NORTON FILTER KING Belgische atol-haven kan Rotterdam voorbijstreven Minister Bakker pessimistisch over groeiend aantal verkeersongevallen Tsjechoslowaakse arbeiders steunen Dubcek Sïmsltaan- beceriEg van laap Kennedy K.N.V.T.0. HIELD JAARVERGADERIN6 TE GOES Beroepsvervoer wil verlaging van de lasten Stijgende verliescijfers in Vietnam SUBSIDIE VOOR DE STICHTING „VASTE OEVERVERBINDING WESTERSCHELDE" Vrijdag 27 september 1968 DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 U rookte nog geen filter...? Doe het nu! Steeds meer mensen roken een filtersigaret. Want Norton Filter King Size is volle echte tabak, tabak die ens! Norton Filter King Size met het direct® filter geeft een zachte en toch verrassend-echte smaak. Koop nu Norton Filter King Size! 25 voor f 1,50 Norton Filter King Size-rijp, vitaal, echt Rotterdam overbelast Westduitse belangstelling Visie van Leopold II Kleine gokkers? :'V^V' Binnen 15 tellen klaar: Minder moraliseren Nederlands binnenschip in België gezonken Streekvervoer Rust- en rijtijden Aanfluiting Het in Praag verschijnende blad „Globodne Slovo" heeft donderdag resoluties gepubli ceerd, waarin arbeidersgroe peringen er voor pleiten dat de progressieve leiders als partij secretaris Dubcek, parlements voorzitter Smrkovsky en premier Cernik de Tsjechoslowaakse dele gatie zullen leiden die nieuwe on derhandelingen moet voeren in Moskou. Deze resoluties waren aanvaard nadat het Russische persbureau Tass niet met name genoemde leiders in Praag had beticht van het steunen van „con tra-revolutionaire krachten" en van het verdragen van het nor maliseringsproces. De heeft Amerikaanse luchtmacht donderdag van de basis Kaap Kennedy een experimen tele communicatiesatelliet en drie „andere ruimtevoertuigen" met een „Titan 3 C"-raket in de ruimte gebracht. De lancering geschiedde om 08.37 (Ned. tijd). Na tien minuten werd meege deeld dat de lancering met suc- sec was verlopen. De satellieten werden in ongeveer zes uur in hun banen gebracht. Met de verbindingssatelliet zullen de mogelijkheden om een soldaat te velde met zijn hoofd kwartier in het gebied of in Washington in verbinding te stellen worden beproefd. Twee andere satellieten zullen o.m. gegevens moeten verzamelen over de straling in de ruimte. De vierde satelliet bevat instrumen ten ter bestudering van de voort stuwing van andere satellietoor den in de ruimte. World Registration Pending Een Belgiscvh studiesyndicaat, dat plannen heeft ontworpen voor aanleg van een oliehaven in volle zee voor de kust van Zeebrugge, is van mening dat zo'n haven binnen enkele jaren Rotterdam als oliehaven zou kunnen voorbijstreven. In een woensdag gepubliceer de nota verklaart het „syndi caat voor de haven in volle zee", dat het ontwerp voorziet in aan leg van een atol van 60 hectaren op de Thorntonbank, 28 kilome ter voor de kust bij Zeebrugge. De haven van deze atol, die via pijpleidingen zou verbonden worden met Antwerpen, Gent, Wallonië en eventueel het Ruhr- gebied, zou twee schepen van 500.000 ton kunnen ontvangen en een opslagplaats voor een mil joen ton olie moeten omvatten. De haven kan in lrie jaar wor den gebouwd en zal 6 a 7 mil jard francs (circa 500 miljoen gulden) kosten, die volgens de nota door de particuliere sec tor kunnen worden gefinancierd. De atolhaven zou zo nodig kunnen worden uitgerust als overslaghaven voor het lossen van supertankers in kleinere schepen, die alle havens zouden kunnen bedienen. De promotors menen, dat Rot terdam in enkele jaren voorbij kan worden gestreefd, omdat de toegangsgeulen naar Rotterdam onvoldoende diepte hebben voor schepen van zo'n omvang. Bo vendien heeft Rotterdam een overbelast scheepvaartverkeer en zouden de mammoettankers die de nieuwe Belgische haven aan doen, twee dagen vaartijd kun nen besparen. Voor de haven op de Thorntonbank worden geen baggerwerken nodig geacht. Er is een natuurlijke vaargeul, waardoor de grootste schepen toegang hebben, aldus deze ver klaring die is ondertekend door de heer J. Mortelmans, docent aan de universiteit te Leuven, prof. R. Senelle van de univer siteit van Gent, de heer J. B. l'Ecluse voor de N.V. Sotrahy en de voorzitter-afgevaardigde en beheerder van de N.V. Inter national Promoting Company, M. Peleman. Het syndicaat, dat in Brussel is gevestigd, verklaart dat de nieuwe haven in 1971 reeds toe gankelijk zou kunnen zijn voor schepen tot 500.000 ton. De haven van Zeebrugge zou volgens de nota met bijkomende bagger werken in korte tijd toeganke lijk kunnen worden gemaakt voor schepen met een tonnemaat die praktisch dezelfde is als die voor Rotterdam op dit ogenblik. Ook Rotterdam zal pas na eind 1971 schenen van circa 200.000 ton kui»n"'i rn'.T-nrrjTj, a's inten sieve baggerwerken zijn uitge voerd, zo voegt msn hieraan toe. Voor de financiering van het project door de particuliere sec tor achten de promotors drie formules mogelijk: stichting van een Belgische privémaatschap- pij, waaraan zij de voorkeur geven; een gemengde vennoot schap met staats- en privékari- taal of wel een Belgische ven nootschap waarvan de aandelen op de beurs zouden worden aan geboden. De nota wijst er op, dat vorige week een afvaardiging van Westduitse bedrijven, die in nauw contact staan met de bondsregering, in Brussel de mogelijkheden van het project is komen onderzoeken met het oog op een verbinding met het Ruhr- gebied. Deze afvaardiging heeft toegezegd dat het gesprek bin nen twee tot drie weken zal worden voortgezet. Momenteel stelt zich de essen tiële vraag, aldus de nota, of België op het gebied van de havenaangelegenheden een hui vende afhankelijkheid zal be houden ten aanzien van zijn buurlanden of dat het uiteinde lijk de grote visie van Leopold de tweede zal verwzenlijken, n.l. het bouwen van een haven die beantwoordt aan de ontwikke ling van de wereld. De Belgische minister van openbare werken. De Saeger, heeft verklaard, dat hij niet be reid is geld uit de staatskas be schikbaar te stellen voor het project, waarvan het nut niet zeker was. „Het plan gaat voorbij aan alle bij de vakbeweging levende wen sen: het is geen vermogensaan- wasdeling, het is geen wijziging der winstdelingsregeling die ook tot bezitsvorming bij de lager betaalden zou kunnen leiden, het is zelfs geen mogelijkheid om als aandeelhouder inspraak te krij gen. Voor dat laatste zorgt de door Philips zorgvuldig aange legde limiet van een half pro cent". Het orgaan van de metaalbe- drijfsbond merkt verder op: „De ihuidige personeelsobligaties geven een vaste rente van negen procent, de converteerbare een rente van zes procent als ze tien jaar uitstaan. Wordt het een aan deel met een dividend zoals de laatste jaren is uitbetaald, dat betekent dat een rendement van iets meer dan drie procent. De nieuwe methode biedt voor het personeel uitsluitend voordeel bij oplopende beurskoersen, maar dan maakt Philips van de kleine spaarders kleine gok kers vla-flip En nog door de melkman thuisbezorgd ook I De minister van verkeer en waterstaat drs. J. A. Bakker ver wacht niet, dat men erin zal sla gen binnen korte termijn het verkeersongevallencijfer te sta biliseren. „Ik zal al blij zijn als we de jaarlijkse stijging van het dodencijfer met negen pro cent naar heneden kunnen druk ken," zei hij gisteren hij de ope ning van het nieuwe gebouw van de vereniging van artsen automobilisten (V.V.A.A.) in Utrecht. De heer Bakker toonde zich verheugd over het feit, dat nu ook op de medewerking van de medische wereld mag worden ge rekend bij de bloedproef. „Men heeft aan deze kwestie in uw ge lederen zwaar getild en terecht", zei de minister, die zich kan voorstellen dat aan belangrijke vragen van beroepsethiek niet lichtvaardig kon worden voor bijgegaan. De arts moet naar zijn oordeel immers vóór alles de vertrouwde helper blijven en mag nooit verworden tot een handlanger 'van de rechter. Bij het afwegen van allerlei gecompliceerde vragen heeft het groeiend aantal verkeersonge vallen door alcoholmisbruik de doorslag gegeven. „Men koos na de nodige aarzeling het kleinste kwaad", aldus minister Bakker. Hij gaat er van uit dat het ver trouwen, dat de artsen volop ge nieten, door dit besluit niet zal worden aangetast. De minister, die de artsen de automobilisten van het eerste uur noemde, is van oordeel dat de medische wereld ook op een andere indringender manier bij het verkeer is betrokken en wel via de meest tragische kant. Ligt de taak bij verkeer en wa terstaat in eerste instantie bij het voorkomen van ongelukken, het werk van de V.V.A.A. be staat primair uii genezen. Toch hebben beide instanties dezelfde mentaliteit, omdat zij steeds klaar moeten staan zich hele maal in te zetten voor één zaak. Naar aanleiding van de behan deling van de nota verkeersvei ligheid onderstreepte de heer Bakker het belang van minder moraliseren en meer normalise ren. De minister gaat er van uit, dat men waarschijnlijk met meer succes kan proberen de wegen aan de beperkingen van de men sen aan te passen dan de men sen de beperkingen van de wegen bij te brengen. De openingsplechtigheid werd bijgewoond door Utrechts bur gemeester, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz, en vertegenwoordigers van de organisaties van medi sche beroepen, van de verkeers- 'bonden en van buitenlandse zus terorganisaties. Op de Schelde bij Dendermon- de (België) is woensdagavond het Nederlandse binnenschip „Arnoldus" door onbekende oor zaak omgeslagen en gezonken. Het uit Amsterdam afkomstige schippersgezin man. vrouw, zoon en dochter kon zich zwemmend re:den. D- .Arnol dus" was met een led' puim steen op weg van Koblenz naar Wetteren, zo meldt het Brussel se blad „Het Laatste Nieuws", De Nederlandse vereniging van transport-ondernemingen hield gisteren haar jaarlijkse algemene vergadering in Goes, waarbij een aantal transport ondernemingen uit Zeeland en Zuid-Heiland als gastheren op traden. Tijdens het huishoudelijk deel hield de voorzitter, mr. Van Setten zijn jaarrede, waarin hij o.m. commentaar gaf op de troon rede. Hij stelde met voldoening vast dat er een beter begrip is ont staan voor de functie van 't open bare vervoer en dat er diverse maatregelen worden getroffen om dit te bevorderen, zoals het verschaffen van een eigen baan, waarvan de metro te Rotterdam een sprekend voorbeeld is. Het aantal reizigers loopt behalve hij enkele stadsdiensten, echter nog steeds terug. Wat de streekver- voerondernemingen betreft was dit naar de mening van de heer Van Setten te wijten aan het feit, dat deze ondernemingen hun tarieven de laatste jaren sterk hebben moeten verhogen. Ten aanzien van de steun aan stede lijke vervoerbedrijven merkte hij op, dat dit jaar weer 30 miljoen ter beschikking wordt gesteld, wat verheugend is, maar er is ook een teleurstellende kant aan deze zaak, n.l. dat bij deze steun alleen van gemeentevervoer bedrijven is gesproken. Daar waar particuliere bedrijven het stadsvervoer verzorgen, 'komt de gemeente niet in aanmerking voor steun van de overheid. Hij achtte dit een onjuistheid. Wat betreft de 3 miljoen die ter beschikking komt aan het streekvervoer, was de voorzitter van de K.N.V.T.O. positief ge stemd. Hij vond het verheugend, dat in de memorie van toelichting duidelijk was gesteld, dat het streekvervoer zijn functie moet blijven vervullen. Evenals de N.S. wenste de heer Van Setten te komen tot een ver voersplan voor de naaste toe komst. Hij deed een beroep op de leden, daartoe medewerking te verlenen. Een bevordering van 't vervoer per taxi, zoals door de K.N.V.T.O. in samenwerking met de F.N.O.P. in een rapport is bepleit, achtte waren naar zijn mening belangrijk, n.l. een wet telijke status voor de taxi en een goede herkenbaarheid van de voertuigen. Dankbaar was hij dat mede naar aanleiding van het rapport belastingfaciliteiten zul len worden verkregen voor de taxi's bij de invoering van de b.t.w. Onjuist vond hij het, dat de egalisatieheffing voor taxi's ge handhaafd blijft. Hij achtte de taxi een bedrijfsauto, die als zo danig belast moet worden. Het goederenvervoer heeft een een weinig gunstig jaar beleefd door de onbegrijpelijke maat regelen van de Duitse minister Leber. Mr. Van Setten vond ver der de regeling van de rij- en rusttijden verontrustend. De K.N.V.T.O. maakt zich zor gen over de „ingreep" welke het gevolg is van het Brussels over leg. De nieuwe regeling wijkt af van de huidige bepalingen over rust- en rijtijden in de diverse landen. Een „harmonisatie" dient naar de mening van de voorzitter geleidelijk plaats te vinden en niet ineens zoals thans is ge schied. Het besluit de hoeveelheid be lastingvrij in te voeren brandstof voor vrachtauto's en autobussen aan de grenzen van de E.E.G.- landen te beperken, noemde mr. Van Setiten een aanfluiting voor de samenwerkingsgedachte waarop de E.E.G. stoelt. Hij verzette zich tegen de rea lisering van bet in de miljoenen nota aangekondigde voornemen om de per 111970 door te voe ren verlaging van de loon- en in komstenbelasting voor een deel te compenseren door verhoging van de motorrijtuigenbelasting. De huidige situatie vereist voor het beroepsvervoer over de weg verlaging en geen verhoging van de lasten. De toegenomen gevechtsaktivi- teit in Vietnam blijkt uit de ver liescijfers welke over de vorige week zijn gepubliceerd. Naar een Amerikaanse militaire woord voerder meedeelde sneuvelden vorige week 290 Amerikanen (73 meer dan in de week daarvóór) en werden er 1762 gewond. De vietcong verloor, aldus de Amerikaanse mededeling, 2867 man aan doden. Bij gevechten .tussen Ameri kaanse troepen en Noordvietna- mese eenheden in de buurt van Tam Ky, de hoofdstad van de provincie Quang Tin, zijn ruim 200 Noordvietnamezen gesneu veld, zo heeft een Amerikaanse woordvoerder woensdag in Sai gon meegedeeld. De strijd was woensdagmorgen begonnen en de Noordvietnamezen waren op de vlucht geslagen. Aan Amerikaan se zijde sneuvelden drie man. Het Amerikaanse opperbevel in Zuid-Vietnam heeft bekendge maakt dat de operatie om de Noordvietnamezen uit de stad Quang Ngai te verdrijven, is af gelopen. De operatie heeft drie weken geduurd. Aan Noordviet- namese zijde waren 378 man ge sneuveld. Bij de Amerikanen waren 43 man gesneuveld en 172 gewond geraakt. Het college van gedeputeerde staten schriift aan de provinciale staten van Zeeland: „De stichting vaste oeververbin ding Westerschelde heeft zich tot de provincie gewend met een ver zoek om financiële steun voor het jaar 1968. Zoals bekend is deze stichting opgericht door het departement Zeeland van de Néderlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel. Zij heeft ten doel „de be vordering van de totstandkoming van een vaste oeververbinding ten dienste van het verkeer onder of boven de Westerschelde met 'nbe- grip van de aansluitende wegen door en naar Zeeland, benevens al datgene wat daarmee in de ruimste zin in verband' staat". De bedoeling van de stichting is duidelijk tot uitdrukking te bren gen dat het om een internationale zaak gaat. De oeververbinding is onderdeel van de centrale noord zuid-verbinding tussen de rand stad Holland en het gebied van noord-Frankrijk en de Belgische provincies Oost- en West-Vlaande- ren via Zeeland. Het internationale aspect komt tot uiting zowel in de samenstel ling van het algemeen bestuur ais in de ingestelde Verkgroepen. Uit de bereidheid van velen uit België en Rotterdam om aan het werk der stichting deel te nemen mag de erkenning van het belang van dit werk worden afgeleid. Het zwaartepunt van de werk zaamheden ligt in het lopende jaar in het opstellen en publiceren van een rapport over de economische aspecten van de vaste verbinding. De begroting voor 1968 is als volgt samengesteld: Kantoorbehooeften Vergaderkosten Porti en telefoon Samenstelling rapport Drukkosten rapport Subsidies (toegezegd en ontvangen) Aangevraagd subsidie prov. Zeeland f 350 1.000 400 9.000 15.000 25.750 20.751 5.000 f 25.750 Aangezien het werk van de stich ting belangrijk is voor onze pro vincie en lettende op de grootte van de reeds van verschillende an dere zijden verleende subsidies achten wij een bijdrage van f 5.000 voor het jaar 1968 op zijn plaats. Wij stellen u derhalve daartoe te besluiten."

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 3