Jubileumvergadering van
de Z.L.M. te Goes
JUWELENROOF
mm
MINISTER LARDINOIS
BESPRAK LANDBOUWPROBLEMEN
Fusie met Brabantse maatschappij
Van 250.000 tot 400.000
per gebeurtenis
HAM-
JAPPH4
mOILET
RAPIER
ICIFERS
CAMPING pi
SHUTTELSfl
Verhoging minimumbedrag
W. A.-verzekering
motorvoertuigen
helma pit
het 6aat niet
om dubbeltjes
3t GULDEN
"BNMBER
SPERZIE
BONEN
SOEP
BUILTJES*1
afwas
mWBL
Stennis hi
[óac. hermans
HET GAAT OM
1 MUSKAAT
SIROOP
TOMATEN
PUREE
ANANAS
LUIERS ëW
vOORWUCAMPMSj
BLIKOPENER!
ROOSENDAAL.
Pagina 2
Vrije markt
voor aardappelen
Cultuurgrond
Schaalvergroting
Integratie met
Brabantse
maatschappij
Ruimtelijke
ordening
Herstel
Produktiviteit
Fiscus
De nieuwe
bedragen
Waarborgfonds
Hogere premies
Indonesië beperkt
invoer van
niet-essentiële
goederen
Duitse betogers
mochten niet bij
Russisch
oorlogsmonument
PER WEEK
ZOVEEL SCHEELT HET I
EUC GEZIN INI
UJaai- koöpb 11:
literblik malse
grobe SOgrcwnsbue
NOOT
grote o,6 liberfk
LIMONADE
ZAK3E A.U.P
'WAAR BETAALTU
blikjes
'Italiaan1
pondspak
oudhollandse,!
i SPECULAAS
altüd indepr
literblik boordevol
3uuld wiet j«#t
gevu
STUKDES
liberWacon
HANDZAJCKT'
dubbel pak
iometer i
LJL rollen
pakken
5oogrciwi5blik
MARGARINE
i-KURKETREKKERI
hak de knoop poor
doe als duizenden i
huisvrouwen l
aft* nOlUHOCCut]
BEW3EN OP ZOOM
AAADE-STEENBS&EN
middelburg»
vll&eingen-gogs
terneuzen - ax6l
sn nu ook in
Grondverschuiving
in Brazilië
DE VRIJE ZEEUW
Woensdag 19 jirnl 1968
In de buitengewone algemene
vergadering die de Z.L.M. maan
dagmiddag te Goes heeft ge
houden, in verband met de vie
ring van het 125-jarig bestaan
heeft de minister van landbouw,
ir. Lardinois, een rede uitge
sproken, waarin hij een en an
der meedeelde over de perspec
tieven voor akkerbouw en fruit
teelt. De eerste ervaringen met
het gemeenschappelijk graan-
prijsbeleid in de E.E.G. zijn vol
gens de bewindsman niet tegen
gevallen.
Hoewel het overschot aan
zachte tarwe in de gemeenschap
-groter was dan ooit, was bij ons
de prijsvorming niet onbevre
digend, terwijl inlevering van
tarwe tot nu toe niet voorkwam.
Dat hebben we aan de gunstige
ligging van ons land te danken,
aldus de minister. De gerstprijs
kwam dicht bij de richtprijs het
geen in jaren niet was gebeurd.
De suikerregeling kan de telers
in de van nature voor de suiker
biet geschikte gebieden verleiden
deze teelt uit te breiden, maar
'het zou te betreuren zün als dat
gebeurde. We moeten de suiker
biet als pijler voor onze akker
bouw behouden, maar daarvoor
is enige zelfbeheersing nodig bij
het bepalen va de produktie-
omvang.
Het consumptieaardappelbeleid
in de E.E.G. zal naar 's ministers
oordeel vooral op een vrije
markt met gelijke concurrentie
voorwaarden gericht moeten zijn.
Misschien kan over een kwali
teitsregeling gediscussieerd wor
den, maar voor marktinterven-
tie leent de consumptieaardappel
zich niet. De voor de telers zo
onbevredigende gang van zaken
in dit jaar had sprekers mening
hierover eerder bevestigd dan
gewijzigd.
Voor de fruitteelt en vooral
voor de appelteelt ziet het er
gezien de grote produktie-uit-
breiding in verschillende landen
niet rooskleurig uit. Slechts
krachtige fruitteeltbedrijven op
goede vestigingsplaatsen zullen
een redelijk inkomen kunnen
verschaffen. Zeeland met 14 pro
cent van de Nederlandse fruit
teelt behoort tot die goede ves
tigingsplaatsen.
Dank zij de E.E.G.-interventie
regeling voor fruit is de appel
telers -bespaard gebleven wat de
aardappeltelers zo sterk moeten
voelen. Gebleken is ook dat de
marktorganisatie van het cen
traal bureau van de tuinbouw
veilingen in het samenspel met
de E.E.G.-regeling een belang
rijke funktie heeft.
Voor het komende oogstjaar
zullen enkele correcties moeten
komen, maar het stelsel moet
volgens de minister blijven.
Hij zei dat op 40 procent van
de Zeeuwse cultuurgrond (60.000
ha) ruilverkaveling of herver
kaveling is afgesloten. Buiten
Zeeland is dat nog geen 8 pet.
De minister beschouwde Zee
land dan ook als een proeftuin
voor de cultuurtechniek in
Nederland. Hoe langer hoe meer
wordt de agrarische structuur
verbetering gecombineerd met
niet-agrarische voorzieningen.
De ruilverkaveling De Poel-
Heinkenszand op Zuid-Beveland
waar gronden beschikbaar komen
voor de aanleg van rijksweg 58
en voor provinciale wegen, is
daar een voorbeeld van. De ruil
verkaveling is een modern in
strument in handen van be
stuursorganen, ook in provin
ciaal verband, aldus de minister.
Ter geruststelling van Z.L.M.-
leden die daar tijdens het afge
lopen winterseizoen in hun
plaatselijke afdelingen over dis
cussieerden, herinnerde de mi
nister er nog eens aan, dat naar
het oordeel van de regering het
landschap zal moeten meegroeien
in de totale schaalvergroting.
Tot het structuurbeleid beho
ren ook onderwijs, onderzoek en
voorlichting. De minister vroeg
er de aandacht voor, dat het on
derwijs van nu mensen opleidt
die tussen 1980 en 2015 boer zul
len zijn. Men zal ze moeten op
leiden voor een verschiet dat nog
hogere eisen stelt aan onderne
merschap, inzicht en kennis dan
nu al het geval is. Gok voorlich
ting bij beroeps- en opleidings
keuze achtte de minister van
belang. Verkeerde keuze be
tekent in de nabije toekomst
verscherping van de problemen
en persoonlijke teleurstelling.
Structuurbeleid lost niet alle
problemen op. De prijs blijft een
'belangrijke oriënterende factor,
aldus de minister. Als men een
bij de afzetmogelijkheden pas
send prijsniveau met behulp van
subsidies in feite verhoogt, be-
voïdert men het instandhouden
van produkties die geen perspec
tief bieden.
Ontwikkeling van industrie in
Zeeland zal volgens de minister
extra mogelijkheden bieden aan
de agrarische bevolking. Zowel
aan hen die in land- en tuin
bouw willen blijven als aan hen
die elders emplooi willen vinden.
Tijdens deze bijeenkomst bood
de jubilerende organisatie aan
de provincie Zeeland, vertegen
woordigd door de commissaris
der koningin mr, J. van Aartsen,
een geschenk aan voor de tuin
van het provinciehuis in Middel
burg, bestaande uit een zonne
wijzer en twee tuinvazen.
De voorzitter van de Z.L.M.,
ir. J. Prins, had de vergadering
geopend met een uitvoerige rede,
waarin hij verleden, heden en
toekomst belichtte.
Verheugd toonde ir. Prins zich
o.m. over het initiatief dat zal
leiden tot samengaan van de
veilingen in midden-Zeeland.
Ook de binnenkort te ver
wachten integratie met de Noord
brabantse landbouwmaatschappij
stemde de voorzitter tot blijd
schap. Hij wees er in dit verhand
op, dat de Z.L.M. deze week
naar alle waarschijnlijkheid het
laatste jubileum viert.
Ir. Prins herinnerde aan de
twijfel die in landbouwkringen
te beluisteren valt over de ruim
telijke ordening, zoals die de
laatste jaren wordt uitgevoerd.
Hij haalde daarbij een verzuch
ting aan uit 1821, die heden ten
dage nog van kracht blijkt: „Wat
onze voorspoed in de weg staat,
wordt beschouwd als een zegen
voor het algemeen."
Tussen de handel en de land
bouw lag in vorige eeuwen reeds
een duidelijke schakel. Tussen
de chemische bedrijven van
thans en de landbouw is even
eens een afhankelijkheid te con
stateren, die echter niet geogra
fisch gebonden is.
Na de crisis van de dertiger
jaren en na de oorlog brak een
periode aan van herstel en ver
nieuwing, die zou leiden tot het
beeld van de landbouw van van
daag, een fabriek in de open
lucht en een reorganisatie door
de verkavelingsplannen. De ver
vanging van arbeid door kapi
taal heeft een probleem gescha
pen dat op de dag van heden
nog niet is opgelost.
Over de stijging van de pro
duktiviteit merkte ir. Prins op,
dat deze vastloopt. „Het is, als
ik me niet vergis, dicht bij een
hoogtepunt", constateerde hij.
Het vraagstuk van de schaal
vergroting aanroerende besprak
ir. Prins de remedie van dr,
Mansholt, „dien bar straffen dok
ter", wiens verklaringen over de
noodzaak mammoetbedrijven te
stichten, onrust in de agrarische
wereld heeft verwekt.
„Dr. Mansholt heeft als ortho
pedist zijn patiënt door middel
van een E.E.G.-markt- en prijs
beleid een paar wankele benen
gegeven en nu probeert hij hem
ook een nieuw hart in te plan
ten. De benen zijn nog niet uit
het gips, het hart heeft het ritme
nog niet, gevonden en de hart
operatie is niet te betalen. De
patiënt heeft er meer behoefte
aan, dat de benen het weer gaan
doen. Een stimulerende injectie,
een versterkende pil dat zou
de patiënt goed doen, zeker na
de inzinking die hij net heeft
moeten doorstaan", zo zei ir.
Prins.
Naar de mening van ir. Prins
is er in de magere periode van
1960, toen de E.E.G.-concurren-
tiestrijd al voor de deur stond,
in financieel-economisch opzicht
FRANKRIJK: De grote val van
de prijzen voor aardappelen in
Pont l'Abbe (Bretagne) heeft
vele boeren doen besluiten hun
oogsten op de belt te doen belan
den liever, dan ze met verlies
op de markt te brengen. Tonnen
kostelijk voedsel liggen nu op
hoge bergen te verrotten.
mm
geen basis gelegd voor de perio
de waar wij nu in zitten.
Belangrijke problemen dienen
zich aan. „De werkelijkheid van
vandaag is op korte termijn ge
zien een slag zoals de aardappel
telers te verwerken kregen; op
middelbare termijn vraagt de
situatie in de fruitteelt de aan
dacht en op lange termijn wach
ten de problemen rond de struc
turele aanpassing."
Ir. Prins maakte kritische kant
tekeningen bij het beleid in E.E.
G.-verband, waarbij de ene part
ner krijgt wat de andere onthou
den wordt en gewaagde van het
frappante verschil in faciliteiten
tussen de Nederlandse en de
Belgische boer.
De belastingfaciliteitcn zijn in
België dermate groot, dat de
eigenaar van een bedrijf van 40
hectare in België per jaar, in
vergelijking met zijn Nederland
se collega, 9000 minder aan de
fiscus behoeft af te dragen.
Bij betere bedrijfsresultaten
bij grotere bedrijven neemt dit
verschil toe ten gunste van de
Belgische agrariër. „En juist in
deze groep zit onze concurren
tie", constateerde ir. Prins. De
Z.L.M.-voorzitter besloot zijn
rede met een aansporing tot
paraatheid en zelfwerkzaamheid
bij de leden, die hij samenge
vat vond op een muntstuk uit
1591, dat de spreuk draagt:
„Waakt, gij die op God ver
trouwt".
Met ingang van 1 juli 1968
wordt het minimum bedrag waar
voor de w.a.-verzekering voor
een motorvoertuig moet zijn ge
sloten, verhoogd. Voor motor
voertuigen zonder kenteken
(bromfietsen, landbouwtrekkers
e.d.) gaat de verhoging in op 1
maart 1969.
De wet aansprakelijkheidsver
zekering motorrijtuigen heeft tot
doel te waarborgen, dat verkeers
slachtoffers de schade vergoed
krijgen, die hun door een motor
voertuig van een ander is toege
bracht. De enkele jaren geleden
vastgestelde minimumbedragen,
waarvoor de verzekering moet
worden gesloten, lagen toen ruim
boven het peil van de vergoedin
gen die ook bij vrij omvangrijke
schade plachten te worden toege
wezen. De dekking moet immers
voldoende ruim zijn. In het laat
ste jaar blijkt dat het niveau van
toegekende schadevergoedingen
omhooggaat.
De som, waarvoor de w.a.-ver
zekering ingevolge de nieuwe al-
gemenè maatregel van bestuur
tenminste moet worden gesloten,
bedraagt onder de nieuwe rege
ling:
ƒ400.000 (thans ƒ250.000) per
motorvoertuig en per gebeur
tenis;
ƒ75.000 (thans ƒ50.000) per te
vervoeren persoon voor mo
torvoertuigen, ingericht voor
het vervoer van meer dan
acht personen, met een maxi
mum van 1.500.000 (thans
1.000.000') per gebeurtenis;
--15.000 (thans 10.000) voor
schade aan goederen van rei
zigers, voor autobussen e.d.
(motorvoertuigen gebruikt
krachtens een vergunning als
bedoeld in art. 4 van de wet
autovervoer personen).
os
door B. J. WITHUIS
45. De motor schoot de auto
voorbij. Pit had het nummer in z'n
geheugen geprent. Enkele honder
den meters verder was een pomp
station. Pit rende en vloog naar
naar binnen. Hij gaf nauwelijks
uitleg, greep de telefoon en draai
de Amsterdam.
„Ja, Pit h>'er", toen Jackie aan
de lijn kwam.
„Lieve help, leef je nog?"
„Ja luister. Ik ben op weg naar
Amsterdam. Van Schoonhoven uit
vermoed ik. Ik ben hierHij
keek de bediende van het laadsta-
tion aan, die hem prompt inlicht
te. Intelligente jongen dacht Pit.
Ik ben hier op 22 kilometer van
Amsterdam, hoofdiweg naar Den
Haag. Laat een Amerikaanse wa
gen nummer VL 83.74 aanhouden,
die hier juist is gepasseerd. Ik zit
er met een motor achteraan".
„Ja, bedankt en veel geluk".
Hij graaide in z'n achterzakje,
vond een briefje van tien en smeet
het op de tafel. De jongen, die ver
moedelijk had begrepen waar het
om draaide schreeuwde hem nog
na: „De benzine en de olie zijn in
orde meneer". Pit zwaaide een be
dankje.
Hij draaide de gashandle weer
geheel open. Een minuut of vier
op volle toeren, toen kwam de
auto weer in zicht. Plotseling werd
de detective verrast. De achter
volgde sloeg 'n zijweg in, verhoog
de de snelheid en koerste, zoals
Pit na enkele minuten vermoedde,
richting Haarlem. Zou Jackie wel
alle posten hebben gealarmeerd
vroeg Pit zich af. Hij vond het
lang duren. Ergens had al een te
ken van actie te bespeuren moeten
zijn geweest. De inspecteur kon
hem niet verkeerd hebben begre
pen, maar
Opnieuw sloeg de auto een zij
weg in. Ditmaal aarzelde Pit en
minderde vaart. De achtervolging
zou nu zeker de aandacht van de
bestuurder moeten trekken veron
derstelde hij. Hij reed de zijweg
voorbij en stopte. Eerst een siga
ret. De detectieve zoog de rook
diep in zijn longen. Hij rilde, door
en door koud en vermoeid. De
zon brandde weldadig op hem
neer.
Hij keek op z'n horloge. Waar ter
wereld ging die wagen heen? Zou
de man vermoeden te worden ge
volgd? Dan leek het min of meer
onmogelijk dat hij nog veel verder
reed. Nee, dacht Pit. Hij moest een
ander doel hebben. Maar wat? Nog
een onderkomen? Een andere vil
la? Het wordt de detective te on
waarschijnlijk. Dergelijke organi
saties in het brave Nederland wa
ren vrijwel ondenkbaar. Pit haalde
de schouders op. Hij startte de mo
tor en reed terug, de zijweg in. Hij
hield de snelheid rondom de veer
tig kilometer. Hij keek scherp uit,
maar het polderland liet weinig
raflen. Een minuut of acht slinger
de de weg zich voort door het zo
echt Hollandse landschap. Pit
voelde de vermoeidheid wegtrek
ken. De zonnewarmte drong door
z'n kleren. Hij passeerde enkele
boerderijen, en
Óp dat ogenblik flitste het door
de detective heen waar de achter
volgde op koerste. Natuurlijk reed
dde vent naar de plassen. Slimme
vogel. Het was eenvoudiger dan'
een bootje te huren, de wagen ach
ter te laten en ergens aan land te1
stappen? Hij gaf meteen vol gas.
Van de wagen was geen spoor
meer te bekennen. De bebouwing
werd dichter. Pit besloot op goed
geluk naar het dichtstbijzijnde bo-
tenverhuurhuis te rijden. In enkele
minuten bereikte hij dat voorlopige
doel. Het was er stil. In de gelag
kamer was een jonge vrouw aan
het schoonmaken. „Natuurlijk",
glimlachte Pit, „Hollandse vrou
wen maken altijd schoon als er
niemand is om het vuil te maken".
„En meneer?"
„Een kopje koffie alstublieft.
En verhuurt u ook motorboten?"
„Jawel meneer, maar u hebt
pech. We hebben drie motorboten.
Met de ene is m'n man weg, de
andere is in reparatie en de derde
is nog geen vijf minuten geleden
verhuurd".
„Net verhuurd zegt U?" reageer
de Pit, klaarwakker. „Neemt u me
mijn nieuwsgierigheid niet kwa
lijk. Maar is die huurder met een
auto gekomen?"
„Nu u het vraagteigenlijk
weet ik het niet. Maar er komen
nogal veel automobilisten hier.
Misschien heeft hij de wagen hier
achter geparkeerd. Is het een ken
nis van U?"
„Misschien", zei Pit.
Hij liep met die vrouw mee ron
dom het huis en zag de slee. Het
nummer klopte.
„Mijn naam is Pit", stelde hij
zich toen voor. „Van Pit's Detec
tive Bureau uit Amsterdam".
„Hebt u ook een juffrouw in
dienst?"
„Ja, hoe komt u daar zo bij?"
vroeg Pit verrast.
„Er zijn extra-politieberichten
geweest. Zo tegen kwart voor ne
gen, op de radio. Kan ik u mis
schien ^jielpen?"
„Zeker", zei Pit, die deze on
verwachte mededeling met beide
handen aangreep.
(Wordt vervolgd-)
Met ingang van 1 juli worden
ook de z.g. franchise-bepalingen
veranderd. Verzekeringsmaat
schappijen mogen een beding in
de polis opnemen maar dat
doen zij zelden of niet waar
door zij niet aansprakelijk zijn
voor schaden beneden een be
paald bedrag. Dit beding zouden
zij ook tegenover benadeelden
kunnen inroepen. Het bedoelde
bedrag wordt ƒ100 (thans ƒ50).
Het waarborgfonds motorver-
keer is voortaan slechts aanspra
kelijk voor schaden, die 100
(thans 50) te boven gaan, wan
neer de schadeplichtige is vrijge
steld van de verzekeringsplicht.
In alle andere gevallen wordt dit
bedrag voor het waarborgfonds
vastgesteld op 150 (thans 100).
Zoals bekend kan het waar
borgfonds motorverkeer eerst
worden aangesproken, wanneer
de andere mogelijkheden tot ver
haal van de schade zijn uitgeput.
De premies voor de w.a.-ver-
zekering moeten aan de gewij
zigde omstandigheden worden
aangepast. Zo zullen voor auto's
de basis-premies met ƒ20,per
jaar omhoog gaan; voor brom
fietsen met ƒ3,— per jaar; voor
landbouwtraktoren met 5,
per jaar en voor motoren en scoo
ters met 8,per jaar. Op deze
premies worden de gebruikelijke
kortingen zoals voor beperkt ge
bruik, no claim e.d. toegepast.
Wat de gekentekende motorrij
tuigen betreft worden de premie
verhogingen voor nieuwe ver
zekeringen per 1 juli a.s. van
kracht. Voor bestaande verzeke
ringen vindt premie-aanpassing
plaats per eerste premieverval
dag na 30 juni 1968.
Voor bromfietsen wordt de
premie-verhoging van kracht bij
ingang van het nieuwe verzeke
ringsjaar op 1 maart 1969.
De nieuwe minister van han
del van Indonesië, dr. Sumitro,
heeft een reeks maatregelen be
kendgemaakt, die bedoeld zijn
om de invoer van niet-essen
tiële goederen te beperken. On
der meer worden de voorrechten
die de strijdkrachten op het ge
bied van de invoer hadden, af
geschaft. De maatregelen werden
nog vóór de eerste bijeenkomst
van het nieuwe ontwikkelings
kabinet bekendgemaakt, dat tien
dagen geleden door president
Soeharto is benoemd.
Dr. Sumitro is een omstreden
econoom, die in de jaren vijftig
naam heeft gemaakt als minis
ter van financiën, maar in 1956
in ongenade viel, nadat hij had
deelgenomen aan de Sumatraan-
sè opstand tegen de centrale
regering. Hij heeft verklaard dat
de rechten die de strijdkrachten
hadden op het gebied van rech
tenvrije invoer voor welzijns
zorgdoeleinden, dikwijls zijn mis
bruikt.
Een andere maatregel is dat
importeurs de invoerrechten
vooraf moeten betalen, als ze
kredietbrieven opnemen voor de
aankoop van goederen in het
buitenland. Deze maatregel is
bedoeld om een eind te maken
aan het verschijnsel, dat hande
laren meer en andere goederen
invoeren dan waarvoor ze ver
gunning hebben. De nieuwe
maatregelen gelden niet voor
katoen, rijst en andere belang
rijke produkten.
Russische soldaten hebben
maandag met de bajonet op het
geweer een 50-tal anti-commu
nistische betogers belet het Rus
sische oorlogsmonument in de
Britse sektor van West-Berlijn te
naderen.
De betogers, onder wie leden
van de studentenorganisatie van
de uiterst rechtse nationaal-
democratische partij, protesteer
den tegen stappen tot erkenning
van Oost-Duitsland en het op
geven van de voormalige Duitse
gebieden in Oost-Europa. Voorts
riepen zij de arbeiders, die her
stelwerkzaamheden aan de dicht
bij het monument gelegen muur
uitvoerden, op, het werk neer te
leggen.
Pogingen om in discussie te
treden met de Oostduitse arbei
ders werden verhinderd door
acht Russische bewakers van het
oorlogsmonument, die de be-
togèrs de doorgang ontzegden.
Deze gingen daarna zonder ver
dere incidenten uiteen.
ir £Ty
isims-pmmk
vSikvcoz.
,HEE( PQNO
^GECONCENTREERDE
prlMm
..DUTCH SELLS
Als gevolg van een grond ver-.-,
schuiving zjjn in een armenwijk
van de Braziliaanse stad Salva
dor minstens 20 mensen om het
leven gekomen.