CAI AV00R
Van der Hooft
enny dameskleding
KA VELAARS
feestdagen Weihnachtstoilen
wULM FEESTELIJK TAFELEN
fisniifcb:
I
40Ut
HET ADRES VOOR DE VROUW MET SMAAK!
Kerstkransen
PChipolata- en
Moccapuddingen
Gebak in feesttooi
Met het oog
op Uw ogen
een bril van
's Nachts in het veld
Stok en staf
En Davids slinger
Désirée
HET GESCHENKENHUIS ÏSÏÏSf' '5
Uw speciaalzaak
„JJE HERDERTJES lagen bi} nachte, zij lagen bij
nacht in het veld" Het is de eerste regel van
een onzer bekendste kerstliederen, dat bovendien
nauw aansluit bij het kerstverhaal.
Wanneer wij denken aan herders en schapen, dan is
de voorstelling die wij ons daarvan maken veelal ge
lijk aan die welke wij hebben van een herder met
schaapskudde die wij in werkelijkheid, of op foto's
en films wel eens zagen. Maar dan hebben wij toch
geen juiste voorstelling van de herders van Bethle
hem zoals zij leefden tijdens Christus' geboorte.
Wij moeten goed begrijpen, dat er in die dagen geen
sprake was van industrie zoals wij die kennen. Er
waren in wezen slechts drie mogelijkheden om in
leven te blijven. Ten eerste als landbouwer, ten twee
de als veehouder en ten derde als ambachtsman.
Het is zo wel duidelijk, dat een groot deel van het
Israëlische volk uit veehouders bestond in welke
vorm dan ook. Men vond dus veel schaapskudden, die
onder het wakend oog van een of meer herders
graasden op de sappige weiden. Gezien de grote af
standen die de herders soms met hun kudden moes
ten afleggen, bleven zij dikwijls gedurende een be
paalde tij»! 's nachts in het veld over, om de dieren
niet te noodzaken 's morgens heen en 's avonds terug
die lange afstanden t; lopen. Hiervoor werd door en
kele herders gezamenlijk op een daartoe geschikte
plek in het veld een schaapskooi gebouwd, die niets
anders was dan ee door een laag muurtje van opge
stapelde stenen v. ''einde ruimte, waarbinnen de
schapen 's nachts erden gedreven Deze stenen
moesten de dieren m de wilde dieren beschermen
en het weglopen in ..d donker voorkomen.
In het lage muurtje was slechts één opening, waar
door de dieren konden binnengaan en de ruimte ver
laten. In die opening legde zich 's nachts een herder
te slapen Hij sloot de opening met zijn lichaam af.
Een andere herder hield de wacht gezeten op een van
takken gevlochten vlonder, die op een daarvoor ge
schikte plaats tussen de takken van een boom werd
geplaatst, zodat de man als het ware in een wacht
toren zat. De overige herders sliepen tussen hun die
ren binnen de ommuurde ruimte.
Nu moeten we ook niet denken, dat die herders zo
gekleed waren zoals we ze wel op plaatjes of als
figuurtjes bij onze kersttafel zien. Mannetjes met
kuitbroekjes aan en slappe hoeden op. Neen, de echte
herders van Bethlehem uit de tijd van Christus' ge
boorte zagen er wel iets anders uit.
De herder droeg een onderkleed in de vorm van een
soort lang hemd, dat minstens tot halverwege het
onderbeen reikte. Dit onderkleed werd rond het mid
del bijeen gehouden door een gordel. Aan deze gordel
droeg de herder zijn stok. Dat was gewoonlijk een
eikenstok van omstreeks zestig centimeter lang met
aan het ene eind een knop ter grootte van een flinke
vuist, soms voorzien van punten, iets lijkende op de
zogenaamde „goedendag" het wapen dat wel in de
middeleeuwen werd gebruikt. Aan het andere einde
bevond zich een leren lus, waarmee de stok aan de
gordel werd gedragen, de herder hield de stok in de
hand met de lus om zijn pols evenals dat het geval
is met de wapenstok van onze hedendaagse politie.
Over dit alles heen droeg de herder een van ruwe
wol geweven mantel ongeveer even lang als het
onderkleed. Voorts op het hoofd een hoofddoek, die
vastgehouden werd door een band rond het hoofd. In
de hand droeg hij zijn staf met een lengte variërend
van 1,20 m tot 1,80 m gewoonlijk gemaakt van de
tak van een olijfboom die geschild werd. Deze staf
diende de herder bij het beklimmen van rotsen, om
takjes en bladeren af te slaan, om treuzelende of
vechtende schapen te straffen en om er op te leunen.
Tot zijn verdere uitrusting behoorde ook een wollen
,zak, gevuld met kleine gladde stenen, gezocht in de
beddingen van rivieren, die dienden om gebruikt te
worden in „de slinger".
Deze slinger gewoonlijk gevlochten van wol had in
het midden een extra breed gevlochten deel, waarin
de steen kon worden gelegd.
Wie een steen in de slinger deed, stak de middelvin
ger van de rechterhand door het oog van een lus,
terwijl hij het andere, iets lagere en smallere eind
met de zelfde hand vasthield. Dan slingerde hij het
geheel boven het hoofd. De kunst was om de slinger
op het juiste punt van de beschreven cirkel los te
laten, zodat de steen precies het doel trof. Veelal wa
ren de herders goed geoefende slingeraars. Wij be
hoeven hierbij maar te denken aan het beroemde ver
haal uit de bijbel van David en Goliath, waarbij de
kleine David op deze wijze de reus versloeg.
Het waren deze herders, eenvoudige, doch stoere in
de natuur, weer en wind, zon en hitte opgegroeide
mannen die in de velden bij Bethlehem de nacht door
brachten, toen aan hen de Engel verscheen om hen
als eerste de blijde boodschap te brengen van de
geboorte van het Kindje,
KERSTNUMMER DE VRIJE ZEEUW
Een nieuw, voornaam
couvertmodel
Een pronkjuweel
Een trotse combinatie van
40 jaar ervaring /}j)
en val manschap (J| j
ZILVERWIT EDELSTAA1
Ons nieuwe model V
„PAOLA"
Modern en toch gedistingeen
Vervaardigd van
onverwoestbaar edelstaal
PAOLA CASSETTE DESIREE CASSETTE
40-delig 116,30 40-delig 216,10
Het meest gevraagde CASSETTE-PRELUDE:
40-delig 238,10 165-delig in ladencassette 809,50
Alle delen zijn bij ons apart verkrijgbaar.
Gouden
ringen
Gouden
armbanden
Gouden
colliers
Gouden
munthangera
Gouden
oorbellen
Gouden
broches enz.
Wil
WENSEN U
PRETTIGE
FEESTDAGEN
v i
JUWELIER - HORLOGER Vlooswijkstraat 22, Terneuzen, Tel. 3517
Noordstraat 47
Terneuzen
Telefoon 3370
Voor U en de Uwen een ZALIG KERSTFEEST toegewenst
BANKETBAKKERIJ TEAROOM
NOORDSTRAAT 41 TERNEUZEN TELEFOON (01150)—2389
rdts
s
Noordstraat 32
Terneuzen
Telefoon 01150—221 i