CAI AV00R Van der Hooft enny dameskleding KA VELAARS feestdagen Weihnachtstoilen wULM FEESTELIJK TAFELEN fisniifcb: I 40Ut HET ADRES VOOR DE VROUW MET SMAAK! Kerstkransen PChipolata- en Moccapuddingen Gebak in feesttooi Met het oog op Uw ogen een bril van 's Nachts in het veld Stok en staf En Davids slinger Désirée HET GESCHENKENHUIS ÏSÏÏSf' '5 Uw speciaalzaak „JJE HERDERTJES lagen bi} nachte, zij lagen bij nacht in het veld" Het is de eerste regel van een onzer bekendste kerstliederen, dat bovendien nauw aansluit bij het kerstverhaal. Wanneer wij denken aan herders en schapen, dan is de voorstelling die wij ons daarvan maken veelal ge lijk aan die welke wij hebben van een herder met schaapskudde die wij in werkelijkheid, of op foto's en films wel eens zagen. Maar dan hebben wij toch geen juiste voorstelling van de herders van Bethle hem zoals zij leefden tijdens Christus' geboorte. Wij moeten goed begrijpen, dat er in die dagen geen sprake was van industrie zoals wij die kennen. Er waren in wezen slechts drie mogelijkheden om in leven te blijven. Ten eerste als landbouwer, ten twee de als veehouder en ten derde als ambachtsman. Het is zo wel duidelijk, dat een groot deel van het Israëlische volk uit veehouders bestond in welke vorm dan ook. Men vond dus veel schaapskudden, die onder het wakend oog van een of meer herders graasden op de sappige weiden. Gezien de grote af standen die de herders soms met hun kudden moes ten afleggen, bleven zij dikwijls gedurende een be paalde tij»! 's nachts in het veld over, om de dieren niet te noodzaken 's morgens heen en 's avonds terug die lange afstanden t; lopen. Hiervoor werd door en kele herders gezamenlijk op een daartoe geschikte plek in het veld een schaapskooi gebouwd, die niets anders was dan ee door een laag muurtje van opge stapelde stenen v. ''einde ruimte, waarbinnen de schapen 's nachts erden gedreven Deze stenen moesten de dieren m de wilde dieren beschermen en het weglopen in ..d donker voorkomen. In het lage muurtje was slechts één opening, waar door de dieren konden binnengaan en de ruimte ver laten. In die opening legde zich 's nachts een herder te slapen Hij sloot de opening met zijn lichaam af. Een andere herder hield de wacht gezeten op een van takken gevlochten vlonder, die op een daarvoor ge schikte plaats tussen de takken van een boom werd geplaatst, zodat de man als het ware in een wacht toren zat. De overige herders sliepen tussen hun die ren binnen de ommuurde ruimte. Nu moeten we ook niet denken, dat die herders zo gekleed waren zoals we ze wel op plaatjes of als figuurtjes bij onze kersttafel zien. Mannetjes met kuitbroekjes aan en slappe hoeden op. Neen, de echte herders van Bethlehem uit de tijd van Christus' ge boorte zagen er wel iets anders uit. De herder droeg een onderkleed in de vorm van een soort lang hemd, dat minstens tot halverwege het onderbeen reikte. Dit onderkleed werd rond het mid del bijeen gehouden door een gordel. Aan deze gordel droeg de herder zijn stok. Dat was gewoonlijk een eikenstok van omstreeks zestig centimeter lang met aan het ene eind een knop ter grootte van een flinke vuist, soms voorzien van punten, iets lijkende op de zogenaamde „goedendag" het wapen dat wel in de middeleeuwen werd gebruikt. Aan het andere einde bevond zich een leren lus, waarmee de stok aan de gordel werd gedragen, de herder hield de stok in de hand met de lus om zijn pols evenals dat het geval is met de wapenstok van onze hedendaagse politie. Over dit alles heen droeg de herder een van ruwe wol geweven mantel ongeveer even lang als het onderkleed. Voorts op het hoofd een hoofddoek, die vastgehouden werd door een band rond het hoofd. In de hand droeg hij zijn staf met een lengte variërend van 1,20 m tot 1,80 m gewoonlijk gemaakt van de tak van een olijfboom die geschild werd. Deze staf diende de herder bij het beklimmen van rotsen, om takjes en bladeren af te slaan, om treuzelende of vechtende schapen te straffen en om er op te leunen. Tot zijn verdere uitrusting behoorde ook een wollen ,zak, gevuld met kleine gladde stenen, gezocht in de beddingen van rivieren, die dienden om gebruikt te worden in „de slinger". Deze slinger gewoonlijk gevlochten van wol had in het midden een extra breed gevlochten deel, waarin de steen kon worden gelegd. Wie een steen in de slinger deed, stak de middelvin ger van de rechterhand door het oog van een lus, terwijl hij het andere, iets lagere en smallere eind met de zelfde hand vasthield. Dan slingerde hij het geheel boven het hoofd. De kunst was om de slinger op het juiste punt van de beschreven cirkel los te laten, zodat de steen precies het doel trof. Veelal wa ren de herders goed geoefende slingeraars. Wij be hoeven hierbij maar te denken aan het beroemde ver haal uit de bijbel van David en Goliath, waarbij de kleine David op deze wijze de reus versloeg. Het waren deze herders, eenvoudige, doch stoere in de natuur, weer en wind, zon en hitte opgegroeide mannen die in de velden bij Bethlehem de nacht door brachten, toen aan hen de Engel verscheen om hen als eerste de blijde boodschap te brengen van de geboorte van het Kindje, KERSTNUMMER DE VRIJE ZEEUW Een nieuw, voornaam couvertmodel Een pronkjuweel Een trotse combinatie van 40 jaar ervaring /}j) en val manschap (J| j ZILVERWIT EDELSTAA1 Ons nieuwe model V „PAOLA" Modern en toch gedistingeen Vervaardigd van onverwoestbaar edelstaal PAOLA CASSETTE DESIREE CASSETTE 40-delig 116,30 40-delig 216,10 Het meest gevraagde CASSETTE-PRELUDE: 40-delig 238,10 165-delig in ladencassette 809,50 Alle delen zijn bij ons apart verkrijgbaar. Gouden ringen Gouden armbanden Gouden colliers Gouden munthangera Gouden oorbellen Gouden broches enz. Wil WENSEN U PRETTIGE FEESTDAGEN v i JUWELIER - HORLOGER Vlooswijkstraat 22, Terneuzen, Tel. 3517 Noordstraat 47 Terneuzen Telefoon 3370 Voor U en de Uwen een ZALIG KERSTFEEST toegewenst BANKETBAKKERIJ TEAROOM NOORDSTRAAT 41 TERNEUZEN TELEFOON (01150)—2389 rdts s Noordstraat 32 Terneuzen Telefoon 01150—221 i

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 14