ZIJ HEBBEN HET GEKLAARD „Er is maar één man die praat" Kof lie en 'n sigaartje Hij zette de koffie „Waar we nodig zijn gaan we heen" Zij legde een nieuwe combinatie „Toen begon ik aan mijn hobby-werk' \rfjdag 20 december 1968 DE VRIJE ZEEUW - Ib - f (Van onze correspondent) TERNEUZEN De heer J. Cas- teleyn, uitvoerder bij de HAM, de Hollandse Aannemingsmaatschap' pij, kan boelend over zijn werk ver tellen. Hij zorgt er voor dat de zin kers op hun plaats komen. „En", legt hij. „dat is een nauwkeurig werkje, waarbij al degenen die ei aan meehelpen de nodige spanning mdergaan". „Voordat er zoals dat heet gezonken kan worden, heeft iedere man zijn plaats ingenomen en kent ie zijn taak nauwkeurig. Dan is het «over. Je hoort alleen het gekraak van draden, het zachte stampen van de machines en in de vert.e de stadsgeluiden. Op het werk zelf is het nagenoeg stil. Er is maar één man die praat, de baas, de uitvoer der. Je geeft tekens met je handen en zo rustig mogelijk geef je de vereiste commando's. Het is team work, waarbij elke man op zijn plaats onmisbaar is". „Geloof maar, dat iedereen een zucht van verlichting slaakt als het werk geklaard is, als de zinker er ligt Ik ben vanuit Terneuzen nog een keer „uitgeleend" om zo'n kar weitje in Duitsland op te knappen, maar verder denk ik in pijpleidin gen, in cutterzuigers en in miljoe nen kubieke meters grond". „■Want ook over de cutterzuigers heb ik het toezicht Aan één stuk dooi hebben ze via de brede pijpen de grond uit de havens naar elders getransporteerd. 's Nachts kon je het stampen van de machines in heel de omtrek van Terneuzen ho ren Ja, ik ben blij dat ik aan dit veelzijdige waterwerk heb kunnen meedoen". „Het had trouwens nog een ande re. boeiende kant: we werkten hier als Combinatie Havens Terneuzen met verschillende maatschappijen samen. Er moest worden samenge werkt en er werd heel wat overleg gepleegd Maar het liep gesmeerd. Iedereen hield met de ander reke ning. Een goede teamgeest is een voorwaarde voor het goede verloop van het werk. En zo was het ook plezierig werken met de mensen uit de streek: het zijn openhartige lui.". „Onze planning is goed geweest, we zijn op tijd klaar. Dat is ook een prettige gedachte. Om veel redenen zal ik nog vaak "San dit werk terug denken, ook al omdat dit. mijn eer- sta grote karwei was". (Van onze correspondent) TERNEUZEN „Ik vind de sluis- werken prachtig, maar a>s ik hei rvoor het zeggen had, dan zou er nog Iwel iets anders gebeurd zijn. Ja, kijk, ik zeg dat als oud-schipper, dat begrijpt u, niet als de man van de koffie". Dat laatste is hij heel de sluisbouw lang geweest. Oud-schip per E. de Bakker heeft vanuit zijn keukentje ruim zicht op de nieuwe zeevaartsluis, waarover hij zo zijn eigen mening heeft. Dat heeft h{j over de binnenvaartsluis trouwens ook. Hij zegt: „Ik geloof dat het niet zo'n vaart zal lopen straks met die grote schepen. Voor de Sidmar mis schien, maar verder zullen er wel heel wat op de rede van Terneu zen blijven overslaan. In de Put", voegt hjj er ter verduidelijking aan toe. „Kijk, ik denk dat het voor de re derijen voordeliger is. Niet als je ïiaar de Sidmar moet. Daar wordt de lading rechtstreeks verwerkt. Maar als je met lading naar het achterland moet, dan zal het toch in lichters moeten worden overgeslagen en dat kan zeker zo voordelig in de Put gebeuren. Dat spaart namelijk de kosten, die je anders aan sleep boten kwijt bent en het spaart je ha vengelden en de vaarrisico's (want al is dat ding breder, het blijft altijd een kanaal) zijn minder groot" En over de binnenvaartsluis: „Er is een prachtige steiger in de bui tenhaven, dat wel, maar ik vind dat de schepen te ver van de ingang moeten liggen. Dat komt door de bocht in die steiger. Bij het opvaren naar de sluis brengt dat nogal tijd verlies met zich mee. Ik. had bet liever gezien zoals bij de sluis bij Vreeswijk. Ais ik het voor het zeg gen had, dan zou er een vluchthaven komen. Schepen die af moeten schut ten, maar door slecht weer of mist de Schelde niet kunnen oversteken, zijn nu verplicht om boven de sluis te blijven. Toen de oude sluizen er nog waren kon je bijvoorbeeld bij mist afschutten en in de haven me ren. Dan wachtte je het moment af dat er een gaatje kwam of dat de wind afnam en daar kon je dan van profiteren. Nu moet je eerst af schutten; dat kost je een paar »ur en tijd is geld, meneer". Een overzicht van het fabriekscom plex van de Nederlandse Stikstof- maatschappij In Sluiskil. (Foto K.L.M. Aerocarto). (Van onze correspondent,! TERNEUZEN „Laten we maar naar de keet gaan, daar is het warm er is koffie en we kunnen er een sigaartje bij roken". Een uitnodi ging van de 61-jarige beer J. Rij- pelink, opzichter bij de kanaalwer- ken van ge eerste tot de laatste dag. Hij hoort tot het geslacht Pijpelink, dat naam heeft gemaakt als steen zetter en dijkwerker. Niet voor niets is ook deze Pijpelink vanaf het be gin ingezet bij het gigantische ka- naalwerk. „Ik ben hier in '61 begonnen", zegt hij, „maar ik heb eerst een cur sus gevolgd om grondboringen ta kunnen doen. Er is geboord van Zei- zate tot Terneuzen om de samenstel ling en de ligging van de verschil lende lagerzoals die zich al vanaf de prehistorie hebben gevormd, vast te stellen. Zo ken ik nagenoeg de lig ging van alle lagen, waarin voor d» verbreding en uitdieping van het ka naal en voor de bouwputten van de nieuwe sluizen moest worden ge werkt". „En toen dat afgelopen was ben ik begonnen aan mijn werk-hobby. Ik ben steenzetter, maar in dat vak is wel heel wat veranderd sinds ik er als jongen mee. begon. Toen moest de steen uit het zogenaamde steenschip op een kruiwagen worden overgeladen en dan kon je met die kruiwagen over een zwiepend plank je van dertig centimeter breed, de stenen aan wal kruien. Je wist wél dat je gewerkt had als je er dan een dag van zo'n uur of tien op had zitten." Nu komen ladingen met verschil lend soort materiaal per schip of trein op het werk aan. En voor het overladen komen er geen kruiwagens meer aan te pas. Mensenhanden ifa- ken alleen nog maar de handles aan van de machines, waarmee de ma terialen worden verplaatst. Maar een handwerk, waaraan geen machi ne te pas komt, is gebleven: het in passen van de steen, waarmee dijk- glooiingen en dergelijke ontstaan. Het is een werk dat je pas door jaren lange ervaring echt onder de knie krijgt". „Bij het werken met stortsteeu komt het niet zo nauw. Je kunt er natuurlijk niet met de pet naar gooien, maar het. is wat gemakke lijker omdat de gaten toch worden opgevuld met gietasfalt. Zoiets kan dus bjj wijze van spreken iedereen. Maar ook in de werkmethoden ko men nu eenmaal veranderingen. Ge lukkig is er veel veranderd. Vroeger gingen we op ons fietsje naar het werk, nu word je van en naar ja werk gebracht. En wat deze kanaal- werken betreft: ik ben er een beetje trots op, dat ik eraan mee mocht doen". (Van onze correspondent) TERNEUZEN „Waar we nodig zijn gaan we heen", aldus de heer A. Trensdorff, opzichter bij de di rectie Sluizen en stuwen van rijks waterstaat. „Ik hoor by de zwerven de waterstaatsmensen. Op verhuizen na is dat leuk, vooral als je nog in de zomer van Je leven bent en niet in de winter hoeft te verhuizen. Maar met dit werk kom je nog eens ergens en je ontmoet allerlei men sen. Zoiets vind ik belangryk, voor mezelf bedoel ik, want elke streek is anders en de mensen eveneens. Zo leer je dat je overal ook een beetje anders moet zijn, want met dit werk moet je je natuurlijk naar mensen en omstandigheden leren "voegen". Na zijn filosofie zijn werk met kijkertje op statieven en rood-witte stokken, waar zijn helpers langs kij ken. „Onmisbare zaken voor ons work", zegt hij. „Met die waterpas instrumenten en teodolieten kunnen we er voor zorgen dat er precisie werk wordt geleverd. Nu liggen we stil, want door de dikke mist kunnen wo moeilijk de plaats vaststellen waar de heipalen moeten komen in de voorhaven. En op het water kun je natuurlijk geen stokjes slaan, maar dan meten we vanaf de wal" „Hoe dat gaat? Je meet twee punten en al rekenend bepaal je de plaats. Je moet de plaats van die palen van 2.25 meter doorsnee op de centimeter en ik mag wel zeggen op de milimeter nauwkeurig aan geven. En voor de uitvoering zorgen de mannen op de wal met de drie poten en de mensen op de bok, de heiers. Ook weer een samenspel, waarbij de walkie-talkies als verbin dingsmiddel een belangrijke rol spe len". Ja, er moet heel wat gepast en gemeten, gewalkie-talkied en mei armen gezwaaid worden voordat zo'n gigantisch werk voor elkaar is. En dan zijn wij nog maar een on derdeeltje." (Van onze correspondent) TERNEUZEN „Ik type, telefo neer, zet koffie en veeg de boel aan". En dat doet mejuffrouw An. ne-Marie Buysrogge in de directie, keet van de Combinatie Havent Terneuzen. „Je voelt je er op den duur helemaal bij horen", zegt ze. „Je hoort over de ups en downs vaa het werk en je leeft mee. Het is een enorm werk en boeiend". „Zelf heb ik hier heel wat. erva ring opgedaan, maar wat ik dóé is: brieven en staten en werkrapporten typen; van alles dus, maar wel leuk en afwisselend. Als telefoniste moet ik ervan op de hoogte zijn, waar da verschillende mensen zijn of waai ze küninen zijn of alsnog kunnen ko men. Ik vind het altijd prettig op die manier de mensen te kunnen helpen". „Nu begint het werk zo langza merhand af te lopen. Ik heb het van het begin af aan meegemaakt. Ik heb het wat je noemt zien groei en. Veel bekenden zijn al vertrokken en het zal me echt wel wat doen als we straks allemaal „uit elkaar" ge gaan zijn. De sfeer was zo prettig. Er werkten er hier heel wat, maar iedereen was eigenlijk even vriende lijk en behulpzaam. Je had echt het gevoel, samen aan een groot werk be zig te zijn". „Het lijkt me moeilijk, straks weel een andere baan te moeten nemen. Dan ben je weer gewoon typiste op eer of ander kantoor, denk ik zo dan ben je die afwisseling van hier kwijt. Maar misschien va.lt het alle maal wel mee en ik heb in ieder ge val prima herinneringen aan de Ter- neuizense havenwerken. Trouwens, zelf ga ik heel iets anders doen: als de sluiswerken geopend worden, hoop ik al in het huwelijksbootje te zijn gestapt, op 6 december. Inder daad, ook een combinatie, een heel plezierige hoop ik!"

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 15