PROVINCIAAL NIEUWS
Rotterdamse haven
ondervindt weinig hinder
van sleepbootstaking
Israëlische vergeldingsactie op
Libanese vliegveld kost Nederlandse
verzekeraars een miljoen
Loop der bevolking
over 1968
Zatercfag 4 januari 1969
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 3
Terneuzen
Diefstallen uit auto's
Beroepen
De „Edmi" naar een werf
te Langerbrugge
Aardenburg
Openbare verkoping
- AGENDA -
Tholen
Kon. onderscheiding
ONTPLOFFING
IN HONGAARSE
FABRIEK
Braziliaanse
politie maakt jacht
op zes overvallers
Voorbereiding
vlucht Apollo-9
Mr. Lambooy
met pensioen
Stijging van het autoverkeer
over de Zeelandbrug
Drive-in nog geen
succes
Naar Amsterdam
Persconferentie
werkgevers
Staking: tot
woensdag?
Ook Europoort-
slepers gaan
staken
Scooterrijder
omgekomen
Verkeersslachtoffer
DUITS KUSTVAARTUIG
BIJ HOEK v. HOLLAND
GEZONKEN
KIND VERONGELUKT
Serie botsingen tussen
Amsterdam en Utrecht
BOEKHANDEL
UITGEBRAND:
SCHADE EEN TON
DODELITK ONGEVAL
OP SPOORWEG
OVERGANG
Dodeliik
verkeersongeval
In de nacht van donderdag op
vrijdag werden uit twee perso
nenauto's, die in de Axelsestraat
geparkeerd stonden, papieren en
een kledingstuk gestolen.
De dief(ven) kon(den) zich
toegang verschaffen doordat de
beide auto's blijkbaar niet vol
doende waren afgesloten.
De politie stelt een onderzoek
in.
Ds. J. Pannekoek, predikant der
geref. gemeente Terneuzen, heeft
een dezen dagen een beroep ont
vangen naar de geref. gemeente te
Bruinisse.
Gistermiddag arriveerde ln de
haven van Terneuzen het binnen
schip „Edmi" uit Roosendaal, dat
enkele dagen geleden tijdens
dichte mist in aanvaring kwam
met de veerpont „Prinses Chris
tina". Met een flink gat aan
stuurboord wist schipper Rade-
makers de „Edmi" behouden in de
haven van Perkpolder te brengen.
Nadat de lading aldaar was ge
lost bracht de sleepboot Zeeland
van de sleepdienst Muller het
beschadigde schip onder begelei
ding van de „Harmsen" van de
rijkswaterstaat, naar Terneuzen.
Om half drie werd het vaartuig
opgesohut en boven de Oostsluis
overgenomen door de „Schelde",
eveneens een sleepboot van de
firma Muller, om onder toezicht
van „De Blide" van de rijkswater -
ftaat naar de scheepswerf te
*angerbrugge te worden ge
bracht.
Te Eede vond. ten overstaan
van notaris A. H. M. van den
Hoek uit Groede, een openbare
verkoping plaats van enige per
celen wei- en bouwland, een en
ander in opdracht van de doops
gezinde gemeente te Aarden
burg. Van de zes percelen, die
beschikbaar waren werd er
slechts één direct aan koper
overhandigd, omdat de andere
percelen de door verkoper ge
steld limiet niet bereikten.
Wel was vóór de pauze op
deze percelen een schriftelijk
bod gedaan, maar na de pauze
werd er niet voldoende op door
geboden.
Een perceel van 65,20 are (ge
deeltelijk in het Belgische Mid
delburg) werd verkocht aan A.
Buijck te Eede voor 7850,
(inschrijvingsinzet ƒ7200,
Een perceel gelegen aan de
ZATERDAG 4 JANUARI 1969
Terneuzen: Luxor-Theater, 8
uur: „Met jouw tanden in mijn
nek".
ZONDAG 5 JANUARI 1969
Terneuzen: Luxor-Theater, 5
uur: „Girl Happy"; 2.30 en 8
uur: „Codenummer L".
Zuidersportpark. 2.30 uur
TerneuzenRood Wit.
MAANDAG 6 JANUARI 1969
Terneuzen: Luxor-Theater, 8
uur: „Codenummer L".
DINSDAG 7 JANUARI 1969
Terneuzen: Luxor-Theater, 8
uur: „Codenummer L".
TERNEUZEN
ARTS:
Van zaterdagmorgen 8 uur tot
zondagnacht 12 uur wordt de
Praktijk der artsen waargenomen
door dokter R. J. P. Bauwens, Jac.
v. Lennepstr. 87, tel. 011503768.
WIJKZUSTER:
Weekeinddienst Groene en Wit-
Gele Kruis: zr. A. C. Leenhouts, v.
Steenbergenlaan 68, tel, 01150
3360 (b.g.g. 008).
APOTHEEK:
Apotheek geopend: M. B. M.
Hamann, Noordstr. 69, teL 01150
—2060.
TANDARTS:
Op zaterdag van 10—10.30 u. en
1818.30 uur en zondag van 12
12.30 uur wordt de praktijk der
tandartsen waargenomen door
tandarts P. Pijn van Draat, Leeu
wenlaan 58, tel. 01150—2320.
AXEL
ARTS:
Van zaterdagmorgen 8 uur tot
zondagnacht 12 uur wordt de
praktijk der artsen waargenomen
door dokter W. G. C. Kok, Oran
jestraat 19, teL 01155—1555.
TANDARTS:
Weekeinddlenst tandarts P. Fijn
van Draat (zie voor spreekuren
onder Terneuzen).
DIERENARTS
.Van zate'dagmiddag 12 uur tc
zondagnacht 12 uur wordt dc
praktijk der dierenartsen in Axel,
Sas van Gent en Zaarr.slag waar
genomen door dierenarts C. J.
vscuw. Stationsstraat 10 te Axel,
lex. ?aS5—1488.
Sara Beitsweg, werd niet geac
cepteerd (groot 18.10 are, hoog
ste inschrijvingsbod 600,
Een perceel van 1.53.10 ha
werd eveneens niet geaccepteerd
(het hoogste inschxijvingsbod was
10.560,—).
Een perceel aan de Nieuwe
Mootjesweg, groot 44,70 are
kreeg een inschrijvingsbod van
3300 en liep na bieding op tot
ƒ3400,— en werd niet geaccep
teerd.
Aan de Sara Beitsweg kreeg
een perceel van 1.02.60 ha een
inschrijvingsbod van ƒ16.700,—,
liep na bieding naar ƒ16.800,—
en werd eveneens teruggeno
men.
Het laatste perceel, 1.55.60 ha
aan de Sara Beitsweg, kreeg een
inschrijvingsbod van ƒ10.700,—,
liep naar 10.800,en werd
daarna teruggenomen.
De commissaris der koningin in
de provincie Zeeland, mr. J. van
Aartsen, heeft vrijdagmiddag de
heer W. C. van Nieuwenhuijzen
mededeling gedaan van zijn benoe
ming tot ridder in de orde van
Oranje-Nassau en hem de daarbij
behorende versierselen uitgereikt.
De heer Van Nieuwenhuijzen
ontving de onderscheiding van
wege zijn vele activiteiten ten be
hoeve van het waterschapswezen
en zijn werkzaamheden op maat
schappelijk gebied. Hij is meer dan
een kwart eeuw voorzitter, respec
tievelijk gezworene en dijkgraaf
geweest van het waterschap Prins
Hendrikpolder en het waterschap
St. Philipsland, dat als gevolg van
de concentratie per 1 januari 1969
is opgegaan in het waterschap
Tholen.
In de Westhongaarse plaats
Repcelak heeft een ontploffing in
een fabriek aan acht mensen het
leven gekost, terwijl 27 anderen
min of meer ernstig zijn gewond.
DEN BOSCH: Zuster Bassilissa
Heister, die 60 jaar in de missie
heeft gewerkt, hoopt 5 januari
haar 107e verjaardag te vieren
in het St. Ignatiusklooster.
Nederlandse luchtvaartassura
deuren zullen een aanzienlijk be
drag moeten bijdragen aan de
vergoeding van de schade, welke
door de aktie van Israëlische
commando's op het vliegveld van
Beirouth werd aangericht. Bij
deze aktie werden 13 vliegtuigen
geheel of gedeeltelijk vernield.
Hoewel het aandeel van de
Nederlandse verzekeringsmarkt
in de totale schade van rond 88
miljoen gulden nog niet met
nauwkeurigheid is vastgesteld,
zal de door Nederlandse lucht
vaartassuradeuren te betalen
schadevergoeding zich naar
schatting bewegen rond een be
drag van één miljoen gulden, zo
meldt het bureau voorlichting
schadeverzekering.
De verzekering van verkeers
vliegtuigen is een internationale
aangelegenheid, waarbij de Lon-
dense verzekeringsmarkt een be
langrijke rol speelt. Toch wordt
meer dan de helft van de op het
vliegveld van Beiroet aangerich
te schade vergoed door niet-
Britse verzekeraars, waaronder
Amerikaanse, Franse, Duitse, Ita
liaanse, Zwitserse, Scandinavi
sche, Belgische en Nederlandse
verzekeringsmaatschappijen.
Bij de raid van de Israëlische
commando's op het vliegveld van
Beiroet werd van de Middle East
Airlines onder meer een juist af
geleverde Boeing-707 ter waarde
van ruim 9 miljoen dollar totaal
vernield. Van dezelfde lucht
vaartmaatschappij gingen ver
loren drie Cornets, twee Caravel-
les en een Viscount. Een andere
maatschappij, Air Liban, verloor
twee 4-motorige straalverkeers-
vliegtuigen van het type Convair-
880, alsmede een DC-7. Al deze
vliegtuigen waren tegen oorlogs
gevaar verzekerd en zullen door
verzekeraars worden vergoed. De
totale schade voor assuradeuren
wordt geraamd op 34,4 miljoen
dollar of rond 88 miljoen gulden.
Drie andere verkeersvliegtui
gen welke bij de aanval totaal
werden vernield, waren niet
tegen oorlogsgevaar verzekerd.
Het betreft een VC-10, welke
door de Middle East Airlines was
geleend van de Ghana Airlines,
alsmede twee toestellen van
Trans-Mediteranean Airlines.
De gehele politiemacht van de
Braziliaanse staat Guanabara is
gemobiliseerd voor een jacht op
zes mannen, die donderdag zeven
overvallen pleegden en drie po
litiemannen verwondden bij een
vuurgevecht.
Slachtoffers van de bende van
drie blanken en drie negers heb
ben verklaard, dat de leider er
van, een man van ongeveer 55
jaar, sprekend lijkt op de door
de politie in verband met vroe
gere overvallen gezochte com
munistische ex-afgevaardigde
Carlos Marighela.
De leider van de thans ope
rerende groep heeft verklaard,
dat de groep op geld en wapens
uit is om de bevolking te bevrij
den van het huidige bewind.
Op 22 december heeft een ben
de van ongeveer 40 man, reizend
in 11 auto's, een overval gepleegd
op een munitiefabriek in Mogi
das Cruzes in de staat Sao Paulo.
23 kisten dynamiet en andere
ontplofbare stoffen werden buit
gemaakt.
Een „Saturnus-5"-raket met
de Apollo-9 in top is vrijdag van
de bouwhangar overgebracht
naar de lanceerplaats. De Apol
lo-9 begint op 28 februari aan
een vlucht van tien dagen in een
baan rond de aarde met de ruim
tevaarders James McDivitt, Da
vid Scot en Russel Schweickart.
McDivitt en Schweikart zullen op
deze vlucht het maanlandings-
vaartuig beproeven.
Bij koninklijk besluit van 26
september 1968 is aan mr. R. J. J.
Lambooy, oud-burgemeester van
Hontenisse, op zijn verzoek in
verband met het bereiken van de
pensioengerechtigde leeftijd met
ingang van 1 februari 1969 eervol
ontslag verleend als burgemees
ter van de gemeente 's-Hertogen-
bosch, met dank voor de goede en
langdurige diensten als burge
meester bewezen.
HOEK
M. V. Totaal
Geboren 28 30 58
Ingekomen 109 100 209
Vermeerdering 267
Overleden 12 10 22
Vertrokken 74 69 143
Vermindering -
Vermeerdering
Bevolking op:
31 dec. 1967
31 dec. 1968
165
"l02
1325 1235 2560
1376 1286 2662
Vermeerdering 51 51 102
Huwelijken: 18
Huwelijksaangiften: 17
Huwelijkstoestemmingen: 2
Echtscheidingen: 1
Elders geboren: 25
Elders overleden: 7
Overleden, elders woonachtig: 1
Geboren
Gevestigd
Overleden
Vertrokken
SLUIS
M.
28
75
V. Totaal
19 47
98 173
15 15 30
55 89 144
220
174
46
Vermeerderd
Bevolking op:
31 dec. 1967 1370 1409 2779
31 dec. 1968 1403 1422 2825
"Vermeerdering
Huwelijken: 24
Echtscheidingen: 1
33 13
46
De langste brug van Europa, de
Zeelandbrug, werd in 1968 meer
gebruikt dan in voorgaande ja
ren. Er werd een algemene stij
ging van autoverkeer van 10,8
genoteerd. Met name was er een
aanzienlijke stijging van het
vrachtverkeer wat duidt op een
toenemende economische beteke
nis van deze brug, aldus 'n mede
deling van de N.V. Provinciale
Zeeuwse Brugmaatschappij.
Ondanks deze toename van het
bruggebruik komen er nog lang
niet genoeg tolgelden in het
laadje en brengt de brug nog gro
te Vverliezen. Het gigantische
bouwwerk leverde in 1966 een
exploitatietekort van 2 miljoen
gulden. In de eerste helft van 1967
was er een tekort van 1 miljoen
gulden en ook in 1968 was er nog
een explotatietekort. Deze tekor
ten kwamen tot nu toe uit een re
servepotje waar enkele miljoenen
inzaten. Er moeten nu maatrege
len getroffen worden om het
eventuele tekort in 1969 aan te
vullen.
De brug die door de provincie
Zeeland zelf is gebouwd moet zijn
kosten terugverdienen vóór 1978,
het jaar waarin de Oostersehelde-
dam gereed komt. De Oosterschel-
dedam zal tolvrij zijn en er zullen
dan vermoedelijk weinig automo
bilisten zijn die nog van de brug
gebruik zullen maken. De N.V.
Provinciale Zeeuwse Brugmaat
schappij is echter nog steeds opti
mistisch en verwaoht dat de stij
ging van het autoverkeer over de
brug zich zal handhaven, nu ook
de Heinenoordtunnel begin 1969
voor gebruik gereed zal komen.
„Ik wil het nog een paar jaar
aanzien. Nu kan ik alleen maar
zeggen, dat de resultaten van dit
experiment nog beneden de ver
wachtingen zijn gebleven. Een
grote toekomst is er (nog) niet
voor de drive-in in Nederland
weggelegd. Misschien dat een
dergelijk systeem het in een be
volkte agglomeratie wel goed
doet".
Dit zegt de heer G. J. Verveld,
direkteur-eigenaar van het op
6 april 1967 in Jutphaas geopen
de eerste drive-in restaurant in
Nederland, vlakbij rijksweg 26
(Den Bosch-Utrecht). Dit drive-
in systeem waarbij de auto
mobilist zowel koude als warme
maaltijden in zijn auto kan nut
tigen en daarvoor parkeert bij
een „eetpaal", waar hij/zij tele
fonisch een bestelling kan door
geven bestaat al vele jaren in
Amerika. Volgens de heer Ver
veld was de omzet van de drive-
in in 1967 en 1968 ongeveer gelijk
(ruim ƒ13.000).
De heer Verveld loopt met
plannen rond om meer weg
restaurants in Nederland te
stichten, onder meer in de Haar
lemmermeer.
Het hele complex heeft ruim
een miljoen gulden gekost.
Waarom de drive-in in Neder
land nog geen gemeengoed is ge
worden heeft tal van oorzaken.
De bedrijfsleider van de drive-
in, de heer L. J. Elfering, stelt dat
men in Nederland nu eenmaal
gehecht is aan de gezelligheid en
het comfort van een restaurant
en de grotere Amerikaanse auto's
over het algemeen meer geschikt
zijn om daarin de maaltijd te
nuttigen.
Het ziet er naar uit, dat de
sleepbootstaking in Rotterdam het
havenverkeer niet ernstig belem
mert: ook de grote schepen komen
geregeld binnen ora op eigen
kracht naar de havens te gaan.
Bovendien werken de grootste
sleepboten de acht Europoort
slepers normaal door, zodat de
tankschepen voor de raffinaderijen
normaal en zonder oponthoud de
loskaden in de Europoorthavens
kunnen bereiken.
De schepen voor de Botlek, de
Eemshaven, de Waalhaven en de
andere havens in het Rotterdamse
stadsgebied wachten buitengaats
de meest gunstige condities af. Ze
stomen op op een zodanig tijdstip
dat ze bij dood tij de voor hen
bestemde haven bereiken. Niet ge
hinderd door de stroming kunnen
ze dan, voorzichtig manoeuvre
rend, naar de kade. Dit geeft het
nodige oponthoud en dat is een
schadepost voor de scheepseigena
ren. Het tijdverlies kan we! tot
tien 5 twaalf uur oplopen (hierbij
inbegrepen de wachttijd buiten
gaats).
Stakingsleider Leen van Os
heeft zijn mannen, onder wie vele
N.V.B.-ers, weer bijeen geroepen
op maandagmiddag. Ze zullen dan
stemmen over het al dan niet
voortzetten van hun actie.
In de loop van de ochtend werd
het Griepse passagiersschip „Elli-
nis" (18.000 ton) in de haven van
Amsterdam verwacht. Het schip
had aanvankelijk Rotterdam als
bestemming, maar moest ten ge
volge van de staking van sleep
boten in die haven buitengaats
blijven. Donderdagavond besloot de
gezagvoerder naar Amsterdam op
te stomen, omdat het wachten
voor de Hoek zijn vaarschema in
de war dreigde te brengen.
De werkgevers in de sector van
de stadssleepboten zijn niet bereid
één stap verder te gaan, dan het
compromis dat bij de c.a.o.-bespre-
kingen met de vakbonden is be
reikt.
Dit werd duidelijk op een pers
conferentie van de werkgevers
vrijdagmorgen in Rotterdam. Mr.
De Meester, directeur van het cen
traal bureau voor Rijn- en binnen
vaart. verklaarde: „Een verdere
stap betekent een gevaar voor het
bestaan van onze bedrijven. Van
ons is geen initiatief te verwach
ten om met een particulier per
soon (stakingsleider Leen van Os)
contact op te nemen."
De vakbonden hebben hard on
derhandeld, maar zij kunnen de
feiten die wij ter tafel hebben ge
legd niet negeren, aldus mr. De
Meester. Hij zei dat de c.a.o. ver
betering voor het jaar 1969 een
loonkostenstijging inhoudt van 18
procent. Gezien het feit dat de
totale loonkosten tweederde deel
van de exploitatiekosten uitmaken
betekent dit dat deze kosten met
circa 11 it 12 procent gaan toe
nemen.
Het is niet mogelijk deze kos
tenstijging te compenseren door
hogere sleeptarieven, gezien de
concurrentie met zgn. particuliere
boten en de tendens die bij grote
ondernemingen bestaat om met
eigen sleepboten te gaan varen.
De kostenstijging zal bij bepaalde
sleepdienstbedrijven leiden tot
reorganisaties, omdat zij deze an
ders niet kunnen opbrengen.
Mr. De Meester zei dat een kort
geding tegen stakingsleider Leen
van Os juridisch heel goed zou
liggen voor de sleepdienstbedrij
ven. „Wij zullen nog eens bezien
of wij dit zullen doen". Het opleg
gen van een dwangsom zou echter
niet veel zin hebben, omdat de
heer Van Os zoals hii zelf ver
klaarde als vakbondsman
slechts 170 per week verdient.
Mr. De Meester zei dat Leen
van Os de situatie onjuist weer
geeft als hij stelt dat een matroos
op een sleepboot f 171 per week
verdient. Hij weet heel goed dat
een matroos m.i.v. 1 januari van
dit jaar f 195 krijgt. De woord
voerder van de werkgevers zei dat
naar zijn indruk een groot deel
van het personeel in zijn hart wel
bereid is de c.a.o.-voorstelien te
accepteren, maar dat men niet
graag een „onderkruiper" genoemd
wil worden.
Over het personeelsbeleid bij de
stadssleepdiensten zei mr. De
Meester: „Ik wi) niet zeggen, dat
het personeelsbeleid in alle sleep-
dienstbedriiven ideaal is. Wij zul
len natuurlijk nagaan of er even
tueel fouten zijn gemaakt". Z.i.
functioneren de ondernemings
raden nog niet goed, doordat de
vertegenwoordigers die de vak
bonden hebben aangewezen, door
de mensen als hulpkrachten van
de baas worden aangezien.
In de Rotterdamse haven zijn
donderdag 76 schepen binnenge
lopen en 83 uitgevaren. Om twaalf
uur vrijdagmorgen lagen er nog
circa vijf schepen te wachten op
voor hen goede condities.
Een gunstige omstandigheid is,
dat het weer goed is, zo zeiden
de werkgevers op een persconfe
rentie. Verder is er alle medewer
king van de havenloodsen. Men gaf
toe, dat het gevaar bestaat dat er
Duitse sleepboten in de haven
zuilen gaan opereren. Ais de sta
king langere tijd duurt, dan wil de
Duitse industrie niet de kans iepen
zonder grondstoffen te komen zit
ten, aldus een der directeuren.
De opvarenden van de Euro-
noortsleepboten die tot dusver
niet aan de staking deelnemen
hebben vrijdagmiddag tijdelijk het
werk neergelegd om de openbare
vergadering bij te wonen, die de
Nederlandse bond van vervoers-
nersoneel gistermiddag in gebouw
Odeon in Rotterdam heeft belegd.
De Europoortsleepboten die
onder een andere loonregeling val
len verzorgen vooral de vaart
op de petroleumhavens in het
Europoortgebied. De tankschenen
voor de raffinaderijen zullen door
een staking van de Europoortsle
pers zeer moeilijk hun ligplaatsen
kunnen bereiken.
Het gaat hier om de bemannin
gen die gistermorgen zijn opgeko
men om gedurende een week
dienst te doen op de Europoort
sleepboten. L
De openbare vergadering, die
van twee tot vijf uur duurde, had
een zeer rumoerig verloop. De
hoofdbestuursleden van de N.V.B.
hebben zich niet achter deze sta
king gesteld. Wel sloten zii zich
aan bij de verwijten, die de stakers
aan het adres van de werkgevers
richtten.
De heer W. Hulster, voorzitter
van de bedrijfsgroep havens van
de N.V.B., zei tot de stakers, dat
hij het hoofdbestuur van het
N.V.B. zal vragen of de stads
sleepboten bij deze vakcentrale
onder de afdeling havens kan val
len i.p.v. onder de afdeling binnen
vaart. Deze verklaring is door de
vergadering met gejuich begroet.
Het ziet er naar uit dat de sta
king zeker tot woensdag zal voort
duren.
Toen N.V.B.-voorzitter Alink zei
dat de N.V.B. dinsdagmiddag weer
een vergadering houdt om dan de
uitslag op het referendum te be
spreken, sloot Leen van Os hierbij
aan. De vergadering van de sta
kers op maandag a.s. gaat nu niet
door.
Een oproep van de N.V.B.-voor-
zitter Alink: „Wij verlangen van
u om maandag weer aan het werk
te gaan" werd slechts met afkeu
rend geschreeuw beantwoord. La
ter zei hii o.m. nog dat de N.VB.-
onderhandelaars bij het behande
len van de omstreden c.a.o. fouten
hebben gemaakt.
De bemanningen van zeven
Europoortsleners hebben gister
avond besloten om zich aan te
sluiten bij de staking van de stads
sleepboten in Rotterdam. Twee
Vrijdagmiddag omstreeks 12
uur kwam op de Leidsevaart in
Voorhout de 61-jarige technisch
ambtenaar A. D. van Beelen met
zijn scooter in een bocht in bot
sing met een tegemoetkomende
bestelauto. Hij overleed aan zijn
verwondingen.
In het Canisiusziekenhuis in
Nijmegen is gisteren de heer S. A.
Wayenberg uit Apeldoorn overle
den aan de verwondingen die hij
op 24 november j.l. opliep bij een
botsing op de Oude Beekberger-
weg. De heer W. reed met zijn
bromfiets en kwam in botsing met
een van rechts kamende perso
nenauto.
Vrijdagavond is bii boei twee
voor de Nieuwe Rotterdamse
Waterweg de Duitse kustvaarder
..Sohlei" aangevaren en gezon
ken. De opvarenden zijn aan
boord genomen van de afhaalboot
..Albatros" en bij Hoek van Hol
land aan land gezet. Eén van de
geredden is gewond.
De „Schlei", afkomstig uit
Rendsburg en 290 brt. ton groot,
is aangevaren door de 13.000 ton
melende „Strathartle" van P. en
O. lines, die uitvarend was naar
Hamburg. Tijdens de aanvaring
was het mistig. Overigens was
het niet druk met schepen voor
de mond van de Waterweg.
Op de Lekdijk tussen Groot
Ammers en Gelkenes is gister
morgen omstreeks half elf een on
geveer 6-jarig meisje op haar step
tegen een passerende auto gere
den. Het kind is onmiddellijk
overleden.
Europoortsleepboten zijn thans op
zee maar men verwacht dat zij
zich na terugkeer bij de staking
zullen aansluiten.
De beslissing van de opvarenden
van de Europoortsleepboten be
tekent dat de aanvoer van ruwe
petroleum naar de raffinaderijen
in het Rotterdam/Europoortgebied
binnenkort in gevaar kan komen.
Het binnenvaren van het Euro-
noortgebied vereist de manoeuvres
die vooral bij zwaar weer de groot
ste behendigheid eisen, zelfs wan
neer sleepboten daarbij zijn inge
schakeld. De havenloodsen in Rot
terdam zullen in de komende da
gen voor moeilijke beslissingen
komen te staan. Het ziet er naar
uit dat de raffinaderijen de kapi
teins van grote tankschepen een
advies zullen geven over het al dan
niet doorvaren naar Rotterdam.
Mocht deze staking zich geruime
tijd voortzetten, dan is de kans
niet uitgesloten dat de raffinade
rijen op een gegeven moment over
te weinig grondstoffen gaan be
schikken.
Technisch is het wel mogelijk
dat ook de grootste tankers naar
Europoort kunnen blijven opsto-
men. Het is echter wel zeker dat
dit met enige risico's gepaard zal
gaan. Voorzichtige havenloodsen
liet zich gisteravond tegenover
journalisten als volgt uit: Iedere
loods denkt er verschillend over.
Men zal in veel gevallen de kapi
teins adviseren om toch echt enige
dagen te wachten. Al9 de situatie
lang voortduurt dan zal men wel
licht geneigd zijn om meer risico's
te nemen.
Grote materiële schade aan
meer dan 20 auto's en één zwaar
gewonde is het gevolg van niet
deugdelijke remmen aan een
personenauto, die vrijdagavond
op rijksweg 2, van Amsterdam
naar Utrecht, op een voorgan
ger terecht kwam en daardoor
een serie kettingbotsingen ver
oorzaakte. Het ongeluk ge
schiedde onder de gemeente
Ouderamstel, waar zich op een
gegeven ogenblik een file vorm
de. De vanuit Amsterdam nade
rende auto moest daardoor af
remmen. De bestuurders van de
volgende personenauto's konden
niet op tijd afremmen. In een
van de laatste wagens werd de
heer M. A. Elias uit Utrecht
zwaar gewond. Hij werd over
gebracht naar het O.L.V. gast
huis in Amsterdam. Men vreest
voor zijn leven.
In de nacht van donderdag op
vrijdag tussen vier uur en half
vijf is aan de Reinkensstraat in
Den Haag de boekhandel Oomens
door brand verwoest. De brand
weer schat de schade aan 't pand
op 50.000,en de schade aan de
inventaris enkele duizenden
boeken werden een prooi der
vlammen eveneens op een
halve ton. De brand is volgtens de
brandweer vermoedelijk veroor
zaakt door een defect aan een
oliekachel in de boekhandel. De
eigenaars, de heren J. C. en C. J.
Oomens, waren tegen brand
schade verzekerd. De vijf boven
de winkel wonende mensen kon
den 't pand tijdig verlaten. Twee
van hen konden slechts een veilig
heenkomen vinden via de dak
goot en het aangrenzende pand.
Bij de blussingswerkzaamheden
liep een brandwacht lichte snij-
wonden op aan een hand, waar
voor hij in een ziekenhuis werd
behandeld.
Op een niet beveiligde spoor
wegovergang bij Schillaard in de
spoorlijn tussen Leeuwarden en
Sneek is gistermorgen om acht
uur de 12-jarige Jan Oostra uit
Baard bij een ongeval om het
leven gekomen. De jongen zat op
een melkwagen, getrokken door
een tractor, die bestuurd werd
door de heer D. van der Galiën.
Ten gevolge van de mist en het
rammelen van de melkbussen
heeft de melkrijder waarschijn
lijk de trein uit Leeuwarden niet
opgemerkt. Terwijl de tractor de
overweg reeds was gepasseerd
'reep de aanstormende diesel-
'"'•eiri de aanhangwagen waarop
de jongen zat. De aanhangwagen
werd ongeveer 300 meter wegge
slingerd. De jongen kwam 30
meter verder tegen een muur van
°en huis terecht Hij was op sTag
dood. De melkrijder raakte be
kneld onder de kantelende trac
tor en werd met ernstige verwon
dingen naar een ziekenhuis ge
bracht. Het treinverkeer had on
geveer 3 kwartier vertraging
Op de Borgerstraat in Papen
voort (gem. Rolde) is vrijdag
morgen de 56-jarige H. Stoel uit
Assen om het leven gekomen,
toen hij achter een autobus om
de weg opliep en werd aange
reden door een personenauto.