PROVINCIAAL NIEUWS wajang: cmb DE HEER D. VAN OOIJEN DOCTOR IN DE CRIMINOLOGIE Politiecommissaris promoveerde te Gent Pagina 2 DE VRIJE ZEEUW Maandag/dinsdag 12/1S mei Terneuzen „Bloedproef in Nederland niet noodzakelijk" Gesignaleerd Rijverbod Verkeersonderwijs Caféhouders Goes Philippine Zaamslag Zuiddorpe Kind met fietsje onder autobus Vier Nederlanders veroordeeld in Hasselt BELGISCH VISSERSSCHIP VERGAAN MMS «r< -- gMW M I f W# Ernstige autobotsing bij St. Anna Hedenmiddag om 12.15 uur had op het kruispunt St. Anna een bot sing plaats tussen personenauto's, bestuurd door J. A. H. uit Papen- drecht en B. P. uit Geleen. H. kwam uit de richting Sluiskil en P. uit de richting Terneuzen. Midden op het kruispunt kwamen die auto's met elkaar in botsing. De chauffeurs werden uit hun auto geslingerd. De auto van P. sloeg over de kop en kwam in de befm terecht. De auto van H. werd ge keerd en kwam daarna eveneens in de berm. B. P. werd zeer zwaar gewond en met de ambulance-auto naar hef Juliana ziekenhuis overge bracht. H. was licht gewond aan hoofd en ledematen en kon na be handeling in het Juliana ziekenhuis naar huis terug keren. Beide auto's waren zeer zwaar beschadigd. WEER EEN INBRAAK In de nacht van vrijdag op za terdag is opnieuw ingebroken in een pand aan de Industrieweg. De inbreker(s) heeft(hebben) zich toegang weten te versohaffen door een ruit aan de voorzijde van de timmerfabriek Verlinde in te drukken. Een gereedschapkast werd opengebroken, maar er werd niets vermist. ,Het Is niet noodzakelijk in Nederland de bloedproef ver plicht te stellen. In ons land kan beter de verplichte ademtest worden ingevoerd met daaraan gekoppeld de vrijwillige bloed proef. Als men aan die verplich te ademtest gevolgen verbindt, analoog aan België (rijverboden in preventieve zin), dan is er geen reden om nog langer te talmen". Dit is het standpunt van de heer D. van Ooijen, commissaris van politie te Middelburg, en voordien inspecteur te Terneu zen, in zijn proefschrift „Ver keer en alcohol", een criminolo gische studie over deelname aan het verkeer onder invloed van alcohol, waorap hij hedenmiddag aan de rijksuniversiteit in Gent is gepromoveerd tot doctor inde criminologie. Een toelichting op zijn stand punt formuleerde hij als volgt: Het is zaak slechts verboden op te leggen of verplichtingen in het leven te roepen, die voor het goed functioneren van de ge meenschap strikt noodzakelijk zijn. Dit uitgangspunt geldt te meer, als een gedeelte van de bevolking op religieuze of an dere gronden bezwaren tegen een verbod of verplichting heeft. Beschouwen wij de rijder on der invloed van alcohol, zo schrijft de heer Van Ooijen, dan blijken zowel voor Nederland als België de volgende punten op hem van toepassing: hij is bijna altijd van het mannelük geslacht; hij is voor ruim zestig procent reeds met de politie en/ of justitie in aanraking geweest; hij staat in dertig procent van de gevallen gesignaleerd voor een alcoholdelict; hij bezit in 62 pro cent van de "evallen voor Ne derland en in 85 procent der ge vallen voor België een bloed- e'coholgehalte, dat de vraag doet '■ijzen of men te doen heeft met een alcoholist en hij behoort in hoofdzaak tot de categorie van de bedrijfshoofden en de han denarbeid verrichtende werkne mers. De opsporing van het rijden onder invloed zal aan slagvaar digheid winnen, indien niet al leen kan worden opgetreden te gen het op grond van artikel 25 van de Nederlandse wegenver keerswet gevaarlijk aan het rij den deelnemen, Naast dit artikel zal er volgens de heer Van Ooijen een mogelijkheid moeten komen om aan rijbewijsbezitters, die boven een bepaald promil lage aan het verkeer deelnemen, tijdelijk een rijverbod op te leg gen. Dit alcoholgehalte zou moe ten worden vastgesteld op 0,4 promille (thans in België 0,8 promille). Dit gehalte zou met ademtest kunnen worden vast gesteld. België beschikt over een ade quate wetgeving op het gebied van verkeer en alcohol. Geble ken is, dat een doelgerichte con trole over de gehele dag dient te worden uitgespreid. Het feit, dat in België ook veel onder in vloed van alcohol wordt gere den op tijdstippen, dat er een grote verkeersintensiteit is, maakt dergelijke controles ex tra noodzakelijk. De hoge bloed- alcoholgehalten van de verdach ten en het- grote aantal café's zijn aspecten, die in België extra aandacht verdienen. Sprekende over preventieve maatregelen pleitte de heer Van Ooijen voor verkeersonderwijs op scholen voor voortgezet on derwijs. Een andere maatregel zou zijn, dat de overheid bewust tracht het aantal drankgelegen heden te doen afnemen. Daar naast zal aandacht dienen te worden besteed aan de per soon van de caféhouder. Van Ooijen meent dat zij die voor de eerste maal voor het rij den onder invloed worden aan gehouden, een zodanige straf moeten krijgen, dat het gevaar voor herhaling zo gering moge lijk is. Aan te bevelen lijkt een administratieve benadering van recidivisten, een aanpak waar bij de alcoholmisbruikers in de eerste plaats als patiënt worden gezien, maar deze benadering dient onverlet te laten het feit, dat de verdachte strafrechtelijk verantwoordelijk moet worden gesteld. Noodzakelijk acht hij 't duidelijk vaststellen van crite ria voor de administratieve be nadering. Het systeem zoals thans in Nederland, waarbij het aan het 'inzicht en het besluit van bepaalde politiefunctiona rissen wordt overgelaten of een aanpak zal plaatsvinden, acht de heer Van Ooijen zonder meer verwerpelijk. Maatregelen tegen caféhou ders, die hun bezoekers zoveel alcoholhoudende drank plegen te schenken, dat deze in aanmer king komen voor een proces verbaal, vindt hij tenslotte een adequaat middel. P.Z.E.M. bestaat 50 jaar De provinciale Zeeuwse elek triciteitsmaatschappij (P.Z.E.M.) herdenkt op 29 mei haar 50-jarig bestaan. Ter gelegenheid daar van zal de voorzitter van de com missie der Europese gemeen schappen, Jean Rey, de centrale annex waterfabriek nabij Ter neuzen officieel in bedrijf stellen. Daarna zullen ook twee nieuwe opwekeenheden van de centrale Zeeland te Vlissingen in gebruik worden genomen. Achtereenvol gens zal in het ontvangstcentrum van de centrale te Terneuzen worden gesproken door de com missaris der koningin mr. J. van Aartsen, de heren Jean Rey, ir. T. Bogerd, directeur van de P.Z.E.M. en ir J. M. G. D. baron van Slingelandt, lid van de raad van bestdur van de VMF/Stork- Werkspoor te Amsterdam. Eerste sleutel 482 woningen De eerste sleutel van 't in aan bouw zijnde comiplex van 482 wo ningen in het bestemmingsplan „Oudelandse Hoeve'' zal op woensdag 21 mei a.s. om 11.30 u. in de hal van de gereedgekomen flat worden uitgereikt door bur gemeester Aschoff. Het eerste blok van zeventig woningen wordt op de genoemde datum in zijn geheel door het aannemingsbedrijf Van der Poel opgeleverd. N ieuw-T erneuzen vergadert De afdeling „Nieuw-Terneu- zen'' van het H.C.T. belegt op maandag 19 mei om 20 uur een vergadering in café-restaurant „Vijverhof" ter bespreking van de toekomstige ontwikkelingen in en om de Axelsestraat. Ook de neringdoenden in deze omgeving die (nog) geen lid zijn van het H.C.T., zullen 'n uitnodiging ont vangen. Internationaal loodsenvoetbaltournooi Hoewel de 30 overwinning van het elftal IJmuiden/Amster- dam tegen de loodsen uit Ostende geflatteerd leek, was de zege wel verdiend en daardoor bleef de wisselbeker in het bezit van de équipe, die hem vorig jaar ook veroverde. Voor de zesde keer had een ont moeting plaats tussen de Belgi sche en Nederlandse loodsen, dit maal in Terneuzen. Dit betekende dat de Terneuzense gastheren voor ongeveer 250 gasten moes ten zorgen. Dat is uitstekend ge slaagd en hoewel 't weer zaterdag niet tot vdetballen nodigde, speel den de zeven elftallen wat ZU konden. De toeschouwers kregen steeds meer de overtuiging dat 't element van de loods inderdaad 't watér is, hoewel boze tongen de volgende morgen na de feeste lijke bijeenkomst in „De Halle" te Axel beweerden dat niet alleen water hun element is. Na de wedstrijden was er een „staand buffet" in Pays-Bas, waar wethouder Nieuwdorp de prijzen uitreikte en waar de gast heren diverse geschenken in ont vangst mochten nemen voor hun nieuwe onderkomen, als dat ge reed zal zijn. De uitslag was: 1. IJmuiden/Am- sterdam; 2. Óstende; 3. Rotter damse havenloodsen; 4. Vlissin gen; 5. Antwerpen; 6. Delfzijl/- Terneuzen; 7. Rotterdamse Wa- terwegloodsen. Het batig saldo van deze dag, ongeveer f 600 en de bal, waarop alle loodsen hun naam hadden ge zet, werden geschonken aan de stichting „Varend centrum ka naalzone" te Terneuzen. „Sur Boum" geopend Zaterdagmiddag werd met loeiende sirenes van twee politie auto's, met vuur en rook van en kele voetzoekers in de Dijkstoaat „Sur Boum" geopend, een nieu we gelegenheid waar de jeugd van 14 jaar af ontspanning kan vinden. Voor deze opening was o.m. Lex Harding van radio-Veronica aan wezig. 's Avonds was er 'n mode show van de boetiek „Sophie" uit Zelzate, terwijl verder „Universal Delight" uit Vlissingen optrad. Bij de opening werden platen gedraaid en filmstrips vertoond. Voorts was er een tafel met lite ratuur (N.V.S.H.). Het interieur is naar de smaak van de jongeren ingericht en het is de bedoeling regelmatig nieu we programma's te bieden. Philips-zeehengelwedstrijd Het personeelslid van Philips Terneuzen, de heer D. Schieman uit Axel, heeft zondag de Philips- wisselbeker voor het kampioen schap 1969 met 559 punten ge wonnen. Als eerste eindigde de heer Zaal uit „Sluiskil. De zeehengel- vereniging „Sluiskil" won als club de eerste prijs. Voor de internationale wed strijd, die zondagmorgen te Ter neuzen om tien uur begon, be stond veel belangstelling, niet al leen van het Philips-personeel, maar ook van andere hengellief- hebbers uit Nederland. Er waren onder de ongeveer 650 deel nemers veel Belgen en diverse Duitsers. Zondagmiddag werd op het bedrijf voor de clubbesturen een receptie gehouden, waar de direkteur, ir. J. C. van der Tas; wethouder Nieuwdorp en de heer Van Denderen namens de Wes- terscheldefederatie het woord voerden. Zij spraken allen van 'n geslaagde en sportieve wedstrijd, die uitsteken^ was georganiseerd. Vóór de prijsuitreiking werd onder het Philips-personeel een gratis verloting gehouden. In de kantine werden onder belangstel ling van de honderden zeehenge laars en hun supporters de prij zen uitgereikt. Behalve de heer D. Schieman die de beker Won én op de vijfde plaats in het algemeen klasse ment' eindigde, kreeg de heer S. van Cleve uit Zeebruggë de prijs als eerste Belgische deelnemer. De heer Zaal uit Sluiskil was de eerste Nederlandse winnaar en als eerste dame eindigde me vrouw C. v. d. Muren uit Sluiskil. De verstkomende deelnemer was de heer Hess uit Krefeld (D). In het algemeen klassement was de volgorde: 1. C. Zaal, 710 pnt.; 2. P. de Waal 670 pnt.; 3. C. Kaijser 660 pnt.; 4. S. van Cleve (Zeebrugge) 567 pnt.; 5. D. Schieman (Axel) 559 pnt.; 6. D. Coppens (Zee- brugge) 553 pnt.; 7. K. Federman 550 pnt.; 8. J. de Putter 500 pnt.; 9. R. Provoost 459 pnt; 10. G. Geernaert (Hoofdplaat) 490 pnt.; 11. Mevr. Van de.r Muren 485 pnt.; 12.' H. Moerkerke (Zeebrugge) 474 pnt.; 13. J. van Kerkvoort 465 pnt.; 14. L. Joye (Zeebrugge) 450 pnt.; 15. E. Blaakman 438 pnt. Gesneuvelde Fransen herdacht Op de centrale Franse militaire begraafplaats te Kapelle zijn zaterdagmorgen de in de mei dagen van 1940 in ons land ge sneuvelde Franse militairen her dacht, een plechtigheid die weer door tal van autoriteiten en oud strijders wérd bijgewoond. Namens het koninklijk buis werd aan de voet van het monument een krans gelegd door luitenant kolonel H. van Oordt. Kransen werden ook gelegd door de Franse ambassadeur in ons land C. de Margerie; de commissaris der koningin mr. X van Aartens, het Nederlands comité van „Le Souvenir Frangais" en oud-strij- dersorganisaties. Bij de graven had een detachement van het korps mariniers de erewacht be trokken. Na de plechtigheid heeft de marinierskajtel en een ere wacht voor het raadhuis gedefi leerd. Bij de strijd in Zeeland,-Noord- Brabant en Limburg verloren in 1940 ruim 600 Franse militairen het leven. Ruim 200 hebben op 't erekerkhof in Kapelle een laatste rustplaats gekregen. Raad tegen verhoging wethouderssalarissen De gemeenteraad kwam onder voorzitterschap van wnd burge meester Van Ootegem bijeen ter' behandeling van een negen pun ten tellende agenda. Bij de opening waren de he ren Van Hoeve, Rammeloo en Hamerlinck niet aanwezig. Bij de ingekomen stukken was' een verzoek van G. S. om het gevoelen van de raad te horen over verhoging van de wethou derssalarissen tot 2148. De heer Brouwer kantte zich' tegen deze verhoging. Hij vond het huidige salaris van 1996 reëel. Hij werd gesteund door de heer Van Hecke. De voorzitter vertolkte de me ning van het college, dat deze verhoging slechts een bijtrek king was, de z.g. trend. Wethouder Goense zou zich van stemming hebben onthou den, maar liet doorschemeren dat hij het niet eens was met de he ren Van Hecke en Brouwer. B. en W. en de raad vonden elkaar bij het afwijzen van een voorstel van G. S. de wethou derssalarissen automatisch te doen verhogen zonder de mening van de raad te horen. B. en W. steunden de afwijzing van de raad. Met de reconstructie van de Laureynestraat wordt spoedig begonnen. Aan de stichting woonwagen- werk in Zeeuws-Vlaanderen wordt een subsidie toegekend van 0,07 per inwoner. Hierna kwam de heer Van Hoeve in de vergadering. Aan de fa. Kaas werd ca. 2300 m2 grond verkocht in plan-Spui- kom. Collecte voor Biafra De bussencollecte voor Biafra in de middenstandszaken bracht te Zaamslag 181,34 ob. Geslaagde bazar De bazar ten bate van de in ventaris van „De Rank" is goed geslaagd. Door de grote verschei denheid van attracties was er voortdurend veel bezoek en dat bracht de bruto-opbrengst op ongeveer 5000. „Zepaka"-1969 De katholieke verkenners ge west Zeeland organiseren op za terdag en zondag 17 en 18 mei a.s. te Zuiddorpe een middel eeuws dorpsfeest onder de naam Zepaka-1969. Het feest zelf speelt zich zater dag af in dé middaguren van 14 tot 17 uur, om 21 uur gevolgd door een kampvuur. Zondag begint -reeds om 9 uur een riddertpernooi, terwijl die dag om ongeveer 14.30 uur de prijzen worden uitgereikt. In d'e Voorstraat in Velddriel is vanmorgen een zesjarig jonge tje, dat met zijn fietsje uit de berm voor een stilstaande auto bus de weg opreed, door een an dere autobus aangereden. Het kind, de zesjarige Adrianus C. Th. van Beurden uit Kerkdriel was op slag dood. De rechtbank van Hasselt (B.j heeft een viertal Nederlanders bij verstek veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf wegens op lichting. Het zijn de 59-jarige F. G.; de 44-jarige W. van der P. en de 42-jarige J. van de B. uit Heerlen en de 46-jarige P. V. R. uit Schaesberg. Via advertenties haden zij in Belgisch Limburg grond en goe deren te koop gevraagd en zich door gegadigden voorschotten van ƒ350,laten betalen voor hun bemiddeling bij het zoeken van kopers, waarna zij niets meer vart zich lieten horen. Het Belgische vissersschip „Deo Gratias" (Z 428) is vanmorgen na bij het lichtschip Noordhinder ver gaan. Een Noors en een Duits schip hebben reddingboten uitge zet om overlevenden op te pikken. Het Noorse schip heeft het lijk van één opvarende gevonden. Drie anderen worden nog vermist. De eerste meldingen kwamen van het Duitse schip „Helma". Aan de zoekactie neemt ook de sleepboot „Zeetijger" deel alsmede twee helicopters. GRENSIfOLK door Jakob Schopmani 40. Emil Röters haalde duizend mark uit zijn portefeuille te voor schijn en overhandigde ze met een lachend gezicht aan grensbewaker Piet Houter. „Kop dicht en voorzichtig vriend, je weet, wat er op het spel staat". Piet Houter streek het geld met een monkeling om z'n mond op. „Wees maar niet benauwd, meneer Röters, u weet wel, dat ik zelf op de eerste plaats om m'n eigen hachje moet denken. Ik zal op m'n tellen passen en heb maar geen zorgen, want ik weet wat ik doe. Binnen twee dagen hebt u ge garandeerd de hele partij ruwe ta bak veilig onder dak". ,;Dat is nodig ook, want de grondstoffen beginnen schaars te worden, en ais er geen nieuwe aanvoer komt zou ik sommige le den-van-m'n personeel zelfs moe ten ontslaan". Met een laatste ver zekering, dat alles in orde zou ko men, namen de mannen afscheid van elkaar waarna ieder zijns weegs ging. Bij de douane was het inmiddels niet onbekend gebleven, dat er 'n auto aan het smokkelfront ope reerde in de buurt van Waldkerk. In razende vaart was enkele dagen geleden een chauffeur aan het stopsein van die ambtenaren voor bij gesneld, en ook hadden grens bewakers al eens het gezoem van motoren tijdens de nacht op een stille landweg gehoord. Men had bevel gekregen om met alle moge lijke middelen te pogen de auto smokkelaar in de val te krijgen. Piet Houter wist, dat de risico's er niet geringer op geworden wa ren, en dat vooral de felle Kempen een gevaarlijke tegenstander voor hem was. Maar hij wist zich wel te redden. Hiji liet de eerste vracht wagen van de firma Röters uitkla ren en zorgde ervoor, dat de daar door verkregen papieren snel 'te ruggebracht werden om ze daarna voor de volgende wagens dienst te laten doen. Drie transporten kwa men op die manier ongecontroleerd de grens over. De vierde wagen werd echter door Kempen aange houden. Kalm toonde de chauffeur de grenspapieren. Kempen drukte er zijn stempel op en onderzocht dt wagen. Alles was in orde. „U bent vanaf het douanekan toor tot hier al een heel tijdje on derweg" merkte hij op met ver wijzen naar de afstenrpelingstijden, die op het kantoor op de papieren waren aangebracht. „Dat kan zijn", gaf de chauffeur toe, „maar vlak voor de grens kreeg ik nog panne en dat heeft me heel wat opont houd veroorzaakt". „Dat verandert de zaak, ga maar door!" De chauffeur- Lemmen haalde opgelucht adem. Dat was op het nippertje. En er stonden nog twee wagens te wachten, waarvoor de truc niet me_er zou opgaan. Piet Houter, die persoonlijk de overtocht van de transporten leid de, wist raad. Het ging niet aan nog eens een wagen volledig te la ten uitklaren. Dat zou weliswaar de eenvoudigste en zekerste weg zijn geweest, maar het zou te duur uitvallen en Röters had z'n steek penningen niet voor niets gegeven. „Er rest, me geen andere keus dan mee te rijden", dacht hij. De volgende wagen, ingezet op een weinig gebruikte route, passeerde zonder incidenten de grens. Maar de laatste werd wee aangehouden en weer stond daar Jan Kempen. Verbaasd zag deze zijn collega naast de chauffeur zitten. ,Jij hier, collega Houter?" vroeg hij arg wanend. „Ja ik. Het zaakje scheen mij niet helemaal pluis te zijn. Daarom heb ik de chauffeur ge vraagd even langs het kantoor te rijden". „Nou, dan wil ik je hel pen en ook even meerijden". „Neen, dank je. Als er een succes je te boeken valt dan wil ik de eer daarvan aan mijzelf houden". Jan Kempen voelde de steek en trad terug. „Ga je gang" beduidde hij en liet de wagen passeren. Maar helemaal vertrouwde hij het niet. Die Houter beviel hem niet. Met zou hem niet verwonderen, als die nog eens tegen de lamp liep. Nou op zijn genade behoefde hij niet te rekenen. Bij het douanekantoor onder wierp Houte de wagen aan een uit gebreid onderzoek, maar hij moest z'n chef mededelen, dat hij niets bijzonders had kunnen vinden. En enige tijd later ontving hij een be risping, dat hij niet zo openlijk 'n goed bekend staande firma als die van Röters van smokkelarij moest verdenken. Piet Houter nam de terechtwijs zing zonder blikken of blozen in ontvangst, die kon hij wel'op de koop toenemen. (Wordt vervolgd.) KANAAL TERNEUZEN-GENT SCHEEPVAARTBEWEGING van vrijdag 9 mei (na 11 uur) tot zondag 11 mei ^tótJLj? uur) Bestemd voor Tertibifzen 9 mei: Continent, 401 dw (Ned.) 10 mei: Bore VIII, 1065 dwt (Fin) Cadens, 920 dwt (Ned.) Audacia, 375 dwt (Ned.) Severoles, 5900 dwt (Rus) Steady, 475 dwt (Ned.) Albert V, 535 dwt (Ned.) 11 mei: Yew Mount, 1350 dwt (Eng.) Voor Sas van Gent 11 mei: Martina, 860 dwt (W.-Dld) Gepasseerd naar Gent 9 mei: Falco 984 dwt (Ned.) Anholt, 600 dwt (Ned.) 10 mei: Serene Med, 6136 dwt (Griek) Falco, 984 dwt (Ned.) Klaus Jageman, 444 dwt (W.-Dld) Laust Maersk, 46.350 dwt (Deen Koserow, 563 dwt (O.-Did Peter Sonne, 775 dwt (Deen) Annelies K., 620 dwt (W.-Dld) Pelikan, 1665 dwt (Zweed) Jacob Teekman, 520 dwt (Ned.) Falco, 984 dwt (Ned.) Diligentia, 670 dwt (Ned.) Polinnia, 26.018 dwt (Ital.) 11 mei: Ray Favila, 2850 dwt (Spanje) Tanja, 540 dwt (W.-Dld) Rönndiek, 1162 (W.-Dld) Peter Freese, 1650 dwt (Zweed) Falco, 984 dwt (Ned.) Vertrokken van Terneuzen 9 mei: Yorkshire, 12.000 dwt (Eng.) 10 mei: Sara Elizabeth, 1030 dwt (Curagao) Favoriet, 790 dwt (Ned.) Continent, 401 dwt (Ned.) 11 mei: Cadans, 920 dwt (Ned.) Van Sas van Gent 10 mei: Germania, 1100 dwt (W.-Dld) Gepasseerd van Gent 9 mei: Antilope, 984 dwt (W.-Dld) Qlowe, 600 dwt (O.-Dld) Berd, 820 dwt (W.-Dld) Lietzow, 600 dwt (W.-Dld) Stokktind, 1150 dwt (Noor i Falco, 984 dwt (Ned.) 10 mei: Silver Merlin, 1910 dwt (Eng.) Lomonosovo, 3400 dwt (Rus) Fastnet, 795 dwt (Panama) Bore VIII, 1065 dwt (Fin) Falco. 984 dwt (Ned.) Anholt, 600 dwt (Ned.) Pax, 2840 dwt (Noor) Audacia, 375 dwt (Ned.) 11 mei: Falco, 984 dwt (Ned.) Garnes, 3600 dwt (Noor) Carlos Manuel de Caspedes, 10.244 dwt (Spanje)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 2