Jubileumvergadering van de Z.L.M. te Goes JUWELENROOF mm MINISTER LARDINOIS BESPRAK LANDBOUWPROBLEMEN Fusie met Brabantse maatschappij Van 250.000 tot 400.000 per gebeurtenis HAM- JAPPH4 mOILET RAPIER ICIFERS CAMPING pi SHUTTELSfl Verhoging minimumbedrag W. A.-verzekering motorvoertuigen helma pit het 6aat niet om dubbeltjes 3t GULDEN "BNMBER SPERZIE BONEN SOEP BUILTJES*1 afwas mWBL Stennis hi [óac. hermans HET GAAT OM 1 MUSKAAT SIROOP TOMATEN PUREE ANANAS LUIERS ëW vOORWUCAMPMSj BLIKOPENER! ROOSENDAAL. Pagina 2 Vrije markt voor aardappelen Cultuurgrond Schaalvergroting Integratie met Brabantse maatschappij Ruimtelijke ordening Herstel Produktiviteit Fiscus De nieuwe bedragen Waarborgfonds Hogere premies Indonesië beperkt invoer van niet-essentiële goederen Duitse betogers mochten niet bij Russisch oorlogsmonument PER WEEK ZOVEEL SCHEELT HET I EUC GEZIN INI UJaai- koöpb 11: literblik malse grobe SOgrcwnsbue NOOT grote o,6 liberfk LIMONADE ZAK3E A.U.P 'WAAR BETAALTU blikjes 'Italiaan1 pondspak oudhollandse,! i SPECULAAS altüd indepr literblik boordevol 3uuld wiet j«#t gevu STUKDES liberWacon HANDZAJCKT' dubbel pak iometer i LJL rollen pakken 5oogrciwi5blik MARGARINE i-KURKETREKKERI hak de knoop poor doe als duizenden i huisvrouwen l aft* nOlUHOCCut] BEW3EN OP ZOOM AAADE-STEENBS&EN middelburg» vll&eingen-gogs terneuzen - ax6l sn nu ook in Grondverschuiving in Brazilië DE VRIJE ZEEUW Woensdag 19 jirnl 1968 In de buitengewone algemene vergadering die de Z.L.M. maan dagmiddag te Goes heeft ge houden, in verband met de vie ring van het 125-jarig bestaan heeft de minister van landbouw, ir. Lardinois, een rede uitge sproken, waarin hij een en an der meedeelde over de perspec tieven voor akkerbouw en fruit teelt. De eerste ervaringen met het gemeenschappelijk graan- prijsbeleid in de E.E.G. zijn vol gens de bewindsman niet tegen gevallen. Hoewel het overschot aan zachte tarwe in de gemeenschap -groter was dan ooit, was bij ons de prijsvorming niet onbevre digend, terwijl inlevering van tarwe tot nu toe niet voorkwam. Dat hebben we aan de gunstige ligging van ons land te danken, aldus de minister. De gerstprijs kwam dicht bij de richtprijs het geen in jaren niet was gebeurd. De suikerregeling kan de telers in de van nature voor de suiker biet geschikte gebieden verleiden deze teelt uit te breiden, maar 'het zou te betreuren zün als dat gebeurde. We moeten de suiker biet als pijler voor onze akker bouw behouden, maar daarvoor is enige zelfbeheersing nodig bij het bepalen va de produktie- omvang. Het consumptieaardappelbeleid in de E.E.G. zal naar 's ministers oordeel vooral op een vrije markt met gelijke concurrentie voorwaarden gericht moeten zijn. Misschien kan over een kwali teitsregeling gediscussieerd wor den, maar voor marktinterven- tie leent de consumptieaardappel zich niet. De voor de telers zo onbevredigende gang van zaken in dit jaar had sprekers mening hierover eerder bevestigd dan gewijzigd. Voor de fruitteelt en vooral voor de appelteelt ziet het er gezien de grote produktie-uit- breiding in verschillende landen niet rooskleurig uit. Slechts krachtige fruitteeltbedrijven op goede vestigingsplaatsen zullen een redelijk inkomen kunnen verschaffen. Zeeland met 14 pro cent van de Nederlandse fruit teelt behoort tot die goede ves tigingsplaatsen. Dank zij de E.E.G.-interventie regeling voor fruit is de appel telers -bespaard gebleven wat de aardappeltelers zo sterk moeten voelen. Gebleken is ook dat de marktorganisatie van het cen traal bureau van de tuinbouw veilingen in het samenspel met de E.E.G.-regeling een belang rijke funktie heeft. Voor het komende oogstjaar zullen enkele correcties moeten komen, maar het stelsel moet volgens de minister blijven. Hij zei dat op 40 procent van de Zeeuwse cultuurgrond (60.000 ha) ruilverkaveling of herver kaveling is afgesloten. Buiten Zeeland is dat nog geen 8 pet. De minister beschouwde Zee land dan ook als een proeftuin voor de cultuurtechniek in Nederland. Hoe langer hoe meer wordt de agrarische structuur verbetering gecombineerd met niet-agrarische voorzieningen. De ruilverkaveling De Poel- Heinkenszand op Zuid-Beveland waar gronden beschikbaar komen voor de aanleg van rijksweg 58 en voor provinciale wegen, is daar een voorbeeld van. De ruil verkaveling is een modern in strument in handen van be stuursorganen, ook in provin ciaal verband, aldus de minister. Ter geruststelling van Z.L.M.- leden die daar tijdens het afge lopen winterseizoen in hun plaatselijke afdelingen over dis cussieerden, herinnerde de mi nister er nog eens aan, dat naar het oordeel van de regering het landschap zal moeten meegroeien in de totale schaalvergroting. Tot het structuurbeleid beho ren ook onderwijs, onderzoek en voorlichting. De minister vroeg er de aandacht voor, dat het on derwijs van nu mensen opleidt die tussen 1980 en 2015 boer zul len zijn. Men zal ze moeten op leiden voor een verschiet dat nog hogere eisen stelt aan onderne merschap, inzicht en kennis dan nu al het geval is. Gok voorlich ting bij beroeps- en opleidings keuze achtte de minister van belang. Verkeerde keuze be tekent in de nabije toekomst verscherping van de problemen en persoonlijke teleurstelling. Structuurbeleid lost niet alle problemen op. De prijs blijft een 'belangrijke oriënterende factor, aldus de minister. Als men een bij de afzetmogelijkheden pas send prijsniveau met behulp van subsidies in feite verhoogt, be- voïdert men het instandhouden van produkties die geen perspec tief bieden. Ontwikkeling van industrie in Zeeland zal volgens de minister extra mogelijkheden bieden aan de agrarische bevolking. Zowel aan hen die in land- en tuin bouw willen blijven als aan hen die elders emplooi willen vinden. Tijdens deze bijeenkomst bood de jubilerende organisatie aan de provincie Zeeland, vertegen woordigd door de commissaris der koningin mr, J. van Aartsen, een geschenk aan voor de tuin van het provinciehuis in Middel burg, bestaande uit een zonne wijzer en twee tuinvazen. De voorzitter van de Z.L.M., ir. J. Prins, had de vergadering geopend met een uitvoerige rede, waarin hij verleden, heden en toekomst belichtte. Verheugd toonde ir. Prins zich o.m. over het initiatief dat zal leiden tot samengaan van de veilingen in midden-Zeeland. Ook de binnenkort te ver wachten integratie met de Noord brabantse landbouwmaatschappij stemde de voorzitter tot blijd schap. Hij wees er in dit verhand op, dat de Z.L.M. deze week naar alle waarschijnlijkheid het laatste jubileum viert. Ir. Prins herinnerde aan de twijfel die in landbouwkringen te beluisteren valt over de ruim telijke ordening, zoals die de laatste jaren wordt uitgevoerd. Hij haalde daarbij een verzuch ting aan uit 1821, die heden ten dage nog van kracht blijkt: „Wat onze voorspoed in de weg staat, wordt beschouwd als een zegen voor het algemeen." Tussen de handel en de land bouw lag in vorige eeuwen reeds een duidelijke schakel. Tussen de chemische bedrijven van thans en de landbouw is even eens een afhankelijkheid te con stateren, die echter niet geogra fisch gebonden is. Na de crisis van de dertiger jaren en na de oorlog brak een periode aan van herstel en ver nieuwing, die zou leiden tot het beeld van de landbouw van van daag, een fabriek in de open lucht en een reorganisatie door de verkavelingsplannen. De ver vanging van arbeid door kapi taal heeft een probleem gescha pen dat op de dag van heden nog niet is opgelost. Over de stijging van de pro duktiviteit merkte ir. Prins op, dat deze vastloopt. „Het is, als ik me niet vergis, dicht bij een hoogtepunt", constateerde hij. Het vraagstuk van de schaal vergroting aanroerende besprak ir. Prins de remedie van dr, Mansholt, „dien bar straffen dok ter", wiens verklaringen over de noodzaak mammoetbedrijven te stichten, onrust in de agrarische wereld heeft verwekt. „Dr. Mansholt heeft als ortho pedist zijn patiënt door middel van een E.E.G.-markt- en prijs beleid een paar wankele benen gegeven en nu probeert hij hem ook een nieuw hart in te plan ten. De benen zijn nog niet uit het gips, het hart heeft het ritme nog niet, gevonden en de hart operatie is niet te betalen. De patiënt heeft er meer behoefte aan, dat de benen het weer gaan doen. Een stimulerende injectie, een versterkende pil dat zou de patiënt goed doen, zeker na de inzinking die hij net heeft moeten doorstaan", zo zei ir. Prins. Naar de mening van ir. Prins is er in de magere periode van 1960, toen de E.E.G.-concurren- tiestrijd al voor de deur stond, in financieel-economisch opzicht FRANKRIJK: De grote val van de prijzen voor aardappelen in Pont l'Abbe (Bretagne) heeft vele boeren doen besluiten hun oogsten op de belt te doen belan den liever, dan ze met verlies op de markt te brengen. Tonnen kostelijk voedsel liggen nu op hoge bergen te verrotten. mm geen basis gelegd voor de perio de waar wij nu in zitten. Belangrijke problemen dienen zich aan. „De werkelijkheid van vandaag is op korte termijn ge zien een slag zoals de aardappel telers te verwerken kregen; op middelbare termijn vraagt de situatie in de fruitteelt de aan dacht en op lange termijn wach ten de problemen rond de struc turele aanpassing." Ir. Prins maakte kritische kant tekeningen bij het beleid in E.E. G.-verband, waarbij de ene part ner krijgt wat de andere onthou den wordt en gewaagde van het frappante verschil in faciliteiten tussen de Nederlandse en de Belgische boer. De belastingfaciliteitcn zijn in België dermate groot, dat de eigenaar van een bedrijf van 40 hectare in België per jaar, in vergelijking met zijn Nederland se collega, 9000 minder aan de fiscus behoeft af te dragen. Bij betere bedrijfsresultaten bij grotere bedrijven neemt dit verschil toe ten gunste van de Belgische agrariër. „En juist in deze groep zit onze concurren tie", constateerde ir. Prins. De Z.L.M.-voorzitter besloot zijn rede met een aansporing tot paraatheid en zelfwerkzaamheid bij de leden, die hij samenge vat vond op een muntstuk uit 1591, dat de spreuk draagt: „Waakt, gij die op God ver trouwt". Met ingang van 1 juli 1968 wordt het minimum bedrag waar voor de w.a.-verzekering voor een motorvoertuig moet zijn ge sloten, verhoogd. Voor motor voertuigen zonder kenteken (bromfietsen, landbouwtrekkers e.d.) gaat de verhoging in op 1 maart 1969. De wet aansprakelijkheidsver zekering motorrijtuigen heeft tot doel te waarborgen, dat verkeers slachtoffers de schade vergoed krijgen, die hun door een motor voertuig van een ander is toege bracht. De enkele jaren geleden vastgestelde minimumbedragen, waarvoor de verzekering moet worden gesloten, lagen toen ruim boven het peil van de vergoedin gen die ook bij vrij omvangrijke schade plachten te worden toege wezen. De dekking moet immers voldoende ruim zijn. In het laat ste jaar blijkt dat het niveau van toegekende schadevergoedingen omhooggaat. De som, waarvoor de w.a.-ver zekering ingevolge de nieuwe al- gemenè maatregel van bestuur tenminste moet worden gesloten, bedraagt onder de nieuwe rege ling: ƒ400.000 (thans ƒ250.000) per motorvoertuig en per gebeur tenis; ƒ75.000 (thans ƒ50.000) per te vervoeren persoon voor mo torvoertuigen, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, met een maxi mum van 1.500.000 (thans 1.000.000') per gebeurtenis; --15.000 (thans 10.000) voor schade aan goederen van rei zigers, voor autobussen e.d. (motorvoertuigen gebruikt krachtens een vergunning als bedoeld in art. 4 van de wet autovervoer personen). os door B. J. WITHUIS 45. De motor schoot de auto voorbij. Pit had het nummer in z'n geheugen geprent. Enkele honder den meters verder was een pomp station. Pit rende en vloog naar naar binnen. Hij gaf nauwelijks uitleg, greep de telefoon en draai de Amsterdam. „Ja, Pit h>'er", toen Jackie aan de lijn kwam. „Lieve help, leef je nog?" „Ja luister. Ik ben op weg naar Amsterdam. Van Schoonhoven uit vermoed ik. Ik ben hierHij keek de bediende van het laadsta- tion aan, die hem prompt inlicht te. Intelligente jongen dacht Pit. Ik ben hier op 22 kilometer van Amsterdam, hoofdiweg naar Den Haag. Laat een Amerikaanse wa gen nummer VL 83.74 aanhouden, die hier juist is gepasseerd. Ik zit er met een motor achteraan". „Ja, bedankt en veel geluk". Hij graaide in z'n achterzakje, vond een briefje van tien en smeet het op de tafel. De jongen, die ver moedelijk had begrepen waar het om draaide schreeuwde hem nog na: „De benzine en de olie zijn in orde meneer". Pit zwaaide een be dankje. Hij draaide de gashandle weer geheel open. Een minuut of vier op volle toeren, toen kwam de auto weer in zicht. Plotseling werd de detective verrast. De achter volgde sloeg 'n zijweg in, verhoog de de snelheid en koerste, zoals Pit na enkele minuten vermoedde, richting Haarlem. Zou Jackie wel alle posten hebben gealarmeerd vroeg Pit zich af. Hij vond het lang duren. Ergens had al een te ken van actie te bespeuren moeten zijn geweest. De inspecteur kon hem niet verkeerd hebben begre pen, maar Opnieuw sloeg de auto een zij weg in. Ditmaal aarzelde Pit en minderde vaart. De achtervolging zou nu zeker de aandacht van de bestuurder moeten trekken veron derstelde hij. Hij reed de zijweg voorbij en stopte. Eerst een siga ret. De detectieve zoog de rook diep in zijn longen. Hij rilde, door en door koud en vermoeid. De zon brandde weldadig op hem neer. Hij keek op z'n horloge. Waar ter wereld ging die wagen heen? Zou de man vermoeden te worden ge volgd? Dan leek het min of meer onmogelijk dat hij nog veel verder reed. Nee, dacht Pit. Hij moest een ander doel hebben. Maar wat? Nog een onderkomen? Een andere vil la? Het wordt de detective te on waarschijnlijk. Dergelijke organi saties in het brave Nederland wa ren vrijwel ondenkbaar. Pit haalde de schouders op. Hij startte de mo tor en reed terug, de zijweg in. Hij hield de snelheid rondom de veer tig kilometer. Hij keek scherp uit, maar het polderland liet weinig raflen. Een minuut of acht slinger de de weg zich voort door het zo echt Hollandse landschap. Pit voelde de vermoeidheid wegtrek ken. De zonnewarmte drong door z'n kleren. Hij passeerde enkele boerderijen, en Óp dat ogenblik flitste het door de detective heen waar de achter volgde op koerste. Natuurlijk reed dde vent naar de plassen. Slimme vogel. Het was eenvoudiger dan' een bootje te huren, de wagen ach ter te laten en ergens aan land te1 stappen? Hij gaf meteen vol gas. Van de wagen was geen spoor meer te bekennen. De bebouwing werd dichter. Pit besloot op goed geluk naar het dichtstbijzijnde bo- tenverhuurhuis te rijden. In enkele minuten bereikte hij dat voorlopige doel. Het was er stil. In de gelag kamer was een jonge vrouw aan het schoonmaken. „Natuurlijk", glimlachte Pit, „Hollandse vrou wen maken altijd schoon als er niemand is om het vuil te maken". „En meneer?" „Een kopje koffie alstublieft. En verhuurt u ook motorboten?" „Jawel meneer, maar u hebt pech. We hebben drie motorboten. Met de ene is m'n man weg, de andere is in reparatie en de derde is nog geen vijf minuten geleden verhuurd". „Net verhuurd zegt U?" reageer de Pit, klaarwakker. „Neemt u me mijn nieuwsgierigheid niet kwa lijk. Maar is die huurder met een auto gekomen?" „Nu u het vraagteigenlijk weet ik het niet. Maar er komen nogal veel automobilisten hier. Misschien heeft hij de wagen hier achter geparkeerd. Is het een ken nis van U?" „Misschien", zei Pit. Hij liep met die vrouw mee ron dom het huis en zag de slee. Het nummer klopte. „Mijn naam is Pit", stelde hij zich toen voor. „Van Pit's Detec tive Bureau uit Amsterdam". „Hebt u ook een juffrouw in dienst?" „Ja, hoe komt u daar zo bij?" vroeg Pit verrast. „Er zijn extra-politieberichten geweest. Zo tegen kwart voor ne gen, op de radio. Kan ik u mis schien ^jielpen?" „Zeker", zei Pit, die deze on verwachte mededeling met beide handen aangreep. (Wordt vervolgd-) Met ingang van 1 juli worden ook de z.g. franchise-bepalingen veranderd. Verzekeringsmaat schappijen mogen een beding in de polis opnemen maar dat doen zij zelden of niet waar door zij niet aansprakelijk zijn voor schaden beneden een be paald bedrag. Dit beding zouden zij ook tegenover benadeelden kunnen inroepen. Het bedoelde bedrag wordt ƒ100 (thans ƒ50). Het waarborgfonds motorver- keer is voortaan slechts aanspra kelijk voor schaden, die 100 (thans 50) te boven gaan, wan neer de schadeplichtige is vrijge steld van de verzekeringsplicht. In alle andere gevallen wordt dit bedrag voor het waarborgfonds vastgesteld op 150 (thans 100). Zoals bekend kan het waar borgfonds motorverkeer eerst worden aangesproken, wanneer de andere mogelijkheden tot ver haal van de schade zijn uitgeput. De premies voor de w.a.-ver- zekering moeten aan de gewij zigde omstandigheden worden aangepast. Zo zullen voor auto's de basis-premies met ƒ20,per jaar omhoog gaan; voor brom fietsen met ƒ3,— per jaar; voor landbouwtraktoren met 5, per jaar en voor motoren en scoo ters met 8,per jaar. Op deze premies worden de gebruikelijke kortingen zoals voor beperkt ge bruik, no claim e.d. toegepast. Wat de gekentekende motorrij tuigen betreft worden de premie verhogingen voor nieuwe ver zekeringen per 1 juli a.s. van kracht. Voor bestaande verzeke ringen vindt premie-aanpassing plaats per eerste premieverval dag na 30 juni 1968. Voor bromfietsen wordt de premie-verhoging van kracht bij ingang van het nieuwe verzeke ringsjaar op 1 maart 1969. De nieuwe minister van han del van Indonesië, dr. Sumitro, heeft een reeks maatregelen be kendgemaakt, die bedoeld zijn om de invoer van niet-essen tiële goederen te beperken. On der meer worden de voorrechten die de strijdkrachten op het ge bied van de invoer hadden, af geschaft. De maatregelen werden nog vóór de eerste bijeenkomst van het nieuwe ontwikkelings kabinet bekendgemaakt, dat tien dagen geleden door president Soeharto is benoemd. Dr. Sumitro is een omstreden econoom, die in de jaren vijftig naam heeft gemaakt als minis ter van financiën, maar in 1956 in ongenade viel, nadat hij had deelgenomen aan de Sumatraan- sè opstand tegen de centrale regering. Hij heeft verklaard dat de rechten die de strijdkrachten hadden op het gebied van rech tenvrije invoer voor welzijns zorgdoeleinden, dikwijls zijn mis bruikt. Een andere maatregel is dat importeurs de invoerrechten vooraf moeten betalen, als ze kredietbrieven opnemen voor de aankoop van goederen in het buitenland. Deze maatregel is bedoeld om een eind te maken aan het verschijnsel, dat hande laren meer en andere goederen invoeren dan waarvoor ze ver gunning hebben. De nieuwe maatregelen gelden niet voor katoen, rijst en andere belang rijke produkten. Russische soldaten hebben maandag met de bajonet op het geweer een 50-tal anti-commu nistische betogers belet het Rus sische oorlogsmonument in de Britse sektor van West-Berlijn te naderen. De betogers, onder wie leden van de studentenorganisatie van de uiterst rechtse nationaal- democratische partij, protesteer den tegen stappen tot erkenning van Oost-Duitsland en het op geven van de voormalige Duitse gebieden in Oost-Europa. Voorts riepen zij de arbeiders, die her stelwerkzaamheden aan de dicht bij het monument gelegen muur uitvoerden, op, het werk neer te leggen. Pogingen om in discussie te treden met de Oostduitse arbei ders werden verhinderd door acht Russische bewakers van het oorlogsmonument, die de be- togèrs de doorgang ontzegden. Deze gingen daarna zonder ver dere incidenten uiteen. ir £Ty isims-pmmk vSikvcoz. ,HEE( PQNO ^GECONCENTREERDE prlMm ..DUTCH SELLS Als gevolg van een grond ver-.-, schuiving zjjn in een armenwijk van de Braziliaanse stad Salva dor minstens 20 mensen om het leven gekomen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 2