Vakbeweging wijst preventieve
loonbeheersing van de hand
Dampo
WELKOM
DOKTER
„REGERINGSPRESTIGE HEEFT
EEN DEUK GEKREGEN"
VERLEDEN JAAR
55 VERKEERS
DODEN
PER WEEK
n aki
jti a r
PUr
«TIAt
DAF waarschuwt
Britse
toeleverings
bedrijven
EVO-voorzitter
GEBRUIKSMOGELIJKHEDEN VAN
VRACHTAUTO WORDEN BEPERKT
Lancering Apollo-8
op 21 december
voor 5-daagse reis
rond de maan
Pagina 2
DE VRIJE ZEEUW
Woensdag 13 november '68
„Beslissende
wapens'"
Alcohol
De SER als iiskast
UITLAATFILTERS
IN 1971 VERPLICHT
IN ZWEDEN
Vrijwillige
verzekering
A.O.W.
Wet sociale
werkvoorziening
1 jan. in werking
Weer studenten
onrust in Italië
VLIEGONGELUK
IN MEXICO
OPSLAGPLAATS
MET SPEELGOED
UITGEBRAND
La^d- en loszones
vrijhouden
Sardijnse
ontvoerders laten
ondernemer vrij
NOODWEER
IN ARGENTINIË
Herdenking
wapenstilstand
in België
Vijf jaar
gevangenisstraf
wegens doodslag
55.000 kilometer
per uur
Zwaartekracht
Het N. V. V. wijst een loonbeheersing van de hand, „die de overheid
tot automatische bondgenoot van de werkgevers zou maken", aldus de
voorzitter van het N. V. V., de heer A. H. Kloos, in een toespraak op
het dinsdag in Amsterdam begonnen driejaarlijks congres van de bond
„Mercurlus".
De heer Kloos voegde daaraan toe, dat het verbond de overheid
niet elke bevoegdheid bij de loonvorming wil ontzeggen, „maar pre
ventieve controle op contracten en onverbindendverklaring van indi
viduele contracten wijzen wij van de hand", aldus de heer Kloos.
De spreker herinnerde aan wat
hij noemde de „voorjaarsblunder"
in de loonpolitiek, waarmee hij 't
oog had op de in het voorjaar
door de regering aangekondigde
loonstop. Onder druk van parle
ment en vakcentrales zag de re
gering van dat voornemen af.
De heer Kloos (meende deze gang
van zaken nog eens in herinnering
te moeten roepen, omdat het
prestige van de regering in loon
politieke aangelegenheden daar
mede een deuk had gekregen. Spr.
Is ervan overtuigd, dat dit zich zal
reflecteren in de parlementaire en
buitenparlementaire reacties bi} de
wet op de loonvorming, die door
de minister van sociale zaken is
ingediend en die vèr reikende be
voegdheden voor de overheid
vraagt.
Het zal de heer Kloos niet ver
wonderen, wanneer de regerings
voornemens over de loonpolitiek
als te pretentieus van de hand
worden gewezen. Het N.V.V. is
daar in ieder geval aan toe en spr.
hoopte dat het overleg met de an
dere vakcentrales tot een eenslui
dende conclusie zou leiden.
„De reconstructieperiode van
onze economie ligt achter ons. In
Europa groeien économische
machtsconcentraties, waarop de
vakbeweging een Europees ant
woord wil geven. Daarin past geen
loonbevoegdheid liggend bij de re
gering met een ambtenarenappa-
Vorig jaar hadden in ons land op
de openbare weg 2.636 dode
lijke verkeersongevallen plaats,
ten gevolge waarvan in totaal
2.862 verkeersdeelnemers om
het leven kwamen. Dit betekent
een gemiddeld aantal van 55
doden per week. Tot de slacht
offers behoorden 601 voetgan
gers, 594 autobestuurders, 560
bromfietsers, 507 fietsers, 448
autopassagiers en 117 motor
en scooterrijders. Van het to
taal aantal doden in 1967 was
39 procent jonger dan 25 jaar,
terwijl 20 procent 65 jaar of
ouder was.
Het aantal dodelijke verkeerson
gevallen over 1967 was 8 pro
cent hoger dan in 1966. De ge
middelde jaarlijkse stijging
over de laatste tien jaar be
draagt volgens het centraal
bureau voor de statistiek 6,3
procent.
Uit een speciaal onderzoek, dat
het C.B.S. heeft ingesteld naar
de verkeersongevallen waarbij
gebruik van alcoholhoudende
drank werd geconstateerd, is
gebleken, dat in 1967 alcohol
gebruik in het geding was hü
5,9 procent van alle ongevallen
met persoonlijk letsel en bij
11,5 procent van de dodelijke
ongevallen. Voor dodelijke on
gevallen op zaterdagen resp.
zondagen bedroeg het aandeel
van de alcoholongevallen resp.
7 en 27 procent.
Duidelijk blijkt voorts de con
centratie van de verkeersonge
vallen onder invoed van alco
hol in de nachtelijke uren: bij
42 procent van alle dodeijke
ongevallen die plaats vonden
tussen 0 en 6 uur en bij 19 pro
cent van die tussen 18 en 24
uur werd alcoholgebruik bij de
verkeersdeelnemers waargeno
men. Voor het overige gedeel
te van het etmaal, tussen 6 en
18 uur dus, bedroeg dit aandeel
5 procent. In totaal werd over
1967 alcoholgebruik gemeld bij
3.150 verkeersongevallen met
persoonlijk letsel, waaronder
303 met dodelijke afloop.
raat, dat nu al loonnormen voor
het jaar 1969 zit uit te dokteren",
aldus de heer Kloos.
Sprekend over de vermogens- en
machtsverhoudingen in ons land
(„ze vallen eenzijdig ten gunste
van bepaalde groepjes uit") zei
hij, dat de vakbeweging daarbij op
fel verzet stuit van de werkgevers.
„Blijft dat zo in de centrale
overlegstructuur, dan verliest die
voor ons alle aantrekkelijkheid en
zullen wij langs andere wegen met
gebruikmaking van het beslissende
wapen van de vakbeweging
contractsvrijheid en het stakings
recht veranderingen tot stand
moeten brengen," aldus de heer
Kloos.
Hij wees het overleg niet af,
maar de vakbeweging weigert te
accepteren dat overlegstructuren
worden misbruikt om urgente za
ken 6lepende te houden en de sta
tus quo tot in de lengte van dagen
te handhaven. Het overleg zal uit
zicht moeten bieden op oplossin
gen van het probleem van ver
mogensgelijkheid en van de demo
cratisering van het bedrijfsleven.
De heer Kloos kondigde aan, dat
de vakbeweging zich heeft voor
genomen deze zaken in de komen
de tijd zeer ernstig te nemen.
Over de gang van zaken in de
S. E. R. is de vakbeweging even
min te spreken. Dit lichaam wordt
met een toenemend aantal advies
aanvragen overstroomd. Men krijgt
de indruk dat de minister, die van
moeilijke problemen een poosje
bevrijd wil zijn, de S. E. R. als ijs
kast laat fungeren.
Een periode van enkele jaren
voor het uitbrengen van een ad
vies is geen uitzondering. Als
voorbeeld noemde de heer Kloos
het jongste advies over de be
voegdheden van de ondernemings
raden. Het stakingsrecht en ver-
mogensaanwasdeling zijn daarvan
evenzeer voorbeelden. Tijdens zo'n
S. E. R.-behandeling wordt elke
ontwikkeling lam gelegd. Ook het
parlement ziet zich de handen ge
bonden. De minister kan immers
steeds naar de S. E. R. verwijzen,
die nog niet gereed is met zijn
studie.
De raad mag niet worden opge
zadeld met adviesaanvragen, waar
hij niets mee te maken heeft, zo
als een van de adviesaanvragen
over verder gaande arbeidstijdver
korting en met name over de prio
riteit die ze moet verkrijgen. Ar
beidstijdverkorting is een zaak
voor het bedrijfsleven, die in de
directe onderhandelingen tot een
oplossing moet worden gebracht.
BIJ VERKOUDHEDEN
In Zweden zullen met ingang
van 1971 alle nieuwe auto's met
benzinemotor moeten zijn uitge
rust met een filter op de uitlaat.
Minister van verkeer Lundkvist
heeft daartoe dinsdag bij het par
lement een wetsontwerp inge
diend. Deskundigen verwachten
een vermindering van de lucht
verontreiniging door kooldioxyde
en koolwaterstof met 40 procent.
Voor oude auto's zullen ook voor
zieningen moeten worden getrof
fen, die tot vermindering van de
luchtverontreiniging leiden.
In de staatscourant van dins
dag verscheen een koninklijk
besluit tot verlenging van de
per 1 juli 1968 verstreken aan
meldingstermijn voor de vrij
willige a.o.w.-verzekering.
Door deze verlenging zullen
degenen, die Nederland tussen
het bereiken van de 15-jarige
leeftijd en 1 maart 1967 hebben
verlaten en die na 1 januari '57
gedurende één of meer tijdvak
ken niet verzekerd zijn geweest
krachtens de a.o.w., tot 1 juli '69
nogmaals in de gelegenheid wor
den gesteld zich op vrijwillige
basis over die tijdvakken te
verzekeren. Hierbij moet wor
den vermeld, dat slechts perso
nen, die op 1 januari 1957 de
65-jarige leeftijd nog niet had
den bereikt, gebruik kunnen
maken van dé mogelijkheid tot
vrijwillige premiebetaling.
Bedoelde verlenging is met
name van belang voor Neder
landers (of daarmede gelijkge-
stelden), die na het 65e levens
jaar in of buiten Nederland
aanspraak wensen te maken
op toekenning van een volledig
a.o.w.-pensioen.
Met ingang van 1 januari zal de
wet sociale werkvoorziening in
werking treden. Met deze wet
heeft de zorg voor de aangepaste
werkgelegenheid een wettelijke
regeling gekregen, welke in de
nlaats komt van twee tot nu toe
geldende ministeriële beschik
king, n.l. de gemeentelijke sociale
werkvoorzieningsregeling voor
hoofdarbeiders (G.S.W.- en
S.W.H.-regelingen). Tegelijk met
het koninklijk besluit, waarbij 't
tijdstip van in werking treden
van de W.S.W. is vastgesteld, is
een negental algemene maatrege
len van bestuur tot uitvoering
van genoemde wet verschenen.
De sociale werkvoorziening ie
ons land biedt werkgelegenheid
aan enige tienduizenden werk
nemers. in ruim 180 speciale
(sociale) werkplaatsen.
Bij de universiteit van Genua
is een schoenmaker aangehou
den, toen hij poogde een primi
tieve bom tot ontploffing te bren
gen. Hij zei op verzoek te hande
len van en studentenagit.ator die
hem er geld voor had geboden.
In Rome duurt een zitstakinr
in de pedagogische faculteit die
maandag begon, voort. De deel
nemers geven hiermee uiting aar
hun bezwaren tegen de toela
tingsexamens die zij afgeschaf
willen zien. Zij worden gesteunc
door middelbare scholieren, dit
kortere schooltijden wensen er
het recht om bijeenkomsten tt
houden.
In de Noord-Italiaanse stad Pis-
toia demonstreerden ruim 2.000
studenten tegen een proces tegen
twee collega's, die terechtstonden,
omdat zij tijdens een studenten
staking geschriften hadden ver
spreid, waarop geen datum,
paats en naam van de drukker
stonden vermeld. Tot vreugde
van de betogers verklaarde de
rechtbank zich niet bevoegd.
Bij de stad Villahermosa in het
zuiden van Mexico is dinsdag
een viegtuig met twee piloten
en 10 passagiers in slecht weer
neergestort. Alle inzittenden zijn
om het leven gekomen.
Aan de Rotterdamseweg in Delft
is dinsdagmorgen vroeg een op
slagplaats van de groothandel in
speelgoed J. A. van der Min door
brand geheel verwoest. De in het
pand aanwezige voorraad', die met
het oog op St. Nicolaas extra
groot was, is totaal verloren ge
gaan. De eigenaar schat de schade
alleen van het speelgoed al op
twee ton. Het bedrijf is verzekerd.
De oorzaak van de brand is niet
bekend.
het meest verkochte merkhorloge
in nederland
SWISS MADE
1
osn keurig strak
model, slank
en zeer modieus
in duurzaam doublé
f130.—
2 3
een Hef modelletje rond, duidelijk afleesbaar.
dat U over twintig [aar de rand Is
nóg mooi vindt met diamant gemeden,
solide gouden kast goud met stalen bodem
f 159.- f 132.-
In een brief van de directeur
inkoop van de DAF-fabrieken
in Eindhoven aan 35 Britse toe
leveringsbedrijven worden deze
ervoor gewaarschuwd dat, wan
neer de aanvoer van onderdelen
voor produktie door de labiele
situatie en stakingen in Groot-
Brittannië blijft stagneren, de
DAF overweegt zijn orders el
ders te plaatsen.
In het schrijven staat, dat ver
tragingen zijn opgetreden in de
aanvoer van componenten. Dit
heeft bij DAF, aldus de brief,
geleid tot moeilijkheden in de
produktie. Aan de 35 toeleve
ringsbedrijven is dan ook ge
schreven, dat zij er rekening
mee moeten houden, dat DAF
deze stagnaties niet kan blijven
accepteren en dat wordt over
wogen, indien in de toestand
geen verandering komt, de or
ders ergens anders te plaatsen.
DAF neemt jaarlijks voor 2,3
miljoen pond (ongeveer twintig
miljoen gulden) aan onderdelen
in Groot-Brittannië af.
Van de brief werd het eerst
gewag gemaakt door het Britse
blad „The Financial Times". De
persdienst van DAF bevestigde
de inhoud later.
Luid toegezongen door een grote
schare jeugdige bewonderaars
trok St. Maarten maandag te
paard door 't Twentse dorp Los
ser. Dit eeuwenoude gebruik
wordt in Losser nog steeds in ere
gehouden, al was het wat de
jeugd betreft, alleen al om de met
gulle hand gestrooide snoepjes.
door
Ann Rush
20
Marcia knikte. „Dat zal wel.
Maar In elk geval ben jij ver
loofd geweest. Weet je, dat ik nog
nooit ten huwelijk ben gevraagd.
En ik ben zeker al in geen twee
jaar met een man uitgeweest".
„Hoe zou dat ook gekund heb
ben? In de eerste plaats is er nie
mand in Quiet Harbor met wie je
zou kunnen uitgaan en in de
tweede plaats is er niets waar je
heen zou kunnen gaan".
Marcia begon bij deze zakelijke
opmerking een beetje opgewek
ter te kijken. „Dat is niet hele
maal waar. Er is bijvoorbeeld je
vriend Matt Sanders en
„Hij is geen vriend van me",
protesteerde Eve.
en dan heb je nog Reed
Burnett", ging Marcia verder als
of ze Eve's opmerking niet had
gehoord. „En dan werken er
tegenwoordig nog verschillende
mannen op de fabriek die mis
schien heus wel aardig zijn".
„Reed Burnett", herhaalde Eve.
,Ken Ik die?"
Marcia dacht een ogenblik na.
„Ik weet het niet. Hij kwam hier
toen wij op de High School wa
ren. Zijn ouders kochten het oude
huis van de Flinchers. Ze schij
nen rijk geweest te zijn maar ik
geloof dat ze net als ik, arm zijn
geworden. Mr. Burnett is al
enkele jaren geleden gestorven
en Mrs. Burnett vorig najaar.
Vroeger trok ik nog wel eens op
met Reed. Hij geeft een blad uit.
Een weekblad voor Quiet Harbor
en omstreken".
„Ik zal hem wel eens gezien
hebben", zei Eve. „Wat je me ver
telt, klinkt me wel bekend in de
oren maar ik kan me hem toch
niet voor de geest halen. Is hij
nog ongetrouwd?"
„Ja. Maar je hoeft je geen ro
mantische voorstellingen te ma
ken. Hij is in geen jaren bij me
geweest". Ze veranderde snel van
onderwerp. „Je had het echter bij
het verkeerde eind toen je dacht,
dat ik niet wist wat ik moest
gaan doen Eve. Ik zou geld van
je willen lenen, voldoende geld
om naar Savannah te kunnen
gaan. Ik wil daar steno en typen
leren".
Eve keek haar verwonderd
aan. „Zou je dan stenotypiste wil
len worden?"
„Ik weet niet of ik dat wel zo
graag wil. Het kan me niet zo
veel schelen. Ik wil op eigen be
nen staan en ik zal het prettig
vinden om elke week salaris te
krijgen. Ze hebben me verteld,
dat een goede stenotypiste altijd
werk kan vinden. Ik zou het
heerlijk vinden als ik me niet al
tijd zorgen behoefde te maken
over geld. Ik heb de laatste jaren
nooit ergens anders over kunnen
denken dan over geld en nog eens
geld. En dan steeds over geld,
dat er niet was". Ze keek Eve
smekend aan. „Je wilt het me
toch wel lenen, is het niet?"
Eve knikte. Natuurlijk. Er
schoot me net iets te binnen. Is
je vriend Reed lang en donker?
Ik geloof, dat ik hem dan bij de
begrafenis van je moeder heb
gezien. Ik vroeg me toen af wie
hij was want ik had hem nooit
gezien".
Ze zou hem echter dezelfde dag
weer zien. Hij was zelfs de oor
zaak dat ze haar afspraak met
Matt Sanders niet kon nakomen.
Eve en Marcia zaten te genie
ten van Uarta's kookkunst toen
de telefoon ging. Eve nam het
gesprek aan maar nog voor ze iets
had gezegd, klonk er iets over
de lijn, dat op een diepe zucht of
onderdrukt gekreun leek.
„Wie is daar?"
„Is dr. Cameron thuis?" Het
was de stem van een man.
„U spreekt met dr. Cameron?"
zei Eve koel.
„MaarHij wilde blijkbaar
iets tegenwerpen maar hield het
in. „Ja, het meisje. Is de oude
heer er niet?"
„Dr. Rufus is vanmorgen naar
het ziekenhuis gegaan". Eve's
stem klonk scherp. Het was haar
niet ontgaan, dat hij blijkbaar
geen vrouwelijke dokter wilde
hebben.
„Dan zal ik het wel met u moe
ten doenEr klonk weer een
gekreun, „Ik ben Reed Burnett.
Ik heb zetsel op mijn voet laten
vallen en.Hij brak zijn zin
af en hoewel Eve herhaalde ma
len „Hallo" riep, hoorde ze niets
meer.
Marcia had gespannen geluis
terd. Nu stond ze half op van
haar stoel en vroeg nieuwsgierig:
„Wat is er aan de hand?"
„Ik weet het niet maar ik ge
loof, dat onze plaatselijke kran
tenmagnaat flauw is gevallen.
Hij zei dat hij zetsel op zijn voet
had laten vallen en h(j schijnt
nogal pijn te hebben. Hoewel ik
het afschuwelijk vind hem een
vrouwelijke dokter op te drin
gen die hij blijkbaar niet wil heb
ben, voel ik me toch wel verplicht
eens naar hem te gaan kijken."
„Misschien kun je hem ervan
overtuigen, dat een vrouwelijke
dokter nog niet zo slecht is Eve.
Doe je best. Hij is heus wel aar
dig".
„Dat mag ook wel", zei Eve,
„als je in aanmerking neemt, dat
ik mijn maaltijd voor hem moet
onderbreken". Ze wierp nog een
laatste spijtige blik op de tafel
en verdween, nadat ze aan Mar
cia had gevraagd waar ze Bur
nett zou kunnen vinden.
Hij was bij bewustzijn toen
Eve arriveerde maar hij zag er
uit alsof hij het liever niet had
willen zijn. Op zijn doodsbleke
gezicht zat een veeg drukinkt. Hij
klemde zijn handen zo vast om de
arm van een oude draaistoel, dat
de knokkels wit zagen en hij had
tot bloedens toe op zijn onder
lip gebeten.
(Wordt vervolgd.)
De vrachtauto is onmisbaar voor
'n doelmatige distributie van onze
goederen. Maar terwijl het goede
renpakket groeit en een steeds
sterker wordend beroep wordt ge
daan op de vrachtauto in algemene
zin, worden de gebruiksmogelijk
heden van dit transportmiddel be
perkt.
Als belangrijke oorzaak daarvan
noemde mr. F. E. Spat, algemeen
voorzitter van de verladers- en
eigenvervoersorganisatie (EVO) op
de dinsdag in Utrecht gehouden
jaarlijkse vergadering de groeien
de stroom van personenauto's op
een ontoereikend wegennet.
Mr. Spat stelde vast, dat de we
genbouw achter ligt op 't schema.
„Bovendien zijn de wegen zo duur
geworden, dat wij met 't beschik
bare geld in geen enkel opzicht in
staat zullen zijn de geplande we
gen te bouwen in het vereiste
tempo".
Vooral in de binnensteden
neemt de ondoelmatigheid van het
goederenvervoer toe, daar het cen
trum de grootste aantrekker van
verkeer met personenauto's is. Een
recente peiling wees uit dat begin-
en eindpunten van de aan- en af-
voerstromen van goederen even
eens in belangrijke mate binnen de
steden liggen. In de EVO-gelede-
ren is men er van overtuigd, dat
aan verkeersbeperkende maatrege
len moeilijk is te ontkomen.
Tegelijkertijd is men echter be
ducht voor beperking van aan- en
afvoertijden bij het goederenver
voer zonder voldoende overleg
tussen gemeentelijke overheid, de
bedrijven die bevoorraad moeten
worden en degenen, die daarvoor
zorgen. Gebleken is reeds, dat een
concentratie van laden en lossen
binnen een tijdslimiet van twee
Een Sardijnse ondernemer,
Giuseppe Ticca, die op 11 okto
ber door vier bandieten in de
omgeving van de stad Nuoro
was ontvoerd, is maandagavond
vrijgelaten.
Twee van de ontvoerders
brachten hem geblinddoekt naar
een open veld, waar zij hem aan
zijn lot overlieten. Ticca wist na
een wandeling van enige uren
een woning te bereiken, van
waar hij naar het politiebureau
van Nuoro werd gebracht. Na
een verhoor kon hij zich naar
zijn broer in Dorgali begeven.
Volgens geruchten is een los
prijs van ongeveer 580.000 gul
den voor de ondernemer be
taald.
De ontvoering van Ticca was
het zesde geval van dit jaar op
Sardinië. Met Ticca zijn vijf van
hen tegen betaling van losprij
zen vrijgelaten. Een zevende
slachtoffer, een landbouwdes
kundige die op 26 oktober werd
ontvoerd, is nog in handen van
de bandieten.
In verschillende delen van Ar
gentinië hebben hevige stormen
gewoed. In de provincie Formosa
is een boot omgeslagen, waarbij
vier mensen verdronken. In Cor
doba is een huis omgewaaid, wat
aan tal van mensen het leven
kostte. In Santa Fe is iemand door
de bliksem gedood.
In geheel België is maandag
de verjaardag van de wapenstil
stand van 1918 met meer luister
dan normaal herdacht, aange
zien het het halve eeuwfeest
van het einde van de eerste we
reldoorlog was.
Op vele plaatsen trokken na
speciale missen voor de gesneu
velden van de belde wereldoor
logen stoeten met vaandels naar
de oorlogsgedenktekens.
Aan het graf van de onbeken
de soldaat te Brussel werd de
plechtigheid bijgewoond door
koning Boudewijn, koningin Fa-
biola en de prins van Luik en
zijn echtgenote.
De koning bracht in een rede
voering, die hij deels in het
Frans, deels in het Nederlands
uitsprak, hulde aan de slacht
offers van de twee wereldoorlo
gen en pleitte voor een betere
verstandhouding en wederzijds
begrip van Vlamingen en Wa
len.
tot drie uren des ochtends in bin
nensteden zonder faciliteiten geen
haalbare kaart is. Veel waardering
heerst in EVO-gelederen dat ge
meentebesturen meer en meer de
functie van het goederenvervoer
naar waarde gaan schatten. Laad-
en loszones moeten worden vrijge
houden, waardoor een betere en
veiliger doorstroming van het ver
keer wordt bereikt.
Verder bleek er weinig waar
dering te zijn voor de richting, die
het Europese binnenvaartregime
dreigt uit te gaan. De E. E. G.-
regeiingen, die voor het vervoer
op komst zijn, zowel ten aanzien
van het wegvervoer als voor de
binnenvaart kunnen in verladers
kring niet op bijval rekenen. Har
monisatie, contingentering en ta
riefregelingen roepen een dreigend
beeld op van prijsverhogingen in
het vervoer, zo werd op de ver
gadering naar voren gebracht.
De rechtbank te Arnhem heeft
de 40-jarige Edenaar J. V. ver
oordeeld tot vijf jaar gevange
nisstraf met aftrek en ter be
schikking stelling van de rege
ring wegens doodslag op zijn
vrouw op 23 december 1967. De
eis luidde acht jaar met aftrek.
Verdachte zou zijn vrouw met
een knipmes dodelijk hebben
verwond. Het boterde al lang
niet tussen man en vrouw en
die avond kwam het tot een
bloedig handgemeen bij de
kerstboom. Volgens verdacht®
zou de vrouw hem hebben be
dreigd met het mes en zou zij
zichzelf in de hals hebben ge
stoken, toen hij haar het mes
wilde afnemen. Buren hebben
echter verklaard dat de man
zijn vrouw bedreigde. De steken
moeten volgens het sectierap
port met kracht zijn. toege
bracht.
"c.
Het Amerikaanse bureau voor
lucht- en ruimtevaart heeft dins
dag bekendgemaakt van plan te
zijn op 21 december van Kaap
Kennedy een Apollo-8 te lance
ren voor een reis met drie ruim
tevaarders, Frank Borman, Jim
Lovell en William Anders, naar
de maan. Na een reis van 66 uur
zulen de ruimtevaarders een
tiental malen de maan omcirke
len. De eerste omwenteling, op
24 december, is een elips van 112
tot 315 km hoogte van het maan
oppervlak. Daarna wordt de baan
cirkelvormig met een hoogte van
112 km. Elke omwenteling duurt
ongeveer twee uur. Na de tiende
omwenteling wordt koers gezet
naar de aarde, waar het ruimte
schip 57 uur later in het midden
van de Stille Oceaan moet lan
den.
De Apollo-8 wordt in de och
tenduren van 21 december ge
lanceerd met de meer dan hon
derd meter hoge Saturnus 5-ra-
ket. Tien minuten later wordt een
voorlopige baan bereikt, die cir
kelvormig op 185 km hoogte rond
de aarde moet zijn. Tijdens twee
of drie omwentelingen gaan de
ruimtevaarders nog eens het no
dige na om er zeker van te zijn
dat zij de maan zullen bereiken.
Drie tot vijf uur na de lancering
zal gezagvoerder Frank Borman
de derde en laatste trap ontste
ken om de ontsnappingssnelheid
te bereiken. Deze is 55.039 km per
uur.
Tijdens de 66 uur durende tocht
naar de maan wordt deze snel
heid geleidelijk minder, totdat
het ruimteschip nog 48.280 km
van de maan is verwijderd. Op
dat ogenblik is de snelheid slechts
3.418 km. Onder invloed van da
zwaartekracht van de maan
„valt" het ruimteschip met steeds
toenemende snelheid naar dat
hemellichaam. Aan het begin van
deze tocht is de derde trap al af
geworpen, nadat deze dienst had
gedaan, zodat Frank Borman da
motor van de Apollo-8 moet ge
bruiken om\ de snelheid tijdens
het laatste deel van de vlucht te
rug te brengen van 9.173 tot 5.986
km om de gewenste baan om de
maan te bereiken. Met dezelfde
motor wordt twee omwentelin
gen later de baan cirkelvormig
gemaakt.