MARY
EN DE MARIHUANA
BEMANNING VAN PANAMESE
ERTSBOOT .GEONICK' IN STAKING
Al twee maanden geen gage ontvangen
ENGELS BOOREILAND OP DE NOORDZEE IN NOOD
Alle opvarenden
(45) door een
helicopter gered
I
Maarts weertje?
thuis brandt
lekker gezellig
de kolenhaard!
fkefna DE VRIJE ZEEUW - Donderdag7maart 1968
Britse
defensiepolitiek
in lagerhuis
goedgekeurd
Failliet
PoütÊ® de valreep
afgewerkt
RUSSISCHE
MSJNSTAD
DREIGT TE
VERZAKKEN
ERFENIS LEIDDE
TOT BEZINNING
Negenentachtigste
damesbeurs
Man van pier
geslagen
te IJmuiden
Nieuwe reeks
van Franse
kernproeven
LANDBOUWSCHUUR
AFGEBRAND
IN BEERTA
GEEN GELD
VOOR DE B.B.
IN AMSTELVEEN
DODELIJK
VERKEERSONGELUK
IN APELDOORN
Auto tegen boom:
TWEE DODEN
i —4
VOORJAARSBEURS GEBRUIKSGOEDEREN+VAKBEURS KARWEI+FILM EN FOTO
Geopend van 9-17 uur Voordelige reis/entreébiljetten zfjn op de stations verkrijgbaar
WINSCHOTEN: Dinsdagmiddag
heeft zich in een gebouw van een
chemische fabriek hier een ex
plosie voorgedaan. Persoonlijke
ongevallen deden zich niet voor,
maar de materiële schade is aan
zienlijk. Hier een overzicht van
de ravage.
Het Britse lagerhuis heeft de
nieuwe defensiepolitiek, die
voornamelijk op Europa is ge
richt, met 313 tegen 220 stem
men goedgekeurd.
De defensie zal binnen het
noordatlantische bondgenoot
schap worden geconcentreerd
en de bases in de Perzische golf
en in Singapore-Maleisië wor
den vóór eind 1971 verlaten.
De conservatieve leiders heb
ben te verstaan gegeven dat zij
de oude toestand zullen herstel
len, als zij aan de macht komen.
Minister van defensie Denis
Healey zei dat Engeland, Aus
tralië, Nieuw Zeeland, Singapo
re en Maleisië over enkele maan
den zullen confereren over de
beveiliging van zuidoost-Azië.
Er zal o.a. worden gesproken
over de luchtverdediging van
Singapore.
De Britse regering ziet geen
aanleiding voor een Europees
verdedigingsstelsel tegen ballis
tische raketten.
Dinsdagnacht is de onder de
Panamese vlag varende bulkcar
rier „Geonick" in de haven van
Zaandam aan de ketting gelegd,
nadat de bemanning van 31 kop
pen in staking was gegaan. De ka
pitein en de officieren staken mee.
De bulkcarrier lag dinsdag nog in
IJmuiden voor de wal bij de Hoog
ovens. Nadat de staking was uitge
broken, lag het inmiddels leegge
komen schip daar in de weg. Na
urenlange onderhandelingen tus
sen de Panamese consul en de be
manning kon er overeenstemming
over worden bereikt, dat het
schip door Nederlanders naar
Zaandam zou worden gebracht.
Het nautisch commando was hier
bij in handen van kapitein Katsa-
las.
De bulkcarrier voer twee maan
den geleden nog onder de naam
Iselin en was toen eigendom van
een Noorse rederij. Het schip werd
daarna overgenomen door twee
Grieken. Van de koopsom van
300.000 dollar betaalden zij er di
rect 90.000. Het resterende deel is
nog niet betaald.
Beide eigenaren zijn thans fail
liet verklaard. Zij hebben de be-
Langzaam en bewust van zijn
plicht kwam de kapitein de brug
af. Maar het werd spoedig dui
delijk, dat hij de eerste ronde
ging verliezen. Billy had name
lijk de deur, die toegang gaf tot
de gang tussen de vier hutten,
gegrendeld. Het kostte enige tijd
voor de kapitein deze deur met
zijn zware schouders geforceerd
had. Nog meer tijdverlies ver
oorzaakte de deur van hut nr. 1,
die Billy met drie vrienden deel
de.
En toen de schuimbekkende
kapitein ook deze deur goeddeels
vernield had, bleek hij vergeefs
werk te hebben geleverd, want
Billy was er niet. Hij was listig
genoeg geweest om de kleine ka
piteinshut binnen te gaan en ook
daar de deur te grendelen.
Het gevolg was, dat kapitein
Peter Cradford eerst bij Billy
kwam, toen een smeulend peuk
je in de asbak aantoonde dat men
te laat was.
Het slachtoffer lag met een
verzaligde grijns op het bed van
de kapitein. Deze greep hem ruw
beet, sleurde hem naar hut nr. 1
en wierp hem onzacht op zijn
eigen bed.
Maar het was allemaal zinloos;
Billy had zijn zin gehad.
Ogenblikkelijk begon Peter de
hut nr. 1 van onder tot boven te
doorzoeken, niets en niemand
daarbij sparend. Maar hij vond
niets. Vervolgens dreef hij allen
voor zich uit naar het zonnedek.
„Kijk eens!" begon hij vanaf de
brug. „Het zal jullie duidelijk
zijn, dat het zo niet langer gaat.
Billy schijnt ondanks alle voor
zorgen toch nog over vergif te
beschikken. Zoals ik jullie al-
eens eerder heb gezegd, moeten
we hem beschouwen als een pa
tiënt. Daarom heb ik jullie me
dewerking ingeroepen om hem
te genezen. Dat schijnt niet te
mogen gelukken. Billy beweert
het goedje hier in Las Mandas te
hebben gekregen. Ik kan jullie
verzekeren dat dat niet waar is.
Ik heb Billy nauwlettend'bewaakt
en het schip ook. Hier is geen
verdovende rommel aan boord
gebracht. Ergo: het spul is al in
San Francisco aan boord ge
smokkeld. Door wie? Laat ik aan
nemen, dat Billy het zelf deed,
dan spaar ik jullie. Maar zoals
bekend, heb ik al zijn spullen
grondig doorzocht en
„Hebt u hem soms gefouilleerd
toen hij aan boord kwam?" vroeg
James Farregan opeens, spot
tend.
„Dat heb ik! En zonder dat hij
het wist. Meneer lag namelijk op
de dag van ons vertrek op het
dek te slapen. Hij had niets an
ders aan dan een broek met twee
zakken en een shirt zonder zak.
Nadat ik hem nagezien had, ben
ik naar zijn hut gegaan om nog
maals te zoeken. Daarna heb ik
hem wel zo bewaakt, dat hij ab
soluut geen kans had om nog iets
aan boord te smokkelen".
„Deed hij daar nog een poging
toe?" vroeg Mary achteloos.
„Neeheel verstandig trou
wens".
„Dan bewijst dat, dat Billy zijn
vergif allang aan boord had toen
U" begon te zoeken, afgezien van
kleine beetjes, die hij in zomen
van kledingstukken verstopt kon
hebben".
(Wordt vervolgd.)
manning over de periode dat zij
de eigenaren waren, nog geen
cent loon betaald. Na het faillisse
ment van de eigenaren zijn de be
manningsleden ook niet jpeer vér:,
zekerd.
Reeds na de eerste.maand wilde
de bemanning het bijltje er bij
neergooien, toen de gage niet werd
betaald. De eigenaren zeiden dat
zij na de tweede maand zouden
kunnen betalen. Toen het schip b i
de Hoogovens aankwam en bleek
dat er weer geen geld was, beslo
ten kapitein, officieren en beman
ning in staking te gaan. De beman
ning bestaat uit 23 Grieken en 8
Spanjaarden.
Het schip was door de N.V. Ne:
bam, bevrachtingsmaatschappij van
de Hoogovens, op de vrije markt
gecharterd voor het vervoer van
erts uit Sierra Leone naar IJmui
den.
Er is 20 man politie aan te pas
gekomen in verband met de roe
righeden aan boord van de „Geo
nick". De bemanning weigerde de
politie echter de toegang tot hét
schip. Een politieman, die 't schip
wilde betreden, werd de valreep
afgewerkt.
De opstandige houding van de
bemanning leidde er op een ge
geven moment toe, dat een van de
politiemannen zijn revolver trok
en een schot in de lucht loste.
De twee Grieken, die het schip
hadden gekocht, wonen in Las Pal-
mas. Volgens de inlichtingen van
de Hoogovens had de ene compag
non de ander in financiële moei
lijkheden gebracht, hetgeen tot
beider bankroet leidde.
De Oekrainse mijnstad Kryvoy
Rog dreigt te verzakken in de hon
derden kilometers mijngang, waar
op de plaats is gebouwd, zo
schrijft de „Literatoernaja Gaze-
ta". Het blad stelt dat de regering
van de Oekraine weliswaar aan de
buitenkant van de ruim 600.000
inwoners tellende stad huizen
bouwt voor de bewoners van de
meest bedreigde wijken, maar dat
het tempo te traag is en dat èr
niet wordt gezorgd voor de huis
vesting van nieuwe arbeidskrach
ten, die voor het opvoeren van de
produktie nodig zijn.
Kryvoy Rog is 't grootste mijn
centrum ter wereld. Er wordt de
helft van het Russische ijzererts
gewonnen, ongeveer evenveel als
de produktie van Engeland en W„-
Duitsland tezamen.
Door de zware zee konden deze
het gevaarte niet dicht genoeg na
deren en het werd aan een heli
conter overgelaten de op het heli-
dek van de „Ocean Prince" ver
zamelde opvarenden op te pikken.
Een eerste groep van 36 man
werd overgebracht naar het nabij
gelegen booreiland „Constellation",
de overige negen werden in Scar
borough aan land gezet.
De bovenbouw van de „Ocean
Prince" zou geheel verwoest zijn.
Twee sleepboten van L. Smit
Co zijn woensdagmorgen om half
negen naar het booreiland ver
trokken, namelijk de Neptunia uit
Bremerhaven en de Barendszee uit
Vlaardingen.
Een helicopter heeft woensdag
morgen alle 45 opvarenden gered
van het Britse booreiland „Ocean
Prince", dat 150 kilometer ten
oosten van de Engelse haven
Scarborough dreigde te vergaan
in een storm.
De 11.000 ton metende „Ocean
Prince", eigendom van de „Ocean
Drilling and Exploring Ltd", had
's morgens vroeg noodseinen uit
gezonden en 'om onmiddellijke as
sistentie gevraagd. Kort daarna
Otm in aanmerking te komen voor
de erfenis van hun onlangs over
leden oom hebben de leden van
een familie, afkomstig uit Rijs-
bergen en Zundert, zaterdag j.l.
een bezinningsdag doorgebracht
in het bezinnings- en gespreks-
centrum van de paters redemp
toristen in Seppe in W.-Brabant.
Hun oom liet bij zijn overlijden
een flink bedrag na, dat moet
worden verdeeld over 35 nabe-
ataanden. Toen de notaris het
testament had geopend, ontdek
te hij de ongebruikelijke voor
waarde. De paters van het be
zinningscentrum waren bereid
aan de uitvoering van de wil
van de erflater mee te werken.
Het is in Seppe een gezellige
familiereünie geworden, waarop
ootas en tantes, neven en nich
ten gespreksgroepen hebben ge
vormd, om zich te bezinnen in
de geest van hun oom en zo hun
erfdeel te verdienen.
moet de antenne van het boor
eiland zijn vernield, want verdere
berichten over de reddingsopera
tie werden verzonden door sche
pen, die te hulp snelden.
Dinsdagmiddag 19 maart zal
de burgemeester van Hellen-
doorn, mr. F. R. Crommelin, de
negenentachtigste damesbeurs
van de dameskroniek officieel
openen. Deze tentoonstelling
voor de vrouw en het gezin zal
van 19 t/m 28 maart dagelijks
behalve op zondag, 's middags
en 's avonds geopend zijn.
De reddingboot „Neeltje Ja-
coba", het loodsafhaalvaartuig
„Geep" en twee helikopters van
de marine hebben tot woensdag
middag twee uur gezocht naar
een jongeman, die 's morgens
van de zuidpier te IJmuiden te
water raakte. Hij is niet terug
gevonden. Het was de 20-jarige
stucadoor J. F. Borsman uit
Oudorp bij Alkmaar, die werk
zaam was op een bouwwerk te
IJmuiden.
Toen hij omstreeks tien urn-
in stormweer de pier opliep en
om het hek op de pier klom,
heeft een echtpaar hem nog ge
waarschuwd niet de pier op te
lopen wegens de overslaande
zeeën. Toen hij vijftig meter van
het hek was verwijderd kwam
er een zware zee over, waarna
de man niet meer is gezien. Het
echtpaar waarschuwde de poli
tie, waarna de opsporingsactie
op gang kwam.
Vice-admiraal J. Gouttier, be
velhebber van de Franse strijd
krachten in het gebied van de
Stille Oceaan, heeft op een pers
conferentie in de Nieuw-Zee-
landse hoofdstad Wellington ge
zegd, dat voor de volgende Fran
se kernproef een veel groter ge
bied van de oceaan zou moeten
worden vrijgemaakt dan tot dus
ver het geval is geweest.
Tussen juli en oktober zal een
nieuwe reeks Franse kernproe
ven worden genomen. Dit is het
derde jaar van Franse kern
proeven en er zullen er volgens
Gouttier nog zeker drie of vier
volgen.
DEN
het Engelse booreiland „Oecan
Prince", dat 150 km ten oosten
van Scarborough op de Noordzee
in moeilijkheden is gekomen. Een
Engelse trawler meldde, dat het
booreiland uit elkaar viel.
160.000 kg stro, benevens een
hoeveelheid hooi en kunstmest,
die lagen opgeslagen in de schuur
van de landbouwer J. T. Melle-
ma te Beerta, zijn woensdagmid
dag door brand verloren gegaan.
Aangewakkerd door de storm
hadden de vlammen vrij spel in
de vrijwel geheel gevulde voor
raadschuur. De brandweer uit
Beerta kon weinig uitrichten. De
schade wordt geraamd op ruim
een ton.
De gemeenteraad van Amstel
veen heeft een post van ruim
18.000 gulden ten behoeve van
de B.B. afgevoerd van de begro
ting voor dit jaar. Een daartoe
door de P.S.P.-er J. van Egmond
ingediende motie werd met vijf
tien tegen twaalf stemmen aan
genomen. Het voor de B.B. be
stemde bedrag moet, aldus de
motie, beschikbaar worden ge
steld voor de plaatselijke ram-
pendienst. Die dienst behoeft in
verband met het „meer dan nor
male gevarenrisico in Amstel
veen" als gevolg van de kruit-
fabriek en het nabijgelegen
Schiphol dringende hexzigaifll,
il dus da motie.
Dinsdagavond werd de 13-ja-
rige Johannes Koenen uit Apel
doorn bij een verkeersongeval
zó ernstig gewond, dat hij na
enkele uren in het Julianazie-
kenhuis is overleden. De jongen
zat bij zijn. vader in de auto, die
in de richting Apeldoorn reed.
Bij het passeren van een andere
wagen wilde de voorgaande wa
gen eveneens een voorligger pas
seren: De heer Koenen moest
afremmen om een aanrijding te
voorkomen. Hierbij raakte hij
in een slip, tengevolge waarvan
de wagen omsloeg en de jongen
uit de auto werd geslingerd. Met
ernstige hoofdwonden werd hij
opgenomen. De heer Koenen
zelf liep inwendige kneuzingen
op. De bestuurder van de per
sonenauto die voorreed, heeft
niets van het gebeurde gemerkt
en is doorgereden zonder zich
bekend te maken.
Op rijksweg 16 onder Prinsen
beek bij Breda zijn dinsdag de
33-jarige J. H. S. uit Hoeven en
de 24-jarige J. van B. uit Ben-
nekom door een auto-ongeluk
om het leven gekomen. De per
sonenauto waarin zij zaten, werd
totaal vernield tegen een boom
aangetroffen. Uit sporen is ge
bleken dat de wagen eerst in de
middenberm moet zijn .terecht
gekomen.
door W. GELDOF
De volgende morgen herhaalde
het spelletje zich. Allen gingen
aan wal, Billy en kapitein Peter
Cradford bleven op de „Seabird".
Zij wisselden de hele morgen
geen woord, behalve de beleefd
heidsfrasen bij de koffie, die Pe
ter om tien uur serveerde. Met
onuitputtelijk geduld bleef de
jonge man in zijn ligstoel liggen.
Peter wist, dat hy als bewaker
werd beschouwd en dat Billy
hem begon te haten. Maar de
eerste was van plan zich stipt aan
zijn opdracht te houden en zich
overigens nergens zorgen over te
maken. Zelfs niet over de span
ning die tussen hem en de zoon
van zijn chef ontstond.
Dit veranderde reeds echter op
diezelfde middag waarop de af
vaart uit Las Mandas plaats had.
James Farregan kwam het eerst
aan boord, gevolgd door Thomas
en Ann, die elkaar gevonden
schenen te hebben. John kwam
langs de kade aangeslenterd met
Susan Cradford en George Melli-
son achter zich aan. James pas
seerde Billy, streek hem door zijn
haar en zei gekscherend:
„Zo, ouwe jongen! Dat zit er
weer op. Heeft Peter.aoed ob je
gepast?"
„Integendeel!" antwoordde Bil
ly geeuwend. „Hij heeft niet eens
weten te voorkomen, dat de in
boorlingen van Las Mandas mij
van het nodige voorzagen. Och,
je moet denken: ook die ouwe
walrus knapt op zijn tijd een
uiltje".
Het was windstil en Peter
Cradford hoorde het duidelijk.
De rode kop die hij van kwaad
heid kreeg was al een rijke be
loning voor Billy. Had Peter
het daarbij gelaten dan was er
wellicht nog niets gebeurd, maar
hij kon niet nalaten te honen:
„Dat zou je wel willen, opium
schuiver! Maar eerder gaat deze
schuit met alles wat er op zit
eraan en naar de haaien, dan dat
het jou gelukt nog ooit aan dat
spul te komen!"
En toen begon het drama.
Glimlachend kwam Billy over
eind en verdween achter in het
trapgat naast de brug en ging
naar zijn hut. Nauwelijks een mi
nuut later kwam hij terug met
een brandende sigaret in de hand.
Hij deed twee stappen op het
trapje naar de brug waar Peter
stond en blies vervolgens een
ferme rookwolk in diens gezicht.
En dat was voldoende. De weeë
geur van smeulende marihuana
was duidelijk te onderscheiden.