PROVINCIAAL NIEUWS
De bootmannen
kregen goede buren
Zeeland-route bijzonder in trek
VRIJDAG WAS HET VRIJ DRUK
OP DE NEDERLANDSE AUTOWEGEN
Scheepvaart op
Gent - dank zij
nieuwe zeesluis
te Terneuzen -
toegenomen
Nationale Garde
in Chicago
opgeroepen
7 abakshandelaar
en nieuwe loodsen
ZWEEDSE ERTS SUPERTANKER
AAN DE GROND IIJ BAARLAND
Gedeelte van de ladhs; overgeslagen
Vakmanschap
is
meesterschap
Oude verhalen rond de
«nieuwe» sluis
Uw sleutel tot opgewekter autorijden is King.
Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie"
waardoor u nèt'iets sneller reageert. Omdat King
stimuleert en activeert. Natuurzuivere King
houdt monden fris en mensen monter.
Terneuzen
Biervliet
Breskens
KANAAL
TERNEUZEN-GENT
Bruinisse
Haamstede
Öostburg
Bierkenners
vragen
Russische vloot
op oefening in de
Atlantische Oceaan
v.
18 sleepboten trokken tevergeefs
ZaterdagS april 1969
DE VTITTF 7F.F.TTW
Pairfna 3
Natuurzuiver
Brandweer
rukte tweemaal uit
Vrijdagmorgen ontstond brand
op het binnenschip „Cito", lig
gende aan de nieuwe kade (kraan
10), vermoedelijk ten gevolge
van een lek in de gasolietank,
waardoor de olie op de hete uit
laat kon vloeien.
De brandweer rukte met twee
wagens uit, en de blusboot van
de rederij Muller verleende assis
tentie. Er ontstond enige schade
in de machinekamer.
Tegen twee uur moest de brand
weer opnieuw uitrukken voor het
blussen van een grasbrand in de
oude leiding aan de van Steen
bergenlaan, waar kinderen met
lucifers hadden gespeeld.
Overplaatsing
De opperwachtmeester der
rijkspolitie J. Puijsseleyr te Bier
vliet is met ingang van 1 mei a.s.
overgeplaatst naar St. Jansteen.
Automobilist verdronken
Op de provinciale weg van Hoek
naar Biervliet is gisteravond om
streeks half zeven een dodelijk
ongeluk gebeurd, waarvan de
69-jarige F. D. uit Biervliet het
slachtoffer is geworden. Hij wil
de met zijn auto een andere auto
inhalen en geraakte in een slip
waardoor hij in de berm van de
weg terechtkwam. De wagen
sloeg over de kop en kwam in een
langs de weg lopende watergang
terecht. De man is in de wagen
verdronken.
Medailles en oorkondes
voor sportlieden
In „De Uitkomst" heeft de
huldiging plaats gehad van per
sonen en verenigingen die in het
ZEEVAARTNIEUWS
Van donderdag 3 april (na 15 u.)
tot vrijdag 4 april (15 uur)
Bestemd voor Terneuzen:
3 april:
Gasselte, 310 dwt (Ned.)
Ardglen, 1338 dwt (Eng.)
Lady Serena, 361 dwt (Eng.)
Jell, 480 dwt (Ned.)
Reest, 550 dwt (Suriname)
4 april:
Cornishbrook, 2400 dwt (Eng.)
Continent, 401 dwt (Ned.)
Timo, 260 dwt (Ned.)
Swift, 340 dwt (Ned.)
TaSman, 330 dwt (Ned.)
Voor Sluiskil:
4 april:
Polaris, 450 dwt (Ned.
Voor Sas van Gent:
4 april:
Jan Hamn, 625 dwt (W.-Dld.)
Voor Axelse Sassing:
4 april:
Arion, 260 dwt (Ned.)
Gepasseerd naar Gent:
3 april:
Jürgen Priess, 630 dwt (Deen)
Falco, 984 dwt (Ned.)
Pommern, 700 dwt (W.-Dld)
Texaco Norge, 20.200 dwt (Noor)
4 april:
Frederic T. Everaard, 2488 b.r.t.
(Eng.)
Annelies, 315 dwt (W.-Dld)
Zingst, 563 dwt (O.-Dld)
Lanrick, 1125 dwt (Eng.)
Oma, 705 dwt (Fin)
Basil, 4477 dwt (Liberiaan)
Istra, 3592 dwt (Rus)
Staffan, 1125 dwt (Ned.)
Gepasseerd van Gent:
3 april:
Araton, 3690 dwt (Zweed)
Fryken, 1243 dwt (W.-Dld)
Don Carlos, 1334 dwt (Zweed)
Granitz, 600 dwt (O.-Dld)
Luhedeich, 840 dwt (W.-Dld)
Kerstin Eva, 550 dwt (W.-Dld)
Albert V, 535 dwt (Ned.)
Ishevkles, 3606 dwt (Rus)
Falco, 985 dwt (Ned.)
Edison, 800 dwt (Ned.)
Rochefort, 10.860 dwt (Frans)
Racknes, 4500 dwt (Noor)
Arco, 738 dwt (Belg)
Lady Serena, 361 dwt (Eng.)
Hohe Linden, 202 dwt (W.-Dld)
Kerstin Eva, 550 dwt (W.-Dld)
4 april:
Baltisky 66, 3607 dwt (Rus)
Wedlooper, 907 dwt (Ned.)
Rochefort, 10.860 dwt (Frans)
Edisoh, 800 (Ned.)
«atas. R25 (SM914I
seizoen '67—''68 op toet gebied
van de georganiseerde vrije-
tijds-besteding buitengewone
prestaties hebben geleverd. Deze
huldiging wordt jaarlijks gehou
den door het gemeentebestuur
van Breskens.
Tijdens deze bijeenkomst bleek
dat Breskens met groot verlan
gen uitziet naar het nieuw tj
bouwen zwembad waarvoor de
plannen bij het provinciaal be
stuur zijn ingediend. Tijdens het
forum dat aan het eind van de
avond werd gehouden bleek dat
er vèrgevorderde plannen be
staan om te komen tot de op
lichting van een sporthal in
West Zeeuws-Vlaanderen.
Wnd. burgemeester v. d. Hooft
reikte de volgende oorkondes en
medailles uit voor geleverde
prestaties:
T. van Schoote bronzen me
daille met oorkonde voor judo-
sport; M. Cambier prestaties
voor zwemmen 4 x 100 m wissel
slag dames, 4 x 100 m vriie sla'"
dames estafette; alsmede E. Bon-
dewel, P. Erasmus en T. van
Quekelberghe, Marjo Nelissen
Zeeuws kampioen 50 m vrije
slag jongens; R. v. Goeije Zeeuws
kampioen op 200 m vrije slag
heren; C. Salomé Zeeuws kam
pioene op 200 m vrije slag da
mes, Zeeuws kampioene 400 m
vrije slag dames, Zeeuws kam
pioene 800 m vrije slag dames,
Zeeuws kampioene 1500 m vrj'
slag dames, behalen Zeeland
beker voor langeafstandswed-
strijden, 4 x 100 vrije slag dames
en 4- x 100 m wisselslag dames
(estafette).
Korfbalvereniging BKC met
14 deelnemers.
Voetbalvereniging Breskens
voor het behalen van het kam
pioenschap in de 4e klas H. ama
teurvoetbal K.N.V.B., district
Zuid I; kampioenschap van
Breskens Al in de klasse 2A,
juniorencompetitie K.N.V.B. afd.
Zeeland.
Hierna werd een inleiding ge
houden door de heer J. den
Hoedt van de Zeeuwse Sport
raad uit Middelburg.
De bouw van 't nieuwe zwem
bad heeft nog steeds de volle
aandacht van het gemeentebe
stuur, aldus wethouder Van der
Hooft. Er is een dringende be
hoefte aan dit bad in verband
met de uitbreiding van de jacht
haven waardoor het huidige
zwembad zal moeten verdwe
nen. De plannen zijn reeds in
gediend bij het provinciaal be
stuur. In overleg met N.V. Zee
bad Breskens is een terr-in ge
vonden nabij de camping om
dat ook voor de toeristen het
zwembad van belang is. Door de
plaatselijke zwemvereniging kan
dan tevens gebruik worden ge
maakt van dit zwembad. Ge
tracht wordt om 'n 50 m bad te
krijgen opdat tevens voor -d-
strijden van dit bad gebruik kan
worden gemaakt. Over de sport
velden kon geen mededeling
worden gedaan daar van Water
staat hierover ook niets is ver
nomen. Een betreurenswaardige
zaak meende men, daar vele ac
tiviteiten op sportgebied worden
afgeremd.
Medegedeeld werd nog dat in
West Zeeuws-Vlaanderen' r n
sporthal zal komen. Men hoopt
dit spoedig openbaar te kunnen
maken.
Vroege aardbeien
Vakmensen en voorlichtings
dienst in de tuinbouw staan met
betrekking tot de vroege komst
van aardbeien in Bruinisse voor
een raadsel. Terwijl elders in Ne
derland de eerste stookkasaard-
beien werden aangeboden (op de
veiling te Kapelle in Zuid-Beve
land deze week vier doosjes)
trekt men op het tuindersbedrijf
van de firma C. Kik en zonen in
Bruinisse de kasaardbeien bij
honderden kilo's. Afgelopen
maandag had men daar een top
dag met 1800 doosjes van twee
ons, maar regelmatig voert het
bedrijf tweemaal per week 1000
doosjes van twee ons aan op de
veiling te Rotterdam. Naast het
vakmanschap van de teler schij
nen toch ook andere factoren de
vroege komst van de aardbei in
Bruinisse in de hand gewerkt te
hebben.
Kind verongelukt
Het 7-jarige jongetje Bram
Landman uit Haamstede is gis
termiddag met zijn fietsje in zijn
woonplaats ten val gekomen en
daarbij zo ernstig gewond dat hij
enige uren later overleed. Het
jongetje had het fietsje die dag
als verjaarsgeschenk gekregen.
Verslag
schooltandartsendienst
Dezer dagen verscheen het ver
slag van de schooltandartsen
dienst in West Zeeuws-Vlaande
ren over het cursusjaar 1967
1968. Hieruit blijkt dat alle lagere
scholen in de streek van deze
dienst gebruik maken, n.l. 34 in
totaaL Veel propaganda voor de
dienst is gemaakt met behulp van
het materiaal van de stichting:
„Het Ivoren Kruis" en voortge
gaan werd met de wedstrijden
tandenpoetsen op de deelnemen
de scholen. Het onderzoek naar
de toestand van de gebitten werd
twee keer per jaar verricht. Van
de 1634 leerlingen namen er 822
deel. Van de niet deelnemende
kinderen was reeds 'n zeer groot
deel bij de eigen tandarts ge
saneerd,. zodat bijna alle school
gaande kinderen onder tandheel
kundige behandeling staan. In
totaal werden o.m. 1781 vullingen
aangebracht op 1631 leerlingen
zodat het vullingsgetal 1,1 be
droeg.
Was het aanvankelijk vrijdag op de Nederlandse wegen niet zó druk
als op andere dagen, enkele uren later kwamen er vrij veel auto's uit
het oosten van ons land naar liet westen. De drukte was groter dan
de rijkspolitie had verwacht. Op de weg van Utrecht naar Den Haag
hebben zich vrijdagochtend een aantal kettingbotsingen voorgedaan,
die de oorzaak waren van filevorming van 7 km lengte. Daarna hebben
zich nog wat kleinere botsingen voorgedaan op de rijksweg van Arn
hem naar Utrecht. Gelukkig was er alleen sprake van enkele licht
gewonden, alsmede blikschade aan de auto'9.
Ook de Zeelandroute heeft vrij veel verkeer te verwerken gekregen
en op de rijkswegen AmsterdamUtrecht en AmsterdamHoevelaken
was sprake van een druk verkeer.
Het totaal beeld van de rijkspolitie was dan ook: Nederland heeft
zijn vrije dag benut.
Het zeevaartverkeer in de
Gentse haven heeft een gunsti
ge evolutie gekend in het jaar
1968.
Aldus werden voor het gehele
iaar 2415 zeeschepen geregis
treerd bij aankomst met een to
tale tonnage van 1.573.614 nMt.
Deze resultaten wijzen on een
vermeerdering van 116 schepen
°u 68.577 nMt ten opzichte van
1967.
Op 19 december 1968 werd de
nieuwe zeesluis te Terneuzen
(toegankelijk voor schenen van
60.000 ton dwt), het verruimd
zeekanaal GentTerneuzen en
bet Sifferdok rtt'cfeel in ge
bruik genomen. Hierin heeft het
zeevaartverkeer een sterke sti
mulans gevonden, waarvan de
invloed thans reeds goed merk
baar is. Er zij slechts aangestipt
dat de gemiddelde scheepsfen-
nemaat van de tussen 19 en 31
december binnengevaren sche
pen 997 nMt bedroeg, wat een
verhoging betekent van 50
ten opzichte van de periode 1
18 december.
Evenals de zeevaart evolueer
de het internationaal goederen
verkeer te Gent op gunstige wij
ze. Jaarcijfers zi.in tot op heden
nog niet bekend. Evenwel be
reikte het internationaal goede
rentransport tijdens het eerste
semester van 1968 een totaal van
5.801.083 metrieke ton, dit is
4.013.300 metrieke ton lossingen
en 1.787.783 metrieke ton ladin
gen. Tegenover het eerste half
jaar 1967 bedroeg de globale
aanwinst 1.166.745 metrieke ton
of 25.17
Vermoedelijk zullen de jaar
resultaten 1968 de 10 miljoen
ton goederen bereiken. Dit cij
fer houdt overigens geen reke
ning met'de door de pijpleiding
ZeebruggeGent aangevoerde
olie.
In Chicago zijn donderdag zes
duizend leden van de nationale
garde in actieve dienst geroepen
in verband met nieuwe rassenon-
lusten aan de vooravond van de
herdenking van de moord op ne
gerleider Martin Luther King, Bij
de ongeregeldheden waarbij
groepen jonge negers door wij
ken trokken waar overwegend
negers wonen, etalageruiten
stukslaand en plunderend, vielen
tien gewonden. Vierentwintig
personen werden gearresteerd.
Onder de gewonden zijn politie
mannen, brandweerlieden, jour
nalisten en fotografen, die door
stenen werden geraakt.
Er zijn meer dan 250 arresta
ties verricht. Het hoofd van de
politie heeft verklaard, dat hoe
wel er geen sprake is van ern
stige rellen, brandstichtingen of
schietpartijen, het gevaar voor 't
verkeer groot genoeg was om de
aanwezigheid van de nationale
garde noodzakelijk te maken.
De zesduizend nationale gar
disten zijn in de omgeving van de
stad ondergebracht.
In zes scholen in de negerwijk
hebben leerlingen na een herden
kingsbijeenkomst voor King ver
nielingen aangericht, die zij op
straat voortzetten. In de loop van
de avond werd het wat rustiger
op straat.
De burgemeester van Chicago
heeft donderdagavond een uit
gaansverbod afgekondigd voor
iedereen beneden de 21 jaar. In
de negerwijk is de verkoop van
vuurwapens, benzine en sterke
drank verboden. In het begin
van de avond deden zich geen on
geregeldheden meer voor. Er zijn
donderdag 22 gewonden geval
len. Een jonge neger, die een ko
gel in de borst kreeg, is er ern
stig aan toe.
De Sowjet-Unie heeft vrijdag
gezegd dat het Russische smal
deel dat zich momenteel op het
noordelijk deel van de Atlanti
sche Oceaan bevindt, normaal op
oefening is. Berichten dat het op
weg was naar de wateren bij
China betitelde admiraal Sergei
Gorsjkov, de bevelhebber van de
Russische marine, in het rege
ringsblad Izwestia als „een pro-
paganda-verzinsel van Bour-
geois-journalisten". De verba
zing die in het westen was uit
gesproken over de verschijning
van het smaldeel toonde aan „dat
de vlootleiders van de Verenigde
Staten en Engeland zich nog niet
hebben losgemaakt van de ge
bruikelijke maar al lang ver
ouderde opvatting, dat de tradi
tionele westerse zeevarende mo
gendheden alleen de zeeën be
heersen aldus admiraal
Gorsjkov. „Ze zullen echter re
kening moeten houden met de
werkelijke machtsverhouding op
zee, of ze wülea of niet".
^MÉj||p
Ji-
Vr->'
Deze heel oude en interessan
te foto met op de achtergrond
de gebouwen van het Neder
landse en het Belgische loods
wezen brengt een Engelse barge
in.beeld, die door de „Klamper"
uit de voormalige nieuwe sluis
„naar zee" wordt gesleept. Die
barges hadden hun tijd lang
zaamaan gehad, evenals de schoe
ners, welke vóór de eerste we
reldoorlog soms wekenlang lig
plaats kozen langs de afgebrok
kelde Schependijk en op de rede
in afwachting van een gunstige
wind.
Twee bomenrijen overscha
duwden de ongelijke „bedekte
weg", die van de Sasse poort
tot het eilandje liep. Links van
de bomen op de foto lag het eer
ste voetbalterrein dat Terneu
zen heeft gekend. De plaatselij
ke verenigingen „Hercules" en
„Sparta" en ook T.F.C. hebben
er gespeeld. Later (in de zomer
van 1920) heeft T.S.C., een com
binatie van T.F.C. en Sparta, het
„eilandje" in gebruik genomen,
nadat het oude veld achter de
havendijk door personeel van
het loodswezen was omgeploegd
en in groentetuintjes herscha
pen.
WILDERNIS
Rechts stond in lang vervlo
gen dagen als een laatste her
innering aan de sluiswerken het
witte huis van ir. De Groot bo
ven op het brede dijkgedeelte
dat naar de bedekte weg voerde.
Naar hem was het „putje van
De Groot" genoemd, aan de oos
telijke en noordelijke zijde om
geven door een dichte en hier
en daar ondoordringbare wil
dernis van meidoornstruiken,
waar zich geheimzinnige kron
kelpaadjes doorheen slingerden
en waar de jeugd van de west
kant rovertje speelde of nesten
zocht, die er in groten getale te
vinden waren.
„NEGRO-HEAD"
Langs de weg naar de sluis
hadden Jozias Bliek en Wieck-
horst (de „Duitser" uit de Dijl:-
straat) daar in, de diepte hun
bergplaatsen voor tabak en si
garetten en shag en „negro-
head" neergezet. Zij sleten hun
voorraden aan de zeeschepen in
de sluis, in de have en des
noods op de rede. Wieckhorst
uit het met allerhande speel
automaten voorziene café aan
het begin van de Dijkstraat had
zich een roeiboot aangeschaft en
voer de schepen vaak al buiten
de haven tegemoet. Jan Oost-
dijk, een jongere halfbroer van
Michiel Steketee, is als 16-jarige
knaap een poosje bii de Duitser
in dienst geweest. Toen hij op
een goede of op een kwade da.'"
eens zo „stom" was mis te pik
ken en 't schip zonder dat Wieck
horst aan boord kon komen,
de haven binnenvoer, ranselde
deze zijn knechtje zo ongenadig
met de helmstok af, dat wij de
arme jongen tot op de sluis hon
den horen roepen.
Jan die de minder welluiden
de bijnaam van „de katteslach-
ter" had, is na de oorlog van
'14'18 naar Amerika vertrok
ken, waar hij bij de kustvaart
is gekomen. Hij is nooit meer in
Terneuzen terug geweest.
Wieckhorst en Joz, Bliek, wel
ke laatste zijn handel op de zee
schepen nog lange jaren heeft
voortgezet, waren bekende figu
ren rond de sluis. Met de boot
mannen, de waterklerken en de
kommiezen stonden ze de sche
nen op te wachten om tijdens
de schuttijden hun zaken af te
werken.
Die „negro-head" was voor
ons het vreemdsoortigste arti
kel dat ze aan de man brachten.
Het was een soort zwaar ge
sausde Engelse tabak die tot
"-epen dicht ineen was geperst
Wij noemden het als jongens
„negoret" of „negeret". De En
gelse matrozen pruimden het en
róókten het ook wel in hun pijp.
evenals trouwens de vroegere
bootmannen zoals Willem van
Aalst, Anton Berwald en de
oude Jan Paling die in de eerste
wereldoorlog nog een tijdlang
in dat voorraadhokje van „de
Duitser" heeft gewoond.
HET HOL VAN DE LEEUW
De tweede foto, van recenter
datum, brengt ons terug bij de
particuliere loodsen, die zoals
we al schreven, hun wachtver-
bliif vlak naast de bootmannen-
wacht hadden geplaatst. Dat was
natuurlijk niet toevallig ge
beurd. Zij wisten drommels goed
dat ze vooral in het begin de
bootmannen nacht en dag nodig
zouden hebben. Toen bijgaande
foto werd gemaakt, waren ze al
door de moeilijkheden heen. Ze
hadden een eigen motorboot in
gebruik genomen en we zien
hier Michiel Steketee (met Dijn)
aan het roer en naast hem Andr.
van Doeselaar, op weg naar een
zeeboot in de haven.
Het is vooral Michiel geweest
die in de beginperiode de koers
heeft aangegeven. Ben Molema.
de eigenliike initiatiefnemer,
had een „motor" naast zich no
dig om op toeren te komen. Wij
hebben hem weifelend en on
zeker over de te volgen weg in
de loodsenwacht zien komen
waar hij om zo te zeggen in het
hol van de leeuw op informaties
uit was. De gouvernementslood-
sen (de rijksloodsen dus) ston
den op dat moment vrij scep
tisch tegenover het „particulie
re" gedoe. Ze geloofden er niet
in en de Nederlandse loodsen
die de eerste wereldoorlog in
Terneuzen hadden doorgebracht
namen dan ook een tamelijk
neutraal standpunt in. Dat wa
ren Onderdiik (A.P.K); Karelse.
Rein van Oppen en Piet Ver
heul. Laatstgenoemde had op 'n
koude en stormachtige winter-
De „Klamper" sleept een Engel-
se barge naar „buiten".
avond het eerste schip voor
Gent na de oorlog de Terneu-
zense haven binnengebracht. De
tocht naar „buiten" om de loods
aan boord te brengen hebben j
wij meegemaakt. Ko van den
Heuvel, Piet Geensen en Michiel
hanteerden de riemen en wij
hadden op de achterbank plaats
genomen naast Verheul, die ons
wat moed insprak, want er
stond een stevige bries uit het,
noordwesten met flinke golven.
GEPOUSSEERD
Steketee was nog roeier (ma
troos), toen Molema voor 1 et
eerst de loodsenwacht opzocht.
Hij hinkte al een hele tijd op
twee gedachten en het kostte
hem moeite tot een besluit te
komen. Michiel zag bij het loods
wezen geen promotie in het ver
schiet. Hij had Piet Geensen
zien vertrekken naar de zee
vaartschool in Groningen om
daar het kustvaartdiploma te
halen, dat toegang tot het lood-
senkorps zou openen. Dit, ge
voegd bij enige moeilijkheden,
van persoonlijke aard, heeft de
doorslag gegeven. Hij had zijn
voelhorens uitgestoken en be
grepen, dat er kansen lagen; hij
kende 't klappen van de zweep
beter dan Ben Molema; hij be
schikte over relaties die voor
..kruiwagens en tractoren" zorg
den en in „no time" veroverden
de particuliere loodsen zich een
olaats op het kanaal (dat im
mers vrij was), die menigeen
hun missunde. Hierbij dient na
drukkelijk gesteld, dat ze hun
werk verstonden en dit was
een eerste vereiste. Ware dit
niet het geval geweest, zij zou
den nooit het vertrouwen van
de kapiteins der schepen hebben
verkregen of dat der cargadoors
en hun vertrouwensmannen, de
waterklerken, hebben behouden.
"VFaar dat ze „gepousseerd" wa
ren, staat buiten alle twijfel en
lat mag nu na zo'n kleine vijftig
iaar zonder bezwaar worden
vastgesteld. Er zijn misschien
wel enkele motieven voor aan
te wijzen.
(Wordt vervolgd).
De loodsen Steketee (met pijp)
en Van Doeselaar in hun eigen
motorboot op weg naar een zee
schip in de haven.
VriVfeetnorgen ls om onge
veer 03.36 uur de Zweedse erfe-
tonker „N"o'ia." aan de grond
«relonen. 100 bovenwaart*"
de lichtboei middctest m>s va*
Baarland. Het achterschip zit
ian de tonnen'iin aan de eren*1
en het voorschip ligt gedeelto-
lük in het midden van het vaar
water. Het scbio meet 44 001 ton
bruto en is eigendom van de re-
derii Tafik-A/B Graengersberg/
Oxeiosund-Stockholm.
Het schip was onderweg v?"
Lower Buchanan naar Antwer-
nen en h*d een dfensrpng van 41
voet. Het is in 1966 gebouwd.
Het schip is geladen met erts
Vrijdagochtend is men er niet
is geslaagd bet vlot te trekken.
De pogingen om het schip met
behuln van achttien sleepboten
's mirfeags bii boog water vlot
te trekken hebben geen resul
taat gehad.
De meeste schepen kunnen bij
hun tocht door de vaargeul van
to Westerscbelde de gedeeltelijk
'n het vaarwater liggende „Nu-
olja" passeren, maar het schip
hülkt wel. een belemmering te
"ormen voor drie reuzentankers,
die bij Vlissingen liggen te wach
ten.
In de afgelopen nacht zou men
trachten het schip vlot te krij
gen.
Gisteren waren er reeds drie
kranen bij het schip en uit Ant
werpen is er nog minstens één
onderweg.