m KEMT Hairform Va prijs m aison Desires Vergis U niet! Het sportcolbert biedt veel meer mogelijk heden dan U denkt. Vooral in de winter! Nagenieten van de vakantie... u hebt de beste haarversteviger en bovendien 45 ct voordeel 2 flacons tijdelijk van}.8|) voor 1 2e flacon MÏiïït hairform PIJPLEIDING ROTTERDAM- ANÏWERPEN VAN GROTE INVLOED OP HAVENECONOMIE Overslag stijgt met 20 miljoen ton per jaar ffcgfautS DE VBIJE ZEEUW Vrijdag, 11 oktober 1988. lekkere koffie... 1.98 Boekhandel v. d. Sande iedere week een bezoek waard Loop vrij binnen I - Kijk vrij binnen DAMES- EN HERENKONFEKTIE Zeventig deden in Sabah Slippende auto raakt drie voetgangers „Ontslagen" daki©ze siiclii brand Als de vakantie alweer verleden tijd is, zorgen de foto's voor de herinneringen. Gezellig napraten over alle belevenissen met een kop lekkere koffie. Douwe Egberts Koffie, het fijnste van de plantages, op speciale manier gebrand en, door de grote vraag, altijd vers bij uw winkelier verkrijgbaar. FIJNE DESSERT 250g 2.08 ROOD MERK 250g 150 •'-ïtsnasa?' 1 ^NIEUW!^ ZILVERMERK Gemalen koffie. Vacuum verpakt. <N Handig voor week ends. Gemakkelijk als reserve voor on verwachte situaties. -■ Met één Kemt Hairform behandeling zit uw haar dagenlang in model. Het kapsel voelt zacht en soepel aan, maar elke haar apart is veel steviger en veerkrachtiger geworden. En het gaat allemaal zo eenvoudig. Gewoon na het wassen Kemt Hairform in uw haar er» elke golf, elke krul, elke slag zit zoals u dat wilt. Is uw kapsel door regen of wind uit model? Even een vochtige kam erdoor en het zit weer perfect 00 <D a. sportcolbert, bijv. met modern shirt b. sportcolbert, met super-pantalon c. Jersey blazer met modieuze col lidvandegroop NOOBDSIKAMF 5158 TtRNEUZEN TELEFOON 225T De oliepijpleiding Antwer penRotterdam zal een aanmer kelijke invloed hebben op de Rot terdamse haveneconomie. Als de leiding op volle capaciteit zal worden benut, betekent het dat de goederenoverslag in het Rot terdamse havengebied met 20 miljoen ton per jaar zal stijgen. De totale overslag bedroeg in X967 ruim 140 miljoen ton. Thans doet zich een regelmatige stij ging vooj van niet meer dan zeven pet., zodat voor 1968 oen overslag van 150 miljoen ton te verwachten is. Het voordeel voor de Rotter damse haven ligt in de eerste plaats i1» de zeehavengelden, die de tankers met olie bestemd voor Antwerpen in de kas van het ge meentelijk havenbedrijf zullen doen vloeien. De oliepijpleiding zal de positie van de Rotterdamse haven thans reeds de grootste ter wereld dus ongetwijfeld versterken. In Rotterdamse havenkringen ziet men het besluit van de Bel gische regering als een moeilijk moment voor de Antwerpse Volgens Philippijnse persbe richten zijn in een dorp in Sabah 70 mensen gesneuveld in een ge vecht tussen guerrillastrijders voor een onafhankelijk Sabah en Maleisische militairen. Sabah is een deelstaat van Maleisië, havenbeheerder, schepen Del- waide. In de wedijver tussen de beide havens heeft hij geprobeerd andere oplossingen voor de olie- aanvoer naar Antwerpen te vin den. Rotterdam beschikt reeds over pijpleidingen met het Duitse Ruhrgebied en met Amsterdam (Mobil Oil). GULF-SCHEPEN VAN 350.000 TON De aanvoer van ruwe olie naar Rotterdam zal in de komende jaren seteds meer plaats vinden in tankers van 200.000 tot 250.000 ton. Het zijn schepen die voor een relatief goedkoop transport zor gen van de produktiegebieden naar de olieverbruikers in Europa. Voor zover nu valt te be zien zullen deze superschepen alleen kunnen binnenlopen in de havens Marseille, he Havre, Gothenborg en Rotterdam. Het Amerikaanse olieconcern Gulf heeft inmiddels voor een ander systeem gekozen. Deze oliegigant zal de ruwe olie in nog grotere schepen, van circa 350.000 ton, naar Bantry Bay aan de zuid kust van Ierland brengen. De olie wordt daar vervolgens in klei nere tankers overgeladen. Het ziet er echter naar uit dat de andere grote olieconcerns voor de komende jaren zich heb ben vastgelegd op het transport met supertankers van 200.000 tot 250.000 ton. Voor zover thans be kend zijn reeds meer dan hon derd opdrachten voor de bouw van dergelijke schepen uitge geven. Een slippende auto heeft gis teren in de Marktstraat in Den Haag drie voetgangers door een grote etalageruit van een mode magazijn gedrukt. Een van hen, de 23-jarige mevrouw J. A. van der VeldeFreeke uit Rijswijk (Z.-H.) werd zó ernstig gewond, dat zij later in het ziekenhuis Zuidwal is overleden. De 46-jari- ge W. H. D. uit Den Haag werd gewond en moest in het zieken huis worden opgenomen. De der de die bij het ongeluk was be trokken, de 36-jarige C. C. K. uit Den Haag, kon na in het zieken huis te zijn behandeld, naar huis terugkeren. Het ongeruk gebeurde gister middag om tien voor twaalf op de hoek van de Marktstraat. Een personenauto, bestuurd door de 50-jarige P. W. V. uit Den Haag, slipte op de tramrails, botste tegen een verkeerszuil, kantelde naar rechts, raakte daarbij een paal van de verkeerslichten en kwam ondersteboven op de stoep terecht. De drie voetgangers, die voor de etalage van het mode magazijn stonden, werden door de slippende wagen door de ruit geduwd. De 40-jarige V. (zonder vaste woon- of verblijfplaats), die woensdag onenigheid kreeg met de leiding van het Utrechtse te huis voor daklozen het Bene- dictus Labrehuis en op staan de voet moest vertrekken, wordt ervan verdacht uit kwaadheid brand te hebben gesticht. De man had hiermee gedreigd. Een maatschappelijk werker ont dekte, dat een bed op de slaap zaal op de benedenverdieping in lichte laaie stond. Gelukkig kon de brand snel worden geblust. De ontslagen dakloze was toen al verdwenen. Hij had snel de bene» genomen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 8