leer
Heineken
en Heineken in huis!
m
1nr
v t
Van Heineken weet je zeker dat het altijd brouw-vers is.
Maak het gezellig
en haal Heineken in huis.
Schenk
dat gulle bier
en opeens is zo'n
huiselijke avond
extra gezellig.
Daar zorgt u voor,
samen met
MINDER MILJONAIRS
IN AMERIKA
ZUIDAFRIKAANSE
REGERING ONTNEEMT
KIESRECHT AAN RUIM
1,5 MILJOEN
KLEURLINGEN
Parriun in
DE VRIJE Z E E U V9
Vrijdag 2 februari 1968
ken, is ik wil hier toch wel met nadruk op wij
zen dat dit het eerste voorstel tot verhoging
is sinds april 1964. Ik geloof, mijnheer de voor
zitter, dat daar eigenlijk het probleem zit.
Wanneer wij als college vanaf 1965 jaarlijks
een bescheiden verhoging hadden voorgesteld
van 10 dan waren deze tarieven allemaal veel
hoger geweest. Nu worden deze tarieven, en
daarop wordt een beetje de nadruk gelegd, dus
min of meer drastisch verhoogd.
Ik denk daarbij aan de dagkaarten, waarvan
wordt voorgesteld' deze te verhogen met 50
Wanneer wij dus jaarlijks de tarieven in zijn
totaliteit met 10 hadden verhoogd, dan had
den we een gemiddelde verhoging van ongeveer
40 voor alle tarieven gehad. We hebben juist
met opzet, om dus deze lange periode te over
bruggen, gezocht naar een zo'n gespreid moge
lijke oplossing, welke inderdaad onze Terneu-
zense mensen zoveel mogelijk ten goede komt
en dat blijkt ook wel uit het feit, dat voorgesteld
wordt. b.v. seizoenabonnementen voor kinderen
uiteindelijk maar met 20 omhoog te laten
gaan, de seizoenabonnementen voor volwasse
nen eveneens met 20 en de gezinsabonnemen
ten met 22
Als men bedenkt dat dit °ver 4 jaar genomen
is, geloof ik toch, mijnheer de voorzitter, dat
men dan toch niet kan spreken van werkelijk
drastische verhogingen.
Wanneer men zich in de vóórverkoop van een
abonnement wil verzekeren, dan is het ook nog
goedkoper.
De heer Huybrecht stelt dus voor de dag
kaarten voor kinderen en de zwemlessen voor
kinderen niet te verhogen. Dat zou een kleine
4.000,minder aan opbrengst betekenen.
Mijnheer de voorzitter, wij menen dit voorstel,
dat aan de raad is voorgelegd, in zijn totaliteit
te moeten handhaven. Wanneer wij dat niet
doen, dan worden de verschillen steeds groter
en op een gegeven moment zullen we toch de
zaak weer recht moeten trekken en moeten de
klappen dan vallen. Ik geloof, dat het veel beter
is nu de verhogingen te aanvaarden, zoals deze
door ons college zijn voorgesteld.
De heer De Meijer: Mijnheer de voorzitter, ik
heb beluisterd wat de heer Huijbrecht heeft
voorgesteld, waarvoor ik in principe ook wel kan
voelen. Van de wethouder van financiën heb ik
gehoord dat de opbrengsten in het afgelopen
jaar circa 30.000,en de variabele kosten
75.000,waren, dat wil dus zeggen dat de ge
meente in haar totaliteit dus elk jaar 45.000,
er op toelegt, exclusief de kapitaalslasten. Zou
het nu zo gek zijn als we een systeem aanhou
den, dat voor kinderen, ingeschreven in de ge
meente Terneuzen, de huidige tarieven gelden
en deze verhogingen alleen toepasselijk zijn op
niet-ingezetenen. Dit zou kunnen door ter secre
tarie, alsdan niet voor 2,50, zoals voor de
provinciale bootdiensten, maar voor 0,50 of
voor 1,aan die kinderen een soort kaartje
te geven, waarop ze een goedkoper abonnement
kunnen krijgen. Dit is misschien mogelijk voor
een zwembad, maar dat kan ook voor iets an
ders dienstig zijn. Hierdoor zou tot uitdrukking
komen, dat de gemeentenaren op een voorzie
ning, waarop de gemeente zoveel per jaar toe
legt, ten opzichte van niet-ingezetenen toch een
zeker voorrecht hebben. Ik weet niet of het prak
tisch zo gemakkelijk is, maar het lijkt mij wel
iets.
De heer Hamelink: Mijnheer de voorzitter, ik
wou nog even inhaken op het voorstel van de
heer Huijbrecht. Dit is mij wel 4.000,waard,
temeer, mijnheer de voorzitter, daar het hier dus
om onze jeugd gaat. We willen toch beslist wel
dat de Terneuzense jeugd hiervan gebruik maakt
in Terneuzen met zijn waterrijke omgeving en
we willen toch ook wel stimuleren dat er zwem
lessen worden genomen. Ik sta volkomen ach
ter het' voorstel van de heer Huijbrecht.
De heer Van Breda Vriesman heeft gezegd, dat
er meer aan frites gegeven wordt dan aan zwem
men.
Mijnheer de voorzitter, ik wil dit absoluut
buiten beschouwing laten. Ik wil niet hier in
het openbaar er over praten wat de kinderen
aan zakgeld van hun ouders krijgen. Ik wil enkel
praten over de tarieven en over wat de ouders
daardoor hun kinderen mee moeten geven om
een bad te nemen. Dan vind ik dus dat we dit
moeten stimuleren en de prijzen zó te houden
dat het voor elk kind en voor elke klasse aan
vaardbaar is naar het zwembad toe te gaan en
het ook zó te doen dat elk kind zwemlessen kan
nemen.
De heer Huijbrecht: Ik stel dus voor
het voorstel van het college te amenenderen in
dien zin, dat de tarieven voor de dagkaarten
voor kinderen, de 10-badenkaarten voor kinde
ren en de zwemlessen voor kinderen niet ver
hoogd zullen worden.
De Voorzitter: Wordt het voorstel van de heer
Huijbrecht ondersteund?
De heer Berbers: Mijnheer de voorzitter, ik
wil nog even ingaan op het voorstel van de heer
De Meijer. Ik zou dit ten sterkste afraden en
wel om administratief-technische redenen. Ik
denk dat de kosten, die we dan moeten maken
om dit administratief te verwerken, groter zijn
dan 4.000,van het voorstel van de heer
Huijbrecht.
De heer Binnekamp: Mijnheer de voorzitter,
dit alles wordt m.i. toch teveel getrokken in de
sfeer van: de kinderen kunnen het niet betalen.
Ik meen toch dat ik dit ten sterkste moet be
twijfelen. Ik geloof dat we bij dit hele voorstel
toch heel duidelijk in overweging moeten nemen,
dat het hier gaat om een zeer goede voorziening
waar tegenover ook een zeer redelijke vergoe
ding mag worden gesteld. Ik dacht dat de nieuw
voorgestelde tarieven de grenzen van redelijk
heid beslist niet overschrijden.
Als U zegt dat een verhoging van b.v. 0,30
naar 0,45 voor een grote groep van de Ter
neuzense bevolking niet acceptabel is, dan moet
ik U zeggen, dat het er dan met de Terneuzen
se bevolking maar beroerd voor staat en dat ge
loof ik niet.
Als U deze tarieven gaat vergelijken met de
tarieven van vergelijkbare zwembaden elders in
Nederland, mevrouw, mijne heren, dan kan ik
U verzekeren, dat U met al deze tarieven nog
ver onder het gemiddelde zit.
Maa u moet er wel op letten dat ik zeg: verge
lijkbare zwembaden. Ook ten aanzien van de
zwemlessen voor kinderen, waarvoor nu een
tarief wordt voorgesteld van ƒ7,50 zitten wij
zelfs hier in Zeeuws-Vlaanderen aan de zeer
lage kant.
De heer De Vos: Mijnheer de voorzitter, ik wil
eigenlijk alleen maar deze vraag stellen: wat
denkt men dan wel van de taieven die straks
voor het overdekte bad zullen gelden? Ook dat
bad zal natuurlijk toegankelijk moeten zijn voor
iedereen, maar ik stel me voor dat dit niet voor
deze bedragen zal kunnen. Wanneer men op het
standpunt staat dat velen dit niet kunnen be
talen, dan geloof ik dat het er voor de bevolking
van Terneuzen maar heel slecht uit ziet. Als de
bevolking van de „gouden stad" deze verhogin
gen niet zou kunnen betalen, dan vraag ik me
toch af of we dan wel moeten overgaan tot het
bouwen van een overdekt bad, want dan komt er
natuurlijk helemaal niks van terecht. Als we
daarvoor straks dezelfde tarieven gaan bereke
nen dan geloof ik dat het niet kan. Ik zeg nog
maals dat ik op het standpunt sta dat de tarieven
ook van het overdekte bad zo moeten zijn dat
iedereen daar gebruik van kan maken. Deze
mogen niet te hoog zijn, maar ik kan ook niet
vinden, gezien het feit dat de huidige tarieven
al jaren geleden zijn vastgesteld en niet zijn'ver
hoogd, dat deze verhogingen nu ineens te hoog
zijn, vooral omdat er uitwijkmogelijkheden zijn,
zoals abonnement, 10-badenkaarten en een voor
verkoop, waardoor de tarieven nog weer worden
gedrukt en waardoor de verhoging belangrijk
minder is dan op het eerste gezicht lijkt. Ik dacht
toch wel, dat we deze tarieven zonder al te grote
bezwaren kunnen vaststellen.
De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, ik
wil nog even zeggen, dat we het voorstel van het
college inzake de tarieven voor het overdekte
zwembad zullen afwachten en dat we er dan
nog eens een keer over zullen discussiëren.
Eén aspect wou ik toch nog wel een beetje
benadrukken en waar ik toch zeker de aandacht
van de wethouder van financiën op zou willen
vestigen en dat is het tijdstip waarop men dus
alle verhogingen van tarieven, alle verhogingen
van belastingen, alle verhogingen van prijzen
enz. enz. moet ondergaan. Mijn fractievoorzitter
heeft geloof ik in zijn algemene beschouwingen
of in de tweede ronde daarna gezegd dat men
wel een keer op het budget van het huishouden
mag letten. Ik dacht dat dit hier ook wel aan de
orde was. In een tijd van opgaande conjunctuur
zal zo'n tariefsverhoging gemakkelijker onder
gaan worden door de bevolking dan in een tijd
waarin men de koopkracht ziet verminderen en
dat aspect moet men toch ook wel in beschou
wing nemen.
De heer Hamelink: Mijnheer de voorzitter,
wethouder Binnekamp heeft gezegd, dat de tarie
ven van de zwembaden ten opzichte van andere
nog aan de lage kant zijn. ik had het wel juist
gevonden dat bij dit voorstel een vergelijkend
overzicht had gelegen, waaruit inderdaad geble
ken had dat we nog aan de lage kant zitten. Dat
kan dus nu niet. Ik ben ook de mening toege
daan dat ook voor de bevolking van Terneuzen,
ondanks dat men van onze „gouden stad" praat,
de dubbeltjes zwaarder zullen gaan wegen dan
enkele jaren terug. Men moet echter niet ver
geten dat we voor deze sociale voorzieningen
niet samen moet gaan zitten praten over een
totaal bedrag van 4.000,Ik dacht beslist dat
dit voor deze sociale voorziening best eraf kon.
Als we uit alle posten waar de gemeente op toe
legt proberen wat uit te halen, dan zou ik nog
andere kunnen noemen, maar daarover hebben
we niet gepraat.
De heer Hol: Mijnheer de voorzitter, allereerst
een opmerking naar aanleiding van het antwoord
van wethouder De Vos. Hij heeft het over de
„gouden stad" en dan wil ik toch nog wel even
mededelen dat mijn conclusie van die „gouden
stad" geen betrekking had op deze tariefsver
hoging. Mijnheer de voorzitter, verhoging van
tarieven en verhoging van belastingen is nooit
leuk. Ik moet u eerlijk vertellen dat ik ook even
moeite gehad heb met sommige detailpunten
hiervan, maar ik ben het toch wel met de heer
Binnekamp eens dat de vraag: is dit reëel ja dan
nee, bevestigend beantwoord moet worden voor
al gelet op de exploitatie en outillage. Ik heb in
mijn algemene beschouwingen niet alleen over
de „gouden stad" gesproken maar ik heb ook
gesproken over een modern geoutilleerd zwem
bad, dat voldoet aan alle internationale eisen.
Het is daarom, mijnheer de voorzitter, dat ik mij
persoonlijk zal distantiëren van het standpunt
van mijn fractiegenoot, de heer Huijbrecht.
De Voorzitter: Eerst stel ik aan de orde het
voorstel van de heer Huijbrecht. De heer Huij
brecht stelt dus voor de tarieven voor de dag
kaarten voor kinderen, de 10-badenkaarten voor
kinderen en de zwemlessen voor kinderen niet
te verhogen.
Dit voorstel wordt verworpen met 9 tegen 7
stemmen.
Vóór dit voorstel stemmen mevr. Doppegie-
terThiel en de heren Huijbrecht, Hamelink,
Brakman, Van Driel, Van Nispen en De Meijer.
Tegen dit voorstel stemmen de heren Van
Breda Vriesman, Hol, Ollebek, Moret, Ramondt,
Dieleman, Binnekamp, Berbers en De Vos.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform
het voorstel van burgemeester en wethouders
besloten.
5. Voorstel van burgemeester en wethouders
tot wijziging van:
A. de begroting 1968 van de dienst open
bare werken;
B. de gemeentebegroting 1968.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform de voorstellen besloten.
6. Idem tot verkoop van grond, gelegen in het
exploitatieplan „Noord", aan de heer H. de
Vriend.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
7. Idem tot verkoop van grond, gelegen in het
exploitatieplan „Noord", aan de Stichting
„Verpleeg- en Rusthuizen Zeeland".
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
8. Idem tot aankoop van woningen aan de
Oudelandseweg.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
9. Idem tot vaststelling van de maximum-be
dragen voor 1968 van de in rekening-courant
te verstrekken kredieten aan diverse instel
lingen.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
10. Idem tot vaststelling van het kasgeldlimiet
voor het le kwartaal 1968.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
11. Rondvraag.
Hiervan wordt geen gebruik gemaakt.
De Voorzitter sluit de vergadering.
5-2
5-2
9-2
7-2
8-2
6-2
6-2
5-2
6-2
Verzending zeepost
Met de volgende schepen kan
zeepost worden verzonden. De
data, waarop de correspondentie
ter post moet zijn bezorgd, staan
achter de naam van het schip ver
meld.
Argentinië:
ss. „Naviero"
Australië:
ms. „Moselstein"
ms. „Westerkerk"
Brazilië:
ms. „Algorab"
Canada:
ms. „Atlantic Song"
Chili:
ms. „Jytte Skou"
Ned. Antillen:
ms. „Mercurius"
Nieuw-Zeeland:
ms. „Main Lloyd"
Suriname:
ms. „Chiron"
Verenigde Staten van Amerika
ms. „Atlantic Song" 8-2
Zuid-Afrika (Rep.) m.i.v, Zuid-
West-Afrika:
ms. „Randfontein" 6-2
Inlichtingen betreffende de
verzendingsdata van postpakket
ten geven de postkantoren.
De Amerikaanse dienst voor
de directe belastingen heeft don
derdag bekendgemaakt, dat er
in 1967 in de Ver. Staten 630
mensen waren, wier jaarlijkse
inkomen één miljoen dollar of
meer bedroeg tegen 646 in 1966,
De Zuidafrikaanse regering is
van plan vandaag bij de opening
van het nieuwe zittingsjaar van
het parlement een voorstel in te
dienen om het kiesrecht te ont
nemen aan de 1.600.000 kleurlin
gen, die nu vier (blanke) afge
vaardigden hebben. Wanneer dit
plan wordt aanvaard, zal de
volksvertegenwoordiging alleen
door blanken worden gekozen.
Een ander voorstel beoogt de
ongeveer 280.000 leden van de
Ovambo-stam, die ongeveer de
helft van de bevolking van zuid-
west-Afrika vormen, een zekere
mate van autonomie te verlenen.
Met deze stap zou de Zuidafri
kaanse regering nog eens willen
laten zien, dat zij de macht in
zuidwest-Afrika uitoefent on
danks het besluit van de V.N.
om het mandaat van Zuid-Afri-
ka over dit gebied op te heffea.