Eén
op
de zes
Nederlanders
bezit
een auto
Algemene Bank Nederland
GARAGE R. R. VISSER
Akkoord,
maar dan
bij de ABN!
Vauxhall's
beneden-de-zes-mille automobiel
Vauxhall
Viva
NEEM OOK EEN ABONNEMENT OP
DE VRIJE ZEEUW
Jeugdsparen met de Zilvervloot: 5%
U bent welkom bij de
Vauxhall - een Brits produkt van General Motors
Wöêns3ag IS" fèbmarflSBS
DE VRIJE ZÊEim
15
5.995.-
4 Spaarboekje/Spaarrekening
Direct beschikbaar 2.500," per maand, één maand opzegging
voor hogere bedragen
41 Spaardeposito Drie maanden opzegging
5 °/o Spaardeposito Zes maanden opzegging
6% Spaardeposito Twaalf maanden opzegging
61% Spaardeposito Twee jaren vast
Doe nu een keus:
Of u een groot.of een klein bedrag wilt sparen/ loop eens bij ons binnen.
Meer nieuws, meer advertenties uit elgett streek
TERNEUZEN
Spaar daarom bï| de Algemene Bank Nederland en geef
groeikracht aan uw geld.
-
Spaarpotje
maken?
SHOWROOM
NOORDSTRAAT 102
PARKEERTERREIN
TEL. 01150—7900 (3 lijnen)
acht Nederlanders een auto; thans is
het één op de zes.
U ziet wat er in twee jaar tijds
veranderen kan. Het is daarom ook
zeer realistisch om voor eind 1971
met drie miljoen personenauto's reke-
ning te houden en voor eind 1975 met
vier miljoen. Men spreekt tegenwoor
dig zo graag over het magische jaar
2000, maar laten we eerst maar eens
zien een chaos in 1975 te voorkomen.
Denkt U zich maar eens in, dat er dan
voor iedere auto die geparkeerd staat,
twee auto's moeten staan
De mensen die die auto's kopen,
zijn bereid er hoge bedragen aan be
lasting voor te betalen. Erger, zij wil-
Het is'overigens prettig uit Den lèn per se die auto reden. Maar als zij
Haag een dergelijk bemoedigend dat willen, heeft de overheid toch niet
schouderklopje te hebben gekregen, -de taak om haar onderdanen tégen te L
aldus de heer Lang. Het is immers werken. Integendeel, dan dient die
zó, dat we van regeringszijde veelal overheid gewoon wegen aan te leg-
slechts te horen krijgen, dat auto's gen En dan doel ik niet alleen op
zoveel problemen teweegbrengen, interlokale wegen, want wat dat be-
Daarbij wordt dan natuurlijk even treft, hebben we niet eens zo te kla-
vergeten, dat de automobilisten in gen sjnds het Rijkswegenfonds is in-
het jaar 1969 aan accijns en BTW op gesteld. Neen, ik doel vooral op de
de benzine ruim 1,5 miljard gulden grote steden, waar op het ogenblik 't
opbrengen, aan de zgn. „bijzondere verkeer steeds meer vastloopt en
verbruiksbelasting en BTW 560 waarbij men zich kan afvragen, of dat
miljoen gulden en aan motorrijtui- ools welbewust in de hand wordt
genbelasting 580 miljoen. Dat is sa-
men aanzienlijk meer dan 2,5 mil- Eén van de andere redenen - naast
jard gulden. dg toenemend^ welvaart waarom
Men heeft nogal eens de ijdele onzg bevolkiag.zioh in zo-n hoog
hoop gekoesterd dat die hoge belas- t motoriseert, is de lage prijs
ge?, 7, 4 7 77 Per van de auto's. Sinds I960 is,-terwijl de
gemiddelde automobilist - de men- meeste aanzienlijk gestegen
sen van het autoreen zouden weer- zJ de aut<j nauwelijks duurder
houden. Zij die dit werkelijk hopen w Het k aleeQ jammer> dat de
zijn tegenstanders van de technische -
J kracht van de concurrentie en de
vooruitgang, en wat erger is van
r grote inventiviteit in de automobiel-
een welvaart voor iedereen, zo zeide r
industrie door onze fiscus zo slecht
^r'een^burgemeester van een gehonoreerd worden. Bijna een kwart
grote stad, zoals onlangs geschiedde. van het bedra§ dat ^.particuher voor
voorstelt automobilisten het leven zo auto vertellen, is immers
moeilijk mogelijk te maken, hoort hij ^e astmg. En weer leidt ons fiscaal
m.i. niet thuis in deze helft van de beleld tot dlstoraf;Jmst ZIJn We van
20e eeuw, misschien helemaal niet de fiscale bevoordeling van geimpoi-
eens in de 20e eeuw. Het moet mij teerde occasions af, of er ontstaan
van het hart, dat de laksheid waar- meuwe> &ote Rasverschillen, die er
mee onze verkeersproblematiek zo toe leiden dat Nederlandse automobi-
vaak wordt benaderd, ons hindert. listen over.de grens gaan om benzine
En niet alleen ons, maar meer dan tanken' Met alle gevolgen van dien
twee miljoen automobilisten. voor de garagebedrijven in het oosten
De afgelopen jaren hebben wel uit- van ons land'
gewezen, dat de auto een fel begeerd
goed is, waarvoor de mensen bereid Gegeven echter deze afkeuren*
zijn offers te brengen. Ook al zijn de waardige situatie durf ik onze 58.
belastingen nog elk jaar hoger ge- R.A.I.-tentoonstelling een tentoon
worden, zij blijven kopen en stelling met lage prijzen te noemen,
blijven rijden. Daaraan danken wij bent de gevolgen van de invoering
onze recordverkoop in 1968: ruim van de BTW voor het totale prijspeil
334.000 personenauto's. In het be- in ons land. Ondanks de inflatoire
roemde jaar van de „Vondeling- tendensen, waarmee het jaar 1969 is
hausse", 1965, waren het er 304.000. ingezet, zijn ae autoprijzen iets ge-
Bij de vorige tentoonstelling telde daald. In absolute zin. Wat dus be-
ons land een aantal van 1,6 miljoen tekent, dat auto's relatief goedkoper
personenauto's; nu is het al meer dan zijn geworden, want de inflatie gaat
2,1 miljoen. Dat wil zeggen, dat er door. Ik voorspel daarom met grote
sedertdien een half miljoen wagens stelligheid, dat öit jaar weer een uit-
bij gekomen zijn. Bij de vorige per- zonderlijk goed jaar voor de auto-
sonenauto-R.A.I. bezat één op de handel zal wmrden.
Aan de vooravond van de 58e R.AX-
tentoonstelling vertelde de heer J. L.
lang, voorzitter van de R.A.I. afde
ling personenauto's iets over de gang
van zaken in de wereld van het
automobilisme. Die gang van zaken
is rooskleurig. Dit is een direct ge
volg van de welvaartstoeneming in
ons land, die vooral in de jaren '60
een grote vooruitgang heeft ge
bracht. Anderzijds vormt de auto
een belangrijke bijdrage tot die wel
vaart. Tijdens het jubileumfeest van
de R.AX, dat in december werd ge
vierd, is dat ook letterlijk zo naar
voren gebracht door onze staats
secretaris van economische zaken,
drs L. J. M. van Son.
(INCLUSIEF B.T.W.)
De felle, flitsend snelle Viva. Met 1159 cc motor,
goed voor 57 pk. Veiligheïdsstuurkolom, 4 ver
snellingen, ruim interieur, grote kofferruimte.
De voordelige 4-persoons Viva. Er zijn méér
Viva's; met 3 verschillende motoren, in extra
luxueuze uitvoeringen ón ais supersnelle GT.