leer Heineken en Heineken in huis! m 1nr v t Van Heineken weet je zeker dat het altijd brouw-vers is. Maak het gezellig en haal Heineken in huis. Schenk dat gulle bier en opeens is zo'n huiselijke avond extra gezellig. Daar zorgt u voor, samen met MINDER MILJONAIRS IN AMERIKA ZUIDAFRIKAANSE REGERING ONTNEEMT KIESRECHT AAN RUIM 1,5 MILJOEN KLEURLINGEN Parriun in DE VRIJE Z E E U V9 Vrijdag 2 februari 1968 ken, is ik wil hier toch wel met nadruk op wij zen dat dit het eerste voorstel tot verhoging is sinds april 1964. Ik geloof, mijnheer de voor zitter, dat daar eigenlijk het probleem zit. Wanneer wij als college vanaf 1965 jaarlijks een bescheiden verhoging hadden voorgesteld van 10 dan waren deze tarieven allemaal veel hoger geweest. Nu worden deze tarieven, en daarop wordt een beetje de nadruk gelegd, dus min of meer drastisch verhoogd. Ik denk daarbij aan de dagkaarten, waarvan wordt voorgesteld' deze te verhogen met 50 Wanneer wij dus jaarlijks de tarieven in zijn totaliteit met 10 hadden verhoogd, dan had den we een gemiddelde verhoging van ongeveer 40 voor alle tarieven gehad. We hebben juist met opzet, om dus deze lange periode te over bruggen, gezocht naar een zo'n gespreid moge lijke oplossing, welke inderdaad onze Terneu- zense mensen zoveel mogelijk ten goede komt en dat blijkt ook wel uit het feit, dat voorgesteld wordt. b.v. seizoenabonnementen voor kinderen uiteindelijk maar met 20 omhoog te laten gaan, de seizoenabonnementen voor volwasse nen eveneens met 20 en de gezinsabonnemen ten met 22 Als men bedenkt dat dit °ver 4 jaar genomen is, geloof ik toch, mijnheer de voorzitter, dat men dan toch niet kan spreken van werkelijk drastische verhogingen. Wanneer men zich in de vóórverkoop van een abonnement wil verzekeren, dan is het ook nog goedkoper. De heer Huybrecht stelt dus voor de dag kaarten voor kinderen en de zwemlessen voor kinderen niet te verhogen. Dat zou een kleine 4.000,minder aan opbrengst betekenen. Mijnheer de voorzitter, wij menen dit voorstel, dat aan de raad is voorgelegd, in zijn totaliteit te moeten handhaven. Wanneer wij dat niet doen, dan worden de verschillen steeds groter en op een gegeven moment zullen we toch de zaak weer recht moeten trekken en moeten de klappen dan vallen. Ik geloof, dat het veel beter is nu de verhogingen te aanvaarden, zoals deze door ons college zijn voorgesteld. De heer De Meijer: Mijnheer de voorzitter, ik heb beluisterd wat de heer Huijbrecht heeft voorgesteld, waarvoor ik in principe ook wel kan voelen. Van de wethouder van financiën heb ik gehoord dat de opbrengsten in het afgelopen jaar circa 30.000,en de variabele kosten 75.000,waren, dat wil dus zeggen dat de ge meente in haar totaliteit dus elk jaar 45.000, er op toelegt, exclusief de kapitaalslasten. Zou het nu zo gek zijn als we een systeem aanhou den, dat voor kinderen, ingeschreven in de ge meente Terneuzen, de huidige tarieven gelden en deze verhogingen alleen toepasselijk zijn op niet-ingezetenen. Dit zou kunnen door ter secre tarie, alsdan niet voor 2,50, zoals voor de provinciale bootdiensten, maar voor 0,50 of voor 1,aan die kinderen een soort kaartje te geven, waarop ze een goedkoper abonnement kunnen krijgen. Dit is misschien mogelijk voor een zwembad, maar dat kan ook voor iets an ders dienstig zijn. Hierdoor zou tot uitdrukking komen, dat de gemeentenaren op een voorzie ning, waarop de gemeente zoveel per jaar toe legt, ten opzichte van niet-ingezetenen toch een zeker voorrecht hebben. Ik weet niet of het prak tisch zo gemakkelijk is, maar het lijkt mij wel iets. De heer Hamelink: Mijnheer de voorzitter, ik wou nog even inhaken op het voorstel van de heer Huijbrecht. Dit is mij wel 4.000,waard, temeer, mijnheer de voorzitter, daar het hier dus om onze jeugd gaat. We willen toch beslist wel dat de Terneuzense jeugd hiervan gebruik maakt in Terneuzen met zijn waterrijke omgeving en we willen toch ook wel stimuleren dat er zwem lessen worden genomen. Ik sta volkomen ach ter het' voorstel van de heer Huijbrecht. De heer Van Breda Vriesman heeft gezegd, dat er meer aan frites gegeven wordt dan aan zwem men. Mijnheer de voorzitter, ik wil dit absoluut buiten beschouwing laten. Ik wil niet hier in het openbaar er over praten wat de kinderen aan zakgeld van hun ouders krijgen. Ik wil enkel praten over de tarieven en over wat de ouders daardoor hun kinderen mee moeten geven om een bad te nemen. Dan vind ik dus dat we dit moeten stimuleren en de prijzen zó te houden dat het voor elk kind en voor elke klasse aan vaardbaar is naar het zwembad toe te gaan en het ook zó te doen dat elk kind zwemlessen kan nemen. De heer Huijbrecht: Ik stel dus voor het voorstel van het college te amenenderen in dien zin, dat de tarieven voor de dagkaarten voor kinderen, de 10-badenkaarten voor kinde ren en de zwemlessen voor kinderen niet ver hoogd zullen worden. De Voorzitter: Wordt het voorstel van de heer Huijbrecht ondersteund? De heer Berbers: Mijnheer de voorzitter, ik wil nog even ingaan op het voorstel van de heer De Meijer. Ik zou dit ten sterkste afraden en wel om administratief-technische redenen. Ik denk dat de kosten, die we dan moeten maken om dit administratief te verwerken, groter zijn dan 4.000,van het voorstel van de heer Huijbrecht. De heer Binnekamp: Mijnheer de voorzitter, dit alles wordt m.i. toch teveel getrokken in de sfeer van: de kinderen kunnen het niet betalen. Ik meen toch dat ik dit ten sterkste moet be twijfelen. Ik geloof dat we bij dit hele voorstel toch heel duidelijk in overweging moeten nemen, dat het hier gaat om een zeer goede voorziening waar tegenover ook een zeer redelijke vergoe ding mag worden gesteld. Ik dacht dat de nieuw voorgestelde tarieven de grenzen van redelijk heid beslist niet overschrijden. Als U zegt dat een verhoging van b.v. 0,30 naar 0,45 voor een grote groep van de Ter neuzense bevolking niet acceptabel is, dan moet ik U zeggen, dat het er dan met de Terneuzen se bevolking maar beroerd voor staat en dat ge loof ik niet. Als U deze tarieven gaat vergelijken met de tarieven van vergelijkbare zwembaden elders in Nederland, mevrouw, mijne heren, dan kan ik U verzekeren, dat U met al deze tarieven nog ver onder het gemiddelde zit. Maa u moet er wel op letten dat ik zeg: verge lijkbare zwembaden. Ook ten aanzien van de zwemlessen voor kinderen, waarvoor nu een tarief wordt voorgesteld van ƒ7,50 zitten wij zelfs hier in Zeeuws-Vlaanderen aan de zeer lage kant. De heer De Vos: Mijnheer de voorzitter, ik wil eigenlijk alleen maar deze vraag stellen: wat denkt men dan wel van de taieven die straks voor het overdekte bad zullen gelden? Ook dat bad zal natuurlijk toegankelijk moeten zijn voor iedereen, maar ik stel me voor dat dit niet voor deze bedragen zal kunnen. Wanneer men op het standpunt staat dat velen dit niet kunnen be talen, dan geloof ik dat het er voor de bevolking van Terneuzen maar heel slecht uit ziet. Als de bevolking van de „gouden stad" deze verhogin gen niet zou kunnen betalen, dan vraag ik me toch af of we dan wel moeten overgaan tot het bouwen van een overdekt bad, want dan komt er natuurlijk helemaal niks van terecht. Als we daarvoor straks dezelfde tarieven gaan bereke nen dan geloof ik dat het niet kan. Ik zeg nog maals dat ik op het standpunt sta dat de tarieven ook van het overdekte bad zo moeten zijn dat iedereen daar gebruik van kan maken. Deze mogen niet te hoog zijn, maar ik kan ook niet vinden, gezien het feit dat de huidige tarieven al jaren geleden zijn vastgesteld en niet zijn'ver hoogd, dat deze verhogingen nu ineens te hoog zijn, vooral omdat er uitwijkmogelijkheden zijn, zoals abonnement, 10-badenkaarten en een voor verkoop, waardoor de tarieven nog weer worden gedrukt en waardoor de verhoging belangrijk minder is dan op het eerste gezicht lijkt. Ik dacht toch wel, dat we deze tarieven zonder al te grote bezwaren kunnen vaststellen. De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, ik wil nog even zeggen, dat we het voorstel van het college inzake de tarieven voor het overdekte zwembad zullen afwachten en dat we er dan nog eens een keer over zullen discussiëren. Eén aspect wou ik toch nog wel een beetje benadrukken en waar ik toch zeker de aandacht van de wethouder van financiën op zou willen vestigen en dat is het tijdstip waarop men dus alle verhogingen van tarieven, alle verhogingen van belastingen, alle verhogingen van prijzen enz. enz. moet ondergaan. Mijn fractievoorzitter heeft geloof ik in zijn algemene beschouwingen of in de tweede ronde daarna gezegd dat men wel een keer op het budget van het huishouden mag letten. Ik dacht dat dit hier ook wel aan de orde was. In een tijd van opgaande conjunctuur zal zo'n tariefsverhoging gemakkelijker onder gaan worden door de bevolking dan in een tijd waarin men de koopkracht ziet verminderen en dat aspect moet men toch ook wel in beschou wing nemen. De heer Hamelink: Mijnheer de voorzitter, wethouder Binnekamp heeft gezegd, dat de tarie ven van de zwembaden ten opzichte van andere nog aan de lage kant zijn. ik had het wel juist gevonden dat bij dit voorstel een vergelijkend overzicht had gelegen, waaruit inderdaad geble ken had dat we nog aan de lage kant zitten. Dat kan dus nu niet. Ik ben ook de mening toege daan dat ook voor de bevolking van Terneuzen, ondanks dat men van onze „gouden stad" praat, de dubbeltjes zwaarder zullen gaan wegen dan enkele jaren terug. Men moet echter niet ver geten dat we voor deze sociale voorzieningen niet samen moet gaan zitten praten over een totaal bedrag van 4.000,Ik dacht beslist dat dit voor deze sociale voorziening best eraf kon. Als we uit alle posten waar de gemeente op toe legt proberen wat uit te halen, dan zou ik nog andere kunnen noemen, maar daarover hebben we niet gepraat. De heer Hol: Mijnheer de voorzitter, allereerst een opmerking naar aanleiding van het antwoord van wethouder De Vos. Hij heeft het over de „gouden stad" en dan wil ik toch nog wel even mededelen dat mijn conclusie van die „gouden stad" geen betrekking had op deze tariefsver hoging. Mijnheer de voorzitter, verhoging van tarieven en verhoging van belastingen is nooit leuk. Ik moet u eerlijk vertellen dat ik ook even moeite gehad heb met sommige detailpunten hiervan, maar ik ben het toch wel met de heer Binnekamp eens dat de vraag: is dit reëel ja dan nee, bevestigend beantwoord moet worden voor al gelet op de exploitatie en outillage. Ik heb in mijn algemene beschouwingen niet alleen over de „gouden stad" gesproken maar ik heb ook gesproken over een modern geoutilleerd zwem bad, dat voldoet aan alle internationale eisen. Het is daarom, mijnheer de voorzitter, dat ik mij persoonlijk zal distantiëren van het standpunt van mijn fractiegenoot, de heer Huijbrecht. De Voorzitter: Eerst stel ik aan de orde het voorstel van de heer Huijbrecht. De heer Huij brecht stelt dus voor de tarieven voor de dag kaarten voor kinderen, de 10-badenkaarten voor kinderen en de zwemlessen voor kinderen niet te verhogen. Dit voorstel wordt verworpen met 9 tegen 7 stemmen. Vóór dit voorstel stemmen mevr. Doppegie- terThiel en de heren Huijbrecht, Hamelink, Brakman, Van Driel, Van Nispen en De Meijer. Tegen dit voorstel stemmen de heren Van Breda Vriesman, Hol, Ollebek, Moret, Ramondt, Dieleman, Binnekamp, Berbers en De Vos. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 5. Voorstel van burgemeester en wethouders tot wijziging van: A. de begroting 1968 van de dienst open bare werken; B. de gemeentebegroting 1968. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform de voorstellen besloten. 6. Idem tot verkoop van grond, gelegen in het exploitatieplan „Noord", aan de heer H. de Vriend. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 7. Idem tot verkoop van grond, gelegen in het exploitatieplan „Noord", aan de Stichting „Verpleeg- en Rusthuizen Zeeland". Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 8. Idem tot aankoop van woningen aan de Oudelandseweg. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 9. Idem tot vaststelling van de maximum-be dragen voor 1968 van de in rekening-courant te verstrekken kredieten aan diverse instel lingen. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 10. Idem tot vaststelling van het kasgeldlimiet voor het le kwartaal 1968. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 11. Rondvraag. Hiervan wordt geen gebruik gemaakt. De Voorzitter sluit de vergadering. 5-2 5-2 9-2 7-2 8-2 6-2 6-2 5-2 6-2 Verzending zeepost Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip ver meld. Argentinië: ss. „Naviero" Australië: ms. „Moselstein" ms. „Westerkerk" Brazilië: ms. „Algorab" Canada: ms. „Atlantic Song" Chili: ms. „Jytte Skou" Ned. Antillen: ms. „Mercurius" Nieuw-Zeeland: ms. „Main Lloyd" Suriname: ms. „Chiron" Verenigde Staten van Amerika ms. „Atlantic Song" 8-2 Zuid-Afrika (Rep.) m.i.v, Zuid- West-Afrika: ms. „Randfontein" 6-2 Inlichtingen betreffende de verzendingsdata van postpakket ten geven de postkantoren. De Amerikaanse dienst voor de directe belastingen heeft don derdag bekendgemaakt, dat er in 1967 in de Ver. Staten 630 mensen waren, wier jaarlijkse inkomen één miljoen dollar of meer bedroeg tegen 646 in 1966, De Zuidafrikaanse regering is van plan vandaag bij de opening van het nieuwe zittingsjaar van het parlement een voorstel in te dienen om het kiesrecht te ont nemen aan de 1.600.000 kleurlin gen, die nu vier (blanke) afge vaardigden hebben. Wanneer dit plan wordt aanvaard, zal de volksvertegenwoordiging alleen door blanken worden gekozen. Een ander voorstel beoogt de ongeveer 280.000 leden van de Ovambo-stam, die ongeveer de helft van de bevolking van zuid- west-Afrika vormen, een zekere mate van autonomie te verlenen. Met deze stap zou de Zuidafri kaanse regering nog eens willen laten zien, dat zij de macht in zuidwest-Afrika uitoefent on danks het besluit van de V.N. om het mandaat van Zuid-Afri- ka over dit gebied op te heffea.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 12