NORTON FILTER KING
Belgische atol-haven kan Rotterdam
voorbijstreven
Minister Bakker pessimistisch over
groeiend aantal verkeersongevallen
Tsjechoslowaakse
arbeiders
steunen Dubcek
Sïmsltaan-
beceriEg van
laap Kennedy
K.N.V.T.0. HIELD
JAARVERGADERIN6 TE GOES
Beroepsvervoer wil verlaging
van de lasten
Stijgende
verliescijfers
in Vietnam
SUBSIDIE VOOR DE STICHTING
„VASTE OEVERVERBINDING
WESTERSCHELDE"
Vrijdag 27 september 1968
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 3
U rookte nog geen filter...?
Doe het nu!
Steeds meer mensen roken een filtersigaret.
Want Norton Filter King Size
is volle echte tabak, tabak die ens!
Norton Filter King Size met het direct® filter
geeft een zachte en toch verrassend-echte smaak.
Koop nu Norton Filter King Size!
25 voor f 1,50
Norton Filter King Size-rijp, vitaal, echt
Rotterdam
overbelast
Westduitse
belangstelling
Visie van
Leopold II
Kleine gokkers?
:'V^V' Binnen 15 tellen klaar:
Minder
moraliseren
Nederlands
binnenschip
in België
gezonken
Streekvervoer
Rust- en rijtijden
Aanfluiting
Het in Praag verschijnende
blad „Globodne Slovo" heeft
donderdag resoluties gepubli
ceerd, waarin arbeidersgroe
peringen er voor pleiten dat de
progressieve leiders als partij
secretaris Dubcek, parlements
voorzitter Smrkovsky en premier
Cernik de Tsjechoslowaakse dele
gatie zullen leiden die nieuwe on
derhandelingen moet voeren in
Moskou. Deze resoluties waren
aanvaard nadat het Russische
persbureau Tass niet met name
genoemde leiders in Praag had
beticht van het steunen van „con
tra-revolutionaire krachten" en
van het verdragen van het nor
maliseringsproces.
De
heeft
Amerikaanse luchtmacht
donderdag van de basis
Kaap Kennedy een experimen
tele communicatiesatelliet en
drie „andere ruimtevoertuigen"
met een „Titan 3 C"-raket in de
ruimte gebracht. De lancering
geschiedde om 08.37 (Ned. tijd).
Na tien minuten werd meege
deeld dat de lancering met suc-
sec was verlopen. De satellieten
werden in ongeveer zes uur in
hun banen gebracht.
Met de verbindingssatelliet
zullen de mogelijkheden om een
soldaat te velde met zijn hoofd
kwartier in het gebied of in
Washington in verbinding te
stellen worden beproefd. Twee
andere satellieten zullen o.m.
gegevens moeten verzamelen
over de straling in de ruimte. De
vierde satelliet bevat instrumen
ten ter bestudering van de voort
stuwing van andere satellietoor
den in de ruimte.
World Registration Pending
Een Belgiscvh studiesyndicaat,
dat plannen heeft ontworpen
voor aanleg van een oliehaven
in volle zee voor de kust van
Zeebrugge, is van mening dat
zo'n haven binnen enkele jaren
Rotterdam als oliehaven zou
kunnen voorbijstreven.
In een woensdag gepubliceer
de nota verklaart het „syndi
caat voor de haven in volle zee",
dat het ontwerp voorziet in aan
leg van een atol van 60 hectaren
op de Thorntonbank, 28 kilome
ter voor de kust bij Zeebrugge.
De haven van deze atol, die
via pijpleidingen zou verbonden
worden met Antwerpen, Gent,
Wallonië en eventueel het Ruhr-
gebied, zou twee schepen van
500.000 ton kunnen ontvangen en
een opslagplaats voor een mil
joen ton olie moeten omvatten.
De haven kan in lrie jaar wor
den gebouwd en zal 6 a 7 mil
jard francs (circa 500 miljoen
gulden) kosten, die volgens de
nota door de particuliere sec
tor kunnen worden gefinancierd.
De atolhaven zou zo nodig
kunnen worden uitgerust als
overslaghaven voor het lossen
van supertankers in kleinere
schepen, die alle havens zouden
kunnen bedienen.
De promotors menen, dat Rot
terdam in enkele jaren voorbij
kan worden gestreefd, omdat de
toegangsgeulen naar Rotterdam
onvoldoende diepte hebben voor
schepen van zo'n omvang. Bo
vendien heeft Rotterdam een
overbelast scheepvaartverkeer en
zouden de mammoettankers die
de nieuwe Belgische haven aan
doen, twee dagen vaartijd kun
nen besparen. Voor de haven op
de Thorntonbank worden geen
baggerwerken nodig geacht. Er
is een natuurlijke vaargeul,
waardoor de grootste schepen
toegang hebben, aldus deze ver
klaring die is ondertekend door
de heer J. Mortelmans, docent
aan de universiteit te Leuven,
prof. R. Senelle van de univer
siteit van Gent, de heer J. B.
l'Ecluse voor de N.V. Sotrahy
en de voorzitter-afgevaardigde
en beheerder van de N.V. Inter
national Promoting Company, M.
Peleman.
Het syndicaat, dat in Brussel
is gevestigd, verklaart dat de
nieuwe haven in 1971 reeds toe
gankelijk zou kunnen zijn voor
schepen tot 500.000 ton. De haven
van Zeebrugge zou volgens de
nota met bijkomende bagger
werken in korte tijd toeganke
lijk kunnen worden gemaakt
voor schepen met een tonnemaat
die praktisch dezelfde is als die
voor Rotterdam op dit ogenblik.
Ook Rotterdam zal pas na eind
1971 schenen van circa 200.000
ton kui»n"'i rn'.T-nrrjTj, a's inten
sieve baggerwerken zijn uitge
voerd, zo voegt msn hieraan toe.
Voor de financiering van het
project door de particuliere sec
tor achten de promotors drie
formules mogelijk: stichting van
een Belgische privémaatschap-
pij, waaraan zij de voorkeur
geven; een gemengde vennoot
schap met staats- en privékari-
taal of wel een Belgische ven
nootschap waarvan de aandelen
op de beurs zouden worden aan
geboden.
De nota wijst er op, dat vorige
week een afvaardiging van
Westduitse bedrijven, die in
nauw contact staan met de
bondsregering, in Brussel de
mogelijkheden van het project is
komen onderzoeken met het oog
op een verbinding met het Ruhr-
gebied. Deze afvaardiging heeft
toegezegd dat het gesprek bin
nen twee tot drie weken zal
worden voortgezet.
Momenteel stelt zich de essen
tiële vraag, aldus de nota, of
België op het gebied van de
havenaangelegenheden een hui
vende afhankelijkheid zal be
houden ten aanzien van zijn
buurlanden of dat het uiteinde
lijk de grote visie van Leopold
de tweede zal verwzenlijken, n.l.
het bouwen van een haven die
beantwoordt aan de ontwikke
ling van de wereld.
De Belgische minister van
openbare werken. De Saeger,
heeft verklaard, dat hij niet be
reid is geld uit de staatskas be
schikbaar te stellen voor het
project, waarvan het nut niet
zeker was.
„Het plan gaat voorbij aan alle
bij de vakbeweging levende wen
sen: het is geen vermogensaan-
wasdeling, het is geen wijziging
der winstdelingsregeling die ook
tot bezitsvorming bij de lager
betaalden zou kunnen leiden, het
is zelfs geen mogelijkheid om als
aandeelhouder inspraak te krij
gen. Voor dat laatste zorgt de
door Philips zorgvuldig aange
legde limiet van een half pro
cent".
Het orgaan van de metaalbe-
drijfsbond merkt verder op: „De
ihuidige personeelsobligaties
geven een vaste rente van negen
procent, de converteerbare een
rente van zes procent als ze tien
jaar uitstaan. Wordt het een aan
deel met een dividend zoals de
laatste jaren is uitbetaald, dat
betekent dat een rendement van
iets meer dan drie procent. De
nieuwe methode biedt voor het
personeel uitsluitend voordeel
bij oplopende beurskoersen,
maar dan maakt Philips van de
kleine spaarders kleine gok
kers
vla-flip
En nog door de melkman thuisbezorgd ook I
De minister van verkeer en
waterstaat drs. J. A. Bakker ver
wacht niet, dat men erin zal sla
gen binnen korte termijn het
verkeersongevallencijfer te sta
biliseren. „Ik zal al blij zijn
als we de jaarlijkse stijging van
het dodencijfer met negen pro
cent naar heneden kunnen druk
ken," zei hij gisteren hij de ope
ning van het nieuwe gebouw
van de vereniging van artsen
automobilisten (V.V.A.A.) in
Utrecht.
De heer Bakker toonde zich
verheugd over het feit, dat nu
ook op de medewerking van de
medische wereld mag worden ge
rekend bij de bloedproef. „Men
heeft aan deze kwestie in uw ge
lederen zwaar getild en terecht",
zei de minister, die zich kan
voorstellen dat aan belangrijke
vragen van beroepsethiek niet
lichtvaardig kon worden voor
bijgegaan. De arts moet naar
zijn oordeel immers vóór alles
de vertrouwde helper blijven en
mag nooit verworden tot een
handlanger 'van de rechter.
Bij het afwegen van allerlei
gecompliceerde vragen heeft het
groeiend aantal verkeersonge
vallen door alcoholmisbruik de
doorslag gegeven. „Men koos na
de nodige aarzeling het kleinste
kwaad", aldus minister Bakker.
Hij gaat er van uit dat het ver
trouwen, dat de artsen volop ge
nieten, door dit besluit niet zal
worden aangetast.
De minister, die de artsen de
automobilisten van het eerste
uur noemde, is van oordeel dat
de medische wereld ook op een
andere indringender manier bij
het verkeer is betrokken en wel
via de meest tragische kant.
Ligt de taak bij verkeer en wa
terstaat in eerste instantie bij
het voorkomen van ongelukken,
het werk van de V.V.A.A. be
staat primair uii genezen. Toch
hebben beide instanties dezelfde
mentaliteit, omdat zij steeds
klaar moeten staan zich hele
maal in te zetten voor één zaak.
Naar aanleiding van de behan
deling van de nota verkeersvei
ligheid onderstreepte de heer
Bakker het belang van minder
moraliseren en meer normalise
ren. De minister gaat er van uit,
dat men waarschijnlijk met meer
succes kan proberen de wegen
aan de beperkingen van de men
sen aan te passen dan de men
sen de beperkingen van de
wegen bij te brengen.
De openingsplechtigheid werd
bijgewoond door Utrechts bur
gemeester, jhr. mr. C. J. A. de
Ranitz, en vertegenwoordigers
van de organisaties van medi
sche beroepen, van de verkeers-
'bonden en van buitenlandse zus
terorganisaties.
Op de Schelde bij Dendermon-
de (België) is woensdagavond
het Nederlandse binnenschip
„Arnoldus" door onbekende oor
zaak omgeslagen en gezonken.
Het uit Amsterdam afkomstige
schippersgezin man. vrouw,
zoon en dochter kon zich
zwemmend re:den. D- .Arnol
dus" was met een led' puim
steen op weg van Koblenz naar
Wetteren, zo meldt het Brussel
se blad „Het Laatste Nieuws",
De Nederlandse vereniging
van transport-ondernemingen
hield gisteren haar jaarlijkse
algemene vergadering in Goes,
waarbij een aantal transport
ondernemingen uit Zeeland en
Zuid-Heiland als gastheren op
traden. Tijdens het huishoudelijk
deel hield de voorzitter, mr. Van
Setten zijn jaarrede, waarin hij
o.m. commentaar gaf op de troon
rede.
Hij stelde met voldoening vast
dat er een beter begrip is ont
staan voor de functie van 't open
bare vervoer en dat er diverse
maatregelen worden getroffen
om dit te bevorderen, zoals het
verschaffen van een eigen baan,
waarvan de metro te Rotterdam
een sprekend voorbeeld is. Het
aantal reizigers loopt behalve hij
enkele stadsdiensten, echter nog
steeds terug. Wat de streekver-
voerondernemingen betreft was
dit naar de mening van de heer
Van Setten te wijten aan het feit,
dat deze ondernemingen hun
tarieven de laatste jaren sterk
hebben moeten verhogen. Ten
aanzien van de steun aan stede
lijke vervoerbedrijven merkte hij
op, dat dit jaar weer 30 miljoen
ter beschikking wordt gesteld,
wat verheugend is, maar er is
ook een teleurstellende kant aan
deze zaak, n.l. dat bij deze steun
alleen van gemeentevervoer
bedrijven is gesproken. Daar
waar particuliere bedrijven het
stadsvervoer verzorgen, 'komt de
gemeente niet in aanmerking
voor steun van de overheid. Hij
achtte dit een onjuistheid.
Wat betreft de 3 miljoen die
ter beschikking komt aan het
streekvervoer, was de voorzitter
van de K.N.V.T.O. positief ge
stemd. Hij vond het verheugend,
dat in de memorie van toelichting
duidelijk was gesteld, dat het
streekvervoer zijn functie moet
blijven vervullen.
Evenals de N.S. wenste de heer
Van Setten te komen tot een ver
voersplan voor de naaste toe
komst. Hij deed een beroep op de
leden, daartoe medewerking te
verlenen. Een bevordering van 't
vervoer per taxi, zoals door de
K.N.V.T.O. in samenwerking
met de F.N.O.P. in een rapport is
bepleit, achtte waren naar zijn
mening belangrijk, n.l. een wet
telijke status voor de taxi en een
goede herkenbaarheid van de
voertuigen. Dankbaar was hij dat
mede naar aanleiding van het
rapport belastingfaciliteiten zul
len worden verkregen voor de
taxi's bij de invoering van de
b.t.w. Onjuist vond hij het, dat de
egalisatieheffing voor taxi's ge
handhaafd blijft. Hij achtte de
taxi een bedrijfsauto, die als zo
danig belast moet worden.
Het goederenvervoer heeft een
een weinig gunstig jaar beleefd
door de onbegrijpelijke maat
regelen van de Duitse minister
Leber. Mr. Van Setten vond ver
der de regeling van de rij- en
rusttijden verontrustend.
De K.N.V.T.O. maakt zich zor
gen over de „ingreep" welke het
gevolg is van het Brussels over
leg. De nieuwe regeling wijkt af
van de huidige bepalingen over
rust- en rijtijden in de diverse
landen. Een „harmonisatie" dient
naar de mening van de voorzitter
geleidelijk plaats te vinden en
niet ineens zoals thans is ge
schied.
Het besluit de hoeveelheid be
lastingvrij in te voeren brandstof
voor vrachtauto's en autobussen
aan de grenzen van de E.E.G.-
landen te beperken, noemde mr.
Van Setiten een aanfluiting voor
de samenwerkingsgedachte
waarop de E.E.G. stoelt.
Hij verzette zich tegen de rea
lisering van bet in de miljoenen
nota aangekondigde voornemen
om de per 111970 door te voe
ren verlaging van de loon- en in
komstenbelasting voor een deel
te compenseren door verhoging
van de motorrijtuigenbelasting.
De huidige situatie vereist voor
het beroepsvervoer over de weg
verlaging en geen verhoging van
de lasten.
De toegenomen gevechtsaktivi-
teit in Vietnam blijkt uit de ver
liescijfers welke over de vorige
week zijn gepubliceerd. Naar een
Amerikaanse militaire woord
voerder meedeelde sneuvelden
vorige week 290 Amerikanen (73
meer dan in de week daarvóór)
en werden er 1762 gewond.
De vietcong verloor, aldus de
Amerikaanse mededeling, 2867
man aan doden.
Bij gevechten .tussen Ameri
kaanse troepen en Noordvietna-
mese eenheden in de buurt van
Tam Ky, de hoofdstad van de
provincie Quang Tin, zijn ruim
200 Noordvietnamezen gesneu
veld, zo heeft een Amerikaanse
woordvoerder woensdag in Sai
gon meegedeeld. De strijd was
woensdagmorgen begonnen en de
Noordvietnamezen waren op de
vlucht geslagen. Aan Amerikaan
se zijde sneuvelden drie man.
Het Amerikaanse opperbevel in
Zuid-Vietnam heeft bekendge
maakt dat de operatie om de
Noordvietnamezen uit de stad
Quang Ngai te verdrijven, is af
gelopen. De operatie heeft drie
weken geduurd. Aan Noordviet-
namese zijde waren 378 man ge
sneuveld. Bij de Amerikanen
waren 43 man gesneuveld en 172
gewond geraakt.
Het college van gedeputeerde
staten schriift aan de provinciale
staten van Zeeland:
„De stichting vaste oeververbin
ding Westerschelde heeft zich tot
de provincie gewend met een ver
zoek om financiële steun voor het
jaar 1968.
Zoals bekend is deze stichting
opgericht door het departement
Zeeland van de Néderlandsche
Maatschappij voor Nijverheid en
Handel. Zij heeft ten doel „de be
vordering van de totstandkoming
van een vaste oeververbinding ten
dienste van het verkeer onder of
boven de Westerschelde met 'nbe-
grip van de aansluitende wegen
door en naar Zeeland, benevens
al datgene wat daarmee in de
ruimste zin in verband' staat".
De bedoeling van de stichting is
duidelijk tot uitdrukking te bren
gen dat het om een internationale
zaak gaat. De oeververbinding is
onderdeel van de centrale noord
zuid-verbinding tussen de rand
stad Holland en het gebied van
noord-Frankrijk en de Belgische
provincies Oost- en West-Vlaande-
ren via Zeeland.
Het internationale aspect komt
tot uiting zowel in de samenstel
ling van het algemeen bestuur ais
in de ingestelde Verkgroepen. Uit
de bereidheid van velen uit België
en Rotterdam om aan het werk
der stichting deel te nemen mag
de erkenning van het belang van
dit werk worden afgeleid.
Het zwaartepunt van de werk
zaamheden ligt in het lopende jaar
in het opstellen en publiceren van
een rapport over de economische
aspecten van de vaste verbinding.
De begroting voor 1968 is als
volgt samengesteld:
Kantoorbehooeften
Vergaderkosten
Porti en telefoon
Samenstelling rapport
Drukkosten rapport
Subsidies (toegezegd
en ontvangen)
Aangevraagd subsidie
prov. Zeeland
f 350
1.000
400
9.000
15.000
25.750
20.751
5.000
f 25.750
Aangezien het werk van de stich
ting belangrijk is voor onze pro
vincie en lettende op de grootte
van de reeds van verschillende an
dere zijden verleende subsidies
achten wij een bijdrage van f 5.000
voor het jaar 1968 op zijn plaats.
Wij stellen u derhalve daartoe
te besluiten."