Biafra bevrijdt zichzelf „Als ik een goede tekening heb kan ik elk schip bouwen" Niet van Europese maar van Afrikaanse overheersing Verolme: „Dorchester club staat open voor nieuwe werven" Priesters accepteren niet langer binding priesterschap celibaat Modelbootbouwer G. Venmx te Hulst: Vrijdag 26 april 1968 t>E VRIJE ZEEUW Pagina 3 Ambtenaren verbaasd 40.000 gulden voor Kamerleden Vangrails op de Moerdijkbrug Brand in zelfbedieningszaak te Venlo Saigon verwacht nieuwe vietcong-acties De autoweg Luik-Brussel KETTINGBOTSINGEN IN DE MIST Voor meer dan een ton aan sieraden gestolen 40-jarige man op overweg gedood Humanitaire hulp voor zwaar getroffen echtpaar Haagse jongens stalen langspeel platen en boeken Radiografisch Geld Tien maanden al duurt de bur geroorlog in Nigeria en de com munique's zijn van het gebruike lijke type. Als men de regering in Lagos mag geloven, zijn de re bellen van Biafra zo goed als verslagen en volgens de Biafra- nen hebben ze wel een aantal slagen verloren, maar er ook een aantal gewonnen en heeft de strijd hen tot dusver niet gedeerd maar de regering wel. Daar valt niet veel uit wijs te worden. Maar dat Biafra na tien maanden strijd nog wel degelijk bestaat, mag men uitleggen als een bewijs dat kolonel Ojoekwoe er aardig in slaagt op de been te blijven. Dat is ook niet zo ver wonderlijk aan één kant: zijn ge bied omvat dat van de Ibo's, de ondernemendste stam van het land en wellicht de hele Afri kaanse westkust met veel han delsgeest en een traditioneel be sef van het belang van goed on derwijs. Niettegenstaande de Britten de regering van generaal Gowon in Lagos steunen ze moeten ook wel, want dat is tenslotte de regering is deze er niet in ge slaagd zijn materieel overwicht en zijn overmacht om te zetten in een zege. Hij heeft ook al enige sugges ties gedaan over onderhandelin gen met de voorwaarde, dat Bia fra zijn onafhankelijkheid weer herroept en deel wil uitmaken van een federatie Nigeria, waar in de belangen en de veiligheid van de Ibo's beter worden ge garandeerd dan voorheen het ge val was. RASSENHAAT EN AFGUNST De Ibo's, die uit heel Nigeria naar hun stamland zijn gevlucht, nadat uit een mengsel van reli gieuze en rassenhaat plus wat af gunst op hun welvaart slacht partijen waren uitgebroken, ge loven niet in zoiets. Zij achten hun veiligheid beter gegarandeerd door een eigen staat. De tamelijk zoete broodjes die Gowon bakt, verklaren ze ook door het feit dat de indus triële en minerale rijkdommen van Nigeria voor het grootste deel in Biafra liggen en hij die graag terug wil hebben ter spek king van de staatskas. Het bitterste was voor Biafra het gevoel van isolement: de Britten lieten hen in de steek en de diverse buitenlandse bedrij ven (o.a. de Shell-raffinaderij) die toch al niet veel konden wer ken door de blokkade, huiveren De bjj het N.V.V. aangesloten algemene bond van ambtenaren is er verbaasd over, dat bij het voorstel, de schadeloosstelling voor de Tweede-Kamerleden per 1 januari 1969 te verhogen van 25.000 tot 40.000 gulden, de alge mene economische situatie, de betalingsbalans en de hoge pen sioenlasten die er straks uit voortvloeien, nergens ter sprake komen. Al die zorgen, die breed wor den uitgemeten als het gaat om de positie van de bouwvakarbei ders, de ambtenaren of andere werknemers, spelen blijkbaar geen enkele rol als het gaat om de positie van Tweede-Kamer leden, aldus de A.B.V.A. in zijn blad „De Ambtenaar". Het argument, dat het in dit geval maar om 150 mensen gaat, vindt de A.B.V.A. een „dooddoe ner". Redelijk is, dat dezelfde maatstaven worden aangelegd voor alle mensen, aldus de bond. Ter weerszijden van de rijbaan jp de Moerdijkbrug zullen vang rails worden aangebracht, aldus aeeft de minister van verkeer en waterstaat, drs. J. A. Bakker, meegedeeld in antwoord op vra gen van het Eerste-Kamerlid E. Meester (p.v.d.a.) over het onge luk met een busje op 26 maart. Het risico dat de geringe breed te van de vier rijstroken mee brengt, is niet zodanig dat een algeheel inhaalverbod moet wor den afgekondigd. Verlaging van de maximumsnelheid van 70 tot 50 km zal nauwelijks positief ef- fekt hebben. Uit het feit dat bij het ontbreken van waarneem bare politiecontrole 60 pet van de voertuigen de maximumsnel heid van 70 km overschrijdt, blijkt dat deze beperking de be stuurders al niet voldoende aan spreekt. Reeds thans is een in haalverbod voor vrachtauto's van kracht. Onderzocht wordt welke maat regelen kunnen worden genomen om het gedrag van autobestuur ders zodanig te beïnvloeden, dat een zo groot mogelijke gelijkma tigheid in de verkeersafwikke ling zal optreden, aldus minister Bakker. ervoor hun geld aan de regering van Ojoekwoe af te dragen met het risico dat ze het aan de stok krijgen met de officiële overheid van generaal Gowon. Aan dat isolement komt nu een eind. Tanzania heeft Biafra offi cieel erkend; invloedrijke man nen als president Houphouet- Boigny van Ivoorkust en zijn col lega Leopold Senghor van Sene gal doen dat onofficieel. Dat heeft niet alleen een psycholo gisch effekt, het zal ook bevoor radingsroutes door de lucht ope nen. GEHEEL NIEUW ELEMENT Voor de Afrikaanse eenheid is het wel een slag: de landen van Afrika gaan nu onder elkaar ru zie maken over de vraag, of men zich nu moet houden aan de wil lekeurige grenzen, die door de koloniale machten indertijd zijn getrokken. Een precair punt, want er zijn nogal een paar lan den die menen, dat delen van hun buurlanden qua stamverwant schap e.d. eigenlijk bij hen horen. De jongste ontwikkeling is dat Biafra zich sterker voelt. Tegen over de regering in Lagos, die zeker de eis van herroeping dei- onafhankelijkheid zal moeten laten vallen, wil ze een gesprek voeren. En ook tegenover het buitenlandse bedrijfsleven dat nog steeds de kat uit de boom kijkt. Die staan voor de keus nog deze maand het werk te hervat ten en hun belastingen te be talen of andersSommige bedrijven hebben die belastingen al voldaan zowel in Biafra als in Nigeria om risico's van nationa lisatie te vermijden. Dat heeft ook de kaspositie van Biafra ver sterkt en daarmee de onderhan delingspositie. Biafra kan zo wel eens het eer ste Afrikaanse land worden dat zichzelf vrijmaakt, niet van een Europese, maar van een Afri kaanse overheersing. Een geheel nieuw element in de Afrikaanse politiek. Omstreeks kwart over elf don derdagmorgen is brand uitgebro ken in de zelfbedieningszaak „De Kijkgrijp" aan de Vleesstraat te Venlo. De brandweer rukte uit met groot materieel en had om streeks één uur het vuur zo ver bedwongen, dat er geen vrees voor uitbreiding meer bestond. De brand ontstond door onbe kende oorzaak op de tweede etage en breidde zich snel uit over de gehele verdieping, waar onder meer grote hoeveelheden textiel waren opgeslagen. Ver volgens sloeg het vuur over naai de derde etage, waar zich voor raden levensmiddelen bevonden. De brandweren uit Venlo en Blerick bestreden het vuur, dat in het dichtbebouwde stadscen trum ernstige vormen dreigde aan te nemen. De brand werd ontdekt door een verkoopster, die alarm sloeg. Het uit circa 25 man bestaande personeel en de klanten konden tijdig de zaak verlaten. De bovenverdiepingen zijn vol ledig uitgebrand. De daaronder liggende winkelruimte liep be langrijke waterschade op. Nadat het vuur was bedwongen, heeft de Venlose brandweer nog ge ruime tijd werk gehad met na blussen. Naar schatting bedraagt de schade een half miljoen gul den. De Zuidvietnamese politie heeft donderdag in een commu niqué gewaarschuwd voor nieu we akties van de vietcong in Sai gon. Zij riep de bevolking op, alle verdachte personen aan te geven en geen samenscholingen te vormen. Volgens hardnekkige geruchten zou de vietcong de dag waarop 14 jaar geleden Dien Bien Phoe werd ingenomen op 7 mei weer een offensief begin nen. Aanvankelijk verwachtte men dat de opstandelingen op 1 mei zouden toeslaan. Volgens het politiecommuniqué heeft men de laatste dagen ver scheidene wapenopslagplaatsen in de Zuidvietnamese hoofdstad ontdekt. De intergemeentelijke maat schappij voor de aanleg van de autobaan Luik heeft donderdag middag voor het eerst vergaderd te Luik. Voorzitter gouverneur Clerdent van Luik verklaarde dat de autoweg van deze stad naar Brussel in 1972 helemaal klaar zal zijn en voor het verkeer kan worden vrijgegeven. De samenwerking van scheeps werven in de Dorchester Club tot stand gekomen tussen Verolme in Nederland, Cammell Laird en co in Engeland en A.G. Weser in Duitsland, staat open voor werven van andere landen als Frankrijk, Italië, Skandinavische landen of zelfs Japan, zo heeft scheepsbou wer C. Verolme verklaard in zijn personeelsorgaan „Verolme- Nieuws". Het is, zo zei hij, nog niet de bedoeling dat uit één land meer dan één werf tot de samen werking toetreedt. Dit kan als de fundamentele grondslagen ontwik keld zijn, wel gebeuren. De dichte mist heeft donderdag morgen op de rijkswegen rond Ridderkerk drie kettingbotsingen veroorzaakt, waarbij dertig auto's waren betrokken. De reeks onge lukken op de rijksweg Moerdijk Rotterdam heeft slechts één gewonde geëist, de 58-jarige schilder G. C. uit Ammerzoden, die met een schouderfractuur naar een ziekenhuis werd over gebracht. De botsingen richtten een ge weldige ravage aan; 6 personen wagens werden totaal verneild. Tien andere zijn beschadigd. De eerste botsing ontstond op de weg van Moerdijk naar Rot terdam, doordat een pony over stak. Een automobilist merkte het dier te laat en reed het aan. Het gevolg was dat zes personenauto's door de opstopping op elkaar bot sten. In de staart van de file bot sten nog eens vijftien wagens op elkaar. De stremming op de rijksweg MoerdijkRotterdam veroor zaakte een kettingbotsing op de rijksweg van Gorinchem naar Ridderkerk. Daar ontstond een file, daar men de weg naar Rot terdam niet kon oprijden. Een vrachtwagen reed uit de file plotseling naar links. Zes auto's reden door deze manoeuvre op el kaar. De politie is drie uur bezig geweest de verkeers-chaos te ont warren. De heer Verolme meent dat de Dorchester Club een voorbeeld kan zijn voor internationale en nationale samenwerking. De sa menwerking betreft: een gemeen schappelijke inkoopnolitiek, uitwis seling van produktie-technieken, betere scheepsontwerpen, uitwis seling van marktinformaties. Ge zien de resultaten tot dusver, o.m. de opdracht voor zes tankers van 225.000 ton ter waarde van ruim 400 miljoen, meent de heer Ver olme dat er reële mogelijkheden te over zijn voor een steeds verder gaande commerciële en technische samenwerking. BOEDAPEST: In de dierentuin van de Hongaarse hoofdstad leeft „Tsui", een zwarte panter-welp- je, dat door zijn moeder (zoals gewoonlijk in gevangenschap) verstoten is. Een schapendoes, „Tsuli", heeft zich echter ont fermd over het welpje en de hei de dieren hebben zich spoedig aan elkaar gehecht. Bij een inbraak in de juwe lierszaak van J. J. F. Schreuder aan de Oude Langendijk in Delft is woensdagnacht voor ruim 100.000 gulden aan sieraden ge stolen. De inbraak werd gisteren eerst in de loop van de morgen ontdekt. Het is dë vierde keer binnen twee jaar dat daar wordt inge broken. Over twee dagen zal het eerst mogelijk zijn een juist beeld te hebben van hetgeen wordt ver mist. De daders hebben geen wil lekeurige sieraden meegenomen, maar in hoofdzaak gouden hor loges en oude sieraden met saf fieren. Vele tableaus, die in kas ten zijn opgeborgen, waren leeg. Gebleken is dat de inbrekers zich toegang tot het pand hebben verschaft via een klein raam op de zolder, waarvan zelfs de ju welier het bestaan niet kende. Via dit raam en een woonetage zijn ze de winkel binnengedron gen. Waarschijnlijk hebben de daders zich eerst vergist in het pand, want ze zijn ook binnen ge weest in een naast de juwelen- zaak gelegen winkel in baby artikelen, waar de kassa werd leeggehaald. In deze zaak wordt een bedrag van 400 gulden ver mist. De alarminstallatie van de zaak heeft, doordat men gebruik maakte van het zolderraam, niet gewerkt. Op de onbewaakte overweg nabij Oerlo is in de nacht van woensdag op donderdag de 40- jarige heer H. Baeten uit Oerlo door een goederentrein over reden. Hij was op slag dood. De heer Baeten, die gehuwd was en vader van één kind, kwam met zijn bromfiets van zijn werk en heeft de aankomende trein niet opgemerkt. De overweg was juist voorzien van een knipperlichtinstallatie, die op 2 mei in werking zal wor den gesteld. Het jonge echtpaar Flinsen- bergMunsters uit IJsselsteyn (gem. Venraij), dat enkele weken geleden tijdens zijn eerste huwe lijksnacht woning en inboedel door brand verloor, is uit de zorg. Ze hadden meubelen en huisraad wel verzekerd, maar bij de tele fonische opgave hierover was vergeten te vermelden, dat ze in een houten in plaats van een stenen woning waren onderge bracht. De verzekering weigerde aanvankelijk uit te betalen, maar gisteren kreeg het echtpaar te horen, dat het complete schade bedrag van 15.000 alsnog zal worden uitbetaald „op humani taire gronden en zonder erken ning van rechten". Ook de gemeente Venraij heeft het gedupeerde paar onverwacht met een nieuwe woning kunnen helpen, toen de aangewezen ge gadigde naar elders vertrok. Over twee weken hoopt nu het paar alle misère achter de rug te hebben. De Haagse politie heeft twee jongens ingesloten, die inmiddels hebben bekend circa 600 klas sieke langspeelplaten te hebben ontvreemd en voorts circa 350 kostbare boeken (over kunst e.d.) te hebben gestolen uit di verse Haagse boekhandels. Da voorraad lag verdeeld over bei de kamers van de jongens opge slagen. Het motief is volgens de politie „hebzucht" geweest want voorzover bekend hebben zij ge durende het jaar dat hun aktivi- teiten hebben geduurd, geen boek of plaat verkocht. Van de jongens, de I9-jarige filmoperateur P. D. H. en de even oude magazijnbediende R. V., was de eerste al eens eerder met de politie in aanraking geweest. De zaak kwam aan het rollen, toen de boekhandelaren elkaar gingen inlichten over hun ver missingen en een van hen een verdacht persoon bij de politie kon omschrijven. (Van een onzer verslaggevers) HULST „Een dubbeldeksveerboot bouwen? Daar heb ik wel eens aan gedacht, maar het is niet mogelijk een model te maken, om dat ife domweg niet kan beschikken over de nodige tekeningen. Hier in Nederland geven de werven hun tekeningen niet gemakkelijk tüt handen. Toch heb ik de Zwarte Zee gebouwd. Het is gek. Misschien was dit wel toegestaan. Van andere boten kan ik geen tekeningen te pakken krijgen. Dat is jammer, want als ik maar een goede teke ning heb, kan ik elk schip bouwen." De Zwarte Zee van de heer G. Vennix in Hulst oedekt het hele op pervlak van de salontafel in de huis kamer. Zijn vrouw „zwabbert" het dek even, want een laag stof heeft het schip tijdens zijn lange verblijf op een van de slaapkamers, bedekt. Het model is ongeveer twee meter lang en volledig op schaal gebouwd. „Ik bouw trouwens alle schepen op schaal. Dat is eenvoudigei al klinkt het misschien gek dan zo voor de vuist weg iets maken, wat op een schip lijkt". De Hulstenaar die deze hobby reeds een achttal ja ren intensief bedrijft, heeft in totaal al zo'n twintig schepen groot en klein gebouwd in zijn werkplaats je achter het huis, dat vroeger dienst deed als volière. „Hc heb dit werk ook al in mijn jeugd gedaan", zegt hij, „maar op een gegeven moment tield ik ermee op. Een jaar of twin- ig heb ik er niet meer naar omge keken. Ik ben nu een twee jaar met ensioen en kom gewoon tijd tekort is het liefste wat ik doe. Daar naast schilder fk nog*. Onder de prachtige collectie, die in de loop der jaren in huize Vennix is ontstaan zien we behalve de Zwarte Zee, de Oranje. Dit schip bouwde hij in 1934. Verder de sleepboot Amerika, de Mayflower, Le Shébec (een oorlogs schip uit de achttiende eeuw) eu het atoomschip Savanah. Savanah", vertelt de heer Ven nix, „1 het eerste schip, dat ik heb uitgerust met radiografisch bestuur bare apparatuur. Ik heb er wel eens een demonstratie voor de jeugd mee gehouden. De Zwarte Zee heeft eens op een tentoonstelling in Terneuzen gestaan". De schepen zijn niet alleen volle dig op schaal nagebootst, maar en dat is toch wel een bijzonderheid bij deze modelbouwer de onderdelen worden volledig door de heer Ven- Modelbootbouwer G. Vennix in Hulst bezig met een reparatie aan de twee meter lange zeesleper Zwarte Zee, die hij volledig op schaal nabouwde. Alle onderdelen vervaardigde hij zelf. Zelfs ballpoints en ballpointstiften zijn er in verwerkt. nix zelf vervaardigd. Hij heeft daar voor een uitgebreid arsenaal gereed- schappm. Op een kleine draaibank kan hij zelfs de piepkleine koperen kanonnen van de oude oorlogssche pen namaken. „Alleen de zeilen van de schepen worden door mijn vrouw gemaakt. Die doet dat graag en helpt me geweldig goed mee". De teke ningen, die in ons land zo moeilijk te verkrijgen zijn, kan hij des te gemak kelijker, zij het dan tegen een hoge prijs, bemachtigen in Parijs bij de Association des amis des Musées de la Marine. De beschrijvingen zijn uiteraard in het Frans gesteld. „Maar", zegt hij „mijn zoon is missio naris. Hij spreekt goed Frans en zoekt dat allemaal voor me uit". De heer Vennix is zijn hobby begon nen met het bouwen van vliegtuig modellen. „De meeste", zegt hij, „vielen bij het uitproberen kapot Dat is geen aardigheid meer. Het model ben je kwijt en bovendien je geld, want er kruipen zoetjesaan heel wat centjes in. De schepen hebben voorin een luchtzak. Als die zinken, blijft altijd nog wel een deel van de voorsteven boven water hangen. Je kunt natuur lijk altijd een ongelukje hebben. Ik heb een grote zeilboot gebouwd, die ook radiografisch bestuurbaar is. Ik heb het wel eens gehad dat plotse ling de mast het begaf. Mijn zoon moest het water in om de boot te redden". Het ligt eigenlijk voor de hand, dat een Zeeuwsch-Vlaming ook ais modelbouwer wel eens denkt aan een veerboot. De heer Vennix lacht. „Ik zei het al", zegt hij. „Zon der tekening begin ik niets. Eerlijk gezegd is een veerboot, ook al is het een dubbeldeks, voor een modelbou wer niet zo'n aantrekkelijk object Voor een tentoonstelling is dat wel aardig. Er zit niet zo veel franje aan. Dat maakt het juist interessant" Momenteel zoekt hij ijverig naar een model van een oud koopvaardij schip, dat in het verre verleden op Hulst voer. Intussen is hij bezig met het vervaardigen van een race bootje, dat voortgedreven wordt door een elektromotor. „Ik kan het wel met een benzinemotortje doen", zegt hij, „maar ik wil met een elek tromotor hetzelfde re-iu'taat berei ken". Stapels tekeningen puilen uit zijn werkkast. Het lijkt op een mini- werf. „Mijn werkplaats is eigenlijk te klein geworden", vindt hij. „Ik denk erover om iets groters te bon wen". Het huis is te klein geworden om alle ïodellen een waardig plaatsje te kunnen geven. „Daarom krijgen mijn kinderen, als ze het ouderlijk huis verlaten", zegt hij, „een boot als aandenken mee". Eenentwintig priesters uit het bisdom Roermond hebben een brief aan de bisschop gestuurd, waarin zij verklaarden de ver plichte binding van priesterschap en celibaat niet meer te kunnen accepteren. In hun schrijven vra gen zij de bisschop een officiële inzet voor een losmaken van het celibaat van het priesterschap. „Al enkele jaren is duidelijk gebleken, dat het celibaat niet meer kan worden geaccepteerd. De maatregelen die tot nu toe door u zijn ondernomen, maken op ons de indruk, dat uw be leid stoelt op een visie die niet de onze is", aldus de briefschrij vers. De 21 priesters, die werden gewijd in 1961, 1962 en 1963, zijn van mening dat, gezien de hui dige visie op huwelijk en pries terambt, hun keuze van toen niet meer als een beslissing met altijd geldende en dwingende consequenties mag worden ge zien. „Op grond hiervan stellen wij dat ons al of niet celibatair leven in de toekomst niet meer gefundeerd zal zijn op onze in het verleden gedane belofte, maar op onze persoonlijke levenssituatie. Uw standpunt en handelwijze in dezen zal ons derhalve niet weerhouden ons eigen geweten metterdaad te volgen. Wij verwachten dan ook van u, dat u als bisschop offi cieel uitspreekt dat het onchris telijk en discriminerend is pries ters te veroordelen wegens hun al of niet gehuwd zijn, dit zowel wat hun goede naam betreft als ten aanzien van het uitoefenen van een functie op de door hen gewenste plaatsen."

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 3