P.T.T. en luchtvaart met speciale postzegels DE JACHT OP DE DOCUMENTEN metro PRUZEN REGEN! ssi televisiezendtijd over beide netten gebracht op uur per week Rel om foto's van koningin Elizabeth Toeslag afgewezen door minister Bakker DE VRTJF ZEEUW Pagina g GOEDKOPER OPAALPOT INSTANT PUDDING 8 smaken SPLIT ERWTEN 500 IfiOCfitm, GROENE ERWTEN s oo WITTE BONEN Werelddierendag EEN OPMERKELIJKE DRIJVENDE BRUG HELMA PIT Nationale zegels primair MlZTROSEfcl/lC&fafavth (iet! l/ltffó. fa Vtfot &{ZrZt tvcêfcóhi int Zi&vdf mnke£. Donderdag 3 oktober 1968 ijDSêRI METROMARKT METROSERVICE 8 soorten Komplete maaltijd *oor 2 personen nèsi'goreng, baml-gorengpikante maeswon?. kerrie-rijst DE ©RUYTER /gftiv iSfef Cïpi'oiig* chocolade PICNICBLOKKEN 100 g.. melk 2 stuks WO" melk/hazelnoot 2 stuks430" Fraai godecoreen «ierglas 2Jakjes» 100 g. NU ©V Keuze uit: katjesdrop, knoopjes 'dtop,dubbefzout, salmiak, jujubes OPLOSKOFF1E De Gruyter LEVERPASTEI blik 200 Z.&T SUPER KWALITEI UNOX kfturpak 258 gr. WEEKAANBIEDINGEN ZIJN GEIDIG T/M DINSDAG SPAARPREMIE. TOMPOES dubbel SC dierenvoedlng blik*fS*w^ HONDE kilozak^ BROKJES^I$9 FROLIC soog.qg hondevoer -He- ALP O blik voor de hond 417 brokken paardevlees, rundvlees ALPO blik 417 g.99 voor de hond" brokken kippevlees Met ingang van 1 oktober 1968 Is de totale televisiezendtijd over beide netten gebracht van 58 uur op 60 uur en 24 minuten per week. Verder wordt nog zendtijd be schikbaar gesteld voor de school- uitzendingen van de N. O. T. (156 programma's van 20 minuten tegen vorig jaar 120 programma's), voor de programma's van Teleac (3 uur 5 minuten per week tegen vorig jaar 2 uur 5 minuten) en van So- cutera (ongewijzigd). Dit blijkt uit een nieuwe televisiezendtijd-be schikking van minister Klornpé. De tv-zendtijd voor A-omroepen (AVRO, KRO, NCRV en VARA) wordt van 7 op 7'4 uur per week gebracht; die voor de C-omroepen (VPRO en TROS) blijft 214 uur per week. De NTS krijgt evenals vorig jaar 20 uur en 15 minuten zendtijd per week te vullen, dat is 33,5 pro cent van de totale tv-zendtijd. De gezamenlijke kerkgenoot schappen krijgen 2 uur en 18 mi nuten zendtijd en de genootschap pen op geestelijke grondslag (hu manistisch verbond en orde van In Groot-Brittannië is dezer dagen een demonstratie gegeven met een nieuw soort drijvende brug van glasvezel, de „Reidar Bridge" genaamd. Deze bestaat uit gelijke onderling verwissel bare en in elkaar passende een heden en is in de eerste plaats ontworpen om snel een verbin ding over water tot stand te kun nen brengen. De brug heeft ver scheidene civiele en militaire toe passingen. De onderdelen kun nen dienst doen als schuiten, laaddekken, veerponten, lan dingssteigers, platforms voor hefschroefvliegtuigen e.d. De drijvers zijn onzinkbaar en prak tisch onverwoestbaar, behoeven geen onderhoud en hebben vol gens de fabrikant een onbeperkte levensduur. door Mr. Berjawit vrijmetselaren) gezamenlijk 5 mi nuten per week. Voor de zgn. „mini-omroepen' is in totaal 9 minuten per week uitgetrokken. Voor deze uitzendin gen komen in aanmerking de bond zonder naam, de Hiro, de stichting morele herbewapening en de NV SH. Voor reclame-uitzendingen is 2 uur en 27 minuten per week ge reserveerd. Vorig jaar was dit 2 v.ur en 3 minuten per week. De uitbreiding begint 1 januari 1969. Voor de politieke partijen, waar van er elf in aanmerking komen voor politieke tv-uitzendingen, is gezamenlijk 10 minuten per week uiteetrokken. 55. „Ik zal iets zeggen. Uw man is geen planter geweest, uw..." „Juist, juist". „Nog één vraag, want ik wil u niet al te zeer vermoeien. Zoudt u het vandaag hebben willen af halen?" „Dank u wel mevrouw. En mag ik u van harte spoedig beterschap wensen. Ik denk u in de loop van de dag nog te kunnen bezoeken. Dan zal de gehele nachtmerrie wel voorbij zijn, enik neem aan, dat uw reohten in deze ongeschon den zullen zijn". Voor de zoveelste maal in deze zaak legde Pit de telefoon neer. Hij keek de tafel even langs. Over al ontmoette hij vragende gezich ten „Ik wil niet voorbarig zijn", ve~- ontschuldigde inspecteur Kram°r zich, „maar wilt u zeggen, of a1- les naar uw inzichten verioont?" „Tot nog toe precies", gl:m- lachte Pit. „Beide gesprekke1" heb ben veel duidelijk gemaakt. Ik zou eigenlijk even willen pauzeren; misschien kunnen we ontbijten. Het is n.l. zó, dat ik nu eerst be richten van Helma moet hebben en van Assen, Alkmaar, nogmaals Amsterdam enmevrouw Van Zanten". „Mevrouw Van Zanten?" vroeg de chef. „Ja, ik zal haar dokter bellen. Ik behoef maar enkele dingen te weten. In feite alleen maar de be vestiging van een aantal gegevens die ik inmiddels heb verzameld. Als zij ze ook erkent", dit in de richting van de Utrechtse politie dienaren, „dan heb ik echt geen bandopname nodig. Dan zijn de verklaringen tweevoudig gewor den!" ,,'t Is interessant, hoewel onge woon", glimlachte één van de aan gesprokenen. „Maar meneer Pit, tot nog -toe mijn complimenten. Ik blijf me namelijk realiseren, dat u gistermorgen nog van niets wist, dat inspecteur Kramer nog geen twintig uur geleden bij u kwam met het verzoek een handje te hel- pen. en dat u nu „Inderdaad", zei inspecteur Kra mer, „inderdaad. Wat is het nog 1 maar kort geleden" Helma zat in een hoekje van een eersteklas-coupé weggedoken. Op speciaal verzoek van Pit reisde ze gemakkelijk. „Niet alleen omdat ik zo zuinig op je ben", had hij glimlachend gezegd, bij het over haaste vertrek uit Amsterdam, „maar ook", omdat ik wil, dat je de gegevens die je eventueel krijgt min of meer uit je hoofd leert, zo dat ik ze niet allemaal hoef te le zen. Als je ze me vertelt en het belangrijkste er uit haalt zal ik waarschijnlijk zo kunnen doorwer ken". En nu sorteerde ze de knipsels en de feiten, die de man van de documentatie zo feilloos en ra zendsnel had vermogen te ver zamelen. Met klimmende verba zing had Helma de collectie door gewerkt; met bewondering had ze vastgesteld hoe haar baas „al leen maar baas", vroeg ze zich voor de honderdste keer af de kern van de affaire had ontdekt. Of ontdekt was misschien niet het juiste woord, aangevoeld, aange boord. Ze begon zijn angst om haar persoon te begrijpen nu ze de antecedenten van de leden van de cercle voor zich zag oprijzen; weliswaar fragmentarisch, onvol ledig, gekleurd door de tijdsom standigheden en deels versierd met journalistieke franje, maar feiten had ze. En die feiten waren wel op heel veel punten in tegenspraak tot haar kennis van de gezellige pensiongasten, zoals ze hen giste ren in de tiun op het theeuurtje hijeen had gezien. In een klein notitieboekje no teerde Helma de data, de jaarge- tallen, de namen. Ze vouwde en kele knipsels in het boekje. Dit zou voorlopig voldoende zijn, meende ze, om Pit op te kunnen laten voortbouwen. Zou hij er werkelijk in slagen het schema van negen uur aan te houden? Nog maar zelden had ze het meege maakt, dat hij een voorspelling deed die niet op tijd en plaats uit kwam. Merkwaardig, dat alle trots, zelfs beroepstrots, hem vreemd was, ondanks de opzienbarende successen, die hij steeds plaoht te boeken. En wat vreemd, dat hij zo eenzaam vechtend zijn leven doorbracht. Eigenlijk doe ik het zelfde, glimlachte ze, een beetje slaperig. Al vier jaar werkte ze met Pit samen en het leven diat ze leidde was wel totaal afwijkend van dat van duizenden en duizen den andere meisjes. Ze hoefde on der haar rok maar de omtrek van de revolver te voelen om er het tastbare bewijs van te hebben. „Uw kaartje alstublieft" klonk het naast haar. Helma schrok op. Ze was toch nog in slaap gevallen. De buiten wijken van Utrecht waren inmid dels bereikt. Met een snelle taxi reed ze terug naar het hotel, dat ze tegen half acht bereikte. (Wordt vervolgd.) Koningin Elizabeth van Enge land betreurt het, dat het Fran se blad „Paris Match" foto's heeft afgedrukt die naar afbeel den, terwijl zij na de geboorte van prins Edward in 1964 in bed ligt. Van de kant van Budking- ham Palace werd dinsdag mee gedeeld dat door de persoonlijke aard van die foto's de koningin natuurlijk liever had gezien dat ze niet waren gepubliceerd". De Brtise pers werd verzocht, de foto's niet over te nemen. Een vertegenwoordiger van „Paris Match" in Londen zei dat „een Engelsman weins identiteit niet bekend is", de foto's aan zijn blad had geleverd. Op de foto's is de koningin omringd door familieleden. Uit de wisselende samenstelling van de groep valt af te leiden, dat er om beurten is gefotografeerd door prins Phi lip en prinses Anne. Het is een raadsel hoe de foto's uit het pri- vé-album van de koninklijke fa milie bij een tijdschrift terecht zijn gekomen. Hofkringen ver wachten dat er een grondig on derzoek onder het paleisperso neel zal worden ingesteld. Plesman en Damme, twee pio niers van grote Nederlandse be drijven, zijn gisteren op het nieu we Schiphol van een derde pio niet, Dellaert, postuum geëerd bij de uitgifte en eerste open bare verkoop van drie aan de luchtvaart gewijde postzegels. Zij dragen de beeltenis van oude Fokker-toestellen en daarachter de nieuwste straalmachines. Als domper op de vreugde deelde hoofddirecteur der posterijen A. G. de Vries mede, dat de minis ter geen toestemming heeft kun nen verlenen om op deze zegels een toeslag te leggen ten bate van het nationaal luchtvaart fonds. De zegels zijn na harde strijd achter de schermen op eensge zind verzoek van de P.T.T., de K.L.M., Fokker en de K.N.V.V.L. (koninklijke vereniging voor de luchthaven de eerste lucht- luchtvaai-t) tot stand gekomen als eerbetoon van de P.T.T. aan liet voor dit staatsbedrijf al ja renlang onmisbare middel van transport, als bewijs van hulde aan de K.N.V.V.L., die vorig jaar haar diamanten jubileum vierde en als vooruitlopend huldebe toon aan de K.L.M. en de Fok kerfabrieken, die volgend jaar beide hup halve eeuwfeest gaan vieren. „Laten wij echter nooit ver geten, dat onze normale post zegel de beeltenis van de konin gin draagt", aldus P.T.T.-hoofd- directeur De Vries. „Jaarlijks geven wij 6 tot 7 andere emissies uit. Daarvoor moeten wij altijd haar toewijding vragen, die zij steeds met koninklijke welwil lendheid verleent". Onze natio nale postzegel in het gedrang te laten komen door de uitgifte van te veel andere zegels noemde hij ronduit onhoffelijk. In Nederlands enige postkan toortje (gevestigd in de vertrek hal van Schiphol), dat ook des avonds en tijdens weekeinden is geopend, werden na de redevoe ringen in het perscentrum van vaartpostzegels van de nieuwe serie verkocht aan luchtvaart notabelen als de oudste Neder lander, die nog over een geldig vliegbrevet beschikt (de 77-jari ge Pierre Cuypers uit Arnhem), de oudste zweefvlieger van ons land (de 74-jarige James Robin son uit Arnhem) en de jongste gezagvoerder met een zweef- vliegbrevet (de 16-jarige Joop Gooden uit Tegelen). Uiteraard kregen ook de direc teur-generaal van de rijkslucht vaartdienst, de heer W. J. Kruys, en vertegenwoordigers van de K.N.V.V.L., de K.L.M. en Fokker bij deze verkoop voorrang.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 9