Gemeenteraad van Terneuzen DE VRIJE ZEEUW Pagina 9 gehouden op donderdag 12 december 1968, te 14 uur (Zie verder pag. 11,i HARLINGEN KRIJGT GROTE INDUSTRIE HAVEN Levenslang voor «Jodenmoordenaar Regeringsnota toegezegd over financieel- economisch beleid Bankovervallen in Tel Aviv Vliegtuig in zee gestort: geen slachtoffers Amerikaanse banken beveiligen zich Woensdag 15 januari 1969 (Slot.) De Voorzitter: Ik heropen de vergade ring. Vanavond zijn wethouder Berbers en de heer Van Alphen verhinderd dit gedeelte van deze vergadering bij te wonen Ik stel thans aan de orde de postgewijze behandeling van de gemeentebegroting. De heer Hol: Naar aanleiding van post 46 wilde ik vragen hoe het staat met de sanering van het gedeelte archief vanaf 1925, waarvoor het vorige jaar een bedrag is uitgetrokken van 15.000,—. De Voorzitter: Daaraan wordt gewerkt en deze werkzaamheden zullen ongeveer in april/ mei a.s. voltooid zijn. De heer Hol: Destijds heb ik tevens gevraagd om de verordeningen te bundelen. Is daaraan aandacht geschonken? De Voorzitter: Dit zal gelijktijdig worden ge daan. De heer Hol: In verband met volgnummer 142 deel ik mede. te hebben vernomen, dat de tarieven voor brandkranen e.d. een behoor lijke prijsstijging zullen ondergaan. Is daar mede rekening gehouden? De heer De Vos: De begroting van de dienst openbare werken, waaruit dit bedrag is over genomen, is al een half jaar geleden opgemaakt. De verhogingen per 1 januari a.s. zijn daarin in het algemeen niet opgenomen. U kunt dan ook te zijner tijd een wijziging van o.m. deze post tegemoet zien. De heer Van Driel: Mijnheer de voorzitter, post 184, kosten bestrijding van de tubercu lose, is memorie geraamd. Ik heb begrepen, dat het al ongeveer 5 jaar geleden is, dat een be volkingsonderzoek heeft plaats gehad en het verwondert me dan ook, dat deze post memorie is geraamd. De Voorzitter: Dit betekent dus niet, dat het beslist is uitgesloten, dat in het begrotingsjaar een onderzoek zal plaats vinden. Wij zullen vragen of een onderzoek in 1969 kan worden gehouden. De heer Hol: In de memorie van antwoord is gesteld, dat het college van burgemeester en wethouders zich schriftelijk zal wenden tot de desbettreffende instantie met het verzoek in 1969 alsnog een bevolkingsonderzoek te orga niseren. De VoorzitterDaarover zult U nog nadere inlichtingen verkrijgen. De 'heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, ook in de afdelingsvergaderingen is gesproken over de ontvangsten met betrekking tot de bad inrichtingen, opgenomen bij post 77. De exploi tatie van deze badinrichtingen vergt een zoda nig bedrag, dat het eigenlijk niet meer verant woord is deze nog langer in stand te houden. Uw college was van mening, dat deze in de loop van 1969 gesloten moeten worden, waar bij er op wordt gewezen, dat binnen afzien bare tijd het gebouw aan het Schoolplein kan worden gesloopt omdat dan de werkplaats ook daaruit verdwijnt. Intussen moeten we al die maanden deze in richtingen nog in stand houden met alle finan ciële gevolgen van dien. Met het oog daarop zou ik willen vragen, wat er nu eigenlijk tegen is om deze voorzieningen per 1 januari a.s. te sluiten. Of men dat per 1 januari doet of en kele maanden later, dat maakt naar buiten niet zoveel verschil uit en financieel is dit wel een groot verschil. In feite geldt dit evenzeer voor de badinrichting te Sluiskil. De heer De Vos: Mijnheer de voorzitter, ook wij zijn van mening, dat de kosten van ex ploitatie van deze inrichtingen zo hoog worden in verhouding tot het gebruik daarvan, dat het niet verantwoord is om deze inrichtingen nog lange tijd open te houden. Een tijdstip van slui ting midden in de winter achten wij minder geschikt. Ons is gebleken, dat er toch nog een aantal mensen is, dat werkelijk geen andere mogelijkheden ziet dan gebruikmaking van deze badinrichtingen, in het bijzonder geldt dit voor bejaarden. Wij achten het beter deze voorzieningen te sluiten in het voorjaar. De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, mij blijkt nu, dat het hoofdmotief van een latere sluiting is het gebruik door bejaarden. Dit is een nieuw aspect en kan daarvoor niet een oplossing gevonden worden, want daar mede blijven we zitten en dat gaat me wel aan mijn hart. We kunnen deze inrichtingen niet in stand blijven houden, maar nu dus blijkt, dat het gaat om een groot aantal bejaarden, die de badinrichting eigenlijk niet kunnen missen, zou ik er op willen aandringen tussentijds een oplossing daarvoor te zoeken. De heer De Vosi U moet het nu ook weer niet zo verstaan, dat het in hoofdzaak nog gaat om bejaarden. Dat is zeker niet het geval, maar ik zou wel eens willen weten, wanneer wij deze badhuizen dicht doen, welke andere moge lijkheden er zijn om hierin te voorzien. Als een badhuis wordt geslolten, dan zijn de mogelijk heden om hen iets aan te bieden ook verdwe nen. Mevrouw Doppegieter-ThielVolgnummer 240 omvat de kosten van het welstandstoezicht op het artistiek en esthetisch bouwen. Naar aanleiding daarvan zou ik willen vragen, of er bij de beoordeling van een bouwplan ook de plannen van anderen in die buurt in het oog worden gehouden. Mij is een geval bekend, waarbij twee woningen geheel volgens de voor schriften zijn gebouwd. Als men nu deze twee woningen beziet, dan vraagt men zich toch af hoe het mogelijk is dat deze woningen daar zo staan. De ambtenaar, die hiermede te maken heeft, deed precies wat van hem gevraagd werd. Had deze ambtenaar misschien niet op het idee kunnen komen om de tweede bouwer er op te wijzen, dat zijn buurman zodanig kan gaan bouwen, dat zijn uitzicht min of meer be lemmerd wordt? Dit dienstbetoon zou toch wel prettig zijn voor de belanghebbenden en naar mijn mening het overwegen waard. De Voorzitter: In het algemeen zijn wij het met uw opmerking eens. Ik ken dit geval niet zo precies en daarom is het moeilijk hierover exact te discussiëren, maar in het algemeen wordt hierop zeker gelet. Ik zeg U toe, dat wij dit speciaal in gedachten zullen houden, alleen moet ik U er wel op wijzen, dat de ambtenaar en de commissie het college van burgemeester en wethouders adviseren, terwijl ons college verantwoordelijk is. De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, naar aanleiding van het bedrag per leerling voor het basisonderwijs wijs ik er op, dat dit bedrag de laatste jaren steeds wat te laag is gebleken. Het bedrag per leerling, dat besteed wordt voor aanschaf en vernieuwing van leer middelen is nu verhoogd. Ik kan niet precies beoordelen of het genoeg is, maar is deze ver hoging zodanig, dat niet alleen plaats gehad hebbende en komende prijsstijgingen kunnen worden opgevangen, doch dat ook wat meer leermiddelen kunnen worden aangeschaft of verouderde kunnen worden vernieuwd? Kort om, betekent deze verhoging ook werkelijk een verbetering? De Voorzitter: De post voor leer- en hulp middelen is met ongeveer 16 a 17 verhoogd, dat is op zichzelf een behoorlijke verhoging. Er zijn overigens wat speciale problemen ont staan door invoering van nieuwe methodes en in verband daarmede hebben wij besloten de zaak opnieuw te bezien. De heer HuijbrechtMijnheer de voorzitter, het is toch zo, dat uit dit bedrag per leerling ook moeten worden bestreden de telefoonkos ten en de kosten van abonnementen. Ik vraag me toch af, of dit juist is. Is het niet beter hiervoor een apart bedrag op de begroting te zetten, zodat het geheel een wat zuiverder aan zien verkrijgt. Ik ben van mening, dat deze kosten met de aanschaf en vervanging van leermiddelen niets te maken hebben. De VoorzitterDaarover is een bespreking geweest met de hoofden van scholen en daarbij is gesteld, dat een onderzoek zal worden inge steld. Binnenkort zullen wij met een afgeronde zienswijze hieromtrent komen. De heer Huijbrecht: Ik dank U, we horen dit dus nog. De heer HolOp bladzijde 149, Staat Ha, wordt het legaat vermeld van de heer Van Sprang. Wij hebben het geschenk aan de ge meente nog niet gezien. Ik zou het op prijs stellen, indien dit eens aan ons wordt ge toond. De Voorziter: In een volgende raadsvergade ring zullen wij daar voor zorgen. De heer Hol: Wat denkt men te gaan doen met het legaat? De Voorzitter: De gemeente heeft een ge schenk en een legaat gekregen. Voor dit legaat hebben we nog geen speciale bestemming. Hier aan is de voorwaarde verbonden, dat dit moet worden besteed in de culturele sfeer, voor in richting van een museum of iets dergelijks. De heer Dieleman: Mijnheer de voorzitter, ik heb alleen bezwaar tegen de kosten, opge nomen in deze begroting, van spel, toneel en vermaak. Graag wil ik de aantekening tegen deze posten te hebben gestemd. Zonder hoofdelijke stemming wordt de ge meentebegroting voor het dienstjaar 1969 vast gesteld. BEGROTING SOCIALE DIENST De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, graag wil ik in het algemeen iets naar voren brengen. Mij'is verteld, dat de bejaarden, die bijstand genieten krachtens de Algemene Bij standswet, dit jaar voor het eerst een aanslag inkomstenbelasting hebben ontvangen. Dit kan behoorlijk oplopen voor mensen, die in een bejaardentehuis zijn opgenomen, waarbij het pensiongeld voor een groot gedeelte krachtens de Algemene Bijstandswet wordt bijbetaald. Er werd medegedeeld, dat iemand een aanslag kreeg van 900,en een ander van 1100, Degenen, die nog zelfstandig wonen, zullen uiteraard een lagere bijstand ontvangen, maar ik neem aan, dat ook zij nog een aanslag zul len krijgen, rekening houdende met de belas tingvrije inkomensgrens van naar ik meen 5000,Met nadruk wil ik overigens stellen, dat dit geen uitvinding is van de belasting dienst in Terneuzen. Dit speelt zich landelijk af. Nu vraag ik me af, of deze belasting ook weer valt onder de Bijstandswet. Dan is het toch wel echte ambtenarij, een beetje broek zak-vestzak spelen, omdat het bijstandsgeld, indirect weer via de belastingen binnenkomt. Ik snap de hele samenhang niet meer, maar mijn voornaamste vraag is, of deze door de mensen te betalen belasting via de Bijstands wet kan worden teruggekregen, want de be trokkenen liggen er beslist wakker van en ik kan me dat indenken. De heer De Vos: Hetgeen de heer Huijbrecht opmerkte is volkomen juist. Een vrij groot aantal mensen, dat niet zelf de pensionprijs van een bejaardentehuis kan betalen en dus vanwege de gemeente bijstand ontvangt, heeft een aanslag in de inkomstenbelasting ontvan gen in verband met deze bijstand. In hoogste instantie is uitgemaakt, dat bijstand valt onder belastingsplichtig inkomen. De pensionprijzen in de bejaardentehuizen zijn vrij hoog en de bijstand, samen met eigen inkomsten, zoals de A.O.W.-uitkering, vormen een zodanig inkomen dat dit de belastingvrije voet ruim overschrijdt en daarom krijgt men een aanslag in de inkom stenbelasting. Er liggen al heel wat van der gelijke aanslagen bij de sociale dienst. Er zijn er bij, die aardig „in de papieren lopen". Het spreekt vanzelf, dat degenen, die aangewezen zijn op bijstand om hun pensionprijs te kunnen betalen, niet zelf deze belasting kunnen be talen. Het zal er dus wel op neerkomen, als werkelijk deze belasting moet worden betaald, dat de gemeente deze voor haar rekening moet nemen. Dan gaat de cirkelgang nog ver der, want dan wordt dat opnieuw als inkomen aangemerkt en dan is de aanslag voor het vol gend jaar weer een stukje hoger. In hoogste instantie is dus uitgemaakt, dat bijstand be hoort tot het belastingplichtig inkomen, maar ook, dat belasting in dergelijke gevallen be hoort tot de noodzakelijke kosten van het be staan. Op zichzelf is dit natuurlijk een krankzinnige situatie, maar we schijnen nu eenmaal in een krankzinnige wereld te leven. Hier ligt naar mijn mening een taak voor de wetgever om te bepalen, dat bijstand geen belastingplichtig in komen is, want iemand die bijstand nodig heeft in de noodzakelijkste kosten van bestaan kan geen belasting betalen. Overigens is het daarmede nog niet afgelo pen, want de uitkeringen krachtens de sociale zorg zijn weer basis voor de uitkering uit het gemeentefonds aan de gemeente krachtens de financiële verhoudingswet. Dat wil dus zeggen, dat ongeveer Vs gedeelte bij de gemeente terugkomt via het gemeentefonds. Het resul taat van deze hele rompslomp is, dat de ge meente ongeveer 20 betaalt van de ver schuldigde belasting, dus wordt het Rijk er 20 beter van. Het is goed, dat hieraan wat meer bekendheid wordt gegeven. De heer Huii- brecht stelt terecht, dat we hiervan de plaat selijke belastingdienst geen verwijt kunnen maken, dit is een landelijke zaak. Sinds de uit spraak in hoogste instantie kunnen de inspec teurs blijkbaar ook geen ontheffing of afschrij ving' verlenen in dergelijke gevallen. De heer Hamelink: Ik ben blij, dat de wet houder van sociale zaken deze uitspraak doet, want ik word ook op andere terreinen met deze zaken geconfronteerd. Ik krijg zeer be zorgde ouden van dagen bij me, die een be hoorlijke aanslag ontvingen. Deze mensen stel len terecht: ik geniet bijstand en ik dacht een onbezorgde oude dag te hebben en nu zou ik nog eens honderden guldens belasting moeten betalen voor de bijstand die ik ontvang. Als uiteindelijk geen vrijstelling wordt verleend in dergelijke gevallen, dan zal dus krachtens de bijstandswet de gemeente de aanslag moe ten betalen. Wat de rompslomp betreft, die er verder nog aan vastzit, ik ben het met U eens, dat dit natuurlijk gewoon kolder is. Toch ben ik blij dat de belanghebbende bejaarden ge rustgesteld kunnen worden, want zij maakten zich hierover ernstige zorgen. Ik hoop, dat zij dit vernemen, misschien hebben ze dan een paar zorgen minder op hun oude dag. De 'heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, eigenlijk is het een taak voor de politieke par tijen om hiertegen in het geweer te komen, ieder op zijn terrein voorzover zij zich niet kunnen verenigen met deze maatregel. Dege nen, die zich hiermede wel kunnen verenigen, moeten het dan maar laten. Wellicht kan ook uw college op de juiste plaats het onbegrip en het idiote in deze situatie naar voren bren gen. De Voorzitter: Het lijkt me het meest voor de hand liggend, dat we dit doen via de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten. De heer De Vos Ik kan hieraan toevoegen, dat de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten al geruime tijd met deze zaak bezig is, dus daaraan wordt echt wel gewerkt. Het ligt in ons voornemen, ons met de Vereniging in verbinding te stellen. De heer Hamelink: De verhoogde pension- prijzen van de bejaardentehuizen per 1 januari zijn hierin dus nog niet opgenomen. De heer De VosDat is inderdaad niet het geval. Mevrouw Doppegieter-ThielMijnheer de voorzitter, tijdens de afdelingsvergadering heb ben we nog gesproken over de subsidies ten behoeve van de bejaardensociëteiten. Daarbij is gesteld, dat het verschil in de hoogte van de subsidies ligt in het huurverschil. Wij heb ben dit nagegaan en dat verschil was er wel door een verrekeningspost bij de verkoop van een koffiemachine. Dit verschil is er echter thans niet meer. Als de katholieke bejaarden sociëteit zich nu nogmaals wendt tot de sociale dienst, kan er dan alsnog een herziening plaats hebben, indien dit hunnerzijds wordt aange toond? De heer De Vos: Mijnheer de voorzitter, dat kan niet, wanneer deze begroting conform het ontwerp wordt vastgesteld, want dan kan de sociale dienst geen hogere uitkering geven. Ove rigens zit er nog wel een verschil in huur, zij het dan, dat dit niet gelijk is aan het verschil in subsidie. Dit alles voorzover wij dit kunnen opmaken uit de gegevens. Ik weet niet of U de ingediende begrotingen bekeken hebt, maar heel erg duidelijk is die van de Rooms-Katho- lieke sociëteit niet. Mevrouw Doppegieter-Thiel Daarin hebt U gelijk, maar toen we de stukken van de R.K.- bejaardensociëteit wilden bekijken, kon dat niet meer, want deze zaten niet meer bij de overige stukken. Wellicht is er toch iets aan te doen, als men zich nogmaals tot de gemeente wendt met betere gegevens. De heer De Vos Mijnheer de voorzitter, ik heb tijdens de afdelingsvergaderingen al gezegd, dat het niet alleen zit in het huurverschil, de oorzaak is ook gelegen in het verschil in aard van de sociëteit. De andere sociëteit is een al gemene instelling, waar de gehele bevolking in is opgenomen, met inbegrip van het katholieke deel. Dit is echter een katholieke sociëteit, wordt dus beschouwd als een soort kerkewerk en wij hebben altijd enigermate rekening ge houden met de omvang van een bevolkings groep waar een bepaalde activiteit van uit gaat en dat een klein beetje tot uiting laten komen in de subsidiebedragen. Die verschillen hebben altijd bestaan en men zal moeten toe geven, dat deze factor niet ver is doorgevoerd, want dan zou het verschil veel groter zijn. Er is nu eenmaal verschil tussen deze socië teiten en de consequenties van het apart wil len zijn moet men toch ergens aanvaarden, ook al is het zo, dat de deuren worden opengesteld voor ieder die daar prijs op stelt. Ik dacht niet, dat er nu reden is om na al die jaren hierin verandering te brengen. De heer HolMijnheer de voorzitter, naar aanleiding van hetgeen door de heer Huijbrecht is opgemerkt met betrekking tot de betaling van belasting over ontvangen bijstandsbedra gen, wil ik vragen of dit ook al verwerkt zit in deze begroting, nu er al zoveel aanslagen ontvangen zijn. Stel dat er 50 aanslagen zijn van 1000,per stuk, dan betekent dit een uitgaaf van 50.000,waarvan uiteindelijk 10.000,voor rekening van de gemeente blijft. De heer De Vos: Het spreekt vanzelf, dat hiermede geen rekening is gehouden. Zojuist heb ik al gezegd, dat deze begroting een half jaar geleden is opgesteld en toen waren die aanslagen nog niet ontvangen, zodat daarmede ook geen rekening kon worden gehouden. Er zitten overigens in deze begroting^ nog meer dere posten die herzien zullen moeten worden, o.m. zal de B.T.W. nog wel een beetje roet in het eten gooien. Ik hoop dan ook en verwacht dat ook wel, dat de voorspelling van de wet houder van financiën in vervulling zal gaan, die vanmiddag stelde, dat ook de posten aan de inkomstenzijde een verhoging zullen onder gaan. Anders zal van het sluitend blijven van de begroting niet veel terecht kunnen komen. Er zijn nog meer zaken, waarmede geen reke ning is gehouden bij het opstellen van deze beroting. Het ligt in de bedoeling de uitkerings normen te herzien, zodat gerekend moet wor den op verhoging van de post uitkeringen. De heer HolMijn bedoeling was, te verne men wat er nog te verwachten is ten aanzien van sociale zaken. De 'heer De Vos Bekend is wat er op een bepaald moment aan de orde is, maar niet wat ons og staat te wachten. Bovendien kunnen wij niet, als de begroting eenmaal is opgemaakt, nog eens gauw voor de behandeling in de ge meenteraad wijzigingen aanbrengen. Daarvoor krijgt U te zijner tijd wijzigingen aangeboden en dat duurt waarschijnlijk niet meer zo lang. Zonder hoofdelijke stemming wordt de be groting 1969 voor de sociale dienst vastgesteld. BEGROTING DIENST OPENBARE WERKEN De heer Ramondt: In de toelichting ten aan zien van de plantsoenendienst staat, dat de op pervlakte met ongeveer 13.000 m2 is toegeno men en dat dus mede in verband met meer werkweken de raming is verhoogd met 40.000,hetgeen dus zou neerkomen op 3, per m2. Ik vraag me af of dit, gezien de totale oppervlakte van de plantsoenen, in een enigs zins redelijke verhouding tot elkaar ligt. De heer De VosIk meen, dat deze toelich ting niet helemaal klopt. We hebben het er al eens meer over gehad. Men moet de hogere raming niet alleen zien in verband met de toe name van de oppervlakte van de plantsoenen. Het hogere bedrag houdt ook verband met een kostenstijging voor de gehele oppervlakte. De redactie van de toelichting is niet geheel juist. De heer Ramondt: Overigens vind ik het dan toch nog een behoorlijke verhoging. Zonder hoofdelijke stemming wordt de be groting 1969 van de dienst openbare werken vastgesteld. BEGROTINGEN 1969 VAN HET GROND BEDRIJF EN HET WONINGBEDRIJF. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming worden deze begrotingen vastgesteld. 4. Voorstel van burgemeester en wethouders tot wijziging van de verordening op de heffing van reinigingsrechten. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 5. Idem tot wijziging van de Algemene Poli tieverordening voor de gemeente Terneu zen. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 6. Idem inzake reconstructie van het gedeelte van de oostelijke kanaalarm gelegen tussen de Herengracht en de Rosegracht. De heer Brakman: Mijnheer de voorzitter, persoonlijk ben ik niet zo erg gelukkig met dit voorstel. Eerst was besloten ten behoeve van het nieuwe stadhuis en om het geheel een prachtig aanzien te geven, de Herengracht niet te dempen. Daardoor zou een mooie, brede waterpartij ontstaan, die een prachtig doorzicht zou geven, mits ook het bruggetje en de sluis- kolk zouden worden gehandhaafd. Er is al ver schillende keren gesproken in de gemeenteraad over een demping van het water bij de Heren gracht, waardoor parkeerruimte kan worden gemaakt. Diverse malen is er ook op gewezen, dat er parkeerruimte genoeg zou zijn althans voldoende voor de eerstkomende tijd. Blijk baar is er momenteel wel gebrek aan parkeer ruimte nabij de binnenstad en nu komt dit voorstel ter tafel.- In plaats van een brede waterpartij van on geveer 40 meter zal er nu een komen van on geveer 25 meter breed met een wandelpad van 2Vü meter en parkeerruimte aan beide zijden. Gezien vanaf de Axelsedam kunnen we dan die brede waterpartij gerust wegcijferen. Naar mijn mening zal het dan de indruk geven van een flinke sloot met een oever, die tamelijk steil oploopt. Of daarop gras zal groeien weet ik niet. Naast de oever komt dan een wandel pad en aan beide zijden staan er dan 110 auto's te schitteren in de zon, voorzover deze er is. Ik vraag me af, of het niet mogelijk is deze par keerruimte elders te scheppen, waarbij ik denk aan het oude Java, alwaar reeds vele woningen zijn afgebroken. Wellicht kan daar voorlopig parkeerruimte worden gemaakt. Verder denk ik aan het Schuttershof. Daar is veel meer ruimte. Er ligt wel een spoorlijn, maar voorzover mij bekend gaan er nooit wa gons over. Zou het nu niet mogelijk zijn tegen een geringe vergoeding daarover de beschik king te verkrijgen en aldaar parkeerruimte te maken? Dan kan het zicht van de Herengracht behouden blijven en het geheel beter tot zijn recht komen. Voorts zou dit de gemeente veel minder kosten. De heer Ramondt: Mijnheer de voorzitter, gelukkig dat er altijd verschillende meningen zijn in de gemeenteraad, want anders zou er geen discussie ontstaan. Ik ben een tegenover gestelde mening toegedaan. Ik ben namelijk wel gelukkig met dit plan, omdat het tege moet komt aan "de wensen ten aanzien van de parkeerruimte in de binnenstad. Er zijn nu dus twee parkeerstroken geprojecteerd, maar dit levert praktisch nog wat moeilijkheden op. Zoekt men parkeerruimte aan de Herengracht en is daar geen plaats, dan moet men de oude stad doorrijden om bij de andere parkeerstro ken te kunnen komen. Voorts ben ik van me ning dat er geen goede verbinding bestaat tus sen het Java en de stadskern en ook met het oog daarop zou ik willen pleiten voor een weg op de plaats waar nu het bruggetje nog ligt. Een ander punt betreft de tijd van parkeren. Speciaal voor degenen die slechts korte tijd willen parkeren zou ik een gedeelte willen af zetten met parkeermeters. In het algemeen is men niet zo gelukkig met parkeermeters, maar in deze situatie geeft het de mensen de moge lijkheid hun auto voor 15 2 uur kwijt te kun nen. Ik ben anders bang, dat deze parkeer ruimte bezet zal zijn van 's morgens half ne gen tot 's avonds 5 uur, gezien ook de betrek kelijk geringe oppervlakte. De heer Moret: Mijnheer de voorzitter, de meningen zijn inderdaad nog al verdeeld. Ik ben de enige die voor algehele demping van de Herengracht is, hetgeen ik al eens eerder heb gezegd. Nu al kan men soms zijn auto niet kwijt en dat zal in de loop der jaren steeds meer het geval zijn. Dit plan is slechts een kleine tegemoetkoming aan degenen, die al daar moeten parkeren, maar de ruimte die er nu al is, wordt grotendeels al gebruikt door het kantoorpersoneel. Er komen nu dus wat plaat sen bij, maar het is volgens mij maar een lap middel. Ik blijf dan ook voorstander van alge hele demping van de Herengracht en laten we er dan een automaat bij zetten. Dan gaat men naar die automaat, men stopt er een gulden in en trekt er een kaartje uit. Dit kaartje beves tigt men aan de binnenkant van de voorruit en dan zullen de kosten in de loop der jaren voor een groot gedeelte gedekt zijn. Ik wil er graag geregeld een gulden voor neerleggen, in dien ik op een volledig gedempte Herengracht steeds mijn wagen kwijt kan. De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, het kan wel zijn, dat de heer Moret dit wil en ook de heer Ramondt wil wel betalen voor het parkeren, heb ik gehoord, maar ik voel er niks voor om een gulden te betalen om daar te kun nen parkeren. Ik ben van mening, dat het weg verkeer in zijn geheel al voldoende wordt be last met belasting die niet helemaal aan het wegverkeer ten goede komen. In de tweede plaats treft men daar niet alleen een aantal beroepsmensen mee, maar ook nog een aantal mensen, die een auto hebben voor hun plezier en daarin ternauwernood kunnen rijden. Ove rigens wil ik beide heren toch wel in herinne ring brengen dat het college van burgemeester en wethouders een parkeerrapport heeft sa mengesteld, waarin werd geconcludeerd, dat er in de toekomst voldoende parkeergelegenheid zal zijn in de nabijheid van de binnenstad. Parkeermeters vind ik hier helemaal niet op hun plaats. De heer Van Breda Vriesman: Mijnheer de voorzitter, er is al heel veel gesproken over de Herengracht. In eerste instantie heeft men be sloten het water te handhaven vanuit een zekere binding met de oudheid, oud-Terneu- zen. Terneuzen is heel snel gegroeid. Er is een request uit de burgerij gekomen in een heel korte tijd, waarin de mensen hun bezwaren hebben uiteengezet tegen het openlaten van de Herengracht. Als we nu dit geheel eens gaan bezien, dan is er een brede ruime dam en dan komt er een waterstrook, die toch betrekkelijk zinloos geworden is. We maken een scheiding tussen twee delen van Terneu zen, het oude en het nieuwe. Burgemeester Nauta van Har- lingen deelde maandagmiddag op een persconferentie mee dat door het C.I.O.P. (commissie interparlementair overleg pro bleemgebieden) gelden beschik baar zijn gesteld voor de uitwer king van plannen voor een keer sluis. Deze keersluis die met een belangrijke rijkssubsidie zal wor den aangelegd, wordt de ingang van de grote binnendijkse in dustriehaven die ten noorden van Harlingen is gepland. Wegens het vermoorden van Joden en medeplichtigheid daar aan is dinsdag in Hamburg de 55-jarige vroegere S.S.-ober- scharfiihrer Karl Reisener tot levenslang veroordeeld. Zijn bei de medebeklaagden, de politie functionarissen Ludwig Schro der (55) en Walter Stegemann (63), zijn vrijgesproken. Reisener, „de .schrik van Prze- mysl" (in Oost-Polen) genaamd, is al eerder in Denemarken we gens moord ter dood veroordeeld. Nadat hij acht jaar had uitgeze ten, is hij vrijgelaten en uitgewe zen naar West-Duitsland. Overeenkomstig het verzoek van de fractieleider van de P.V. d.A., drs J .M. den Uyl, zal de regering de tweede kamer spoe dig een brief over het sociaal- economisch en financieel beleid zenden, aldus heeft premier De Jong meegedeeld. Voor zover dit aan de hand van de beschikbare gegevens moge lijk is, zal in deze brief worden ingegaan op de aard van de be perkingen van de bestedingen die de regering nastreeft, op de mogelijkheid dat de begroting 1969 zal worden overschreden, op nieuwe lastenverhogingen en het standpunt van de regering be treffende de aangekondigde ver laging van de inkomstenbelasting per 1 januari 1970. Drs Den Uyl had de regering gevraagd zo tijdig een nota te zenden over de maatregelen die de ministers Witteveen, Rool- vink en De Block hebben aange kondigd, dat de kamer desge wenst deze maatregelen onmid dellijk na het recès kan bespre ken. De eerste vergadering van de kamer na het recès heeft plaats op 21 januari. Dan zou volgens de agenda de begroting 1969 van het ministerie van" jüsfïïie worden besproken. Maandagavond zijn in Tel Aviv drie mensen gewond tijdens een overval op een bank door drie ge maskerde en gewapende onbe kenden. Dit was de tweede over val op een bank binnen 24 uur. Zondag wisten overvallers een beddrag van 53.000 Israëlische ponden buit te maken en maan dag 4500 pond, Een DC-8 van de Scandina vische luchtvaartmaatschappij S.A.S. is maandagavond kort voor de landing bij Los Angeles in zee gestort. Alle 36 passagiers en 9 bemanningsleden konden worden gered. Vijf inzittenden hebben ernsige verwondingen opgelo pen. De 30-jarige Zweedse piloot Ingvar Anderson, die enkele rib ben brak, zegt niet te weten hoe het ongeluk is gebeurd. De machine was maandag om 'i 12.45 uur in Kopenhagen opge stegen voor een vlucht naar Ame rika via de noordpool. In Seattle is een tussenlanding gemaakt. Enkele minuten voordat het toe stel in Los Angeles zou landen, verdween het van het radar scherm. Het had, blijkbaar we gens technische moeilijkheden, anderhalf uur lang boven de stad i gevlogen. 1 Bij zware regenval stortte het vliegtuig vijf kilometer uit de kust in de Stille Oceaan. De Amerikaanse kustwacht alar meerde hefschroefvliegtuigen, die een groot aantal kleine sche pen naar de plaats van het onge luk leidden. Deze namen alle in zittenden aan boord op vier na, die naar de kust zijn gezwom men. Vier federale financiële instel- j lingen in Amerika hebben beslo ten met het oog op het toenemend aantal bankovervallen extra veiligheidsmaatregelen te tref fen. Hierdoor zullen 33.000 bank instellingen vóór het einde van dit jaar worden voorzien van ge heime apparaten om de politie bij inbraken en overvallen te waarschuwen, terwijl er ook in- braakvrije deuren en ramen zul len worden aangebracht, evenals speciale verlichting. In 1968 kwamen in Amerika 2.658 bankovervallen voor tegen 2.551 in 1967 en 1.871 in 1966."De totale buit bedroeg in 1967 ruim 13 miljoen dollar.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 9