Ten volte tevreden GASVERWARMI1S nnnn OBS van Fa. STOFFELS-RISSEEUW - Noordstraat 74 Terneuzen - Tel. 2595 TERNEUZEN m ONDERHOUDSMONTEUR Scfiiphol's nieuwe entrepot geopend liSlfDTEf IN CC FUT 125 EfMCEfUTI» FIAT-AGENT Pagina 6 DE VRIJE ZEEUW Maandag-O/dinsdag-10 september 1968 METERFABRIEK Staatssecretaris Keyzer: „Schiphol biedt meeste faciliteiten' Vrachtauto bestuurder weggereden na dodelijk ongeval ...vreemd om 5e vrouw achterin de wagen bij de kinderen te hebben. Maar ja, dat kan bij een proefrit moeilijk anders. Zorba ook mee? Vooruit dan maar, alstie geen vieze poten beeft! De Fiat man naast u kijkt glimlachend even over zijn schouder of de veiligheidssloten van de achterportieren ingedrukt zijn. Waar zullen we heen rijden? Eenmaal huiten op de grote weg begint u aan de volgende vakantie te denken. Een fijne ruime wagen die 125. Slaapbanken met micro-afstelling. Een kaartleeslampje. Tja, niet zo ver schrikkelijk belangrijk natuurlijk, maar tochHet begint te motregenen. U zet de ruitewissers aan in de zelftimende stand. Handig. Elke 5 seconden schakelen ze zichzelf één keer aan; rustig is dat. Ramen maar even dicht. Dat kan, want de ventilatie is ook hij 'n volledig ge sloten 125 perfekt. „Harder pappie" U geeft gas. Ondanks de 5 passagiers accelereert de wagen fel. De sterke 1600 cc motor beschikt over een flinke krachtreserve. j Voor Ti er eigenlijk erg in hebt rijdt tl al 150. In de binnenspiegel ontmoet u de blik van uw vrouw. Ze fronst even, maar lacht. Uw jongste zit op z'n knieën voor de achterruit en trekt gekke snuiten naar de wagens die u inhaalt. De zon breekt door, glimt op het natte asfalt. Voor de terugweg kiest u de oude, secundaire weg buitenom door de polder. Langs het riet en de koeien en uw zondagse stekkie. Gek dat u daar nü zin in krijgt (Wordt vervolgd bij uw Fiat agent) v„„ri8599.- Zaamslagi Firma A. de Keijzer Zn Hulst 3 W. J. Block Terneuzen Autobedrijf A. de Keijzer Zn Verkeers slachtoffer Man lag dood langs spoorbaan Verkeersongeval KVP-jongeren minimumloon vanaf 21 jaar Bij ons montage-atelier van „Excelsior' stofzuigers kan een ■worden geplaatst. Onze gedachten gaan uit naar een vakman tussen 20 en 30 jaar, die met succes een L.T.S.-opleiding heeft door lopen en tevens de U.T.S. (bij voorkeur w.b.) heeft gevolgd. Ervaring bij een bedrijfstechnische dienst strekt tot aanbeveling doch Is niet ver eist. Persoonlijke of schriftelijke sollicitaties bij het Montage-atelier Meterfabriek, Industrieweg 17, Terneuzen. De staatssecretaris van verkeer en waterstaat, de heer M. J. Key zer, heeft vrijdagmiddag op Schiphol het nieuwe, uitgebreide entrepot-gebouw geopend, dat qua ruimte 10 maal zo groot is als het oorspronkelijke entrepot op het oude Schiphol. Buitenlandse bedrijven kunnen hier hun voor doorvoer bestemde goederen op slaan zonder er invoerrechten voor te moeten betalen. Hoe snel met de groei van de luchtvracht ook deze activiteit op Schiphol stijgt moge blijken uit het feit, dat het oorspronkelijke entrepot pas vier jaar geleden werd geopend. Op Schiphol wa ren toen slechts twee Amerikaan se ondernemingen gevestigd. Thans maken 36 firma's gebruik van de entrepot-ruimte. „Geen luchthaven in Europa biedt op dit front zoveel faci liteiten", aldus de staatssecre taris. „Nog meer dan voorheen kan Schiphol in Europa uit groeien tot een distributiecen trum van grote allure". De heer Keyzer memoreerde, dat op Schiphol vorig jaar 108.000 ton vracht is afgehandeld, waar mee onze nationale luchthaven na Dameshorloges. Precisie- kunst in de vorm van 'n sieraad. Vervaardigd door's werelds be- faamdste specialisten. Met garantie, gratis verzekering en onze vertrouwdeservice. Prijzen vanaf f 70.- AXELS ESTRAAT 46 TERNEUZEN II Londen, Parijs en Frankfort in Europa op de vierde plaats staat. Toch is het aandeel van het lucht transport in het totale vervoer relatief gering, omdat luchttrans port voorbehouden blijft aan hoogwaardige prdukten. Een küo luchtvracht heeft gemiddeld een waarde van circa 70 gulden, ter wijl de waarde van zeevrachtver- voer gemiddeld drie dubbeltjes per lrilo bedraagt. Prognoses geven volgens de staatssecretaris aan, dat het ver voer door de lucht bij de volgen de eeuwwisseling 100 maal zo om vangrijk zal zijn als thans. „De concurrentie ter zee behoeft zich daarover niet ongerust te maken: de te verwachten groei van de wereldhandel zorgt er voor dat alle soorten van vervoer 'n rede lijk aandeel krijgen in de steeds dikker wordende koek", aldus de heer Keyzer. Vóór de rede van de staatsse- l cretaris had mr. J. C. H. A. van Stapele, één der twee directeuren van de luchthaven, uiteengezet dat het entrepot vier jaar geleden werd opgericht ten gerieve van overzeese producenten, die in Europa een afzetgebied hebben, dat over verschillende landen is verspreid. Men biedt deze buiten landse maatschappijen met een entrepot de mogelijkheid de goe deren centraal op te slaan zon der daarvoor invoerrechten te be talen. De 16-jarige kinderverzorgster Hendrika Elisabeth van Latum uit Den Haag is zaterdagavond om het leven gekomen nadat die brom fiets van haar vader, bij wie zij achterop zat, oo de Grote Markt straat in Den Haag door een ach teropkomende vrachtauto werd aangereden. Doordat de linkerzijde van het bromfietsstuur een duw kreeg van de vrachtwagen, viel de vader van het slachtoffer naar rechts van de brommer en het meisje naar links. Zij kwam met haar hoofd onder de achterwielen van de wa°en terecht en werd op slag gedood. De chauffeur van de vrachtwa gen stapte na het ongeval uit, zag wat er gebeurd was, zei: „Ik zet mijn wagen even weg" en ver dween. De man is nog niet achter haald. Aanaezien het oo dat tijd stip vrij druk moet zijn geweest op de plaats van het ongeval, moet het, aldus de politie, door voorbij- "aneers ziin ongemerkt. Getuigen en iedereen die inlichtingen kan verstrekken wordt verzocht zich met de Haagse politie in verbin ding te «tellen. buifen 4 cilinder, 1608 cc, 99 pk, 160 km, 2 bovenliggende nokkenassen, acceleratie 0-80 km/u: 9,5' sec. 4 schijfremmen met rembekrachtiger, gesloten koelsysteem, zelfdenkende ventilator, geen smeerpunten, wisselstroomgenerator, 4 deurs, veiligheids-stuur, -interieur, en -carrosserie, continue regelbare heteluchtverwarming, laken bekleding, sim. leder bekleding f 8690,- PLEIN 2» TEL. ÉU153—468 v. MAELSTEDEWEG 4 - TEL 01140—2058 VERL. VAN STEENBERGENLAAN 25 TEL. 01150—4664 In het ziekenhuis „De Lichten berg" in Amersfoort is de 47-jarige mejuffrouw C. E. Springer uit Voorthuizen zondagnacht over leden. Mejuffrouw Springer werd zaterdagavond ernstig gewond, toen ze op een gevaarlijke vijf sprong in haar woonplaats werd aangereden door een personen auto. Langs d« spoorbaan bij de Delfhavense Séhie bij Rotterdam is zaterdagavond omstreeks 11 uur de 55-jarige J. G. van Wijk dood aangetroffen. De man had geen vaste woon- of verblijf plaats en was zonder beroep. Over de doodsoorzaak tast me. nog in het duister omdat de man niet door een passerende trein is aangereden, In de gemeente Papendrecht is zaterdagmiddag om twaalf uur op de kruising VeerwegBurgemees ter Keizerweg een personenauto in de rechterzijkant gegrepen door een autobus. De bestuurder van de personenauto, de 32-jarige A. W. van Die uit Etten, was op slag dood. Het ongeval gebeurde doordat de personenauto geen voorrang verleende voor de op de voorraugsweg rijdende autobus. De centrale jongeren groep van de k.v.p.j.g. heeft na zaterdag in Utrecht te hebben vergaderd, me degedeeld van mening te zijn dat de jaarlijkse verhoging van het minimumloon voor vrouwen en mannen gekoppeld dient te wordan aan de gemiddelde jaarlijkse loons verhoging en niet aan een ge mengde index van loon- en prijs stijgingen. Verder zou er een over gangsregeling (van drie jaar?) moeten worden geschapen voor die bedrijfstakken, waar een onmid dellijke verplichte invoering van deze minimumloonregeling tot ernstige financiële problemen of tot ontslag van werknemers zou (kunnen) leiden. De centrale jon geren groep vindt dat de leeftijds grens van het minimumloon dient te worden gesteld op 21 jaar in plaats van op 25 jaar en voorts dat de verplichte minimale vakan- tiebijslag 600 per jaar dient te bedragen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 6