PROVINCIAAL NIEUWS Rotterdamse haven ondervindt weinig hinder van sleepbootstaking Israëlische vergeldingsactie op Libanese vliegveld kost Nederlandse verzekeraars een miljoen Loop der bevolking over 1968 Zatercfag 4 januari 1969 DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 Terneuzen Diefstallen uit auto's Beroepen De „Edmi" naar een werf te Langerbrugge Aardenburg Openbare verkoping - AGENDA - Tholen Kon. onderscheiding ONTPLOFFING IN HONGAARSE FABRIEK Braziliaanse politie maakt jacht op zes overvallers Voorbereiding vlucht Apollo-9 Mr. Lambooy met pensioen Stijging van het autoverkeer over de Zeelandbrug Drive-in nog geen succes Naar Amsterdam Persconferentie werkgevers Staking: tot woensdag? Ook Europoort- slepers gaan staken Scooterrijder omgekomen Verkeersslachtoffer DUITS KUSTVAARTUIG BIJ HOEK v. HOLLAND GEZONKEN KIND VERONGELUKT Serie botsingen tussen Amsterdam en Utrecht BOEKHANDEL UITGEBRAND: SCHADE EEN TON DODELITK ONGEVAL OP SPOORWEG OVERGANG Dodeliik verkeersongeval In de nacht van donderdag op vrijdag werden uit twee perso nenauto's, die in de Axelsestraat geparkeerd stonden, papieren en een kledingstuk gestolen. De dief(ven) kon(den) zich toegang verschaffen doordat de beide auto's blijkbaar niet vol doende waren afgesloten. De politie stelt een onderzoek in. Ds. J. Pannekoek, predikant der geref. gemeente Terneuzen, heeft een dezen dagen een beroep ont vangen naar de geref. gemeente te Bruinisse. Gistermiddag arriveerde ln de haven van Terneuzen het binnen schip „Edmi" uit Roosendaal, dat enkele dagen geleden tijdens dichte mist in aanvaring kwam met de veerpont „Prinses Chris tina". Met een flink gat aan stuurboord wist schipper Rade- makers de „Edmi" behouden in de haven van Perkpolder te brengen. Nadat de lading aldaar was ge lost bracht de sleepboot Zeeland van de sleepdienst Muller het beschadigde schip onder begelei ding van de „Harmsen" van de rijkswaterstaat, naar Terneuzen. Om half drie werd het vaartuig opgesohut en boven de Oostsluis overgenomen door de „Schelde", eveneens een sleepboot van de firma Muller, om onder toezicht van „De Blide" van de rijkswater - ftaat naar de scheepswerf te *angerbrugge te worden ge bracht. Te Eede vond. ten overstaan van notaris A. H. M. van den Hoek uit Groede, een openbare verkoping plaats van enige per celen wei- en bouwland, een en ander in opdracht van de doops gezinde gemeente te Aarden burg. Van de zes percelen, die beschikbaar waren werd er slechts één direct aan koper overhandigd, omdat de andere percelen de door verkoper ge steld limiet niet bereikten. Wel was vóór de pauze op deze percelen een schriftelijk bod gedaan, maar na de pauze werd er niet voldoende op door geboden. Een perceel van 65,20 are (ge deeltelijk in het Belgische Mid delburg) werd verkocht aan A. Buijck te Eede voor 7850, (inschrijvingsinzet ƒ7200, Een perceel gelegen aan de ZATERDAG 4 JANUARI 1969 Terneuzen: Luxor-Theater, 8 uur: „Met jouw tanden in mijn nek". ZONDAG 5 JANUARI 1969 Terneuzen: Luxor-Theater, 5 uur: „Girl Happy"; 2.30 en 8 uur: „Codenummer L". Zuidersportpark. 2.30 uur TerneuzenRood Wit. MAANDAG 6 JANUARI 1969 Terneuzen: Luxor-Theater, 8 uur: „Codenummer L". DINSDAG 7 JANUARI 1969 Terneuzen: Luxor-Theater, 8 uur: „Codenummer L". TERNEUZEN ARTS: Van zaterdagmorgen 8 uur tot zondagnacht 12 uur wordt de Praktijk der artsen waargenomen door dokter R. J. P. Bauwens, Jac. v. Lennepstr. 87, tel. 011503768. WIJKZUSTER: Weekeinddienst Groene en Wit- Gele Kruis: zr. A. C. Leenhouts, v. Steenbergenlaan 68, tel, 01150 3360 (b.g.g. 008). APOTHEEK: Apotheek geopend: M. B. M. Hamann, Noordstr. 69, teL 01150 —2060. TANDARTS: Op zaterdag van 10—10.30 u. en 1818.30 uur en zondag van 12 12.30 uur wordt de praktijk der tandartsen waargenomen door tandarts P. Pijn van Draat, Leeu wenlaan 58, tel. 01150—2320. AXEL ARTS: Van zaterdagmorgen 8 uur tot zondagnacht 12 uur wordt de praktijk der artsen waargenomen door dokter W. G. C. Kok, Oran jestraat 19, teL 01155—1555. TANDARTS: Weekeinddlenst tandarts P. Fijn van Draat (zie voor spreekuren onder Terneuzen). DIERENARTS .Van zate'dagmiddag 12 uur tc zondagnacht 12 uur wordt dc praktijk der dierenartsen in Axel, Sas van Gent en Zaarr.slag waar genomen door dierenarts C. J. vscuw. Stationsstraat 10 te Axel, lex. ?aS5—1488. Sara Beitsweg, werd niet geac cepteerd (groot 18.10 are, hoog ste inschrijvingsbod 600, Een perceel van 1.53.10 ha werd eveneens niet geaccepteerd (het hoogste inschxijvingsbod was 10.560,—). Een perceel aan de Nieuwe Mootjesweg, groot 44,70 are kreeg een inschrijvingsbod van 3300 en liep na bieding op tot ƒ3400,— en werd niet geaccep teerd. Aan de Sara Beitsweg kreeg een perceel van 1.02.60 ha een inschrijvingsbod van ƒ16.700,—, liep na bieding naar ƒ16.800,— en werd eveneens teruggeno men. Het laatste perceel, 1.55.60 ha aan de Sara Beitsweg, kreeg een inschrijvingsbod van ƒ10.700,—, liep naar 10.800,en werd daarna teruggenomen. De commissaris der koningin in de provincie Zeeland, mr. J. van Aartsen, heeft vrijdagmiddag de heer W. C. van Nieuwenhuijzen mededeling gedaan van zijn benoe ming tot ridder in de orde van Oranje-Nassau en hem de daarbij behorende versierselen uitgereikt. De heer Van Nieuwenhuijzen ontving de onderscheiding van wege zijn vele activiteiten ten be hoeve van het waterschapswezen en zijn werkzaamheden op maat schappelijk gebied. Hij is meer dan een kwart eeuw voorzitter, respec tievelijk gezworene en dijkgraaf geweest van het waterschap Prins Hendrikpolder en het waterschap St. Philipsland, dat als gevolg van de concentratie per 1 januari 1969 is opgegaan in het waterschap Tholen. In de Westhongaarse plaats Repcelak heeft een ontploffing in een fabriek aan acht mensen het leven gekost, terwijl 27 anderen min of meer ernstig zijn gewond. DEN BOSCH: Zuster Bassilissa Heister, die 60 jaar in de missie heeft gewerkt, hoopt 5 januari haar 107e verjaardag te vieren in het St. Ignatiusklooster. Nederlandse luchtvaartassura deuren zullen een aanzienlijk be drag moeten bijdragen aan de vergoeding van de schade, welke door de aktie van Israëlische commando's op het vliegveld van Beirouth werd aangericht. Bij deze aktie werden 13 vliegtuigen geheel of gedeeltelijk vernield. Hoewel het aandeel van de Nederlandse verzekeringsmarkt in de totale schade van rond 88 miljoen gulden nog niet met nauwkeurigheid is vastgesteld, zal de door Nederlandse lucht vaartassuradeuren te betalen schadevergoeding zich naar schatting bewegen rond een be drag van één miljoen gulden, zo meldt het bureau voorlichting schadeverzekering. De verzekering van verkeers vliegtuigen is een internationale aangelegenheid, waarbij de Lon- dense verzekeringsmarkt een be langrijke rol speelt. Toch wordt meer dan de helft van de op het vliegveld van Beiroet aangerich te schade vergoed door niet- Britse verzekeraars, waaronder Amerikaanse, Franse, Duitse, Ita liaanse, Zwitserse, Scandinavi sche, Belgische en Nederlandse verzekeringsmaatschappijen. Bij de raid van de Israëlische commando's op het vliegveld van Beiroet werd van de Middle East Airlines onder meer een juist af geleverde Boeing-707 ter waarde van ruim 9 miljoen dollar totaal vernield. Van dezelfde lucht vaartmaatschappij gingen ver loren drie Cornets, twee Caravel- les en een Viscount. Een andere maatschappij, Air Liban, verloor twee 4-motorige straalverkeers- vliegtuigen van het type Convair- 880, alsmede een DC-7. Al deze vliegtuigen waren tegen oorlogs gevaar verzekerd en zullen door verzekeraars worden vergoed. De totale schade voor assuradeuren wordt geraamd op 34,4 miljoen dollar of rond 88 miljoen gulden. Drie andere verkeersvliegtui gen welke bij de aanval totaal werden vernield, waren niet tegen oorlogsgevaar verzekerd. Het betreft een VC-10, welke door de Middle East Airlines was geleend van de Ghana Airlines, alsmede twee toestellen van Trans-Mediteranean Airlines. De gehele politiemacht van de Braziliaanse staat Guanabara is gemobiliseerd voor een jacht op zes mannen, die donderdag zeven overvallen pleegden en drie po litiemannen verwondden bij een vuurgevecht. Slachtoffers van de bende van drie blanken en drie negers heb ben verklaard, dat de leider er van, een man van ongeveer 55 jaar, sprekend lijkt op de door de politie in verband met vroe gere overvallen gezochte com munistische ex-afgevaardigde Carlos Marighela. De leider van de thans ope rerende groep heeft verklaard, dat de groep op geld en wapens uit is om de bevolking te bevrij den van het huidige bewind. Op 22 december heeft een ben de van ongeveer 40 man, reizend in 11 auto's, een overval gepleegd op een munitiefabriek in Mogi das Cruzes in de staat Sao Paulo. 23 kisten dynamiet en andere ontplofbare stoffen werden buit gemaakt. Een „Saturnus-5"-raket met de Apollo-9 in top is vrijdag van de bouwhangar overgebracht naar de lanceerplaats. De Apol lo-9 begint op 28 februari aan een vlucht van tien dagen in een baan rond de aarde met de ruim tevaarders James McDivitt, Da vid Scot en Russel Schweickart. McDivitt en Schweikart zullen op deze vlucht het maanlandings- vaartuig beproeven. Bij koninklijk besluit van 26 september 1968 is aan mr. R. J. J. Lambooy, oud-burgemeester van Hontenisse, op zijn verzoek in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd met ingang van 1 februari 1969 eervol ontslag verleend als burgemees ter van de gemeente 's-Hertogen- bosch, met dank voor de goede en langdurige diensten als burge meester bewezen. HOEK M. V. Totaal Geboren 28 30 58 Ingekomen 109 100 209 Vermeerdering 267 Overleden 12 10 22 Vertrokken 74 69 143 Vermindering - Vermeerdering Bevolking op: 31 dec. 1967 31 dec. 1968 165 "l02 1325 1235 2560 1376 1286 2662 Vermeerdering 51 51 102 Huwelijken: 18 Huwelijksaangiften: 17 Huwelijkstoestemmingen: 2 Echtscheidingen: 1 Elders geboren: 25 Elders overleden: 7 Overleden, elders woonachtig: 1 Geboren Gevestigd Overleden Vertrokken SLUIS M. 28 75 V. Totaal 19 47 98 173 15 15 30 55 89 144 220 174 46 Vermeerderd Bevolking op: 31 dec. 1967 1370 1409 2779 31 dec. 1968 1403 1422 2825 "Vermeerdering Huwelijken: 24 Echtscheidingen: 1 33 13 46 De langste brug van Europa, de Zeelandbrug, werd in 1968 meer gebruikt dan in voorgaande ja ren. Er werd een algemene stij ging van autoverkeer van 10,8 genoteerd. Met name was er een aanzienlijke stijging van het vrachtverkeer wat duidt op een toenemende economische beteke nis van deze brug, aldus 'n mede deling van de N.V. Provinciale Zeeuwse Brugmaatschappij. Ondanks deze toename van het bruggebruik komen er nog lang niet genoeg tolgelden in het laadje en brengt de brug nog gro te Vverliezen. Het gigantische bouwwerk leverde in 1966 een exploitatietekort van 2 miljoen gulden. In de eerste helft van 1967 was er een tekort van 1 miljoen gulden en ook in 1968 was er nog een explotatietekort. Deze tekor ten kwamen tot nu toe uit een re servepotje waar enkele miljoenen inzaten. Er moeten nu maatrege len getroffen worden om het eventuele tekort in 1969 aan te vullen. De brug die door de provincie Zeeland zelf is gebouwd moet zijn kosten terugverdienen vóór 1978, het jaar waarin de Oostersehelde- dam gereed komt. De Oosterschel- dedam zal tolvrij zijn en er zullen dan vermoedelijk weinig automo bilisten zijn die nog van de brug gebruik zullen maken. De N.V. Provinciale Zeeuwse Brugmaat schappij is echter nog steeds opti mistisch en verwaoht dat de stij ging van het autoverkeer over de brug zich zal handhaven, nu ook de Heinenoordtunnel begin 1969 voor gebruik gereed zal komen. „Ik wil het nog een paar jaar aanzien. Nu kan ik alleen maar zeggen, dat de resultaten van dit experiment nog beneden de ver wachtingen zijn gebleven. Een grote toekomst is er (nog) niet voor de drive-in in Nederland weggelegd. Misschien dat een dergelijk systeem het in een be volkte agglomeratie wel goed doet". Dit zegt de heer G. J. Verveld, direkteur-eigenaar van het op 6 april 1967 in Jutphaas geopen de eerste drive-in restaurant in Nederland, vlakbij rijksweg 26 (Den Bosch-Utrecht). Dit drive- in systeem waarbij de auto mobilist zowel koude als warme maaltijden in zijn auto kan nut tigen en daarvoor parkeert bij een „eetpaal", waar hij/zij tele fonisch een bestelling kan door geven bestaat al vele jaren in Amerika. Volgens de heer Ver veld was de omzet van de drive- in in 1967 en 1968 ongeveer gelijk (ruim ƒ13.000). De heer Verveld loopt met plannen rond om meer weg restaurants in Nederland te stichten, onder meer in de Haar lemmermeer. Het hele complex heeft ruim een miljoen gulden gekost. Waarom de drive-in in Neder land nog geen gemeengoed is ge worden heeft tal van oorzaken. De bedrijfsleider van de drive- in, de heer L. J. Elfering, stelt dat men in Nederland nu eenmaal gehecht is aan de gezelligheid en het comfort van een restaurant en de grotere Amerikaanse auto's over het algemeen meer geschikt zijn om daarin de maaltijd te nuttigen. Het ziet er naar uit, dat de sleepbootstaking in Rotterdam het havenverkeer niet ernstig belem mert: ook de grote schepen komen geregeld binnen ora op eigen kracht naar de havens te gaan. Bovendien werken de grootste sleepboten de acht Europoort slepers normaal door, zodat de tankschepen voor de raffinaderijen normaal en zonder oponthoud de loskaden in de Europoorthavens kunnen bereiken. De schepen voor de Botlek, de Eemshaven, de Waalhaven en de andere havens in het Rotterdamse stadsgebied wachten buitengaats de meest gunstige condities af. Ze stomen op op een zodanig tijdstip dat ze bij dood tij de voor hen bestemde haven bereiken. Niet ge hinderd door de stroming kunnen ze dan, voorzichtig manoeuvre rend, naar de kade. Dit geeft het nodige oponthoud en dat is een schadepost voor de scheepseigena ren. Het tijdverlies kan we! tot tien 5 twaalf uur oplopen (hierbij inbegrepen de wachttijd buiten gaats). Stakingsleider Leen van Os heeft zijn mannen, onder wie vele N.V.B.-ers, weer bijeen geroepen op maandagmiddag. Ze zullen dan stemmen over het al dan niet voortzetten van hun actie. In de loop van de ochtend werd het Griepse passagiersschip „Elli- nis" (18.000 ton) in de haven van Amsterdam verwacht. Het schip had aanvankelijk Rotterdam als bestemming, maar moest ten ge volge van de staking van sleep boten in die haven buitengaats blijven. Donderdagavond besloot de gezagvoerder naar Amsterdam op te stomen, omdat het wachten voor de Hoek zijn vaarschema in de war dreigde te brengen. De werkgevers in de sector van de stadssleepboten zijn niet bereid één stap verder te gaan, dan het compromis dat bij de c.a.o.-bespre- kingen met de vakbonden is be reikt. Dit werd duidelijk op een pers conferentie van de werkgevers vrijdagmorgen in Rotterdam. Mr. De Meester, directeur van het cen traal bureau voor Rijn- en binnen vaart. verklaarde: „Een verdere stap betekent een gevaar voor het bestaan van onze bedrijven. Van ons is geen initiatief te verwach ten om met een particulier per soon (stakingsleider Leen van Os) contact op te nemen." De vakbonden hebben hard on derhandeld, maar zij kunnen de feiten die wij ter tafel hebben ge legd niet negeren, aldus mr. De Meester. Hij zei dat de c.a.o. ver betering voor het jaar 1969 een loonkostenstijging inhoudt van 18 procent. Gezien het feit dat de totale loonkosten tweederde deel van de exploitatiekosten uitmaken betekent dit dat deze kosten met circa 11 it 12 procent gaan toe nemen. Het is niet mogelijk deze kos tenstijging te compenseren door hogere sleeptarieven, gezien de concurrentie met zgn. particuliere boten en de tendens die bij grote ondernemingen bestaat om met eigen sleepboten te gaan varen. De kostenstijging zal bij bepaalde sleepdienstbedrijven leiden tot reorganisaties, omdat zij deze an ders niet kunnen opbrengen. Mr. De Meester zei dat een kort geding tegen stakingsleider Leen van Os juridisch heel goed zou liggen voor de sleepdienstbedrij ven. „Wij zullen nog eens bezien of wij dit zullen doen". Het opleg gen van een dwangsom zou echter niet veel zin hebben, omdat de heer Van Os zoals hii zelf ver klaarde als vakbondsman slechts 170 per week verdient. Mr. De Meester zei dat Leen van Os de situatie onjuist weer geeft als hij stelt dat een matroos op een sleepboot f 171 per week verdient. Hij weet heel goed dat een matroos m.i.v. 1 januari van dit jaar f 195 krijgt. De woord voerder van de werkgevers zei dat naar zijn indruk een groot deel van het personeel in zijn hart wel bereid is de c.a.o.-voorstelien te accepteren, maar dat men niet graag een „onderkruiper" genoemd wil worden. Over het personeelsbeleid bij de stadssleepdiensten zei mr. De Meester: „Ik wi) niet zeggen, dat het personeelsbeleid in alle sleep- dienstbedriiven ideaal is. Wij zul len natuurlijk nagaan of er even tueel fouten zijn gemaakt". Z.i. functioneren de ondernemings raden nog niet goed, doordat de vertegenwoordigers die de vak bonden hebben aangewezen, door de mensen als hulpkrachten van de baas worden aangezien. In de Rotterdamse haven zijn donderdag 76 schepen binnenge lopen en 83 uitgevaren. Om twaalf uur vrijdagmorgen lagen er nog circa vijf schepen te wachten op voor hen goede condities. Een gunstige omstandigheid is, dat het weer goed is, zo zeiden de werkgevers op een persconfe rentie. Verder is er alle medewer king van de havenloodsen. Men gaf toe, dat het gevaar bestaat dat er Duitse sleepboten in de haven zuilen gaan opereren. Ais de sta king langere tijd duurt, dan wil de Duitse industrie niet de kans iepen zonder grondstoffen te komen zit ten, aldus een der directeuren. De opvarenden van de Euro- noortsleepboten die tot dusver niet aan de staking deelnemen hebben vrijdagmiddag tijdelijk het werk neergelegd om de openbare vergadering bij te wonen, die de Nederlandse bond van vervoers- nersoneel gistermiddag in gebouw Odeon in Rotterdam heeft belegd. De Europoortsleepboten die onder een andere loonregeling val len verzorgen vooral de vaart op de petroleumhavens in het Europoortgebied. De tankschenen voor de raffinaderijen zullen door een staking van de Europoortsle pers zeer moeilijk hun ligplaatsen kunnen bereiken. Het gaat hier om de bemannin gen die gistermorgen zijn opgeko men om gedurende een week dienst te doen op de Europoort sleepboten. L De openbare vergadering, die van twee tot vijf uur duurde, had een zeer rumoerig verloop. De hoofdbestuursleden van de N.V.B. hebben zich niet achter deze sta king gesteld. Wel sloten zii zich aan bij de verwijten, die de stakers aan het adres van de werkgevers richtten. De heer W. Hulster, voorzitter van de bedrijfsgroep havens van de N.V.B., zei tot de stakers, dat hij het hoofdbestuur van het N.V.B. zal vragen of de stads sleepboten bij deze vakcentrale onder de afdeling havens kan val len i.p.v. onder de afdeling binnen vaart. Deze verklaring is door de vergadering met gejuich begroet. Het ziet er naar uit dat de sta king zeker tot woensdag zal voort duren. Toen N.V.B.-voorzitter Alink zei dat de N.V.B. dinsdagmiddag weer een vergadering houdt om dan de uitslag op het referendum te be spreken, sloot Leen van Os hierbij aan. De vergadering van de sta kers op maandag a.s. gaat nu niet door. Een oproep van de N.V.B.-voor- zitter Alink: „Wij verlangen van u om maandag weer aan het werk te gaan" werd slechts met afkeu rend geschreeuw beantwoord. La ter zei hii o.m. nog dat de N.VB.- onderhandelaars bij het behande len van de omstreden c.a.o. fouten hebben gemaakt. De bemanningen van zeven Europoortsleners hebben gister avond besloten om zich aan te sluiten bij de staking van de stads sleepboten in Rotterdam. Twee Vrijdagmiddag omstreeks 12 uur kwam op de Leidsevaart in Voorhout de 61-jarige technisch ambtenaar A. D. van Beelen met zijn scooter in een bocht in bot sing met een tegemoetkomende bestelauto. Hij overleed aan zijn verwondingen. In het Canisiusziekenhuis in Nijmegen is gisteren de heer S. A. Wayenberg uit Apeldoorn overle den aan de verwondingen die hij op 24 november j.l. opliep bij een botsing op de Oude Beekberger- weg. De heer W. reed met zijn bromfiets en kwam in botsing met een van rechts kamende perso nenauto. Vrijdagavond is bii boei twee voor de Nieuwe Rotterdamse Waterweg de Duitse kustvaarder ..Sohlei" aangevaren en gezon ken. De opvarenden zijn aan boord genomen van de afhaalboot ..Albatros" en bij Hoek van Hol land aan land gezet. Eén van de geredden is gewond. De „Schlei", afkomstig uit Rendsburg en 290 brt. ton groot, is aangevaren door de 13.000 ton melende „Strathartle" van P. en O. lines, die uitvarend was naar Hamburg. Tijdens de aanvaring was het mistig. Overigens was het niet druk met schepen voor de mond van de Waterweg. Op de Lekdijk tussen Groot Ammers en Gelkenes is gister morgen omstreeks half elf een on geveer 6-jarig meisje op haar step tegen een passerende auto gere den. Het kind is onmiddellijk overleden. Europoortsleepboten zijn thans op zee maar men verwacht dat zij zich na terugkeer bij de staking zullen aansluiten. De beslissing van de opvarenden van de Europoortsleepboten be tekent dat de aanvoer van ruwe petroleum naar de raffinaderijen in het Rotterdam/Europoortgebied binnenkort in gevaar kan komen. Het binnenvaren van het Euro- noortgebied vereist de manoeuvres die vooral bij zwaar weer de groot ste behendigheid eisen, zelfs wan neer sleepboten daarbij zijn inge schakeld. De havenloodsen in Rot terdam zullen in de komende da gen voor moeilijke beslissingen komen te staan. Het ziet er naar uit dat de raffinaderijen de kapi teins van grote tankschepen een advies zullen geven over het al dan niet doorvaren naar Rotterdam. Mocht deze staking zich geruime tijd voortzetten, dan is de kans niet uitgesloten dat de raffinade rijen op een gegeven moment over te weinig grondstoffen gaan be schikken. Technisch is het wel mogelijk dat ook de grootste tankers naar Europoort kunnen blijven opsto- men. Het is echter wel zeker dat dit met enige risico's gepaard zal gaan. Voorzichtige havenloodsen liet zich gisteravond tegenover journalisten als volgt uit: Iedere loods denkt er verschillend over. Men zal in veel gevallen de kapi teins adviseren om toch echt enige dagen te wachten. Al9 de situatie lang voortduurt dan zal men wel licht geneigd zijn om meer risico's te nemen. Grote materiële schade aan meer dan 20 auto's en één zwaar gewonde is het gevolg van niet deugdelijke remmen aan een personenauto, die vrijdagavond op rijksweg 2, van Amsterdam naar Utrecht, op een voorgan ger terecht kwam en daardoor een serie kettingbotsingen ver oorzaakte. Het ongeluk ge schiedde onder de gemeente Ouderamstel, waar zich op een gegeven ogenblik een file vorm de. De vanuit Amsterdam nade rende auto moest daardoor af remmen. De bestuurders van de volgende personenauto's konden niet op tijd afremmen. In een van de laatste wagens werd de heer M. A. Elias uit Utrecht zwaar gewond. Hij werd over gebracht naar het O.L.V. gast huis in Amsterdam. Men vreest voor zijn leven. In de nacht van donderdag op vrijdag tussen vier uur en half vijf is aan de Reinkensstraat in Den Haag de boekhandel Oomens door brand verwoest. De brand weer schat de schade aan 't pand op 50.000,en de schade aan de inventaris enkele duizenden boeken werden een prooi der vlammen eveneens op een halve ton. De brand is volgtens de brandweer vermoedelijk veroor zaakt door een defect aan een oliekachel in de boekhandel. De eigenaars, de heren J. C. en C. J. Oomens, waren tegen brand schade verzekerd. De vijf boven de winkel wonende mensen kon den 't pand tijdig verlaten. Twee van hen konden slechts een veilig heenkomen vinden via de dak goot en het aangrenzende pand. Bij de blussingswerkzaamheden liep een brandwacht lichte snij- wonden op aan een hand, waar voor hij in een ziekenhuis werd behandeld. Op een niet beveiligde spoor wegovergang bij Schillaard in de spoorlijn tussen Leeuwarden en Sneek is gistermorgen om acht uur de 12-jarige Jan Oostra uit Baard bij een ongeval om het leven gekomen. De jongen zat op een melkwagen, getrokken door een tractor, die bestuurd werd door de heer D. van der Galiën. Ten gevolge van de mist en het rammelen van de melkbussen heeft de melkrijder waarschijn lijk de trein uit Leeuwarden niet opgemerkt. Terwijl de tractor de overweg reeds was gepasseerd 'reep de aanstormende diesel- '"'•eiri de aanhangwagen waarop de jongen zat. De aanhangwagen werd ongeveer 300 meter wegge slingerd. De jongen kwam 30 meter verder tegen een muur van °en huis terecht Hij was op sTag dood. De melkrijder raakte be kneld onder de kantelende trac tor en werd met ernstige verwon dingen naar een ziekenhuis ge bracht. Het treinverkeer had on geveer 3 kwartier vertraging Op de Borgerstraat in Papen voort (gem. Rolde) is vrijdag morgen de 56-jarige H. Stoel uit Assen om het leven gekomen, toen hij achter een autobus om de weg opliep en werd aange reden door een personenauto.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1969 | | pagina 3