Den Haag en diens bij rijder, H. v. d. W. uit 's-Graven zande, liepen verwondingen op en werden voor onderzoek naar het ziekenhuis te Vlaardingen ver voerd. De rechtbank .van Antwerpen heeft woensdag twee hoofdinge nieurs vrijgesproken, die terecht stonden als mogelijke verant woordelijken voor de instorting van een brug in de autoweg Ant- werpen-Luik, waarbij in novem ber 1966 twee doden en verschei dene gewonden vielen. De instorting van da brug van Pulle bleek te wijten aan te korte heipalen onder het middelste deel van de brug en afkalving van de kanaaloever ter plaatse. De 63-jarige hoofdingenieur die belast was met het toezicht op de brug, werd vrijgesproken van schuld, omdat hij meermalen ge waarschuwd had voor de afkal ving van de kanaaloever, maai bij hogere instanties in Brussel geen gehoor had gevonden. De 40-jarige ingenieur die in dertijd belast was met het toe zicht op de bouw van de brug. werd eveneens niet verantwoor delijk geacht. Hij was toen pas in dienst en kon niet verantwoorde lijk worden gehouden voor fou ten van anderen, die beter had den moeten weten, aldus het von nis. In de uitspraak worden de superieuren van beide beklaag den gelaakt wegens nalatigheid en omdat zij de indruk hadden gewekt de gehele verantwoorde lijkheid op hun ondergeschikten te willen afschuiven en zelf de handen in onschuld te wassen. COOP. VRUCHTENVEILING „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" TERNEUZEN Veiling van 21 mei 1969. GROENTEN Per stuk: Sla I 713 ct; Bloem kool II 15100 ct, afw. 1537 ct; Groene komkommers 2030 ct. Per bos: Selderij 39 ct; Peen 121 132 ct; Kroten 77 ct; Uien 19 ct; Radijs 6—28 ct. Per kg: Andijvie 5068 ct; Prei 20—39 ct; Rabarber 17—28 ct; Spinazie 3554 ct; Asperges 200 502 ct; Tomaten A II 67 ct. ZACHT FRUIT Per doos: Aardbeien. Red. Gaunt- led II 8095 ct; Aardbei II 5995 ct; Gorella I 92 ct. HARD FRUIT Per kg: Appelen. Golden Deli cious II m. 80 3957 ct, m. 75 4563 ct, m. 70 4862 ct, m. 65 44—58 ct, m. 60 38—46 ct, III grol' 30—43 ct; Jonathan II m. 75 71 ct, m. 70 71 ct, m. 65 6164 ct, m. 60 57 ct, D 28 ct, III fijn 30 ct. grof 41 ct

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 6