Kritiek en teleurstelling P. v. d. A. vraagt verkeersveiligheidsdienst De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! DE JACHT OP DECODUMENTEN DE VRIJE ZEEUW Donderdag 19 sept. 1968 RkJNBERG'S HANDELSBUREAU Vakcentralen Loonvorming Werkloosheid Gematigd optimisme Verheugd Drs Den Uyls „Troonrede dit keer rampzalig verhaal Visie Tweede Kamer PRESIDIUM VAN KAMER HERKOZEN Wijziging inkomsten belasting op ongevals uitkeringen HELMA PIT fftgfoa 2 NOORDSTRAAT 78 TERNEUZEN TEL. 01150-2304 READING, Amerika: Een vreem de vogel boven het Amerikaanse plaatsje Reading. Deze eend vliegt al sinds 28 augustus rond met een pijl dwars door z'n lichaam. Alle pogingen van die- renvreinden om het beest te van gen waren tot nu oe vergeejs. Het overlegorgaan van de drie vakcentralen meent als eerste reactie op de miljoenennota onder meer te moeten constateren, dat het kabi net het gewenste evenwicht in de economie vooral probeert te be reiken en te handhaven via de weg van een duidelijke verschuiving In de inkomensverdeling. Bovendien wordt een aantal maatregelen genoemd dat zal leiden tot een opwaartse druk op de prijzen. Dit gehele complex van maatregelen week ten nadele van de werk nemer. Dit is te meer onaanvaardbaar, aldus het overlegorgaan, om dat de werknemer door beperking van hun looneisen een belang rijke bijdrage hebben geleverd aan het herstel van het evenwicht, zoals duidelijk blijkt uit de' macro-economische verkenningen van het centraal planbureau. Deze beperking heeft tevens tot gevolg dat de overige inkomens sterk stijgen en wel met 5 miljard gulden in de jaren 1967 tot en met 1969. Deze en. andere cijfers bevestig den het reeds in mei door de vakbeweging ingenomen stand punt dat er geen aanleiding is tot een ingreep in de vrije loon vorming. Het herstel van het economisch evenwicht gaat ge paard met een vergroting van de nationale besparingen die het overlegorgaan met de regering van groot belang acht voor een evenwichtige ontwikkeling. De vergroting van de besparingen is echter evenzeer te bereiken door maatregelen die tot gevolg hebben dat ook de werknemers hun deel krijgen in de groei van het nationale vermogen. Met een verhoging van de be lastingvrije voet in de inkom stenbelasting, als gedeeltelijke compensatie van de extra-lasten tengevolge van de B.T.W. voor de lagere en middeninkomens groepen stemt het overlegorgaan in. Deze wordt wel praktisch tenietgedaan door 't voornemen de hieruit voortvloeiende belas tingderving van 209 miljoen gul den te compenseren door de ver hoging van de omzetbelasting per 1 januari 1970. Immers, deze verhoging drukt in hoofdzaak op dezelfde groep die nu een las tenverlichting ondergaat. Het verdient aanbeveling, aldus het overlegorgaan, in plaats daarvan de 200 miljoen gulden in minde ring te brengen op het bedrag dat de regering denkt te gebrui ken voor de belastingverlaging van 1 januari 1970. Het grootste probleem, aldus 't overlegorgaan, blijft de werk loosheid, zowel wat betreft de omvang als de regionale sprei ding. Een definitief oordeel over het werkgelegenheidsbeleid wil het overlegorgaan opschorten totdat kennis is genomen van de aangekondigde nota van de mi nisters van economische en so ciale zaken. Nu echter reeds Wil het overlegorgaan er op wijzen dat 't regeringsprogramma voor infra-structurele werken van 249 miljoen voor vier jaar zeer be scheiden is. Met instemming heeft het overlegorgaan kennis geno men van het feit dat de reeds lang bepleite raad voor de ar beidsmarkt spoedig zal wor den ingesteld. Het overleg orgaan vertrouwt dat deze raad voldoende bevoegdheden, middelen en mankracht zal krijgen om een redelijke in vloed te kunnen uitoefenen op het arbeidsmarktbeleid. In verband met de toch reeds grote stijging van de gezinslas- ten per 1 januari 1969 moet het voornemen van de regering om (ADVERTENTIE) „Wat geef ik aan een tiener cadeau Een platenbon is altijd raak v.a. 4,25 de huurverhoging van vier op zes procent te brengen worden verworpen. De regering zal door een stringent prijsbeleid moeten voorkomen dat de invoering van de B.T.W. gepaard gaat met een verhoging van de winstmarges. Voorts is het noodzakelijk, aldus het overlegorgaan dat de sociaal- economische raad wordt gehoord over het voornemen van de re gering de tarieven van de loon- en inkomstenbelasting voor de inflatie jaarlijks te corrigeren. Tenslotte verklaart het over legorgaan ernstig teleurgesteld te zijn over de inhoud van de troonrede. Weliswaar wordt een aantal maatschappelijke proble men gesignaleerd maar zelfs aan een pogen tot oplossing van deze problemen komt de regering niet toe, aldus het overlegorgaan van de drie Nederlandse vakcentra len. In een eerste reactie op de miljoenennota deelt de federatie van het katholiek en christelijk ondernemersverbond in het mid den- en kleinbedrijf (KOV) het gematigd optimisme dat de mi nister van financiën heeft over de economische verwachting voor' 1969. Toch zal, volgens het KOV, 1969 om grote voorzichtigheid vragen gezien de labiele politie ke situatie in de wereld en het feit dat de gunstige cijfers in de Macro-economische verken ning uitgaan van een matige loonontwikkeling. Het KOV is verheugd over de aankondiging de belastingvrije voet op te trekken, maar het be treurt dat die optrekking alleen maar dient om de prijsstijgingen door de belasting over de toege voegde waarde te compenseren en niet de belastingdruk ver mindert voor de laagste en mid deninkomens. Als representant van handel, industrie en landbouw op het gebied van hun vervoersbelan- gen toont de EVO-algemene ver- laders- en eigen vervoerders organisatie zich bijzonder ver heugd, dat de regering niet I.ceft gegrepen naar het middel van zwaardere fiscale lasten voor het wegvervoer om tot verhoging van de belastinginkomsten te komen. Een tweede belangrijk punt acht de EVO de aangekondigde maatregelen ten aanzien van een snelle signalering van verkeers ongevallen op rijkswegen en de organisatie van doeltreffende hulp aan verkeersslachtoffers. Met belangstelling wordt de door de regering aangekondigde nota inzake het regionale beleid tegemoet gezien. De EVO meent, dat de probleemgebieden beter bij het herstel van de conjunc tuur kunnen worden betrokken, als in de infrastructuur deugde lijke voorzieningen wórden ge troffen. „Het is niet gemakkelijk van de troonrede een inspirerend stuk te maken. Ditmaal is het wel een bijzgnder rampzalig ver haal. Hetgeen gezegd wordt over de internationale politiek opent geen enkel perspectief. Niets wordt gezegd over een doelbe wust ontspanningsbeleid, niets over een eigen taakvan de klei ne landen", aldus een commen taar van drs J. M. den Uyl, voor zitter van de P.v.d.A.-fractie in de tweede kamer. Ook wij vinden een NAVO on misbaar, maar de regering zwijvt geheel over de zo noodzakelijke hervorming van de NAVO en de noodzakelijke druk op Grieken land en Portugal. Bij een gunstige economische conjunctuur blijkt, dat het inko men uit rente, huren en dividen den aanzienlijk sneller stijgt dan het looninkomen. De inkomens verhoudingen worden, aldus drs Den Uyl, scheefgetrokken. De regering onderkent blijkbaar niet, dat zich op deze wijze springstof ophoopt in onze sa menleving. De verlaging van de inkom stenbelasting wordt in 1970 in de plannen van de regering te niet gedaan voor de lagere in komens door een verhoging van de omzetbelasting. Sociaal lijkt dit beleid niet aanvaardbaar, zo vond de socialistische fractie voorzitter. Drs A. D. W. Tilanus (C.H.U.). „De troonrede van dit jaar paart zakelijkheid aan visie. Zij opent op verschillende punten pers pectieven op de toekomst. Troon rede en miljoenennota samen overtuigen, dat dit kabinet het in haar eerste verklaring uitge- ADVERTENTIE) „Ze houdt van muziek. Dus 7" Een platenbon is altijd raak v.a. 4,25 stippelde beleid wil doorzetten. Wij zien dit beleid gekenmerkt door een streven naar evenwich tige groei. In dit licht bezien achten wij het juist, dat dit ka- net er naar streeft t.a.v. haar uitgaven binnen de structurele ruimte te blijven". Drs Tilanus zei het te waar deren dat het kabinet op min der essentiële punten de nodige matiging betracht, terwijl op be langrijke beleidsonderdelen ex tra gelden worden uitgetrokken. „In dit verband valt te denken aan de verhoging voor ontwikke lingshulp met 92 miljoen. De in spanning voor de ontwikkelings samenwerking krijgt nog meer relief door de aankondiging van een meerjarenprogramma". De heer Tilanus vervolgde: „Minder duidelijk is de regering omtrent de daadwerkelijke be vordering van de werkgelegen heid. Het zal bij de behandeling van de begrotingen moeten blij ken of de in eerste instantie uit getrokken bedragen voldoende zijn". (ADVERTENTIE) „Morgen is hij jarig. Wat moet ik geven Een platenbon is altijd raak v.a. 4,25 Mr F. J. F. M. van Thiel is op nieuw benoemd tot voorzitter van de tweede kamer. Van dit (konink lijk) besluit is gistermiddag mede deling gedaan in de vergadering van de kamer. Tot onder-voorzitters werden gekozen drs G. M. Nederhorst (arb.), R. Zegering Hadders (wd), mr W. Aantjes (arp), freule mr C. W. I. Wttewaal van Stoetwegen (chu) en H. J. Lankhorst (psp). Bij de aanvang van de vergade ring herinnerde mr Van Thiel aan de vele parlementaire contacten in het buitenland gedurende het af gelopen jaar en in het recès en hij wees er op, dat in het komend jaar de frequentie van dergelijke bezoeken zeker niet zal afnemen. Sprekend over het opgestelde werkschema voor de komende maanden gaf mr Van Thiel hij sprak over een lange en vermoei ende reis door begrotingsland de kamerleden de raad de wijsheid van Cicero ter harte te nemen: „Tijd zal u eerder ontbreken dan woorden". Dc fractie van de Partij van de Arbeid in de tweede kamer heeft voorgesteld om te komen tot de instelling van een ver keersveiligheidsdienst, waarin de verschillende instanties, die reeds op dit terrein werkzaam zijn, tezamen worden gebracht. De nieuw op te zetten dienst zóu onder rechtstrekse verantwoor delijkheid van de minister van verkeer en waterstaat moeten worden gebracht. Deze verkeersveiligheidsdienst zou, naar de mening van de trac tie o.m. de volgende taken moe ten hebben: het vaststellen van veilig heidsnormen waaraan alle wegbeheerders bij de aanleg van nieuwe wegen gebonden zijn. het zo spoedig mogelijk weg werken van die gedeelten in het bestaande wegenstelsel die het meest achterblijven bij deze veiligheidsnormen; - het, in nauwe samenwerking met gemeentelijke instanties, ontwerpen van richtlijnen waaraan stedebouwkundige ontwerpen ep verkeers- en vervoersplannen uit een oog punt van verkeersveiligheid dienen te voldoen. - een systematisch toezicht op de toepassing van de verkeers- veiligtoeidsnormen door alle wegbeheerders; - de mogelijkheid om de mi nister te verzoeken, puttend uit een speciaal daarvoor te creëren verkeersveiligheids- fonds, gelden beschikbaar te stellen van de noodzekelijke maatregelen ook financieel mogelijk te maken. De P.v.d.A.-fraktie meent dat Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden. Op voordracht van de staats secretaris van financiën is bij de tweede kamer der staten-generaal een wetsontwerp ingediend waarin wordt voorgesteld met ingang van 1 januari 1969 de inkomstenbelas ting over de uitkeringen ineens wegens invaliditeit of overlijden van de werknemer als gevolg van oefening „Silver Tower". Volgens de bestaande wetgeving moeten deze uitkeringen belast worden naar het gewone, progres sieve tarief. De voorgestelde wij ziging maakt het mogelijk dat op verzoek van de belastingplichtige op deze uitkeringen en verstrek kingen een bijzonder tarief van 20 wordt toegepast. Voorwaar de daarvoor is dat het bedrag .yan de uitkeringen en verstrekkingen meer dan 1.000 bedraagt. een dergelijk uitvoerend orgaan de nodige reactiesnelheid zal kunnen opbrengen om op korte termijn op adequate wijze aan noodsituaties het hoofd te kun nen bieden, terwijl zij op lange re termijn de nodige uniformi teit in het verkeersveiligheids- beleid kan brengen, in het bij zonder voor wat de factor „weg" betreft. De instelling van een verkeers veiligheidsdienst wordt ter spra ke gebracht in een woensdag middag verschenen „pleitnota", die is ingediend bij de behande ling in de tweede kamer van de „nota verkeersveiligheid". De fractie concludeert dat deze nota en heel het pakket van daarin aanbevolen maatregelen uit mondt „in een beleid dat, als het op de uitvoering aankomt, op zijn zachtst gezegd weinig spier kracht kan tonen". In de pleitnota wordt er aan herinnerd, d-' in de „nota ver- door Mr. Berjawit 45) „Stil nou maar," verzocht de detective lichtelijk geïrriteerd, „ik kan het jullie nog niet alle maal uitleggen. Misschien heb ik het totaal mis. In dat geval zul len we moeten trachten de moor denaar door. ja, eigenlijk door bluf, met niets achter de hand, door de mand te laten val len. Maar ik denk dat we hem dan niet te pakken krijgen. Dan gaat hij vrijuit, omdat we zonder achtergrondkennis, zonder motief, geen verstandig verhoor kunnen leiden. Dan gaat de schoft vrijuit, hoewel ik zo zeker als twee maal twee vier is, weet wie het is; dan. „Pit," vroeg Helma zacht, „Pit, kun je echt niet meer zeggen. We kunnen je toch helpen denken. We hebben toch ook gesprekken gevoerd, sfeer beleefd. We zijn je medewerkers. Waarom laat je ons zo in het duister tasten. Waarom „Sorry lieverd," zei de detec tive. „Je weet, dat 'ik nu eenmaal volgens vaste lijnen werk. Ik wil niet, dat jullie oordeel en jullie zelfstandige denken wordt geleid of beïnvloed door mijn opvattin gen. Dat beperkt en versmalt alleen maar onze gezamenlijke capaciteit." Hij zweeg verder tot de krant was bereikt. De chef van de afdeling docu mentatie nam het tegen kwart voor vier binnenvallende trio nogal nieuwsgierig op. Hij had 't artikel van Tim gelezen en stelde, met de lakonieke onschokbaar- heid van de doorgewinterde krantenman vast, dat er „meer nieuws en sneeuw in de lucht zat." „Zoiets," bevestigde Pit. „Luis tert u eens. Ik val nogal met de deur in huis, maar er is razende haast bij. Er is een moord begaan, zoals u hebt gelezen. Vooraf is er een soort diefstal gepleegd tot 'n bedrag van 31.000,Er zijn in dit geval, dat nogal bloedig is, een handvol mensen bij betrokken, van wie ik de namen, geboorte data enzovoort bezit. Waar het mij nu om gaat is dit; kunt u uit uw archiefmateriaal of uit uw ge heugen, of via relaties of hoe dan ook, als ik u mijn gegevens over handig, zeggen of één of meer van deze personen na de oorlog, vermoedelijk betrekkelijk kort er na, in het licht van de openbaar heid hebben gestaan. Of ze nieuws zijn geweest, in welke vorm dan ook?" Het antwoord werd in span ning afgewacht. De documentatie-man zei voor zichtig: „ik denk, dat ik, als er namen vallen, natuurlijk liever onderwerpen, en als er iets over in de krant heeft gestaan, ik denk dat ik u dan wel zal kunnen hel pen." „Dank u," zei Pit, „en dan liefst direct, want ik wil de boef vóór de koffie achter de tralies hebben. Het gaat me hierom." Het schot, dat door alle hallen en etages weerkaatste, had in het nachtelijke uur de uitwerking van een bom; het sloeg de Zwol lenaar, die vermoeid doch klaar wakker in de zitkamer van Pit een boek trachtte te lezen, met verlamming; het bracht inspec teur Kramer tot razende actie. Hij vloog de gang op, tegen de jonge politieman op, die in drie sprongen de trap naar de eerste etage was opgerend. Op dat ogen blik sloegen de lichten uit. Het gevolg was 'n chaos van schreeu wende en botsende mensen, van open- en dichtklappende deuren. In dit beeld van complete ver warring trachtte de directeur, wiens stem van beneden klonk, verbetering te brengen, door in opvallend snel tempo enkele brandende kaarsen te distribue ren. De inspecteur rende, auto matisch de taken verdelende, de kamers van de gasten in. Hij stoorde zich niet aan angstige of verontwaardigde protesten. De gezichten drukten, soms verlicht door een flakkerend kaarslichtje of een sigarettenaansteker, ang stigs verbijstering uit. De inspec teur verzocht allen, en hij deed het met de nodige klem, in de zitkamer van de heer Pn te komen. Hij dirigeerde de Zwol lenaar, die inmiddels in actie was gekomen, eveneens naar dat ver trek. „En houdt ze allemaal bij elkaar en in de gaten." gaf hij als opdracht mede. De jonge agent kreeg tot taak in de gang voor de zitkamer te patrouilleren. De directeur en diens echtgenote beloofden voor koffie te zullen zorgen. De vaste kellner daalde merkwaardig rus tig de trap af „shock-proof mentaliteit" zei Helma later van hem om de dag dan maar een paar uurtjes vroeger te beginnen. De inspecteur was aan het slaapvertrek van Agaatje toe. De deur was op slot. Hij bonkte er wild op; geen gehoor. Zonder zich te bedenken trapte de poli tieman de deur in; het slot knapte er uit. In het donkere vertrek rook hij nog de kruitdamp! Hij schreeuwde om assistentie. De directeur stoof naar binnen, niet eens meer verbaasd. Het kaarsje was door zijn haast uitgewaaid. Hij stak het opnieuw aan. Weer verwaaide het zwakke vlamme tje. De insp>ecteur had bij het vage licht de oorzaak vastgesteld. De balkondeuren stonden wijd open. Hij sloot ze met een klap. Toen zagen beiden, bij het vage licht van het kaarsstompje, de gewrongen houding van de slaap ster, mevrouw Clerebaan tot Balkoor. Bloed stroomde over het laken. (Wordt vervolgd.) keersveiligheid" sterk de nadruk wordt gelegd op de noodzaak van uniformiteit en homogeni teit in het verkeer. „Uniformiteit is echter moei lijk te verwachten wanneer zo veel heterogene instanties bij de beleidsbeslissingen zijn betrok ken als thans het geval is", al dus de fractie van de P.v.d.A. in de pleitnota. Daarin wordt de „verbrokkeling" bij het over heidsapparaat bijzonder groot genoemd. „Allereerst is daar de eigen verantwoordelijkheid van de ver schillende bestuurslagen. Een eigen verantwoordelijkheid die soms ontaardt in eigenzinnig heid". Geconstateerd wordt, dat op rijksniveau' van een gecon centreerde aanpak geen sprake is. „De voorgenomen insteling van gemengde werkgroepen is eer der een onderstreping van de bestuurlijke verdeeldheid op het gebied van de verkeersveiligheid dan een werkelijke oplossing van het probleem. De zo brood nodige uniformiteit in het be leid wordt niet bereikt door touwtrekkende instanties om dé tafel te zetten. Zij wordt slechts bereikt door centralisatie en sa menvoeging, aldus de opvatting in de pleitnota. In de pleitnota wordt aange drongen op het verstrekken van extra, doelgerichte financierings middelen. „Dit dringt des temeer wanneer van de lagere over heidsorganen. verwacht kan wor den, dat zij op slagvaardige wij ze reageren op plotseling aan hét licht tredende gebreken in de veiligheid van hun wegen- en stratenstelsel. De daar zo nood zakelijke improvisatie zou maar al te licht kunnen afstuiten op de financiële tekorten, waarmee met name de gemeenten te kam pen hebben". In de pleitnota van de P.v.d.A.- frastie wordt er op gewezen, dat onlangs bij het bureau verkeers veiligheid van het departement van verkeer en waterstaat één functionaris is aangesteld, spe ciaal belast met de inspectie van rijkswegen op veiligheidsaspec ten. „Wanneer men hiermee verge lijkt een apparaat als dat van de arbeidsinspectie (487 man), belast met de bestrijding van 436 dodelijke bedrijfsongevallen per jaar (1966), dan komt de veiligheidsinspectie van de weg er wel erg bekaaid af", aldus de pleitnota. (ADVERTENTIE) Cadeau per post: Een platenbon is altijd raak l v.a. 4,25

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 2