PROVINCIAAL NIEUWS
wajang:
cmb
DE HEER D. VAN OOIJEN
DOCTOR IN DE CRIMINOLOGIE
Politiecommissaris promoveerde
te Gent
Pagina 2
DE VRIJE ZEEUW
Maandag/dinsdag 12/1S mei
Terneuzen
„Bloedproef in Nederland niet
noodzakelijk"
Gesignaleerd
Rijverbod
Verkeersonderwijs
Caféhouders
Goes
Philippine
Zaamslag
Zuiddorpe
Kind met fietsje
onder autobus
Vier Nederlanders
veroordeeld
in Hasselt
BELGISCH
VISSERSSCHIP
VERGAAN
MMS «r< -- gMW M
I
f W#
Ernstige autobotsing
bij St. Anna
Hedenmiddag om 12.15 uur had
op het kruispunt St. Anna een bot
sing plaats tussen personenauto's,
bestuurd door J. A. H. uit Papen-
drecht en B. P. uit Geleen.
H. kwam uit de richting Sluiskil
en P. uit de richting Terneuzen.
Midden op het kruispunt kwamen
die auto's met elkaar in botsing.
De chauffeurs werden uit hun auto
geslingerd. De auto van P. sloeg
over de kop en kwam in de befm
terecht. De auto van H. werd ge
keerd en kwam daarna eveneens
in de berm.
B. P. werd zeer zwaar gewond
en met de ambulance-auto naar
hef Juliana ziekenhuis overge
bracht. H. was licht gewond aan
hoofd en ledematen en kon na be
handeling in het Juliana ziekenhuis
naar huis terug keren.
Beide auto's waren zeer zwaar
beschadigd.
WEER EEN INBRAAK
In de nacht van vrijdag op za
terdag is opnieuw ingebroken in
een pand aan de Industrieweg. De
inbreker(s) heeft(hebben) zich
toegang weten te versohaffen
door een ruit aan de voorzijde
van de timmerfabriek Verlinde in
te drukken.
Een gereedschapkast werd
opengebroken, maar er werd niets
vermist.
,Het Is niet noodzakelijk in
Nederland de bloedproef ver
plicht te stellen. In ons land kan
beter de verplichte ademtest
worden ingevoerd met daaraan
gekoppeld de vrijwillige bloed
proef. Als men aan die verplich
te ademtest gevolgen verbindt,
analoog aan België (rijverboden
in preventieve zin), dan is er
geen reden om nog langer te
talmen".
Dit is het standpunt van de
heer D. van Ooijen, commissaris
van politie te Middelburg, en
voordien inspecteur te Terneu
zen, in zijn proefschrift „Ver
keer en alcohol", een criminolo
gische studie over deelname aan
het verkeer onder invloed van
alcohol, waorap hij hedenmiddag
aan de rijksuniversiteit in Gent
is gepromoveerd tot doctor inde
criminologie.
Een toelichting op zijn stand
punt formuleerde hij als volgt:
Het is zaak slechts verboden op
te leggen of verplichtingen in
het leven te roepen, die voor het
goed functioneren van de ge
meenschap strikt noodzakelijk
zijn. Dit uitgangspunt geldt te
meer, als een gedeelte van de
bevolking op religieuze of an
dere gronden bezwaren tegen
een verbod of verplichting heeft.
Beschouwen wij de rijder on
der invloed van alcohol, zo
schrijft de heer Van Ooijen, dan
blijken zowel voor Nederland
als België de volgende punten
op hem van toepassing: hij is
bijna altijd van het mannelük
geslacht; hij is voor ruim zestig
procent reeds met de politie en/
of justitie in aanraking geweest;
hij staat in dertig procent van de
gevallen gesignaleerd voor een
alcoholdelict; hij bezit in 62 pro
cent van de "evallen voor Ne
derland en in 85 procent der ge
vallen voor België een bloed-
e'coholgehalte, dat de vraag doet
'■ijzen of men te doen heeft met
een alcoholist en hij behoort in
hoofdzaak tot de categorie van
de bedrijfshoofden en de han
denarbeid verrichtende werkne
mers.
De opsporing van het rijden
onder invloed zal aan slagvaar
digheid winnen, indien niet al
leen kan worden opgetreden te
gen het op grond van artikel 25
van de Nederlandse wegenver
keerswet gevaarlijk aan het rij
den deelnemen, Naast dit artikel
zal er volgens de heer Van
Ooijen een mogelijkheid moeten
komen om aan rijbewijsbezitters,
die boven een bepaald promil
lage aan het verkeer deelnemen,
tijdelijk een rijverbod op te leg
gen. Dit alcoholgehalte zou moe
ten worden vastgesteld op 0,4
promille (thans in België 0,8
promille). Dit gehalte zou met
ademtest kunnen worden vast
gesteld.
België beschikt over een ade
quate wetgeving op het gebied
van verkeer en alcohol. Geble
ken is, dat een doelgerichte con
trole over de gehele dag dient
te worden uitgespreid. Het feit,
dat in België ook veel onder in
vloed van alcohol wordt gere
den op tijdstippen, dat er een
grote verkeersintensiteit is,
maakt dergelijke controles ex
tra noodzakelijk. De hoge bloed-
alcoholgehalten van de verdach
ten en het- grote aantal café's
zijn aspecten, die in België extra
aandacht verdienen.
Sprekende over preventieve
maatregelen pleitte de heer Van
Ooijen voor verkeersonderwijs
op scholen voor voortgezet on
derwijs. Een andere maatregel
zou zijn, dat de overheid bewust
tracht het aantal drankgelegen
heden te doen afnemen. Daar
naast zal aandacht dienen te
worden besteed aan de per
soon van de caféhouder.
Van Ooijen meent dat zij die
voor de eerste maal voor het rij
den onder invloed worden aan
gehouden, een zodanige straf
moeten krijgen, dat het gevaar
voor herhaling zo gering moge
lijk is. Aan te bevelen lijkt een
administratieve benadering van
recidivisten, een aanpak waar
bij de alcoholmisbruikers in de
eerste plaats als patiënt worden
gezien, maar deze benadering
dient onverlet te laten het feit,
dat de verdachte strafrechtelijk
verantwoordelijk moet worden
gesteld. Noodzakelijk acht hij 't
duidelijk vaststellen van crite
ria voor de administratieve be
nadering. Het systeem zoals
thans in Nederland, waarbij het
aan het 'inzicht en het besluit
van bepaalde politiefunctiona
rissen wordt overgelaten of een
aanpak zal plaatsvinden, acht de
heer Van Ooijen zonder meer
verwerpelijk.
Maatregelen tegen caféhou
ders, die hun bezoekers zoveel
alcoholhoudende drank plegen
te schenken, dat deze in aanmer
king komen voor een proces
verbaal, vindt hij tenslotte een
adequaat middel.
P.Z.E.M. bestaat 50 jaar
De provinciale Zeeuwse elek
triciteitsmaatschappij (P.Z.E.M.)
herdenkt op 29 mei haar 50-jarig
bestaan. Ter gelegenheid daar
van zal de voorzitter van de com
missie der Europese gemeen
schappen, Jean Rey, de centrale
annex waterfabriek nabij Ter
neuzen officieel in bedrijf stellen.
Daarna zullen ook twee nieuwe
opwekeenheden van de centrale
Zeeland te Vlissingen in gebruik
worden genomen. Achtereenvol
gens zal in het ontvangstcentrum
van de centrale te Terneuzen
worden gesproken door de com
missaris der koningin mr. J. van
Aartsen, de heren Jean Rey, ir.
T. Bogerd, directeur van de
P.Z.E.M. en ir J. M. G. D. baron
van Slingelandt, lid van de raad
van bestdur van de VMF/Stork-
Werkspoor te Amsterdam.
Eerste sleutel 482 woningen
De eerste sleutel van 't in aan
bouw zijnde comiplex van 482 wo
ningen in het bestemmingsplan
„Oudelandse Hoeve'' zal op
woensdag 21 mei a.s. om 11.30 u.
in de hal van de gereedgekomen
flat worden uitgereikt door bur
gemeester Aschoff.
Het eerste blok van zeventig
woningen wordt op de genoemde
datum in zijn geheel door het
aannemingsbedrijf Van der Poel
opgeleverd.
N ieuw-T erneuzen
vergadert
De afdeling „Nieuw-Terneu-
zen'' van het H.C.T. belegt op
maandag 19 mei om 20 uur een
vergadering in café-restaurant
„Vijverhof" ter bespreking van
de toekomstige ontwikkelingen
in en om de Axelsestraat. Ook de
neringdoenden in deze omgeving
die (nog) geen lid zijn van het
H.C.T., zullen 'n uitnodiging ont
vangen.
Internationaal
loodsenvoetbaltournooi
Hoewel de 30 overwinning
van het elftal IJmuiden/Amster-
dam tegen de loodsen uit Ostende
geflatteerd leek, was de zege wel
verdiend en daardoor bleef de
wisselbeker in het bezit van de
équipe, die hem vorig jaar ook
veroverde.
Voor de zesde keer had een ont
moeting plaats tussen de Belgi
sche en Nederlandse loodsen, dit
maal in Terneuzen. Dit betekende
dat de Terneuzense gastheren
voor ongeveer 250 gasten moes
ten zorgen. Dat is uitstekend ge
slaagd en hoewel 't weer zaterdag
niet tot vdetballen nodigde, speel
den de zeven elftallen wat ZU
konden. De toeschouwers kregen
steeds meer de overtuiging dat 't
element van de loods inderdaad 't
watér is, hoewel boze tongen de
volgende morgen na de feeste
lijke bijeenkomst in „De Halle" te
Axel beweerden dat niet alleen
water hun element is.
Na de wedstrijden was er een
„staand buffet" in Pays-Bas,
waar wethouder Nieuwdorp de
prijzen uitreikte en waar de gast
heren diverse geschenken in ont
vangst mochten nemen voor hun
nieuwe onderkomen, als dat ge
reed zal zijn.
De uitslag was: 1. IJmuiden/Am-
sterdam; 2. Óstende; 3. Rotter
damse havenloodsen; 4. Vlissin
gen; 5. Antwerpen; 6. Delfzijl/-
Terneuzen; 7. Rotterdamse Wa-
terwegloodsen.
Het batig saldo van deze dag,
ongeveer f 600 en de bal, waarop
alle loodsen hun naam hadden ge
zet, werden geschonken aan de
stichting „Varend centrum ka
naalzone" te Terneuzen.
„Sur Boum" geopend
Zaterdagmiddag werd met
loeiende sirenes van twee politie
auto's, met vuur en rook van en
kele voetzoekers in de Dijkstoaat
„Sur Boum" geopend, een nieu
we gelegenheid waar de jeugd
van 14 jaar af ontspanning kan
vinden.
Voor deze opening was o.m. Lex
Harding van radio-Veronica aan
wezig. 's Avonds was er 'n mode
show van de boetiek „Sophie" uit
Zelzate, terwijl verder „Universal
Delight" uit Vlissingen optrad.
Bij de opening werden platen
gedraaid en filmstrips vertoond.
Voorts was er een tafel met lite
ratuur (N.V.S.H.).
Het interieur is naar de smaak
van de jongeren ingericht en het
is de bedoeling regelmatig nieu
we programma's te bieden.
Philips-zeehengelwedstrijd
Het personeelslid van Philips
Terneuzen, de heer D. Schieman
uit Axel, heeft zondag de Philips-
wisselbeker voor het kampioen
schap 1969 met 559 punten ge
wonnen.
Als eerste eindigde de heer
Zaal uit „Sluiskil. De zeehengel-
vereniging „Sluiskil" won als
club de eerste prijs.
Voor de internationale wed
strijd, die zondagmorgen te Ter
neuzen om tien uur begon, be
stond veel belangstelling, niet al
leen van het Philips-personeel,
maar ook van andere hengellief-
hebbers uit Nederland. Er waren
onder de ongeveer 650 deel
nemers veel Belgen en diverse
Duitsers.
Zondagmiddag werd op het
bedrijf voor de clubbesturen een
receptie gehouden, waar de
direkteur, ir. J. C. van der Tas;
wethouder Nieuwdorp en de heer
Van Denderen namens de Wes-
terscheldefederatie het woord
voerden. Zij spraken allen van 'n
geslaagde en sportieve wedstrijd,
die uitsteken^ was georganiseerd.
Vóór de prijsuitreiking werd
onder het Philips-personeel een
gratis verloting gehouden. In de
kantine werden onder belangstel
ling van de honderden zeehenge
laars en hun supporters de prij
zen uitgereikt.
Behalve de heer D. Schieman
die de beker Won én op de vijfde
plaats in het algemeen klasse
ment' eindigde, kreeg de heer S.
van Cleve uit Zeebruggë de prijs
als eerste Belgische deelnemer.
De heer Zaal uit Sluiskil was de
eerste Nederlandse winnaar en
als eerste dame eindigde me
vrouw C. v. d. Muren uit Sluiskil.
De verstkomende deelnemer was
de heer Hess uit Krefeld (D).
In het algemeen klassement
was de volgorde:
1. C. Zaal, 710 pnt.; 2. P. de
Waal 670 pnt.; 3. C. Kaijser 660
pnt.; 4. S. van Cleve (Zeebrugge)
567 pnt.; 5. D. Schieman (Axel)
559 pnt.; 6. D. Coppens (Zee-
brugge) 553 pnt.; 7. K. Federman
550 pnt.; 8. J. de Putter 500 pnt.;
9. R. Provoost 459 pnt; 10. G.
Geernaert (Hoofdplaat) 490 pnt.;
11. Mevr. Van de.r Muren 485 pnt.;
12.' H. Moerkerke (Zeebrugge)
474 pnt.; 13. J. van Kerkvoort 465
pnt.; 14. L. Joye (Zeebrugge) 450
pnt.; 15. E. Blaakman 438 pnt.
Gesneuvelde Fransen
herdacht
Op de centrale Franse militaire
begraafplaats te Kapelle zijn
zaterdagmorgen de in de mei
dagen van 1940 in ons land ge
sneuvelde Franse militairen her
dacht, een plechtigheid die weer
door tal van autoriteiten en oud
strijders wérd bijgewoond.
Namens het koninklijk buis werd
aan de voet van het monument
een krans gelegd door luitenant
kolonel H. van Oordt. Kransen
werden ook gelegd door de
Franse ambassadeur in ons land
C. de Margerie; de commissaris
der koningin mr. X van Aartens,
het Nederlands comité van „Le
Souvenir Frangais" en oud-strij-
dersorganisaties. Bij de graven
had een detachement van het
korps mariniers de erewacht be
trokken. Na de plechtigheid heeft
de marinierskajtel en een ere
wacht voor het raadhuis gedefi
leerd.
Bij de strijd in Zeeland,-Noord-
Brabant en Limburg verloren in
1940 ruim 600 Franse militairen
het leven. Ruim 200 hebben op 't
erekerkhof in Kapelle een laatste
rustplaats gekregen.
Raad tegen verhoging
wethouderssalarissen
De gemeenteraad kwam onder
voorzitterschap van wnd burge
meester Van Ootegem bijeen ter'
behandeling van een negen pun
ten tellende agenda.
Bij de opening waren de he
ren Van Hoeve, Rammeloo en
Hamerlinck niet aanwezig.
Bij de ingekomen stukken was'
een verzoek van G. S. om het
gevoelen van de raad te horen
over verhoging van de wethou
derssalarissen tot 2148.
De heer Brouwer kantte zich'
tegen deze verhoging. Hij vond
het huidige salaris van 1996
reëel. Hij werd gesteund door
de heer Van Hecke.
De voorzitter vertolkte de me
ning van het college, dat deze
verhoging slechts een bijtrek
king was, de z.g. trend.
Wethouder Goense zou zich
van stemming hebben onthou
den, maar liet doorschemeren dat
hij het niet eens was met de he
ren Van Hecke en Brouwer.
B. en W. en de raad vonden
elkaar bij het afwijzen van een
voorstel van G. S. de wethou
derssalarissen automatisch te
doen verhogen zonder de mening
van de raad te horen. B. en W.
steunden de afwijzing van de
raad.
Met de reconstructie van de
Laureynestraat wordt spoedig
begonnen.
Aan de stichting woonwagen-
werk in Zeeuws-Vlaanderen
wordt een subsidie toegekend
van 0,07 per inwoner. Hierna
kwam de heer Van Hoeve in de
vergadering.
Aan de fa. Kaas werd ca. 2300
m2 grond verkocht in plan-Spui-
kom.
Collecte voor Biafra
De bussencollecte voor Biafra
in de middenstandszaken bracht
te Zaamslag 181,34 ob.
Geslaagde bazar
De bazar ten bate van de in
ventaris van „De Rank" is goed
geslaagd. Door de grote verschei
denheid van attracties was er
voortdurend veel bezoek en dat
bracht de bruto-opbrengst op
ongeveer 5000.
„Zepaka"-1969
De katholieke verkenners ge
west Zeeland organiseren op za
terdag en zondag 17 en 18 mei
a.s. te Zuiddorpe een middel
eeuws dorpsfeest onder de naam
Zepaka-1969.
Het feest zelf speelt zich zater
dag af in dé middaguren van 14
tot 17 uur, om 21 uur gevolgd
door een kampvuur.
Zondag begint -reeds om 9 uur
een riddertpernooi, terwijl die
dag om ongeveer 14.30 uur de
prijzen worden uitgereikt.
In d'e Voorstraat in Velddriel
is vanmorgen een zesjarig jonge
tje, dat met zijn fietsje uit de
berm voor een stilstaande auto
bus de weg opreed, door een an
dere autobus aangereden. Het
kind, de zesjarige Adrianus C.
Th. van Beurden uit Kerkdriel
was op slag dood.
De rechtbank van Hasselt (B.j
heeft een viertal Nederlanders
bij verstek veroordeeld tot drie
jaar gevangenisstraf wegens op
lichting. Het zijn de 59-jarige F.
G.; de 44-jarige W. van der P. en
de 42-jarige J. van de B. uit
Heerlen en de 46-jarige P. V. R.
uit Schaesberg.
Via advertenties haden zij in
Belgisch Limburg grond en goe
deren te koop gevraagd en zich
door gegadigden voorschotten
van ƒ350,laten betalen voor
hun bemiddeling bij het zoeken
van kopers, waarna zij niets
meer vart zich lieten horen.
Het Belgische vissersschip „Deo
Gratias" (Z 428) is vanmorgen na
bij het lichtschip Noordhinder ver
gaan. Een Noors en een Duits
schip hebben reddingboten uitge
zet om overlevenden op te pikken.
Het Noorse schip heeft het lijk
van één opvarende gevonden. Drie
anderen worden nog vermist. De
eerste meldingen kwamen van het
Duitse schip „Helma".
Aan de zoekactie neemt ook de
sleepboot „Zeetijger" deel alsmede
twee helicopters.
GRENSIfOLK
door
Jakob Schopmani
40. Emil Röters haalde duizend
mark uit zijn portefeuille te voor
schijn en overhandigde ze met een
lachend gezicht aan grensbewaker
Piet Houter.
„Kop dicht en voorzichtig vriend,
je weet, wat er op het spel staat".
Piet Houter streek het geld met
een monkeling om z'n mond op.
„Wees maar niet benauwd, meneer
Röters, u weet wel, dat ik zelf op
de eerste plaats om m'n eigen
hachje moet denken. Ik zal op m'n
tellen passen en heb maar geen
zorgen, want ik weet wat ik doe.
Binnen twee dagen hebt u ge
garandeerd de hele partij ruwe ta
bak veilig onder dak".
,;Dat is nodig ook, want de
grondstoffen beginnen schaars te
worden, en ais er geen nieuwe
aanvoer komt zou ik sommige le
den-van-m'n personeel zelfs moe
ten ontslaan". Met een laatste ver
zekering, dat alles in orde zou ko
men, namen de mannen afscheid
van elkaar waarna ieder zijns
weegs ging.
Bij de douane was het inmiddels
niet onbekend gebleven, dat er 'n
auto aan het smokkelfront ope
reerde in de buurt van Waldkerk.
In razende vaart was enkele dagen
geleden een chauffeur aan het
stopsein van die ambtenaren voor
bij gesneld, en ook hadden grens
bewakers al eens het gezoem van
motoren tijdens de nacht op een
stille landweg gehoord. Men had
bevel gekregen om met alle moge
lijke middelen te pogen de auto
smokkelaar in de val te krijgen.
Piet Houter wist, dat de risico's
er niet geringer op geworden wa
ren, en dat vooral de felle Kempen
een gevaarlijke tegenstander voor
hem was. Maar hij wist zich wel te
redden. Hiji liet de eerste vracht
wagen van de firma Röters uitkla
ren en zorgde ervoor, dat de daar
door verkregen papieren snel 'te
ruggebracht werden om ze daarna
voor de volgende wagens dienst te
laten doen. Drie transporten kwa
men op die manier ongecontroleerd
de grens over. De vierde wagen
werd echter door Kempen aange
houden. Kalm toonde de chauffeur
de grenspapieren. Kempen drukte
er zijn stempel op en onderzocht
dt wagen. Alles was in orde.
„U bent vanaf het douanekan
toor tot hier al een heel tijdje on
derweg" merkte hij op met ver
wijzen naar de afstenrpelingstijden,
die op het kantoor op de papieren
waren aangebracht. „Dat kan zijn",
gaf de chauffeur toe, „maar vlak
voor de grens kreeg ik nog panne
en dat heeft me heel wat opont
houd veroorzaakt".
„Dat verandert de zaak, ga maar
door!"
De chauffeur- Lemmen haalde
opgelucht adem. Dat was op het
nippertje. En er stonden nog twee
wagens te wachten, waarvoor de
truc niet me_er zou opgaan.
Piet Houter, die persoonlijk de
overtocht van de transporten leid
de, wist raad. Het ging niet aan
nog eens een wagen volledig te la
ten uitklaren. Dat zou weliswaar
de eenvoudigste en zekerste weg
zijn geweest, maar het zou te duur
uitvallen en Röters had z'n steek
penningen niet voor niets gegeven.
„Er rest, me geen andere keus
dan mee te rijden", dacht hij. De
volgende wagen, ingezet op een
weinig gebruikte route, passeerde
zonder incidenten de grens. Maar
de laatste werd wee aangehouden
en weer stond daar Jan Kempen.
Verbaasd zag deze zijn collega
naast de chauffeur zitten. ,Jij hier,
collega Houter?" vroeg hij arg
wanend. „Ja ik. Het zaakje scheen
mij niet helemaal pluis te zijn.
Daarom heb ik de chauffeur ge
vraagd even langs het kantoor te
rijden". „Nou, dan wil ik je hel
pen en ook even meerijden".
„Neen, dank je. Als er een succes
je te boeken valt dan wil ik de eer
daarvan aan mijzelf houden". Jan
Kempen voelde de steek en trad
terug. „Ga je gang" beduidde hij
en liet de wagen passeren. Maar
helemaal vertrouwde hij het niet.
Die Houter beviel hem niet. Met
zou hem niet verwonderen, als die
nog eens tegen de lamp liep. Nou
op zijn genade behoefde hij niet
te rekenen.
Bij het douanekantoor onder
wierp Houte de wagen aan een uit
gebreid onderzoek, maar hij moest
z'n chef mededelen, dat hij niets
bijzonders had kunnen vinden. En
enige tijd later ontving hij een be
risping, dat hij niet zo openlijk 'n
goed bekend staande firma als die
van Röters van smokkelarij moest
verdenken.
Piet Houter nam de terechtwijs
zing zonder blikken of blozen in
ontvangst, die kon hij wel'op de
koop toenemen.
(Wordt vervolgd.)
KANAAL
TERNEUZEN-GENT
SCHEEPVAARTBEWEGING
van vrijdag 9 mei (na 11 uur)
tot zondag 11 mei ^tótJLj? uur)
Bestemd voor Tertibifzen
9 mei:
Continent, 401 dw (Ned.)
10 mei:
Bore VIII, 1065 dwt (Fin)
Cadens, 920 dwt (Ned.)
Audacia, 375 dwt (Ned.)
Severoles, 5900 dwt (Rus)
Steady, 475 dwt (Ned.)
Albert V, 535 dwt (Ned.)
11 mei:
Yew Mount, 1350 dwt (Eng.)
Voor Sas van Gent
11 mei:
Martina, 860 dwt (W.-Dld)
Gepasseerd naar Gent
9 mei:
Falco 984 dwt (Ned.)
Anholt, 600 dwt (Ned.)
10 mei:
Serene Med, 6136 dwt (Griek)
Falco, 984 dwt (Ned.)
Klaus Jageman, 444 dwt
(W.-Dld)
Laust Maersk, 46.350 dwt (Deen
Koserow, 563 dwt (O.-Did
Peter Sonne, 775 dwt (Deen)
Annelies K., 620 dwt (W.-Dld)
Pelikan, 1665 dwt (Zweed)
Jacob Teekman, 520 dwt (Ned.)
Falco, 984 dwt (Ned.)
Diligentia, 670 dwt (Ned.)
Polinnia, 26.018 dwt (Ital.)
11 mei:
Ray Favila, 2850 dwt (Spanje)
Tanja, 540 dwt (W.-Dld)
Rönndiek, 1162 (W.-Dld)
Peter Freese, 1650 dwt (Zweed)
Falco, 984 dwt (Ned.)
Vertrokken van Terneuzen
9 mei:
Yorkshire, 12.000 dwt (Eng.)
10 mei:
Sara Elizabeth, 1030 dwt
(Curagao)
Favoriet, 790 dwt (Ned.)
Continent, 401 dwt (Ned.)
11 mei:
Cadans, 920 dwt (Ned.)
Van Sas van Gent
10 mei:
Germania, 1100 dwt (W.-Dld)
Gepasseerd van Gent
9 mei:
Antilope, 984 dwt (W.-Dld)
Qlowe, 600 dwt (O.-Dld)
Berd, 820 dwt (W.-Dld)
Lietzow, 600 dwt (W.-Dld)
Stokktind, 1150 dwt (Noor i
Falco, 984 dwt (Ned.)
10 mei:
Silver Merlin, 1910 dwt (Eng.)
Lomonosovo, 3400 dwt (Rus)
Fastnet, 795 dwt (Panama)
Bore VIII, 1065 dwt (Fin)
Falco. 984 dwt (Ned.)
Anholt, 600 dwt (Ned.)
Pax, 2840 dwt (Noor)
Audacia, 375 dwt (Ned.)
11 mei:
Falco, 984 dwt (Ned.)
Garnes, 3600 dwt (Noor)
Carlos Manuel de Caspedes,
10.244 dwt (Spanje)