Kappenmaakster van Zwolle is zelf ook goed gemutst Postuum succes voor Bonnie ■Maya and Clyde VROEGER Kort of lang van stof Wie heeft een heldere kijk op de dingen? Daar kan ik bet zelf niet voor doen, dacht ik, toen ik hartelijk afscheid nam van deze vlijtige vrouw, die mis schien alleen maar zo jong van har te is gebleven, omdat ze nog een doel in haar leven heeft. En toen ik even later weer in het drukke gewoel van het bedrijvige provinciestadje liep voelde ik me wonderlijk blij, alsof ik een vleugje had meegekregen van het wereldje van de simpele levenskunste nares, een van de laatste vertegen woordigsters van een uitstervend be roep. Een geruit vrijetijdshemd met sportieve sjaal krijgshaftige Clyde-hoed, Het is een beetje beschamend dat Bonnie Barker en Clyde Barrow, een mlsdadigersechtpaar uit de derti ger jaren dat een twaalftal moorden op zijn geweten had, postuum warempel nog kans hebben gezien weer in het nieuws te komen, doordat men de nieuwe mo de naar hen heeft genoemd. Maar we zullen er ons niet al te druk over maken; het is niet de eerste keer dat begrippen als „onbeschaamd" en „onbeschaafd" iets met de mode te maken krijgen. De nieuwe Bon nie-and-Clyde-mode wordt „veroverend" genoemd maar ze is toch ergens ook wel goed crazy voor onze moderne begrippen van charme en stijl. Toen ze in Amerika lucht kregen van deze „nieuwe" modelijn besloten ze er als de wind een slaatje uit te slaan door een film te maken over het leven van het gang sterpaar. Op dat moment stond wel vast dat de B. and-B.-mode er in zou komen. Voor de vrouw bete kent ze een kuitlange rok, een superbrede ceintuui met holsters met zakken voor patronen, een smal ge breid ribbeltruitje met gerimpelde schouders, lanr haar en schuin op het achterhoofd de Bonnie-baret De man kan hpt doen met een colbert met grote re vers en vooral veel schoudervulling, broekspijpen me omslag, een kuitlange jas en een hoed met een bred' rand. Het is allemaal-wat brutaal, wat gangsterach tig. Maar gelukkig hóéft het niet, als u niet wilt. Dis tinctie heeft het altijd nog gewonnen van modegrillen en gedistingeerde kleren maken niet alleen de man, maar ook da vrouw. Een prachtige combinatie voor een galafeest} kant voor dit wel heel romantische overhemd, toaarbij de knopen achter een piqué-band schuil gaan, (Nylfrancej ,De Overijsselse witte kanten kap gaat er helemaal uit,' zegt de 80- jarige Miena Hulsebosch-Van der Vegt uit Zwolle. En zij kan het weten, want ze is nu al 50 jaar mutsenmaakster Tl kent ze wel (al is het misschien alleen van foto's) de witte kappen, die bjj de klederdracht van de Over ijsselse boerinnen horen. De oude dame is met hart en ziel nog bij haar werk en het is dan ook geen straf voor haar erover te ver tellen. ,Mijn beroep sterft uit' zegt ze hoofdschuddend. ,Er zijn nog maar een paar vrouwen in heel Nederland die dit werk kunnen doen. O, ja, vroe ger had ik concurrentie genoeg, maar toch had ik k. ent on in Rechteren, Dalfsen, Hasselt, Genemuiden en na tuurlijk in Zwolle. Ik ben er in het begin van ons trouwen al mee be gonnen, dat zal kort voor de eerste Wat de lengte van de rokken betreft: te korte rokken flatteert alleen als u nog onder de achttien bent; te lange rokken staat zeker niet vlot. Bij twij fel over de roklengte moet immer in het oog worden gehouden, dat knieën vaak onesthetisch zijn. Als vuistregel kan men nemen dat elke vrouw wat de roklengte betreft met vier factoren re kening moet houden: de mode, haar grootte, wat haar het best staat en de meer of mindere welgevormdheid van haar benen. Om u alvast in de stemming te brengen voor de vakantietijd laten wij u hier een carmant en kort jasje van Tergal-badstof zien, fleurig bedrukt met bloemen op een oranje fond. De witte shorts steken er fris en jeugdig bij af. heuse uitnodigingen rondgestuurd, die niet onder doen voor de „kaarten op geschept Oudhollands papier" die grote mensen rondsturen als hun zil veren bruiloft in zicht komt. En dagen van tevo ren ben je als moeder in de weer om de mooiste jurk feestelijk te maken met kwikjes en strikjes, en met het versieren van een hoedje. Want dat moet. Dat stond uitdrukkelijk op de uitnodigings kaart. O, ja, het uitzoeken van de prijsjes voor de verloting en de spelletjes neemt ook heel wat tijd in beslag. Alleen de spelletjes zijn hetzelfde geble ven. Ezeltje prik, de, stoelendans en zakdoekje leggen gaan er nog steeds in als gesneden koek, nu al meer dan 20 jaar. Meer dan 20 jaar... Dat is een hele tijd als je er even over nadenkt. Tien jaar is al veel, maar twintig. Nu ik er goed mijn gedachten over laat gaan dringt pas goed tot me door, dat ik nog blij mag zijn dat onze dochter me alleen maar ver baasd aanstaart als ik haar vertel over het spie geltje met het kammetje. Ik moet blij zijn dat ze nog naar me luistert en dat ze hoogstens, als het haar te lang duurt verveeld wegloopt. Want de tijd is niet ver meer dat ze, als ik weer over „vroeger" met haar ga praten, alleen nog maar geïrriteerd zal uitroepen: „Ach, mam, schei nu eens uit met dat gezeur over vroeger. Toen was alles immers maar een puinhoop!" wereldoorlog zijn geweest. Ik deed het werk als bijverdienste, want ik kon toen best een paar centjes gebruiken. Mijn man verdiende in die tijd 8,40 per week en al was alles natuurlijk vee' goedkoper dan nu, het was toch krabben en bijten De voor haar leeftijd nog krasse en bijzonder levenslustige vrouw heeft er kennelijk plezier in nog meer over haar werk te vertellen. ,Het mate riaal dat je voor het maken van de kappen nodig hebt is tegenwoordig moeilijk te krijgen. En als je het ge luk hebt hier of daar nog iets te be machtigen, moet je dat peperduur be talen. U moet nie+ vergeten dat de Brusselse kant vroeger al tachtig gul den per twee el kostte. Maar de kap pen van dure kant werden dan ook door de rijke boerinnen gedragen, al leen op zondag. De daagse mutsen en de mutsen van de arbeidersvrouwen werden van gewone katoen gemaakt, met langs de randen een klein strook je kant. Zowel het katoen als de kant werden natuurlijk door de stijfsel ge haald. Daar werd alles mooi wit van en het bleef ook langer schoon.' Mevrouw Hulsebosch vertelt dat vroeger een groot deel van haar in komsten uit het wassen en opmaken van de kappen bestond. .Soms had ik wel vqftien klanten per week. El ke kap bestaat uit vjjf onderdelen en voordat ik ze ban behandelen, moet ik ze natuurlijk helemaal uit elkaar halen. Daarna ga ik ze wassen, stij ven, strijken en weer in elkaar naai en. En voor die complete behandeling kreeg ik vroeger 50 cent.' De nijvere vrouw vertelt verder, dat ze de laatste jaren vrijwel geen nieu we kanten kappen meer hoeft te ma ken. En wassen? Ja, dat wel, maar meer dan één muts per week krijgt ze niet in handen. ,Het is trouwens geen lonend werk meer, je moet het hoofdzakelijk voor je plezier doen, of omdat je bezig wilt blijven. Want het in elkaar naaien van een lap is al leen al twee uur werk en voor de hele behande'jing vraag ik mi drie gulden vijftig.' Verleden week moest onze dochter van zes naar een verjaarsfeestje. Ik zeg „moest", want mis schien wist u het nog niet kinderen van die leef tijd vragen tegenwoordig niet meer of het „mag". Dat gevraag is helemaal uit de tijd en je zou je onsterfelijk belachelijk maken als je dit gebruik opnieuw probeerde in te voeren. Onze dochter moest dus naar een verjaarsfeestje, het derde in tien dagen. Onder het eten zei ze ,met een gezicht van jij-mag-het-wel-weten: „Mam, weet je wat? Ik geef een toilettasje met zeep en eau de colog ne". „Zoooo", liet ik langgerekt en verre van enthou siast horen. „Jullie maken het wel duur, tegen woordig". Maar ze reageerde niet eens op mijn woorden. Ze scheen het allemaal heel gewoon te vinden. En misschien is het ook wel gewoon. Want op haar verjaardag komen de vriendinnetjes ook allemaal met mooie cadeaus opdraven. Toch kon ik het niet helemaal verkroppen, dat ze me ook in dit opzicht al begon te ontgroeien. „Vroeger", zei ik met nadruk en in het machte loze besef dat ik sprak zoals mijn moeder jaren geleden, „vroeger kochten we met alle vriendin netjes samen één cadeau. We lapten ieder een dub beltje en stapten met z'n allen een winkel binnen. Het staan voor de toonbank was alleen al een heel feest. Het draaide altijd uit op een spiegeltje met een kammetje erin, of een houten broche met de naam van de jarige erop. Dan bleef er nog geld over voor een reep". „Zo een van een gulden of een van een kwartje?" vroeg mijn dochter. Maar ik ging niet op die vraag in, net als zij zo vaak niet op mijn vragen rea geert. In plaats daarvan zei ik: „Er was maar één winkeltje waar ze die broches verkochten. Ze waren in onze ogen heel erg duur. Wel een paar kwartjes, maar mooi! Mooi! En als we dan bij de jarige kwamen, stonden we in de gang een hele tijd te ruziën wie het cadeautje mocht geven. Meestal viel die eer ten deel aan hetzelfde meis je. Zij was zo'n beetje onze „koningin". Ik zweeg, want ik zag dat onze dochter ongeïnte resseerd luisterde, of misschien alleen maar dacht aan het toilettasje met zeep en eau de cologne, dat ze zelf wilde geven. In stilte mediteerde ik verder, helemaal in de ban van het verleden. Ik zag weer hoe de jarige het cadeau wel uit onze handen had willen trekken. Zo verlangend was ze ernaar, ofschoon ze precies wist was ze kreeg. Ja, ook door de kinderverjaardagfuifjes is de laatste tijd een reactionaire wind gegaan. Het is tegenwoordig een semi-officieel gedoe. Er worden We willen het hier niet hebben over de helderziendheid die meer opmerkt dan we met onze ogen kunnen waarnemen, maar over het feit dat zoveel mensen niet duidelijk de werkelijkheid zien om dat ze figuurlijk gesproken met hun eigen gekleurde brilletje op lopen. En er zijn heel wat brilletjes en heel wat kleurtjes, waarvan roze en zwart wel de meest bekende zijn. We weten allemaal wel dat iemand die goed verliefd is de zaken op een heel eigen manier beschouwt en wonderen van geest en lieftalligheid ziet, waar een buitenstaander niets bijzonders kan ontdekken. Maar ook de staat van on ze gezondheid zet ons allerlei brillen op, een zonnig geel voor onze goede dagen, een vacd-grijze wanneer we ons minder prettig voelen of vermoeid zijn. En ook het brilletje dat we van huis uit meekrijgen draagt vaak een uitge sproken kleur. Wat een kind van de ouders leert en ziet zal het als „ge woon" ervaren: wat het in vreemde gezinnen anders aantreft zal 't „raar" vinden. Sommige mensen leren in een heel leven niet, dat ons „gewoon" voor die ander weer even „raar" lijkt. De aanvaarding van verschillen tussen za ken die toch gelijkwaardig kunnen zijn al zijn ze anders, is niet voor iedereen gemakkelijk. Ook jeugd en ouderdom kijkt door verschillende brillen en me nen beide dat ze het bij het juiste eind hebben. Ze kijken door de brillen van hun eigen tijd en die tijden vertonen nu eenmaal grote verschillen. De jongeren missen uiteraard de rijpe levenserva ring; voor de ouderen echter is het niet mogelijk zich helemaal los te maken van diep ingewortelde opvattingen uit eigen jeugd en levensloop, zodat ze de gedachtensfeer van waaruit de jonge ren leven toch praktisch nooit hele maal kunnen navoelen. Ook onze financiële positie kan ons nog een of ander brilletje opzetten. Als we ons „makkelijk roeren kunnen" zul len we eerder spreken over krenterig heid of onhartelijkheid van anderen, dan wanneer we zelf moeten rondko men van een inkomen waarbij zuinig heid en overleg geboden zijn. Het valt daarbij dikwijls hard genoeg de gulle bedoelingen aan banden te moeten leg gen. De kleuren van de regenboog geven te zamen helder wit licht. Als we al die gekleurde brilletjes over elkaar zouden opzetten werd alles pikzwart. Hier is het juist zaak te willen inzien hoezeer ieder mens de dingen gekleurd ziet en pas door het afzetten van al die bedriegelijke glaasjes tot een juister beoordeling van de werkelijkheid kan komen. JETTY 1

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 9