Gemeenteraad van Terneuzen
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 9
gehouden op donderdag 12 december 1968, te 14 uur
(Zie verder pag. 11,i
HARLINGEN KRIJGT
GROTE INDUSTRIE
HAVEN
Levenslang voor
«Jodenmoordenaar
Regeringsnota
toegezegd over
financieel-
economisch beleid
Bankovervallen
in Tel Aviv
Vliegtuig in zee
gestort: geen
slachtoffers
Amerikaanse
banken beveiligen
zich
Woensdag 15 januari 1969
(Slot.)
De Voorzitter: Ik heropen de vergade
ring. Vanavond zijn wethouder Berbers en de
heer Van Alphen verhinderd dit gedeelte van
deze vergadering bij te wonen Ik stel thans
aan de orde de postgewijze behandeling van de
gemeentebegroting.
De heer Hol: Naar aanleiding van post 46
wilde ik vragen hoe het staat met de sanering
van het gedeelte archief vanaf 1925, waarvoor
het vorige jaar een bedrag is uitgetrokken van
15.000,—.
De Voorzitter: Daaraan wordt gewerkt en
deze werkzaamheden zullen ongeveer in april/
mei a.s. voltooid zijn.
De heer Hol: Destijds heb ik tevens gevraagd
om de verordeningen te bundelen. Is daaraan
aandacht geschonken?
De Voorzitter: Dit zal gelijktijdig worden ge
daan.
De heer Hol: In verband met volgnummer
142 deel ik mede. te hebben vernomen, dat
de tarieven voor brandkranen e.d. een behoor
lijke prijsstijging zullen ondergaan. Is daar
mede rekening gehouden?
De heer De Vos: De begroting van de dienst
openbare werken, waaruit dit bedrag is over
genomen, is al een half jaar geleden opgemaakt.
De verhogingen per 1 januari a.s. zijn daarin
in het algemeen niet opgenomen. U kunt dan
ook te zijner tijd een wijziging van o.m. deze
post tegemoet zien.
De heer Van Driel: Mijnheer de voorzitter,
post 184, kosten bestrijding van de tubercu
lose, is memorie geraamd. Ik heb begrepen, dat
het al ongeveer 5 jaar geleden is, dat een be
volkingsonderzoek heeft plaats gehad en het
verwondert me dan ook, dat deze post memorie
is geraamd.
De Voorzitter: Dit betekent dus niet, dat het
beslist is uitgesloten, dat in het begrotingsjaar
een onderzoek zal plaats vinden. Wij zullen
vragen of een onderzoek in 1969 kan worden
gehouden.
De heer Hol: In de memorie van antwoord is
gesteld, dat het college van burgemeester en
wethouders zich schriftelijk zal wenden tot de
desbettreffende instantie met het verzoek in
1969 alsnog een bevolkingsonderzoek te orga
niseren.
De VoorzitterDaarover zult U nog nadere
inlichtingen verkrijgen.
De 'heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter,
ook in de afdelingsvergaderingen is gesproken
over de ontvangsten met betrekking tot de bad
inrichtingen, opgenomen bij post 77. De exploi
tatie van deze badinrichtingen vergt een zoda
nig bedrag, dat het eigenlijk niet meer verant
woord is deze nog langer in stand te houden.
Uw college was van mening, dat deze in de
loop van 1969 gesloten moeten worden, waar
bij er op wordt gewezen, dat binnen afzien
bare tijd het gebouw aan het Schoolplein kan
worden gesloopt omdat dan de werkplaats ook
daaruit verdwijnt.
Intussen moeten we al die maanden deze in
richtingen nog in stand houden met alle finan
ciële gevolgen van dien. Met het oog daarop
zou ik willen vragen, wat er nu eigenlijk tegen
is om deze voorzieningen per 1 januari a.s. te
sluiten. Of men dat per 1 januari doet of en
kele maanden later, dat maakt naar buiten
niet zoveel verschil uit en financieel is dit wel
een groot verschil. In feite geldt dit evenzeer
voor de badinrichting te Sluiskil.
De heer De Vos: Mijnheer de voorzitter, ook
wij zijn van mening, dat de kosten van ex
ploitatie van deze inrichtingen zo hoog worden
in verhouding tot het gebruik daarvan, dat het
niet verantwoord is om deze inrichtingen nog
lange tijd open te houden. Een tijdstip van slui
ting midden in de winter achten wij minder
geschikt. Ons is gebleken, dat er toch nog een
aantal mensen is, dat werkelijk geen andere
mogelijkheden ziet dan gebruikmaking van
deze badinrichtingen, in het bijzonder geldt dit
voor bejaarden.
Wij achten het beter deze voorzieningen te
sluiten in het voorjaar.
De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter,
mij blijkt nu, dat het hoofdmotief van een
latere sluiting is het gebruik door bejaarden.
Dit is een nieuw aspect en kan daarvoor niet
een oplossing gevonden worden, want daar
mede blijven we zitten en dat gaat me wel aan
mijn hart. We kunnen deze inrichtingen niet
in stand blijven houden, maar nu dus blijkt,
dat het gaat om een groot aantal bejaarden, die
de badinrichting eigenlijk niet kunnen missen,
zou ik er op willen aandringen tussentijds een
oplossing daarvoor te zoeken.
De heer De Vosi U moet het nu ook weer niet
zo verstaan, dat het in hoofdzaak nog gaat om
bejaarden. Dat is zeker niet het geval, maar
ik zou wel eens willen weten, wanneer wij
deze badhuizen dicht doen, welke andere moge
lijkheden er zijn om hierin te voorzien. Als een
badhuis wordt geslolten, dan zijn de mogelijk
heden om hen iets aan te bieden ook verdwe
nen.
Mevrouw Doppegieter-ThielVolgnummer
240 omvat de kosten van het welstandstoezicht
op het artistiek en esthetisch bouwen. Naar
aanleiding daarvan zou ik willen vragen, of er
bij de beoordeling van een bouwplan ook de
plannen van anderen in die buurt in het oog
worden gehouden. Mij is een geval bekend,
waarbij twee woningen geheel volgens de voor
schriften zijn gebouwd. Als men nu deze twee
woningen beziet, dan vraagt men zich toch af
hoe het mogelijk is dat deze woningen daar zo
staan. De ambtenaar, die hiermede te maken
heeft, deed precies wat van hem gevraagd
werd. Had deze ambtenaar misschien niet op
het idee kunnen komen om de tweede bouwer
er op te wijzen, dat zijn buurman zodanig kan
gaan bouwen, dat zijn uitzicht min of meer be
lemmerd wordt? Dit dienstbetoon zou toch wel
prettig zijn voor de belanghebbenden en naar
mijn mening het overwegen waard.
De Voorzitter: In het algemeen zijn wij het
met uw opmerking eens. Ik ken dit geval niet
zo precies en daarom is het moeilijk hierover
exact te discussiëren, maar in het algemeen
wordt hierop zeker gelet. Ik zeg U toe, dat wij
dit speciaal in gedachten zullen houden, alleen
moet ik U er wel op wijzen, dat de ambtenaar
en de commissie het college van burgemeester
en wethouders adviseren, terwijl ons college
verantwoordelijk is.
De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter,
naar aanleiding van het bedrag per leerling
voor het basisonderwijs wijs ik er op, dat dit
bedrag de laatste jaren steeds wat te laag is
gebleken. Het bedrag per leerling, dat besteed
wordt voor aanschaf en vernieuwing van leer
middelen is nu verhoogd. Ik kan niet precies
beoordelen of het genoeg is, maar is deze ver
hoging zodanig, dat niet alleen plaats gehad
hebbende en komende prijsstijgingen kunnen
worden opgevangen, doch dat ook wat meer
leermiddelen kunnen worden aangeschaft of
verouderde kunnen worden vernieuwd? Kort
om, betekent deze verhoging ook werkelijk een
verbetering?
De Voorzitter: De post voor leer- en hulp
middelen is met ongeveer 16 a 17 verhoogd,
dat is op zichzelf een behoorlijke verhoging.
Er zijn overigens wat speciale problemen ont
staan door invoering van nieuwe methodes en
in verband daarmede hebben wij besloten de
zaak opnieuw te bezien.
De heer HuijbrechtMijnheer de voorzitter,
het is toch zo, dat uit dit bedrag per leerling
ook moeten worden bestreden de telefoonkos
ten en de kosten van abonnementen. Ik vraag
me toch af, of dit juist is. Is het niet beter
hiervoor een apart bedrag op de begroting te
zetten, zodat het geheel een wat zuiverder aan
zien verkrijgt. Ik ben van mening, dat deze
kosten met de aanschaf en vervanging van
leermiddelen niets te maken hebben.
De VoorzitterDaarover is een bespreking
geweest met de hoofden van scholen en daarbij
is gesteld, dat een onderzoek zal worden inge
steld. Binnenkort zullen wij met een afgeronde
zienswijze hieromtrent komen.
De heer Huijbrecht: Ik dank U, we horen
dit dus nog.
De heer HolOp bladzijde 149, Staat Ha,
wordt het legaat vermeld van de heer Van
Sprang. Wij hebben het geschenk aan de ge
meente nog niet gezien. Ik zou het op prijs
stellen, indien dit eens aan ons wordt ge
toond.
De Voorziter: In een volgende raadsvergade
ring zullen wij daar voor zorgen.
De heer Hol: Wat denkt men te gaan doen
met het legaat?
De Voorzitter: De gemeente heeft een ge
schenk en een legaat gekregen. Voor dit legaat
hebben we nog geen speciale bestemming. Hier
aan is de voorwaarde verbonden, dat dit moet
worden besteed in de culturele sfeer, voor in
richting van een museum of iets dergelijks.
De heer Dieleman: Mijnheer de voorzitter,
ik heb alleen bezwaar tegen de kosten, opge
nomen in deze begroting, van spel, toneel en
vermaak. Graag wil ik de aantekening tegen
deze posten te hebben gestemd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt de ge
meentebegroting voor het dienstjaar 1969 vast
gesteld.
BEGROTING SOCIALE DIENST
De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter,
graag wil ik in het algemeen iets naar voren
brengen. Mij'is verteld, dat de bejaarden, die
bijstand genieten krachtens de Algemene Bij
standswet, dit jaar voor het eerst een aanslag
inkomstenbelasting hebben ontvangen. Dit kan
behoorlijk oplopen voor mensen, die in een
bejaardentehuis zijn opgenomen, waarbij het
pensiongeld voor een groot gedeelte krachtens
de Algemene Bijstandswet wordt bijbetaald. Er
werd medegedeeld, dat iemand een aanslag
kreeg van 900,en een ander van 1100,
Degenen, die nog zelfstandig wonen, zullen
uiteraard een lagere bijstand ontvangen, maar
ik neem aan, dat ook zij nog een aanslag zul
len krijgen, rekening houdende met de belas
tingvrije inkomensgrens van naar ik meen
5000,Met nadruk wil ik overigens stellen,
dat dit geen uitvinding is van de belasting
dienst in Terneuzen. Dit speelt zich landelijk
af.
Nu vraag ik me af, of deze belasting ook
weer valt onder de Bijstandswet. Dan is het
toch wel echte ambtenarij, een beetje broek
zak-vestzak spelen, omdat het bijstandsgeld,
indirect weer via de belastingen binnenkomt.
Ik snap de hele samenhang niet meer, maar
mijn voornaamste vraag is, of deze door de
mensen te betalen belasting via de Bijstands
wet kan worden teruggekregen, want de be
trokkenen liggen er beslist wakker van en ik
kan me dat indenken.
De heer De Vos: Hetgeen de heer Huijbrecht
opmerkte is volkomen juist. Een vrij groot
aantal mensen, dat niet zelf de pensionprijs
van een bejaardentehuis kan betalen en dus
vanwege de gemeente bijstand ontvangt, heeft
een aanslag in de inkomstenbelasting ontvan
gen in verband met deze bijstand. In hoogste
instantie is uitgemaakt, dat bijstand valt onder
belastingsplichtig inkomen. De pensionprijzen
in de bejaardentehuizen zijn vrij hoog en de
bijstand, samen met eigen inkomsten, zoals de
A.O.W.-uitkering, vormen een zodanig inkomen
dat dit de belastingvrije voet ruim overschrijdt
en daarom krijgt men een aanslag in de inkom
stenbelasting. Er liggen al heel wat van der
gelijke aanslagen bij de sociale dienst. Er zijn
er bij, die aardig „in de papieren lopen". Het
spreekt vanzelf, dat degenen, die aangewezen
zijn op bijstand om hun pensionprijs te kunnen
betalen, niet zelf deze belasting kunnen be
talen. Het zal er dus wel op neerkomen, als
werkelijk deze belasting moet worden betaald,
dat de gemeente deze voor haar rekening
moet nemen. Dan gaat de cirkelgang nog ver
der, want dan wordt dat opnieuw als inkomen
aangemerkt en dan is de aanslag voor het vol
gend jaar weer een stukje hoger. In hoogste
instantie is dus uitgemaakt, dat bijstand be
hoort tot het belastingplichtig inkomen, maar
ook, dat belasting in dergelijke gevallen be
hoort tot de noodzakelijke kosten van het be
staan.
Op zichzelf is dit natuurlijk een krankzinnige
situatie, maar we schijnen nu eenmaal in een
krankzinnige wereld te leven. Hier ligt naar
mijn mening een taak voor de wetgever om te
bepalen, dat bijstand geen belastingplichtig in
komen is, want iemand die bijstand nodig
heeft in de noodzakelijkste kosten van bestaan
kan geen belasting betalen.
Overigens is het daarmede nog niet afgelo
pen, want de uitkeringen krachtens de sociale
zorg zijn weer basis voor de uitkering uit het
gemeentefonds aan de gemeente krachtens de
financiële verhoudingswet. Dat wil dus zeggen,
dat ongeveer Vs gedeelte bij de gemeente
terugkomt via het gemeentefonds. Het resul
taat van deze hele rompslomp is, dat de ge
meente ongeveer 20 betaalt van de ver
schuldigde belasting, dus wordt het Rijk er
20 beter van. Het is goed, dat hieraan wat
meer bekendheid wordt gegeven. De heer Huii-
brecht stelt terecht, dat we hiervan de plaat
selijke belastingdienst geen verwijt kunnen
maken, dit is een landelijke zaak. Sinds de uit
spraak in hoogste instantie kunnen de inspec
teurs blijkbaar ook geen ontheffing of afschrij
ving' verlenen in dergelijke gevallen.
De heer Hamelink: Ik ben blij, dat de wet
houder van sociale zaken deze uitspraak doet,
want ik word ook op andere terreinen met
deze zaken geconfronteerd. Ik krijg zeer be
zorgde ouden van dagen bij me, die een be
hoorlijke aanslag ontvingen. Deze mensen stel
len terecht: ik geniet bijstand en ik dacht een
onbezorgde oude dag te hebben en nu zou ik
nog eens honderden guldens belasting moeten
betalen voor de bijstand die ik ontvang. Als
uiteindelijk geen vrijstelling wordt verleend
in dergelijke gevallen, dan zal dus krachtens
de bijstandswet de gemeente de aanslag moe
ten betalen. Wat de rompslomp betreft, die er
verder nog aan vastzit, ik ben het met U eens,
dat dit natuurlijk gewoon kolder is. Toch ben
ik blij dat de belanghebbende bejaarden ge
rustgesteld kunnen worden, want zij maakten
zich hierover ernstige zorgen. Ik hoop, dat zij
dit vernemen, misschien hebben ze dan een
paar zorgen minder op hun oude dag.
De 'heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter,
eigenlijk is het een taak voor de politieke par
tijen om hiertegen in het geweer te komen,
ieder op zijn terrein voorzover zij zich niet
kunnen verenigen met deze maatregel. Dege
nen, die zich hiermede wel kunnen verenigen,
moeten het dan maar laten. Wellicht kan ook
uw college op de juiste plaats het onbegrip
en het idiote in deze situatie naar voren bren
gen.
De Voorzitter: Het lijkt me het meest voor
de hand liggend, dat we dit doen via de Ver
eniging van Nederlandse Gemeenten.
De heer De Vos Ik kan hieraan toevoegen,
dat de Vereniging van Nederlandse Gemeen
ten al geruime tijd met deze zaak bezig is,
dus daaraan wordt echt wel gewerkt. Het ligt
in ons voornemen, ons met de Vereniging in
verbinding te stellen.
De heer Hamelink: De verhoogde pension-
prijzen van de bejaardentehuizen per 1 januari
zijn hierin dus nog niet opgenomen.
De heer De VosDat is inderdaad niet het
geval.
Mevrouw Doppegieter-ThielMijnheer de
voorzitter, tijdens de afdelingsvergadering heb
ben we nog gesproken over de subsidies ten
behoeve van de bejaardensociëteiten. Daarbij
is gesteld, dat het verschil in de hoogte van
de subsidies ligt in het huurverschil. Wij heb
ben dit nagegaan en dat verschil was er wel
door een verrekeningspost bij de verkoop van
een koffiemachine. Dit verschil is er echter
thans niet meer. Als de katholieke bejaarden
sociëteit zich nu nogmaals wendt tot de sociale
dienst, kan er dan alsnog een herziening plaats
hebben, indien dit hunnerzijds wordt aange
toond?
De heer De Vos: Mijnheer de voorzitter, dat
kan niet, wanneer deze begroting conform het
ontwerp wordt vastgesteld, want dan kan de
sociale dienst geen hogere uitkering geven. Ove
rigens zit er nog wel een verschil in huur, zij
het dan, dat dit niet gelijk is aan het verschil
in subsidie. Dit alles voorzover wij dit kunnen
opmaken uit de gegevens. Ik weet niet of U de
ingediende begrotingen bekeken hebt, maar
heel erg duidelijk is die van de Rooms-Katho-
lieke sociëteit niet.
Mevrouw Doppegieter-Thiel Daarin hebt U
gelijk, maar toen we de stukken van de R.K.-
bejaardensociëteit wilden bekijken, kon dat
niet meer, want deze zaten niet meer bij de
overige stukken. Wellicht is er toch iets aan
te doen, als men zich nogmaals tot de gemeente
wendt met betere gegevens.
De heer De Vos Mijnheer de voorzitter, ik
heb tijdens de afdelingsvergaderingen al gezegd,
dat het niet alleen zit in het huurverschil, de
oorzaak is ook gelegen in het verschil in aard
van de sociëteit. De andere sociëteit is een al
gemene instelling, waar de gehele bevolking in
is opgenomen, met inbegrip van het katholieke
deel. Dit is echter een katholieke sociëteit,
wordt dus beschouwd als een soort kerkewerk
en wij hebben altijd enigermate rekening ge
houden met de omvang van een bevolkings
groep waar een bepaalde activiteit van uit
gaat en dat een klein beetje tot uiting laten
komen in de subsidiebedragen. Die verschillen
hebben altijd bestaan en men zal moeten toe
geven, dat deze factor niet ver is doorgevoerd,
want dan zou het verschil veel groter zijn.
Er is nu eenmaal verschil tussen deze socië
teiten en de consequenties van het apart wil
len zijn moet men toch ergens aanvaarden, ook
al is het zo, dat de deuren worden opengesteld
voor ieder die daar prijs op stelt. Ik dacht niet,
dat er nu reden is om na al die jaren hierin
verandering te brengen.
De heer HolMijnheer de voorzitter, naar
aanleiding van hetgeen door de heer Huijbrecht
is opgemerkt met betrekking tot de betaling
van belasting over ontvangen bijstandsbedra
gen, wil ik vragen of dit ook al verwerkt zit
in deze begroting, nu er al zoveel aanslagen
ontvangen zijn. Stel dat er 50 aanslagen zijn
van 1000,per stuk, dan betekent dit een
uitgaaf van 50.000,waarvan uiteindelijk
10.000,voor rekening van de gemeente
blijft.
De heer De Vos: Het spreekt vanzelf, dat
hiermede geen rekening is gehouden. Zojuist
heb ik al gezegd, dat deze begroting een half
jaar geleden is opgesteld en toen waren die
aanslagen nog niet ontvangen, zodat daarmede
ook geen rekening kon worden gehouden. Er
zitten overigens in deze begroting^ nog meer
dere posten die herzien zullen moeten worden,
o.m. zal de B.T.W. nog wel een beetje roet in
het eten gooien. Ik hoop dan ook en verwacht
dat ook wel, dat de voorspelling van de wet
houder van financiën in vervulling zal gaan,
die vanmiddag stelde, dat ook de posten aan
de inkomstenzijde een verhoging zullen onder
gaan. Anders zal van het sluitend blijven van
de begroting niet veel terecht kunnen komen.
Er zijn nog meer zaken, waarmede geen reke
ning is gehouden bij het opstellen van deze
beroting. Het ligt in de bedoeling de uitkerings
normen te herzien, zodat gerekend moet wor
den op verhoging van de post uitkeringen.
De heer HolMijn bedoeling was, te verne
men wat er nog te verwachten is ten aanzien
van sociale zaken.
De 'heer De Vos Bekend is wat er op een
bepaald moment aan de orde is, maar niet wat
ons og staat te wachten. Bovendien kunnen wij
niet, als de begroting eenmaal is opgemaakt,
nog eens gauw voor de behandeling in de ge
meenteraad wijzigingen aanbrengen. Daarvoor
krijgt U te zijner tijd wijzigingen aangeboden
en dat duurt waarschijnlijk niet meer zo lang.
Zonder hoofdelijke stemming wordt de be
groting 1969 voor de sociale dienst vastgesteld.
BEGROTING DIENST OPENBARE WERKEN
De heer Ramondt: In de toelichting ten aan
zien van de plantsoenendienst staat, dat de op
pervlakte met ongeveer 13.000 m2 is toegeno
men en dat dus mede in verband met meer
werkweken de raming is verhoogd met
40.000,hetgeen dus zou neerkomen op 3,
per m2. Ik vraag me af of dit, gezien de totale
oppervlakte van de plantsoenen, in een enigs
zins redelijke verhouding tot elkaar ligt.
De heer De VosIk meen, dat deze toelich
ting niet helemaal klopt. We hebben het er
al eens meer over gehad. Men moet de hogere
raming niet alleen zien in verband met de toe
name van de oppervlakte van de plantsoenen.
Het hogere bedrag houdt ook verband met een
kostenstijging voor de gehele oppervlakte. De
redactie van de toelichting is niet geheel juist.
De heer Ramondt: Overigens vind ik het dan
toch nog een behoorlijke verhoging.
Zonder hoofdelijke stemming wordt de be
groting 1969 van de dienst openbare werken
vastgesteld.
BEGROTINGEN 1969 VAN HET GROND
BEDRIJF EN HET WONINGBEDRIJF.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
worden deze begrotingen vastgesteld.
4. Voorstel van burgemeester en wethouders
tot wijziging van de verordening op de
heffing van reinigingsrechten.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
5. Idem tot wijziging van de Algemene Poli
tieverordening voor de gemeente Terneu
zen.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
6. Idem inzake reconstructie van het gedeelte
van de oostelijke kanaalarm gelegen tussen
de Herengracht en de Rosegracht.
De heer Brakman: Mijnheer de voorzitter,
persoonlijk ben ik niet zo erg gelukkig met dit
voorstel. Eerst was besloten ten behoeve van
het nieuwe stadhuis en om het geheel een
prachtig aanzien te geven, de Herengracht niet
te dempen. Daardoor zou een mooie, brede
waterpartij ontstaan, die een prachtig doorzicht
zou geven, mits ook het bruggetje en de sluis-
kolk zouden worden gehandhaafd. Er is al ver
schillende keren gesproken in de gemeenteraad
over een demping van het water bij de Heren
gracht, waardoor parkeerruimte kan worden
gemaakt. Diverse malen is er ook op gewezen,
dat er parkeerruimte genoeg zou zijn althans
voldoende voor de eerstkomende tijd. Blijk
baar is er momenteel wel gebrek aan parkeer
ruimte nabij de binnenstad en nu komt dit
voorstel ter tafel.-
In plaats van een brede waterpartij van on
geveer 40 meter zal er nu een komen van on
geveer 25 meter breed met een wandelpad van
2Vü meter en parkeerruimte aan beide zijden.
Gezien vanaf de Axelsedam kunnen we dan
die brede waterpartij gerust wegcijferen. Naar
mijn mening zal het dan de indruk geven van
een flinke sloot met een oever, die tamelijk
steil oploopt. Of daarop gras zal groeien weet
ik niet. Naast de oever komt dan een wandel
pad en aan beide zijden staan er dan 110 auto's
te schitteren in de zon, voorzover deze er is. Ik
vraag me af, of het niet mogelijk is deze par
keerruimte elders te scheppen, waarbij ik denk
aan het oude Java, alwaar reeds vele woningen
zijn afgebroken. Wellicht kan daar voorlopig
parkeerruimte worden gemaakt.
Verder denk ik aan het Schuttershof. Daar
is veel meer ruimte. Er ligt wel een spoorlijn,
maar voorzover mij bekend gaan er nooit wa
gons over. Zou het nu niet mogelijk zijn tegen
een geringe vergoeding daarover de beschik
king te verkrijgen en aldaar parkeerruimte te
maken? Dan kan het zicht van de Herengracht
behouden blijven en het geheel beter tot zijn
recht komen. Voorts zou dit de gemeente veel
minder kosten.
De heer Ramondt: Mijnheer de voorzitter,
gelukkig dat er altijd verschillende meningen
zijn in de gemeenteraad, want anders zou er
geen discussie ontstaan. Ik ben een tegenover
gestelde mening toegedaan. Ik ben namelijk
wel gelukkig met dit plan, omdat het tege
moet komt aan "de wensen ten aanzien van de
parkeerruimte in de binnenstad. Er zijn nu dus
twee parkeerstroken geprojecteerd, maar dit
levert praktisch nog wat moeilijkheden op.
Zoekt men parkeerruimte aan de Herengracht
en is daar geen plaats, dan moet men de oude
stad doorrijden om bij de andere parkeerstro
ken te kunnen komen. Voorts ben ik van me
ning dat er geen goede verbinding bestaat tus
sen het Java en de stadskern en ook met het
oog daarop zou ik willen pleiten voor een weg
op de plaats waar nu het bruggetje nog ligt.
Een ander punt betreft de tijd van parkeren.
Speciaal voor degenen die slechts korte tijd
willen parkeren zou ik een gedeelte willen af
zetten met parkeermeters. In het algemeen is
men niet zo gelukkig met parkeermeters, maar
in deze situatie geeft het de mensen de moge
lijkheid hun auto voor 15 2 uur kwijt te kun
nen. Ik ben anders bang, dat deze parkeer
ruimte bezet zal zijn van 's morgens half ne
gen tot 's avonds 5 uur, gezien ook de betrek
kelijk geringe oppervlakte.
De heer Moret: Mijnheer de voorzitter, de
meningen zijn inderdaad nog al verdeeld. Ik
ben de enige die voor algehele demping van de
Herengracht is, hetgeen ik al eens eerder heb
gezegd. Nu al kan men soms zijn auto niet
kwijt en dat zal in de loop der jaren steeds
meer het geval zijn. Dit plan is slechts een
kleine tegemoetkoming aan degenen, die al
daar moeten parkeren, maar de ruimte die er
nu al is, wordt grotendeels al gebruikt door het
kantoorpersoneel. Er komen nu dus wat plaat
sen bij, maar het is volgens mij maar een lap
middel. Ik blijf dan ook voorstander van alge
hele demping van de Herengracht en laten we
er dan een automaat bij zetten. Dan gaat men
naar die automaat, men stopt er een gulden in
en trekt er een kaartje uit. Dit kaartje beves
tigt men aan de binnenkant van de voorruit
en dan zullen de kosten in de loop der jaren
voor een groot gedeelte gedekt zijn. Ik wil er
graag geregeld een gulden voor neerleggen, in
dien ik op een volledig gedempte Herengracht
steeds mijn wagen kwijt kan.
De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter,
het kan wel zijn, dat de heer Moret dit wil en
ook de heer Ramondt wil wel betalen voor het
parkeren, heb ik gehoord, maar ik voel er niks
voor om een gulden te betalen om daar te kun
nen parkeren. Ik ben van mening, dat het weg
verkeer in zijn geheel al voldoende wordt be
last met belasting die niet helemaal aan het
wegverkeer ten goede komen. In de tweede
plaats treft men daar niet alleen een aantal
beroepsmensen mee, maar ook nog een aantal
mensen, die een auto hebben voor hun plezier
en daarin ternauwernood kunnen rijden. Ove
rigens wil ik beide heren toch wel in herinne
ring brengen dat het college van burgemeester
en wethouders een parkeerrapport heeft sa
mengesteld, waarin werd geconcludeerd, dat er
in de toekomst voldoende parkeergelegenheid
zal zijn in de nabijheid van de binnenstad.
Parkeermeters vind ik hier helemaal niet op
hun plaats.
De heer Van Breda Vriesman: Mijnheer de
voorzitter, er is al heel veel gesproken over de
Herengracht. In eerste instantie heeft men be
sloten het water te handhaven vanuit een
zekere binding met de oudheid, oud-Terneu-
zen. Terneuzen is heel snel gegroeid. Er is een
request uit de burgerij gekomen in een heel
korte tijd, waarin de mensen hun bezwaren
hebben uiteengezet tegen het openlaten van
de Herengracht. Als we nu dit geheel eens
gaan bezien, dan is er een brede ruime dam
en dan komt er een waterstrook, die toch
betrekkelijk zinloos geworden is. We maken
een scheiding tussen twee delen van Terneu
zen, het oude en het nieuwe.
Burgemeester Nauta van Har-
lingen deelde maandagmiddag
op een persconferentie mee dat
door het C.I.O.P. (commissie
interparlementair overleg pro
bleemgebieden) gelden beschik
baar zijn gesteld voor de uitwer
king van plannen voor een keer
sluis. Deze keersluis die met een
belangrijke rijkssubsidie zal wor
den aangelegd, wordt de ingang
van de grote binnendijkse in
dustriehaven die ten noorden van
Harlingen is gepland.
Wegens het vermoorden van
Joden en medeplichtigheid daar
aan is dinsdag in Hamburg de
55-jarige vroegere S.S.-ober-
scharfiihrer Karl Reisener tot
levenslang veroordeeld. Zijn bei
de medebeklaagden, de politie
functionarissen Ludwig Schro
der (55) en Walter Stegemann
(63), zijn vrijgesproken.
Reisener, „de .schrik van Prze-
mysl" (in Oost-Polen) genaamd,
is al eerder in Denemarken we
gens moord ter dood veroordeeld.
Nadat hij acht jaar had uitgeze
ten, is hij vrijgelaten en uitgewe
zen naar West-Duitsland.
Overeenkomstig het verzoek
van de fractieleider van de P.V.
d.A., drs J .M. den Uyl, zal de
regering de tweede kamer spoe
dig een brief over het sociaal-
economisch en financieel beleid
zenden, aldus heeft premier De
Jong meegedeeld.
Voor zover dit aan de hand van
de beschikbare gegevens moge
lijk is, zal in deze brief worden
ingegaan op de aard van de be
perkingen van de bestedingen
die de regering nastreeft, op de
mogelijkheid dat de begroting
1969 zal worden overschreden, op
nieuwe lastenverhogingen en het
standpunt van de regering be
treffende de aangekondigde ver
laging van de inkomstenbelasting
per 1 januari 1970.
Drs Den Uyl had de regering
gevraagd zo tijdig een nota te
zenden over de maatregelen die
de ministers Witteveen, Rool-
vink en De Block hebben aange
kondigd, dat de kamer desge
wenst deze maatregelen onmid
dellijk na het recès kan bespre
ken.
De eerste vergadering van de
kamer na het recès heeft plaats
op 21 januari. Dan zou volgens de
agenda de begroting 1969 van het
ministerie van" jüsfïïie worden
besproken.
Maandagavond zijn in Tel Aviv
drie mensen gewond tijdens een
overval op een bank door drie ge
maskerde en gewapende onbe
kenden. Dit was de tweede over
val op een bank binnen 24 uur.
Zondag wisten overvallers een
beddrag van 53.000 Israëlische
ponden buit te maken en maan
dag 4500 pond,
Een DC-8 van de Scandina
vische luchtvaartmaatschappij
S.A.S. is maandagavond kort voor
de landing bij Los Angeles in zee
gestort. Alle 36 passagiers en 9
bemanningsleden konden worden
gered. Vijf inzittenden hebben
ernsige verwondingen opgelo
pen. De 30-jarige Zweedse piloot
Ingvar Anderson, die enkele rib
ben brak, zegt niet te weten hoe
het ongeluk is gebeurd.
De machine was maandag om
'i 12.45 uur in Kopenhagen opge
stegen voor een vlucht naar Ame
rika via de noordpool. In Seattle
is een tussenlanding gemaakt.
Enkele minuten voordat het toe
stel in Los Angeles zou landen,
verdween het van het radar
scherm. Het had, blijkbaar we
gens technische moeilijkheden,
anderhalf uur lang boven de stad
i gevlogen.
1 Bij zware regenval stortte het
vliegtuig vijf kilometer uit de
kust in de Stille Oceaan. De
Amerikaanse kustwacht alar
meerde hefschroefvliegtuigen,
die een groot aantal kleine sche
pen naar de plaats van het onge
luk leidden. Deze namen alle in
zittenden aan boord op vier na,
die naar de kust zijn gezwom
men.
Vier federale financiële instel-
j lingen in Amerika hebben beslo
ten met het oog op het toenemend
aantal bankovervallen extra
veiligheidsmaatregelen te tref
fen. Hierdoor zullen 33.000 bank
instellingen vóór het einde van
dit jaar worden voorzien van ge
heime apparaten om de politie
bij inbraken en overvallen te
waarschuwen, terwijl er ook in-
braakvrije deuren en ramen zul
len worden aangebracht, evenals
speciale verlichting.
In 1968 kwamen in Amerika
2.658 bankovervallen voor tegen
2.551 in 1967 en 1.871 in 1966."De
totale buit bedroeg in 1967 ruim
13 miljoen dollar.