MARY EN DE MARIHUANA BEMANNING VAN PANAMESE ERTSBOOT .GEONICK' IN STAKING Al twee maanden geen gage ontvangen ENGELS BOOREILAND OP DE NOORDZEE IN NOOD Alle opvarenden (45) door een helicopter gered I Maarts weertje? thuis brandt lekker gezellig de kolenhaard! fkefna DE VRIJE ZEEUW - Donderdag7maart 1968 Britse defensiepolitiek in lagerhuis goedgekeurd Failliet PoütÊ® de valreep afgewerkt RUSSISCHE MSJNSTAD DREIGT TE VERZAKKEN ERFENIS LEIDDE TOT BEZINNING Negenentachtigste damesbeurs Man van pier geslagen te IJmuiden Nieuwe reeks van Franse kernproeven LANDBOUWSCHUUR AFGEBRAND IN BEERTA GEEN GELD VOOR DE B.B. IN AMSTELVEEN DODELIJK VERKEERSONGELUK IN APELDOORN Auto tegen boom: TWEE DODEN i —4 VOORJAARSBEURS GEBRUIKSGOEDEREN+VAKBEURS KARWEI+FILM EN FOTO Geopend van 9-17 uur Voordelige reis/entreébiljetten zfjn op de stations verkrijgbaar WINSCHOTEN: Dinsdagmiddag heeft zich in een gebouw van een chemische fabriek hier een ex plosie voorgedaan. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor, maar de materiële schade is aan zienlijk. Hier een overzicht van de ravage. Het Britse lagerhuis heeft de nieuwe defensiepolitiek, die voornamelijk op Europa is ge richt, met 313 tegen 220 stem men goedgekeurd. De defensie zal binnen het noordatlantische bondgenoot schap worden geconcentreerd en de bases in de Perzische golf en in Singapore-Maleisië wor den vóór eind 1971 verlaten. De conservatieve leiders heb ben te verstaan gegeven dat zij de oude toestand zullen herstel len, als zij aan de macht komen. Minister van defensie Denis Healey zei dat Engeland, Aus tralië, Nieuw Zeeland, Singapo re en Maleisië over enkele maan den zullen confereren over de beveiliging van zuidoost-Azië. Er zal o.a. worden gesproken over de luchtverdediging van Singapore. De Britse regering ziet geen aanleiding voor een Europees verdedigingsstelsel tegen ballis tische raketten. Dinsdagnacht is de onder de Panamese vlag varende bulkcar rier „Geonick" in de haven van Zaandam aan de ketting gelegd, nadat de bemanning van 31 kop pen in staking was gegaan. De ka pitein en de officieren staken mee. De bulkcarrier lag dinsdag nog in IJmuiden voor de wal bij de Hoog ovens. Nadat de staking was uitge broken, lag het inmiddels leegge komen schip daar in de weg. Na urenlange onderhandelingen tus sen de Panamese consul en de be manning kon er overeenstemming over worden bereikt, dat het schip door Nederlanders naar Zaandam zou worden gebracht. Het nautisch commando was hier bij in handen van kapitein Katsa- las. De bulkcarrier voer twee maan den geleden nog onder de naam Iselin en was toen eigendom van een Noorse rederij. Het schip werd daarna overgenomen door twee Grieken. Van de koopsom van 300.000 dollar betaalden zij er di rect 90.000. Het resterende deel is nog niet betaald. Beide eigenaren zijn thans fail liet verklaard. Zij hebben de be- Langzaam en bewust van zijn plicht kwam de kapitein de brug af. Maar het werd spoedig dui delijk, dat hij de eerste ronde ging verliezen. Billy had name lijk de deur, die toegang gaf tot de gang tussen de vier hutten, gegrendeld. Het kostte enige tijd voor de kapitein deze deur met zijn zware schouders geforceerd had. Nog meer tijdverlies ver oorzaakte de deur van hut nr. 1, die Billy met drie vrienden deel de. En toen de schuimbekkende kapitein ook deze deur goeddeels vernield had, bleek hij vergeefs werk te hebben geleverd, want Billy was er niet. Hij was listig genoeg geweest om de kleine ka piteinshut binnen te gaan en ook daar de deur te grendelen. Het gevolg was, dat kapitein Peter Cradford eerst bij Billy kwam, toen een smeulend peuk je in de asbak aantoonde dat men te laat was. Het slachtoffer lag met een verzaligde grijns op het bed van de kapitein. Deze greep hem ruw beet, sleurde hem naar hut nr. 1 en wierp hem onzacht op zijn eigen bed. Maar het was allemaal zinloos; Billy had zijn zin gehad. Ogenblikkelijk begon Peter de hut nr. 1 van onder tot boven te doorzoeken, niets en niemand daarbij sparend. Maar hij vond niets. Vervolgens dreef hij allen voor zich uit naar het zonnedek. „Kijk eens!" begon hij vanaf de brug. „Het zal jullie duidelijk zijn, dat het zo niet langer gaat. Billy schijnt ondanks alle voor zorgen toch nog over vergif te beschikken. Zoals ik jullie al- eens eerder heb gezegd, moeten we hem beschouwen als een pa tiënt. Daarom heb ik jullie me dewerking ingeroepen om hem te genezen. Dat schijnt niet te mogen gelukken. Billy beweert het goedje hier in Las Mandas te hebben gekregen. Ik kan jullie verzekeren dat dat niet waar is. Ik heb Billy nauwlettend'bewaakt en het schip ook. Hier is geen verdovende rommel aan boord gebracht. Ergo: het spul is al in San Francisco aan boord ge smokkeld. Door wie? Laat ik aan nemen, dat Billy het zelf deed, dan spaar ik jullie. Maar zoals bekend, heb ik al zijn spullen grondig doorzocht en „Hebt u hem soms gefouilleerd toen hij aan boord kwam?" vroeg James Farregan opeens, spot tend. „Dat heb ik! En zonder dat hij het wist. Meneer lag namelijk op de dag van ons vertrek op het dek te slapen. Hij had niets an ders aan dan een broek met twee zakken en een shirt zonder zak. Nadat ik hem nagezien had, ben ik naar zijn hut gegaan om nog maals te zoeken. Daarna heb ik hem wel zo bewaakt, dat hij ab soluut geen kans had om nog iets aan boord te smokkelen". „Deed hij daar nog een poging toe?" vroeg Mary achteloos. „Neeheel verstandig trou wens". „Dan bewijst dat, dat Billy zijn vergif allang aan boord had toen U" begon te zoeken, afgezien van kleine beetjes, die hij in zomen van kledingstukken verstopt kon hebben". (Wordt vervolgd.) manning over de periode dat zij de eigenaren waren, nog geen cent loon betaald. Na het faillisse ment van de eigenaren zijn de be manningsleden ook niet jpeer vér:, zekerd. Reeds na de eerste.maand wilde de bemanning het bijltje er bij neergooien, toen de gage niet werd betaald. De eigenaren zeiden dat zij na de tweede maand zouden kunnen betalen. Toen het schip b i de Hoogovens aankwam en bleek dat er weer geen geld was, beslo ten kapitein, officieren en beman ning in staking te gaan. De beman ning bestaat uit 23 Grieken en 8 Spanjaarden. Het schip was door de N.V. Ne: bam, bevrachtingsmaatschappij van de Hoogovens, op de vrije markt gecharterd voor het vervoer van erts uit Sierra Leone naar IJmui den. Er is 20 man politie aan te pas gekomen in verband met de roe righeden aan boord van de „Geo nick". De bemanning weigerde de politie echter de toegang tot hét schip. Een politieman, die 't schip wilde betreden, werd de valreep afgewerkt. De opstandige houding van de bemanning leidde er op een ge geven moment toe, dat een van de politiemannen zijn revolver trok en een schot in de lucht loste. De twee Grieken, die het schip hadden gekocht, wonen in Las Pal- mas. Volgens de inlichtingen van de Hoogovens had de ene compag non de ander in financiële moei lijkheden gebracht, hetgeen tot beider bankroet leidde. De Oekrainse mijnstad Kryvoy Rog dreigt te verzakken in de hon derden kilometers mijngang, waar op de plaats is gebouwd, zo schrijft de „Literatoernaja Gaze- ta". Het blad stelt dat de regering van de Oekraine weliswaar aan de buitenkant van de ruim 600.000 inwoners tellende stad huizen bouwt voor de bewoners van de meest bedreigde wijken, maar dat het tempo te traag is en dat èr niet wordt gezorgd voor de huis vesting van nieuwe arbeidskrach ten, die voor het opvoeren van de produktie nodig zijn. Kryvoy Rog is 't grootste mijn centrum ter wereld. Er wordt de helft van het Russische ijzererts gewonnen, ongeveer evenveel als de produktie van Engeland en W„- Duitsland tezamen. Door de zware zee konden deze het gevaarte niet dicht genoeg na deren en het werd aan een heli conter overgelaten de op het heli- dek van de „Ocean Prince" ver zamelde opvarenden op te pikken. Een eerste groep van 36 man werd overgebracht naar het nabij gelegen booreiland „Constellation", de overige negen werden in Scar borough aan land gezet. De bovenbouw van de „Ocean Prince" zou geheel verwoest zijn. Twee sleepboten van L. Smit Co zijn woensdagmorgen om half negen naar het booreiland ver trokken, namelijk de Neptunia uit Bremerhaven en de Barendszee uit Vlaardingen. Een helicopter heeft woensdag morgen alle 45 opvarenden gered van het Britse booreiland „Ocean Prince", dat 150 kilometer ten oosten van de Engelse haven Scarborough dreigde te vergaan in een storm. De 11.000 ton metende „Ocean Prince", eigendom van de „Ocean Drilling and Exploring Ltd", had 's morgens vroeg noodseinen uit gezonden en 'om onmiddellijke as sistentie gevraagd. Kort daarna Otm in aanmerking te komen voor de erfenis van hun onlangs over leden oom hebben de leden van een familie, afkomstig uit Rijs- bergen en Zundert, zaterdag j.l. een bezinningsdag doorgebracht in het bezinnings- en gespreks- centrum van de paters redemp toristen in Seppe in W.-Brabant. Hun oom liet bij zijn overlijden een flink bedrag na, dat moet worden verdeeld over 35 nabe- ataanden. Toen de notaris het testament had geopend, ontdek te hij de ongebruikelijke voor waarde. De paters van het be zinningscentrum waren bereid aan de uitvoering van de wil van de erflater mee te werken. Het is in Seppe een gezellige familiereünie geworden, waarop ootas en tantes, neven en nich ten gespreksgroepen hebben ge vormd, om zich te bezinnen in de geest van hun oom en zo hun erfdeel te verdienen. moet de antenne van het boor eiland zijn vernield, want verdere berichten over de reddingsopera tie werden verzonden door sche pen, die te hulp snelden. Dinsdagmiddag 19 maart zal de burgemeester van Hellen- doorn, mr. F. R. Crommelin, de negenentachtigste damesbeurs van de dameskroniek officieel openen. Deze tentoonstelling voor de vrouw en het gezin zal van 19 t/m 28 maart dagelijks behalve op zondag, 's middags en 's avonds geopend zijn. De reddingboot „Neeltje Ja- coba", het loodsafhaalvaartuig „Geep" en twee helikopters van de marine hebben tot woensdag middag twee uur gezocht naar een jongeman, die 's morgens van de zuidpier te IJmuiden te water raakte. Hij is niet terug gevonden. Het was de 20-jarige stucadoor J. F. Borsman uit Oudorp bij Alkmaar, die werk zaam was op een bouwwerk te IJmuiden. Toen hij omstreeks tien urn- in stormweer de pier opliep en om het hek op de pier klom, heeft een echtpaar hem nog ge waarschuwd niet de pier op te lopen wegens de overslaande zeeën. Toen hij vijftig meter van het hek was verwijderd kwam er een zware zee over, waarna de man niet meer is gezien. Het echtpaar waarschuwde de poli tie, waarna de opsporingsactie op gang kwam. Vice-admiraal J. Gouttier, be velhebber van de Franse strijd krachten in het gebied van de Stille Oceaan, heeft op een pers conferentie in de Nieuw-Zee- landse hoofdstad Wellington ge zegd, dat voor de volgende Fran se kernproef een veel groter ge bied van de oceaan zou moeten worden vrijgemaakt dan tot dus ver het geval is geweest. Tussen juli en oktober zal een nieuwe reeks Franse kernproe ven worden genomen. Dit is het derde jaar van Franse kern proeven en er zullen er volgens Gouttier nog zeker drie of vier volgen. DEN het Engelse booreiland „Oecan Prince", dat 150 km ten oosten van Scarborough op de Noordzee in moeilijkheden is gekomen. Een Engelse trawler meldde, dat het booreiland uit elkaar viel. 160.000 kg stro, benevens een hoeveelheid hooi en kunstmest, die lagen opgeslagen in de schuur van de landbouwer J. T. Melle- ma te Beerta, zijn woensdagmid dag door brand verloren gegaan. Aangewakkerd door de storm hadden de vlammen vrij spel in de vrijwel geheel gevulde voor raadschuur. De brandweer uit Beerta kon weinig uitrichten. De schade wordt geraamd op ruim een ton. De gemeenteraad van Amstel veen heeft een post van ruim 18.000 gulden ten behoeve van de B.B. afgevoerd van de begro ting voor dit jaar. Een daartoe door de P.S.P.-er J. van Egmond ingediende motie werd met vijf tien tegen twaalf stemmen aan genomen. Het voor de B.B. be stemde bedrag moet, aldus de motie, beschikbaar worden ge steld voor de plaatselijke ram- pendienst. Die dienst behoeft in verband met het „meer dan nor male gevarenrisico in Amstel veen" als gevolg van de kruit- fabriek en het nabijgelegen Schiphol dringende hexzigaifll, il dus da motie. Dinsdagavond werd de 13-ja- rige Johannes Koenen uit Apel doorn bij een verkeersongeval zó ernstig gewond, dat hij na enkele uren in het Julianazie- kenhuis is overleden. De jongen zat bij zijn. vader in de auto, die in de richting Apeldoorn reed. Bij het passeren van een andere wagen wilde de voorgaande wa gen eveneens een voorligger pas seren: De heer Koenen moest afremmen om een aanrijding te voorkomen. Hierbij raakte hij in een slip, tengevolge waarvan de wagen omsloeg en de jongen uit de auto werd geslingerd. Met ernstige hoofdwonden werd hij opgenomen. De heer Koenen zelf liep inwendige kneuzingen op. De bestuurder van de per sonenauto die voorreed, heeft niets van het gebeurde gemerkt en is doorgereden zonder zich bekend te maken. Op rijksweg 16 onder Prinsen beek bij Breda zijn dinsdag de 33-jarige J. H. S. uit Hoeven en de 24-jarige J. van B. uit Ben- nekom door een auto-ongeluk om het leven gekomen. De per sonenauto waarin zij zaten, werd totaal vernield tegen een boom aangetroffen. Uit sporen is ge bleken dat de wagen eerst in de middenberm moet zijn .terecht gekomen. door W. GELDOF De volgende morgen herhaalde het spelletje zich. Allen gingen aan wal, Billy en kapitein Peter Cradford bleven op de „Seabird". Zij wisselden de hele morgen geen woord, behalve de beleefd heidsfrasen bij de koffie, die Pe ter om tien uur serveerde. Met onuitputtelijk geduld bleef de jonge man in zijn ligstoel liggen. Peter wist, dat hy als bewaker werd beschouwd en dat Billy hem begon te haten. Maar de eerste was van plan zich stipt aan zijn opdracht te houden en zich overigens nergens zorgen over te maken. Zelfs niet over de span ning die tussen hem en de zoon van zijn chef ontstond. Dit veranderde reeds echter op diezelfde middag waarop de af vaart uit Las Mandas plaats had. James Farregan kwam het eerst aan boord, gevolgd door Thomas en Ann, die elkaar gevonden schenen te hebben. John kwam langs de kade aangeslenterd met Susan Cradford en George Melli- son achter zich aan. James pas seerde Billy, streek hem door zijn haar en zei gekscherend: „Zo, ouwe jongen! Dat zit er weer op. Heeft Peter.aoed ob je gepast?" „Integendeel!" antwoordde Bil ly geeuwend. „Hij heeft niet eens weten te voorkomen, dat de in boorlingen van Las Mandas mij van het nodige voorzagen. Och, je moet denken: ook die ouwe walrus knapt op zijn tijd een uiltje". Het was windstil en Peter Cradford hoorde het duidelijk. De rode kop die hij van kwaad heid kreeg was al een rijke be loning voor Billy. Had Peter het daarbij gelaten dan was er wellicht nog niets gebeurd, maar hij kon niet nalaten te honen: „Dat zou je wel willen, opium schuiver! Maar eerder gaat deze schuit met alles wat er op zit eraan en naar de haaien, dan dat het jou gelukt nog ooit aan dat spul te komen!" En toen begon het drama. Glimlachend kwam Billy over eind en verdween achter in het trapgat naast de brug en ging naar zijn hut. Nauwelijks een mi nuut later kwam hij terug met een brandende sigaret in de hand. Hij deed twee stappen op het trapje naar de brug waar Peter stond en blies vervolgens een ferme rookwolk in diens gezicht. En dat was voldoende. De weeë geur van smeulende marihuana was duidelijk te onderscheiden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 2