Gun uzolf een gemakkelijk huishoudelijk apparaat OECUMENISCHE GEZINDHEID VOOR JONGEREN VANZELFSPREKENDE ZAAK De BETERE merken WASAUTOMATEN en KOELKASTEN KW» OPEN HUIS MEUBELEN TAPIJTEN Elektro Technisch Bureau D IGlïï Sk ÏT N,rmi!'rai' T<1 schoondijkeTELEFOON 01173-109, na 6 uur 421 ■sasHSM Doorbraak naar oecumenische mentaliteit Wereldraad Communicatie Op alle gebieden Wasautomaten Mixers Wasmachines Scheerapparaten Centrifuges Radio's Koelkasten Televisie Diepvriezers Grammofoons Verwarmingsdekens Bandrecorders Broodroosters Verlichting KERSTNUMMER DÈ VRUE ZEEUW OECUMENE QAT de kerk van Christus één behoort te zijn ls een gedachte die reeds de apostel Paulus bezielde toen hij wees op het bestaan van partijen in de gemeente Corinthe en deze partijschap veroordeelde. De christelijke wereld is al eeuwen een verdeelde wereld. Het christelijk bewonen der aarde geschiedt allerminst in eensgezindheid. Zij die tot de ene Kerk van Chris tus behoren, zijn onderling verdeeld. Hoewel bestemd om een liefdesgemeenschap te zijn, wint de liefdeloosheid het helaas vaak van de liefde. De oude weerstanden In kerken en gemeenten, waardoor men toch maar het liefst zichzelf blijft en geen offers voor de eenheid der kerk wil brengen, zijn soms even taal als lianen in een oerwoud. Toch gaat de oecumenische gezindheid meer en meer gestalte geven aan het den ken en leven in onze tijd. Vooral de jongeren brengen meer gevoel op voor alles wat oecumenisch is. Het verlangen om op zijn minst met andersdenkenden van pcA«-*- wisselen gaat het meer en meer winnen van theologische en kerke lijke tradities. Het woord „oecumene" heeft een profane betekenis. In de bijbel is oecumene „oe i", zouis cue wordt bewoond door de mens. Pas in de eerste eeuwen van onze jaartelling krijgt het woord kerkelijke betekenis. Zo werd bijvoorbeeld het concilie te Nicea een oecumenisch concilie genoemd. De verdeeldheid der christe lijke kerk werd reeds in 1054 een feit, toen de katholieke kerk in een rooms- katholieke en een oosters-orthodoxe was uiteengevallen. Maar de drang naar eenheid bleef. Op het concilie in Florence (1439) probeerde men zelfs de breuk te lijmen. Ook Calvijn en Luther hebben op het bijeenroepen van een concilie aangedrongen om de verbroken eenheid te herstellen. In onze tijd wordt oecumene meer betrokken op de eenheidsbeweging der kerken. Het motief hiervoor is de verontrusting over de toestand van'de kerk in het alge meen. Op het gebied van het apostolaat en het diakonaat liepen de kerken achter bij de maatschappelijke ontwikkelingen en in de strijd om sociale gerechtigheid, internationale spanningen, rassenverhoudingen e.d. hielden zij zich al te afzijdig. De buitenkerkelijken (en hun aantal is onrustbarend gegroeid) moeten wel een vreemde indruk van het christendom ontvangen. Enerzijds belijdt de gemeente, dat zij gelooft aan één heilige, katholieke algemene) en apostolische kerk, anderzijds zien zij dat de christenheid verdeeld is over een groot aantal kerken. Alleen in Nederland zijn er al zo'n zestig kerkgenootschappen. De eigenlijke oecumenische beweging dateert uit deze eeuw. In 1910 werd te Edin burgh een internationale conferentie van zendingsleiders gehouden. Daar was men het er over eens, dat de verdeeldheid der kerken de verbreiding en de aan vaarding van het evangelie in de weg staat. Wat hebben bijvoorbeeld de mensen in Afrika te maken met dogmatische verschillen tussen hervormden en gerefor meerden of tussen baptisten en doopsgezinden? Na tal van conferenties werd in 1938 de Wereldraad van Kerken in principe op gericht. Door de oorlog zou het nog tot 23 augustus 1948 duren, voordat de raad tijdens een assemblee te Amsterdam officieel werd opgericht. De Wereldraad is geen superkerk, maar een broederschap van zelfstandige kerken. Maar enkele be langrijke kerken als de rooms-katholieke en de gereformeerde ziin niet aange sloten bij de Wereldraad, ook al wordt er in deze kringen wel serieus over go- dacht Helaas is het gemakkelijker over oecumene te praten dan een dergelijke gezind heid ook metterdaad op te brengen. Zo trok in 1963 de unie van baptistengemeen ten zich uit de Wereldraad terug omdat de raad de vrijzinnige leden-kerken niet uitsluit en men bang was voor verdeeldheid in eigen gelederen. Maar een doorbraak van de oecumenische mentaliteit kan niet worden gereali seerd aan de conferentietafel. Een instituut als de Wereldraad van Kerken kan de interconfessionele contacten wel stimuleren, maar er verandert alleen werke lijk iets wanneer men bereid is zich open te stellen voor de opinie van anders denkenden. Het heeft weinig zin wanneer de ene groepering zijn belijdenis tegen de ander gaat afdreunen. Hoogstens is er dan sprake van een poging om elkaar te bekeren. Dat heeft met werkelijke oecumenische gezindheid niets te maken. Vele interconfessionele contacten van vandaag, die onder de vlag van de „oecu mene" worden gevoerd, komen hierop neer, dat men meer voor zijn eigen standje vecht dan dat men de bereidheid heeft elkaar te begrijpen, te zoeken naar punten waar men elkaar kan ontmoeten. En toch wint de oecumenische mentaliteit veld. Maar de oorzaken hiervan moet men eerder zoeken in sociologische dan in theologische factoren. Het blijken voor al de jongeren te zijn, die de oude scheidsmuren tussen de kerken willen slechten. In deze eeuw van communicatie zijn zij het, die het accent op de ontmoeting, op het gesprek leggen Er bestaat onder de jongeren een sterke drang om de gestelde grenzen te doorbreken. Zij verdragen de geslotenheid niet meer, die voor onze voorvaderen een vanzelfsprekende zaak was. Deze drang naar grotere openheid, naar meer contact met andersdenkenden is een van de belangrijkste impulsen van onze tijd. Het verlangen naar eenheid, naar samengaan, naar gemeenschappelijkheid manifesteert zich op alle gebieden en het is ook het draagvlak voor de oecumenische beweging. Een jonge gereformeerde begrijpt eenvoudig niet, dat zijn ouders vroeger niet met katholieken mochten omgaan, omgekeerd begrijpt een katholieke jongere evenmin waarom zijn ouders nooit bij protestanten op visite gingen. Deze wereld der beslotenheid is hun vreemd. En terwijl vele ouderen eerst afwachten, wat de theologen over een een heid en samenwerking der kerken beweren, is voor de meeste jongeren het ge sprek met andersdenkenden al een vanzelfsprekende zaak. In vele jeugdverenigin gen bespeurt men meer van de oecumenische geest dan in de vergaderzalen van de theologen. Misschien zal de jongere generatie, wanneer ze eenmaal tot het establishment be hoort, zich ook weer eenzijdig gaan opstellen en meer letten op hetgeen haar van andersdenkenden scheidt dan op hetgeen haar met anderen verbindt. Toch ligt een dergelijke ontwikkeling niet in de lijn der verwachting. Ook de nieuwe gene ratie zal de kerkmuren niet omver werpen, maar alle tekenen wijzen er op dat ze gemakkelijker over die muren zal heenkijken. En dit afstand doen van de een zijdigheid in denken en leven zou voor de kerken wel eens een heilzamer ontwik keling met zich kunnen meebrengen dan de krampachtige pogingen tot zelfhand having, die vroegere tijden het volk van Christus zo hebben verdeelcUr KERSTNUMMER DE VRIJE ZÈËUW WONINGINRICHTING leenhouts i ï&rjnié>firi KOMT U OOK EENS NAAR HET VOOR Het vakkundig adres voor aanleg, uitbreiding, vernieuwing van licht- en krachtinstailaties HET STAAT ER VOOR U ALLE WERKDAGEN OPEN (ZELFS VRIJDAGS TOT 21 UUR)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 16