Siemens/A.E.G. bouwen
kerncentrale van P.Z.E.M. in Borssele
Meer dan 6 miljard!
RAIFFEISENBAWK
TERNEUZEN
A.N.W.B. en rijkspolitie voorbereid
op paasdagen.
Raad van Europa verklaart de oorlog aanbet lawaai
China laat
omgebrachte
jachten vrij
Pagina 4
OE VRIJE ZEEUW
Zaterdag 5 april 1969
Nederlandse industrie zal voor
76 procent leveren
Tot 450 megawatt
Uitstel
INDONESISCHE
OFFICIEREN
SLECHTE BETALERS
350 miljoen
(y8.ooo.oeo.ooo<—
Uitslag prijsvraag
nieuw kinderboek
Zwarle panters
wilden
warenhuizen
in New York
opblazen
De betekenis
van de censuur in
Tsjecho-Slowakije
De zuiveringen
In Poerwodadl
De directie van de Provinciale
Zeeuwse Elektriciteits Maatschap
pij heeft vrijdag meegedeeld, dat
aan de Nederlandse Siemens maat
schappij, vertegenwoordiger van
Kraftwerk Union in Erlangen
(Did.), opdracht is verstrekt tot
het bouwen van de 450 megawatt
kerncentrale in Borssele.
Kraftwerk Union is een recent
opgerichte combinatie van Sie
mens en AEG. De toelevering voor
de centrale zal voor 76 door de
Nederlandse industrie geschieden,
waarbij in de termen vallen onder
anderen de Riin/Schelde groep en
Werkspoor/VMF.
Afgesproken is, dat Siemens zo
spoedig mogelijk een consortium
zal vormen met de Nederlandse
bedrijven, die aan de bouw deel
nemen. Een offerte van Westing-
house/Neratoom is tot het laatste
moment in beraad gehouden, maar
men heeft de voorkeur gegeven
aan de Siemens-offerte.
De centrale, die een vermogen
krijgt van 400 megawatt netto, die
na een korte bedrijfstijd zal wor
den verhoogd tot 450 megawatt,
wordt uitgerust met een druk-
waterreactor volgens een ontwerp
van Siemens met een warmtever-
mogen van 1,3 miljoen kilowatt,
opgewekt in twee koelcircuits. Als
brandstof dient 3 verrijkt ura
nium 235. De reactorkern zal be
staan uit 121 snlijtstofelementen,
terwijl het spliitingsproces wordt
geregeld door 32 regelstaven. De
reactor met insluitingsysteem
wordt ondergebracht in een bol
vormig reactorgebouw en wordt
gekoeld met water, dat in de reac
tor wordt verwarmd tot 315 gra
den Celcius. Dit koelwater levert
de warmte aan de stoomgenera
toren, die de stoom opwekken
voor de tubogenerator die de
elektriciteit levert.
Radioactieve
afvalstoffen
De stalen bol met de reactor
installatie heeft een diameter van
45 meter en zal door een dikke
betonnen mantel worden omgeven
die op een afstand van 1 meter de
stalen bol omhult. De ruimte tus
sen de stalen bol en de betonnen
ommanteling is op een afzuig-
ssyteem aangesloten. De vloeibare
radioactieve afvalstoffen worden
ingedikt in speciale vaten verpakt
en opgeslagen.
Voor het opwekken van electri-
sche energie is een 400/450 m.w.
turbineagregaat met een toerental
van 3000 omwentelingen per mi
nuut geprojecteerd. De gehele
stoomtechnische installatie incl.
de machinezaal komt in haar op
zet overeen met een conventionele
thermische centrale. Het in de tur
bineagregaat met een spanning van
21 kilovolt opgewekte vermogen
wordt door middel van een ma
chinetransformator tot 150 kw ge
transformeerd en vervolgens aan
het openbare net afgegeven.
Bij de bouw van de centrale zal
gebruik gemaakt worden van de
ervaringen ongedaan bij de bouw
van de centrale Dodewaard. De
gemeenschappelijke kernenergie
centrale Nederland (GKN) heeft
reeds een belangrijk aandeel ge
had in de evaluatie van de offertes
maar zal daarnaast optreden als
adviseur tijdens de bouw voor de
PZEM.
Het was de bedoeling reeds op
31 maart mee te delen door wie
de centrale zou worden gebouwd.
De directie van de PZEM deelt
naar aanleiding hiervan nog het
volgende mee:
„Van de zijde van de groep Wes-
tinghouse-Neratoom werd echter
met grote aandrang om uitstel ver
zocht teneinde nog in de gelegen
heid te zijn belangrijke aanvullen
de gegevens te verstrekken. Ener
zijds hadden deze betrekking op de
Ongeveer 40 hotels in west-
Java hebben hun deuren moe
ten sluiten doordat ingekwar
tierde officieren 'hun rekeningen
niet betalen, aldus het persbu
reau Antara.
De hotels konden door gebrek
aan inkomsten de gas-, water-,
elektriciteits- en telefoonreke
ningen niet voldoen en, de plaat
selijke autoriteiten hadden ge
weigerd in te gaan op een ver
zoek van het militair bestuur
van west-Java om de hotels die
onderdak verschaffen aan offi
cieren en hun gezinnen finan
ciële tegemoetkomingen te ge
ven.
financiële zijde van de offerte
doch anderzijds had dit ten doel
te technische factoren van de aan
geboden installaties nader toe te
lichten. Hiertoe zijn o.a. de heren
H. W. Jones, vice president en T.
H. Evans, persoonlijk assistent van
de president van Westinghouse
Electric International Comp. Ame
rika, en de heer Bonanni, president
van cte Westinghouse International
Betonic Power Comp. te Genève,
overgekomen om tezamen met
vertegenwoordigers van de Nera-
toomgroep deze aanvullende in
formatie te verschaffen.
Dit uitstel van onze beslissing
werd verleend hoewel dit in tegen
spraak was met de overeenge
komen termijn met zowel Wes
tinghouse Neratoom als alle ove
rige offertegevers. Gezien het
grote belang dat Neratoom in het
bijzonder hechtte aan de samen
werking Westinghouse-Nederland-
se industrie, zijn wij op dit ver
zoek ingegaan.
Het resultaat van deze onder
handelingen was echter niet van
dien aard dat er een verschil ont
stond in de rangorde van de of
ferte. Nadat Westinghouse Nera
toom de laatste gegevens waren
overhandigd woensdag tegen 1
uur 's middags, werd ook 's avonds,
na een laatste overleg met Sie
mens, besloten de opdracht aan
laatstgenoemde te verlenen. De
zelfde avond tegen 11.30 uur wer
den de overige offertegevers per
brief op de hoogte gebracht van
hun afschrijving.
Vorengenoemd besluit werd ge
nomen op grond van economische
en technische overwegingen. De
V/estinghouse-groep had daarbij 't
voordeel meer eenheden gebouwd
te hebben dan Siemens. Doch Sie
mens was qua aanneemsom be
langrijk gunstiger, heeft intussen
ook reeds meerdere eenheden ge
bouwd en heeft know how verkre
gen o.a. door zijn bindingen met
Westinghouse. De verschillende of
fertes lagen vrij dicht bij elkaar,
uitgezonderd die van Westing
house Neratoom".
De totale investering voor de
kerncentrale Borssele, inclusief de
op korte termijn nog op te richten
conventionele eenheid, beloopt on
geveer 350 miljoen gulden.
Dat is het totaal spaartegoed bij de boerenleen
banken, aangesloten bij de Coöp. Centrale Raif-
feisenbank te Utrecht Ruim zes miljard gul
den. Ook U kunt profiteren van de gunstige
voorwaarden.
Er ligt een spaarboekje voor U klaar bij de
de spaarbank mat volladige bankservice
Donderdag was men nog bezig
met pogingen het Nederlandse
binnvaart-tankschip „Chemgas-
10", dat na een ontploffing in
brand is gevlogen, te blussen. De
schade wordt op verscheidene
honderdduizenden guldens ge
schat. Het einde van de brand
was vrijdagavond nog niet
in zicht. Volgens de politie be
staat nog steeds gevaar voor ex
plosies, reden waarom de afzet
ting van het havengebied nog niet
is opgeheven. Brandweerploegen
lossen elkaar af bij de bestrij
ding van het vuur.
TERNEUZEN
AXEL
Noordstraat 6
WALSTBAAT t/BEETHOVENHOF 128
SLUISKIL HOEK
Ir. C. Lelypleln 12 Jnlianastraat 13
De door de stichting kinderbe-
langen in Amsterdam in septem
ber 1968 met steun van het fonds
voor de letteren uitgeschreven
prijsvraag voor een nieuw kin
derboek heeft tot resultaat gehad,
dat het bestuur der stichting op
eenstemmige aanbeveling van de
jury de prijs heeft toegekend aan
mevr. A. Schouten te Heemstede,
auteur van het manuscript „het
teken van Wichart". De uitrei
king van de prijs zal op een nader
aan te kondigen dag plaats vin
den.
Mochten zich tijdens de Paas
dagen op de wegen filevorming
en daarmee samenhangende ver
tragingen voordoen, dan zullen
A.N.W.B. en rijkspolitie de weg
gebruikers vla de Hilversumse
zenders op de hoogte houden
van de toestand op de doorgaan
de wegen. Het verstrekken even
wel van alfa individuele telefo
nische informaties zal uitsluitend
via de verkeersinformatiedienst
van de A.N.W.B. (070 - 814381)
plaatsvinden.
De rijkspolitie heeft een maxi
mum aantal surveillancevoertui
gen beschikbaar om aan even
tuele verkeerscongesties 't hoofd
te kunnen bieden. Voor de auto
snelwegen wordt een aantal sur
veillancevoertuigen en solomo
toren ingezet. Deze laatste kun
nen door hun geringe omvang en
Tot ons aller ongeluk zijn wij voortdurend
blootgesteld aan lawaai, want win bronnen
zijn vele: machines op bouwterreinen,
motorvoertuigen, vliegtuigen, treinen, om
er slechts enkele te noemen. De Raad van
Europa verlaat haar traditionele neutrali
teitspositie en verklaart de oorlog aan het
ziekteveroorzakend lawaai; nadat zij de
oorzaken heeft aangegeven, beveelt ze een
onderricht aan tegen het lawaai: eerst op
de scholr,;» natuurlijk, maar eveneens op
het niveau van de arbeiders, technici, ar
chitecten en stedebouwkundigen; de eer
sten om hen onnodig lawaai te doen ver
mijden en de laatsten om hen er toe aan te
zetten geluidloze woningen en steden te
bouwen en te verwezenlijken. Zij beveelt
eveneens aan campagnes tegen het lawaai
te voeren, maar op voorwaarde dat dit ge
luidloos geschiedt! Dit noemt zij de ge
luidloze strijd tegen het lawaai.
Maar eerst: wat is lawaai? Het is moeilijk
te definiëren, want het hangt niet van zijn
geluidssterkte af: luide muziek kan mooi
blijven terwijl muizengeritsel onaange
naam in het oor klinkt; het geluid van een
racewagen kan prettig zijn voor de cou
reur, maar voor de omwonenden van een
racecircuit is het onverdraaglijk: sommi
gen vinden de Beatles fantastisch, maar
weer anderen ondervinden hinder van de
nieuwe klanken die zij voortbrengen.
Lawaai is in feite elke klank die een scha
delijke uitwerking heeft, d.w.z. wanneer
er hinder ontstaat. Volgens de Wereld Ge
zondheids Organisatie (W.G.O.)is gezond
heidstoestand een „toestand van integraal
lichamelijk, mentaal en sociaal welzijn";
dus zodra lawaai hinder veroorzaakt, tast
het de gezondheid aan.
IS LAWAAI DODELIJK?
Behalve traumatische doofheid en be
roepsziekten van bepaalde arbeiders be
staan er geen bewijzen van blijvende aan
doeningen van het gehoor, veroorzaakt
door het stadslawaai. Wij dienen echter op
te merken dat sinds een tiental jaren het
niveau van het stadslawaai steeds sneller
stijgt en dat dit op den duur ernstige ge
volgen voor het gehoor zou kunnen heb
ben, als wij hier niet tegen optreden.
De gevolgen van het lawaai óp het orga
nisme zijn talrijk en duidelijk vastgesetld:
duizelngen;
vermindering van de gezichtsscherpte;
reacties tengevolge van prikkelingen
van het vegetatieve zenuwstelsel, zoals
periferische vaatkrampen, verhoging
van de hartslag en bloeddruk;
vermoeidheid van spieren, verminde
ring van het rendement en de behen
digheid;
verandering van bepaalde afscheidin
gen (maagzuur met spUsvertering»-
stoornissen, uitwerkingen op het endo-
crlnologlsche stelsel en dat van de
lichaamstroel):
vele zenuwstoornissen zoals vermin
derde concentratie en aandacht (slecht
fysiologisch opnemingsvermogen, hu
meursverandering, manie van kalme
rende middelen), verminderde hersen-
werking en een algemene vermoeid
heid van de zenuwen, de oorzaak van
ongelukken, verkeerde handelingen en
kleiner rendement, enz.
Men geeft in het algemeen toe dat deze
uitwerkingen van tijdelijk aard zijn en
ophouden zodra het lawaai dat ze verwekt
heeft, ophoudt: maar men heeft gecon
stateerd dat hoe langer het lawaai aan
houdt, hoe langer de herstellingsperiode
is. Dit geldt eigenlijk alleen voor de orga
nische aandoeningen; het zou anders kun
nen verlopen met zenuwstoornissen, waar
van sommige de neiging vertonen voort te
duren, bijv. bepaalde bijkomende ver
schijnselen zoals verslaafdheid aan kalme
rende, verdovende of slaapmiddelen.
WIE MAAKT LAWAAI?
Wij zouden hier bijna op antwoorden: alles
en iedereen. Het is nauwelijks overdreven:
schreeuwende kinderen op de speelplaats
van een schooi kunnen evenveel hinderen
(hoewel op 'n andere manier) dan machi
nes op bouwterreinen of vrachtauto's. De
bronnen van lawaai zijn talrijk en onze
strijd moet reeds daar beginnen.
Het lawaai vn bouwterreinen kan zodanig
verminderd worden dat het niet langer
hinderend is (en dit zou verplicht gesteld
moeten worden in de steden, in de nabij
heid van scholen en ziekenhuizen)tot nu
toe heeft men te weinig belang gehecht
aan beschermende schuttingen waarmee
de luidruchtige machines omringd zouden
moeten worden; deze schuttingen absor
beren een deel van het lawaai en zijn hoog
genoeg om de rest opwaarts te sturen en
aldus de horizontale spreiding tegen te
gaan; explosiemotoren (pneumatische
hamers, betonmolens, hijskranen) kunnen
zodanig gebouwd en omgebouwd worden
dat ze minder lawaai maken of kunnen
door elektrische motoren vervangen wor
den. Waarom zijn de gebruikers van bouw
terreinen er zo op tegen hun machines om
te bouwen? Omdat een „geluidloos" bouw
terrein duurder zou zijn. Dit geldt niet
alleen voor de machines op bouwterreinen,
maar in 't algemeen voor elke machine die
een explosiemotor heeft (voertuigen,
vliegtuigen, schepen, enz.): het rendement
is soms wat lager door de toepassing van
een knaldemper. Echter het effect van
deze voor de vermindering van het geluid
is zelfs voor vliegtuigen doeltreffend ge
bleken.
Wat de voertuigen betreft, wordt de be
volking vooral gehinderd door vracht
wagen® ipet hun luidruchtige motoren bij
volle belading. Het reeds excessieve
lawaai wordt nog eens vermeerderd door
het schokken van slecht gestuwde planken
en bajken en door bet klapperen van
slecht sluitende metalen deuren; daarbij
komt nog het knarsen van remmen. Erg
luidruchtig zijn ook de rijwielen met
motor, waarvan de knaldempers slecht
onderhouden (of zelfs weggehaald) wor
den en daardoor de meeste last veroor
zaken: toch zijn bepaalde fabrikanten er
in geslaagd geluidloze bromfietsen te ma
ken.
Men kan het lawaai van stations in ste
den eveneens beperken, zowel door min
der luidruchtige locomotieven voor het
rangeren te gebruiken en dit werk 's
nachts te verbieden als door geluidssigna
len en sterke luidsprekers niet toe te laten.
Blijft tenslotte nog het probleeem van de
vliegtuigen. Men heeft getracht het lawaai
reeds bij de constructie te verminderen;
het vliegen boven dicht bevolkte agglome
raties is verboden en verplichte vliegrou
tes zijn voorgeschreven; in bepaalde lan
den helpt de overheid de omwonenden
van vliegvelden bij de akoestische isolatie
van hun huizen.
STRIJDEN OP ALLE FRONTEN
Daar lawaai zich alom bevindt, moeten we
op alle fronten strijden. In de eerste plaats
moeten geluidsnormen vastgesteld worden
voor flats, scholen, ziekenhuizen, indus
trieterreinen en stadswijken. Vervolgens
alles in het werk stellen opdat men zich
aan deze normen houdt.
Bij het bouwen van steden moet rekening
gehouden worden met dit „zoeken naar
geluidloosheid": men moet bijvoorbeeld
zorgen voor speelplaatsen voor de jeugd
met banen voor bromfietsen die ver buiten
de bebouwde kom liggen; elk vestigings-
projekt voor nieuwe industrieën moet
nauwkeurig bestudeerd worden met 't oog
op eventueel toekomstig lawaai.
Wij moeten eveneens elk onnodig lawaai
vermijden dat door onachtzaamheid ver
oorzaakt wordt en waarbij we de even
tuele gevolgen volledig uit het oog ver
liezen: de schoolprogramma's zouden les
sen moeten bevatten over de schadelijke
werking van het lawaai en de middelen
het te vermijden; chauffeurs, monteurs en
bouwarbeiders zouden opgeleid moeten
worden in de strijd tegen de te vermijden
geluiden; vakopleiding (voor architecten,
stedebouwkundigen, civiel-ingenieurs,
doktoren, onderwijzers) zouden studies
moeten bevatten over lawaaiverminde-
ring.
Het door de Raad van Europa aan haar
18 Leden-Staten aanbevolen programma is
uitgebreid en moeilijk te verwezenlijken:
het streven naar geluidloosheid stuit op
luidruchtige gewoontes die langzamer
hand de lucht vervuild hebben; bovendien
brengt het vele kosten met zich mee: ge
luidloze bouwterreinen, beter geïsoleerde
woningen, dat is duur. De regeringen kun
nen op dit gebied echter veel goeds doen:
zo zijn in Oostenrijk bijzonder geluidloze
automobielen gedeeltelijk van belasting
ontheven, hetgeen de fabrikanten zou
moeten beïnvloeden. Maar tegenover de
kosten van geluidloosheid moeten wij de
prijs van de gezondheid tot zijn recht laten
komen.
grote wendbaarheid bedreigde
punten op de wegen sneller be
reiken.
In ieder geval zullen, op Twee
de Paasdag, twee vliegtuigen van
de dienst luchtvaart van het
korps rijkspolitie beschikbaar
zijn voor verkeerstoezicht uit de
lucht.
Bij de A.N.W.B. staat geduren
de het Paasweekend reserveper-
soneel klaar om bij drukte de
wegenwacht te versterken, ter
wijl ook bij de centrale informa
tie extra personeel gereed wordt
gehouden voor de verkeersinfor
maties.
Tijdens de te verwachten piek-
Eenentwintig leden van de Ame
rikaanse militante zwarte-panter-
organisaties zijn woensdag in staat
van beschuldiging gesteld, omdat
zij plannen zouden hebben be
raamd tijdens de paasdrukte bom
aanslagen on verscheidene waren
huizen in New York te plegen.
De eerste aanslag zou dan don
derdag moeten gebeuren. Tegelijk
zouden een politiebureau en een
spoorlijn doelwit van bomaansla
gen zijn.
De samenzweerders hadden vol
gens de politie aanslagen op vijf
warenhuizen In Manhattan be
raamd. De exolosieven zouden ge
plaatst worden In de buurt van
verfwaren, licht ontvlambaar ma
teriaal en droge goederen. Bij de
arrestaties ziin wapens, explosie
ven en zelfgemaakte bommen ge
vonden. Elf van de beschuldigden
rijn in een gevangenis in Newark
opgesloten. Tegen de overigen
loopt een aanhoudingsbevel.
Jaroslav Havelka, voorzitter
van de staatscommissie voor de
voorlichting en de pers, heeft
vrij dagmorgen in een vraagge
sprek met een verslaggever van
..Rude Pravo", het blad van de
Tsjechoslowaakse communisti
sche partij, nader uiteengezet
wat de na de jongste anti-Rus
sische rellen weer in Tsjecho-
Slowakije ingevoerde perscen-
suur in feite inhoudt.
Er zal voortaan op worden
toegezien, aldus Havelka, dat er
in de pers geen opvattingen en
standpunten worden weergege
ven die gericht zijn tegen de
Tsjechoslowaakse communisti
sche partij, haar vertegenwoor
digers en haar leidende rol in
de samenleving.
De pers mag ook geen aanval
len of „schimpscheuten" publi
ceren, gericht tegen de Sowjet-
Unie en andere landen leden
van de verdragsorganisatie van
Warschau of tegen het bondge
nootschap van Tsjecho-Slowakije
met deze landen. Ook aanvallen
en gescheld op militaire eenhe
den van de bondgenoten die in
Tsjecho-Slowakije zijn gelegerd,
op de president van de republiek
en andere regeringsleiders en
op de politiek van (het nationale
front ziin verboden, evenals het
verstrekken van inlichtingen die
gevaariyk kunnen zijn voor de
binnenlandse veiligheid.
uren zijn 5 ambulances van het
Nederlandse Rode Kruis beschik
baar. De ambulances zijn gesta
tioneerd te Linschoten, Virike-
veen, Driebergen, Vianen en Wil
lemsdorp. Zy kunnen surveille
ren op de hun toegewezen weg-
vakken van de autosnelwegen.
De ambulances hebben een mo
bilofoonverbinding met de ver-
keerscentrale te Driebergen. Daar
vandaan kunnen ze worden gedi
rigeerd naar ongevalsplaatsen en
eventuele slachtoffers van ver
keersongevallen snel afvoeren.
De rijkswaterstaat zal de door
gaande wegen zoveel mogelijk
vrijgeven voor het verkeer.
Er is een aantal punten, waar
het verkeer bij drukte moeilijk
heden kan ondervinden, zoals
het verkeersplein Hoevelaken,
met als verlengstuk de weg Hoe
velakenNaarden, het traject
Bergen op ZoomMiddelburg,
de noord-zuidverbinding door
Den Bosch, met als verlengstuk
EindhovenWeert, het traject
ZandvoortHilversum via Aals
meer en het traject Schiphol
Amstelveenaansluiting rijks-
weg 2.
Voor zover nodig zal bij deze
en eventuele andere knelpunten
extra politietoezicht worden ge
houden, aldus een mededeling
van de verkeersinformatie A.N.
W.B.-rijkspolitie.
China heeft donderdag drie jach
ten die afkomstig ziin uit Hong
kong laten vertrekken na ze ruim
anderhalve maand te hebben vast
gehouden. De iachten, aan boord
waarvan zich totaal viiftien men
sen bevonden, werden 16 februari
op een ze'ltocht van Hongkong
naar het Portugese Macao aange
houden en ODgebracht.
Een regeringswoordvoerder in
Hongkong zei dat vliegtuigen naar
de scheenies zoeken maar ze nog
niet hebben gezien.
Twee jachten met 13 opvaren
den ziin donderdag de haven van
Hongkong binnengevaren. Omtrent
het derde jacht is nog niets be
kend.
Het derde jacht met twee Ame
rikanen wordt nog door de Chine
zen vastpehouden. Aan boord van
de vriigelaten lachten bevonden
zich twee Engelsen, drie Zweden,
een Fransman, twee Amerikanen,
een Australisch meisje en vier Chi
nese bemanningsleden.
Men weet niet waarom het jacht
met de twee Amerikanen nog
wordt vastgehouden, maar, vol
gens berichten na de aanhouding,
zou er moderne elektronische ap
paratuur zijn geweest.
Sinds de mislukte communis
tische staatsgreep van oktober
1965 is in het regentschap Poer-
wodadi in midden-Java 30 pro
cent van het ambtenarenkorps
weggezuiverd, zo heeft het be
stuurshoofd van het regentschap,
raden Mardjaban, in een vraag
gesprek met het dagblad Noe-
santara verklaard.
De actie tegen de communis
ten in het gebied wordt volgens
hem voortgezet, waarbij ook het
burgerlijk verdedigingskorps is
ingeschakeld.
De raden zei dat de berichten
over de afslachting van 3000 po
litieke gevangenen in het ge
bied veel onrust hadden veroor
zaakt en dat de plaatselijke auto
riteiten thans alles in het werk
stellen om de bevolking „cor
recte voorlichting" over de zui
veringsacties te geven.
Hij erkende dat er moeiiyk-
heden zijn ontstaan by de finan
ciering van de voeding der po
litieke gevangenen en dat vele
bewoners van het gebied pro
testeren tegen de hoge onder
houdskosten.