Oóóóh, wat een mooie garage!
Bij de lEMlvoei je je thuis!
TOENEMEND CONTAINERVERVOER
IN DE NEDERLANDSE HAVENS
BEURS0V
ERZICHT
zak 500 gram
CHOCOLADE HAGEL puur
BONEN 86nü
LEVERPASTE11 09
macaroni 49
SPECULAAS 1 09
SSUJ7 CHOCOLADE-
REPEN
doperwten l.15
pindakaas" 1.19
zoete
Spaanse
wijn
pak palmiots
4 rollen schotse drop
jumbozak zoute pinda's 'ÏSl.25:
I gemberkoek
94nü79
gezinsf les appelsap
melk 1.75 nu 1.55 1.59 nü
BRUINE extra
pak a 500 gram
2 blikken a 200 gram
1.24 nü I«
pak
475gr. 1.20 nü Ai
melk/puur of
6 hazelnootrepen
Donderdag 14 november 1968
DE VBÏJE ZEEUW
Pagina 7
Ja, mevrouw. Alvast voor de sinterklaas.
Hoeft u niet in de rij te staan op die laatste dagen.
U moet tóch naar de kruidenier. Uw Spar-winkelier
heeft die prachtige garage voor uw zoon.
En vele guldens minder, dan straks in de
sinterklaas-winkel-drukte. Want bij de Spar
kost-ie maar I
GEMEENTE
TERNEUZEN
Evenwicht
TIJDSCHRIFTEN
IN ISRAELS' vu-
OP DE BRANDSTAPEL
Elf jaar na
doodvonnis
nog een kans
000
pak
óoa vlugkokend-10% 000
1/1 blik 1
Doe mee
aan de Spar
margarine-wedstrijd.
Prijzen:
2maal f1000,-
Haal een wedstrijd* r* waawvwaiiaa»ai
kaart In de
winkel.
fijn -10%
pot
-10%
-10%
-10%
prijswijzjfltnsön voorbthoudao
Kr/j6/S9
UTRECHT: De finales van de
Fleuropiade 68 stonden in het te-
'cen van de Olympische Spelen.
Op de foto is de heer Van der
Valk bezig met zijn bloemstuk,
dat de Olympische Spelen voor
Invaliden (dit jaar in Tel Aviv
gehoudentot onderwerp had,
kompleet met Thora, klaagmuur
en jonge bomen.
Burgemeester en wethouders
van Terneuzen;
overwegende, dat bij raadsbe
sluit van 27 april 1967 hun col
lege is gemachtigd tot het uit
oefenen van de bevoegdheid tot
het nemen van verkeersmaat
regelen, gegrond op artikel 132
van het Reglement verkeers
regels en verkeerstekens;
dat 't gedeelte van de School-
weg vanaf de grensscheiding
tussen de percelen Schoolweg 33
en 21 tot de kruising Vlooswijk-
straat/Noordstraat te smal is
voor verkeer in beide richtin
gen:
dat het mitsdien aanbeveling
verdient genoemd weggedeelte
in één richting voor alle verkeer
behalve voetgangers te sluiten,
zodanig dat het verboden is dit
weggedeelte van de oosteijde in
te rijden;
dat de geringe breedte van
de Schoolweg het voorts ge
wenst maakt voor gedeelten van
deze weg een stopverbod vast
te stellen en wel voor de zuid
oostzijde vanaf de grensschei
ding tussen de percelen School
weg 33 en 21 en voor de noord
westzijde vanaf de grensschei
ding tussen de percelen School
weg 9 en 11 tot de kruising
Vlooswijkstraat/Noordstraat;
dat het voorts gewenst is een
inrijverbod vast te stellen voor
de Schoolweg vanaf de grens
scheiding tussen de percelen
Schoolweg 33 en 21 tot de krui
sing Vlooswijkstraat/Noord
straat, gerekend vanaf de west
zijde, voor voertuigen die met
inbegrip van de lading een
lengte van 8 meter te boven
gaan en voor voertuigen, waar
door één of meer aanhangwa
gens of opleggers worden voort
bewogen, indien het samenstel
van het voertuig met de aan-
hangwagen(s) of de oplegger(s)
met inbegrip van de lading die
lengte te boven gaat;
gelet op het bepaalde in arti
kel 132 van het Reglement ver
keersregels en verkeerstekens
en op de beschikking van de
Minister van Verkeer en Water
staat van 29 december 1966 nr.
76727;
besluiten:
1. het gedeelte van de School
weg vanaf de grensscheiding
tussen de percelen School
weg 33 en 21 tot de kruising
Vlooswijkstraat/Noordstraat
door het plaatsen van borden
12 en 13 van de bijlage II van
het Reglement verkeersregels
en verkeerstekens in één
richting voor alle verkeer
behalve voetgangers te slui
ten met dien verstande dat
het inrijden vanaf de oost
zijde verboden is;
2. vast te stellen een stopver
bod door plaatsing van- bor
den 51 van de bijlage II van
het Reglement verkeersregels
en verkeerstekens voor de
zuid-oostzijde van de School
weg vanaf de grensscheiding
tussen de percelen Schoolweg
33 en 21 tot de kruising Vloos-
wijkstraat/Noordstr. en voor
de noord-westzijde van de
Schoolweg vanaf de grens
scheiding tussen de percelen
9 en 11 tot de kruising Vloos-
wij kstraat/N oordstraat
3. het inrijden in oostelijke rich
ting van het sub I genoemde
weggedeelte verbieden door
het plaatsen van een bord 32
van bijlage II van het Regle
ment verkeersregels en ver
keerstekens voor voertuigen
die met inbegrip van de la
ding een lengte van 8 meter
te boven gaan en voor voer
tuigen, waardoor één of meer
aanhangwagens of opleggers
worden voortbewogen, indien
het samenstel van het 'voer
tuig met de aanhangwagen (s)
met inbegrip van de'lading
die lengte te boven gaat:
4. dit besluit ter openbare ken
nis te brengen en in afschrift
mede te delen aan:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
Terneuzen, 5 november 1968.
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
J. C. ASCHOFF, burgemeester.
A. J. VAN PAGEE. secretaris
In verband met de toenemen
de betekenis van het vervoer
per container via de Nederland
se havens heeft het centraal bu
reau voor de statistiek gegevens
verzameld over de omvang van'
dit vervoer.
Gedurende het eerste half jaar
van 1968 werden in de Neder
landse zeehavens bijna 50.0QO
containers uit zeeschepen ge
lost.
Het merendeel •hiervan, hl.,
ruim 33.000, was afkomstig uit
de aan de Noordzee gelegen
(vnl. Britse) havens. Uit de Ver.
Staten kwamen ruim 15.000 con
tainers.
De benuttingsgraad van de uit
Amerika aangevoerde contai
ners bedroeg 98 procent,. d.w.z.
slechts 2 procent van hét gelost
aantal was onbeladen.
Het aantal ledige containers
afkomstig uit het Noordzeegeï
bied was naar verhouding aan
zienlijk groter. Het bedroeg 33
procent van het totaal.
Over dezelfde periode werden
uit de Nederlandse zèehavens
ruim 44.000 containers afge
voerd naar buitenlandse havens.
Hiervan waren bijna 36.000 be
stemd voor het Noordzeegebied,
8000 gingen naar de Ver. Sta
ten, Het aantal ledige containers
in beide vervoersrelaties be
droeg resp. 46 procent en 4 pro
cent.
Over het geheel genomen be
stond er een opmerkelijk even
wicht tussen de hoeveelheid ge
loste en geladen goederen. ..In
de betrokken periode wérd
288.000 ton lading in containers
aangevoerd, terwijl de afvoer
285.000 ton bedroeg.
Dit evenwicht was niet aan
wezig in het vervoèr op de béi
de belangrijke relaties afzon
derlijk. Tegenover een aanvoer
uit de Verenigde Staten van
179.000 ton staat een -afvöer-rvan
116.000 ton. Voor het Noordzee
gebied .bedroegen deze cijfers
resp. 105.000 en 166.000 ton.
Evenmin bestond er even
wicht tussen het totale aantal
aan- en afgevoerde containers.
De van over zee aangevoerde
containers worden veelal over
grote afstand naar het achter
land van de havens vervoerd,
waarbij het geenszins noodza
kelijk is dat zij via dezelfde
zeehavens het continent weer
verlaten.
Wat betreft de afmetingen van
de containers kan worden ge
steld, dat in het vervoer met de
Verenigde Staten hoofdzakelijk
de grotere containers; werden
gebruikt (20 voet en groter).
Naar en van Groot-Brittannië
werden voor een belangrijk deel
containers kleiner dan 20 voet
vervoerd. In verband hiermee
was de gemiddelde belading per
container op eerstgenoemde re
latie ca. 13 ton, op laatstgenoem
de aanzienlijk minder, nl. 6 ton.
COÖP. VRUCHTENVEIUNG
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Velling van 14 november 1988
GROENTEN
Per 100 stuks. Sla II f28—
ƒ29.
Per stuk: Bloemkool All 122
ct, B 66—69 ct, BII 51—81 ct,
CII 2236 ct; Knolselderij 12
20 ct.
Per bos: Selderij 109120 ct;
ct; Peterselie 1921 ct.
Per kg: Andijvie 2851 ct;
Boerenkool 2737 ct; Kroten 13
15 ct; Prei 18—41 ct; Sav. kool
10—25 ct: Rode kool 21—30 ct;
Spinazie 2941 ct; Spruiten 55
—80 ct; Uien 13—20 ct; Was-
peen 15-44 ct; Witlof B II 149
181 ct, afw. 91145 ct; Toma
ten All 87—102 ct, CII 50 ct,
CC 40 ct.
HARD FRUIT:
Per kg: Appelen. Cox Orange
Pippin I m. 80 7273 ct, m. 75
78^-79 ct, m. 70 78 ct, m. 65 63
ct, m. 60 49 ct, IÏ m. 80 5766
ct, m. 75 5971 ct, m. 70 5571
ct, m. 65 51—61 ct, m. 60 26—
45 ct, m. 55 1831 ct, m. 50 15
19 ct, III grof 1542 ct, fijn
1219 ct; Goudreinette II m. 95
'40 et, m 85'36—47 ct, m. 75 40
—44 ct, m. 65 36—42 ct, IID 19
22;ct, III grof 21—44 ct, fijn 18
19 ct, kroet 23 ct; Golden Deli
cious II m. 85 29 ct, m. 80 31
34 ct, m. 75 27—38 ct, m. 70 24
38 ct, m. 65 2029 ct, m. 60 15
ct, III grof 1520 ct; Jonathan
II m. 80 28—30 ct, m. 75 24—23
ct, m. .70 17. .ct, m. 65 15 ct.
Peren. Doyenné du Cornice
I m, 85 72 ct, m. 75 82—86 ct, m.
70 85 ct, m. 65 81 ct, II m. 85 68
—72 ct, m. 75 73—77 ct, m. 70
78 ct, m. 60 64—68 ct, III grof
5861 ct, fijn 40 ct; Beurre
Hardy I m.'80 41 ct, m. 75 3"
41 ct, m. 70 29—43 ct, m 65 20
43 ct, m. 60 2533 ct, "1 m. 70
34 ct. m. 60 27- ct, IID 25 ct;
Conference I m. 65 36 ct, m. 60
33—35 ct, m. 55 .27—29 ct, II m.
50 18 ct, III grof '30 ct, fijn 24 ct;
St. Remy II m. 75 33 ct, m. 65
32 ct, m. 60 25—31 ct, D m. 55
18 ct, IID 6 ct, IIIgrof 20 ct,
fijn 17 ct.
Gedeputeerde Staten van
Zeeland te Middelburg, in
vijfvoud;
de Hoofdingenieur-Direc
teur van de Rijkswater
staat te Middelburg;
de Koninklijke Nederland
se Toeristenbond ™iA. N.
W.B.;
de Koninklijke Nederland
se Motorrijdersvereniging;
allen te 's-Gravenhage;
de Kantonrechter te Ter
neuzen;
de Officier van Justitie,
afdeling Kantongerechts
zaken te Middelburg;
de Arrondissementsrecht
bank te Middelburg;
de Officier van Justitie
bij de Arrondissements
rechtbank te Middelburg.
De vrederechter in Tel' Avïv,
Jacob Segal, heeft de inbeslag
neming en verbranding getest
van enige nummers van Franse,
Duitse, Amerikaanse, Italigan.se
en Israëlische tijdschriften,-'óm
dat hun inhoud obsceen zou zijn.
Onder de gewraakte bladen be
vinden zich „Stern", „L'Express",
„Newsweek" en het in Tel Aviv
verschijnende „Buil", De twee
hoofdredacteuren van het laatst
genoemde blad werden veroor
deeld tot voorwaardelijke gevan
genisstraffen van resp. 70 en 100
dagen en hoge boeten. Zij hebben
inmiddels beroep aangetekend.
Volgens hen zou handhaving van
de vonnissen betekenen, dat
Israel even puriteins wordt als
Engeland onder koningin Victo
ria.
INTERNATIONALS
MERENDEELS VAST
Beursplein 5 heeft gisteren een
vaste stemming te zien gegeven
voor vrijwel alle internationale
waarden met ruime handel. De
dinsdag bekend geworden gun
stige 3e kwartaalcijfers van het
Philipsconcern gaven toen direct
hogere koersen voor het Philips-
aandeel te zien. De perspectieven
voor Philips blijken gunstig te
zijn,, daar het 4e kwartaal door
gaans het beste kwartaal is. Voor
beurs werd woensdag als hoogste
koers door Philips 170 betaald. De
officiële beurs opende op 169,90.
Dit verhoogde niveau had winst
nemingen tot gevolg waardoor de
koers inzakte tot 168,50 (167,90).
De recordwinstcijfers over het
3e kwartaal van het AKU-con-
cern trokken gisteren de aan
dacht. AKU opende zeer vast op
De 34-jarige Edgar Smith, die
elf jaar geleden ter dood is ver
oordeeld, maar wiens executie
sindsdien steeds is uitgesteld,
heeft dinsdag opnieuw een kans
gekregen er het leven af te bren
gen. Het Amerikaanse hoogge
rechtshof vernietigde de uit
spraak van een lager hof van be
roep en beval een nieuw onder
zoek omMit te maken, of zijn in
1957 afgelegde bekentenis van de
moord op een 15-jarig meisje niet
onder dwang is afgelegd, zoals
Smith beweert.
Smith was al vier keer eerder
bij het hooggerechtshof in beroep
gegaan, maar steeds zonder suc
ces. Sinds de zaak Caryl Chess
man heeft geen Amerikaan zo
lang op de voltrekking van zijn
doodvonnis gewacht. Chessman
aagde er in zijn executie twaalf
.iaar uit te stellen door telkens
weer in beroep te gaan. Hij werd
in mei 1960 terechtgesteld.
114,10. Ook hier zakte de koers
iets in tot 113,50 door winst
nemingen. De slotkoers van dins
dag was 111,10. Unilever opende
een halve gulden hoger od 129,70
en liep verder uit tot 130,20. In
deze hoek vonden dekkingsaan
kopen plaats. Kon. Olie kwam
goed voor de dag op 210,20
(208,50). Hoogovens kon de
koerswinst van dinsdag niet be
houden. Dit fonds daalde een
halve gulden tot 108.70.
Het Damrak kreeg van Wall-
street een goede steun in de rug,
omdat de Newyorkse beurs dins
dag vast sloot met ruime handel.
Ook de Nederlandse hoofdfond
sen waren er vast behalve Uni
lever, welk fonds er flauw in de
markt lag. KLM sloot in New
York ruim 6 dollar hoger, waar
door in Amsterdam de koers op
liep tot 216 (202,80). Voorbeurs
werd als hoogste koers voor KLM
223 betaald.
Van de cultures was HVA iets
gemakkelijker op 11014. De
scheepvaartsector ontmoette spe
culatieve vraag, waardóór deze
markt een vast karakter kreeg.
De staatsfondsenmarkt'was licht
verdeeld met weinig zaken. In
deze sector verkeerde men in af
wachting van de 6 li pet. lening
1968/ni van de Bank van Ned.
gemeenten groot 100 tot 150
min. tegen 9814 pet. Volgens de
beurs zal deze lening de 100
min. wel halen maar het is geen
„dringen".
Gedurende de verdere beurs-
duur kwamen er geen grote
koersmutaties in de internatio
nals meer voor, AKU verliet de
markt op 113,70. Hoogovens
kwam op 109, Philips deed 168,70,
Unilever 130 en Kon. Olie 210,20.
KLM trok verder aan tot 217,50.
Van Ommeren verbeterde tot
244. Holl.-Amerikalijn zakte in
tot 97%
In de le periode verbeterde
Centrale Suikermij. 6, Chem.
Naarden 15, evenals Kon. Tapijt,
Calvé 7, Vlismar 10, Van Nelle 5,
Ned. Kabel 9, Twentsche Kabel
10 en Internatio 7 punten. Van
der Grinten steeg 3,50. Ned.
Vlas was 6 Dunten hoger niet aan
te komen. Vredestein ging 5, Holl.
Beton 6, Kemo 9 en Bijenkorf-
Beheer 5 punten omlaag.
Goedemorgenmijnheer de niet goed en kan vandaag helaas
meester. Ja, hier spreekt mijn niet naar school.
vader, zijn zóón Hunt voelt- zich
4.