van Nodig zijn: forse investeringen Gigantisch werk geklaard w X: Cijf DE VRIJE ZEEUW Fa«ina 11 DRS. J. A. BAKKER Minister van Verkeer en Waterstaat: ers „v:- <AtVi De vergaande verruiming van het kanaal van Gent naar Terneuzen opent in beide steden en ook in de kanaalzone nieuwe ontplooiingskan sen voor de industrie. Hier is de voorwaarde geschapen dat dit ge bied in de toekomst een flinke portie mee kan krijgen van de indrukwek kende expansie in onze Delta. Wij mogen dan bij de monding van drie grote rivieren een natuur lijke voorsprong hebben als we de nodige bedrijvigheid willen aan trekken, het blijft nodig forse in vesteringen te doen alvorens we er economisch uit kunnen halen wat er in zit. Hef werk aan dit kanaal laat zien dat zulke grote structurele voorzie ningen over de landsgrenzen heen tot stand kunnen komen. Gelukkig blijken we als buurlanden in toe nemende mate in staat samenhan gende belangen bevredigend te re gelen. Het feit dat H.M. de Koningin en Z.M. de Koning der Belgen samen naar Terneuzen zijn gekomen om de nieuwe zeevaartsluizen officieel In gebruik te stellen, onderstreept het grote belang van dit kapitale karwei, maar ook de waarde van deze praktische samenwerking. Naast de vruchtbare contacten op nationaal niveau, bestaan er In onze grensprovincies al zoveel verbindingslijnen die de landsgrenzen over schrijden. Ook in het mindet officiële vlak. Ik denk dan even aan alle Nederlanders die de grens overwippen om even uit te blazen in Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge of misschien ook wel in Knokke. Ik denk ook •an al die Belgische watersportliefhebbers die ik 's zomers op de Zeeuwse wateren tegenkom. Alle officiële contacten en al die informele contacten samen moeten ertoe bijdragen dat wij de grenzen tussen beide landen steeds minder ervaren als hinderlijke scheidslijnen die een goede ontwikkeling in de Weg staan. Aen het ministerie ven Verkeer en Waterstaat zal het niet liggen I A. E. SANDBEEGEN planning klopte Foto boven: Een sluis wordt niet alleen gestort, ze wordt ook ge graven en gevlochten. Mannen, meters hoog tegen een wolken lucht, vlochten twee sluizen in Terneuzen. Het zijn beslist niet alleen de Ingenieurs die onze be wondering afdwingen voor een gigantisch werk. - .v -v^»*c -2 - - v, BREDA Het is natuurlijk veel te veel gezegd, dat ir. L. A. R. Sandbergen het kanaal Gent- Terneuzen bevaarbaar maakte voor schepen tot vijftigduizend ton. Hij is dan wel de directeur- hoofduitvoerder van de ICUST, de Internationale Combinatie tot Uitvoering Van Scheepvaartslui zen in Terneuzen, maar hij deed het bepaald niet op z'n eentje. In de eerste plaats omdat de ICUST zeven Nederlandse en Belgi sche bedrijven in een combinatie ver enigt, in de tweede plaats omdat de Combinatie Havens Terneuzen niet zo'n klein aandeel heeft geleverd in het gereed komen van het project (ook dit is een combinatie van be drijven) en niet in de laatste plaats omdat er in de toptijd alleen al bij de ICUST zo'n 750 man aan de beide nieuwe sluizen werkten. Want daar bij komen dan nog de bedrijven, die in Nederland en België het kanaal verbreedden, die de kunstwerken bouwden bij Zelzate, die de bruggen maakten en plaatsten; enfin, de 39- jarige Bredanaar Sandbergen deed het niet alleen. Maar deze sinds enkele maanden en zeer jonge directeur van de IGB (gewapend-beton-instructeurs in de gehele wereld), die zijn hoofdkan toor in Breda heeft, is tot dat het grote werk werd opgeleverd toch de spil waarom het sluizenwerk draait. „Maar," zegt hij, „elk van de part ners is hoofdelijk aansprakelijk ge bleven, we vormen als ICUST geen n.v. En het is waar, dat wij als IGB bijvoorbeeld best dat werk op ons eentje hadden kunnen klaren, maar' dan ben je in de eerste plaats gedu rende idem zoveel (oftewel zes) jaren je hele potentieel er aan kwijt, waardoor je nergens anders op de markt terecht kunt en in de tweede plaats is bij een dergelijke giganti sche onderneming het risico voor één bedrijf veel te groot. Want als zo'n werk slecht loopt, dan loopt het ook bijzonder slecht." Maar het liep erg goed: „De plan ning klopte eigenlijk doorlopend. Na tuurlijk waren er onverwachte zaken. Zo moesten we het programma van de zeesluis wijzigen vanwege de Boomse klei. Ja, inderdaad, die is genoemd naar het Vlaamse plaatsje Boom, waar ze die klei voor het eerst aantroffen. Als die klei ontgraven wordt, dan zwelt ie centimeters en zakt weer (bij ons 17 cm!) als je er op gaat bouwen. Een heel probleem natuurlijk. Maar u snapt het al; na tuurlijk, het is opgelost. De zeesluis is er, helemaal, en safe. Hetzelfde hebben ze ervaren bij het graven van de nieuwe Antwerpse tunnel." „In de combinatie is het echt ge weldig gegaan. Onze ervaring bij deze en andere combinaties (de ICUST is inmiddels elders alweer verder gegaan) leert wel, dat je de mensen die er aan meewerken, moet laten vergeten dat ze van verschil lende maatschappijen afkomstig zijn. En dat is zo goed gelukt, dat er zo nu en dan door ICUST-mensen werd opgebokst tegen het eigen bedrijf vanwege het belang van de combi natie. Intussen bouwen we als ICUST de sluis bij Eozenburg." „In Terneuzen zij we in novem ber '62 gestart; dat was in die win ter. die tot maart duurde! De eerste grote stort van de zeesluis gebeurde in september '64. De binnenvaart- sluis moest echter eerder klaar zijn omdat de deuren van de grote sluis er door moesten. En nu is het wel gebéurd, al gaan we officieel nog tot maart 1969 met zo'n twintig man door. Wat mij enorm meegevallen is: dat al die mensen die bij ons in middels zijn afgevloeid, allemaal ook weer leuk terecht gekomen zijn. Ja, je kunt zonder meer zeggen, dat we in hoofdzaak hebben gewerkt met Vlamingen en Zeeuwsch-Vlamingen. In het begin kwamen er nogal wat uit de landbouwsector bij de ICUST. Via onze opleiding ziin ze weer in de bouw terecht gekomen." „Cijfers? In totaal hebben we 300.000 kubieke meter beton gestort. Als je bedenkt dat een woningwet woning een inhoud heeft van 300 m3, dan hebben we zo'n slordige 10.000 woningwetwoningen volgestort! We gebruikten 27.000 ton wapeningstaai, dat is (reken maar na) 10.000 km. Het graniet werd aangevoerd uit Po- len met kleine binnenvaartschepen. Daarhij moesten we er nadrukkelijk rekening mee houden, dat in de win ter die noordelijke havens toegevro- ren zijn. Enfin, bet is geklaard."

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 11