Kritiek en teleurstelling
P. v. d. A. vraagt
verkeersveiligheidsdienst
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
DE JACHT
OP DECODUMENTEN
DE VRIJE ZEEUW
Donderdag 19 sept. 1968
RkJNBERG'S
HANDELSBUREAU
Vakcentralen
Loonvorming
Werkloosheid
Gematigd
optimisme
Verheugd
Drs Den Uyls
„Troonrede
dit keer
rampzalig
verhaal
Visie
Tweede Kamer
PRESIDIUM
VAN KAMER
HERKOZEN
Wijziging
inkomsten
belasting
op ongevals
uitkeringen
HELMA PIT
fftgfoa 2
NOORDSTRAAT 78
TERNEUZEN
TEL. 01150-2304
READING, Amerika: Een vreem
de vogel boven het Amerikaanse
plaatsje Reading. Deze eend
vliegt al sinds 28 augustus rond
met een pijl dwars door z'n
lichaam. Alle pogingen van die-
renvreinden om het beest te van
gen waren tot nu oe vergeejs.
Het overlegorgaan van de drie vakcentralen meent als eerste reactie
op de miljoenennota onder meer te moeten constateren, dat het kabi
net het gewenste evenwicht in de economie vooral probeert te be
reiken en te handhaven via de weg van een duidelijke verschuiving
In de inkomensverdeling. Bovendien wordt een aantal maatregelen
genoemd dat zal leiden tot een opwaartse druk op de prijzen.
Dit gehele complex van maatregelen week ten nadele van de werk
nemer. Dit is te meer onaanvaardbaar, aldus het overlegorgaan, om
dat de werknemer door beperking van hun looneisen een belang
rijke bijdrage hebben geleverd aan het herstel van het evenwicht,
zoals duidelijk blijkt uit de' macro-economische verkenningen van
het centraal planbureau.
Deze beperking heeft tevens tot gevolg dat de overige inkomens
sterk stijgen en wel met 5 miljard gulden in de jaren 1967 tot en
met 1969.
Deze en. andere cijfers bevestig
den het reeds in mei door de
vakbeweging ingenomen stand
punt dat er geen aanleiding is
tot een ingreep in de vrije loon
vorming. Het herstel van het
economisch evenwicht gaat ge
paard met een vergroting van
de nationale besparingen die het
overlegorgaan met de regering
van groot belang acht voor een
evenwichtige ontwikkeling. De
vergroting van de besparingen
is echter evenzeer te bereiken
door maatregelen die tot gevolg
hebben dat ook de werknemers
hun deel krijgen in de groei van
het nationale vermogen.
Met een verhoging van de be
lastingvrije voet in de inkom
stenbelasting, als gedeeltelijke
compensatie van de extra-lasten
tengevolge van de B.T.W. voor
de lagere en middeninkomens
groepen stemt het overlegorgaan
in. Deze wordt wel praktisch
tenietgedaan door 't voornemen
de hieruit voortvloeiende belas
tingderving van 209 miljoen gul
den te compenseren door de ver
hoging van de omzetbelasting
per 1 januari 1970. Immers, deze
verhoging drukt in hoofdzaak op
dezelfde groep die nu een las
tenverlichting ondergaat. Het
verdient aanbeveling, aldus het
overlegorgaan, in plaats daarvan
de 200 miljoen gulden in minde
ring te brengen op het bedrag
dat de regering denkt te gebrui
ken voor de belastingverlaging
van 1 januari 1970.
Het grootste probleem, aldus
't overlegorgaan, blijft de werk
loosheid, zowel wat betreft de
omvang als de regionale sprei
ding. Een definitief oordeel over
het werkgelegenheidsbeleid wil
het overlegorgaan opschorten
totdat kennis is genomen van de
aangekondigde nota van de mi
nisters van economische en so
ciale zaken. Nu echter reeds Wil
het overlegorgaan er op wijzen
dat 't regeringsprogramma voor
infra-structurele werken van 249
miljoen voor vier jaar zeer be
scheiden is.
Met instemming heeft het
overlegorgaan kennis geno
men van het feit dat de reeds
lang bepleite raad voor de ar
beidsmarkt spoedig zal wor
den ingesteld. Het overleg
orgaan vertrouwt dat deze
raad voldoende bevoegdheden,
middelen en mankracht zal
krijgen om een redelijke in
vloed te kunnen uitoefenen
op het arbeidsmarktbeleid.
In verband met de toch reeds
grote stijging van de gezinslas-
ten per 1 januari 1969 moet het
voornemen van de regering om
(ADVERTENTIE)
„Wat geef ik aan een tiener
cadeau
Een platenbon is altijd raak
v.a. 4,25
de huurverhoging van vier op
zes procent te brengen worden
verworpen. De regering zal door
een stringent prijsbeleid moeten
voorkomen dat de invoering van
de B.T.W. gepaard gaat met een
verhoging van de winstmarges.
Voorts is het noodzakelijk, aldus
het overlegorgaan dat de sociaal-
economische raad wordt gehoord
over het voornemen van de re
gering de tarieven van de loon-
en inkomstenbelasting voor de
inflatie jaarlijks te corrigeren.
Tenslotte verklaart het over
legorgaan ernstig teleurgesteld
te zijn over de inhoud van de
troonrede. Weliswaar wordt een
aantal maatschappelijke proble
men gesignaleerd maar zelfs aan
een pogen tot oplossing van deze
problemen komt de regering niet
toe, aldus het overlegorgaan van
de drie Nederlandse vakcentra
len.
In een eerste reactie op de
miljoenennota deelt de federatie
van het katholiek en christelijk
ondernemersverbond in het mid
den- en kleinbedrijf (KOV) het
gematigd optimisme dat de mi
nister van financiën heeft over
de economische verwachting voor'
1969.
Toch zal, volgens het KOV,
1969 om grote voorzichtigheid
vragen gezien de labiele politie
ke situatie in de wereld en het
feit dat de gunstige cijfers in
de Macro-economische verken
ning uitgaan van een matige
loonontwikkeling.
Het KOV is verheugd over de
aankondiging de belastingvrije
voet op te trekken, maar het be
treurt dat die optrekking alleen
maar dient om de prijsstijgingen
door de belasting over de toege
voegde waarde te compenseren
en niet de belastingdruk ver
mindert voor de laagste en mid
deninkomens.
Als representant van handel,
industrie en landbouw op het
gebied van hun vervoersbelan-
gen toont de EVO-algemene ver-
laders- en eigen vervoerders
organisatie zich bijzonder ver
heugd, dat de regering niet I.ceft
gegrepen naar het middel van
zwaardere fiscale lasten voor het
wegvervoer om tot verhoging
van de belastinginkomsten te
komen.
Een tweede belangrijk punt
acht de EVO de aangekondigde
maatregelen ten aanzien van een
snelle signalering van verkeers
ongevallen op rijkswegen en de
organisatie van doeltreffende
hulp aan verkeersslachtoffers.
Met belangstelling wordt de
door de regering aangekondigde
nota inzake het regionale beleid
tegemoet gezien. De EVO meent,
dat de probleemgebieden beter
bij het herstel van de conjunc
tuur kunnen worden betrokken,
als in de infrastructuur deugde
lijke voorzieningen wórden ge
troffen.
„Het is niet gemakkelijk van
de troonrede een inspirerend
stuk te maken. Ditmaal is het
wel een bijzgnder rampzalig ver
haal. Hetgeen gezegd wordt over
de internationale politiek opent
geen enkel perspectief. Niets
wordt gezegd over een doelbe
wust ontspanningsbeleid, niets
over een eigen taakvan de klei
ne landen", aldus een commen
taar van drs J. M. den Uyl, voor
zitter van de P.v.d.A.-fractie in
de tweede kamer.
Ook wij vinden een NAVO on
misbaar, maar de regering zwijvt
geheel over de zo noodzakelijke
hervorming van de NAVO en de
noodzakelijke druk op Grieken
land en Portugal.
Bij een gunstige economische
conjunctuur blijkt, dat het inko
men uit rente, huren en dividen
den aanzienlijk sneller stijgt dan
het looninkomen. De inkomens
verhoudingen worden, aldus drs
Den Uyl, scheefgetrokken. De
regering onderkent blijkbaar
niet, dat zich op deze wijze
springstof ophoopt in onze sa
menleving.
De verlaging van de inkom
stenbelasting wordt in 1970 in
de plannen van de regering te
niet gedaan voor de lagere in
komens door een verhoging van
de omzetbelasting. Sociaal lijkt
dit beleid niet aanvaardbaar, zo
vond de socialistische fractie
voorzitter.
Drs A. D. W. Tilanus (C.H.U.).
„De troonrede van dit jaar paart
zakelijkheid aan visie. Zij opent
op verschillende punten pers
pectieven op de toekomst. Troon
rede en miljoenennota samen
overtuigen, dat dit kabinet het
in haar eerste verklaring uitge-
ADVERTENTIE)
„Ze houdt van muziek. Dus 7"
Een platenbon is altijd raak
v.a. 4,25
stippelde beleid wil doorzetten.
Wij zien dit beleid gekenmerkt
door een streven naar evenwich
tige groei. In dit licht bezien
achten wij het juist, dat dit ka-
net er naar streeft t.a.v. haar
uitgaven binnen de structurele
ruimte te blijven".
Drs Tilanus zei het te waar
deren dat het kabinet op min
der essentiële punten de nodige
matiging betracht, terwijl op be
langrijke beleidsonderdelen ex
tra gelden worden uitgetrokken.
„In dit verband valt te denken
aan de verhoging voor ontwikke
lingshulp met 92 miljoen. De in
spanning voor de ontwikkelings
samenwerking krijgt nog meer
relief door de aankondiging van
een meerjarenprogramma".
De heer Tilanus vervolgde:
„Minder duidelijk is de regering
omtrent de daadwerkelijke be
vordering van de werkgelegen
heid. Het zal bij de behandeling
van de begrotingen moeten blij
ken of de in eerste instantie uit
getrokken bedragen voldoende
zijn".
(ADVERTENTIE)
„Morgen is hij jarig. Wat moet
ik geven
Een platenbon is altijd raak
v.a. 4,25
Mr F. J. F. M. van Thiel is op
nieuw benoemd tot voorzitter van
de tweede kamer. Van dit (konink
lijk) besluit is gistermiddag mede
deling gedaan in de vergadering
van de kamer.
Tot onder-voorzitters werden
gekozen drs G. M. Nederhorst
(arb.), R. Zegering Hadders (wd),
mr W. Aantjes (arp), freule mr C.
W. I. Wttewaal van Stoetwegen
(chu) en H. J. Lankhorst (psp).
Bij de aanvang van de vergade
ring herinnerde mr Van Thiel aan
de vele parlementaire contacten in
het buitenland gedurende het af
gelopen jaar en in het recès en hij
wees er op, dat in het komend
jaar de frequentie van dergelijke
bezoeken zeker niet zal afnemen.
Sprekend over het opgestelde
werkschema voor de komende
maanden gaf mr Van Thiel hij
sprak over een lange en vermoei
ende reis door begrotingsland
de kamerleden de raad de wijsheid
van Cicero ter harte te nemen:
„Tijd zal u eerder ontbreken dan
woorden".
Dc fractie van de Partij van
de Arbeid in de tweede kamer
heeft voorgesteld om te komen
tot de instelling van een ver
keersveiligheidsdienst, waarin
de verschillende instanties, die
reeds op dit terrein werkzaam
zijn, tezamen worden gebracht.
De nieuw op te zetten dienst zóu
onder rechtstrekse verantwoor
delijkheid van de minister van
verkeer en waterstaat moeten
worden gebracht.
Deze verkeersveiligheidsdienst
zou, naar de mening van de trac
tie o.m. de volgende taken moe
ten hebben:
het vaststellen van veilig
heidsnormen waaraan alle
wegbeheerders bij de aanleg
van nieuwe wegen gebonden
zijn.
het zo spoedig mogelijk weg
werken van die gedeelten in
het bestaande wegenstelsel die
het meest achterblijven bij
deze veiligheidsnormen;
- het, in nauwe samenwerking
met gemeentelijke instanties,
ontwerpen van richtlijnen
waaraan stedebouwkundige
ontwerpen ep verkeers- en
vervoersplannen uit een oog
punt van verkeersveiligheid
dienen te voldoen.
- een systematisch toezicht op
de toepassing van de verkeers-
veiligtoeidsnormen door alle
wegbeheerders;
- de mogelijkheid om de mi
nister te verzoeken, puttend
uit een speciaal daarvoor te
creëren verkeersveiligheids-
fonds, gelden beschikbaar te
stellen van de noodzekelijke
maatregelen ook financieel
mogelijk te maken.
De P.v.d.A.-fraktie meent dat
Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht
Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
Op voordracht van de staats
secretaris van financiën is bij de
tweede kamer der staten-generaal
een wetsontwerp ingediend waarin
wordt voorgesteld met ingang van
1 januari 1969 de inkomstenbelas
ting over de uitkeringen ineens
wegens invaliditeit of overlijden
van de werknemer als gevolg van
oefening „Silver Tower".
Volgens de bestaande wetgeving
moeten deze uitkeringen belast
worden naar het gewone, progres
sieve tarief. De voorgestelde wij
ziging maakt het mogelijk dat op
verzoek van de belastingplichtige
op deze uitkeringen en verstrek
kingen een bijzonder tarief van
20 wordt toegepast. Voorwaar
de daarvoor is dat het bedrag .yan
de uitkeringen en verstrekkingen
meer dan 1.000 bedraagt.
een dergelijk uitvoerend orgaan
de nodige reactiesnelheid zal
kunnen opbrengen om op korte
termijn op adequate wijze aan
noodsituaties het hoofd te kun
nen bieden, terwijl zij op lange
re termijn de nodige uniformi
teit in het verkeersveiligheids-
beleid kan brengen, in het bij
zonder voor wat de factor „weg"
betreft.
De instelling van een verkeers
veiligheidsdienst wordt ter spra
ke gebracht in een woensdag
middag verschenen „pleitnota",
die is ingediend bij de behande
ling in de tweede kamer van de
„nota verkeersveiligheid". De
fractie concludeert dat deze nota
en heel het pakket van daarin
aanbevolen maatregelen uit
mondt „in een beleid dat, als het
op de uitvoering aankomt, op
zijn zachtst gezegd weinig spier
kracht kan tonen".
In de pleitnota wordt er aan
herinnerd, d-' in de „nota ver-
door
Mr. Berjawit
45)
„Stil nou maar," verzocht de
detective lichtelijk geïrriteerd,
„ik kan het jullie nog niet alle
maal uitleggen. Misschien heb ik
het totaal mis. In dat geval zul
len we moeten trachten de moor
denaar door. ja, eigenlijk
door bluf, met niets achter de
hand, door de mand te laten val
len. Maar ik denk dat we hem
dan niet te pakken krijgen. Dan
gaat hij vrijuit, omdat we zonder
achtergrondkennis, zonder
motief, geen verstandig verhoor
kunnen leiden. Dan gaat de
schoft vrijuit, hoewel ik zo zeker
als twee maal twee vier is, weet
wie het is; dan.
„Pit," vroeg Helma zacht, „Pit,
kun je echt niet meer zeggen. We
kunnen je toch helpen denken.
We hebben toch ook gesprekken
gevoerd, sfeer beleefd. We zijn je
medewerkers. Waarom laat je
ons zo in het duister tasten.
Waarom
„Sorry lieverd," zei de detec
tive. „Je weet, dat 'ik nu eenmaal
volgens vaste lijnen werk. Ik wil
niet, dat jullie oordeel en jullie
zelfstandige denken wordt geleid
of beïnvloed door mijn opvattin
gen. Dat beperkt en versmalt
alleen maar onze gezamenlijke
capaciteit."
Hij zweeg verder tot de krant
was bereikt.
De chef van de afdeling docu
mentatie nam het tegen kwart
voor vier binnenvallende trio
nogal nieuwsgierig op. Hij had 't
artikel van Tim gelezen en stelde,
met de lakonieke onschokbaar-
heid van de doorgewinterde
krantenman vast, dat er „meer
nieuws en sneeuw in de lucht
zat."
„Zoiets," bevestigde Pit. „Luis
tert u eens. Ik val nogal met de
deur in huis, maar er is razende
haast bij. Er is een moord begaan,
zoals u hebt gelezen. Vooraf is er
een soort diefstal gepleegd tot 'n
bedrag van 31.000,Er zijn in
dit geval, dat nogal bloedig is, een
handvol mensen bij betrokken,
van wie ik de namen, geboorte
data enzovoort bezit. Waar het
mij nu om gaat is dit; kunt u uit
uw archiefmateriaal of uit uw ge
heugen, of via relaties of hoe dan
ook, als ik u mijn gegevens over
handig, zeggen of één of meer
van deze personen na de oorlog,
vermoedelijk betrekkelijk kort er
na, in het licht van de openbaar
heid hebben gestaan. Of ze
nieuws zijn geweest, in welke
vorm dan ook?"
Het antwoord werd in span
ning afgewacht.
De documentatie-man zei voor
zichtig: „ik denk, dat ik, als er
namen vallen, natuurlijk liever
onderwerpen, en als er iets over
in de krant heeft gestaan, ik denk
dat ik u dan wel zal kunnen hel
pen."
„Dank u," zei Pit, „en dan
liefst direct, want ik wil de boef
vóór de koffie achter de tralies
hebben. Het gaat me hierom."
Het schot, dat door alle hallen
en etages weerkaatste, had in het
nachtelijke uur de uitwerking
van een bom; het sloeg de Zwol
lenaar, die vermoeid doch klaar
wakker in de zitkamer van Pit
een boek trachtte te lezen, met
verlamming; het bracht inspec
teur Kramer tot razende actie.
Hij vloog de gang op, tegen de
jonge politieman op, die in drie
sprongen de trap naar de eerste
etage was opgerend. Op dat ogen
blik sloegen de lichten uit. Het
gevolg was 'n chaos van schreeu
wende en botsende mensen, van
open- en dichtklappende deuren.
In dit beeld van complete ver
warring trachtte de directeur,
wiens stem van beneden klonk,
verbetering te brengen, door in
opvallend snel tempo enkele
brandende kaarsen te distribue
ren. De inspecteur rende, auto
matisch de taken verdelende, de
kamers van de gasten in. Hij
stoorde zich niet aan angstige of
verontwaardigde protesten. De
gezichten drukten, soms verlicht
door een flakkerend kaarslichtje
of een sigarettenaansteker, ang
stigs verbijstering uit. De inspec
teur verzocht allen, en hij deed
het met de nodige klem, in de
zitkamer van de heer Pn te
komen. Hij dirigeerde de Zwol
lenaar, die inmiddels in actie was
gekomen, eveneens naar dat ver
trek. „En houdt ze allemaal bij
elkaar en in de gaten." gaf hij als
opdracht mede.
De jonge agent kreeg tot taak
in de gang voor de zitkamer te
patrouilleren. De directeur en
diens echtgenote beloofden voor
koffie te zullen zorgen. De vaste
kellner daalde merkwaardig rus
tig de trap af „shock-proof
mentaliteit" zei Helma later van
hem om de dag dan maar een
paar uurtjes vroeger te beginnen.
De inspecteur was aan het
slaapvertrek van Agaatje toe.
De deur was op slot. Hij bonkte
er wild op; geen gehoor. Zonder
zich te bedenken trapte de poli
tieman de deur in; het slot knapte
er uit. In het donkere vertrek
rook hij nog de kruitdamp! Hij
schreeuwde om assistentie. De
directeur stoof naar binnen, niet
eens meer verbaasd. Het kaarsje
was door zijn haast uitgewaaid.
Hij stak het opnieuw aan. Weer
verwaaide het zwakke vlamme
tje. De insp>ecteur had bij het
vage licht de oorzaak vastgesteld.
De balkondeuren stonden wijd
open. Hij sloot ze met een klap.
Toen zagen beiden, bij het vage
licht van het kaarsstompje, de
gewrongen houding van de slaap
ster, mevrouw Clerebaan tot
Balkoor. Bloed stroomde over het
laken.
(Wordt vervolgd.)
keersveiligheid" sterk de nadruk
wordt gelegd op de noodzaak
van uniformiteit en homogeni
teit in het verkeer.
„Uniformiteit is echter moei
lijk te verwachten wanneer zo
veel heterogene instanties bij de
beleidsbeslissingen zijn betrok
ken als thans het geval is", al
dus de fractie van de P.v.d.A. in
de pleitnota. Daarin wordt de
„verbrokkeling" bij het over
heidsapparaat bijzonder groot
genoemd.
„Allereerst is daar de eigen
verantwoordelijkheid van de ver
schillende bestuurslagen. Een
eigen verantwoordelijkheid die
soms ontaardt in eigenzinnig
heid". Geconstateerd wordt, dat
op rijksniveau' van een gecon
centreerde aanpak geen sprake
is.
„De voorgenomen insteling van
gemengde werkgroepen is eer
der een onderstreping van de
bestuurlijke verdeeldheid op het
gebied van de verkeersveiligheid
dan een werkelijke oplossing
van het probleem. De zo brood
nodige uniformiteit in het be
leid wordt niet bereikt door
touwtrekkende instanties om dé
tafel te zetten. Zij wordt slechts
bereikt door centralisatie en sa
menvoeging, aldus de opvatting
in de pleitnota.
In de pleitnota wordt aange
drongen op het verstrekken van
extra, doelgerichte financierings
middelen. „Dit dringt des temeer
wanneer van de lagere over
heidsorganen. verwacht kan wor
den, dat zij op slagvaardige wij
ze reageren op plotseling aan hét
licht tredende gebreken in de
veiligheid van hun wegen- en
stratenstelsel. De daar zo nood
zakelijke improvisatie zou maar
al te licht kunnen afstuiten op
de financiële tekorten, waarmee
met name de gemeenten te kam
pen hebben".
In de pleitnota van de P.v.d.A.-
frastie wordt er op gewezen, dat
onlangs bij het bureau verkeers
veiligheid van het departement
van verkeer en waterstaat één
functionaris is aangesteld, spe
ciaal belast met de inspectie van
rijkswegen op veiligheidsaspec
ten.
„Wanneer men hiermee verge
lijkt een apparaat als dat van
de arbeidsinspectie (487 man),
belast met de bestrijding van
436 dodelijke bedrijfsongevallen
per jaar (1966), dan komt de
veiligheidsinspectie van de weg
er wel erg bekaaid af", aldus de
pleitnota.
(ADVERTENTIE)
Cadeau per post:
Een platenbon is altijd raak l
v.a. 4,25