P.T.T. en
luchtvaart
met
speciale
postzegels
DE JACHT
OP DE DOCUMENTEN
metro
PRUZEN
REGEN!
ssi
televisiezendtijd
over beide netten
gebracht op
uur per week
Rel om foto's van
koningin Elizabeth
Toeslag afgewezen
door minister
Bakker
DE VRTJF ZEEUW
Pagina g
GOEDKOPER
OPAALPOT
INSTANT
PUDDING
8 smaken
SPLIT
ERWTEN 500
IfiOCfitm,
GROENE
ERWTEN s oo
WITTE
BONEN
Werelddierendag
EEN OPMERKELIJKE
DRIJVENDE BRUG
HELMA PIT
Nationale zegels
primair
MlZTROSEfcl/lC&fafavth (iet!
l/ltffó. fa
Vtfot &{ZrZt tvcêfcóhi
int Zi&vdf
mnke£.
Donderdag 3 oktober 1968
ijDSêRI
METROMARKT
METROSERVICE
8 soorten
Komplete maaltijd *oor 2 personen
nèsi'goreng, baml-gorengpikante maeswon?.
kerrie-rijst
DE ©RUYTER
/gftiv iSfef Cïpi'oiig*
chocolade
PICNICBLOKKEN
100 g.. melk 2 stuks WO"
melk/hazelnoot 2 stuks430"
Fraai godecoreen
«ierglas
2Jakjes» 100 g. NU ©V
Keuze uit: katjesdrop, knoopjes
'dtop,dubbefzout, salmiak, jujubes
OPLOSKOFF1E
De Gruyter
LEVERPASTEI
blik 200 Z.&T
SUPER KWALITEI
UNOX
kfturpak 258 gr.
WEEKAANBIEDINGEN ZIJN GEIDIG T/M DINSDAG
SPAARPREMIE.
TOMPOES dubbel SC
dierenvoedlng blik*fS*w^
HONDE kilozak^
BROKJES^I$9
FROLIC soog.qg
hondevoer -He-
ALP O blik
voor de hond 417
brokken paardevlees, rundvlees
ALPO blik 417 g.99
voor de hond" brokken kippevlees
Met ingang van 1 oktober 1968
Is de totale televisiezendtijd over
beide netten gebracht van 58 uur
op 60 uur en 24 minuten per week.
Verder wordt nog zendtijd be
schikbaar gesteld voor de school-
uitzendingen van de N. O. T. (156
programma's van 20 minuten tegen
vorig jaar 120 programma's), voor
de programma's van Teleac (3 uur
5 minuten per week tegen vorig
jaar 2 uur 5 minuten) en van So-
cutera (ongewijzigd). Dit blijkt uit
een nieuwe televisiezendtijd-be
schikking van minister Klornpé.
De tv-zendtijd voor A-omroepen
(AVRO, KRO, NCRV en VARA)
wordt van 7 op 7'4 uur per week
gebracht; die voor de C-omroepen
(VPRO en TROS) blijft 214 uur per
week. De NTS krijgt evenals vorig
jaar 20 uur en 15 minuten zendtijd
per week te vullen, dat is 33,5 pro
cent van de totale tv-zendtijd.
De gezamenlijke kerkgenoot
schappen krijgen 2 uur en 18 mi
nuten zendtijd en de genootschap
pen op geestelijke grondslag (hu
manistisch verbond en orde van
In Groot-Brittannië is dezer
dagen een demonstratie gegeven
met een nieuw soort drijvende
brug van glasvezel, de „Reidar
Bridge" genaamd. Deze bestaat
uit gelijke onderling verwissel
bare en in elkaar passende een
heden en is in de eerste plaats
ontworpen om snel een verbin
ding over water tot stand te kun
nen brengen. De brug heeft ver
scheidene civiele en militaire toe
passingen. De onderdelen kun
nen dienst doen als schuiten,
laaddekken, veerponten, lan
dingssteigers, platforms voor
hefschroefvliegtuigen e.d. De
drijvers zijn onzinkbaar en prak
tisch onverwoestbaar, behoeven
geen onderhoud en hebben vol
gens de fabrikant een onbeperkte
levensduur.
door
Mr. Berjawit
vrijmetselaren) gezamenlijk 5 mi
nuten per week.
Voor de zgn. „mini-omroepen'
is in totaal 9 minuten per week
uitgetrokken. Voor deze uitzendin
gen komen in aanmerking de bond
zonder naam, de Hiro, de stichting
morele herbewapening en de NV
SH.
Voor reclame-uitzendingen is 2
uur en 27 minuten per week ge
reserveerd. Vorig jaar was dit 2
v.ur en 3 minuten per week. De
uitbreiding begint 1 januari 1969.
Voor de politieke partijen, waar
van er elf in aanmerking komen
voor politieke tv-uitzendingen, is
gezamenlijk 10 minuten per week
uiteetrokken.
55. „Ik zal iets zeggen. Uw man
is geen planter geweest, uw..."
„Juist, juist".
„Nog één vraag, want ik wil u
niet al te zeer vermoeien. Zoudt
u het vandaag hebben willen af
halen?"
„Dank u wel mevrouw. En mag
ik u van harte spoedig beterschap
wensen. Ik denk u in de loop van
de dag nog te kunnen bezoeken.
Dan zal de gehele nachtmerrie wel
voorbij zijn, enik neem aan,
dat uw reohten in deze ongeschon
den zullen zijn".
Voor de zoveelste maal in deze
zaak legde Pit de telefoon neer.
Hij keek de tafel even langs. Over
al ontmoette hij vragende gezich
ten
„Ik wil niet voorbarig zijn", ve~-
ontschuldigde inspecteur Kram°r
zich, „maar wilt u zeggen, of a1-
les naar uw inzichten verioont?"
„Tot nog toe precies", gl:m-
lachte Pit. „Beide gesprekke1" heb
ben veel duidelijk gemaakt. Ik zou
eigenlijk even willen pauzeren;
misschien kunnen we ontbijten.
Het is n.l. zó, dat ik nu eerst be
richten van Helma moet hebben
en van Assen, Alkmaar, nogmaals
Amsterdam enmevrouw Van
Zanten".
„Mevrouw Van Zanten?" vroeg
de chef.
„Ja, ik zal haar dokter bellen.
Ik behoef maar enkele dingen te
weten. In feite alleen maar de be
vestiging van een aantal gegevens
die ik inmiddels heb verzameld.
Als zij ze ook erkent", dit in de
richting van de Utrechtse politie
dienaren, „dan heb ik echt geen
bandopname nodig. Dan zijn de
verklaringen tweevoudig gewor
den!"
,,'t Is interessant, hoewel onge
woon", glimlachte één van de aan
gesprokenen. „Maar meneer Pit,
tot nog -toe mijn complimenten. Ik
blijf me namelijk realiseren, dat u
gistermorgen nog van niets wist,
dat inspecteur Kramer nog geen
twintig uur geleden bij u kwam
met het verzoek een handje te hel-
pen. en dat u nu
„Inderdaad", zei inspecteur Kra
mer, „inderdaad. Wat is het nog
1 maar kort geleden"
Helma zat in een hoekje van een
eersteklas-coupé weggedoken. Op
speciaal verzoek van Pit reisde ze
gemakkelijk. „Niet alleen omdat
ik zo zuinig op je ben", had hij
glimlachend gezegd, bij het over
haaste vertrek uit Amsterdam,
„maar ook", omdat ik wil, dat je
de gegevens die je eventueel krijgt
min of meer uit je hoofd leert, zo
dat ik ze niet allemaal hoef te le
zen. Als je ze me vertelt en het
belangrijkste er uit haalt zal ik
waarschijnlijk zo kunnen doorwer
ken".
En nu sorteerde ze de knipsels
en de feiten, die de man van de
documentatie zo feilloos en ra
zendsnel had vermogen te ver
zamelen. Met klimmende verba
zing had Helma de collectie door
gewerkt; met bewondering had ze
vastgesteld hoe haar baas „al
leen maar baas", vroeg ze zich
voor de honderdste keer af de
kern van de affaire had ontdekt.
Of ontdekt was misschien niet het
juiste woord, aangevoeld, aange
boord. Ze begon zijn angst om
haar persoon te begrijpen nu ze
de antecedenten van de leden van
de cercle voor zich zag oprijzen;
weliswaar fragmentarisch, onvol
ledig, gekleurd door de tijdsom
standigheden en deels versierd met
journalistieke franje, maar feiten
had ze. En die feiten waren wel
op heel veel punten in tegenspraak
tot haar kennis van de gezellige
pensiongasten, zoals ze hen giste
ren in de tiun op het theeuurtje
hijeen had gezien.
In een klein notitieboekje no
teerde Helma de data, de jaarge-
tallen, de namen. Ze vouwde en
kele knipsels in het boekje. Dit
zou voorlopig voldoende zijn,
meende ze, om Pit op te kunnen
laten voortbouwen. Zou hij er
werkelijk in slagen het schema
van negen uur aan te houden? Nog
maar zelden had ze het meege
maakt, dat hij een voorspelling
deed die niet op tijd en plaats uit
kwam. Merkwaardig, dat alle trots,
zelfs beroepstrots, hem vreemd
was, ondanks de opzienbarende
successen, die hij steeds plaoht te
boeken. En wat vreemd, dat hij
zo eenzaam vechtend zijn leven
doorbracht. Eigenlijk doe ik het
zelfde, glimlachte ze, een beetje
slaperig. Al vier jaar werkte ze
met Pit samen en het leven diat ze
leidde was wel totaal afwijkend
van dat van duizenden en duizen
den andere meisjes. Ze hoefde on
der haar rok maar de omtrek van
de revolver te voelen om er het
tastbare bewijs van te hebben.
„Uw kaartje alstublieft" klonk
het naast haar.
Helma schrok op. Ze was toch
nog in slaap gevallen. De buiten
wijken van Utrecht waren inmid
dels bereikt. Met een snelle taxi
reed ze terug naar het hotel, dat
ze tegen half acht bereikte.
(Wordt vervolgd.)
Koningin Elizabeth van Enge
land betreurt het, dat het Fran
se blad „Paris Match" foto's
heeft afgedrukt die naar afbeel
den, terwijl zij na de geboorte
van prins Edward in 1964 in bed
ligt. Van de kant van Budking-
ham Palace werd dinsdag mee
gedeeld dat door de persoonlijke
aard van die foto's de koningin
natuurlijk liever had gezien dat
ze niet waren gepubliceerd".
De Brtise pers werd verzocht,
de foto's niet over te nemen.
Een vertegenwoordiger van
„Paris Match" in Londen zei dat
„een Engelsman weins identiteit
niet bekend is", de foto's aan zijn
blad had geleverd. Op de foto's
is de koningin omringd door
familieleden. Uit de wisselende
samenstelling van de groep valt
af te leiden, dat er om beurten
is gefotografeerd door prins Phi
lip en prinses Anne. Het is een
raadsel hoe de foto's uit het pri-
vé-album van de koninklijke fa
milie bij een tijdschrift terecht
zijn gekomen. Hofkringen ver
wachten dat er een grondig on
derzoek onder het paleisperso
neel zal worden ingesteld.
Plesman en Damme, twee pio
niers van grote Nederlandse be
drijven, zijn gisteren op het nieu
we Schiphol van een derde pio
niet, Dellaert, postuum geëerd
bij de uitgifte en eerste open
bare verkoop van drie aan de
luchtvaart gewijde postzegels.
Zij dragen de beeltenis van oude
Fokker-toestellen en daarachter
de nieuwste straalmachines. Als
domper op de vreugde deelde
hoofddirecteur der posterijen A.
G. de Vries mede, dat de minis
ter geen toestemming heeft kun
nen verlenen om op deze zegels
een toeslag te leggen ten bate
van het nationaal luchtvaart
fonds.
De zegels zijn na harde strijd
achter de schermen op eensge
zind verzoek van de P.T.T., de
K.L.M., Fokker en de K.N.V.V.L.
(koninklijke vereniging voor
de luchthaven de eerste lucht-
luchtvaai-t) tot stand gekomen
als eerbetoon van de P.T.T. aan
liet voor dit staatsbedrijf al ja
renlang onmisbare middel van
transport, als bewijs van hulde
aan de K.N.V.V.L., die vorig jaar
haar diamanten jubileum vierde
en als vooruitlopend huldebe
toon aan de K.L.M. en de Fok
kerfabrieken, die volgend jaar
beide hup halve eeuwfeest gaan
vieren.
„Laten wij echter nooit ver
geten, dat onze normale post
zegel de beeltenis van de konin
gin draagt", aldus P.T.T.-hoofd-
directeur De Vries. „Jaarlijks
geven wij 6 tot 7 andere emissies
uit. Daarvoor moeten wij altijd
haar toewijding vragen, die zij
steeds met koninklijke welwil
lendheid verleent". Onze natio
nale postzegel in het gedrang te
laten komen door de uitgifte van
te veel andere zegels noemde hij
ronduit onhoffelijk.
In Nederlands enige postkan
toortje (gevestigd in de vertrek
hal van Schiphol), dat ook des
avonds en tijdens weekeinden is
geopend, werden na de redevoe
ringen in het perscentrum van
vaartpostzegels van de nieuwe
serie verkocht aan luchtvaart
notabelen als de oudste Neder
lander, die nog over een geldig
vliegbrevet beschikt (de 77-jari
ge Pierre Cuypers uit Arnhem),
de oudste zweefvlieger van ons
land (de 74-jarige James Robin
son uit Arnhem) en de jongste
gezagvoerder met een zweef-
vliegbrevet (de 16-jarige Joop
Gooden uit Tegelen).
Uiteraard kregen ook de direc
teur-generaal van de rijkslucht
vaartdienst, de heer W. J. Kruys,
en vertegenwoordigers van de
K.N.V.V.L., de K.L.M. en Fokker
bij deze verkoop voorrang.