De begroting in de gemeenteraad van Terneuzen 2-1 Vr!p<3ag 13 december 1968 DE VRIJE ZEEUW Pagina JT Vaste oeververbinding Havenschap in oprichting Serlippenspolder onbruikbaar Gedeeltelijke demping Heren gracht LANGS DE LIJN M.S. THARA BRACHT 70.000 TON TARWE NAAR ROTTERDAM Recordlading in recordtijd gelost Algemene beschouwingen De algemene beschouwingen werden ingeleid door de heer R. Hol namens de P. v. d. A.-frac- tie. Hij wees er op dat de afdeling financiën ter gemeentesecretarie onder moeilijke omstandig heden heeft gewerkt daar de heer De Zeeuw wegens ziekte en na operationeel ingrijpen ge ruime tijd verstek heeft moeten laten gaan. Wij verheugen ons erover dat de heer De Zeeuw in zoverre is hersteld, dat hij onlangs zijn werk zaamheden weer ter hand heeft kunnen nemen, aldus de heer Hol. Wat de financiële positie van de gemeente betreft werd in het afdelingsonderzoek de vol doening uitgesproken, dat het mogelijk bleek een sluitende begroting aan te bieden. Afge wacht dient te worden of de post voor onvoor ziene uitgaven, waarop thans 59.000,be schikbaar is, voldoende ruimte zal geven om nieuwe uitgaven op te vangen. Kan het college de begroting sluitend hou den, nu in behandeling komt de eerste wij ziging van de begroting, n.l. een voorstel tot reconstructie van het gedeelte van de ooste lijke kanaalarm, gelegen tussen Herengracht en Rosegracht? In eerste instantie zou hier mee een bedrag zijn gemoeid van ƒ99.000, maar afgewacht dient te worden hoe de pro cédure tot overdracht van de straten, het wa ter en de gronden zal aflopen. Alvorens hier op in te gaan, lijkt het ons gewenst de be handeling van punt 6 even af te wachten. De financiering van de gemeentelijke uitga ven dwingt nog steeds tot verhoging van retri buties. Al kunnen de gemeenten wegens de stok achter de deur, n.l. het niet in aanmerking ko men voor aanvullende uitkeringen niet aan deze verhogingen ontkomen, dan vergt het toch een zorgvuldig afwegen waar en op wie nieuwe lasten worden gelegd. Het lijkt ons dienstig te wijzen op een meermalen gehoorde onjuiste veronderstelling, als zouden de verhogingen uit sluitend worden doorgevoerd teneinde het bou wen van het nieuwe stadhuis mogelijk te ma ken. Maar zelfs indien dit laatste geen doorgang zou vinden, zou men aan verhogingen niet ont komen. Een groeiende gemeente ziet zich ge plaatst voor urgente plannen, welke aanzien lijke financieringsmiddelen vereisen (schouw burg, overdekt instructiebad, sporthal enz.). Ver der dienen telkenjare te worden bestreden de tekorten op het sportveldencomplex, het open zwembad en de badhuizen. Verder zijn er tal rijke andere verplichtingen b.v. de bijdragen aan de afvalwaterleiding, de muziekschool en niet te vergeten de talrijke subsidies. De heer Hol toonde zich tevreden over de werken die in het afgelopen jaar onder han den werden genomen. Haven- en industriële ontwikkeling Spreker wees op de trage gang van zaken bij de totstandkoming van het havenschap. Wat de havenaecomodatie betreft heeft onze fractie een jaar geleden geattendeerd op de po vere verlichting van de havens en het ontbre ken bij avond van verlichte naamsaanduidingen. Nog steeds is hierin geen verbetering gebracht. Volgens persberichten heeft de minister vorig jaar -opgemerkt, dat in het voorjaar van 1968 het tracé voor de vaste verbinding onder en/of boven de Westerschelde zou worden aangewe zen. Is het college van mening dat de plan ning wordt bemoeilijkt door het uitblijven van een beslissing over het tracé van de vaste verbinding. Is het college bereid zich tot het provinciaal bestuur te wenden met verzoek een spoedige beslissing te bevorderen? De industriële ontwikkeling aan het Hollands Diep baart ons zorgen. Het is niet denkbeeldig dat de aktiviteiten aldaar een rem zullen blij ken te zjjn voor de verdere ontsluiting van het Westerscheldebekken. Zeeland heeft zich bij monde van de ETI- directeur kandidaat gesteld voor een aftakking van de olienijpleiding van Rotterdam naar Ant werpen. Later is dat gepreciseerd in een af takking welke zou moeten lopen naar Vlissin- gen-Oost. In verband hiermede stellen wij voor aan de desbetreffende regeringsinstanties te berichten dat Terneuzen evenzeer gegadigde is voor een aftakking en dat met de Belgische autoriteiten ter zake zei dienen te worden onderhandeld. Woningbouw Onlangs is in de raad de huurbelastingwet aan dé orde gesteld. Tijdens de debatten is ko men vast te staan dat de mogelijkheden tot door stroming naar duurdere en betere woningen in Terneuzen niet aanwezig zijn door het ontbre ken van woningen en bouwvolume. Nu de aankoop van in particulier eigendom zijnde woningen in de wijk „Java" bijna is vol tooid, zal het noodzakelijk zijn ook de resteren de woningwetwoningen van de woningbouw vereniging aan te kopen en t.z.t. te slopen. In dit verband mogen wij andermaal wijzen op het ontbreken van woonruimte en bouwvo lume. Voor deze projecten, de doorstroming en de sanering van „Java" is het noodzakelijk dat zo spoedig mogelijk wordt begonnen met de bouw van de twee bejaardenflats. Bovendien kunnen dan ook de „dupiex-wonin- gen" in de Dokweg, de Azaleastraat en de Lely- straat in hun aanvankelijk bedoelde staat wor den gebracht. Verder spreekt onze fractie de hoop uit, dat het bouwfonds Ned. Gem. eindelijk eens gaat bouwen in het plan „Katspolder". Wegens de niet onbelangrijke investeringen van de zijde van het bouwfonds en ook van gemeentewege lijkt verdere trainering ongewenst. Wij hopen op een spoedige totstandkoming van de werken rond de Herengracht en de Oost- kolk en van het bestemmingsplan „Java", waar bij wij benieuwd zijn naar de verbinding met het winkelcentrum Noordstraat en omgeving. Mevrouw DoppegieterThiel zei o.m. dat de sluitende begroting met een redelijke post on voorzien, de K.V.P.-fractie voldoening geeft. De werkzaamheden van de ambtenaren van de af deling Financiën zijn zeker dit jaar weer van dien aard geweest, dat zij daarvoor alle waardering verdienen. Tevens sprak zij haar voldoening uit over het aantal objecten dat dit jaar zijn beslag kreeg. De scheepvaart heeft de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling gekend. Als deze scheepvaart-ontwikkeling voorzien was, waren er misschien andere plannen uitgevoerd, dan heden. Wij denken hierbij ook aan de haven ontwikkeling van Terneuzen, de planning v^p de kanaalhavens en het open havenfront. De Commissie Zeehavenoverleg, waarin ook Ter neuzen zitting heeft, wensen wij bovengeschet ste visie toe. Het Havenschap van Terneuzen, op welke instelling wjj nu al jaren wachten, zal ook hierin zijn rol moeten spelen; en wij verwach ten van het College, dat zij alles in het werk zal stellen om dit Havenschap in dit jaar ge realiseerd te krijgen. Het is namelijk zeer nood zakelijk, dat de uitbreiding van de Zevenaar- haven in zuidelijke richting in 1969 in uitvoe ring kan worden genomen, aangezien de ver dieping tot 10 meter van de bestaand haven op zichzelf niet voldoende is, om meerdere en grotere schepen gelijktijdig te ontvangen. De industrialisatie van Terneuzen is voor een deel afhankelijk van de verwezenlijking van de havenplannen. Een gericht beleid ter ver krijging van voldoende verscheidenheid van be zetting van de natte en droge industrie-terrei nen; maar tevens van goede aan- en afvoer- wegen: zowel het weg- als railverkeer achtte de K.V.P.-woordvoerster noodzakelijk. De vast stelling van het tracé van de „Vaste Oeverver binding" welke in 1966 al genoemd werd als een „eeuwig-durende studie" moet dit jaar z'n beslag krijgen, en wij verzoeken U tot het uiter ste te strijden om tot vaststelling en uitwerking te komen van het centrale tracé, aldus mevrouw Doopegieter. De spoorwegverbindingen, met ons achter land, zowel voor personen- als goederenvervoer, zijn alle op internationaal vlak te verwezen lijken. In 1967 had België al kontakt opgeno men met Nederland. Mevrouw Doppegieter vroeg de voorzitter of het college eveneens van mening is, dat deze aangelegenheid ook voor Terneuzen van groot belang is. Zij vroeg of hieromtrent al bijzonder heden bekend zijn en zo niet, of dan bij de hier voor geëigende instanties de stem van Terneu zen kan laten worden gehoord. Een andere kwestie waarvoor zij de aandacht van het college vroeg is de veranderde situatie in de woningbouw. Gezien het te verwachten beleid in de komende jaren van onze regering, is het noodzakelijk, dat de premiebouw hier ter plaatse gestimuleerd wordt. Als de mogelijk heid tot het bouwen van woningwetwoningen niet meer voldoende aanwezig is, moeten er andere wegen gezocht en gewezen worden; en wel aan die instellingen en verenigingen, die in staat zijn om te voorzien in de continuering van de woningbouw, welke niet los gezien kan worden van onze industriële ontwikkeling. De bouw van bejaardenwoningen, waaraan in onze gemeente behoefte bestaat, moet eveneens volgens bovenstaande gedachte gestimuleerd worden, aldus mevrouw Doppegieter. Ook zij vroeg nadere informaties over de aan vang van de bouwplannen van het Bouwfonds Ned. Gemeenten in de Katspolder. Ten aanzien van het onderwijs meent de K.V. P.-fractie dat er in de planning van de bouw van scholen voor basis-onderwijs voldoende is voorzien. In de planning van kleuterscholen is eveneens voorzien, maar er bestaat een ernstige bezorgdheid bij de bewoners van de nieuwe woonwijken, wat betreft het gereed komen van genoemde scholen. En dit naar aanleiding van het feit, dat de bouw van de kleuterschool aan de Dokweg nog steeds niet is aangevangen. Mevrouw Doppegieter vroeg zich af of er niet met spoed een sportraad moet worden ingesteld. Deze instelling zou een goed samenspel tussen de gemeente en de diverse verenigingen uiter mate kunnen bevorderen. Zij pleitte bovendien voor een jachthaven-uitrusting in de Oostelijke haven die voor een deel een compensatie zou kunnen betekenen voor het wegvallen van de bestedingen van de binnenschippers bij onze middenstand. In ruimere zin aan recreatie denkend, vroeg mevrouw Doppegieter of de mogelijkheid be staat, dat bij de Otheense Kreek een vestiging van een horecabedrijf in de nabijheid van de jachthaven tegemoet kan worden gezien en welke stimulans hieraan kan worden gegeven. Hierop aansluitend wilde zij ook graag ver nemen, welke mogelijkheden het college ziet om te komen tot een gezelFge „Markt" omgeven door horecabedrijven met terrasjes; kleine win keltjes en daarbij de Noordstraat als Winkel wandelstraat? Dit alles heeft te maken met een gezellige leefbaarheid in onze gemeente. Een facet wat ze ker onze aandacht verdient. In dit verband zou de K.V.P. ook graag te taak zien, die het V.V.V. tracht te vervul len. Een goede samenwerking tussen midden stand en V.V.V. achtte zij van groot belang. Namens C.H.U. en A.R. zei de heer Ramondt zijn voldoening te willen ^uitspreken over de sluitende begroting. Spreker vroeg inlichtingen over de bemoeiin gen welke de gemeente nog heeft met het open baar voortgezet onderwijs zowel in bestuurlijk als financieel opzicht en tevens omtrent het aan tal tg bouwen scholen en binnen welke termijn deze noodzakelijk zijn voor het kleuter- en ba sisonderwijs? Voorts zei hij met voldoening in de begro ting weerspiegeld te zien de gemeentelijke zorg voor de recreatieve verzorging. Voorts zei spreker enkele vragen te hebben over de vertraging in de herziening van de be stemmingsplannen Serlippenspolder, v. Steen bergenlaan, Oesterputten, Sluiskil en Oudeland- se Hoeve. Tevens vroeg hij inlichtingen over het bestemmings- en exploitatieplan „Zeldenrust". Voor de kom van Sluiskil ligt momenteel een partiële wijziging van het bestemmingsplan ter inzage. Op basis van dit plan kan straks het centrum van Sluiskil opgebouwd worden. Jaren lang en dit kon niet anders is het hier een chaos geweest. Elke dag dat deze toestand ech ter onnodig langer voortduurt is een aanfluiting. In de memorie van antwoord op het voorlopig verslag schrijft Uw college dat de situatie in Sluiskil nog moeilijker is dan in de kom van Terneuzen. Alvorens de Rijkswaterstaat de gron den kan overdragen moet zij deze eerst van de Ned. Spoorwegen overnemen. Toen de sooorlijn naar de Dow aangelegd moest worden werd binnen enkele maanden de toestemming van tientallen hierbij betrok ken grondeigenaren en gebruikers verkregen om dwars door hun percelen vanaf Sluiskil tot aan de Nieuw Neuzenpolder deze lijn aan te leggen. Een zelfde begrip bij de Ned. Spoor wegen en de Rijkswaterstaat voor de urgentie van dit werk als toen bü de betrokken particu lieren werd ontmoet is wel het minimum wat verwacht mag worden. Een zelfde aktiviteit van het college om deze zaak te bespoedigen als toen werd ten toon ge spreid meent de C.H.U.A.R.-fractie te mogen verlangen. Voorts zei spreker, dat zijn fractie niet de indruk heeft dat aan de oprichting van het Ha venschap in het afgelopen jaar veel aandacht besteed is. In hoeverre dit in het komende jaar te verwachten is durfd hij niet te beoordelen, bijzonder hoopvol bleek hij niet gestemd te zijn. Hiermede samenhangend stelde hij de vraag: wie geeft richting aan de wijze waarop de toe komstige kanaalhavens dienen te worden ont wikkeld, of is het noodzakelijk alle voorberei dingen te laten liggen totdat de beheersvorm definitief geregeld is. In de afgelopen dagen i is het bericht verschenen, dat de Shell Chemie met een vestiging naar de Moerdijk gaat. Oor spronkelijk was in de planning, gezien de nota's op de ruimtelijke ordening, niet aan industrie vestiging op deze schaal in dit gebied gedacht. Blijkt hieruit niet dat ondanks alle planning op papier de industrievestiging in ons land in de eerste plaats door andere motieven bepaald wordt, dan die welke aan deze planning ten grondslag liggen, aldus spreker. Gezien deze ervaring en de gehele ontwikke ling in het zuid-westen leek het hem nodig om in de eerste plaats eigen initiatieven te ont wikkelen en contacten te leggen. Minstens even belangrijk achtte hij het tot stand komen van een vaste oeververbinding. De minister van verkeer en waterstaat heeft de verwachting uitgesproken in de loop van dit jaar de vaststelling van het tracé te kunnen meedelen. „Bij de opening van de nieuwe zeevaartsluis op 19 december a.s. zou de vervulling van deze toezegging voor onze streek een zeer welkome bijdrage zijn", zo meende spreker. De woordvoerder van de V.V.D.-fraktie, de heer A. S. C. van Breda Vriesman, zei het te betreuren dat bij de a.s. officiële opening van het verbrede kanaal en de nieuwe zeesluis ook niet de nieuwe insteekhavens worden geopend. Gezien de ligging en de aanwezigheid van goede (water)wegen, electriciteit en water, twijfelde hij niet aan Terneuzens haventoekomst. Hij meende zelfs dat het gemeentebestuur in de toekomst een selectie zal moeten toepassen voor wat betreft de nieuwe vestigingen in verband met de mogelijke lucht-, water- en bodemver ontreinigingen. Hoewel hij zei zich erover te verheugen dat Terneuzen nog maar onlangs een stuk grónd heeft gekocht, dat als vuilnisbelt moet dienen, zag hij toch in de naaste toekomst de vuilver branding. Alleen bleef voor de heer Van Breda Vriesman de vraag of dit in regionaal verband zou kunnen en of eventueel het particulier ini tiatief aan bod zou komen. Hoewel de V.V.D.-woordvoerder wel enige kritiek had op het nieuwe overdekte zwembad, dat naar zijn mening te klein is opgezet, bleek hij veel waardering te hebben voor hetgeen in het afgelopen jaar in de gemeente tot stand kwam of waaraan momenteel wordt gewerkt. Wat de woningbouw betreft zei de heer Van Breda Vriesman niet te geloven, dat het moge lijk zal zijn goede en tevens goedkope wonin gen te bouwen. Ook wat de „doorstroming" be treft was hij niet erg optimistisch. Havenschap in oprichting Binnen afzienbare tijd krijgt Terneuzen een havenschap in oprichting waarin ook het rijk zal zijn vertegenwoordigd. Verwacht kan wor den dat dit havenschao dezelfde faciliteiten zal genieten als dat van Vlissingen. Dit deelde burgemester Aschoff donderdag mee in de begrotingsvergadering. De burge meester wenste daarbij duidelijk te stellen dat het Terneuzense gemeentebestuur geen bezwaar heeft tegen een zekere ontwikkeling aan de Moerdijk, maar wel heeft men ernstige bezwa ren, als er bij de Moerdijk een zeehavenontwik keling zou komen. „In het Westerscheldegebied kin en moét een zeehavenontwikkeling gerealiseerd worden", al dus de voorzitter. Hij verklaarde verder dat Terneuzen zal blij ven aandringen op een definitief havenschap, maar een havenschap in oprichting noemde hij in ieder geval beter dan niets. De totstandko ming van een havenschap voor Terneuzen is een lijdensweg waaraan, naar burgemeester Aschoff hoopte, nu spoedig een einde zal komen, mede omdat het rijk bij de financiering is be trokken. Vaste oeververbinding Een ander heet hangijzer voor Terneuzen en de kanaalzone is een vaste oeververbinding over de Westerschelde, Alle fractievoorzitters had den deze urgent geachte voorziening in hun be schouwingen opgenomen. De burgemeester be treurde dat het tracé van deze oeververbinding nog niet was vastgesteld. Toch meende hij enige vooruitgang in de voorbereidingen waar te ne men. Op een vraag van de heer Hol antwoordde burgemeester Aschoff niet te verwachten dat het te ontwerpen tracé van de vaste oeverver binding diep zal ingrijpen in de ontwikkelings plannen van Terneuzen. Enige wijziging in de planning zal evenwel niet te vermijden zijn. Nieuwe scholen Begin 1969 zal begonnen worden aan een serie van 6 nieuwe kleuter- en lagere scholen. In januari of februari wordt gestart met de bouw van de nieuwe kleuterschool aan de Dokweg. Met de bouw van de andere scholen twee lagere scholen en drie kleuterscholen zal sooedig daarna worden begonnen. Deze mede deling deed wethouder F. Berbers gistermiddag in antwoord op de vragen van verscheidene fraktieleiders die daarover hun bezorgdheid hadden uitgesproken. Verder zei de wethouder van onderwijs dat de huidige onderwijsnota van de gemeente Terneuzen verouderd is. Het scho lentekort klemt te meer omdat het volgende jaar pieken in het aanbod van nieuwe leerlingen bij het basis- en kleuteronderwijs worden verwacht. Een suggestie van de heer Hol om een rijdend schoollokaal in te voeren leek de wethouder van onderwijs de moeite van het bestuderen zeker waard. Serlippenspolder onbruikbaar Een gedeelte van de Serlippenspolder, waar mettertijd enige duizenden woningen zullen worden gebouwd, is opgesooten met volstrekt onbruikbare bouwgrond. Het betreft hier o.m. een hoeveelheid van enkele honderdduizenden kubieke meters z.g. specie, afkomstig uit het kanaal GentTerneuzen. Een groot gedeelte van de gronden in het be stemmingsplan „Serlippenspolder" is inmiddels tegen flinke prijzen verkocht. De gemeente Terneuzen ziet zich thans ge noodzaakt deze ongeschikte bouwgrond te ver beteren hetgeen enorme kosten zal vergen. Wethouder M. de Vos van openbare werken zei gisteren tijdens de beschouwingen over de gemeentebegroting dat het nog te vroeg is om in het openbaar hierover nadere mededelingen te doen, o.m. over de juiste hoeveelheid van de onbruikbare grond, de financiële kwesties en de schuldvraag over deze „pijnlijke zaak". Hij wilde echter wel erkennen dat deze kwes tie vérstrekkende gevolgen zal hebben. De heer De Vos zei dat het niet bij voorbaat vaststaat dat de te verwachten kosten van de grondver betering en schadeloosstelling voor rekening van de gemeente zullen komen. Hij zegde de raad toe binnenkort opening van zaken te zullen geven. Reeds geruime tijd deden in Terneuzen geruchten de ronde over de zeer slechte staat van de voor woningbouw en wegenaanleg be stemde grond in deze polder. Nu eerst heeft de heer De Vos de waarheid van dze geruchten erkend. De heer Ramondt bond de kat de bel aan door in zijn beschouwing de kwaliteit van deze grond aan de orde te stellen. Toen de heer Hol en mevrouw Doppegieter op deze vraag inhaakten deed de heer De Vos deze opzienbarende mededeling. Wie betaalt belasting voor bejaarden Op een vraag van de heer P. J. Huijbrecht, gisteravond tijdens de begrotingsvergadering van de gemeenteraad, die stelde dat heel wat bejaarden zich in ernstige mate ongerust ma ken over het aanslagbiljet van de belastingen die zij hadden ontvangen, heeft de wethouder van sociale zaken, de heer M. de Vos, een ge ruststellend antwoord kunnen geven. Hij merkte n.l. op dat de bejaarden, die in een bejaardentehuis wonen waarvoor de alge mene biistandswet de pensionurijs geheel of ge deeltelijk betaalt, zich over deze aanslag geen zorgen behoeven te maken. Met dit biljec kun nen zij naar de dienst van sociale zaken der gemeente gaan en die betaalt de verschuldigde belasting. De heer Huijbrecht kon moeilijk enige waar dering opbrengen voor deze manier van belas ting heffen temeer omdat bij voorbaat vaststaat dat deze bejaarden financieel niet in staat zijn deze belastingschuld te voldoen. Zijn partijge noot, de wethouder, noemde het eveneens een „krankzinnige situatie' dat de bijstand die de be jaarden ontvangen, ongeacht of deze geheel of gedeeltelijk wordt ingehouden om de pension- prijs te betalen, volgens de inkomstenbelasting wet als een belastingplichtig inkomen wordt be schouwd. Het komt in feite hierop neer, aldus de heer De Vos, dat ongeveer 20 procent van de inkomstenbelasting van deze bejaarden door de gemeente voor haar rekening wordt genomen. Tenslotte zei de heer De Vos dat de vereni ging van Nederlandse Gemeenten deze aange legenheid bestudeert. Demping Herengracht Het college van B. en W. had gisteravond een nieuw (tussen)voorstel met betrekking tot het dempen van de Herengracht. Voorgesteld werd deze oostelijke kanaalarm gedeeltelijk te dem pen, waardoor een waterpartij van ongeveer 25 meter breed zal ontstaan, met glooiende oevers, een wandelpad van 2,5 meter en par keerruimte voor 110 auto's. Verschillende raads leden onderwierpen dit voorstel aan een vrij langdurige discussie. De heer Brakman zei tegen dit voorstel te zijn, omdat vroeger een ander voorstel werd aangenomen, omdat de aantrek kelijkheid voor een groot gedeelte zou verloren gaan en omdat elders (Schuttershof) nog par keerruimte genoeg is. De heren Ramondt en Moret pleitten voor parkeermeters of dergelijke, hetgeen helemaal niet naar de zin was van de heer Huijbrecht, die vond dat de mensen die een auto bezitten al voldoende belasting voor hun voertuig beta len en waarvan een groot gedeelte zeker niet aan deze categorie ten goede komt. De heer Van Breda Vriesman pleitte voor volledige dm- ping. Wethouder De Vos van openbare werken vond dit onderwerp nu zo zachtjes aan „dood gepraat". Hij gaf evenwel nog een vrij uitvoerige uiteen zetting, waarna, met uitzondering van de heer Brakman, de raad dit voorstel aannam. Schaatsen op de Herengracht Op een vraag van de heer Hol werd nog mede gedeeld dat er „deze nacht" nog water in de Herengracht zou worden gespoten, zodat er van daag (als het blijft vriezen) kan geschaatst wor den. Nog enkele voorstellen betreffende opheffing van de commissies tot wering van het school verzuim, het vaststellen van het kasgeldlimiet en wijziging van de gemeentebegroting 1968 en van 1969 werden goedgekeurd. In een slecht bezet en kil sta dion startte Ajax woensdag avond als favoriet, maar het mocht blij zijn dat het dank zij een doelpunt van Henk Groot in de slotfase slechts met 21 verloor. Na vergeefse stormlopen op het DWS-doel, waarin Jong bloed een glansrol vervulde, won Geurtsen in de 18e minuut een wedloop tegen Vasovic. Hij gaf de bal het beslissende tikje en het was 10. Inleiding tot het doelpunt was de weifelende houding van de Ajaxdefensie, die voor buiten spel van Rensenbrink was blij ven staan. De nationale links buiten ging door, omspeelde de uitlopende Bals en schoof de bal in de richting van het doel waar Geurtsen afmaker werd. Biina werd het 11, toen een schot van Groot via de vuisten van Jongbloed de paal trof. Vlak vóór rust ontkwam Ajax aan een grotere achterstand toen Rensenbrink weer alleen voor Bals kwam. Toen drie minuten na de her vatting Geurtsen met een kop stoot uit een voorzet van Flin- kevleugel ziin tweede doelount maakte, brak er een moeiliike periode voor Ajax aan. DWS gaf de verdedigende houding op en probeerde energiek verder door te stoten. Het lukte niet en nadat Groot negen minuten vóór het einde uit een combina tie van Cruyff en Hulshoff de achterstand tot 21 verkleinde, trok alles wat DWS was zich terug en hield stand. Bij DWS was Geurtsen na 63 minuten door Van den Berg ver-' vangen. Later ging Keizer, die last kreeg van een zondag tegen PSV opgelopen blessure, uit het veld en werd vervangen door de debutant Krol. Het baatte Rinits Michels niet. Ajax zal de lands titel dit seizoen niet meer halen. (NRU zondag 15 december) In het NRU-sportprogramma „Langs de Lijn" on zondag 15 december (14 3017.00 via Hil versum I en 18.1018.30 uur via Hilversum lil wordt rechtstreeks verslag gedaan van de voetbal wedstrijden FC TwenteNEC, Holland SportMW, Telstar Feijenoord; voorts nabeschouwin gen van de wedstrijd Veendam RBC; de wielerzesdaagse te Am sterdam; de handbalinterland NoorwegenNederland in Oslo; de tnfeltenniswedstrijden om da NTTB-cup en de Limburg-coup in Deventer. Deze week arriveerde bij het overs'a"bedriif van de Graan Ele vator Maatschappij (G. E. Min 't Botlek^ebied de Noorse bulkcar rier „Thara". groot 76.000 ton, ge laden met 70.000 ton tarwe. De „Thara" is 't grootste graan schip dat ooit een Nederlandse ha ven heeft aangedaan en bracht de grootste graanlading, die ooit naar Rotterdam werd aangevoerd. Dit record berustte tot nu toe bij het 62.880 ton metende motor schip „Louis Maersk", dat vorig jaar december door de G. E.M. werd gelost. De „Thara" Is afkomstig uit da Canadese haven Port Cartler. Af laders zijn André Cie SA. te Lausanne en Louis Drevfus te Pa rijs voor 45.000 ton en 25.000 ton. Maandagavond om 21 uur werd met de lossing begonnen. Ds graanreus was donderdagmiddag 12 december om 16 uur gelost. Het Is duidelijk dat Rotterdam over 's werelds snelste graanover- slagbedrijf beschikt. In het bedrijf kunnen schepen tot 90.000 tem worden behandeld.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 5