Oóóóh, wat een mooie garage! Bij de lEMlvoei je je thuis! TOENEMEND CONTAINERVERVOER IN DE NEDERLANDSE HAVENS BEURS0V ERZICHT zak 500 gram CHOCOLADE HAGEL puur BONEN 86nü LEVERPASTE11 09 macaroni 49 SPECULAAS 1 09 SSUJ7 CHOCOLADE- REPEN doperwten l.15 pindakaas" 1.19 zoete Spaanse wijn pak palmiots 4 rollen schotse drop jumbozak zoute pinda's 'ÏSl.25: I gemberkoek 94nü79 gezinsf les appelsap melk 1.75 nu 1.55 1.59 nü BRUINE extra pak a 500 gram 2 blikken a 200 gram 1.24 nü I« pak 475gr. 1.20 nü Ai melk/puur of 6 hazelnootrepen Donderdag 14 november 1968 DE VBÏJE ZEEUW Pagina 7 Ja, mevrouw. Alvast voor de sinterklaas. Hoeft u niet in de rij te staan op die laatste dagen. U moet tóch naar de kruidenier. Uw Spar-winkelier heeft die prachtige garage voor uw zoon. En vele guldens minder, dan straks in de sinterklaas-winkel-drukte. Want bij de Spar kost-ie maar I GEMEENTE TERNEUZEN Evenwicht TIJDSCHRIFTEN IN ISRAELS' vu- OP DE BRANDSTAPEL Elf jaar na doodvonnis nog een kans 000 pak óoa vlugkokend-10% 000 1/1 blik 1 Doe mee aan de Spar margarine-wedstrijd. Prijzen: 2maal f1000,- Haal een wedstrijd* r* waawvwaiiaa»ai kaart In de winkel. fijn -10% pot -10% -10% -10% prijswijzjfltnsön voorbthoudao Kr/j6/S9 UTRECHT: De finales van de Fleuropiade 68 stonden in het te- 'cen van de Olympische Spelen. Op de foto is de heer Van der Valk bezig met zijn bloemstuk, dat de Olympische Spelen voor Invaliden (dit jaar in Tel Aviv gehoudentot onderwerp had, kompleet met Thora, klaagmuur en jonge bomen. Burgemeester en wethouders van Terneuzen; overwegende, dat bij raadsbe sluit van 27 april 1967 hun col lege is gemachtigd tot het uit oefenen van de bevoegdheid tot het nemen van verkeersmaat regelen, gegrond op artikel 132 van het Reglement verkeers regels en verkeerstekens; dat 't gedeelte van de School- weg vanaf de grensscheiding tussen de percelen Schoolweg 33 en 21 tot de kruising Vlooswijk- straat/Noordstraat te smal is voor verkeer in beide richtin gen: dat het mitsdien aanbeveling verdient genoemd weggedeelte in één richting voor alle verkeer behalve voetgangers te sluiten, zodanig dat het verboden is dit weggedeelte van de oosteijde in te rijden; dat de geringe breedte van de Schoolweg het voorts ge wenst maakt voor gedeelten van deze weg een stopverbod vast te stellen en wel voor de zuid oostzijde vanaf de grensschei ding tussen de percelen School weg 33 en 21 en voor de noord westzijde vanaf de grensschei ding tussen de percelen School weg 9 en 11 tot de kruising Vlooswijkstraat/Noordstraat; dat het voorts gewenst is een inrijverbod vast te stellen voor de Schoolweg vanaf de grens scheiding tussen de percelen Schoolweg 33 en 21 tot de krui sing Vlooswijkstraat/Noord straat, gerekend vanaf de west zijde, voor voertuigen die met inbegrip van de lading een lengte van 8 meter te boven gaan en voor voertuigen, waar door één of meer aanhangwa gens of opleggers worden voort bewogen, indien het samenstel van het voertuig met de aan- hangwagen(s) of de oplegger(s) met inbegrip van de lading die lengte te boven gaat; gelet op het bepaalde in arti kel 132 van het Reglement ver keersregels en verkeerstekens en op de beschikking van de Minister van Verkeer en Water staat van 29 december 1966 nr. 76727; besluiten: 1. het gedeelte van de School weg vanaf de grensscheiding tussen de percelen School weg 33 en 21 tot de kruising Vlooswijkstraat/Noordstraat door het plaatsen van borden 12 en 13 van de bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens in één richting voor alle verkeer behalve voetgangers te slui ten met dien verstande dat het inrijden vanaf de oost zijde verboden is; 2. vast te stellen een stopver bod door plaatsing van- bor den 51 van de bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens voor de zuid-oostzijde van de School weg vanaf de grensscheiding tussen de percelen Schoolweg 33 en 21 tot de kruising Vloos- wijkstraat/Noordstr. en voor de noord-westzijde van de Schoolweg vanaf de grens scheiding tussen de percelen 9 en 11 tot de kruising Vloos- wij kstraat/N oordstraat 3. het inrijden in oostelijke rich ting van het sub I genoemde weggedeelte verbieden door het plaatsen van een bord 32 van bijlage II van het Regle ment verkeersregels en ver keerstekens voor voertuigen die met inbegrip van de la ding een lengte van 8 meter te boven gaan en voor voer tuigen, waardoor één of meer aanhangwagens of opleggers worden voortbewogen, indien het samenstel van het 'voer tuig met de aanhangwagen (s) met inbegrip van de'lading die lengte te boven gaat: 4. dit besluit ter openbare ken nis te brengen en in afschrift mede te delen aan: a. b. c. d. e. f. g. Terneuzen, 5 november 1968. Burgemeester en wethouders voornoemd, J. C. ASCHOFF, burgemeester. A. J. VAN PAGEE. secretaris In verband met de toenemen de betekenis van het vervoer per container via de Nederland se havens heeft het centraal bu reau voor de statistiek gegevens verzameld over de omvang van' dit vervoer. Gedurende het eerste half jaar van 1968 werden in de Neder landse zeehavens bijna 50.0QO containers uit zeeschepen ge lost. Het merendeel •hiervan, hl., ruim 33.000, was afkomstig uit de aan de Noordzee gelegen (vnl. Britse) havens. Uit de Ver. Staten kwamen ruim 15.000 con tainers. De benuttingsgraad van de uit Amerika aangevoerde contai ners bedroeg 98 procent,. d.w.z. slechts 2 procent van hét gelost aantal was onbeladen. Het aantal ledige containers afkomstig uit het Noordzeegeï bied was naar verhouding aan zienlijk groter. Het bedroeg 33 procent van het totaal. Over dezelfde periode werden uit de Nederlandse zèehavens ruim 44.000 containers afge voerd naar buitenlandse havens. Hiervan waren bijna 36.000 be stemd voor het Noordzeegebied, 8000 gingen naar de Ver. Sta ten, Het aantal ledige containers in beide vervoersrelaties be droeg resp. 46 procent en 4 pro cent. Over het geheel genomen be stond er een opmerkelijk even wicht tussen de hoeveelheid ge loste en geladen goederen. ..In de betrokken periode wérd 288.000 ton lading in containers aangevoerd, terwijl de afvoer 285.000 ton bedroeg. Dit evenwicht was niet aan wezig in het vervoèr op de béi de belangrijke relaties afzon derlijk. Tegenover een aanvoer uit de Verenigde Staten van 179.000 ton staat een -afvöer-rvan 116.000 ton. Voor het Noordzee gebied .bedroegen deze cijfers resp. 105.000 en 166.000 ton. Evenmin bestond er even wicht tussen het totale aantal aan- en afgevoerde containers. De van over zee aangevoerde containers worden veelal over grote afstand naar het achter land van de havens vervoerd, waarbij het geenszins noodza kelijk is dat zij via dezelfde zeehavens het continent weer verlaten. Wat betreft de afmetingen van de containers kan worden ge steld, dat in het vervoer met de Verenigde Staten hoofdzakelijk de grotere containers; werden gebruikt (20 voet en groter). Naar en van Groot-Brittannië werden voor een belangrijk deel containers kleiner dan 20 voet vervoerd. In verband hiermee was de gemiddelde belading per container op eerstgenoemde re latie ca. 13 ton, op laatstgenoem de aanzienlijk minder, nl. 6 ton. COÖP. VRUCHTENVEIUNG „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" TERNEUZEN Velling van 14 november 1988 GROENTEN Per 100 stuks. Sla II f28— ƒ29. Per stuk: Bloemkool All 122 ct, B 66—69 ct, BII 51—81 ct, CII 2236 ct; Knolselderij 12 20 ct. Per bos: Selderij 109120 ct; ct; Peterselie 1921 ct. Per kg: Andijvie 2851 ct; Boerenkool 2737 ct; Kroten 13 15 ct; Prei 18—41 ct; Sav. kool 10—25 ct: Rode kool 21—30 ct; Spinazie 2941 ct; Spruiten 55 —80 ct; Uien 13—20 ct; Was- peen 15-44 ct; Witlof B II 149 181 ct, afw. 91145 ct; Toma ten All 87—102 ct, CII 50 ct, CC 40 ct. HARD FRUIT: Per kg: Appelen. Cox Orange Pippin I m. 80 7273 ct, m. 75 78^-79 ct, m. 70 78 ct, m. 65 63 ct, m. 60 49 ct, IÏ m. 80 5766 ct, m. 75 5971 ct, m. 70 5571 ct, m. 65 51—61 ct, m. 60 26— 45 ct, m. 55 1831 ct, m. 50 15 19 ct, III grof 1542 ct, fijn 1219 ct; Goudreinette II m. 95 '40 et, m 85'36—47 ct, m. 75 40 —44 ct, m. 65 36—42 ct, IID 19 22;ct, III grof 21—44 ct, fijn 18 19 ct, kroet 23 ct; Golden Deli cious II m. 85 29 ct, m. 80 31 34 ct, m. 75 27—38 ct, m. 70 24 38 ct, m. 65 2029 ct, m. 60 15 ct, III grof 1520 ct; Jonathan II m. 80 28—30 ct, m. 75 24—23 ct, m. .70 17. .ct, m. 65 15 ct. Peren. Doyenné du Cornice I m, 85 72 ct, m. 75 82—86 ct, m. 70 85 ct, m. 65 81 ct, II m. 85 68 —72 ct, m. 75 73—77 ct, m. 70 78 ct, m. 60 64—68 ct, III grof 5861 ct, fijn 40 ct; Beurre Hardy I m.'80 41 ct, m. 75 3" 41 ct, m. 70 29—43 ct, m 65 20 43 ct, m. 60 2533 ct, "1 m. 70 34 ct. m. 60 27- ct, IID 25 ct; Conference I m. 65 36 ct, m. 60 33—35 ct, m. 55 .27—29 ct, II m. 50 18 ct, III grof '30 ct, fijn 24 ct; St. Remy II m. 75 33 ct, m. 65 32 ct, m. 60 25—31 ct, D m. 55 18 ct, IID 6 ct, IIIgrof 20 ct, fijn 17 ct. Gedeputeerde Staten van Zeeland te Middelburg, in vijfvoud; de Hoofdingenieur-Direc teur van de Rijkswater staat te Middelburg; de Koninklijke Nederland se Toeristenbond ™iA. N. W.B.; de Koninklijke Nederland se Motorrijdersvereniging; allen te 's-Gravenhage; de Kantonrechter te Ter neuzen; de Officier van Justitie, afdeling Kantongerechts zaken te Middelburg; de Arrondissementsrecht bank te Middelburg; de Officier van Justitie bij de Arrondissements rechtbank te Middelburg. De vrederechter in Tel' Avïv, Jacob Segal, heeft de inbeslag neming en verbranding getest van enige nummers van Franse, Duitse, Amerikaanse, Italigan.se en Israëlische tijdschriften,-'óm dat hun inhoud obsceen zou zijn. Onder de gewraakte bladen be vinden zich „Stern", „L'Express", „Newsweek" en het in Tel Aviv verschijnende „Buil", De twee hoofdredacteuren van het laatst genoemde blad werden veroor deeld tot voorwaardelijke gevan genisstraffen van resp. 70 en 100 dagen en hoge boeten. Zij hebben inmiddels beroep aangetekend. Volgens hen zou handhaving van de vonnissen betekenen, dat Israel even puriteins wordt als Engeland onder koningin Victo ria. INTERNATIONALS MERENDEELS VAST Beursplein 5 heeft gisteren een vaste stemming te zien gegeven voor vrijwel alle internationale waarden met ruime handel. De dinsdag bekend geworden gun stige 3e kwartaalcijfers van het Philipsconcern gaven toen direct hogere koersen voor het Philips- aandeel te zien. De perspectieven voor Philips blijken gunstig te zijn,, daar het 4e kwartaal door gaans het beste kwartaal is. Voor beurs werd woensdag als hoogste koers door Philips 170 betaald. De officiële beurs opende op 169,90. Dit verhoogde niveau had winst nemingen tot gevolg waardoor de koers inzakte tot 168,50 (167,90). De recordwinstcijfers over het 3e kwartaal van het AKU-con- cern trokken gisteren de aan dacht. AKU opende zeer vast op De 34-jarige Edgar Smith, die elf jaar geleden ter dood is ver oordeeld, maar wiens executie sindsdien steeds is uitgesteld, heeft dinsdag opnieuw een kans gekregen er het leven af te bren gen. Het Amerikaanse hoogge rechtshof vernietigde de uit spraak van een lager hof van be roep en beval een nieuw onder zoek omMit te maken, of zijn in 1957 afgelegde bekentenis van de moord op een 15-jarig meisje niet onder dwang is afgelegd, zoals Smith beweert. Smith was al vier keer eerder bij het hooggerechtshof in beroep gegaan, maar steeds zonder suc ces. Sinds de zaak Caryl Chess man heeft geen Amerikaan zo lang op de voltrekking van zijn doodvonnis gewacht. Chessman aagde er in zijn executie twaalf .iaar uit te stellen door telkens weer in beroep te gaan. Hij werd in mei 1960 terechtgesteld. 114,10. Ook hier zakte de koers iets in tot 113,50 door winst nemingen. De slotkoers van dins dag was 111,10. Unilever opende een halve gulden hoger od 129,70 en liep verder uit tot 130,20. In deze hoek vonden dekkingsaan kopen plaats. Kon. Olie kwam goed voor de dag op 210,20 (208,50). Hoogovens kon de koerswinst van dinsdag niet be houden. Dit fonds daalde een halve gulden tot 108.70. Het Damrak kreeg van Wall- street een goede steun in de rug, omdat de Newyorkse beurs dins dag vast sloot met ruime handel. Ook de Nederlandse hoofdfond sen waren er vast behalve Uni lever, welk fonds er flauw in de markt lag. KLM sloot in New York ruim 6 dollar hoger, waar door in Amsterdam de koers op liep tot 216 (202,80). Voorbeurs werd als hoogste koers voor KLM 223 betaald. Van de cultures was HVA iets gemakkelijker op 11014. De scheepvaartsector ontmoette spe culatieve vraag, waardóór deze markt een vast karakter kreeg. De staatsfondsenmarkt'was licht verdeeld met weinig zaken. In deze sector verkeerde men in af wachting van de 6 li pet. lening 1968/ni van de Bank van Ned. gemeenten groot 100 tot 150 min. tegen 9814 pet. Volgens de beurs zal deze lening de 100 min. wel halen maar het is geen „dringen". Gedurende de verdere beurs- duur kwamen er geen grote koersmutaties in de internatio nals meer voor, AKU verliet de markt op 113,70. Hoogovens kwam op 109, Philips deed 168,70, Unilever 130 en Kon. Olie 210,20. KLM trok verder aan tot 217,50. Van Ommeren verbeterde tot 244. Holl.-Amerikalijn zakte in tot 97% In de le periode verbeterde Centrale Suikermij. 6, Chem. Naarden 15, evenals Kon. Tapijt, Calvé 7, Vlismar 10, Van Nelle 5, Ned. Kabel 9, Twentsche Kabel 10 en Internatio 7 punten. Van der Grinten steeg 3,50. Ned. Vlas was 6 Dunten hoger niet aan te komen. Vredestein ging 5, Holl. Beton 6, Kemo 9 en Bijenkorf- Beheer 5 punten omlaag. Goedemorgenmijnheer de niet goed en kan vandaag helaas meester. Ja, hier spreekt mijn niet naar school. vader, zijn zóón Hunt voelt- zich 4.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 7