Godsdiensten houden Libanon in wankel evenwicht Gemeenteraad van ïerneuzen JEUGD HOUDT MEER VAN DEMOCRATIE DAN VAN HEILIGE HUISJES Aktie «Kerstschip voor Biafra» gehouden op donderdag 31 oktober 1968 (Van onze correspondent) BEYROUTH De opvallendste figuur in het Libanese regeringsapparaat heet Charles Rizk. Een topambtenaar van 35 jaar. Directeur-generaal van het ministerie van voorlichting. Op het eerste gezicht een wat rauwe bonk zonder de over- gepolijste maniertjes van de politieke society-kringen. Meerderheid Geen programma Folklore Genoeg Hindernissen Feniciër: s Neutraal Vrees Op korte termijn 2 miljoen gulden nodig Aanwezig: Voorzitter: J. C. Aschoff, burgemeester. Wethouders: M. de Vos, F. M. Berbers en M. Nieuwdorp. Raadsleden: A. J. Verbrugge, A. C. S. van Breda Vriesman, R. Hol, P. J. Huijbrecht, J. M. Hamelink, H. A. Brakman, W. J. van Driel, W. H. A. van Alphen. M. J. M. van Nispen, mevr. J. M. DoppegieterThiel, D. Moret, D. M. Ollebek en F. Dieleman. Gemeentesecretaris: A. J. van Pagee. Afwezig: A. Ramondt. De Voorzitter: Mevrouw, mijne heren, ik heet U allen allen welkom in deze vergadering. Af wezig is de heer Ramondt. Een eventuele stem ming zal aanvangen bij no. 6, dat is de heer Brak man. 1. Vaststelling van de notulen van de vergade ring van 26 september 1968. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming worden deze notulen vastgesteld. 2. Ingekomen stukken. a. het door Gedeputeerde Staten van Zeeland goedgekeurde raadsbesluit van 30 mei 1968 tot aankoop van diverse woningen in het saneringsplan „Java"; b. idem van 27 juni 1968 tot aankoop van di verse woningen in het saneringsplan „Ja va"; e. idem van 27 juni 1968 tot aankoop van het perceel Dekkerstraat 25; d. idem van 15 augustus 1968 tot aankoop en ontbinding pacht van een perceel grond aan de Oudelandseweg; e, idem van 15 augustus 1968 tot verkoop van een perceel industrietterrein aan de indus trieweg; t. idem van 15 augustus 1968 tot vaststelling van de 8e wijziging van de begroting 1968 van de dienst openbare werken; g. idem van 15 augustus 1968 tot vaststelling van de 3e wijziging van de begroting 1968 van de sociale dienst; h. de door Gedeputeerde Staten van Zeeland goedgekeurde raadsbesluiten van 29 febru ari en 15 augustus 1968 tot vaststelling van de 7e en 16e t/m 21e wijziging van de ge meentebegroting 1968; 1. idem van 28 maart 1968 en 27 juni 1968 inzake de bouwverordening en de verorde ning op de seizoenverblijven; j. besluit van burgemeester en wethouders van een kasgeldlening ad 2.500.000, k. woningoverzicht per 1 oktober 1968; 1. verslag van de vergadering d.d. 16 oktober 1968 van de commissie voor het onderwijs; m. verslag van de vergadering d.d. 17 okto ber 1968 van de commissie voor openbare werken en de commissie voor financiën. De Voorzitter: Inmiddels is aan U een brief uit gereikt, waarin U de data worden medegedeeld van de vergaderingen voor de behandeling van de ontwerp-begrotingen, hetgeen tevens inhoudt, dat wij U deze begrotingen hebben aangeboden. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming worden de ingekomen stukken voor kennis geving aangenomen. 2. Voorstel van burgemeester en wethouders tot benoeming van een lid en een plaats vervangend lid van het algemeen bestuur van de bestuursschool Zeeland. De aanbeveling luidt: lid: de heer M. de Vos (herbenoeming) Plaatsvervangend lid: de heer M. Nieuw dorp. De Voorzitter: Ik verzoek de heren Hol en Van Alphen samen met mij het stembureau te wil len vormen. Voor de benoeming van een lid in dit bestuur worden uitgebracht 16 stemmen, waarvan 14 op de heer De Vos en 2 blanco. De heer De Vos is benoemd. Voor de benoeming van een plaatsvervangend lid worden uitgebracht 16 stemmen, waarvan 14 op de heer M. Nieuwdorp en 2 blanco. De heer Nieuwdorp is benoemd. 4. Idem tot aankoop van de woningen Dek kerstraat nrs 20, 54 en 58. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 5. Idem tot aankoop van de woningen Kazerne straat nrs. 7, 42 en 44, Steenkamplaan nrs. 3, 5, 7 en 25, Dr. Buijzestraat 18 en Java- straat nrs. 10 en 44. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 6. Idem tot het niet-ontvankelijk verklaren van een verzoek om voorziening ten aan zien van de weigering van een bouwver gunning. De heer Hol: Mijnheer de voorzitter, uiter aard is dit beroepschrift van belanghebbende een punt van bespreking geweest in onze frac tievergadering. Ik kan wel zeggen, dat wij het met de conclusie van burgemeester en wethou ders eens zijn. Wellicht zou men deze wat for malistisch kunnen noemen niet ontvankelijk verklaren maar daar zit het niet alleen op vast. Het plan is namelijk ook dermate strijdig met het vigerende bestemmingsplan, dat de gemeen teraad moeilijk een andere beslissing kan nemen, dan steun te verlenen aan de afwijzende beschik king van burgemeester en wethouders. Als de raad een ander standpunt zou innemen, dan zal dit niet de instemming van hogere instanties ver krijgen. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 8. Idem tot het verlenen van medewerking ex artikel 72 van de Lager Onderwijswet 1920 aan: A. het bestuur van de Vereniging voor Volksonderwijs t. b. v. de schoo 1 Leeu wenlaan 29; B. het bestuur van de Stichting Katholiek schoolbestuur t. b. v. de schooi Korte Kerkstraat 19. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 9. Idem inzake de bouw van een „Twee in één" sporthal. De heer Hol: Mijnheer de voorzitter, wij zijn het ééns met de opmerking in het voorstel van uw college, dat burgemeester en wethouder.' reeds geruime tijd bezig zijn met de voorberei ding van de bouw van een sporthal. Terech wijst uw college er ook op, dat de noodzaa. van êen dergelijke voorziening voor de gemee te Terneuzen al verschillende malen is benadru vanuit de gemeenteraad. Vroeger is nog wel ee voorgesteld een prioriteitenschema vast te st< len ai 0f niet omstreden maar daarop prij te ook stteeds de sporthal. Het verheugt ons met uw college, dat d voorstel thans voor ons ligt. Burgemeester e. wethouders hebben zich laten voorlichten om trent het behoefte-element en de mogelijkhe den op dit gebied door de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten. Dit rapport bevat 'n aantal zeer zakelijke en ook werkelijk goede conclu sies. Dit rapport geeft tevens uit een oogpunt van subsidievereisten de nodige aanwijzingen; voorts ook wat de bouw op zichzelf betreft, met name ook ten aanzien van de vloeroppervlakte. Genoemd wordt een „werkvloer" van 22 x 22 meter en een obstakelvrije hoogte van ten min ste 7 meter. Het verheugt ons toch, dat in deze sporthal de nuttige vloeroppervlakte is opge voerd tot 28 x 42 meter. Wij onderschrijven ook de mededeling van burgemeester en wethouders, dat de sporthal, naast het gebruik voor onderwijsdoeleinden, uitstekend kan worden benut door de diverse verenigingen, welke een specifieke zaalsport beoefenen, zoals handbal, volleybal, badmin ton, gymnastiek, korfbal en tennis. Tevens kan deze hal in voorkomende gevallen nog gebruikt worden ten behoeve va» grote tentoonstellin gen en diverse manifestaties, o.a. de jeugdva- kantieweek. Geconcludeerd kan dan ook worden, dat de sporthal van grote betekenis is zowel voor de ac tieve als voor de passieve recreatie. Onze fractie gaat eveneens akkoord met de situering van deze hal op de hoek Alvarezlaan/ Axelsestraat, direct in de nabijheid van het win kelcentrum en parkeergelegenheid. Het advies van de Vereniging van Nederland se Gemeenten behandelt de vraag of een sporthal nodig is en gaat daarbij uit van twee zaken, namelijk het onderwijs en de sport. Men is dan van mening, dat de bouw van een sporthal zo wel voor het onderwijs als voor de spoetbeoefe- ning in Terneuzen alleszins gerechtvaardigd is. Ik heb eens nagegaan hoeveel leden er zijn van verenigingen, die in specifieke zaalsport beoefenen in Terneuzen. Dat zijn er niet min der dan 1625. Het advies van de eerdergenoem de vereniging willen wij dan ook gaarne onder schrijven. Wij ondersteunen het voorstel van burgemeester en wethouders om op een zo kort mogelijke termijn een sporthal in Terneuzen te doen bouwen. Dat hier een sporthal komt is mede van be lang in verband met het feit, dat deze gemeen te is aangewezen als ontwikkellngskern en dat opent nog perspectieven in verband met de in- frastructuurpot van de zijde van de provincie. We hebben een tweetal leden van de Provin ciale Staten in ons midden en het zal heus niet aan die leden liggen om wat dat betreft uit de wacht te slepen wat maar mogelijk is. Onze fractie hoopt, mijnheer de voorzitter, dat deze sporthal zeer spoedig gerealiseerd zal kunnen worden. Mevr. DoppegieterThiel: Mijnheer de voor zitter, ook namens onze fractie wil ik U zeg gen, blij te zijn dat dit voorstel is ingediend. Wij hopen, voor U en voor de gehele bevolking, dat de opening van deze hal net zo spoedig zal kun nen plaats hebben als dit voorste] is ingediend na het bekijken van de maquette. In het voorstel wordt een aantal zaalsporten opgenoemd, dat in deze hal kan worden beoe fend. Dat is toch geen uitputtende opsomming? Ik kan me voorstellen, dat er nog andere zaal sporten zijn eft dan is toch geen aanleiding deze niet toe te laten tot de sporthal? De heer Dieleman: Mijnheer de voorzitter, ik wil een ander geluid laten horen, dan de vorige sprekers. Uit de stukken is mij duidelijk gewor den, dat deze voorziening een flink nadelig sal do zal opleveren en anderzijds zal deze sporthal ook op zondag worden opengesteld, hetgeen bij mij principiële bezwaren oplevert, zodat ik mij genoodzaakt zie tegen dit voorstel te stemmen. De Voorzitter: Namens het college van burge meester en wethouders wil ik mijn erkentelijk heid uitspreken voor de waarderende woorden tot ons college gericht. Wij zijn met uw raad blij, dat het zo ver is. Er is nog een concrete vraag gesteld door mevrouw Doppegieter. Wel licht wil de wethouder van sportzaken hierover iets zeggen. De heer Nieuwdorp: Mijnheer de voorzitter, in het voorstel zijn een aantal sporten genoemd, maar alleen bij wijze van voorbeeld. Waarschijn lijk bedoelt mevrouw Doppegieter, dat er nog andere zaalsporten zijn, zoals zaalhockey en basketbal. Deze worden echter beslist niet uit gesloten en dat is ook niet de bedoeling van de opsomming in het voorstel. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten, waarbij de beer Dieleman wordt geacht te hebben tegengestemd. (Slot volgt.) Van alle hooggeplaatste functionarissen, die ik tijdens mijn reis door Libanon heb ontmoet, was hij de enige die niet de indruk wekte slechts de helft van de waarheid te vertellen. Zelden heb ik een ambtenaar, zittend op een officiële stoel achter een regeringsbureau zo openhartig zijn mening horen verkondigen als deze Charles Rizk. Een zeer persoonlijke mening. Volkomen tegengesteld aan het oordeel van de aan de macht zijnde politieke kringen. Dat was een wonder lijke ervaring. Voor een, Nederlander, opgegroeid in verzuiling en confessionele inde lingen, is de weg in de politieke structuur van Libanon niet moeilijk te vinden. Voor deze jonge staat in 1943, na sinds 1918 Frans mandaat gebied geweest te zijn, onafhankelijk geworden zijn er, zo schijnt het, slechts twee levensvoorwaarden: liberalisme en verzuiling. Doorgevoerd tot in het oneindige. In dit enige Arabische tand dat voor een zeer belangrijk deel chris telijk is, houden christenen en mu zelmannen elkaar in evenwicht. Er (bestaan niet minder dan 27 religi euze gemeenschappen. De grootste christelijke groepering wordt ge vormd door de maronieten. Hun lei der is kardinaal - patriarch Meou- chi. Daarnaast zijn er de Grieks-ka tholieken, de Grieks-orthodoxen, de Airmeens-orthodioxen en de Armeens- /katholieken. Bij de muzelmannen zijn de surinieten in de meerderheid, op de voet gevolgd door de sjiieten, die ;door 'n positieve geboortepolitiek al le moeite doen de sunoietien te over treffen. Officieel heet het, dat de christenen de meerderheid vormen van de 2,4 miljoen Libanezen. Sommigen be weren echter, dat de moslems dr- christenen thans in aantal overtref fen. De laatste volkstelling werd in 1932 gehouden. Voor de rust in het land lijkt het beter een dergelijke telling niet te herhalen. Want het is op basis van die thans ruim dertig jaar- oude, volkstelling, dat in 1943 het nog steeds geldende pacte nationale werd gesloten. Een nimmer gepubliceerde gentlemen's a- greememt, dat het perfecte evenwicht tussen de godsdiensten tot stand Iheeft gebracht. Krachtens dit agree ment worden die openbare ambten en kamerzetels in een 65 verhouding tussen christenen en muzelmannen verdeeld1. Op dit verhoudingsgetal is het perfectie evenwicht, die vreedza me samenleving van de religieuze groeperingen gebaseerd. Op grond, van dit pacte nationale is de pre sident van de republiek altijd een maroniet, de eerste-minister altijd een suinniet en die voorzitter van de voflicsvertegenwoardigdng steeds een sjiiet. Een volkstelling nu zou zeer waarschijnlijk dit perfecte even wicht ernstig verstoren en het land dn de diepe afgrond van godsdienst twisten storten. Ook bij de samenstelling van de kamer wordt tot in het uiterste met de 65 verhouding rekening gehou den, Het hele kiessysteem is hierop gebaseerd. Belangrijker dan de par tij-indeling is de indeling naar con- fesiie. De kieswet is zodanig, dat er zich nimmer verschuivingen in de verhouding tussen de godsdiensten kunnen voordoen. Zo blijven chris tenen in het parlement altijd in de meerderheid, al kunnen zij nooit een absolute meerderheid bereiken. Voor de verkiezingen, die om de vier jaar worden gehouden, wordt bepaald hoeveel vertegenwoordigers van elke confe-sie in het parle ment zitting mogen heb"- 'i. Dat •ysteem leidt uiteraard tot verkie zingscampagnes die een zeer persoon lijk karakter hebben en waarin geld om stemmen te kopen een doorslag gevende rol speelt. Het heeft oo(k het ontstaan van echte politieke pro gramma-partijen verhinderd. En als gevolg daarvan de vorming van rege ringen op basis van duidelijk omlijn de programma's. De meest recente crisis heeft dat weer eens duidelijk geïllustreerd. Ze heeft elf dagen geduurd en het scheelde maar een haar of de huidi ge president vaai de republiek, Char les Helou politiek gezien een wei nig geprononceerd figuur had in uiterste wanhoop het landsbestuur aan een militair bewind overgedra gen. Toen ik probeerde de achter gronden van de crisis te achterhalen was er niemand, die me precies kon vertellen wiat de kern van het con flict binnen het kabinet was. Totdat ik Charles Rizk ontmoette. Met een verbazingwekkende openheid en met zo mogelijk nog meer afschuw im zijn stem zei hij: het heeft niets te betekenen. Het is niet meer dan een wiskundige crisis. Een stoelendans van de oude traditionele leiders. Ik verbaasde me erover, dat ik in de kranten, die uitvoerige, maar zoals me spoedig duidelijk werd, voor de meeste Libanezen onbegrijpelijke in- side-verhalen over de crisis publi ceerden, niets las over pogingen om op basis van een programma "én nieuwe regering te vormen- Ze schreven maar door, de kranten. Over mijnheer X, die wel wilde sa menwerken met mijinheer Y, maar al leen ais mijnheer Z drie politieke volgelingen mocht meebrengen. Geen woord over wait een nieuwe regering zou moeten gaan doen. Charles Rizk glimlachte. „Programma's spelen hier helemaal niet. Alleen persoon lijke belangen." En in een Frans zo rad alsof een bandrecorder op een te hoog toeren tal draaide, pakte hij uit: „Er is maar een manier om uit deze verouderde politieke situatie te geraken: een hervorming van onze folkloristische kieswet. Het kan wel waar zijn, dat het huidige kiessys teem het bewijs is van het volstrek te liberalisme dat wij aanhangen, maar het werkt' de instabiliteit in de hand en het verhindert ons rekening te houden met de realiteit. Zolang ons politieke systeem een mozaïek is van minderheden kunnen we hier nooit een gezonde politiek voeren, bij voorbeeld op economisch terrein. Onze kieswet moet zo veranderd wor den dat er een tweepartijen-stelsel kan ontstaan. Twee partijen met den dat er een tweepartijen-stelsel lean ontstaan. Twee partijen met duidelijke programma's, die geres pecteerd, wo.den. Door het huidige systeem hebben we nu een zwak par lement en dus een zwakke regering want die komt uit het parlement voort. De werkelijke macht is gecon centreerd in de figuur van de presi dent van de republiek. Die is geen verantwoording schuldig aan het par lement en bovendien is hij, na een ambtstermijn van ze» jaar, geduren de de volgende xea jiaar niet her kiesbaar. Dat maakt zijn macht bijna onbeperkt. De fout van ons systeem is, dat wij het confessionele gegeven ais enig gegeven voor het bestuur van dit land beschouwen. De traditionele politici verschuilen zich achter dit gegeven en weigeren toe te geven, dat het verschil tussen het lamdsbstuur zoals het in de wetten is neergelegd en het bestuur van ons lamdi, zoals het zou meeten zijn als we naar de realiteit kijken, steeds groter wordt. Het systeem van de minderheden wordt kunstmatig ge handhaafd. De noodzakelijke oriën tatie van onze economie wordt te gengehouden in naam van ons inder daad groot gevoel voor vrijheid. Maar dit land heeft een meerderheid no dig die gaat regeren." De „linkse ideeën van Charles Rizk worden im een land waar alle aan de macht zijnde politici rechts lijken te zijn, gedeeld door veel jonge intel lectuelen. Zij hebben genoeg van de het feodalisme. Het politieke spel. zoals dlat nu gespeeld wordt interes seert hen niet. Het boeit ook de man in de straat niet langer. Want het is allemaal lood om oud ijzer wie er aan de top zit. Men is de bloedige ge beurtenissen van 1958 nog niet verge ten. Toen het land op de rand van de stfgromd balanceerde en er bijna 4000 doden moesten vallen in een bur geroorlog die de hoge heren schenen te voeren voor hun persoonlijke be langen. Sindsdien is er in het be stuur van de staat nog niet veel ver anderd. Het zijn nog steeds diezelfde rijke families, die de politieke touw- ;ies in handen hebben. De politieke gebeurtenissen in het land, de elkaar in steedis sneller tempo opvolgende regeringssissen vermogen alleen de kringen die ze om god weet welke i-eden oproepen, nog te boeien de man in de straat wordt er niet warm of koud meer van. De jonge intel lectuelen zeggen: ze zoeken het maar uit; onze tijd komt nog wel. De ideeën van Rizk en zijn jonge vrienden lijken geknipt om van Liba non een moderne democratie te ma ken. Maar het zal nog lang duren voordat de ideeën in de praktijk ge bracht kunnen worden. Er zijn twee vooralsnog onoverkomelijke hinder- sen: de Israëlische kwestie en het geldende kiessysteem. Om de kies wet te veranderen is de medewer king van eht parlement nodig. Op die medewerking hoeft niet gerekend te warden zolang de volksvertegen woordiging voor het grootste gedeelte bestaat uit politici, die hun zetels bezetten juist dank zij het bestaan de kiessysteem, daink zij heti feoda lisme, dank zij verregaande cor ruptie. Een dergelijk parlement zal noodt bereid zijn het eigen doodvon nis te tekenen door een grondige wijziging van de kieswet De hoop van Rizk en de zijnen is gericht op een stelselmatige bewerking van de publieke opinie. De brede lagen van de bevolking moeten rijp gemaakt worden voor de veranderingen, die van onderaf naar de top moeten doordringen. Maar zolang de Israëlische kwes tie het Midden-Oosten blijft behe~r -en is de ti'J in I n s'sabl voor een mentaliteitsverandering. De onzekerheid, de vrees voor slechte re tijden is te groot om een mas sale beweging voor interne verande ringen op gang te kunnen krijgen. Libanon. j» een Arabische staat, Maar meer dan welk ander Ara-1 bisch land ook gericht op het wes ten. Van. origine zijn de Libanezen Feniciër» en zij hebben de han delsgeest van hun voorvaderen nooit verloochend. De economie van het land en de welvaart van een rijke top drijft voor bijna tweederde op die handel, de dienstensector. Het land, heeft altijd geprofiteerd van de moeilijkheden in het Midden-Oosten. De sterke positie van de haven van Beiroeth is daaraan tie danken. De haven heeft de taak overgenomen van Cairo, Haifa, Alexandiië. Veel kapitaal is vanuit Syrië naar Liba non gestroomd. De betrekkelijke welvaart van het land diat overi gens nog zeer veel kenmerken draagt van een ontwikkelingsland is voor een groot deed aan de moeilijkheden in het Midden-Oosten te danken. De Libanese regering heeft in het buitenlands beleid rekening te hou denden met de zeer heterogene be vol- kings samenstelling. Ook in de Israë lische kwestie. Vandaar dat elke re gering zich zo neutraal mogelijk op stelt Libanon is geen lid van de Arabische Unie De muzelmannen, die nogal Nassergezin<j zÜn zouden dat wel willen. Maar zij krijgen bij de christenen geen poot aan de grond Met' de mond wondt het Arabische standpunt beleden en in de Verenig de Naties wordt door de Libanezen steeds het standpunt van de meer derheid bijgevallen. Van alle Arabi sche staten maakt Libanon daarom de indruk het meest vredelievend, het meest redelijk te zijn. Het land rf wel lid van de Arabische Liga, het militaire verbond van de Arabische landen tegen Israël. Niettemin aan de juni-oarlog van 1967 nam Libanon niet deel. Met hun bekende handig heid wisten de Libanezen zich aan de oorlog te onttrekken. De met de mond beleden, trouw aan Nasser en aan de Arabische wereld werd niet in schoten omgezet. Het Libanese leger, opgeleid en ontwikkeld met geld van die Arabische liga, bleef buiten, de strijd. Het verhaal gaat zelfs dat de toenmalige eerste-minister, een mu zelman, de opperbevelhebber van het leger, een christen, bezworen heeft een schermutseling met de Israëli's uit te lokken, al was het alleen maar om de eer van het land te redden. Gelukkig heeft de opperbe velhebber geweigerd. Zou hij voor de eerste-minister en daarmee voor de druk van de muzelmannen gezwicht zijn, dian zouden de Israë li's nu in het bezit zijn van het grensgebied en van Zuid-Libanon met de vallei van Beekaa, het vrucht baarste gebied van het land en de waterbron van Libanon. Libanon vreest lanaël, maar het heeft weinig op met het pan-Ara- bisme van Nasser en de zijnen. Li banon heeft grote bezwaren tegen de joodse staat voorzover die beschouwd wondt als een schepping van de zio nisten. Maar naar zijn overtuiging vreest Libanon Israël meer om eco nomische dan om louter ideologische redenen. De kans is zeer gering, dat Libanon ooit met Israël in een ge wapend conflict zal komen, tenzij Israël de agressor zal zijn. Libanon wil diait conflict koste wat wil ver mijden omdat het de doodsteek voor de economie van het land zou zijn. Men beseft dat Israël militair su perieur is, maar men weet ook dat de joodse staat de grootste economi sche concurrent is, wiens welvaart ook grotendeels op de dienstensec tor gebaseerd is. Zolang de andere Arabische landen met Israël in de clinch liggen zal Libanon de Arabi sche staten met de mond steunen om er tegelijkertijd zelf zoveel mo gelijk economisch profijt uit te ha len, Maar de vrees voor Israël, door welke overweging ook ingegeven ver hindert effectieve wijzigingen in het politieke systeem van libainon. De hervormers zullen over een uitzon derlijk lange adem moeten kunnen beschikken. Met Chatrles Rizk is een vertegen woordiger van de jonge intellectuelen terechtgekomen in de kliek van oud- ministers, ministers en toekomstige ministers, die de politieke van fit oude land, maar deze jonge staat, beheersen, 'n Relatief beperkte groep van welgestelden, die elkaar de bal tospelen. Een kliek di,e zoals een jonge Ldbenese zei: „Ons recht streeks naar de decadentie voert". Rizk is in hun midden de opposi tie. De vraag is of en hoelang hij het volhoudt. Of hoelang de an» deren hem verdragen, Het belangrijkste voedsel voof de Biafranen zijn de yams, zoet» aardappelen, een vrucht die» goed rijp, een paar kilo weegt, maar waarvan de oogst door da honger veel te vroeg is binnen» gehaald, zodat men in feite al» leen maar kleine en onrijpe yam» op de markten in Biafra ziet. Dit betekent dat de voedsel» produktie hoogstens 25 pet van normaal is. Dat betekent ook dat, terwijl de oogst normaal tot april of mei voldeed, nu al in januari een situatie ontstaat die fataal is onder de huidige omstandig heden en fataal betekent 20.000 doden per dag en ook niet langer voornamelijk kinderen, omdat het aantal kinderen zozeer is geslon ken dat zij geen overwegend deel van de bevolking meer uitmaken. Dit vertelde Ebi Nathan, de Is raëlische vredespiloot, die vele vluchten naar Biafra heeft ge maakt en momenteel in het Am sterdamse Hilton-hotel verblijft, tijdens een persconferentie te zamen met een vertegenwoordi ger van de organisatie „lucht brug" Biafra en de stichting „Terres des Hommes". 5.000 TON VOEDSEL De situatie in Biafra is de laat ste weken beter geworden, maar zal in januari weer catastrofaal zijn. Om dat te voorkomen is het nodig, dat grote hoeveelheden voedsel dan ter plaatse zijn. Teneinde dit te bereiken wil len Nathan en zijn medewerkers een schip met 5.000 ton voedsel en medicamenten plus enkele vliegtuigen en chirurgen rond 1 januari bij het eiland Santome hebben, opdat dagelijks, beter gezegd iedere nacht, 250 a 300 ton voedsel kan worden gedropt. Voor deze aktie „Kerstschip" is twee miljoen gulden of 600.000 dollar nodig. JODIUMHOUDEND ZOUT Instanties in Amerika en Ca nada hebben zich al bereid ver klaard mee te helpen. Het is be doeld als een Nederlandse aktie: geld van particulieren, voedsel en medicamenten van bedrijven. Geld om chartervliegtuigen en lienters te huren, opdai het voed sel Biafra bereikt en goederen van bedrijven die er over be schikken. Een opvallende bijzonderheid is dat veel zout nodig is, omdat de Biafranen gewend zijn zout te eten. Jodiumhoudend zout is dus elementair. Ebi Nathan: „De mooiste kerst gift die men zich kan denken, is voedsel voor kinderen en men sen, die zonder dit voedsel ten dode zijn opgeschreven." SYMBOLISCH Vijftien december, zo is de be doeling, vertrekt het charter schip (kosten 100.000 dollar) uit Nederland naar New York om daar Amerikaanse en Canadese voorraden op te halen en dan door te stomen naar Santome, als iet goed gaat met 5.000 ton voed- sel en als er geld is om de kosten j verbonden aan verder vervoer te uetalen. In New York wordt hiervoor een grote aktie gevoerd. Ook de Nederlandse regering zal worden benaderd. Het blijft uiteraard een symbolisch gebaar. De situatie in Biafra kan alleen door een „staakt-het-vuren" en een daar opvolgende wereldaktie werke lijk worden gered. Niettemin kan de kerstschip- aktie, als deze slaagt, soelaas brengen om het gat in de voed selvoorziening van januari af te overbruggen. I De Nederlandse chirurg dr. Middelkoop die no: - ji'ra is, en de tweede-kamerleden Dan- kert en Inkamp, die er pas van daan komen, steunen deze aktie, inlichtingen kan men krijgen via. telefoon 020—944907 of 947777, -Iet gironummer van de „kerst» i schip Biafra-aktie" is 555QO,

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 9