SKODA biedt veel veer weinig geld
Peugeot 204: modern, snel, comfortabel
Wegligging
Acceleratie
Austin 1300 Glider
De elegante, temperamentvolle Simca 1000 Ford Capri, de wagen die U zich wenst
De BMW 1800: een comfortabele limousine
NSU 1200 - dwingt bewondering af
Laag, lenig sportief, indrukwekkend: VIVA I
Fiat 124 „Special"
voorbeeld van moderne automobieltechniek,
Autonieuws van het jaar: DAF 55-
Opel: droomauto - auto met karakter!
Citroën's Dyane
een wagen met eigen persoonlijkheid
Woensdag 12 februari 1969
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 11
De moderne 204 breekt met oude constructieopvattingen, doordat bij dit nieuwe
„wonder op Wielen" een dwarsgeplaatste aluminium motor, via een met de motor
samengebouwde versnellingsbak en differentieel, de voorwielen aandrijft, terwijl
hij voorzien is van een zeer platte carrosseriebodem en van onafhankelijk geveer
de achterwielen. Deze uitvoering, waarbij met geringe uitwendige afmetingen een
gum interieur wordt verkregen, verleent aan de 204 zowel de kwaliteiten van
een handige stadswagen, als die van een ruime en comfortabele reiswagen De
supervierkante 58 pk motor van 1.130 cm3 maakt van de 204 een felle en snelle
wagen (138 km/h), waarmee men hoge gemiddelden kan bereiken op lange tra-
!.®fte,?'.uitgerust met 'n geheel gesynchroniseerde vierversnellingsbak, een wonder
lijk lichte directe besturing, een hydraulisch bediende koppeling, en met schijf
remmen op de voorwielen is de 204 een moderne, zuinige en veilige wagen die
gemakkelijk te berijden is. De vóór- en achterbumpers, die ver doorlopen langs
de zijkant zijn van roestvrij staal en voorzien van een brede stootdempende rub-
berstrook.
De 204 biedt uitzonderlijk veel comfort aan alle inzittenden, dank zij zowel de
souplesse en de vorm van de zittingen, als de platte carrosseriebodem. De ge
scheiden voorstoelen zijn over een afstand van 15 cm naar voren en naar achteren
verschuifbaar door eenvoudig een handel op te lichten. De rugleuningen die ver
stelbaar zijn in verschillende standen, vormen geheel neergeklapt, twee slaap
banken. De brede en comfortabele achterbank biedt plaats aan drie personen, die
over zeer veel beenruimte kunnen beschikken. De bagageruimte, die groot is te
noemen, en geheel gecapitonneerd, heeft een inhoud van 370 dm3.
De Break 204 kan naar keuze met een benzine- of met een dieselmotor geleverd
worden. Benzinemotor: 4 cilinders. Snelheid 138 km per uur. Olieverversen en
doorsmerefi om de 5000 km. Benzinetank van 42 liter. Draaicirkel tussen trot
toirs 4,76 m. Dieselmotor: 4 cilinders. Snelheid 122 km per uur. Doorsmeren en
olieverversen om de 5.000 km.
De naar voren aflopende motorkap maakt een goed uitzicht op de weg mogelijk;
de bestuurder kan de weg reeds zien op 2,5 m voor de voorbumper. In de 204
heeft men werkelijk een ruim uitzicht, dankzij de panoramische voorruit.
Met de 204 Sedan en Break kan men werkelijk alle kanten uit.
Mede door het feit dat deze wagen jaren een van de meest vooruitstrevende ont
werpen is, is de 4-deurs saloon met alle veiligheidsvoorzieningen uitgerust die
waar dan ook ter wereld vereist worden. De nieuwe 1275 cc krachtbron, met vol
ledig gesynchroniseerde of volautomatische versnellingsbak, zorgt voor betere
cccelleratie-tiiden en een hogere top. Vanzelfsprekend zijn ook in deze wagen
weer die voordelen en vindingen verwerkt die BMC tot rally-winnaar nr. 1 hebben
gemaakt. Naast een uiterst efficient en geperfectioneerd remsysteem hebben de
BMC constructeurs ook aan de interieur-veiligheid gedacht. De Austin 1300 Glider
heeft weer die functioneel eenvoudige lijnen èn de bekende Hydrolastic vloeistof
vering, die samen met de voorwielaandrijving voor de onvolprezen bocht- en
koersvastheid zorgt. Dat elke Austin met een dwarsgeplaatste motor een zee van
binnenruimte biedt is nagenoeg bekend. Maar aan het comfort van dit interieur
is een nieuwe dimensie toegevoegd: De stoelen, speciaal aan de lichaamsvorm aan-
gepast, zijn een waarborg voor moeiteloos en vermoeidheidloos lang rijden. En dat
voor 5 volwassen personen op een totale wagenlengte van nog geen 3,80 m. De
gebogen zijruiten zorgen voor een maximum aan schouderruimte. In alle model
len vindt u een verse-lucht-verwarmingsinstallatie die tevens als voorruit ont-
wasemer en -ontdooier kan dienstdoen.
In de wagen vindt u vrijwel evenveel bergruimte als in de kofferruimte die 0,27
m3 bagage kan bevatten. De nieuwe 1275 cc motor is dwars geplaatst op een aoart
sub-frame. De vierversnellingsbak met afstandbediening en de eindaandrijving,
voorzien van een gemeenschappelijk oliecarter, vormen één geheel met de motor.
Evenals aan het sub-frame vóór zijn aan het achterste sub-frame de Hydrolastic
veerelementen bevestigd. De beide sub-frames zijn in rubber aan de carrosserie
bevestigd zodat hinderlijke geluiden tot een minimum beperkt worden. Het hy
draulische remsysteem met de schijfremmen vóór draagt mede bij tot het veilige
gevoel dat u in deze wagen krijgt en waarvan u zeker zult genieten.
Motor: (1300) Vier cilinders, kopkleppen. Cilinderinhoud 1275 cc. Inhoud benzine
tank 36,4 liter. Smeersysteem onder druk. Totale olie-inhoud ca. 4,5 liter plus 0,57
liter voor het filter. Gesloten koelsysteem. Vier versnellingsbak, volledig gesyn
chroniseerd. Spoorbreedte voor 1,31 m; spoorbreedte achter 1,30 m. Draaicirkel
10,59 m.
De dag begint slecht. U bent al twee uur op en 25 minuten bezig met het zoeken
naar parkeerruimte. Precies zoals gisteren. En morgen zal het wel niet anders
zijn. Daar wat dat plekje op de hoek. Nee, te klein. En zoals gewoonlijk geeft u
het op. Iemand anders, met een kleinere wagen, zal het wel lukken. Er moet een
auto zijn, die je overal gemakkelijk parkeert en waarmee je lange afstanden kunt
rijden.
Wat denkt u dan van de Simca 1000 Vooral nu er een Simca 1000 Spécial is, met
een 1118 cc motor en een top van 145 echte km/u, die zelfs de meest veeleisende
rally-liefhebber verbaast. De Simca 1000 dankt zijn prestaties aan: de sterke, pit
tige motor van 944 cc. met vijfmaal gelagerde krukas, een soepel reagerende vier
versnellingsbak. Volledig gesynchroniseerd volgens het Porsche systeem (u hoeft
niet te stoppen als u terugschakelt in ziin één), een nieuw veersysteem, overge
nomen van de Simca 1200 S Coupé. Onafhankelijke wielophanging; vóór uitgerust
met stabilisator; achter dubbele cardans die ervoor zorgen dat de banden beter
contact met de weg houden, een stuurhuis type tandheugel met rondsel, radiaal-
banden; Al deze veranderingen hebben de weglegging nog meer verbeterd. De
als extra verkrijgbare semi-automatische uitvoering heeft dezelfde voordelen,.
Maar bovendien kunt u kiezen uit „normaal" of „sportief' rijden. Voor normaal
rijden hoeft u alleen maar te starten. Dat is alles. Voor sportief rijden kunt u met
de pook zonder te koppelen feller schakelen en alles uit uw motor halen. Een ge
mak waar chauffeur èn pasagier plezier van hebben.
De Simca 1000 is een kleine auto waar je gemakkelijk instapt, omdat de vier
deuren wijd open gaan onder een hoek van 90°. De lage, kuipachtige stoelen zijn
vóór- en achteruit verstelbaar en zijn, met hun dikke schuimrubberbekleding,
Ideaal voor lange afstanden. U merkt het, dat deze auto is gemaakt voor lange
afstanden. Naast u net voor de pook zit een bakje voor kaarten, zonnebril,
sigaren makkelijk bij de hand. Op de vloer rode moquette. Boven u twee, draai
bare zonnekleppen. Voor 's nachts een niet verblindende achteruitkijkspiegel. U
houdt het houten antislip-stuurwiel in één hand, sleutel om, starteen blik
in de spiegel en wegI
Motor: Viercilinder in lijn, in langsrichting achterin de wagen geplaatst naar links
hellend onder een hoek van 15 graden. Vierversnellingsbak met Porsche-synchro-
nisatie od alle versnellingen vooruit. Pook. Achterwielaandrijving. Draaistraal
4,50 m. Benzinetank van 36 liter. Topsnelheid 145 echte kilometers. Alles er op
en er aan.
V
Het grondprincipe van elke BMW is een moderne technische conceptie, met bui
tengewoon prestatievermogen, biizonder goede rij-eigenschaooen en een gunstige
verhouding van vermogen, afmetingen en interieurruimte. De BMW 1800 is een
comfortabele limousine voor grote reizen en 'n handzame auto voor stadsgebruik.
De 1800 is zeer krachtig, snel en veilig oo grote autowegen, wendbaar, handzaam
en overzichtelijk in druk stadsverkeer. Zijn autotechnisch afgestemde eigenschap
pen geven u het veilige gevoel, de wagen in elke situatie te beheersen. In deze
voorbeeldige auto is de berijder geen ballast maar een integrerend bestanddeel.
De liinen van de BMW zijn zuiver en zonder onzakelijke mode-invloeden. De bui
tenafmetingen ziin aan het verkeer aangepast, het interieur heeft ru'mte voor
5 personen. De uitrusting is doelmatig en degelijk. De 1800 werd in 1963 ontwor
pen voor de omstandigheden die nu gelden.
De nieuwe BMW 1800, nu met dezelfde motor als de 2000, doch met 1800 cm3,
accelereert in 13,0 sec. van 0 tot 100 km/u, in 16,2 sec. van 100 tot 140 en riidt
160 km per uur. Door de uitstekende vulling van de cilinders heeft de BMW-
motor zowel bii lage als bij hoge toerentallen een uitstekende trekkracht. Par
keer- en riiruimte ziin beperkt geworden. Een aan het verkeer aangepaste auto.
Veiligheid is veiligheid van rij-eigenschappen. Richtingsstabiliteit, goede stuur-
eigenschappen, uitstekende bochtvastheid en remvermogen van een auto kunnen
in staat zijn om de fouten van andere verkeersdeelnemers en de eventuele on
achtzaamheden van ziin e'oen bestuurder op te vangen. Het doelmatige interieur-
uitrusting van de BMW 1800 geeft extra veiligheid. Zij maakt het mogelijk beter
te reageren, zonder spanning en vermoeidheid te rijden, om de mogelijkheden van
de wagen beter te benutten en op het juiste moment en de juiste wijze te han
delen. Apart verstelbare, aan de lichaamsvorm aangepaste voorzittingen bieden
een biizonder groot comfort.
De BMW 1800 is uitgerust met een verwarmings- en ontluchtingsinstallatie, die
onafhankelijk is van de snelheid van de wagen. De luchtstroom is voo- rijder en
passagier apart te regelen en fijn doseerbaar. De korte krachtige versnellingspook
veroorlooft precieze, lichte en snelle schakelmanoeuvres en geeft het gevoel direct
en exact te schakelen.
De BMW 1800 heeft een watergekoelde 4-cilinder - 4-takt motor. 4 versnellingen:
alle voorwaartse versnellingen volledig gesynchroniseerd. Naar wens ook lever
baar met automatische versnellingsbak. Topsnelheid 160 km per uur. Acceleratie
vermogen van 0 tot 100 km/ in 13,0 sec. Brandstofverbruik 11,0 liter/100 km bij
110 km per uur.
Nee, de Capri ziet er niet als een volwaardige 4-persoons uit. Dat is de be
doeling ook. Maar u kunt van ons aannemen, dat er ruimte genoeg is voor
4 volwassenen van volwassen omvang, om het zich bijzonder gemakkelijk te
maken, speciaal voorin op diepe brede kuipstoelen op schuifrails, verstelbaar
en met diafragma-vering. De Capri heeft niet alleen ruimte voor 4 personen;
hun bagage gaat er net zo makkelijk in. In de kofferruimte van 0,23 m3 gaan
6 flinke koffers en 2 kleine weekendtassen. Toch hebben wij bij het ontwerpen
niet alleen aan de passagiers gedacht. De Ford Capri is een wagen voor ras-
automobilisten. Precies de goede rijhouding. Laag. Ontspannen. Gestrekte
armen.
De Capri is het helemaal. U weet wel, zo'n wagen die u zich altijd gewenst
hebt. We geven toe dat we de vorm niet helemaal zelf bedacht hebben. Enkele
peperdure sportwagens hebben ook een dergelijk model. Wat wel nieuw is aan
deze wagen, is dat de prijs nu binnen uw bereik ligt De Capri is een echte
faestback. Hij rijdt als een sportwagen, maar toch kunnen vier volwassenen
van volwassen omvang er breeduit in zitten. Er zijn twee versies van deze
wagen. De Capri en de Caori GT. Voor elke versie kunt u uit verschillende
motoren kiezen, zodat u zelf kunt bepalen welk vermogen u hebben wilt. Ook
hebben we een systeem bedacht waarmee u uw wagen kunt aanpassen en in
richten volgens uw persoonlijke wensen. Het z.g. Capri Pakketten Plan. Als
u één van de twee Capri-versies gekozen heeft, dan kunt u met behulp van
dit Pakketten Plan zowel het exterieur als het interieur een persoonlijke toets
geven en zelfs het comfort nog verhogen. Zodat u niet alleen de wagen
krijgt die u zich altijd gewenst hebt, tegen een prijs waarop u altijd gehoopt
had, u krijgt hem ook nog op maat gemaakt.
De Capri: het basismodel. Maar vergist u zich niet met dat woord „basis". De
basis-Capri is een zeer luxueuze wagen. Ruim. Comfortabel. Tapijtvloerbedek
king over de hele vloer. Een heleboel speciale veiligheidsfaktoren. Een uitge
breide serie instrumenten, gegroepeerd op een semi-walnoten paneel dat onder
een speciale hoek (reflexvrij) is gemonteerd. Bovendien het „Aeroflow" ven
tilatiesysteem dat in 40 seconden de lucht in uw wagen ververst.
Voor de Capri zijn er drie motoren: 1300, 1500 en 2000 cc. De 1300 heeft een
topsnelheid van 133,5 km/u en trekt van 0100 km/u in 21,1 seconden. Voor
de 1500 cc is dat resp. 141„6 km/u en 16,6 sec. en voor de 2000 cc 162,5 km/u
en 11,9 sec. Voor de Capri GT zijn er twee motoren: 1700 en 2300 cc. De 1700
haalt 154,5 km/u en trekt van 0100 km/u in 13,3 sec. De 2300 haalt wel
177,8 km/u en flitst van 0100 km/u in 9,4 sec.
In deze statusauto van NSU zit ook een NSU-motor en dat zegt véél, omdat
een auto, hoe mooi en komfortabel hij ook mag zijn, toch steeds tot taak heeft
„auto" te zijn, u te verplaatsen bij mooi en slecht weer, over kleine, grote en
zeer grote afstanden. Daarbij moet een fijne auto dat ook nog doen op de
manier zoals u hem „aanspoort"; wel, een NSU-auto „luistert" naar het gas-
j pedaal, kan er op reageren, omdat deze auto een wereldvermaarde motor tot
I krachtbron heeft, waar u mee kunt toeren, mee kunt acen, als het moet 150
km per uur en dat vele uren lang, ook jarenlang, zo sterk is een NSU-motor,
omdat hij „duur" gemaakt isen daardoor goedkoop blijft. Uiterste koerssta-
biliteit in een snel gereden bocht manifesteert de uitstekende rij-technische
eigenschappen van een NSU-auto. De zeer robuuste wielgeleiding en de
onafhakelijk met lange-slag-schroefveren en schokdempers geveerde wielen
elk wiel zoekt onafhankelijk van de andere wielen als het ware zijn positie
zorgen voor die goede wegligging en stabiele rijpositie, zodat van overhel
len van de karrosserie geen sprake is en de vering dusdanig soepel en toch
weer zo progressief is, dat zelfs bij een fors rijtempo de passagiers autorijden
en niet „zeilen".
Zo schuilen er vele beproefde konstruktiedetails in deze auto, die NSU niet
heeft geofferd terwille van de allerlaagste aankoopprijs. Deze auto mag dan
door zijn voortreffelijke vormgeving en markante uitrusting en afwerking
een uitdaging voor u zijn, hij zal ook in rij-technisch opzicht uw bewondering
afdwingen.
Zo vraagt de NSU-auto van u weinig tijd en nog minder geld voor onderhoud
omdat alles is berekend op werken-en-leven-met-uw-auto, en dat vraagt wei
nig aandacht en geen zorg voor uw auto. De auto is er voor u en niet andersom;
dat maakt NSU waar met haar nieuwste type 1200.
Vier en zelfs vijf personen vinden in deze auto gemakkelijk een royale zit
plaats. De brede hoge vooruit biedt een onbelemmerd uitzicht op de weg;
verder een instrumenten- en bedieningspaneel, dat door strakke eenvoud even
doelmatig als sierlijk is. Details die bewijzen, dat er geld en zorg aan de af
werking is besteed van deze royaal uitgeruste en gesoigneerde auto, zo u het
nog niet allemaal heeft gezien.
In lijn staande viercilinder luchtgekoelde motor met een inhoud van 1200 cc.
Volledig gesynchroniseerde vier-versnellingen-transmissie. Geheel stalen ge
laste karrosserie, rammelvrij en waterdicht. Tankinhoud 44 liter. Eigen ge
wicht 710 kg. Brandstofverbruik per 100 km (naar DIN-norm) 7 a 9 liter.
Wegligging encomfort. Kenmerken van de Viva. De Vauxhall Viva ligt fan
tastisch op de weg. Verschillende elementen werken daardoor samen: extra-grote
spoorbreedte, extra-lange wielbasis, verfijnd systeem van de voorwielcontrole met
naar voor en achter de nodig, elasticiteit om schokken op te vangen, 4 in rubber
opgehangen draagarmen die de beweging van de achteras nauwkeurig onder con
trole houden, schroefveren aan alle wielen, accuraat stuur, kleine draaicirkel.
Eerste resultaat: de Viva kleeft aan de weg en helt weinig over in bochten, waar
door de neiging tot wegdribbelen uitgeschakeld is. Tweede resultaat: de Viva is
even wendbaar als een sportwagen. Derde resultaat: rijdt comfortabel,
Viva veiligheidDe Viva is uitgerust met een energie-absorberende stuur-
kolom: zware stoten worden opgevangen om de berijder extra te beschermen. En
dat is maar het begin van de lange lijst der Viva veiligheidsvoorzieningen: bevesti
gingspunten voor veiligheidsriemen vóór en achter, veiligheidssloten op alle deu
ren, beveiligingspal op de voorste stoelen van de 2-deurs om vooroverschieten te
voorkomen, goed gecapitonneerd dashboard, gecapitonneerde zonneschermen
splintervrije interieurspiegel, voorruitsproeier, lichtklaxon, corrosiebestendige
remleidingenen daarbij de gezonde basis van een zelfdragende carrosserie
met energie-absorberende eigenschappen en feilloze besturings- en remmechanis-
men. Dat is veiligheid overal waar het belangrijk is.
De Viva heeft een snelle, doortastende motor. De Viva is beroemd om zijn flit
sende spurt. Keuze uit 3 motoren: „Standaard" motor: een 4 cilinder van 1159 cc
die 57 pk levert zuinig, soepel, geruisloos, een motor die graag heeft dat het
gaspedaal wordt ingetrapt. „90" motor: zelfde zuigerverplaatsing als de „stan
daard" maar 70 pk. Extra kracht, extra optrekvermogen plezierig hiermee
over de weg te snorren! „1600" motor: een 4-cilinder van revolutionair ontwerp
1598 cc en84 pkEen bruisende krachtbron, die niets liever doet dan
kilometers verslinden in hoog tempo. Enkeuze tussen 2 transmissies: 4-ver-
snellingsbak: volledig gesynchroniseerd, nauwkeurig berekende overbrengingen,
vederlichte koppeling. Met een pook die van schakelen een sportief spelletje maakt.
Automatische transmissieRijden zonder inspanning. Geen koppelen of ontkop
pelen meer. Geen schakelen meer. Al uw aandacht blijft gericht op de weg, op
het verkeer. Bovendien beschikt u in alle omstandigheden vanzelf over de meest
geschikte overbrenging feillozer dan de meest ervaren chauffeur ooit kiezen
kan. Brandstoftank 36 liter. Draaicirkelstraal 4,8 meter.
Een voorbeeld van moderne vormgeving; een voorbeeld van funktioneel den»
ken; een voorbeeld van vergevorderde, toegepaste research; een voorbeeld
van verfijnd comfort. Meer dan een middenklasser, met een cilinderinhoud;
van 1438 cc. Pure kracht: 70 pk. Felle acceleratie en hoge topsnelheid: meer
dan 150 km per uur. Veilige constructie en remmen; 4 schijfremmen. Vier'
koplampen: maximale lichtopbrengst. Vijf ruime zitplaatsen. Modern van lijn,
compleet en verfijnd interieur met uitgebreid instrumentarium. Ruim uitzicht
rondom door groot (veiligheids)glasoppervlak. Verzonken handgrepen aan''
de 4 portieren.
Voorbeeld van vooruitstrevende techniek: veiligheid, snelheid, acceleratie en
remmen zijn volledig op elkaar afgestemd, dank zij uitgebreide research en
de zwaarste beproevingen onder uiteenlopende omstandigheden. De Fiat 124'
„Special" heeft geen smeerpunten: smering „for-life".
Cilinderinhoud: 1438 cc; 4 versnellingen, volledig gesynchroniseerd, vooruit
en 1 achteruit; radiaalbanden; 4 vacuüm servo-bekrachtigde schijfremmen en
remdrukregelaar op de achterwielen; achtervering met 4 reaktiestangen en
een dwarsreaktiestang; wisselstoomdynamo: levert reeds bij laag toerental
een groot vermogen; maximum lengte 4,05 meter, maximum hoogte vanaf de
grond gemeten 1,42 meter, maximum breedte 1,61 meter; gewicht 925 kg;
inhoud benzinetank circa 39 liter.
De ruime prestatievolle en daarbij qua prijs zeer interessante met veel acces
soires uitgeruste Skoda 1000 MB waarborgt gemakkelijker, snel en veilig rijden
en maakt bovendien een veelziidig gebruik mogelijk, zowel voor het vervoer
van personen als van bagage. Een wagen voor het hele gezin. Het rijden in
deze 1000 MB met ziin 48 nk motor (125 km/u), de volledig gesynchroniseerde
4-versnellirigsbak, de werkelijk probleemloze wegligging, 't bescheiden ben
zineverbruik van slechts 1 liter op 14 km, is een belevenis op zichzelf. Denken
wij daarbij aan door zitplaatsen om te toveren in slaaobanken of door er een
combi van te maken, aan de extra bagageruimte achter de rugleuning van de i
achterzitplaatsen, dan komt men spoedig tot de ontdekking dat Skoda veel
biedt voor weinig geld. Want er is nog meer: 4 brede portieren die u de j
mogelijkheid geven snel en gemakkelijk in te staopen zonder zich moeizaam
langs omgeklapte voorstoelen te wringen, zoals dit het geval is bij een auto
met 2 portieren. Het uitzicht rondom is heerlijk ruim door het vele glas van
de 1000 MB, want wie zulke stevige auto's bouwt als Skoda, kan zich veel glas
permitteren, de carrosserie met een gelast stalen geraamte (kooi-constructie),
de kindersloten in de portieren enz., ja, met recht kunnen wij zeggen: een
wagen voor het hele gezin.
Skoda 1000 MB model 1969 met een vernieuwde en nog elegantere voorzijde,
grotere en vlakkere achterruit met brede en versterkte zijpanelen die met het
vlakke dak een zekere en robuuste eenheid vormen. De veranderde achterruit
heeft de hoofdruimte achterin de wagen vergroot zoals ook de overzichtelijk
heid bij het achteruitrijden verbeterd is. Dit type is voozien van radiaal
banden.
4-cylinder viertakt motor, geforceerde waterkoeling, 4 versnellingen vooruit
met slot-synchronisatie van alle redukties, vooras onafhankelijk geveerd met
schroefveren en telescopische schokbrekers voorzien van torsiestaafstabili-
sator, trommelremmen, hydraulische voetrem, handrem mechanisch' op de
achterwielen, dFooggewicht 745 kg, rijklaargewicht 770 kg, nuttige lading
350 kg, kruissnelheid 120 km/u, acceleratie van 0—80 km in 14-16 sec., gemid
deld benzineverbruik 7,2 liter/100 km.
Er zijn zo langzamerhand tegen een forse meerprijs al heel wat auto's
leverbaar met een hele of halve automatische transmissie. De unieke Vario-
matic/Automatic kost bij DAF immers niet één cent eer. Dat is niets nieuws.
Maar een omwenteling betekent DAF's continu variabele transmissie in com
binatie met een 50 pk 4 cylinder watergekoelde motor. Dat is wat de DAF-55
van alle andere auto's onderscheidt. Dat maakt het rijden in deze auto tot een
ongekende belevenis en juist voor geroutineerde automobilisten die veel
langs de weg zitten tot een totaal nieuwe ervaring.
De prestaties van de DAF-55 zijn zonder meer briljant. Kruissnelheid: 136
km/u, acceleratie van 055 km in 5 seconden en van 080 km in 12 secon
den. De DAF-55 de Luxe is een wagen zonder blikken status ballast en zon
der loze lengte. Vlug manoeuvreren en parkeren zijn geen probleem. De nut
tige binnenruimte voor de rijder en zijn tochtgenoten wedijvert met die van
elke wagen in zijn klasse. De DAF-55 biedt verrassend veel ruimte voor armen
en benen. Zowel stoelen (15 cm verstelbaar) als achterbank zitten_ perfekt.
Aan de bekleding en verdere afwerking van het luxueuze interieur is opval
lend veel zorg besteed. Het dashboard met twee instrumentenklokken en
direkt bij de hand zijnde bedieningsknoppen, is funktioneel en stijlvol. Twee
gesloten kastjes aan weerszijden bieden veel bergruimte. Voorts zijn er as
bakken, zonnekleppen, armsteunen, enz.
De DAF-55 de Luxe is leverbaar in maar liefst tien schitterende kleuren. De
lakafwerking is bestand tegen alle grilen van het weer. Bumpers en wieldop
pen zijn van roestvrij staal. De onderzijde van de wagen is met een speciale
anti-corrosie coating bespoten.
De modene 4 Cylinder watergekoelde motor van de DAF-55 heeft een inhoud
van 1108 cc en levert een vermogen van 50 pk. Het is een buitengewoon ro
buuste en betrouwbare motor, waarmee gemakkelijk urenlang op topsnelheid
gereden kan worden. De motor is spaarzaam met benzine, ligt veilig voorin en
is aan alle zijden uitstekend bereikbaar.
De DAF-55 is een veilige auto: schijfremmen vóór; ruim bemeten trommel-
remmen achter, plus een gescheiden remsysteem. Een maximaal veercomfort,
ook op slechte wegen. Bovendien een grote koersstabiliteit, mede dankzij de
gunstige gewichtsverdeling van motor voorin en transmissie achterin. En
het pienterste pookje ter wereld,
Dat OPEL bewust streeft naar de eerste plaats op de automobielmarkt bewijst
zijn vooruitstrevende lijn en zijn grote verscheidenheid van modellen, welke
nu weer wordt aangevuld met een gloednieuwe Kapitan-Admiral en Diplo-
mat-serie. Daarnaast is ook op de RAI de nieuwe sportversie van Opel de
GT 1900, zodat Opel nu naast elk standaardmodel, t.w. Kadett, Record, Com
modore, ook een sporieve versie van deze modellen brengt, welke duidelijk
op de jongere generatie is gericht. Dat deze politiek een juiste politiek is, be
wijzen de zéér goede verkoopresultaten in 1968. Er is nu keuze tussen 38
Kadett-modellen en 27 Rekord-modellen.
De Kadett is elegant en kompakt. Fraaie lijnen, strakke vlakken. Een echte
druk-stads-verkeer-wagen, maar toch lekker ruim van binnen. Wat meer
luxe? Kies dan de Kadett Special.
In de Kadett heeft u recht op ruimte-comfort. Maar ook uw passagiers achterin
willen hun benen wel eens strekken. Daar is voor gezorgd. Overal ruimte
genoeg in de Kadett.
Kadett-rijders zijn goed op de hoogte. Eén blik op de grote klok in het midden
van het dashboard en u weet al hoe snel het gaat in de Kadett, en hoeveel
komfortabele kilometers u al met hem achter de rug heeft. Links ziet u de
benzine- en temperatuurmeter en de controlelichtjes voor oliedruk, knipper
lichten, lichtclaxon en batterij. Rechs vindt het elektrisch klokje een plaatsje.
Veiligheid vergezelt u bij elke Kadett. Hier volgen enkele voorbeelden uit
de lange lijst van de veiligheidsuitrusting: gescheiden remcircuits. Veilige,
zelfdragende, stalen carrosserie. Veiligheidsstuurkolom met veiligheidsstuur
wiel geeft progressief mee bij een hevige stoot. De boven- en onderkant van
't instrumentenbord zijn gecapitonneerd. Alle bedieningsknoppen en -handles
zijn van zacht materiael. Veiligheidsvergrendeling op de rugleuningen vóór
en op de deuren. Ankerpunten voor veiligheidsriemen.
4-cilinder motor van 1,1 liter, zuigerverplaatsing 1078 cc, volledig gesynchro
niseerde 4-versnellingsbak, gescheiden remcircuit met tandem-hoofdrem-1
cilinder op alle modellen, vering vóór: onafhankelijke wielophanging en ach
ter: schroefveren, topsnelheid 125 km/u met 1,1 liter motor - 135 km/u met
1,1 liter „S" motor - 143 km/u met 1,1 liter „SR" motor, inhoud benzinetank
40 liter.
De jongste telg van de dynastie der Citroëns, de DYANE, is een rijke erf
genaam: deze wagen bezit alle kwaliteiten die ook ten grondslag lagen aan
zijn voorgangers, namelijk wegvastheid, comfort, robuustheid en vernuftig
ontwerp. De Dyane is geen verblindende schoonheid; dat zou wat pretentieus
zijn voor een kleine wagen. Maar de Dyane is wèl grappig, origineel, sympa
thiek en levendig. Hij is apart, een wagen met een geheel eigen persoonlijk
heid, maar desalniettemin past hij in elk landschap en leent hij zich voor alle
doeleinden. De nieuwe motor maakt de Dyane evenzeer geschikt voor de stad
en de grote autowegen als voor de meest onbegaanbare landwegen. De Dyane
houdt van vrijheid. Het is een echte cabriolet: zonder uit uw auto te hoeven
stappen, brengt u met één handgebaar de blauwe lucht en de zon in uw auto.
De Dyane is een volwaardige 4-persoons auto, ruim en comfortabel. Hij houdt
van het gezinsleven. De soepele vering en de zachte banken zijn even gerieflijk
voor baby's die erop insluimeren als voor grootmoedertjes die erop wakker
worden. Een vijfde deur, aan de achterkant, opent over de gehele hoogte en
de gehele breedte van de wagen.
De Dyane gedraagt zich in het dagelijks leven zoals hij zich op de weg ge
draagt: zijn verbruik is laag (minder dan 6 liter op de 100 km) en hij vraagt
praktisch geen onderhoud.
De Dyane-6 is een sportieve auto. Dat hij start bij iedere buitentemperatuur,
type en op elk wegdek moeiteloos kilometer na kilometer aflegt. De Dyane-6
is een wagen met voorwielaandrijving. De Dyane-6 kan dankzij zijn nieuwe
motor zolang als het maar nodig is, 115 km per uur rijden. Hij is kampioen in
zuinig rijden met een hoog gemiddelde. Met de centrifugaalkoppeling (op
verzoek leverbaar) hoeft men niet meer iedere keer te ontkoppelen als men
stopt: men remt om te stoppen, en om weer weg te rijden geeft men alleen gas.
Horizontale 2 cilinder kopklepmotor; luchtkoeling; 4 versnellingen vooruit,
waarvan de 2e, 3e en 4e gesynchroniseerd, 1 versnelling achteruit; vering
vóór en achter: onafhankelijke schroefvering geplaatst in lengterichting, ver
bonden d.ra.v. trekstangen aan voor- en achterwiel draagamen; hydraulische
remmen op de vier wielen; handrem met veiligheidsvergrendeling op voor
wielen werkend; gewichten en maten: totaal toelaatbaar gewicht: 930 kg,
ledig gewicht: 605 kg; lengte 3,90 m, breedte 1,50 m; inhoud benzinetank 25
liter: max. snelheid 114 km/u; brandstofverbruik 5,6 liter per 100 km, afhan*
*syi* ianelheid.