Supra koffie van Van Nelie In de harde vacuumzak VLIEGTUIG GIGANT BIEDT PLAATS AAN 490 PASSAGIERS Zeventig meter lang en 20 meter hoog 61/2 pet LEWS lil ELK WEEKEND EIST HET VERKEER SLACHTOFFERS Marktberichten WdwsHag"2 65:"tob;er 1988 DE VRIJE ZEEUW Pagina" 7 Hef fijne van koffie zifc'tn vaak in de Juisfe fijnkeiJ van kef maalsel. Doef u normaal gemalen koffie in uw snelfilter, dan zakt het opschenkwafer er door heen als door een zeef Uw koffie wordt slap. En zuinig is *f ook niet Gebruikt u daarentegen te fijn gemalen koffie voor een andere zetwijze, dan smaakt uw koffie al gauw ranzig en bitter* En op de bodem van uw kopje ziet u bezinksel..* Dus? Eén en betzelfde maalsel voor alle manieren van koffiezetten, dat kan gewoon niet En daarom heeft Supra twee maalsels. Een heel fijn snelfilter maalsel in bet pak met de gele cirkel. En een normaal maalsel voor alle andere zefmetboden* Iets om voortaan op te letten, als u van een góed kop koffie houdt. Trouwens, over goed gesproken, de Supra mélange is nogal pittig gebrand in vergelijking met de door snee Hollandse koffie* Met het juiste Supra maalsel wordt uw koffie dus niet alleen goed, maar ook goed pittig. *t Is maar dat u bet weet! Lm im Éioscoop en slaaocabines MOBIELE KRAAN GEKAPSEISD BIJNA 1.800 NERTSEN DOOR VOEDSEL VERGIFTIGING. GESTORVEN STAAT DER NEDERLANDEN LENINGBEDRAG vast te stellen na sluiting van de inschrijving. Dit bedrag zal niet lager dan f 225 miljoen en niet hoger dan f 275 miljoen zijn. KOERS VAN UITGIFTE SCHULDBEWIJZEN LOOPTIJD TEN HOOGSTE 25 JAREN JAARCOUPONS PER 1 NOVEMBER INSCHRIJVING OP 8 OKTOBER 1968 VAN 9-15 UUR STORTING OP 1 NOVEMBER 1968 Van koffie u 't fijne Maandag is in Seattle het „af tellen" begonnen voor het op de markt brengen van Jumbo-jets, vliegtuigen voor massatoerisme die in één keer tot 490 passagiers kun nen vervoeren. Het eerste proto type van de Boeing B-747 rolde namelijk maandag de hanaar uit. Over precies twaalf maanden, die bij Boeing worden afgeteld alsof het een ruimtelancering betrof, wordt het eerste toestel aan een luchtvaartmaatschappij afgeleverd, ij De belangrijkste luchtvaartmaat schappijen hebben al in totaal 158 exemplaren besteld. De prijs van deze luchtreus ligt naargelang aankleding eh serie-afname gemid deld bij de twintig miljoen dollar. Hoewel de B-747 al bij een be zetting van slechts 33 procent ren dabel kan vliegen, wordt niet ver wacht dat de vliegprijs spoedig zal dalen. De B-747 is 70 meter lang en ïjneet 60 meter over de draagvlak ken. De staart is bijna twintig me- tjèr hoog. zo hoog als een huis van vijf verdiepingen. Vier straalmotoren, die minder geluid moeten geven dan die van gén Boeing-707, duwen de 309 ton zjware kolos de lucht in en geven hem een snelheid van 1000 km pér uur. Naargelang de verdeling Van de zitplaatsen en het comfort kunnen er 350 tot 490 passagiers in plaatsnemen. In de toeristen klasse zitten de passagiers in rijen vin tien, met twee_ looppaden er tpssen. Met een wenteltrap komt men in de bovenverdieping achter d£ stuurhut. Deze verdieping kan Mtcrden voorzien van een bar met Maandagmiddag rond 16.30 uur js op de pier Azië in de Coen- haven in Amsterdam een mobiele kraan waarschijnlijk doordat hij een te zware last een container moest optillen, gekapseisd en ten dele op een binnenschip te rechtgekomen. De kraandrijver raakte in zijn calbine bekneld en moest door de brandweer wor den losgesneden. Hij is ernstig gewond naar een ziekenhuis ver voerd. Politie en arbeidsinspectie gtfiUén een ondfiGZoek. in. eerste-klasse plaatsen of worden ingericht >met een bioscoop of slaapcabines. Het verschijnen van de B-747 ging maandag met feestelijkheden gepaard. De twee senators en de gouverneur van de staat Washing ton en de Amerikaanse minister van handel, Smith, spraken rede voeringen uit Voor de honderden gasten werd een parad» gehouden door meisjes van middelbare scho len. 26 stewardessen, die de 26 voornaamste maatschaooijen ver tegenwoordigden die het nieuwe vliegtuig hebben' besteld, sloegen elk een fles champagne stuk te»en de romo. Op dat moment ronkten als saluuit andere Boeing-straal- vliegtuigen over. De nertsenfokker G. Theelen uit het Zuidlimburgse dorp Heer heeft in het weekeinde bijna alle 1.800 nertsen verloren. Zaterdag middag kwam hij tot de ontdek king dat een groot gedeelte van de dieren dood in de hokken lag. Zondagmorgen waren er van de 1.800 nog slechts ongeveer 30 in leven. Voedselvergiftiging is waarschijnlijk de oorzaak van deze sterfte. Voor de eigenaar, die niet verzekerd is, betekent het een strop van meer dan 150.000 gulden. NAGEKOMEN ADVERTENTIE 1928—1968 Vrijdag 4 oktober hopen de heer K. HAMELINK en mevrouw M. HAMELINK— VAN LANGEVELDE hun 40-jarig huwelijksfeest te vieren. Dat ze nog lang gespaard mogen blijven voor elkander en voor de familie is de wens van Fam. HAMELINK Fam. VAN LANGEVELDi: Terneuzen, oktober 1968. Kerkhoflaan 43. uitgegeven krachtens de Leningwet 1968 (Stb. nr. 373) wordt na sluiting van de inschrijving vastgesteld en zal niet beneden 99 liggen. san toonder groot nominaal f1000 en f100. Schuld registerinschrijvingen groot ten minste f 100.000. Aflossing in 15 jaarlijkse termijnen, afwisselend 7%, 6 en 7 per jaar, zodat telkens in drie opeenvol gende jaren 20 van de lening wordt afgelost. Eerste aflossing op 1 november 1979; vervroegde ge deeltelijke of algehele aflossing op of na 1 november 1978 te allen tijde voorbehouden. bij het Agentschap van het Ministerie van Financiën te Amsterdam, uitsluitend door bemiddeling van de leden van de Vereeniging voor den Effectenhandel te Am sterdam, de Vereeniging van Effectenhandelaren te Rotterdam of van de Bond voor den Geld- en Effecten handel in de Provincie te 's-Gravenhage. Aanvragen tot inschrijving moeten zo tijdig worden opgegeven, dat zij door de Bank of Commissionair op de inschrijvingsdag vóór 15 uur kunnen worden inge diend bij het Agentschap. vóór 12.30 uur bij de Nederlandsche Bank. Amsterdam Zaterdagmorgen omstreeks vier uur is op de rijksweg tussen Ber gen op Zoom en Roosendaal in de gemeente Wouw de 32-jarige heer J. L. M. van de Casteel uit Halsteren dodelijk verongelukt. Het slachtoffer reed langzaam met zijn auto, waarvan de ach terverlichting vermoedelijk niet in orde was, op de rijksweg en werd aangereden door een ach terop komende vrachtauto met aanhangwagen. Door de schok vloog de personenauto tegen een boom om vervolgens in brand te vliegen. De bestuurder kwam ifi de vlammen om. MOTORRIJDER VERONGELUKT Als gevolg van het niet ver lenen van voorrang op de Am sterdamse weg ter hoogte van de Velser tunnel botste de 40-jarige G. Piersma uit IJmuiden zater dagmiddag met zijn motorfiets tegen een van Amsterdam komende personenauto. De IJmuidenaar is zaterdagmiddag aan de opgelopen verwondingen overleden in het Anthoniuszie- kenhuis te IJmuiden. De auto bestuurder is in zorgwekkende toestand overgebracht naar het academisch ziekenhuis te Lei den. 77-JARIGE BROMFIETSER OMGEKOMEN De 77-jarige H. v. d. Brink uit Nederhorst den Berg is zaterdag avond na een aanrijding met zijn bromfiets om het leven geko men. Op de Overmeerseweg (binnen de bebouwde kom) reed hij tegen een rechts van de weg met een bromfiets aan de hand lopende vrouw. De bejaarde bromfietser was vrijwel op slag dood. De vrouw liep slechts lich te verwondingen op. VIERJARIG MEISJE GEDOOD Het vierjarig dochtertje van de familie Kraayenbrink uit Helle- voetsluis is vrijdagnacht bij een aanrijding op rijksweg 12 onder de gemeente Leersum om het leven gekomen. De heer en me vrouw Kraayenbrink en twee andere kinderen werden met zware verwondingen naar het Julianaziekenhuis in Veenedaal overgebracht. Het ongeluk ontstond, toen hun auto een lekke band kreeg, doordat de wagen over een sluit- ring van een wiel reed, die een uit Veenendaal afkomstige vrathtwagencombihatie had ver loren. De heer Kraayenbrink verloor de macht over het stuur en botste tegen de op de vlucht strook staande vrachtwagen. De chauffeur hiervan had zijn wa gen direct stilgezet, toen hij het verlies van de ring merkte. Hij wilde deze gaan oprapen, maar vóór hij de rijbaan op kon, waren er al drie auto's over de ring gereden. Twee daarvan liepen lichte schade op; die van de familie Kraayendcmk werd totaal vernield. VEEMARKT ROTTERDAM Op de veemarkt te Rotterdam van dinsdag 1 oktober werden aangevoerd: 250 slachtrunderen, 767 gebruiksvee, 210 graskalve ren, 387 vette kalveren, 1226 nuchtere kalveren, 24 lopers en biggen, 10 paarden, 24 veulens, 195 schapen of lammeren en 63 bokken of geiten. De noteringen waren als volgt; Slachtrunderen: extra kwal. 4,705,10, le kwal. ƒ4,10— ƒ4,55, 2e kwal. 3,60—3,90, 3e kwal. ƒ3,45ƒ3,55; vette kalve ren: le kwal. ƒ3,90ƒ4,15, 2e kwal. ƒ3,70—ƒ3,85, 3e kwal. ƒ3,45ƒ3,65; stieren ƒ4,25 ƒ4,85; worstkoeien ƒ3,403,50 Alles per kg. Kalf- en melkkoeien 1100 1600; vare koeien 900—1200; vaarzen 9001075, pinken ƒ600—825; graskalveren ƒ425 525; nuchtere kalveren ƒ160 ƒ170; stieren ƒ210285; vaarzen ƒ160ƒ220; schapen 95—130; lammeren 130— 140. Alles per stuk. Overzicht. Slachtrunderen: iets meer aanvoer met luie handel en prijzen als maandag; kalfs- en melkkoeien: tamelijk aanvoer, kalme handel, prijzen stabiel; vare koeien: gewone aanvoer, stroeve handel, prijzen vooral niet hoger; vaarzen, pinken: aan voer onveranderd met stugge handel, prijzen constant; graskal veren: groter aanvoer, matige handel en prijzen gedrukt; vette kalveren; aanvoer als vorige week, handel vlot en onveran derde prijzen; nuchtere kalve ren: iets korter aanvoer trage handel en niet geheel prijshou dend; schapen en lammeren: aanvoer als vorige week, handel flauw, prijzen gedrukt

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 7