Eén op de zes Nederlanders bezit een auto Algemene Bank Nederland GARAGE R. R. VISSER Akkoord, maar dan bij de ABN! Vauxhall's beneden-de-zes-mille automobiel Vauxhall Viva NEEM OOK EEN ABONNEMENT OP DE VRIJE ZEEUW Jeugdsparen met de Zilvervloot: 5% U bent welkom bij de Vauxhall - een Brits produkt van General Motors Wöêns3ag IS" fèbmarflSBS DE VRIJE ZÊEim 15 5.995.- 4 Spaarboekje/Spaarrekening Direct beschikbaar 2.500," per maand, één maand opzegging voor hogere bedragen 41 Spaardeposito Drie maanden opzegging 5 °/o Spaardeposito Zes maanden opzegging 6% Spaardeposito Twaalf maanden opzegging 61% Spaardeposito Twee jaren vast Doe nu een keus: Of u een groot.of een klein bedrag wilt sparen/ loop eens bij ons binnen. Meer nieuws, meer advertenties uit elgett streek TERNEUZEN Spaar daarom bï| de Algemene Bank Nederland en geef groeikracht aan uw geld. - Spaarpotje maken? SHOWROOM NOORDSTRAAT 102 PARKEERTERREIN TEL. 01150—7900 (3 lijnen) acht Nederlanders een auto; thans is het één op de zes. U ziet wat er in twee jaar tijds veranderen kan. Het is daarom ook zeer realistisch om voor eind 1971 met drie miljoen personenauto's reke- ning te houden en voor eind 1975 met vier miljoen. Men spreekt tegenwoor dig zo graag over het magische jaar 2000, maar laten we eerst maar eens zien een chaos in 1975 te voorkomen. Denkt U zich maar eens in, dat er dan voor iedere auto die geparkeerd staat, twee auto's moeten staan De mensen die die auto's kopen, zijn bereid er hoge bedragen aan be lasting voor te betalen. Erger, zij wil- Het is'overigens prettig uit Den lèn per se die auto reden. Maar als zij Haag een dergelijk bemoedigend dat willen, heeft de overheid toch niet schouderklopje te hebben gekregen, -de taak om haar onderdanen tégen te L aldus de heer Lang. Het is immers werken. Integendeel, dan dient die zó, dat we van regeringszijde veelal overheid gewoon wegen aan te leg- slechts te horen krijgen, dat auto's gen En dan doel ik niet alleen op zoveel problemen teweegbrengen, interlokale wegen, want wat dat be- Daarbij wordt dan natuurlijk even treft, hebben we niet eens zo te kla- vergeten, dat de automobilisten in gen sjnds het Rijkswegenfonds is in- het jaar 1969 aan accijns en BTW op gesteld. Neen, ik doel vooral op de de benzine ruim 1,5 miljard gulden grote steden, waar op het ogenblik 't opbrengen, aan de zgn. „bijzondere verkeer steeds meer vastloopt en verbruiksbelasting en BTW 560 waarbij men zich kan afvragen, of dat miljoen gulden en aan motorrijtui- ools welbewust in de hand wordt genbelasting 580 miljoen. Dat is sa- men aanzienlijk meer dan 2,5 mil- Eén van de andere redenen - naast jard gulden. dg toenemend^ welvaart waarom Men heeft nogal eens de ijdele onzg bevolkiag.zioh in zo-n hoog hoop gekoesterd dat die hoge belas- t motoriseert, is de lage prijs ge?, 7, 4 7 77 Per van de auto's. Sinds I960 is,-terwijl de gemiddelde automobilist - de men- meeste aanzienlijk gestegen sen van het autoreen zouden weer- zJ de aut<j nauwelijks duurder houden. Zij die dit werkelijk hopen w Het k aleeQ jammer> dat de zijn tegenstanders van de technische - J kracht van de concurrentie en de vooruitgang, en wat erger is van r grote inventiviteit in de automobiel- een welvaart voor iedereen, zo zeide r industrie door onze fiscus zo slecht ^r'een^burgemeester van een gehonoreerd worden. Bijna een kwart grote stad, zoals onlangs geschiedde. van het bedra§ dat ^.particuher voor voorstelt automobilisten het leven zo auto vertellen, is immers moeilijk mogelijk te maken, hoort hij ^e astmg. En weer leidt ons fiscaal m.i. niet thuis in deze helft van de beleld tot dlstoraf;Jmst ZIJn We van 20e eeuw, misschien helemaal niet de fiscale bevoordeling van geimpoi- eens in de 20e eeuw. Het moet mij teerde occasions af, of er ontstaan van het hart, dat de laksheid waar- meuwe> &ote Rasverschillen, die er mee onze verkeersproblematiek zo toe leiden dat Nederlandse automobi- vaak wordt benaderd, ons hindert. listen over.de grens gaan om benzine En niet alleen ons, maar meer dan tanken' Met alle gevolgen van dien twee miljoen automobilisten. voor de garagebedrijven in het oosten De afgelopen jaren hebben wel uit- van ons land' gewezen, dat de auto een fel begeerd goed is, waarvoor de mensen bereid Gegeven echter deze afkeuren* zijn offers te brengen. Ook al zijn de waardige situatie durf ik onze 58. belastingen nog elk jaar hoger ge- R.A.I.-tentoonstelling een tentoon worden, zij blijven kopen en stelling met lage prijzen te noemen, blijven rijden. Daaraan danken wij bent de gevolgen van de invoering onze recordverkoop in 1968: ruim van de BTW voor het totale prijspeil 334.000 personenauto's. In het be- in ons land. Ondanks de inflatoire roemde jaar van de „Vondeling- tendensen, waarmee het jaar 1969 is hausse", 1965, waren het er 304.000. ingezet, zijn ae autoprijzen iets ge- Bij de vorige tentoonstelling telde daald. In absolute zin. Wat dus be- ons land een aantal van 1,6 miljoen tekent, dat auto's relatief goedkoper personenauto's; nu is het al meer dan zijn geworden, want de inflatie gaat 2,1 miljoen. Dat wil zeggen, dat er door. Ik voorspel daarom met grote sedertdien een half miljoen wagens stelligheid, dat öit jaar weer een uit- bij gekomen zijn. Bij de vorige per- zonderlijk goed jaar voor de auto- sonenauto-R.A.I. bezat één op de handel zal wmrden. Aan de vooravond van de 58e R.AX- tentoonstelling vertelde de heer J. L. lang, voorzitter van de R.A.I. afde ling personenauto's iets over de gang van zaken in de wereld van het automobilisme. Die gang van zaken is rooskleurig. Dit is een direct ge volg van de welvaartstoeneming in ons land, die vooral in de jaren '60 een grote vooruitgang heeft ge bracht. Anderzijds vormt de auto een belangrijke bijdrage tot die wel vaart. Tijdens het jubileumfeest van de R.AX, dat in december werd ge vierd, is dat ook letterlijk zo naar voren gebracht door onze staats secretaris van economische zaken, drs L. J. M. van Son. (INCLUSIEF B.T.W.) De felle, flitsend snelle Viva. Met 1159 cc motor, goed voor 57 pk. Veiligheïdsstuurkolom, 4 ver snellingen, ruim interieur, grote kofferruimte. De voordelige 4-persoons Viva. Er zijn méér Viva's; met 3 verschillende motoren, in extra luxueuze uitvoeringen ón ais supersnelle GT.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 15