Vakbeweging wijst preventieve loonbeheersing van de hand Dampo WELKOM DOKTER „REGERINGSPRESTIGE HEEFT EEN DEUK GEKREGEN" VERLEDEN JAAR 55 VERKEERS DODEN PER WEEK n aki jti a r PUr «TIAt DAF waarschuwt Britse toeleverings bedrijven EVO-voorzitter GEBRUIKSMOGELIJKHEDEN VAN VRACHTAUTO WORDEN BEPERKT Lancering Apollo-8 op 21 december voor 5-daagse reis rond de maan Pagina 2 DE VRIJE ZEEUW Woensdag 13 november '68 „Beslissende wapens'" Alcohol De SER als iiskast UITLAATFILTERS IN 1971 VERPLICHT IN ZWEDEN Vrijwillige verzekering A.O.W. Wet sociale werkvoorziening 1 jan. in werking Weer studenten onrust in Italië VLIEGONGELUK IN MEXICO OPSLAGPLAATS MET SPEELGOED UITGEBRAND La^d- en loszones vrijhouden Sardijnse ontvoerders laten ondernemer vrij NOODWEER IN ARGENTINIË Herdenking wapenstilstand in België Vijf jaar gevangenisstraf wegens doodslag 55.000 kilometer per uur Zwaartekracht Het N. V. V. wijst een loonbeheersing van de hand, „die de overheid tot automatische bondgenoot van de werkgevers zou maken", aldus de voorzitter van het N. V. V., de heer A. H. Kloos, in een toespraak op het dinsdag in Amsterdam begonnen driejaarlijks congres van de bond „Mercurlus". De heer Kloos voegde daaraan toe, dat het verbond de overheid niet elke bevoegdheid bij de loonvorming wil ontzeggen, „maar pre ventieve controle op contracten en onverbindendverklaring van indi viduele contracten wijzen wij van de hand", aldus de heer Kloos. De spreker herinnerde aan wat hij noemde de „voorjaarsblunder" in de loonpolitiek, waarmee hij 't oog had op de in het voorjaar door de regering aangekondigde loonstop. Onder druk van parle ment en vakcentrales zag de re gering van dat voornemen af. De heer Kloos (meende deze gang van zaken nog eens in herinnering te moeten roepen, omdat het prestige van de regering in loon politieke aangelegenheden daar mede een deuk had gekregen. Spr. Is ervan overtuigd, dat dit zich zal reflecteren in de parlementaire en buitenparlementaire reacties bi} de wet op de loonvorming, die door de minister van sociale zaken is ingediend en die vèr reikende be voegdheden voor de overheid vraagt. Het zal de heer Kloos niet ver wonderen, wanneer de regerings voornemens over de loonpolitiek als te pretentieus van de hand worden gewezen. Het N.V.V. is daar in ieder geval aan toe en spr. hoopte dat het overleg met de an dere vakcentrales tot een eenslui dende conclusie zou leiden. „De reconstructieperiode van onze economie ligt achter ons. In Europa groeien économische machtsconcentraties, waarop de vakbeweging een Europees ant woord wil geven. Daarin past geen loonbevoegdheid liggend bij de re gering met een ambtenarenappa- Vorig jaar hadden in ons land op de openbare weg 2.636 dode lijke verkeersongevallen plaats, ten gevolge waarvan in totaal 2.862 verkeersdeelnemers om het leven kwamen. Dit betekent een gemiddeld aantal van 55 doden per week. Tot de slacht offers behoorden 601 voetgan gers, 594 autobestuurders, 560 bromfietsers, 507 fietsers, 448 autopassagiers en 117 motor en scooterrijders. Van het to taal aantal doden in 1967 was 39 procent jonger dan 25 jaar, terwijl 20 procent 65 jaar of ouder was. Het aantal dodelijke verkeerson gevallen over 1967 was 8 pro cent hoger dan in 1966. De ge middelde jaarlijkse stijging over de laatste tien jaar be draagt volgens het centraal bureau voor de statistiek 6,3 procent. Uit een speciaal onderzoek, dat het C.B.S. heeft ingesteld naar de verkeersongevallen waarbij gebruik van alcoholhoudende drank werd geconstateerd, is gebleken, dat in 1967 alcohol gebruik in het geding was hü 5,9 procent van alle ongevallen met persoonlijk letsel en bij 11,5 procent van de dodelijke ongevallen. Voor dodelijke on gevallen op zaterdagen resp. zondagen bedroeg het aandeel van de alcoholongevallen resp. 7 en 27 procent. Duidelijk blijkt voorts de con centratie van de verkeersonge vallen onder invoed van alco hol in de nachtelijke uren: bij 42 procent van alle dodeijke ongevallen die plaats vonden tussen 0 en 6 uur en bij 19 pro cent van die tussen 18 en 24 uur werd alcoholgebruik bij de verkeersdeelnemers waargeno men. Voor het overige gedeel te van het etmaal, tussen 6 en 18 uur dus, bedroeg dit aandeel 5 procent. In totaal werd over 1967 alcoholgebruik gemeld bij 3.150 verkeersongevallen met persoonlijk letsel, waaronder 303 met dodelijke afloop. raat, dat nu al loonnormen voor het jaar 1969 zit uit te dokteren", aldus de heer Kloos. Sprekend over de vermogens- en machtsverhoudingen in ons land („ze vallen eenzijdig ten gunste van bepaalde groepjes uit") zei hij, dat de vakbeweging daarbij op fel verzet stuit van de werkgevers. „Blijft dat zo in de centrale overlegstructuur, dan verliest die voor ons alle aantrekkelijkheid en zullen wij langs andere wegen met gebruikmaking van het beslissende wapen van de vakbeweging contractsvrijheid en het stakings recht veranderingen tot stand moeten brengen," aldus de heer Kloos. Hij wees het overleg niet af, maar de vakbeweging weigert te accepteren dat overlegstructuren worden misbruikt om urgente za ken 6lepende te houden en de sta tus quo tot in de lengte van dagen te handhaven. Het overleg zal uit zicht moeten bieden op oplossin gen van het probleem van ver mogensgelijkheid en van de demo cratisering van het bedrijfsleven. De heer Kloos kondigde aan, dat de vakbeweging zich heeft voor genomen deze zaken in de komen de tijd zeer ernstig te nemen. Over de gang van zaken in de S. E. R. is de vakbeweging even min te spreken. Dit lichaam wordt met een toenemend aantal advies aanvragen overstroomd. Men krijgt de indruk dat de minister, die van moeilijke problemen een poosje bevrijd wil zijn, de S. E. R. als ijs kast laat fungeren. Een periode van enkele jaren voor het uitbrengen van een ad vies is geen uitzondering. Als voorbeeld noemde de heer Kloos het jongste advies over de be voegdheden van de ondernemings raden. Het stakingsrecht en ver- mogensaanwasdeling zijn daarvan evenzeer voorbeelden. Tijdens zo'n S. E. R.-behandeling wordt elke ontwikkeling lam gelegd. Ook het parlement ziet zich de handen ge bonden. De minister kan immers steeds naar de S. E. R. verwijzen, die nog niet gereed is met zijn studie. De raad mag niet worden opge zadeld met adviesaanvragen, waar hij niets mee te maken heeft, zo als een van de adviesaanvragen over verder gaande arbeidstijdver korting en met name over de prio riteit die ze moet verkrijgen. Ar beidstijdverkorting is een zaak voor het bedrijfsleven, die in de directe onderhandelingen tot een oplossing moet worden gebracht. BIJ VERKOUDHEDEN In Zweden zullen met ingang van 1971 alle nieuwe auto's met benzinemotor moeten zijn uitge rust met een filter op de uitlaat. Minister van verkeer Lundkvist heeft daartoe dinsdag bij het par lement een wetsontwerp inge diend. Deskundigen verwachten een vermindering van de lucht verontreiniging door kooldioxyde en koolwaterstof met 40 procent. Voor oude auto's zullen ook voor zieningen moeten worden getrof fen, die tot vermindering van de luchtverontreiniging leiden. In de staatscourant van dins dag verscheen een koninklijk besluit tot verlenging van de per 1 juli 1968 verstreken aan meldingstermijn voor de vrij willige a.o.w.-verzekering. Door deze verlenging zullen degenen, die Nederland tussen het bereiken van de 15-jarige leeftijd en 1 maart 1967 hebben verlaten en die na 1 januari '57 gedurende één of meer tijdvak ken niet verzekerd zijn geweest krachtens de a.o.w., tot 1 juli '69 nogmaals in de gelegenheid wor den gesteld zich op vrijwillige basis over die tijdvakken te verzekeren. Hierbij moet wor den vermeld, dat slechts perso nen, die op 1 januari 1957 de 65-jarige leeftijd nog niet had den bereikt, gebruik kunnen maken van dé mogelijkheid tot vrijwillige premiebetaling. Bedoelde verlenging is met name van belang voor Neder landers (of daarmede gelijkge- stelden), die na het 65e levens jaar in of buiten Nederland aanspraak wensen te maken op toekenning van een volledig a.o.w.-pensioen. Met ingang van 1 januari zal de wet sociale werkvoorziening in werking treden. Met deze wet heeft de zorg voor de aangepaste werkgelegenheid een wettelijke regeling gekregen, welke in de nlaats komt van twee tot nu toe geldende ministeriële beschik king, n.l. de gemeentelijke sociale werkvoorzieningsregeling voor hoofdarbeiders (G.S.W.- en S.W.H.-regelingen). Tegelijk met het koninklijk besluit, waarbij 't tijdstip van in werking treden van de W.S.W. is vastgesteld, is een negental algemene maatrege len van bestuur tot uitvoering van genoemde wet verschenen. De sociale werkvoorziening ie ons land biedt werkgelegenheid aan enige tienduizenden werk nemers. in ruim 180 speciale (sociale) werkplaatsen. Bij de universiteit van Genua is een schoenmaker aangehou den, toen hij poogde een primi tieve bom tot ontploffing te bren gen. Hij zei op verzoek te hande len van en studentenagit.ator die hem er geld voor had geboden. In Rome duurt een zitstakinr in de pedagogische faculteit die maandag begon, voort. De deel nemers geven hiermee uiting aar hun bezwaren tegen de toela tingsexamens die zij afgeschaf willen zien. Zij worden gesteunc door middelbare scholieren, dit kortere schooltijden wensen er het recht om bijeenkomsten tt houden. In de Noord-Italiaanse stad Pis- toia demonstreerden ruim 2.000 studenten tegen een proces tegen twee collega's, die terechtstonden, omdat zij tijdens een studenten staking geschriften hadden ver spreid, waarop geen datum, paats en naam van de drukker stonden vermeld. Tot vreugde van de betogers verklaarde de rechtbank zich niet bevoegd. Bij de stad Villahermosa in het zuiden van Mexico is dinsdag een viegtuig met twee piloten en 10 passagiers in slecht weer neergestort. Alle inzittenden zijn om het leven gekomen. Aan de Rotterdamseweg in Delft is dinsdagmorgen vroeg een op slagplaats van de groothandel in speelgoed J. A. van der Min door brand geheel verwoest. De in het pand aanwezige voorraad', die met het oog op St. Nicolaas extra groot was, is totaal verloren ge gaan. De eigenaar schat de schade alleen van het speelgoed al op twee ton. Het bedrijf is verzekerd. De oorzaak van de brand is niet bekend. het meest verkochte merkhorloge in nederland SWISS MADE 1 osn keurig strak model, slank en zeer modieus in duurzaam doublé f130.— 2 3 een Hef modelletje rond, duidelijk afleesbaar. dat U over twintig [aar de rand Is nóg mooi vindt met diamant gemeden, solide gouden kast goud met stalen bodem f 159.- f 132.- In een brief van de directeur inkoop van de DAF-fabrieken in Eindhoven aan 35 Britse toe leveringsbedrijven worden deze ervoor gewaarschuwd dat, wan neer de aanvoer van onderdelen voor produktie door de labiele situatie en stakingen in Groot- Brittannië blijft stagneren, de DAF overweegt zijn orders el ders te plaatsen. In het schrijven staat, dat ver tragingen zijn opgetreden in de aanvoer van componenten. Dit heeft bij DAF, aldus de brief, geleid tot moeilijkheden in de produktie. Aan de 35 toeleve ringsbedrijven is dan ook ge schreven, dat zij er rekening mee moeten houden, dat DAF deze stagnaties niet kan blijven accepteren en dat wordt over wogen, indien in de toestand geen verandering komt, de or ders ergens anders te plaatsen. DAF neemt jaarlijks voor 2,3 miljoen pond (ongeveer twintig miljoen gulden) aan onderdelen in Groot-Brittannië af. Van de brief werd het eerst gewag gemaakt door het Britse blad „The Financial Times". De persdienst van DAF bevestigde de inhoud later. Luid toegezongen door een grote schare jeugdige bewonderaars trok St. Maarten maandag te paard door 't Twentse dorp Los ser. Dit eeuwenoude gebruik wordt in Losser nog steeds in ere gehouden, al was het wat de jeugd betreft, alleen al om de met gulle hand gestrooide snoepjes. door Ann Rush 20 Marcia knikte. „Dat zal wel. Maar In elk geval ben jij ver loofd geweest. Weet je, dat ik nog nooit ten huwelijk ben gevraagd. En ik ben zeker al in geen twee jaar met een man uitgeweest". „Hoe zou dat ook gekund heb ben? In de eerste plaats is er nie mand in Quiet Harbor met wie je zou kunnen uitgaan en in de tweede plaats is er niets waar je heen zou kunnen gaan". Marcia begon bij deze zakelijke opmerking een beetje opgewek ter te kijken. „Dat is niet hele maal waar. Er is bijvoorbeeld je vriend Matt Sanders en „Hij is geen vriend van me", protesteerde Eve. en dan heb je nog Reed Burnett", ging Marcia verder als of ze Eve's opmerking niet had gehoord. „En dan werken er tegenwoordig nog verschillende mannen op de fabriek die mis schien heus wel aardig zijn". „Reed Burnett", herhaalde Eve. ,Ken Ik die?" Marcia dacht een ogenblik na. „Ik weet het niet. Hij kwam hier toen wij op de High School wa ren. Zijn ouders kochten het oude huis van de Flinchers. Ze schij nen rijk geweest te zijn maar ik geloof dat ze net als ik, arm zijn geworden. Mr. Burnett is al enkele jaren geleden gestorven en Mrs. Burnett vorig najaar. Vroeger trok ik nog wel eens op met Reed. Hij geeft een blad uit. Een weekblad voor Quiet Harbor en omstreken". „Ik zal hem wel eens gezien hebben", zei Eve. „Wat je me ver telt, klinkt me wel bekend in de oren maar ik kan me hem toch niet voor de geest halen. Is hij nog ongetrouwd?" „Ja. Maar je hoeft je geen ro mantische voorstellingen te ma ken. Hij is in geen jaren bij me geweest". Ze veranderde snel van onderwerp. „Je had het echter bij het verkeerde eind toen je dacht, dat ik niet wist wat ik moest gaan doen Eve. Ik zou geld van je willen lenen, voldoende geld om naar Savannah te kunnen gaan. Ik wil daar steno en typen leren". Eve keek haar verwonderd aan. „Zou je dan stenotypiste wil len worden?" „Ik weet niet of ik dat wel zo graag wil. Het kan me niet zo veel schelen. Ik wil op eigen be nen staan en ik zal het prettig vinden om elke week salaris te krijgen. Ze hebben me verteld, dat een goede stenotypiste altijd werk kan vinden. Ik zou het heerlijk vinden als ik me niet al tijd zorgen behoefde te maken over geld. Ik heb de laatste jaren nooit ergens anders over kunnen denken dan over geld en nog eens geld. En dan steeds over geld, dat er niet was". Ze keek Eve smekend aan. „Je wilt het me toch wel lenen, is het niet?" Eve knikte. Natuurlijk. Er schoot me net iets te binnen. Is je vriend Reed lang en donker? Ik geloof, dat ik hem dan bij de begrafenis van je moeder heb gezien. Ik vroeg me toen af wie hij was want ik had hem nooit gezien". Ze zou hem echter dezelfde dag weer zien. Hij was zelfs de oor zaak dat ze haar afspraak met Matt Sanders niet kon nakomen. Eve en Marcia zaten te genie ten van Uarta's kookkunst toen de telefoon ging. Eve nam het gesprek aan maar nog voor ze iets had gezegd, klonk er iets over de lijn, dat op een diepe zucht of onderdrukt gekreun leek. „Wie is daar?" „Is dr. Cameron thuis?" Het was de stem van een man. „U spreekt met dr. Cameron?" zei Eve koel. „MaarHij wilde blijkbaar iets tegenwerpen maar hield het in. „Ja, het meisje. Is de oude heer er niet?" „Dr. Rufus is vanmorgen naar het ziekenhuis gegaan". Eve's stem klonk scherp. Het was haar niet ontgaan, dat hij blijkbaar geen vrouwelijke dokter wilde hebben. „Dan zal ik het wel met u moe ten doenEr klonk weer een gekreun, „Ik ben Reed Burnett. Ik heb zetsel op mijn voet laten vallen en.Hij brak zijn zin af en hoewel Eve herhaalde ma len „Hallo" riep, hoorde ze niets meer. Marcia had gespannen geluis terd. Nu stond ze half op van haar stoel en vroeg nieuwsgierig: „Wat is er aan de hand?" „Ik weet het niet maar ik ge loof, dat onze plaatselijke kran tenmagnaat flauw is gevallen. Hij zei dat hij zetsel op zijn voet had laten vallen en h(j schijnt nogal pijn te hebben. Hoewel ik het afschuwelijk vind hem een vrouwelijke dokter op te drin gen die hij blijkbaar niet wil heb ben, voel ik me toch wel verplicht eens naar hem te gaan kijken." „Misschien kun je hem ervan overtuigen, dat een vrouwelijke dokter nog niet zo slecht is Eve. Doe je best. Hij is heus wel aar dig". „Dat mag ook wel", zei Eve, „als je in aanmerking neemt, dat ik mijn maaltijd voor hem moet onderbreken". Ze wierp nog een laatste spijtige blik op de tafel en verdween, nadat ze aan Mar cia had gevraagd waar ze Bur nett zou kunnen vinden. Hij was bij bewustzijn toen Eve arriveerde maar hij zag er uit alsof hij het liever niet had willen zijn. Op zijn doodsbleke gezicht zat een veeg drukinkt. Hij klemde zijn handen zo vast om de arm van een oude draaistoel, dat de knokkels wit zagen en hij had tot bloedens toe op zijn onder lip gebeten. (Wordt vervolgd.) De vrachtauto is onmisbaar voor 'n doelmatige distributie van onze goederen. Maar terwijl het goede renpakket groeit en een steeds sterker wordend beroep wordt ge daan op de vrachtauto in algemene zin, worden de gebruiksmogelijk heden van dit transportmiddel be perkt. Als belangrijke oorzaak daarvan noemde mr. F. E. Spat, algemeen voorzitter van de verladers- en eigenvervoersorganisatie (EVO) op de dinsdag in Utrecht gehouden jaarlijkse vergadering de groeien de stroom van personenauto's op een ontoereikend wegennet. Mr. Spat stelde vast, dat de we genbouw achter ligt op 't schema. „Bovendien zijn de wegen zo duur geworden, dat wij met 't beschik bare geld in geen enkel opzicht in staat zullen zijn de geplande we gen te bouwen in het vereiste tempo". Vooral in de binnensteden neemt de ondoelmatigheid van het goederenvervoer toe, daar het cen trum de grootste aantrekker van verkeer met personenauto's is. Een recente peiling wees uit dat begin- en eindpunten van de aan- en af- voerstromen van goederen even eens in belangrijke mate binnen de steden liggen. In de EVO-gelede- ren is men er van overtuigd, dat aan verkeersbeperkende maatrege len moeilijk is te ontkomen. Tegelijkertijd is men echter be ducht voor beperking van aan- en afvoertijden bij het goederenver voer zonder voldoende overleg tussen gemeentelijke overheid, de bedrijven die bevoorraad moeten worden en degenen, die daarvoor zorgen. Gebleken is reeds, dat een concentratie van laden en lossen binnen een tijdslimiet van twee Een Sardijnse ondernemer, Giuseppe Ticca, die op 11 okto ber door vier bandieten in de omgeving van de stad Nuoro was ontvoerd, is maandagavond vrijgelaten. Twee van de ontvoerders brachten hem geblinddoekt naar een open veld, waar zij hem aan zijn lot overlieten. Ticca wist na een wandeling van enige uren een woning te bereiken, van waar hij naar het politiebureau van Nuoro werd gebracht. Na een verhoor kon hij zich naar zijn broer in Dorgali begeven. Volgens geruchten is een los prijs van ongeveer 580.000 gul den voor de ondernemer be taald. De ontvoering van Ticca was het zesde geval van dit jaar op Sardinië. Met Ticca zijn vijf van hen tegen betaling van losprij zen vrijgelaten. Een zevende slachtoffer, een landbouwdes kundige die op 26 oktober werd ontvoerd, is nog in handen van de bandieten. In verschillende delen van Ar gentinië hebben hevige stormen gewoed. In de provincie Formosa is een boot omgeslagen, waarbij vier mensen verdronken. In Cor doba is een huis omgewaaid, wat aan tal van mensen het leven kostte. In Santa Fe is iemand door de bliksem gedood. In geheel België is maandag de verjaardag van de wapenstil stand van 1918 met meer luister dan normaal herdacht, aange zien het het halve eeuwfeest van het einde van de eerste we reldoorlog was. Op vele plaatsen trokken na speciale missen voor de gesneu velden van de belde wereldoor logen stoeten met vaandels naar de oorlogsgedenktekens. Aan het graf van de onbeken de soldaat te Brussel werd de plechtigheid bijgewoond door koning Boudewijn, koningin Fa- biola en de prins van Luik en zijn echtgenote. De koning bracht in een rede voering, die hij deels in het Frans, deels in het Nederlands uitsprak, hulde aan de slacht offers van de twee wereldoorlo gen en pleitte voor een betere verstandhouding en wederzijds begrip van Vlamingen en Wa len. tot drie uren des ochtends in bin nensteden zonder faciliteiten geen haalbare kaart is. Veel waardering heerst in EVO-gelederen dat ge meentebesturen meer en meer de functie van het goederenvervoer naar waarde gaan schatten. Laad- en loszones moeten worden vrijge houden, waardoor een betere en veiliger doorstroming van het ver keer wordt bereikt. Verder bleek er weinig waar dering te zijn voor de richting, die het Europese binnenvaartregime dreigt uit te gaan. De E. E. G.- regeiingen, die voor het vervoer op komst zijn, zowel ten aanzien van het wegvervoer als voor de binnenvaart kunnen in verladers kring niet op bijval rekenen. Har monisatie, contingentering en ta riefregelingen roepen een dreigend beeld op van prijsverhogingen in het vervoer, zo werd op de ver gadering naar voren gebracht. De rechtbank te Arnhem heeft de 40-jarige Edenaar J. V. ver oordeeld tot vijf jaar gevange nisstraf met aftrek en ter be schikking stelling van de rege ring wegens doodslag op zijn vrouw op 23 december 1967. De eis luidde acht jaar met aftrek. Verdachte zou zijn vrouw met een knipmes dodelijk hebben verwond. Het boterde al lang niet tussen man en vrouw en die avond kwam het tot een bloedig handgemeen bij de kerstboom. Volgens verdacht® zou de vrouw hem hebben be dreigd met het mes en zou zij zichzelf in de hals hebben ge stoken, toen hij haar het mes wilde afnemen. Buren hebben echter verklaard dat de man zijn vrouw bedreigde. De steken moeten volgens het sectierap port met kracht zijn. toege bracht. "c. Het Amerikaanse bureau voor lucht- en ruimtevaart heeft dins dag bekendgemaakt van plan te zijn op 21 december van Kaap Kennedy een Apollo-8 te lance ren voor een reis met drie ruim tevaarders, Frank Borman, Jim Lovell en William Anders, naar de maan. Na een reis van 66 uur zulen de ruimtevaarders een tiental malen de maan omcirke len. De eerste omwenteling, op 24 december, is een elips van 112 tot 315 km hoogte van het maan oppervlak. Daarna wordt de baan cirkelvormig met een hoogte van 112 km. Elke omwenteling duurt ongeveer twee uur. Na de tiende omwenteling wordt koers gezet naar de aarde, waar het ruimte schip 57 uur later in het midden van de Stille Oceaan moet lan den. De Apollo-8 wordt in de och tenduren van 21 december ge lanceerd met de meer dan hon derd meter hoge Saturnus 5-ra- ket. Tien minuten later wordt een voorlopige baan bereikt, die cir kelvormig op 185 km hoogte rond de aarde moet zijn. Tijdens twee of drie omwentelingen gaan de ruimtevaarders nog eens het no dige na om er zeker van te zijn dat zij de maan zullen bereiken. Drie tot vijf uur na de lancering zal gezagvoerder Frank Borman de derde en laatste trap ontste ken om de ontsnappingssnelheid te bereiken. Deze is 55.039 km per uur. Tijdens de 66 uur durende tocht naar de maan wordt deze snel heid geleidelijk minder, totdat het ruimteschip nog 48.280 km van de maan is verwijderd. Op dat ogenblik is de snelheid slechts 3.418 km. Onder invloed van da zwaartekracht van de maan „valt" het ruimteschip met steeds toenemende snelheid naar dat hemellichaam. Aan het begin van deze tocht is de derde trap al af geworpen, nadat deze dienst had gedaan, zodat Frank Borman da motor van de Apollo-8 moet ge bruiken om\ de snelheid tijdens het laatste deel van de vlucht te rug te brengen van 9.173 tot 5.986 km om de gewenste baan om de maan te bereiken. Met dezelfde motor wordt twee omwentelin gen later de baan cirkelvormig gemaakt.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 2