t.v. koopje TUINSTOEL MET VOETSTEUN ÊSmm a mm ZO Donderdag 25 april 1968 DE VRIJE ZEEUW Pagina 7 Gemeenteraad van Terneuzen van 129 voor bij f 5,' boodschappen: n paar. Germafne" type „Royal" winkelwaarde f 35,- Het wordt u steeds gemakkelfjkergemaakt. Deze koninklijke stoel heeft n.l. een losse voetsteun die in één beweging bevestigd kan worden. Het hoofdkussen geeft extra comfort en de bekleding is geheel gevoerd met een laag schuimrubber. De armleggers zijn van gelakt hout. Deze stoei is bovendien in diverse standen verstelbaar. bij A O voor eik 2e blik van 89 voor bil eide toch de Jordanië vraagt spoedbljeenkomst veiligheidsraad (Vervolg van pag. 6.) gevraagd hebben, wilt U dat dan beschouwen als een antwoord dat ook aan hen is gericht. Dit alles is natuurlijk ook voor de gehele raad be doeld. De heer Hol heeft een concrete vraag gesteld over de aansprakelijkheid van de gemeente. Dit is een heel reële vraag, die in ieder geval in een gemeenteraad thuishoort. Op 9 april 1964 is be sloten de Industriewatervoorziening op te rich ten. De notulen van de aandeelhoudersvergade ringen en de verslagen van de voorbesprekingen heb ik uiteraard gelezen. In die vergadering zijn uiteraard beschouwingen gehouden en daar is b.v. opgemerkt, dat deze oprichting eigenlijk geen gemeentelijke kwestie is. Dit werd ook van hoge, juridische zijde opgemerkt door een advi seur. De gemeenten zijn aandeelhoudsters en als aandeelhoudsters is aan de aanwezigen gezegd, 'kunt U uw stem uitbrengen, als aandeelhoudster kunt U ermede akkoord gaan, dat er een maat schappij wordt gesticht? Wat betreft de garan ties werd medegedeeld dat deze niet zullen wor den gevraagd. Dat is dus opgemerkt door een buitenstaan der, die toen adviseerde aan de maatschappij. Het vervelende is nu dat U niet precies weet hoe dit in elkaar zit. Ik kan me dat wel goed voorstellen, want daar zijn misverstanden over en dat is dinsdagavond ook wel gebleken. Ik kan U dit wel vertellen: er zijn vele lenin gen gesloten door de Industriewaterleiding, waarvoor niemand garant is omdat daarvoor geen garantie gevraagd is, maar er zijn wèl an dere garanties waarvoor de gemeenten wèl aansprakelijk zijn. Op 26 juni 1963 is er in deze gemeenteraad een besluit genomen, dat ik U zal voorlezen. Dit is namelijk bijzonder belangrijk. De raad besloot toen: „deel te nemen in de garantie van de door de „N. V. aangegane of nog te sluiten geldlenin gen voor de financiering van de kosten van „de bouw en de exploitatie van de drinkwa terleiding in Zeeuwsch-Vlaanderen, „en wel: „a. na?r rato van het aantal inwoners per 1 januari 1937 voor de geldleningen welke op januari 1962 waren aangegaan ten behoeve van de financiering van de vaste activa volgens bijlage V kolom 5 van N. V. over het jaar 1961; „b. naar rato van het aantal inwoners per 1 januari van het jaar waarin nieuwe geld- leningen worden aangegaan ten behoeve van de financiering van de kosten van de vervangende werken, (die zijn dus niet gebeurd overigens, maar dat was dus mo- gelijk). Voor de onder a. bedoelde activa, voor zo- ver de garantie uitdrukkelijk door de geldgever wordt verlangd (dat is óók niet gebeurd) en tot maximaal het bedrag, dat gevonden wordt door de herwaardering van de oorspronkelijke kostprijs van de te vervangen activa met inachtneming van het op het tijdstip van het sluiten der geldlening geldende algemene indexcij- fer voor de groothandelsprijzen, zoals dit door het Centraal Bureau voor de Statis- tiek wordt gepubliceerd in de maandsta- tistiek van de binnenlandse handel, het verbruik en de prijzen. Dit besluit is dus genomen en nu zou ik mij voor kunnen stellen dat U zich afvraagt ik heb dat natuurlijk óók gedaan wat betekent dit nu voor ons in geld? Ik kan U dat ook zeggen, uiteraard heb ik dat ook onderzocht. Mede-on dertekend als borg werden leningsovereenkom sten waarvan het restant-schuldbedrag per 31 december 1967 in totaal 13.658.338,bedroeg. Nu gaan we de sleutel hanteren van het aan tal inwoners in 1937, namelijk het aantal van Terneuzen gedeeld door het aantal inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen. Terneuzen had toen 10.240 inwoners en het aantal inwoners, dat toen in Zeeuwsch-Vlaande ren woonde, bedroeg 82.288. Het aandeel van Terneuzen is dus 1.699.657, Voor de hoofdsom en de rente daarvan is Ter neuzen aansprakelijk. De hoofdsom wil ik nu buiten beschouwing laten; ik meen, dat dit rede lijk is, omdat daarvan mag worden aangenomen, dat deze door activa royaal wordt gedekt. Een rente aannemende van 4 is de gemeen te Terneuzen garant voor ruim 69.000 per jaar. Dat betekent dit besluit. Dit geldt niet alleen voor Terneuzen, moet ik U zeggen. Dat geldt ook voor 8 andere gemeenten, maar wij hebben alleen te maken met de cijfers voor Terneuzen. Andere gemeenten dan deze 8 heb ben zo'n besluit niet genomen, waarom, weet ik niet, maar ze hebben het nu eenmaal niet gedaan. Dit is, dacht ik, een duidelijk antwoord op de eerste concrete vraag van de heer Hol. Voorts heeft de heer Hol gevraagd of de prijs van de kleinverbruikers bij de moedermaat schappij afhankelijk is van de situatie bij de In dustriewaterleiding. Dat is niet het geval. De drinkwaterprijzen zijn wel verhoogd op an dere wijze. Ik heb vanmorgen in de krant gelezen van een andere gemeenteraad, dat men daarover heeft zitten praten, maar daar was men toch niet goed geïnformeerd, hetgeen weieens meer voor komt. De drinkwaterprijzen, dinsdag is dat ook aan de orde geweest, zijn wel verhoogd, maar dat is een heel andere kwestie. De drinkwaterleiding mij. heeft niets te maken met Economische Zaken, hoogstens indien men een plan voor ogen zou hebben dat te maken heeft met de prijs- beheersing, maar dat is een andere kwestie. De drinkwaterleidingmij. heeft te maken met het departement van Sociale Zaken. Sociale Za ken gaf subsidies, niet alleen hier, maar ook elders in het land. Sociale Zaken heeft een poos geleden mede gedeeld dat zo langzamerhand een eind moet komen aan deze subsidies. Daarvoor is een af lopende regeling getroffen en in verband daar mee zijn de drinkwaterprijzen verhoogd, maar niét in verband met moeilijkheden die rezen bij dè industriewaterleiding. De heer Hol heeft ook concrete vragen gesteld over de positie van het personeel. Ik til daar bijzonder zwaar aan, moet ik U zeggen. Het is op zichzelf voor ieder die bij de moeilijkheden betrokken is, een nare affaire, maar dat is het zeker niet het minst voor de men sen die daar werken, daar soms al lang werken en die nu plotseling, waaraan ze natuurlijk nooit eedacht hadden, in moeilijkheden zijn gekomen. Dit moeten we niet onderschatten. Het is voor het hele personeel in principe moeilijk. Er moe ten ongeveer 37 mensen worden ontslagen. Men zou kunnen zeggen, hoe komt men nu aan 37? Dat komt hierdoor: er is gekeken naar de lande lijke bezetting van een bedrijf met een bepaald aantal aansluitingen, zo vindt men ongeveer een sleutel die, toegenast op dit bedrijf, betekende dat er'ongeveer 37 mensen moeten worden ont slagen. Ik wil nogeens benadrukken dat dit om te beginnen een zaak voor het gehele personeel is, want niemand weet n0£ °P dit moment, wie er ontslagen worden. Dat is al een stukje antwoord op een vraag van de heer Huijbrecht. Er is nog, geen lijst gemaakt waar op staat, wie er wordt ontslagen. Dat kan ook niet, want zo vlug gaat dat niet. Er is wel gespeeld met de ge dachte dat er al een keus is gemaakt en ik heb dat ook in de krant gelezen. In de kranten staan ook weieens berichten die niet helemaal juist zijn. Zo stond ook vermeld dat er mensen zullen worden ontslagen per 1 mei. Naar mijn vaste overtuiging is dat beslist onmogelijk. Dit alles 99 3 NYLONS 950 moet hog verder worden door-gesproken, ook in de raad van commissarissen, maar ik geef alvast mijn mening, namelijk dat 1 mei totaal onmogelijk is. Het is immers vandaag al 28 maart. Per 1 mei ontslag is ook wat de rechts positie van de mensen betreft, niet mogelijk. Ik heb ook mededelingen over het georganiseerd overleg in de krant gelezen. Ik heb deze G. O.-vergadering en natuurlijk niet bijgewoond, maar ik heb er wel wat van gehoord. Daar is ook gesproken over deze zaken. Een concreet voorstel, en daar komt het uitein delijk toch op neer, is niet via het G. O. in de raad van commissarissen geweest. Nu zijn er meer bedrijven waar helaas de laatste tijd wei eens mensen om allerlei redenen moeten af vloeien. Ik acht het me een eer U te zeggen dat ik zelf op het standpunt sta, en ik niet alleen moet ik U zeggen, dat er een regeling moet komen, die in dezelfde sfeer ligt als andere goe de regelingen, die de laatste tijd hier en daar zijn getroffen. Deze zijn niet overal goed geweest, maar er zijn, vaak ook hier in de buurt, goede regelin gen getroffen. Deze wil ik niet allemaal letterlijk naast el kaar leggen, dat hangt ook van verschillende om standigheden af, maar het moet wel een regeling worden, die de toets van de kritiek kan door staan. Ik kan U zeggen, dat de laatste dagen de voor bereidingen daarvoor op het goede niveau met deskundige mensen zijn getroffen. Natuurlijk moeten daarbij de vakbonden, hun verantwoor delijkheid beseffende, ook in deze zaken worden betrokken. De weg, die afgelegd moet worden, de marsroute dus, is nog niet eens officieel be paald, laat staan dat wij vanavond kunnen zeg gen maar dat hoort in deze vergadering na tuurlijk ook niet thuis Jan moet er uit en Piet moet er uit. Het is nog niet zo ver, de algemene marsroute is er nog niet, is nog niet eens aangegeven. Ik wil U wel zeggen in welke richting ik denk. Ik geloof dat b.v. eerst aan de orde moet wor den gesteld, nu er helaas ontslagen moeten val len, wie er vrijwillig ontslagen wil worden. Voorts dacht ik ik vermeld mijn gedachten maar eens in deze vergadering, maar ik spreek deze elders natuurlijk ook uit dat men dan moet gaan kijken naar gehuwde vrouwen, niet- kostwinner zijnde. Ontslag is altijd een pijnlijke operatie, maar we moeten het zo min mogelijk pijnlijk doen. Verder zou men in het algemeen kunnen praten over beambten met een werke lijke diensttijd van 35 jaar. Dit kunt U ten aanzien van dit bedrijf direct vergeten, want dat komt, voor zover mij bekend, in dit geval niet voor, maar in het algemeen zou ik dat een goed uitgangspunt vinden. Dan zou ik me voor kunnen stellen, dat men dan kijkt naar hen die de leeftijd van 35 jaar nog niet hebben bereikt en korter dan 6 maanden zijn gehuwd of geen kostwinner zijn. Over deze punten valt te discussiëren, maar ik noem nu maar heel concrete punten in welke richting we kunnen dénken en zo zou men bijv. tenslotte kunnen denken aan mensen die nog maar heel erg kort bij het bedrijf in dienst zijn. Zonder dat wij ons in deze vergadering, het is ook geen kwestie van de gemeenteraad, daaraan binden weet U toch hoe ik hierover denk. Uiteraard zit ik dan ook weieens weer in een andere vergade- ring, b.v. in die van de raad van commissarissen, waar deze zaken op tafel moeten komen. Ik dacht dat dit een basis kan zijn, waarop je goed met elkaar kunt gaan praten. We moeten een goede procedure volgen. Vanzelfsprekend zijn er regelingen in de rechtspositie t.a.v. wachtgeld enz. Deze moeten natuurlijk redelijk worden uitgevoerd en dan vind ik nog een punt dat overwogen moet wor den, maar daarover kan ik op het ogenblik nog geen wijs woord zeggen namelijk dat er mis schien in bepaalde gevallen of in vele gevallen, wellicht nog wel extra tegemoetkomingen moe ten worden verleend. Dat is best mogelijk en dit moet in ieder geval besproken worden en het zal besproken worden, dat kan ik u verzekeren. Er wordt al aan gewerkt. Wij moeten dan ook be kijken, iemand van u heeft dat ook gezegd, of er misschien mensen bij zijn die ontslagen worden en bijv. wel, laat ik dicht bij huis blijven, bij de gemeente Terneuzen zouden kunnen gaan wer ken, in het algemeen bij de overheid. Daarover is al contact geweest. De gemeente heeft natuur lijk ook eigen verantwoordelijkheid, maar in principe verdient het aanbeveling ook deze mogelijkheden te bekijken. Bepaalde mogelijk heden zijn er zeker en daarbij moet zoveel moge lijk bemiddeld worden. Over particuliere bedrij ven kunnen wij als gemeente niets zeggen. In dien we ook daarin kunnen bemiddelen dan zullen wij het niet laten, maar dit ligt eigenlijk natuurlijk wel buiten ons terrein. Hieraan moet ook heel duidelijk aandacht worden besteed. Ik dacht, mijnheer Hol, dat ik duidelijk ben 'ge weest en dat moeten wij ook zijn, want nog maals, dit zijn bijzonder belangrijke en pijnlijke zaken. Deze dingen kunnen niet in een paar dagen allemaal opgelost worden, maar dan moet het maar wat langer duren. Het gaat om mensen en die mensen hebben ook hun bestaansrecht. Als het wat langer moet duren, dan duurt het maar wat langer, maar een en ander zal goed geregeld moeten worden. Ik ga nu over tot een paar andere opmerkin gen, die gemaakt ziin door de heer Huijbrecht Hij heeft een vrij uitvoerig pleidooi gehouden over het personeel en ik heb dit al voor een groot gedeelte beantwoord. Ik heb het zojuist al gezegd, maar ik zeg het nog eens aan het adres van de heer Huijbrecht omdat hij daarop ook speciaal de nadruk heeft gelegd, dat er op het ogenblik nog geen lijst is waarop staat wie ontslagen moeten worden. Zo'n lijst komt natuurlijk in de raad van commissaris sen, maar in die vergadering is die lijst nog niet ter tafel geweest. Daarop staat dus ook niet de directeur. Ik wil u nog eens duidelijk verzeke ren dat de organisaties hun volledige inspraak bij het overleg hebben, mijnheer Huijbrecht. Wat mij betreft kunt u daarover volkomen ge rust zijn. Ik kan niet in details treden want dan ga ik te ver in deze raadsvergadering en er zijn kwesties die elders besproken moeten worden. Ook door anderen is gevraagd hoe het zit met de vroegere besluiten, waar de hele narigheid uit yoort komt. Ik heb daarstraks, naar aanlei ding van hetgeen de heer Hol gezegd heeft, dui delijk doen uitkomen, dat men soms te vlug heeft geïnvesteerd. Ik heb daarbij gezegd dat ik dit gemakkelijk kan zeggen, maar dat begrijpt u natuurlijk wel. Als men er niet bij is geweest, kan men achteraf gemakkelijk oordelen. Nu hebt u met enige anderen een voorstel ingediend, waarin u dus op korte termijn vraagt en u wilt dat de gemeente dit voorstelt, dat op korte ter mijn een vergadering van aandeelhouders zal worden gehouden. Als u het mij vraagt is daar op zichzelf geen enkel bezwaar tegen. Ik ben ook van mening en ik kan zeggen dat ook op korte termijn gebeurt, dat ook de pers goed geïnformeerd wordt, want wij willen deze zaken zo openlijk mogelijk behandelen. Dit moet maar zo duidelijk mogelijk gesteld worden. Het ligt inderdaad in het voornemen. Ik dacht, maar ik bind mij daar niet aan, dat de pers maandag a.s. wordt ontvangen. Maandagmiddag om 3.30 uur is er een persconferentie waar een en ander uiteengezet zal worden en natuurlijk kan de pers dan ook vragen stellen. In ieder geval zal de pers daar volledig worden ingelicht, daar sta ik graag achter moet ik u zeggen, want anders krijgt men natuurlijk dit is beslist helemaal geen verwijt aan de pers allerlei mededelin gen van verschillende zijde in de krant die soms wat minder juist opgesteld zijn. Ik vind dat van uit het bedrijf de zaken duidelijk naar voren moeten komen, daar heeft iedereen behoefte aan en daar heeft iedereen ook recht op. In 't tweede punt van dit voorstel vraagt u de raad uit te spreken dat de gemeente Terneuzen als aandeel houdster het ontslag van de directeur voorstelt en van die leden van de raad van commissaris sen, die aan de besluitvorming van die handelin gen welke tot het financiële debacle hebben ge leid, hebben deelgenomen. Ik moet daar toch wel iets over zeggen. U hebt het over de raad van commissarisssen die deze besluiten heeft genomen. U weet, dat het de be doeling is, dat de hele N.V. worat omgebouwd. Dat wil Economische Zaken, niet alleen Econo mische Zaken overigens maar van die zijde wil men dat in ieder geval. Men staat daar op het standpunt dat er een bedrijf voor de gehele pro vincie moet komen, waarin de provincie veel in vloed heeft. Daar speelt tussendoor een brief van de Staatssecretaris van vorige week. Deze brief heeft overigens niets te maken met Zeeuwsch- Vlaanderen alleen. Deze brief is aan alle colle ges van Gedeputeerde Staten in Nederland ge richt waarin staat dat er teveel waterleiding bedrijven in Nederland zijn en het hele land moet dus „nagekeken" worden, zegt de Staats secretaris. Er moeten overal concentraties plaats vinden. Dit loopt nu parallel aan deze zaak, maar van een directe invloed hierop is geen sprake. Als de Staatssecretaris een dergelijke belangrijke brief schrijft heeft hij dit misschien wel een paar maanden moeten voorbereiden. Ik ben het er overigens mee eens moet ik u zeggen. U weet ook dat er besprekingen zijn geweest met Midden-Zeeland, de bedoeling was al er naar te streven om er één N.V. van te maken. U hebt daarover in de krant ook wat kunnen lezen. Dit kan op het ogenblik natuurlijk niet, eerst moet deze kwestie maar eens worden opgelost. Men mag wel -verwachten, hoe lang het duurt weet ik natuurlijk niet, dat dit een aflopende 1 zaak is. Economische Zaken zal, hopen we, meer subsidie geven. Een van u heeft gezegd in de ver gadering van deze week, dat men daar nogal „moed op had". Ik dacht, maar niemand weet het zeker, dit wel te kunnen onderschrijven. In ieder geval moet deze zaak natuurlijk eerst financieel op poten staan en dan zal zeer kort daarna, ongetwijfeld ook in het licht van de brief van de Staatssecretaris, voor heel Zeeland een Waterleidingbedrijf worden gesticht, natuurlijk met een nieuwe raad van commissarissen) Er zullen waarschijnlijk wat meer vertegenwoor digers van de provincie in zitten. De zetels zul len anders worden verdeeld en dan zal er ook over gesproken moeten worden, wie directeur moet zijn. Hoe dan ook, we krijgen dan in ieder geval een geheel nieuwe constellatie. Mijn heer Huijbrecht, ik deel sommige opvattingen van u en dat heb ik niet onder stoelen of banken gestoken. Deze zaak moet nu verder gewoon en verstandig afgewikkeld worden en dat is een moeilijke zaak. Ik dacht dat uw tweede punt niet verstandig was in het licht van hetgeen ik zo juist naar voren bracht. Natuurlijk zou dan een vertegenwoordiger van Terneuzen het ónder- werp ter sprake moeten brengen. Eén van de ge kozenen door de raad moet dus in deze situatie, in deze periode van afwikkeling en van afdoen van moeilijke problemen, voorstellen: nu moet de directeur beslist weg. Een andere kwestie is, dat de directeur die ook zijn verdienste heeft geen 25 jaar meer is, maar dat is een andere kwestie en we moeten dat er buiten laten. Dit zou dus moeten worden gesteld in de aandeel houdersvergadering, daar hoort het overigens thuis, dat ben ik met u eens. Ik vind deze vorm niet verstandig. Dan zou ook meer dan de helft van de raad van commissarissen weg moeten. Ik acht dit op praktische gronden niet ver standig. Laat de aandeelhoudersvergadering nu eens, ik sla maar een slag in de lucht, over een maand worden gehouden. Dit is natuurlijk geen kwestie die jaren kan blijven slepen, dat is natuurlijk duidelijk, dat kan niemand zich permitteren. Economische Zaken niet. Gede puteerde Staten niet, de gemeente niet en de maatschappij zelf ook niet. Het is natuur lijk een onhaalbare kaart, dat dit een kwestie van een paar jaar wordt. Ik moet u nog zeggen dat'in de raad van commissarissen in zijn hui dige samenstelling vorig jaar gezegd is, dat er kennelijk nogal een paar problemen zijn en we moeten dat eens goed gaan uitzoeken. Er zijn toen twee zaken besloten. Punt één en dat is ook gebeurd, geen nieuw personeel meer aannemen en punt twee geen investeringen meer te plegen en dat is ook ge beurd. Dat is dus besloten door de huidige raad van commissarissen en dat is een verstandig beT sluit. Als men met zulke moeilijkheden zit, dan moet men eens kijken, hoe alles in elkaar zit, wat er verder moet gebeuren en wie er aanspra kelijk is. Dat waren toen al vragen die vanavond ook op tafel komen. Ik geloof niet dat het ver standig is als men ineens bij deze afgelopen zaak stelt dat het grootste deel van de commissarissen en de directeur weg moeten en dan er mensen in halen die zich dan in dikke dossiers moeten gaan verdiepen. Vergist u zich niet, het is niet zo'n eenvoudige zaak waar het om draait. Er zitten allerlei kanten aan deze hele affaire en het is geen zaak die men eens met een paar avondjes gaan zitten kan doorgronden. Die nieuwe mensen moeten dan ook de hele perso- neelsafvloeiing gaan bekijken en dat zijn dan mensen, die daar niets van meegemaakt hebben. Het is voor de mensen die er nu zitten al erg moeilijk, maar het is nog veel moeilijker voor mensen die er nog helemaal niet bij betrokken zijn en mede op grond daarvan dacht ik dat een wisseling van personen nu in deze situatie niet kan. Wij willen van de problemen af, dat willen de heer Hol, de heer De Meijer en de heer Huijbrecht. We moe ten ons er door worstelen, zo gauw mogelijk, en dan kunnen we verder. Daarover heeft de heer Hol ook gesproken en daar kom ik straks nog op terug. We zitten nu eenmaal in deze situa tie. Ik geloof dat het in ieder geval zakelijk niet een verstan dige beslissing zou zijn, gezien dus is het licht van de twee ar gumenten, namelijk dat de zaak afloopt en dat bet nooit meer lang kan duren. Ik kap"u zeg- gen dat iedereen in het gebouw aan de Axelsestraat, die daarbij betrokken zijn, n.l. de raad van commissarissen, de directeur, de adviseurs, maar ook Gedepu teerde Staten en Economische Zaken, natuurlijk van mening zijn dat de problemen zo gauw mogelijk opgelost moeten zijn. Dit kan niet in twee maanden, dat zeg ik er ook bij, zo vlug kan het niet, want het gaat over tientallen miljoenen guldens, maar van twee jaar is ook geen sprake, dat kan niemand zich permitteren. Er zal een nieuwe N.V. komen, die kant zal het dus wel uitgaan, voor heel Zee land en daar is Zeeuwsch-Vlaan deren een belangrijk onderdeel van. Men streeft er in Zeeland en zeker in Zeeuwsch-Vlaande- ren, want daarvoor hebben wij verantwoording te dragen, terecht naar om ook verder een goede ontwikkeling te krijgen en daarvoor is nodig wat deze zaak betreft, dat alles zo gauw moge lijk aan de kant komt. De heer Hol zei, dat de vlag half stok hangt en dat deze weer in top moet. Ik onderschrijf dat volko men en daarom doe ik een be roep op de heer Huijbrecht en alle anderen in deze zin: laten we nu niet teveel in het emotio nele vlak terecht komen, want dan ben ik een beetje bang dat het langer gaat duren en dit mag niet lang meer duren. Ei moet zo gauw mogelijk schoon schip zijn en zo gauw mogelijk moet er in welke vorm dan ook een nieuwe constellatie opgezet worden. U krijgt te zijner tijd voorstellen daarover. Het zal wel weer een N.V. worden, maar dat is nog niet eens zeker. Het kan ook nog een provinciaal be drijf worden, maar laat ik maar aannemen dat het een N.V. wordt. We krijgen dus nog voor stellen om b.v. als gemeente toe te treden en dan kunt u uw in vloed daarin volledig aanwen den en dan zou ik daarbij ook willen zeggen in het licht wat er allemaal gebeurd is, laat ons dan met zijn allen proberen rekening te houden met de fou ten die in het verleden gemaakt zijn. De heer Moret heeft nog' een opmerking gemaakt, maar ik dacht dat de heer Moret, na mijn beantwoording, zich zal realise ren dat alles niet zo eenvoudig is, als men weieens gedacht heeft. (Wordt vervolgd.) Jordanië heeft om een spoed- bijeenkomst van de veiligheids raad gevraagd ter bespreking van wat wordt genoemd Israëlische schending van de resolutie van juli 1967 betreffende de status van Jeruzalem.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 7