t.v.
koopje
TUINSTOEL MET VOETSTEUN
ÊSmm a
mm
ZO
Donderdag 25 april 1968
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 7
Gemeenteraad van Terneuzen
van 129 voor
bij f 5,' boodschappen:
n paar.
Germafne"
type „Royal" winkelwaarde f 35,-
Het wordt u steeds gemakkelfjkergemaakt. Deze koninklijke
stoel heeft n.l. een losse voetsteun die in één beweging
bevestigd kan worden. Het hoofdkussen geeft extra
comfort en de bekleding is geheel gevoerd met
een laag schuimrubber. De armleggers zijn
van gelakt hout. Deze stoei is bovendien
in diverse standen verstelbaar.
bij A O voor
eik 2e blik van 89 voor
bil
eide
toch de
Jordanië vraagt
spoedbljeenkomst
veiligheidsraad
(Vervolg van pag. 6.)
gevraagd hebben, wilt U dat dan beschouwen
als een antwoord dat ook aan hen is gericht. Dit
alles is natuurlijk ook voor de gehele raad be
doeld.
De heer Hol heeft een concrete vraag gesteld
over de aansprakelijkheid van de gemeente. Dit
is een heel reële vraag, die in ieder geval in een
gemeenteraad thuishoort. Op 9 april 1964 is be
sloten de Industriewatervoorziening op te rich
ten.
De notulen van de aandeelhoudersvergade
ringen en de verslagen van de voorbesprekingen
heb ik uiteraard gelezen. In die vergadering zijn
uiteraard beschouwingen gehouden en daar is
b.v. opgemerkt, dat deze oprichting eigenlijk
geen gemeentelijke kwestie is. Dit werd ook van
hoge, juridische zijde opgemerkt door een advi
seur. De gemeenten zijn aandeelhoudsters en als
aandeelhoudsters is aan de aanwezigen gezegd,
'kunt U uw stem uitbrengen, als aandeelhoudster
kunt U ermede akkoord gaan, dat er een maat
schappij wordt gesticht? Wat betreft de garan
ties werd medegedeeld dat deze niet zullen wor
den gevraagd.
Dat is dus opgemerkt door een buitenstaan
der, die toen adviseerde aan de maatschappij.
Het vervelende is nu dat U niet precies weet
hoe dit in elkaar zit. Ik kan me dat wel goed
voorstellen, want daar zijn misverstanden over
en dat is dinsdagavond ook wel gebleken.
Ik kan U dit wel vertellen: er zijn vele lenin
gen gesloten door de Industriewaterleiding,
waarvoor niemand garant is omdat daarvoor
geen garantie gevraagd is, maar er zijn wèl an
dere garanties waarvoor de gemeenten wèl
aansprakelijk zijn. Op 26 juni 1963 is er in deze
gemeenteraad een besluit genomen, dat ik U zal
voorlezen. Dit is namelijk bijzonder belangrijk.
De raad besloot toen:
„deel te nemen in de garantie van de door de
„N. V. aangegane of nog te sluiten geldlenin
gen voor de financiering van de kosten van
„de bouw en de exploitatie van de drinkwa
terleiding in Zeeuwsch-Vlaanderen,
„en wel:
„a. na?r rato van het aantal inwoners per 1
januari 1937 voor de geldleningen welke
op januari 1962 waren aangegaan ten
behoeve van de financiering van de vaste
activa volgens bijlage V kolom 5 van
N. V. over het jaar 1961;
„b. naar rato van het aantal inwoners per 1
januari van het jaar waarin nieuwe geld-
leningen worden aangegaan ten behoeve
van de financiering van de kosten van de
vervangende werken, (die zijn dus niet
gebeurd overigens, maar dat was dus mo-
gelijk).
Voor de onder a. bedoelde activa, voor zo-
ver de garantie uitdrukkelijk door de
geldgever wordt verlangd (dat is óók niet
gebeurd) en tot maximaal het bedrag, dat
gevonden wordt door de herwaardering
van de oorspronkelijke kostprijs van de
te vervangen activa met inachtneming
van het op het tijdstip van het sluiten der
geldlening geldende algemene indexcij-
fer voor de groothandelsprijzen, zoals dit
door het Centraal Bureau voor de Statis-
tiek wordt gepubliceerd in de maandsta-
tistiek van de binnenlandse handel, het
verbruik en de prijzen.
Dit besluit is dus genomen en nu zou ik mij
voor kunnen stellen dat U zich afvraagt ik
heb dat natuurlijk óók gedaan wat betekent
dit nu voor ons in geld? Ik kan U dat ook zeggen,
uiteraard heb ik dat ook onderzocht. Mede-on
dertekend als borg werden leningsovereenkom
sten waarvan het restant-schuldbedrag per 31
december 1967 in totaal 13.658.338,bedroeg.
Nu gaan we de sleutel hanteren van het aan
tal inwoners in 1937, namelijk het aantal van
Terneuzen gedeeld door het aantal inwoners van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Terneuzen had toen 10.240 inwoners en het
aantal inwoners, dat toen in Zeeuwsch-Vlaande
ren woonde, bedroeg 82.288.
Het aandeel van Terneuzen is dus 1.699.657,
Voor de hoofdsom en de rente daarvan is Ter
neuzen aansprakelijk. De hoofdsom wil ik nu
buiten beschouwing laten; ik meen, dat dit rede
lijk is, omdat daarvan mag worden aangenomen,
dat deze door activa royaal wordt gedekt.
Een rente aannemende van 4 is de gemeen
te Terneuzen garant voor ruim 69.000 per jaar.
Dat betekent dit besluit.
Dit geldt niet alleen voor Terneuzen, moet ik
U zeggen.
Dat geldt ook voor 8 andere gemeenten, maar
wij hebben alleen te maken met de cijfers voor
Terneuzen. Andere gemeenten dan deze 8 heb
ben zo'n besluit niet genomen, waarom, weet ik
niet, maar ze hebben het nu eenmaal niet gedaan.
Dit is, dacht ik, een duidelijk antwoord op
de eerste concrete vraag van de heer Hol.
Voorts heeft de heer Hol gevraagd of de prijs
van de kleinverbruikers bij de moedermaat
schappij afhankelijk is van de situatie bij de In
dustriewaterleiding. Dat is niet het geval.
De drinkwaterprijzen zijn wel verhoogd op an
dere wijze.
Ik heb vanmorgen in de krant gelezen van een
andere gemeenteraad, dat men daarover heeft
zitten praten, maar daar was men toch niet goed
geïnformeerd, hetgeen weieens meer voor komt.
De drinkwaterprijzen, dinsdag is dat ook aan
de orde geweest, zijn wel verhoogd, maar dat is
een heel andere kwestie. De drinkwaterleiding
mij. heeft niets te maken met Economische
Zaken, hoogstens indien men een plan voor ogen
zou hebben dat te maken heeft met de prijs-
beheersing, maar dat is een andere kwestie.
De drinkwaterleidingmij. heeft te maken met
het departement van Sociale Zaken. Sociale Za
ken gaf subsidies, niet alleen hier, maar ook
elders in het land.
Sociale Zaken heeft een poos geleden mede
gedeeld dat zo langzamerhand een eind moet
komen aan deze subsidies. Daarvoor is een af
lopende regeling getroffen en in verband daar
mee zijn de drinkwaterprijzen verhoogd, maar
niét in verband met moeilijkheden die rezen bij
dè industriewaterleiding.
De heer Hol heeft ook concrete vragen gesteld
over de positie van het personeel.
Ik til daar bijzonder zwaar aan, moet ik U
zeggen. Het is op zichzelf voor ieder die bij de
moeilijkheden betrokken is, een nare affaire,
maar dat is het zeker niet het minst voor de men
sen die daar werken, daar soms al lang werken
en die nu plotseling, waaraan ze natuurlijk nooit
eedacht hadden, in moeilijkheden zijn gekomen.
Dit moeten we niet onderschatten. Het is voor
het hele personeel in principe moeilijk. Er moe
ten ongeveer 37 mensen worden ontslagen. Men
zou kunnen zeggen, hoe komt men nu aan 37?
Dat komt hierdoor: er is gekeken naar de lande
lijke bezetting van een bedrijf met een bepaald
aantal aansluitingen, zo vindt men ongeveer een
sleutel die, toegenast op dit bedrijf, betekende
dat er'ongeveer 37 mensen moeten worden ont
slagen. Ik wil nogeens benadrukken dat dit om
te beginnen een zaak voor het gehele personeel
is, want niemand weet n0£ °P dit moment, wie
er ontslagen worden.
Dat is al een stukje antwoord op een vraag
van de heer Huijbrecht.
Er is nog, geen lijst gemaakt waar op staat, wie
er wordt ontslagen. Dat kan ook niet, want zo
vlug gaat dat niet. Er is wel gespeeld met de ge
dachte dat er al een keus is gemaakt en ik heb
dat ook in de krant gelezen. In de kranten staan
ook weieens berichten die niet helemaal juist
zijn. Zo stond ook vermeld dat er mensen zullen
worden ontslagen per 1 mei. Naar mijn vaste
overtuiging is dat beslist onmogelijk. Dit alles
99
3 NYLONS
950
moet hog verder worden door-gesproken, ook
in de raad van commissarissen, maar ik geef
alvast mijn mening, namelijk dat 1 mei totaal
onmogelijk is. Het is immers vandaag al 28
maart. Per 1 mei ontslag is ook wat de rechts
positie van de mensen betreft, niet mogelijk. Ik
heb ook mededelingen over het georganiseerd
overleg in de krant gelezen.
Ik heb deze G. O.-vergadering en natuurlijk
niet bijgewoond, maar ik heb er wel wat van
gehoord. Daar is ook gesproken over deze zaken.
Een concreet voorstel, en daar komt het uitein
delijk toch op neer, is niet via het G. O. in de
raad van commissarissen geweest. Nu zijn er
meer bedrijven waar helaas de laatste tijd wei
eens mensen om allerlei redenen moeten af
vloeien. Ik acht het me een eer U te zeggen dat
ik zelf op het standpunt sta, en ik niet alleen
moet ik U zeggen, dat er een regeling moet
komen, die in dezelfde sfeer ligt als andere goe
de regelingen, die de laatste tijd hier en daar
zijn getroffen.
Deze zijn niet overal goed geweest, maar er
zijn, vaak ook hier in de buurt, goede regelin
gen getroffen.
Deze wil ik niet allemaal letterlijk naast el
kaar leggen, dat hangt ook van verschillende om
standigheden af, maar het moet wel een regeling
worden, die de toets van de kritiek kan door
staan.
Ik kan U zeggen, dat de laatste dagen de voor
bereidingen daarvoor op het goede niveau met
deskundige mensen zijn getroffen. Natuurlijk
moeten daarbij de vakbonden, hun verantwoor
delijkheid beseffende, ook in deze zaken worden
betrokken. De weg, die afgelegd moet worden,
de marsroute dus, is nog niet eens officieel be
paald, laat staan dat wij vanavond kunnen zeg
gen maar dat hoort in deze vergadering na
tuurlijk ook niet thuis Jan moet er uit en Piet
moet er uit.
Het is nog niet zo ver, de algemene marsroute
is er nog niet, is nog niet eens aangegeven.
Ik wil U wel zeggen in welke richting ik denk.
Ik geloof dat b.v. eerst aan de orde moet wor
den gesteld, nu er helaas ontslagen moeten val
len, wie er vrijwillig ontslagen wil worden.
Voorts dacht ik ik vermeld mijn gedachten
maar eens in deze vergadering, maar ik spreek
deze elders natuurlijk ook uit dat men dan
moet gaan kijken naar gehuwde vrouwen, niet-
kostwinner zijnde. Ontslag is altijd een pijnlijke
operatie, maar we moeten het zo min mogelijk
pijnlijk doen. Verder zou men in het algemeen
kunnen praten over beambten met een werke
lijke diensttijd van 35 jaar.
Dit kunt U ten aanzien van dit bedrijf direct
vergeten, want dat komt, voor zover mij bekend,
in dit geval niet voor, maar in het algemeen
zou ik dat een goed uitgangspunt vinden. Dan
zou ik me voor kunnen stellen, dat men dan
kijkt naar hen die de leeftijd van 35 jaar nog
niet hebben bereikt en korter dan 6 maanden
zijn gehuwd of geen kostwinner zijn. Over deze
punten valt te discussiëren, maar ik noem nu
maar heel concrete punten in welke richting we
kunnen dénken en zo zou men bijv. tenslotte
kunnen denken aan mensen die nog maar heel
erg kort bij het bedrijf in dienst zijn. Zonder dat
wij ons in deze vergadering, het is ook geen
kwestie van de gemeenteraad, daaraan binden
weet U toch hoe ik hierover denk. Uiteraard zit
ik dan ook weieens weer in een andere vergade-
ring, b.v. in die van de raad van commissarissen,
waar deze zaken op tafel moeten komen. Ik
dacht dat dit een basis kan zijn, waarop je goed
met elkaar kunt gaan praten. We moeten een
goede procedure volgen.
Vanzelfsprekend zijn er regelingen in de
rechtspositie t.a.v. wachtgeld enz. Deze moeten
natuurlijk redelijk worden uitgevoerd en dan
vind ik nog een punt dat overwogen moet wor
den, maar daarover kan ik op het ogenblik nog
geen wijs woord zeggen namelijk dat er mis
schien in bepaalde gevallen of in vele gevallen,
wellicht nog wel extra tegemoetkomingen moe
ten worden verleend. Dat is best mogelijk en dit
moet in ieder geval besproken worden en het zal
besproken worden, dat kan ik u verzekeren. Er
wordt al aan gewerkt. Wij moeten dan ook be
kijken, iemand van u heeft dat ook gezegd, of er
misschien mensen bij zijn die ontslagen worden
en bijv. wel, laat ik dicht bij huis blijven, bij de
gemeente Terneuzen zouden kunnen gaan wer
ken, in het algemeen bij de overheid. Daarover
is al contact geweest. De gemeente heeft natuur
lijk ook eigen verantwoordelijkheid, maar in
principe verdient het aanbeveling ook deze
mogelijkheden te bekijken. Bepaalde mogelijk
heden zijn er zeker en daarbij moet zoveel moge
lijk bemiddeld worden. Over particuliere bedrij
ven kunnen wij als gemeente niets zeggen. In
dien we ook daarin kunnen bemiddelen dan
zullen wij het niet laten, maar dit ligt eigenlijk
natuurlijk wel buiten ons terrein. Hieraan moet
ook heel duidelijk aandacht worden besteed. Ik
dacht, mijnheer Hol, dat ik duidelijk ben 'ge
weest en dat moeten wij ook zijn, want nog
maals, dit zijn bijzonder belangrijke en pijnlijke
zaken. Deze dingen kunnen niet in een paar
dagen allemaal opgelost worden, maar dan moet
het maar wat langer duren. Het gaat om mensen
en die mensen hebben ook hun bestaansrecht.
Als het wat langer moet duren, dan duurt het
maar wat langer, maar een en ander zal goed
geregeld moeten worden.
Ik ga nu over tot een paar andere opmerkin
gen, die gemaakt ziin door de heer Huijbrecht
Hij heeft een vrij uitvoerig pleidooi gehouden
over het personeel en ik heb dit al voor een
groot gedeelte beantwoord.
Ik heb het zojuist al gezegd, maar ik zeg het
nog eens aan het adres van de heer Huijbrecht
omdat hij daarop ook speciaal de nadruk heeft
gelegd, dat er op het ogenblik nog geen lijst is
waarop staat wie ontslagen moeten worden. Zo'n
lijst komt natuurlijk in de raad van commissaris
sen, maar in die vergadering is die lijst nog niet
ter tafel geweest. Daarop staat dus ook niet de
directeur. Ik wil u nog eens duidelijk verzeke
ren dat de organisaties hun volledige inspraak
bij het overleg hebben, mijnheer Huijbrecht.
Wat mij betreft kunt u daarover volkomen ge
rust zijn.
Ik kan niet in details treden want dan ga ik te
ver in deze raadsvergadering en er zijn kwesties
die elders besproken moeten worden.
Ook door anderen is gevraagd hoe het zit met
de vroegere besluiten, waar de hele narigheid
uit yoort komt. Ik heb daarstraks, naar aanlei
ding van hetgeen de heer Hol gezegd heeft, dui
delijk doen uitkomen, dat men soms te vlug
heeft geïnvesteerd. Ik heb daarbij gezegd dat ik
dit gemakkelijk kan zeggen, maar dat begrijpt
u natuurlijk wel. Als men er niet bij is geweest,
kan men achteraf gemakkelijk oordelen. Nu hebt
u met enige anderen een voorstel ingediend,
waarin u dus op korte termijn vraagt en u wilt
dat de gemeente dit voorstelt, dat op korte ter
mijn een vergadering van aandeelhouders zal
worden gehouden. Als u het mij vraagt is daar
op zichzelf geen enkel bezwaar tegen.
Ik ben ook van mening en ik kan zeggen dat
ook op korte termijn gebeurt, dat ook de pers
goed geïnformeerd wordt, want wij willen deze
zaken zo openlijk mogelijk behandelen. Dit moet
maar zo duidelijk mogelijk gesteld worden. Het
ligt inderdaad in het voornemen. Ik dacht, maar
ik bind mij daar niet aan, dat de pers maandag
a.s. wordt ontvangen. Maandagmiddag om 3.30
uur is er een persconferentie waar een en ander
uiteengezet zal worden en natuurlijk kan de
pers dan ook vragen stellen. In ieder geval zal
de pers daar volledig worden ingelicht, daar sta
ik graag achter moet ik u zeggen, want anders
krijgt men natuurlijk dit is beslist helemaal
geen verwijt aan de pers allerlei mededelin
gen van verschillende zijde in de krant die soms
wat minder juist opgesteld zijn. Ik vind dat van
uit het bedrijf de zaken duidelijk naar voren
moeten komen, daar heeft iedereen behoefte aan
en daar heeft iedereen ook recht op. In 't tweede
punt van dit voorstel vraagt u de raad uit te
spreken dat de gemeente Terneuzen als aandeel
houdster het ontslag van de directeur voorstelt
en van die leden van de raad van commissaris
sen, die aan de besluitvorming van die handelin
gen welke tot het financiële debacle hebben ge
leid, hebben deelgenomen.
Ik moet daar toch wel iets over zeggen. U hebt
het over de raad van commissarisssen die deze
besluiten heeft genomen. U weet, dat het de be
doeling is, dat de hele N.V. worat omgebouwd.
Dat wil Economische Zaken, niet alleen Econo
mische Zaken overigens maar van die zijde wil
men dat in ieder geval. Men staat daar op het
standpunt dat er een bedrijf voor de gehele pro
vincie moet komen, waarin de provincie veel in
vloed heeft. Daar speelt tussendoor een brief van
de Staatssecretaris van vorige week. Deze brief
heeft overigens niets te maken met Zeeuwsch-
Vlaanderen alleen. Deze brief is aan alle colle
ges van Gedeputeerde Staten in Nederland ge
richt waarin staat dat er teveel waterleiding
bedrijven in Nederland zijn en het hele land
moet dus „nagekeken" worden, zegt de Staats
secretaris. Er moeten overal concentraties plaats
vinden. Dit loopt nu parallel aan deze zaak,
maar van een directe invloed hierop is geen
sprake. Als de Staatssecretaris een dergelijke
belangrijke brief schrijft heeft hij dit misschien
wel een paar maanden moeten voorbereiden. Ik
ben het er overigens mee eens moet ik u zeggen.
U weet ook dat er besprekingen zijn geweest
met Midden-Zeeland, de bedoeling was al er
naar te streven om er één N.V. van te maken. U
hebt daarover in de krant ook wat kunnen lezen.
Dit kan op het ogenblik natuurlijk niet, eerst
moet deze kwestie maar eens worden opgelost.
Men mag wel -verwachten, hoe lang het duurt
weet ik natuurlijk niet, dat dit een aflopende 1
zaak is. Economische Zaken zal, hopen we, meer
subsidie geven. Een van u heeft gezegd in de ver
gadering van deze week, dat men daar nogal
„moed op had". Ik dacht, maar niemand weet
het zeker, dit wel te kunnen onderschrijven. In
ieder geval moet deze zaak natuurlijk eerst
financieel op poten staan en dan zal zeer kort
daarna, ongetwijfeld ook in het licht van de brief
van de Staatssecretaris, voor heel Zeeland een
Waterleidingbedrijf worden gesticht, natuurlijk
met een nieuwe raad van commissarissen) Er
zullen waarschijnlijk wat meer vertegenwoor
digers van de provincie in zitten. De zetels zul
len anders worden verdeeld en dan zal er ook
over gesproken moeten worden, wie directeur
moet zijn. Hoe dan ook, we krijgen dan in
ieder geval een geheel nieuwe constellatie. Mijn
heer Huijbrecht, ik deel sommige opvattingen
van u en dat heb ik niet onder stoelen of banken
gestoken. Deze zaak moet nu verder gewoon en
verstandig afgewikkeld worden en dat is een
moeilijke zaak. Ik dacht dat uw tweede punt niet
verstandig was in het licht van hetgeen ik zo
juist naar voren bracht. Natuurlijk zou dan een
vertegenwoordiger van Terneuzen het ónder-
werp ter sprake moeten brengen. Eén van de ge
kozenen door de raad moet dus in deze situatie,
in deze periode van afwikkeling en van afdoen
van moeilijke problemen, voorstellen: nu moet
de directeur beslist weg. Een andere kwestie is,
dat de directeur die ook zijn verdienste heeft
geen 25 jaar meer is, maar dat is een andere
kwestie en we moeten dat er buiten laten. Dit
zou dus moeten worden gesteld in de aandeel
houdersvergadering, daar hoort het overigens
thuis, dat ben ik met u eens. Ik vind deze vorm
niet verstandig. Dan zou ook meer dan de helft
van de raad van commissarissen weg moeten.
Ik acht dit op praktische gronden niet ver
standig. Laat de aandeelhoudersvergadering nu
eens, ik sla maar een slag in de lucht, over een
maand worden gehouden. Dit is natuurlijk geen
kwestie die jaren kan blijven slepen, dat is
natuurlijk duidelijk, dat kan niemand zich
permitteren. Economische Zaken niet. Gede
puteerde Staten niet, de gemeente niet en
de maatschappij zelf ook niet. Het is natuur
lijk een onhaalbare kaart, dat dit een kwestie
van een paar jaar wordt. Ik moet u nog zeggen
dat'in de raad van commissarissen in zijn hui
dige samenstelling vorig jaar gezegd is, dat er
kennelijk nogal een paar problemen zijn en we
moeten dat eens goed gaan uitzoeken. Er zijn
toen twee zaken besloten.
Punt één en dat is ook gebeurd, geen nieuw
personeel meer aannemen en punt twee geen
investeringen meer te plegen en dat is ook ge
beurd. Dat is dus besloten door de huidige raad
van commissarissen en dat is een verstandig beT
sluit. Als men met zulke moeilijkheden zit, dan
moet men eens kijken, hoe alles in elkaar zit,
wat er verder moet gebeuren en wie er aanspra
kelijk is. Dat waren toen al vragen die vanavond
ook op tafel komen. Ik geloof niet dat het ver
standig is als men ineens bij deze afgelopen zaak
stelt dat het grootste deel van de commissarissen
en de directeur weg moeten en dan er mensen
in halen die zich dan in dikke dossiers moeten
gaan verdiepen. Vergist u zich niet, het is niet
zo'n eenvoudige zaak waar het om draait. Er
zitten allerlei kanten aan deze hele affaire en
het is geen zaak die men eens met een paar
avondjes gaan zitten kan doorgronden. Die
nieuwe mensen moeten dan ook de hele perso-
neelsafvloeiing gaan bekijken en dat zijn dan
mensen, die daar niets van meegemaakt hebben.
Het is voor de mensen die er nu zitten al erg
moeilijk, maar het is nog veel moeilijker voor
mensen die er nog helemaal niet bij betrokken
zijn en mede op grond daarvan dacht ik dat een
wisseling van personen nu in deze situatie niet
kan.
Wij willen van de problemen af, dat willen
de heer Hol, de heer De Meijer
en de heer Huijbrecht. We moe
ten ons er door worstelen, zo
gauw mogelijk, en dan kunnen
we verder. Daarover heeft de
heer Hol ook gesproken en daar
kom ik straks nog op terug. We
zitten nu eenmaal in deze situa
tie. Ik geloof dat het in ieder
geval zakelijk niet een verstan
dige beslissing zou zijn, gezien
dus is het licht van de twee ar
gumenten, namelijk dat de zaak
afloopt en dat bet nooit meer
lang kan duren. Ik kap"u zeg-
gen dat iedereen in het gebouw
aan de Axelsestraat, die daarbij
betrokken zijn, n.l. de raad van
commissarissen, de directeur, de
adviseurs, maar ook Gedepu
teerde Staten en Economische
Zaken, natuurlijk van mening
zijn dat de problemen zo gauw
mogelijk opgelost moeten zijn.
Dit kan niet in twee maanden,
dat zeg ik er ook bij, zo vlug kan
het niet, want het gaat over
tientallen miljoenen guldens,
maar van twee jaar is ook geen
sprake, dat kan niemand zich
permitteren. Er zal een nieuwe
N.V. komen, die kant zal het
dus wel uitgaan, voor heel Zee
land en daar is Zeeuwsch-Vlaan
deren een belangrijk onderdeel
van. Men streeft er in Zeeland
en zeker in Zeeuwsch-Vlaande-
ren, want daarvoor hebben
wij verantwoording te dragen,
terecht naar om ook verder een
goede ontwikkeling te krijgen en
daarvoor is nodig wat deze zaak
betreft, dat alles zo gauw moge
lijk aan de kant komt. De heer
Hol zei, dat de vlag half stok
hangt en dat deze weer in top
moet. Ik onderschrijf dat volko
men en daarom doe ik een be
roep op de heer Huijbrecht en
alle anderen in deze zin: laten
we nu niet teveel in het emotio
nele vlak terecht komen, want
dan ben ik een beetje bang dat
het langer gaat duren en dit
mag niet lang meer duren. Ei
moet zo gauw mogelijk schoon
schip zijn en zo gauw mogelijk
moet er in welke vorm dan ook
een nieuwe constellatie opgezet
worden. U krijgt te zijner tijd
voorstellen daarover. Het zal
wel weer een N.V. worden, maar
dat is nog niet eens zeker. Het
kan ook nog een provinciaal be
drijf worden, maar laat ik maar
aannemen dat het een N.V.
wordt. We krijgen dus nog voor
stellen om b.v. als gemeente toe
te treden en dan kunt u uw in
vloed daarin volledig aanwen
den en dan zou ik daarbij ook
willen zeggen in het licht wat
er allemaal gebeurd is, laat ons
dan met zijn allen proberen
rekening te houden met de fou
ten die in het verleden gemaakt
zijn. De heer Moret heeft nog'
een opmerking gemaakt, maar ik
dacht dat de heer Moret, na mijn
beantwoording, zich zal realise
ren dat alles niet zo eenvoudig
is, als men weieens gedacht
heeft.
(Wordt vervolgd.)
Jordanië heeft om een spoed-
bijeenkomst van de veiligheids
raad gevraagd ter bespreking van
wat wordt genoemd Israëlische
schending van de resolutie van
juli 1967 betreffende de status
van Jeruzalem.