De begroting in de gemeenteraad van Terneuzen
2-1
Vr!p<3ag 13 december 1968
DE VRIJE ZEEUW
Pagina JT
Vaste oeververbinding
Havenschap in oprichting
Serlippenspolder onbruikbaar
Gedeeltelijke demping Heren
gracht
LANGS DE LIJN
M.S. THARA BRACHT
70.000 TON TARWE
NAAR ROTTERDAM
Recordlading
in recordtijd gelost
Algemene beschouwingen
De algemene beschouwingen werden ingeleid
door de heer R. Hol namens de P. v. d. A.-frac-
tie.
Hij wees er op dat de afdeling financiën ter
gemeentesecretarie onder moeilijke omstandig
heden heeft gewerkt daar de heer De Zeeuw
wegens ziekte en na operationeel ingrijpen ge
ruime tijd verstek heeft moeten laten gaan. Wij
verheugen ons erover dat de heer De Zeeuw
in zoverre is hersteld, dat hij onlangs zijn werk
zaamheden weer ter hand heeft kunnen nemen,
aldus de heer Hol.
Wat de financiële positie van de gemeente
betreft werd in het afdelingsonderzoek de vol
doening uitgesproken, dat het mogelijk bleek
een sluitende begroting aan te bieden. Afge
wacht dient te worden of de post voor onvoor
ziene uitgaven, waarop thans 59.000,be
schikbaar is, voldoende ruimte zal geven om
nieuwe uitgaven op te vangen.
Kan het college de begroting sluitend hou
den, nu in behandeling komt de eerste wij
ziging van de begroting, n.l. een voorstel tot
reconstructie van het gedeelte van de ooste
lijke kanaalarm, gelegen tussen Herengracht
en Rosegracht? In eerste instantie zou hier
mee een bedrag zijn gemoeid van ƒ99.000,
maar afgewacht dient te worden hoe de pro
cédure tot overdracht van de straten, het wa
ter en de gronden zal aflopen. Alvorens hier
op in te gaan, lijkt het ons gewenst de be
handeling van punt 6 even af te wachten.
De financiering van de gemeentelijke uitga
ven dwingt nog steeds tot verhoging van retri
buties. Al kunnen de gemeenten wegens de stok
achter de deur, n.l. het niet in aanmerking ko
men voor aanvullende uitkeringen niet aan deze
verhogingen ontkomen, dan vergt het toch een
zorgvuldig afwegen waar en op wie nieuwe
lasten worden gelegd. Het lijkt ons dienstig te
wijzen op een meermalen gehoorde onjuiste
veronderstelling, als zouden de verhogingen uit
sluitend worden doorgevoerd teneinde het bou
wen van het nieuwe stadhuis mogelijk te ma
ken.
Maar zelfs indien dit laatste geen doorgang
zou vinden, zou men aan verhogingen niet ont
komen. Een groeiende gemeente ziet zich ge
plaatst voor urgente plannen, welke aanzien
lijke financieringsmiddelen vereisen (schouw
burg, overdekt instructiebad, sporthal enz.). Ver
der dienen telkenjare te worden bestreden de
tekorten op het sportveldencomplex, het open
zwembad en de badhuizen. Verder zijn er tal
rijke andere verplichtingen b.v. de bijdragen aan
de afvalwaterleiding, de muziekschool en niet
te vergeten de talrijke subsidies.
De heer Hol toonde zich tevreden over de
werken die in het afgelopen jaar onder han
den werden genomen.
Haven- en industriële ontwikkeling
Spreker wees op de trage gang van zaken
bij de totstandkoming van het havenschap.
Wat de havenaecomodatie betreft heeft onze
fractie een jaar geleden geattendeerd op de po
vere verlichting van de havens en het ontbre
ken bij avond van verlichte naamsaanduidingen.
Nog steeds is hierin geen verbetering gebracht.
Volgens persberichten heeft de minister vorig
jaar -opgemerkt, dat in het voorjaar van 1968
het tracé voor de vaste verbinding onder en/of
boven de Westerschelde zou worden aangewe
zen.
Is het college van mening dat de plan
ning wordt bemoeilijkt door het uitblijven
van een beslissing over het tracé van de vaste
verbinding. Is het college bereid zich tot het
provinciaal bestuur te wenden met verzoek
een spoedige beslissing te bevorderen?
De industriële ontwikkeling aan het Hollands
Diep baart ons zorgen. Het is niet denkbeeldig
dat de aktiviteiten aldaar een rem zullen blij
ken te zjjn voor de verdere ontsluiting van
het Westerscheldebekken.
Zeeland heeft zich bij monde van de ETI-
directeur kandidaat gesteld voor een aftakking
van de olienijpleiding van Rotterdam naar Ant
werpen. Later is dat gepreciseerd in een af
takking welke zou moeten lopen naar Vlissin-
gen-Oost.
In verband hiermede stellen wij voor aan de
desbetreffende regeringsinstanties te berichten
dat Terneuzen evenzeer gegadigde is voor een
aftakking en dat met de Belgische autoriteiten
ter zake zei dienen te worden onderhandeld.
Woningbouw
Onlangs is in de raad de huurbelastingwet
aan dé orde gesteld. Tijdens de debatten is ko
men vast te staan dat de mogelijkheden tot door
stroming naar duurdere en betere woningen in
Terneuzen niet aanwezig zijn door het ontbre
ken van woningen en bouwvolume.
Nu de aankoop van in particulier eigendom
zijnde woningen in de wijk „Java" bijna is vol
tooid, zal het noodzakelijk zijn ook de resteren
de woningwetwoningen van de woningbouw
vereniging aan te kopen en t.z.t. te slopen.
In dit verband mogen wij andermaal wijzen
op het ontbreken van woonruimte en bouwvo
lume.
Voor deze projecten, de doorstroming en de
sanering van „Java" is het noodzakelijk dat zo
spoedig mogelijk wordt begonnen met de bouw
van de twee bejaardenflats.
Bovendien kunnen dan ook de „dupiex-wonin-
gen" in de Dokweg, de Azaleastraat en de Lely-
straat in hun aanvankelijk bedoelde staat wor
den gebracht.
Verder spreekt onze fractie de hoop uit, dat
het bouwfonds Ned. Gem. eindelijk eens gaat
bouwen in het plan „Katspolder". Wegens de
niet onbelangrijke investeringen van de zijde
van het bouwfonds en ook van gemeentewege
lijkt verdere trainering ongewenst.
Wij hopen op een spoedige totstandkoming van
de werken rond de Herengracht en de Oost-
kolk en van het bestemmingsplan „Java", waar
bij wij benieuwd zijn naar de verbinding met
het winkelcentrum Noordstraat en omgeving.
Mevrouw DoppegieterThiel zei o.m. dat de
sluitende begroting met een redelijke post on
voorzien, de K.V.P.-fractie voldoening geeft. De
werkzaamheden van de ambtenaren van de af
deling Financiën zijn zeker dit jaar weer
van dien aard geweest, dat zij daarvoor alle
waardering verdienen.
Tevens sprak zij haar voldoening uit over het
aantal objecten dat dit jaar zijn beslag kreeg.
De scheepvaart heeft de laatste jaren een
stormachtige ontwikkeling gekend. Als deze
scheepvaart-ontwikkeling voorzien was, waren
er misschien andere plannen uitgevoerd, dan
heden. Wij denken hierbij ook aan de haven
ontwikkeling van Terneuzen, de planning v^p
de kanaalhavens en het open havenfront. De
Commissie Zeehavenoverleg, waarin ook Ter
neuzen zitting heeft, wensen wij bovengeschet
ste visie toe. Het Havenschap van Terneuzen, op
welke instelling wjj nu al jaren wachten, zal ook
hierin zijn rol moeten spelen; en wij verwach
ten van het College, dat zij alles in het werk
zal stellen om dit Havenschap in dit jaar ge
realiseerd te krijgen. Het is namelijk zeer nood
zakelijk, dat de uitbreiding van de Zevenaar-
haven in zuidelijke richting in 1969 in uitvoe
ring kan worden genomen, aangezien de ver
dieping tot 10 meter van de bestaand haven
op zichzelf niet voldoende is, om meerdere en
grotere schepen gelijktijdig te ontvangen.
De industrialisatie van Terneuzen is voor een
deel afhankelijk van de verwezenlijking van
de havenplannen. Een gericht beleid ter ver
krijging van voldoende verscheidenheid van be
zetting van de natte en droge industrie-terrei
nen; maar tevens van goede aan- en afvoer-
wegen: zowel het weg- als railverkeer achtte
de K.V.P.-woordvoerster noodzakelijk. De vast
stelling van het tracé van de „Vaste Oeverver
binding" welke in 1966 al genoemd werd als
een „eeuwig-durende studie" moet dit jaar z'n
beslag krijgen, en wij verzoeken U tot het uiter
ste te strijden om tot vaststelling en uitwerking
te komen van het centrale tracé, aldus mevrouw
Doopegieter.
De spoorwegverbindingen, met ons achter
land, zowel voor personen- als goederenvervoer,
zijn alle op internationaal vlak te verwezen
lijken. In 1967 had België al kontakt opgeno
men met Nederland.
Mevrouw Doppegieter vroeg de voorzitter
of het college eveneens van mening is, dat deze
aangelegenheid ook voor Terneuzen van groot
belang is. Zij vroeg of hieromtrent al bijzonder
heden bekend zijn en zo niet, of dan bij de hier
voor geëigende instanties de stem van Terneu
zen kan laten worden gehoord.
Een andere kwestie waarvoor zij de aandacht
van het college vroeg is de veranderde situatie
in de woningbouw. Gezien het te verwachten
beleid in de komende jaren van onze regering, is
het noodzakelijk, dat de premiebouw hier ter
plaatse gestimuleerd wordt. Als de mogelijk
heid tot het bouwen van woningwetwoningen
niet meer voldoende aanwezig is, moeten er
andere wegen gezocht en gewezen worden; en
wel aan die instellingen en verenigingen, die
in staat zijn om te voorzien in de continuering
van de woningbouw, welke niet los gezien kan
worden van onze industriële ontwikkeling.
De bouw van bejaardenwoningen, waaraan in
onze gemeente behoefte bestaat, moet eveneens
volgens bovenstaande gedachte gestimuleerd
worden, aldus mevrouw Doppegieter.
Ook zij vroeg nadere informaties over de aan
vang van de bouwplannen van het Bouwfonds
Ned. Gemeenten in de Katspolder.
Ten aanzien van het onderwijs meent de K.V.
P.-fractie dat er in de planning van de bouw
van scholen voor basis-onderwijs voldoende is
voorzien. In de planning van kleuterscholen is
eveneens voorzien, maar er bestaat een ernstige
bezorgdheid bij de bewoners van de nieuwe
woonwijken, wat betreft het gereed komen van
genoemde scholen. En dit naar aanleiding van
het feit, dat de bouw van de kleuterschool aan
de Dokweg nog steeds niet is aangevangen.
Mevrouw Doppegieter vroeg zich af of er niet
met spoed een sportraad moet worden ingesteld.
Deze instelling zou een goed samenspel tussen
de gemeente en de diverse verenigingen uiter
mate kunnen bevorderen. Zij pleitte bovendien
voor een jachthaven-uitrusting in de Oostelijke
haven die voor een deel een compensatie zou
kunnen betekenen voor het wegvallen van de
bestedingen van de binnenschippers bij onze
middenstand.
In ruimere zin aan recreatie denkend, vroeg
mevrouw Doppegieter of de mogelijkheid be
staat, dat bij de Otheense Kreek een vestiging
van een horecabedrijf in de nabijheid van de
jachthaven tegemoet kan worden gezien en
welke stimulans hieraan kan worden gegeven.
Hierop aansluitend wilde zij ook graag ver
nemen, welke mogelijkheden het college ziet
om te komen tot een gezelFge „Markt" omgeven
door horecabedrijven met terrasjes; kleine win
keltjes en daarbij de Noordstraat als Winkel
wandelstraat?
Dit alles heeft te maken met een gezellige
leefbaarheid in onze gemeente. Een facet wat ze
ker onze aandacht verdient.
In dit verband zou de K.V.P. ook graag te
taak zien, die het V.V.V. tracht te vervul
len. Een goede samenwerking tussen midden
stand en V.V.V. achtte zij van groot belang.
Namens C.H.U. en A.R. zei de heer Ramondt
zijn voldoening te willen ^uitspreken over de
sluitende begroting.
Spreker vroeg inlichtingen over de bemoeiin
gen welke de gemeente nog heeft met het open
baar voortgezet onderwijs zowel in bestuurlijk
als financieel opzicht en tevens omtrent het aan
tal tg bouwen scholen en binnen welke termijn
deze noodzakelijk zijn voor het kleuter- en ba
sisonderwijs?
Voorts zei hij met voldoening in de begro
ting weerspiegeld te zien de gemeentelijke zorg
voor de recreatieve verzorging.
Voorts zei spreker enkele vragen te hebben
over de vertraging in de herziening van de be
stemmingsplannen Serlippenspolder, v. Steen
bergenlaan, Oesterputten, Sluiskil en Oudeland-
se Hoeve. Tevens vroeg hij inlichtingen over het
bestemmings- en exploitatieplan „Zeldenrust".
Voor de kom van Sluiskil ligt momenteel een
partiële wijziging van het bestemmingsplan ter
inzage. Op basis van dit plan kan straks het
centrum van Sluiskil opgebouwd worden. Jaren
lang en dit kon niet anders is het hier een
chaos geweest. Elke dag dat deze toestand ech
ter onnodig langer voortduurt is een aanfluiting.
In de memorie van antwoord op het voorlopig
verslag schrijft Uw college dat de situatie in
Sluiskil nog moeilijker is dan in de kom van
Terneuzen. Alvorens de Rijkswaterstaat de gron
den kan overdragen moet zij deze eerst van de
Ned. Spoorwegen overnemen.
Toen de sooorlijn naar de Dow aangelegd
moest worden werd binnen enkele maanden
de toestemming van tientallen hierbij betrok
ken grondeigenaren en gebruikers verkregen
om dwars door hun percelen vanaf Sluiskil tot
aan de Nieuw Neuzenpolder deze lijn aan te
leggen. Een zelfde begrip bij de Ned. Spoor
wegen en de Rijkswaterstaat voor de urgentie
van dit werk als toen bü de betrokken particu
lieren werd ontmoet is wel het minimum wat
verwacht mag worden.
Een zelfde aktiviteit van het college om deze
zaak te bespoedigen als toen werd ten toon ge
spreid meent de C.H.U.A.R.-fractie te mogen
verlangen.
Voorts zei spreker, dat zijn fractie niet de
indruk heeft dat aan de oprichting van het Ha
venschap in het afgelopen jaar veel aandacht
besteed is. In hoeverre dit in het komende jaar
te verwachten is durfd hij niet te beoordelen,
bijzonder hoopvol bleek hij niet gestemd te zijn.
Hiermede samenhangend stelde hij de vraag:
wie geeft richting aan de wijze waarop de toe
komstige kanaalhavens dienen te worden ont
wikkeld, of is het noodzakelijk alle voorberei
dingen te laten liggen totdat de beheersvorm
definitief geregeld is. In de afgelopen dagen
i is het bericht verschenen, dat de Shell Chemie
met een vestiging naar de Moerdijk gaat. Oor
spronkelijk was in de planning, gezien de nota's
op de ruimtelijke ordening, niet aan industrie
vestiging op deze schaal in dit gebied gedacht.
Blijkt hieruit niet dat ondanks alle planning op
papier de industrievestiging in ons land in de
eerste plaats door andere motieven bepaald
wordt, dan die welke aan deze planning ten
grondslag liggen, aldus spreker.
Gezien deze ervaring en de gehele ontwikke
ling in het zuid-westen leek het hem nodig om
in de eerste plaats eigen initiatieven te ont
wikkelen en contacten te leggen.
Minstens even belangrijk achtte hij het tot
stand komen van een vaste oeververbinding.
De minister van verkeer en waterstaat heeft
de verwachting uitgesproken in de loop van dit
jaar de vaststelling van het tracé te kunnen
meedelen.
„Bij de opening van de nieuwe zeevaartsluis
op 19 december a.s. zou de vervulling van deze
toezegging voor onze streek een zeer welkome
bijdrage zijn", zo meende spreker.
De woordvoerder van de V.V.D.-fraktie, de
heer A. S. C. van Breda Vriesman, zei het te
betreuren dat bij de a.s. officiële opening van
het verbrede kanaal en de nieuwe zeesluis ook
niet de nieuwe insteekhavens worden geopend.
Gezien de ligging en de aanwezigheid van goede
(water)wegen, electriciteit en water, twijfelde
hij niet aan Terneuzens haventoekomst. Hij
meende zelfs dat het gemeentebestuur in de
toekomst een selectie zal moeten toepassen voor
wat betreft de nieuwe vestigingen in verband
met de mogelijke lucht-, water- en bodemver
ontreinigingen.
Hoewel hij zei zich erover te verheugen dat
Terneuzen nog maar onlangs een stuk grónd
heeft gekocht, dat als vuilnisbelt moet dienen,
zag hij toch in de naaste toekomst de vuilver
branding. Alleen bleef voor de heer Van Breda
Vriesman de vraag of dit in regionaal verband
zou kunnen en of eventueel het particulier ini
tiatief aan bod zou komen.
Hoewel de V.V.D.-woordvoerder wel enige
kritiek had op het nieuwe overdekte zwembad,
dat naar zijn mening te klein is opgezet, bleek
hij veel waardering te hebben voor hetgeen in
het afgelopen jaar in de gemeente tot stand
kwam of waaraan momenteel wordt gewerkt.
Wat de woningbouw betreft zei de heer Van
Breda Vriesman niet te geloven, dat het moge
lijk zal zijn goede en tevens goedkope wonin
gen te bouwen. Ook wat de „doorstroming" be
treft was hij niet erg optimistisch.
Havenschap in oprichting
Binnen afzienbare tijd krijgt Terneuzen een
havenschap in oprichting waarin ook het rijk
zal zijn vertegenwoordigd. Verwacht kan wor
den dat dit havenschao dezelfde faciliteiten zal
genieten als dat van Vlissingen.
Dit deelde burgemester Aschoff donderdag
mee in de begrotingsvergadering. De burge
meester wenste daarbij duidelijk te stellen dat
het Terneuzense gemeentebestuur geen bezwaar
heeft tegen een zekere ontwikkeling aan de
Moerdijk, maar wel heeft men ernstige bezwa
ren, als er bij de Moerdijk een zeehavenontwik
keling zou komen.
„In het Westerscheldegebied kin en moét een
zeehavenontwikkeling gerealiseerd worden", al
dus de voorzitter.
Hij verklaarde verder dat Terneuzen zal blij
ven aandringen op een definitief havenschap,
maar een havenschap in oprichting noemde hij
in ieder geval beter dan niets. De totstandko
ming van een havenschap voor Terneuzen is
een lijdensweg waaraan, naar burgemeester
Aschoff hoopte, nu spoedig een einde zal komen,
mede omdat het rijk bij de financiering is be
trokken.
Vaste oeververbinding
Een ander heet hangijzer voor Terneuzen en
de kanaalzone is een vaste oeververbinding over
de Westerschelde, Alle fractievoorzitters had
den deze urgent geachte voorziening in hun be
schouwingen opgenomen. De burgemeester be
treurde dat het tracé van deze oeververbinding
nog niet was vastgesteld. Toch meende hij enige
vooruitgang in de voorbereidingen waar te ne
men. Op een vraag van de heer Hol antwoordde
burgemeester Aschoff niet te verwachten dat
het te ontwerpen tracé van de vaste oeverver
binding diep zal ingrijpen in de ontwikkelings
plannen van Terneuzen. Enige wijziging in de
planning zal evenwel niet te vermijden zijn.
Nieuwe scholen
Begin 1969 zal begonnen worden aan een serie
van 6 nieuwe kleuter- en lagere scholen. In
januari of februari wordt gestart met de bouw
van de nieuwe kleuterschool aan de Dokweg.
Met de bouw van de andere scholen twee
lagere scholen en drie kleuterscholen zal
sooedig daarna worden begonnen. Deze mede
deling deed wethouder F. Berbers gistermiddag
in antwoord op de vragen van verscheidene
fraktieleiders die daarover hun bezorgdheid
hadden uitgesproken. Verder zei de wethouder
van onderwijs dat de huidige onderwijsnota van
de gemeente Terneuzen verouderd is. Het scho
lentekort klemt te meer omdat het volgende jaar
pieken in het aanbod van nieuwe leerlingen bij
het basis- en kleuteronderwijs worden verwacht.
Een suggestie van de heer Hol om een rijdend
schoollokaal in te voeren leek de wethouder van
onderwijs de moeite van het bestuderen zeker
waard.
Serlippenspolder onbruikbaar
Een gedeelte van de Serlippenspolder, waar
mettertijd enige duizenden woningen zullen
worden gebouwd, is opgesooten met volstrekt
onbruikbare bouwgrond. Het betreft hier o.m.
een hoeveelheid van enkele honderdduizenden
kubieke meters z.g. specie, afkomstig uit het
kanaal GentTerneuzen.
Een groot gedeelte van de gronden in het be
stemmingsplan „Serlippenspolder" is inmiddels
tegen flinke prijzen verkocht.
De gemeente Terneuzen ziet zich thans ge
noodzaakt deze ongeschikte bouwgrond te ver
beteren hetgeen enorme kosten zal vergen.
Wethouder M. de Vos van openbare werken
zei gisteren tijdens de beschouwingen over de
gemeentebegroting dat het nog te vroeg is om
in het openbaar hierover nadere mededelingen
te doen, o.m. over de juiste hoeveelheid van de
onbruikbare grond, de financiële kwesties en de
schuldvraag over deze „pijnlijke zaak".
Hij wilde echter wel erkennen dat deze kwes
tie vérstrekkende gevolgen zal hebben. De heer
De Vos zei dat het niet bij voorbaat vaststaat
dat de te verwachten kosten van de grondver
betering en schadeloosstelling voor rekening van
de gemeente zullen komen. Hij zegde de raad
toe binnenkort opening van zaken te zullen
geven. Reeds geruime tijd deden in Terneuzen
geruchten de ronde over de zeer slechte staat
van de voor woningbouw en wegenaanleg be
stemde grond in deze polder. Nu eerst heeft de
heer De Vos de waarheid van dze geruchten
erkend.
De heer Ramondt bond de kat de bel aan
door in zijn beschouwing de kwaliteit van deze
grond aan de orde te stellen.
Toen de heer Hol en mevrouw Doppegieter
op deze vraag inhaakten deed de heer De Vos
deze opzienbarende mededeling.
Wie betaalt belasting voor bejaarden
Op een vraag van de heer P. J. Huijbrecht,
gisteravond tijdens de begrotingsvergadering
van de gemeenteraad, die stelde dat heel wat
bejaarden zich in ernstige mate ongerust ma
ken over het aanslagbiljet van de belastingen
die zij hadden ontvangen, heeft de wethouder
van sociale zaken, de heer M. de Vos, een ge
ruststellend antwoord kunnen geven.
Hij merkte n.l. op dat de bejaarden, die in
een bejaardentehuis wonen waarvoor de alge
mene biistandswet de pensionurijs geheel of ge
deeltelijk betaalt, zich over deze aanslag geen
zorgen behoeven te maken. Met dit biljec kun
nen zij naar de dienst van sociale zaken der
gemeente gaan en die betaalt de verschuldigde
belasting.
De heer Huijbrecht kon moeilijk enige waar
dering opbrengen voor deze manier van belas
ting heffen temeer omdat bij voorbaat vaststaat
dat deze bejaarden financieel niet in staat zijn
deze belastingschuld te voldoen. Zijn partijge
noot, de wethouder, noemde het eveneens een
„krankzinnige situatie' dat de bijstand die de be
jaarden ontvangen, ongeacht of deze geheel of
gedeeltelijk wordt ingehouden om de pension-
prijs te betalen, volgens de inkomstenbelasting
wet als een belastingplichtig inkomen wordt be
schouwd. Het komt in feite hierop neer, aldus
de heer De Vos, dat ongeveer 20 procent van de
inkomstenbelasting van deze bejaarden door de
gemeente voor haar rekening wordt genomen.
Tenslotte zei de heer De Vos dat de vereni
ging van Nederlandse Gemeenten deze aange
legenheid bestudeert.
Demping Herengracht
Het college van B. en W. had gisteravond een
nieuw (tussen)voorstel met betrekking tot het
dempen van de Herengracht. Voorgesteld werd
deze oostelijke kanaalarm gedeeltelijk te dem
pen, waardoor een waterpartij van ongeveer
25 meter breed zal ontstaan, met glooiende
oevers, een wandelpad van 2,5 meter en par
keerruimte voor 110 auto's. Verschillende raads
leden onderwierpen dit voorstel aan een vrij
langdurige discussie. De heer Brakman zei tegen
dit voorstel te zijn, omdat vroeger een ander
voorstel werd aangenomen, omdat de aantrek
kelijkheid voor een groot gedeelte zou verloren
gaan en omdat elders (Schuttershof) nog par
keerruimte genoeg is.
De heren Ramondt en Moret pleitten voor
parkeermeters of dergelijke, hetgeen helemaal
niet naar de zin was van de heer Huijbrecht,
die vond dat de mensen die een auto bezitten
al voldoende belasting voor hun voertuig beta
len en waarvan een groot gedeelte zeker niet
aan deze categorie ten goede komt. De heer Van
Breda Vriesman pleitte voor volledige dm-
ping.
Wethouder De Vos van openbare werken vond
dit onderwerp nu zo zachtjes aan „dood gepraat".
Hij gaf evenwel nog een vrij uitvoerige uiteen
zetting, waarna, met uitzondering van de heer
Brakman, de raad dit voorstel aannam.
Schaatsen op de Herengracht
Op een vraag van de heer Hol werd nog mede
gedeeld dat er „deze nacht" nog water in de
Herengracht zou worden gespoten, zodat er van
daag (als het blijft vriezen) kan geschaatst wor
den.
Nog enkele voorstellen betreffende opheffing
van de commissies tot wering van het school
verzuim, het vaststellen van het kasgeldlimiet
en wijziging van de gemeentebegroting 1968 en
van 1969 werden goedgekeurd.
In een slecht bezet en kil sta
dion startte Ajax woensdag
avond als favoriet, maar het
mocht blij zijn dat het dank zij
een doelpunt van Henk Groot
in de slotfase slechts met 21
verloor.
Na vergeefse stormlopen op
het DWS-doel, waarin Jong
bloed een glansrol vervulde,
won Geurtsen in de 18e minuut
een wedloop tegen Vasovic. Hij
gaf de bal het beslissende tikje
en het was 10.
Inleiding tot het doelpunt was
de weifelende houding van de
Ajaxdefensie, die voor buiten
spel van Rensenbrink was blij
ven staan. De nationale links
buiten ging door, omspeelde de
uitlopende Bals en schoof de bal
in de richting van het doel waar
Geurtsen afmaker werd.
Biina werd het 11, toen een
schot van Groot via de vuisten
van Jongbloed de paal trof. Vlak
vóór rust ontkwam Ajax aan
een grotere achterstand toen
Rensenbrink weer alleen voor
Bals kwam.
Toen drie minuten na de her
vatting Geurtsen met een kop
stoot uit een voorzet van Flin-
kevleugel ziin tweede doelount
maakte, brak er een moeiliike
periode voor Ajax aan. DWS
gaf de verdedigende houding op
en probeerde energiek verder
door te stoten. Het lukte niet en
nadat Groot negen minuten
vóór het einde uit een combina
tie van Cruyff en Hulshoff de
achterstand tot 21 verkleinde,
trok alles wat DWS was zich
terug en hield stand.
Bij DWS was Geurtsen na 63
minuten door Van den Berg ver-'
vangen. Later ging Keizer, die
last kreeg van een zondag tegen
PSV opgelopen blessure, uit het
veld en werd vervangen door de
debutant Krol. Het baatte Rinits
Michels niet. Ajax zal de lands
titel dit seizoen niet meer halen.
(NRU zondag 15 december)
In het NRU-sportprogramma
„Langs de Lijn" on zondag 15
december (14 3017.00 via Hil
versum I en 18.1018.30 uur via
Hilversum lil wordt rechtstreeks
verslag gedaan van de voetbal
wedstrijden FC TwenteNEC,
Holland SportMW, Telstar
Feijenoord; voorts nabeschouwin
gen van de wedstrijd Veendam
RBC; de wielerzesdaagse te Am
sterdam; de handbalinterland
NoorwegenNederland in Oslo;
de tnfeltenniswedstrijden om da
NTTB-cup en de Limburg-coup in
Deventer.
Deze week arriveerde bij het
overs'a"bedriif van de Graan Ele
vator Maatschappij (G. E. Min 't
Botlek^ebied de Noorse bulkcar
rier „Thara". groot 76.000 ton, ge
laden met 70.000 ton tarwe.
De „Thara" is 't grootste graan
schip dat ooit een Nederlandse ha
ven heeft aangedaan en bracht de
grootste graanlading, die ooit naar
Rotterdam werd aangevoerd.
Dit record berustte tot nu toe
bij het 62.880 ton metende motor
schip „Louis Maersk", dat vorig
jaar december door de G. E.M.
werd gelost.
De „Thara" Is afkomstig uit da
Canadese haven Port Cartler. Af
laders zijn André Cie SA. te
Lausanne en Louis Drevfus te Pa
rijs voor 45.000 ton en 25.000 ton.
Maandagavond om 21 uur werd
met de lossing begonnen. Ds
graanreus was donderdagmiddag
12 december om 16 uur gelost.
Het Is duidelijk dat Rotterdam
over 's werelds snelste graanover-
slagbedrijf beschikt. In het bedrijf
kunnen schepen tot 90.000 tem
worden behandeld.