SKODA biedt veel veer weinig geld Peugeot 204: modern, snel, comfortabel Wegligging Acceleratie Austin 1300 Glider De elegante, temperamentvolle Simca 1000 Ford Capri, de wagen die U zich wenst De BMW 1800: een comfortabele limousine NSU 1200 - dwingt bewondering af Laag, lenig sportief, indrukwekkend: VIVA I Fiat 124 „Special" voorbeeld van moderne automobieltechniek, Autonieuws van het jaar: DAF 55- Opel: droomauto - auto met karakter! Citroën's Dyane een wagen met eigen persoonlijkheid Woensdag 12 februari 1969 DE VRIJE ZEEUW Pagina 11 De moderne 204 breekt met oude constructieopvattingen, doordat bij dit nieuwe „wonder op Wielen" een dwarsgeplaatste aluminium motor, via een met de motor samengebouwde versnellingsbak en differentieel, de voorwielen aandrijft, terwijl hij voorzien is van een zeer platte carrosseriebodem en van onafhankelijk geveer de achterwielen. Deze uitvoering, waarbij met geringe uitwendige afmetingen een gum interieur wordt verkregen, verleent aan de 204 zowel de kwaliteiten van een handige stadswagen, als die van een ruime en comfortabele reiswagen De supervierkante 58 pk motor van 1.130 cm3 maakt van de 204 een felle en snelle wagen (138 km/h), waarmee men hoge gemiddelden kan bereiken op lange tra- !.®fte,?'.uitgerust met 'n geheel gesynchroniseerde vierversnellingsbak, een wonder lijk lichte directe besturing, een hydraulisch bediende koppeling, en met schijf remmen op de voorwielen is de 204 een moderne, zuinige en veilige wagen die gemakkelijk te berijden is. De vóór- en achterbumpers, die ver doorlopen langs de zijkant zijn van roestvrij staal en voorzien van een brede stootdempende rub- berstrook. De 204 biedt uitzonderlijk veel comfort aan alle inzittenden, dank zij zowel de souplesse en de vorm van de zittingen, als de platte carrosseriebodem. De ge scheiden voorstoelen zijn over een afstand van 15 cm naar voren en naar achteren verschuifbaar door eenvoudig een handel op te lichten. De rugleuningen die ver stelbaar zijn in verschillende standen, vormen geheel neergeklapt, twee slaap banken. De brede en comfortabele achterbank biedt plaats aan drie personen, die over zeer veel beenruimte kunnen beschikken. De bagageruimte, die groot is te noemen, en geheel gecapitonneerd, heeft een inhoud van 370 dm3. De Break 204 kan naar keuze met een benzine- of met een dieselmotor geleverd worden. Benzinemotor: 4 cilinders. Snelheid 138 km per uur. Olieverversen en doorsmerefi om de 5000 km. Benzinetank van 42 liter. Draaicirkel tussen trot toirs 4,76 m. Dieselmotor: 4 cilinders. Snelheid 122 km per uur. Doorsmeren en olieverversen om de 5.000 km. De naar voren aflopende motorkap maakt een goed uitzicht op de weg mogelijk; de bestuurder kan de weg reeds zien op 2,5 m voor de voorbumper. In de 204 heeft men werkelijk een ruim uitzicht, dankzij de panoramische voorruit. Met de 204 Sedan en Break kan men werkelijk alle kanten uit. Mede door het feit dat deze wagen jaren een van de meest vooruitstrevende ont werpen is, is de 4-deurs saloon met alle veiligheidsvoorzieningen uitgerust die waar dan ook ter wereld vereist worden. De nieuwe 1275 cc krachtbron, met vol ledig gesynchroniseerde of volautomatische versnellingsbak, zorgt voor betere cccelleratie-tiiden en een hogere top. Vanzelfsprekend zijn ook in deze wagen weer die voordelen en vindingen verwerkt die BMC tot rally-winnaar nr. 1 hebben gemaakt. Naast een uiterst efficient en geperfectioneerd remsysteem hebben de BMC constructeurs ook aan de interieur-veiligheid gedacht. De Austin 1300 Glider heeft weer die functioneel eenvoudige lijnen èn de bekende Hydrolastic vloeistof vering, die samen met de voorwielaandrijving voor de onvolprezen bocht- en koersvastheid zorgt. Dat elke Austin met een dwarsgeplaatste motor een zee van binnenruimte biedt is nagenoeg bekend. Maar aan het comfort van dit interieur is een nieuwe dimensie toegevoegd: De stoelen, speciaal aan de lichaamsvorm aan- gepast, zijn een waarborg voor moeiteloos en vermoeidheidloos lang rijden. En dat voor 5 volwassen personen op een totale wagenlengte van nog geen 3,80 m. De gebogen zijruiten zorgen voor een maximum aan schouderruimte. In alle model len vindt u een verse-lucht-verwarmingsinstallatie die tevens als voorruit ont- wasemer en -ontdooier kan dienstdoen. In de wagen vindt u vrijwel evenveel bergruimte als in de kofferruimte die 0,27 m3 bagage kan bevatten. De nieuwe 1275 cc motor is dwars geplaatst op een aoart sub-frame. De vierversnellingsbak met afstandbediening en de eindaandrijving, voorzien van een gemeenschappelijk oliecarter, vormen één geheel met de motor. Evenals aan het sub-frame vóór zijn aan het achterste sub-frame de Hydrolastic veerelementen bevestigd. De beide sub-frames zijn in rubber aan de carrosserie bevestigd zodat hinderlijke geluiden tot een minimum beperkt worden. Het hy draulische remsysteem met de schijfremmen vóór draagt mede bij tot het veilige gevoel dat u in deze wagen krijgt en waarvan u zeker zult genieten. Motor: (1300) Vier cilinders, kopkleppen. Cilinderinhoud 1275 cc. Inhoud benzine tank 36,4 liter. Smeersysteem onder druk. Totale olie-inhoud ca. 4,5 liter plus 0,57 liter voor het filter. Gesloten koelsysteem. Vier versnellingsbak, volledig gesyn chroniseerd. Spoorbreedte voor 1,31 m; spoorbreedte achter 1,30 m. Draaicirkel 10,59 m. De dag begint slecht. U bent al twee uur op en 25 minuten bezig met het zoeken naar parkeerruimte. Precies zoals gisteren. En morgen zal het wel niet anders zijn. Daar wat dat plekje op de hoek. Nee, te klein. En zoals gewoonlijk geeft u het op. Iemand anders, met een kleinere wagen, zal het wel lukken. Er moet een auto zijn, die je overal gemakkelijk parkeert en waarmee je lange afstanden kunt rijden. Wat denkt u dan van de Simca 1000 Vooral nu er een Simca 1000 Spécial is, met een 1118 cc motor en een top van 145 echte km/u, die zelfs de meest veeleisende rally-liefhebber verbaast. De Simca 1000 dankt zijn prestaties aan: de sterke, pit tige motor van 944 cc. met vijfmaal gelagerde krukas, een soepel reagerende vier versnellingsbak. Volledig gesynchroniseerd volgens het Porsche systeem (u hoeft niet te stoppen als u terugschakelt in ziin één), een nieuw veersysteem, overge nomen van de Simca 1200 S Coupé. Onafhankelijke wielophanging; vóór uitgerust met stabilisator; achter dubbele cardans die ervoor zorgen dat de banden beter contact met de weg houden, een stuurhuis type tandheugel met rondsel, radiaal- banden; Al deze veranderingen hebben de weglegging nog meer verbeterd. De als extra verkrijgbare semi-automatische uitvoering heeft dezelfde voordelen,. Maar bovendien kunt u kiezen uit „normaal" of „sportief' rijden. Voor normaal rijden hoeft u alleen maar te starten. Dat is alles. Voor sportief rijden kunt u met de pook zonder te koppelen feller schakelen en alles uit uw motor halen. Een ge mak waar chauffeur èn pasagier plezier van hebben. De Simca 1000 is een kleine auto waar je gemakkelijk instapt, omdat de vier deuren wijd open gaan onder een hoek van 90°. De lage, kuipachtige stoelen zijn vóór- en achteruit verstelbaar en zijn, met hun dikke schuimrubberbekleding, Ideaal voor lange afstanden. U merkt het, dat deze auto is gemaakt voor lange afstanden. Naast u net voor de pook zit een bakje voor kaarten, zonnebril, sigaren makkelijk bij de hand. Op de vloer rode moquette. Boven u twee, draai bare zonnekleppen. Voor 's nachts een niet verblindende achteruitkijkspiegel. U houdt het houten antislip-stuurwiel in één hand, sleutel om, starteen blik in de spiegel en wegI Motor: Viercilinder in lijn, in langsrichting achterin de wagen geplaatst naar links hellend onder een hoek van 15 graden. Vierversnellingsbak met Porsche-synchro- nisatie od alle versnellingen vooruit. Pook. Achterwielaandrijving. Draaistraal 4,50 m. Benzinetank van 36 liter. Topsnelheid 145 echte kilometers. Alles er op en er aan. V Het grondprincipe van elke BMW is een moderne technische conceptie, met bui tengewoon prestatievermogen, biizonder goede rij-eigenschaooen en een gunstige verhouding van vermogen, afmetingen en interieurruimte. De BMW 1800 is een comfortabele limousine voor grote reizen en 'n handzame auto voor stadsgebruik. De 1800 is zeer krachtig, snel en veilig oo grote autowegen, wendbaar, handzaam en overzichtelijk in druk stadsverkeer. Zijn autotechnisch afgestemde eigenschap pen geven u het veilige gevoel, de wagen in elke situatie te beheersen. In deze voorbeeldige auto is de berijder geen ballast maar een integrerend bestanddeel. De liinen van de BMW zijn zuiver en zonder onzakelijke mode-invloeden. De bui tenafmetingen ziin aan het verkeer aangepast, het interieur heeft ru'mte voor 5 personen. De uitrusting is doelmatig en degelijk. De 1800 werd in 1963 ontwor pen voor de omstandigheden die nu gelden. De nieuwe BMW 1800, nu met dezelfde motor als de 2000, doch met 1800 cm3, accelereert in 13,0 sec. van 0 tot 100 km/u, in 16,2 sec. van 100 tot 140 en riidt 160 km per uur. Door de uitstekende vulling van de cilinders heeft de BMW- motor zowel bii lage als bij hoge toerentallen een uitstekende trekkracht. Par keer- en riiruimte ziin beperkt geworden. Een aan het verkeer aangepaste auto. Veiligheid is veiligheid van rij-eigenschappen. Richtingsstabiliteit, goede stuur- eigenschappen, uitstekende bochtvastheid en remvermogen van een auto kunnen in staat zijn om de fouten van andere verkeersdeelnemers en de eventuele on achtzaamheden van ziin e'oen bestuurder op te vangen. Het doelmatige interieur- uitrusting van de BMW 1800 geeft extra veiligheid. Zij maakt het mogelijk beter te reageren, zonder spanning en vermoeidheid te rijden, om de mogelijkheden van de wagen beter te benutten en op het juiste moment en de juiste wijze te han delen. Apart verstelbare, aan de lichaamsvorm aangepaste voorzittingen bieden een biizonder groot comfort. De BMW 1800 is uitgerust met een verwarmings- en ontluchtingsinstallatie, die onafhankelijk is van de snelheid van de wagen. De luchtstroom is voo- rijder en passagier apart te regelen en fijn doseerbaar. De korte krachtige versnellingspook veroorlooft precieze, lichte en snelle schakelmanoeuvres en geeft het gevoel direct en exact te schakelen. De BMW 1800 heeft een watergekoelde 4-cilinder - 4-takt motor. 4 versnellingen: alle voorwaartse versnellingen volledig gesynchroniseerd. Naar wens ook lever baar met automatische versnellingsbak. Topsnelheid 160 km per uur. Acceleratie vermogen van 0 tot 100 km/ in 13,0 sec. Brandstofverbruik 11,0 liter/100 km bij 110 km per uur. Nee, de Capri ziet er niet als een volwaardige 4-persoons uit. Dat is de be doeling ook. Maar u kunt van ons aannemen, dat er ruimte genoeg is voor 4 volwassenen van volwassen omvang, om het zich bijzonder gemakkelijk te maken, speciaal voorin op diepe brede kuipstoelen op schuifrails, verstelbaar en met diafragma-vering. De Capri heeft niet alleen ruimte voor 4 personen; hun bagage gaat er net zo makkelijk in. In de kofferruimte van 0,23 m3 gaan 6 flinke koffers en 2 kleine weekendtassen. Toch hebben wij bij het ontwerpen niet alleen aan de passagiers gedacht. De Ford Capri is een wagen voor ras- automobilisten. Precies de goede rijhouding. Laag. Ontspannen. Gestrekte armen. De Capri is het helemaal. U weet wel, zo'n wagen die u zich altijd gewenst hebt. We geven toe dat we de vorm niet helemaal zelf bedacht hebben. Enkele peperdure sportwagens hebben ook een dergelijk model. Wat wel nieuw is aan deze wagen, is dat de prijs nu binnen uw bereik ligt De Capri is een echte faestback. Hij rijdt als een sportwagen, maar toch kunnen vier volwassenen van volwassen omvang er breeduit in zitten. Er zijn twee versies van deze wagen. De Capri en de Caori GT. Voor elke versie kunt u uit verschillende motoren kiezen, zodat u zelf kunt bepalen welk vermogen u hebben wilt. Ook hebben we een systeem bedacht waarmee u uw wagen kunt aanpassen en in richten volgens uw persoonlijke wensen. Het z.g. Capri Pakketten Plan. Als u één van de twee Capri-versies gekozen heeft, dan kunt u met behulp van dit Pakketten Plan zowel het exterieur als het interieur een persoonlijke toets geven en zelfs het comfort nog verhogen. Zodat u niet alleen de wagen krijgt die u zich altijd gewenst hebt, tegen een prijs waarop u altijd gehoopt had, u krijgt hem ook nog op maat gemaakt. De Capri: het basismodel. Maar vergist u zich niet met dat woord „basis". De basis-Capri is een zeer luxueuze wagen. Ruim. Comfortabel. Tapijtvloerbedek king over de hele vloer. Een heleboel speciale veiligheidsfaktoren. Een uitge breide serie instrumenten, gegroepeerd op een semi-walnoten paneel dat onder een speciale hoek (reflexvrij) is gemonteerd. Bovendien het „Aeroflow" ven tilatiesysteem dat in 40 seconden de lucht in uw wagen ververst. Voor de Capri zijn er drie motoren: 1300, 1500 en 2000 cc. De 1300 heeft een topsnelheid van 133,5 km/u en trekt van 0100 km/u in 21,1 seconden. Voor de 1500 cc is dat resp. 141„6 km/u en 16,6 sec. en voor de 2000 cc 162,5 km/u en 11,9 sec. Voor de Capri GT zijn er twee motoren: 1700 en 2300 cc. De 1700 haalt 154,5 km/u en trekt van 0100 km/u in 13,3 sec. De 2300 haalt wel 177,8 km/u en flitst van 0100 km/u in 9,4 sec. In deze statusauto van NSU zit ook een NSU-motor en dat zegt véél, omdat een auto, hoe mooi en komfortabel hij ook mag zijn, toch steeds tot taak heeft „auto" te zijn, u te verplaatsen bij mooi en slecht weer, over kleine, grote en zeer grote afstanden. Daarbij moet een fijne auto dat ook nog doen op de manier zoals u hem „aanspoort"; wel, een NSU-auto „luistert" naar het gas- j pedaal, kan er op reageren, omdat deze auto een wereldvermaarde motor tot I krachtbron heeft, waar u mee kunt toeren, mee kunt acen, als het moet 150 km per uur en dat vele uren lang, ook jarenlang, zo sterk is een NSU-motor, omdat hij „duur" gemaakt isen daardoor goedkoop blijft. Uiterste koerssta- biliteit in een snel gereden bocht manifesteert de uitstekende rij-technische eigenschappen van een NSU-auto. De zeer robuuste wielgeleiding en de onafhakelijk met lange-slag-schroefveren en schokdempers geveerde wielen elk wiel zoekt onafhankelijk van de andere wielen als het ware zijn positie zorgen voor die goede wegligging en stabiele rijpositie, zodat van overhel len van de karrosserie geen sprake is en de vering dusdanig soepel en toch weer zo progressief is, dat zelfs bij een fors rijtempo de passagiers autorijden en niet „zeilen". Zo schuilen er vele beproefde konstruktiedetails in deze auto, die NSU niet heeft geofferd terwille van de allerlaagste aankoopprijs. Deze auto mag dan door zijn voortreffelijke vormgeving en markante uitrusting en afwerking een uitdaging voor u zijn, hij zal ook in rij-technisch opzicht uw bewondering afdwingen. Zo vraagt de NSU-auto van u weinig tijd en nog minder geld voor onderhoud omdat alles is berekend op werken-en-leven-met-uw-auto, en dat vraagt wei nig aandacht en geen zorg voor uw auto. De auto is er voor u en niet andersom; dat maakt NSU waar met haar nieuwste type 1200. Vier en zelfs vijf personen vinden in deze auto gemakkelijk een royale zit plaats. De brede hoge vooruit biedt een onbelemmerd uitzicht op de weg; verder een instrumenten- en bedieningspaneel, dat door strakke eenvoud even doelmatig als sierlijk is. Details die bewijzen, dat er geld en zorg aan de af werking is besteed van deze royaal uitgeruste en gesoigneerde auto, zo u het nog niet allemaal heeft gezien. In lijn staande viercilinder luchtgekoelde motor met een inhoud van 1200 cc. Volledig gesynchroniseerde vier-versnellingen-transmissie. Geheel stalen ge laste karrosserie, rammelvrij en waterdicht. Tankinhoud 44 liter. Eigen ge wicht 710 kg. Brandstofverbruik per 100 km (naar DIN-norm) 7 a 9 liter. Wegligging encomfort. Kenmerken van de Viva. De Vauxhall Viva ligt fan tastisch op de weg. Verschillende elementen werken daardoor samen: extra-grote spoorbreedte, extra-lange wielbasis, verfijnd systeem van de voorwielcontrole met naar voor en achter de nodig, elasticiteit om schokken op te vangen, 4 in rubber opgehangen draagarmen die de beweging van de achteras nauwkeurig onder con trole houden, schroefveren aan alle wielen, accuraat stuur, kleine draaicirkel. Eerste resultaat: de Viva kleeft aan de weg en helt weinig over in bochten, waar door de neiging tot wegdribbelen uitgeschakeld is. Tweede resultaat: de Viva is even wendbaar als een sportwagen. Derde resultaat: rijdt comfortabel, Viva veiligheidDe Viva is uitgerust met een energie-absorberende stuur- kolom: zware stoten worden opgevangen om de berijder extra te beschermen. En dat is maar het begin van de lange lijst der Viva veiligheidsvoorzieningen: bevesti gingspunten voor veiligheidsriemen vóór en achter, veiligheidssloten op alle deu ren, beveiligingspal op de voorste stoelen van de 2-deurs om vooroverschieten te voorkomen, goed gecapitonneerd dashboard, gecapitonneerde zonneschermen splintervrije interieurspiegel, voorruitsproeier, lichtklaxon, corrosiebestendige remleidingenen daarbij de gezonde basis van een zelfdragende carrosserie met energie-absorberende eigenschappen en feilloze besturings- en remmechanis- men. Dat is veiligheid overal waar het belangrijk is. De Viva heeft een snelle, doortastende motor. De Viva is beroemd om zijn flit sende spurt. Keuze uit 3 motoren: „Standaard" motor: een 4 cilinder van 1159 cc die 57 pk levert zuinig, soepel, geruisloos, een motor die graag heeft dat het gaspedaal wordt ingetrapt. „90" motor: zelfde zuigerverplaatsing als de „stan daard" maar 70 pk. Extra kracht, extra optrekvermogen plezierig hiermee over de weg te snorren! „1600" motor: een 4-cilinder van revolutionair ontwerp 1598 cc en84 pkEen bruisende krachtbron, die niets liever doet dan kilometers verslinden in hoog tempo. Enkeuze tussen 2 transmissies: 4-ver- snellingsbak: volledig gesynchroniseerd, nauwkeurig berekende overbrengingen, vederlichte koppeling. Met een pook die van schakelen een sportief spelletje maakt. Automatische transmissieRijden zonder inspanning. Geen koppelen of ontkop pelen meer. Geen schakelen meer. Al uw aandacht blijft gericht op de weg, op het verkeer. Bovendien beschikt u in alle omstandigheden vanzelf over de meest geschikte overbrenging feillozer dan de meest ervaren chauffeur ooit kiezen kan. Brandstoftank 36 liter. Draaicirkelstraal 4,8 meter. Een voorbeeld van moderne vormgeving; een voorbeeld van funktioneel den» ken; een voorbeeld van vergevorderde, toegepaste research; een voorbeeld van verfijnd comfort. Meer dan een middenklasser, met een cilinderinhoud; van 1438 cc. Pure kracht: 70 pk. Felle acceleratie en hoge topsnelheid: meer dan 150 km per uur. Veilige constructie en remmen; 4 schijfremmen. Vier' koplampen: maximale lichtopbrengst. Vijf ruime zitplaatsen. Modern van lijn, compleet en verfijnd interieur met uitgebreid instrumentarium. Ruim uitzicht rondom door groot (veiligheids)glasoppervlak. Verzonken handgrepen aan'' de 4 portieren. Voorbeeld van vooruitstrevende techniek: veiligheid, snelheid, acceleratie en remmen zijn volledig op elkaar afgestemd, dank zij uitgebreide research en de zwaarste beproevingen onder uiteenlopende omstandigheden. De Fiat 124' „Special" heeft geen smeerpunten: smering „for-life". Cilinderinhoud: 1438 cc; 4 versnellingen, volledig gesynchroniseerd, vooruit en 1 achteruit; radiaalbanden; 4 vacuüm servo-bekrachtigde schijfremmen en remdrukregelaar op de achterwielen; achtervering met 4 reaktiestangen en een dwarsreaktiestang; wisselstoomdynamo: levert reeds bij laag toerental een groot vermogen; maximum lengte 4,05 meter, maximum hoogte vanaf de grond gemeten 1,42 meter, maximum breedte 1,61 meter; gewicht 925 kg; inhoud benzinetank circa 39 liter. De ruime prestatievolle en daarbij qua prijs zeer interessante met veel acces soires uitgeruste Skoda 1000 MB waarborgt gemakkelijker, snel en veilig rijden en maakt bovendien een veelziidig gebruik mogelijk, zowel voor het vervoer van personen als van bagage. Een wagen voor het hele gezin. Het rijden in deze 1000 MB met ziin 48 nk motor (125 km/u), de volledig gesynchroniseerde 4-versnellirigsbak, de werkelijk probleemloze wegligging, 't bescheiden ben zineverbruik van slechts 1 liter op 14 km, is een belevenis op zichzelf. Denken wij daarbij aan door zitplaatsen om te toveren in slaaobanken of door er een combi van te maken, aan de extra bagageruimte achter de rugleuning van de i achterzitplaatsen, dan komt men spoedig tot de ontdekking dat Skoda veel biedt voor weinig geld. Want er is nog meer: 4 brede portieren die u de j mogelijkheid geven snel en gemakkelijk in te staopen zonder zich moeizaam langs omgeklapte voorstoelen te wringen, zoals dit het geval is bij een auto met 2 portieren. Het uitzicht rondom is heerlijk ruim door het vele glas van de 1000 MB, want wie zulke stevige auto's bouwt als Skoda, kan zich veel glas permitteren, de carrosserie met een gelast stalen geraamte (kooi-constructie), de kindersloten in de portieren enz., ja, met recht kunnen wij zeggen: een wagen voor het hele gezin. Skoda 1000 MB model 1969 met een vernieuwde en nog elegantere voorzijde, grotere en vlakkere achterruit met brede en versterkte zijpanelen die met het vlakke dak een zekere en robuuste eenheid vormen. De veranderde achterruit heeft de hoofdruimte achterin de wagen vergroot zoals ook de overzichtelijk heid bij het achteruitrijden verbeterd is. Dit type is voozien van radiaal banden. 4-cylinder viertakt motor, geforceerde waterkoeling, 4 versnellingen vooruit met slot-synchronisatie van alle redukties, vooras onafhankelijk geveerd met schroefveren en telescopische schokbrekers voorzien van torsiestaafstabili- sator, trommelremmen, hydraulische voetrem, handrem mechanisch' op de achterwielen, dFooggewicht 745 kg, rijklaargewicht 770 kg, nuttige lading 350 kg, kruissnelheid 120 km/u, acceleratie van 0—80 km in 14-16 sec., gemid deld benzineverbruik 7,2 liter/100 km. Er zijn zo langzamerhand tegen een forse meerprijs al heel wat auto's leverbaar met een hele of halve automatische transmissie. De unieke Vario- matic/Automatic kost bij DAF immers niet één cent eer. Dat is niets nieuws. Maar een omwenteling betekent DAF's continu variabele transmissie in com binatie met een 50 pk 4 cylinder watergekoelde motor. Dat is wat de DAF-55 van alle andere auto's onderscheidt. Dat maakt het rijden in deze auto tot een ongekende belevenis en juist voor geroutineerde automobilisten die veel langs de weg zitten tot een totaal nieuwe ervaring. De prestaties van de DAF-55 zijn zonder meer briljant. Kruissnelheid: 136 km/u, acceleratie van 055 km in 5 seconden en van 080 km in 12 secon den. De DAF-55 de Luxe is een wagen zonder blikken status ballast en zon der loze lengte. Vlug manoeuvreren en parkeren zijn geen probleem. De nut tige binnenruimte voor de rijder en zijn tochtgenoten wedijvert met die van elke wagen in zijn klasse. De DAF-55 biedt verrassend veel ruimte voor armen en benen. Zowel stoelen (15 cm verstelbaar) als achterbank zitten_ perfekt. Aan de bekleding en verdere afwerking van het luxueuze interieur is opval lend veel zorg besteed. Het dashboard met twee instrumentenklokken en direkt bij de hand zijnde bedieningsknoppen, is funktioneel en stijlvol. Twee gesloten kastjes aan weerszijden bieden veel bergruimte. Voorts zijn er as bakken, zonnekleppen, armsteunen, enz. De DAF-55 de Luxe is leverbaar in maar liefst tien schitterende kleuren. De lakafwerking is bestand tegen alle grilen van het weer. Bumpers en wieldop pen zijn van roestvrij staal. De onderzijde van de wagen is met een speciale anti-corrosie coating bespoten. De modene 4 Cylinder watergekoelde motor van de DAF-55 heeft een inhoud van 1108 cc en levert een vermogen van 50 pk. Het is een buitengewoon ro buuste en betrouwbare motor, waarmee gemakkelijk urenlang op topsnelheid gereden kan worden. De motor is spaarzaam met benzine, ligt veilig voorin en is aan alle zijden uitstekend bereikbaar. De DAF-55 is een veilige auto: schijfremmen vóór; ruim bemeten trommel- remmen achter, plus een gescheiden remsysteem. Een maximaal veercomfort, ook op slechte wegen. Bovendien een grote koersstabiliteit, mede dankzij de gunstige gewichtsverdeling van motor voorin en transmissie achterin. En het pienterste pookje ter wereld, Dat OPEL bewust streeft naar de eerste plaats op de automobielmarkt bewijst zijn vooruitstrevende lijn en zijn grote verscheidenheid van modellen, welke nu weer wordt aangevuld met een gloednieuwe Kapitan-Admiral en Diplo- mat-serie. Daarnaast is ook op de RAI de nieuwe sportversie van Opel de GT 1900, zodat Opel nu naast elk standaardmodel, t.w. Kadett, Record, Com modore, ook een sporieve versie van deze modellen brengt, welke duidelijk op de jongere generatie is gericht. Dat deze politiek een juiste politiek is, be wijzen de zéér goede verkoopresultaten in 1968. Er is nu keuze tussen 38 Kadett-modellen en 27 Rekord-modellen. De Kadett is elegant en kompakt. Fraaie lijnen, strakke vlakken. Een echte druk-stads-verkeer-wagen, maar toch lekker ruim van binnen. Wat meer luxe? Kies dan de Kadett Special. In de Kadett heeft u recht op ruimte-comfort. Maar ook uw passagiers achterin willen hun benen wel eens strekken. Daar is voor gezorgd. Overal ruimte genoeg in de Kadett. Kadett-rijders zijn goed op de hoogte. Eén blik op de grote klok in het midden van het dashboard en u weet al hoe snel het gaat in de Kadett, en hoeveel komfortabele kilometers u al met hem achter de rug heeft. Links ziet u de benzine- en temperatuurmeter en de controlelichtjes voor oliedruk, knipper lichten, lichtclaxon en batterij. Rechs vindt het elektrisch klokje een plaatsje. Veiligheid vergezelt u bij elke Kadett. Hier volgen enkele voorbeelden uit de lange lijst van de veiligheidsuitrusting: gescheiden remcircuits. Veilige, zelfdragende, stalen carrosserie. Veiligheidsstuurkolom met veiligheidsstuur wiel geeft progressief mee bij een hevige stoot. De boven- en onderkant van 't instrumentenbord zijn gecapitonneerd. Alle bedieningsknoppen en -handles zijn van zacht materiael. Veiligheidsvergrendeling op de rugleuningen vóór en op de deuren. Ankerpunten voor veiligheidsriemen. 4-cilinder motor van 1,1 liter, zuigerverplaatsing 1078 cc, volledig gesynchro niseerde 4-versnellingsbak, gescheiden remcircuit met tandem-hoofdrem-1 cilinder op alle modellen, vering vóór: onafhankelijke wielophanging en ach ter: schroefveren, topsnelheid 125 km/u met 1,1 liter motor - 135 km/u met 1,1 liter „S" motor - 143 km/u met 1,1 liter „SR" motor, inhoud benzinetank 40 liter. De jongste telg van de dynastie der Citroëns, de DYANE, is een rijke erf genaam: deze wagen bezit alle kwaliteiten die ook ten grondslag lagen aan zijn voorgangers, namelijk wegvastheid, comfort, robuustheid en vernuftig ontwerp. De Dyane is geen verblindende schoonheid; dat zou wat pretentieus zijn voor een kleine wagen. Maar de Dyane is wèl grappig, origineel, sympa thiek en levendig. Hij is apart, een wagen met een geheel eigen persoonlijk heid, maar desalniettemin past hij in elk landschap en leent hij zich voor alle doeleinden. De nieuwe motor maakt de Dyane evenzeer geschikt voor de stad en de grote autowegen als voor de meest onbegaanbare landwegen. De Dyane houdt van vrijheid. Het is een echte cabriolet: zonder uit uw auto te hoeven stappen, brengt u met één handgebaar de blauwe lucht en de zon in uw auto. De Dyane is een volwaardige 4-persoons auto, ruim en comfortabel. Hij houdt van het gezinsleven. De soepele vering en de zachte banken zijn even gerieflijk voor baby's die erop insluimeren als voor grootmoedertjes die erop wakker worden. Een vijfde deur, aan de achterkant, opent over de gehele hoogte en de gehele breedte van de wagen. De Dyane gedraagt zich in het dagelijks leven zoals hij zich op de weg ge draagt: zijn verbruik is laag (minder dan 6 liter op de 100 km) en hij vraagt praktisch geen onderhoud. De Dyane-6 is een sportieve auto. Dat hij start bij iedere buitentemperatuur, type en op elk wegdek moeiteloos kilometer na kilometer aflegt. De Dyane-6 is een wagen met voorwielaandrijving. De Dyane-6 kan dankzij zijn nieuwe motor zolang als het maar nodig is, 115 km per uur rijden. Hij is kampioen in zuinig rijden met een hoog gemiddelde. Met de centrifugaalkoppeling (op verzoek leverbaar) hoeft men niet meer iedere keer te ontkoppelen als men stopt: men remt om te stoppen, en om weer weg te rijden geeft men alleen gas. Horizontale 2 cilinder kopklepmotor; luchtkoeling; 4 versnellingen vooruit, waarvan de 2e, 3e en 4e gesynchroniseerd, 1 versnelling achteruit; vering vóór en achter: onafhankelijke schroefvering geplaatst in lengterichting, ver bonden d.ra.v. trekstangen aan voor- en achterwiel draagamen; hydraulische remmen op de vier wielen; handrem met veiligheidsvergrendeling op voor wielen werkend; gewichten en maten: totaal toelaatbaar gewicht: 930 kg, ledig gewicht: 605 kg; lengte 3,90 m, breedte 1,50 m; inhoud benzinetank 25 liter: max. snelheid 114 km/u; brandstofverbruik 5,6 liter per 100 km, afhan* *syi* ianelheid.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 11