Boekhandel VAN SE SANDf 9 Pagina 10 DE VRIJE ZEEUW Zaterdag 27 januari 1968 TEGEN ONVERLICHTE AANHANGWAGEN GEBOTST MEUBELFABRIEK UITGEBRAND BRAND IN HET CENTRUM VAN SCHAGEN AUTO MET INHOUD - WAARDE 50.000 - VERDWENEN BRANDJE IN MARINEKAZERNE FRITS BARTLING VOORLOPIG INGESCHREVEN VOOR GRENOBLE DE GEARRESTEERDE FRANSE MACHINIST PRODUCENTEN GROEPERINGEN IN DELANDBOUW gaande wegen en daarbij gesteld, dat de Rijks waterstaat aan de westzijde van Terneuzen bete re wegen gaat aanleggen en hjj vraagt dan wat we nu aan de oostzijde gaan doen. Ik neem aan dat de heer Hol bedoelt de doortrekking van de invalsweg in noordelijke richting, zodat er een aansluiting komt via de Scheldekade. De heer Hol weet wel dat het nog enkele jaren zal du ren, voor dit allemaal gerealiseerd kan worden en dat de mogelijkheid om die wegen zover door te trekken, zeker volgend jaar en waarschijnlijk over twee jaar nog niet aanwezig zal zijn. Ander zijds is het zo, dat verlenging van de Invalsweg gerealiseerd wordt in fasen en ook als zodanig voor subsidiëring uit de infrastruktuurpot wordt voorgedragen. Het eerste gedeelte dat nu aan de orde komt is de aansluiting ten oosten van Drie wegen met de Catspolderdijk, waardoor de nieuw aangelegde weg over de Catspolderdijk aan betekenis zal winnen en in feite dan pas goed bruikbaar zal zijn voor het verkeer. De daarop volgende fase zal dan zijn verlenging in noordelijke richting over de begraafplaats en dan komt er wellicht nog een derde gedeelte maar het moet worden onderzocht of dit te combine ren valt. Ik wil overigens wel er op wijzen, dat de totale raming van de doortrekking enige mil joenen bedraagt en zo grif is men nu ook weer niet om deze beschikbaar te stellen. In ieder ge val zal ons college er aan doen wat mogelijk is, dat spreekt vanzelf. We zullen uiteraard ook voorzover dat nodig is contact opnemen met de A.N.W.B. voor de bebakening zoals dat ook ge beurd is ten aanzien van de bebakening bij de nieuwe brug over het kanaal. De heer De Meijer heeft gezegd te hopen dat de bruggen over de kanaalarmen spoedig zullen worden vervangen door dammen. Ik neem aan dat het ook wel de bedoeling is van de Rijkswa terstaat, omdat dit nu eenmaal in het bestek van het werk, dat in uitvoering is, is opgenomen. In ieder geval zal het niet kunnen, voordat wij klaar zijn met de wijziging van onze riolering, het werk dat wordt uitgevoerd op het ogenblik. Het voordeel is in ieder geval wel dat, zodra de nieuwe binnenvaartsluis in gebruik genomen wordt, de beide bruggen niet meer geopend hoe ven te worden, zodat al direkt een belangrijk betere doorstroming van het verkeer zal ont staan en de opstoppingen die we nu herhaalde lijk moeten constateren zich vrij zeker niet meer zullen voordoen, in ieder geval niet in de om vang zoals nu het geval is. De heer De Meijer heeft n°g een interessant idee geopperd, name lijk om bij het aanleggen van parkeerruimten in nieuwe woonwijken deze aan de bewoners te gaan verhuren en dan overal paaltjes neer te zetten met nummers er op. Hij heeft het een vluchtig idee genoemd, ik dacht dat hij dat maar moet laten vliegen, want geloof dat dit toch echt een idee is wat niet voor overweging vat baar is. De heer De Meijer: Ik bedoelde in oude wij ken. De heer De Vos: Dat is een ander geval. U hebt gesproken over een verband tussen de aanleg en de financiering maar dat eventuele verband zie ik in de nieuwe woonwijken niet, omdat de kosten van de aanleg geëxploiteerd worden in de totale kosten van de grond, zodat de mensen die daar wonen in feite gezamenlijk ook de parkeerplaatsen betalen. Het is altijd moeilijker in een bestaand gebied parkeerplaat sen aan te leggen, omdat we dan nergens de kos ten kunnen verhalen en dat moet dus gebeuren uit de algemene middelen en daarvoor ontbre ken dikwijls de financieringsmiddelen. Of het idee van de heer De Meijer een zodanig bedrag zou opbrengen dat men daarvoor parkeerplaat sen kan aanleggen moet ik betwijfelen, Stel je voor dat er 1000 mensen dat is natuurlijk veel te veel; die zouden er nooit zijn! elk zo'n par keerplaats zouden willen huren voor 20 tot 25 gulden, dan levert dat 20 a 25 duizend gulden op. Daar doe je echt ook nog niet veel mee. Ik dacht dat, door overal paaltjes te zetten met gereser veerde plaatsen, de chaos nog veel groter zal worden dan nu het geval is. Ik dacht dat we moe ten trachten op die plaatsen waar het mogelijk is en waar we het financieel de baas kunnen parkeergelegenheden aan te leggen. Dat is eigen lijk de enige oplossing. Het is ook nog zeer de vraag of dit het idee van de heer.De Meijer wettelijk mogelijk zou zijn; daarop zou ik nu niet direkt zonder meer een antwoord willen geven, maar ik dacht dat dit niet het geval is. Er is een duidelijke uitspraak gevraagd door de heer Hol over het beleid ten aanzien van de stichting van een bejaardentehuis. Ik kan daar over heel duidelijk zijn. Ons college heeft gedaan wat mogelijk was om de stichting van een alge meen bejaardentehuis goedgekeurd te krijgen. Dat is niet gelukt en zoals de berichten luiden zal dat de eerstvolgende jaren ook niet het ge val zijn zodat naar andere mogelijkheden zal moeten worden gezocht om althans iets te berei ken. Het is misschien wel bekend dat op het ogenblik de gedachten uit gaan naar de bouw van een bejaardenflat met een ingebouwd dien stencentrum waarin de mensen dan weliswaar niet de volledige verzorging hebben zoals in een verzorgingstehuis, maar waar men toch wel zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven. Ook hier over zijn reeds besprekingen gevoerd met de Alg. Stichting en met de Woningbouwvereniging en deze instanties zijn bezig om deze plannen voor te bereiden. Ik dacht wel dat ons standpunt duidelijk is, maar ik wil het nog wel eens uit een zetten.'Wanneer er een mogelijkheid komt om een algemeen bejaardentehuis in Terneuzen te bouwen dan kan men op de volle medewer king van het college van B. en W. rekenen. De heer De Meijer heeft gevraagd nog eens te proberen enkele bejaardenwoningen te bouwen op Sluiskil. Het zal hem bekend zijn hij heeft het indertijd zelf allemaal meegemaakt aan deze kant van de tafel dat het de vorige keer niet gelukt is vanwege de kosten die er aan verbon den zijn. Waarschijnlijk is op het ogenblik de fi nanciering iets gemakkelijker te realiseren, met de nieuwe subsidieregling is dat wellicht het geval. We willen graag nog eens met de Woning bouwvereniging contact opnemen om nog eens te bekijken of er eventueel mogelijkheden zijn. Gevraagd is door de heer Hol welke maatre gelen wij hebben genomen om de in het ETI- rapport gestelde aantallen woningen te kunnen bouwen. Ik zou daarop kunnen antwoorden dat de raad er voor heeft gezorgd, op onze voorstel len uiteraard, dat er voldoende grond beschik baar is om dit aantal woningen te kunnen bou wen, hetgeen al een belangrijke factor is. Er is nog grond voor enige duizenden woningen in eigendom bij de gemeente. Verder hebben we getracht zoveel mogelijk bouwvolume te krijgen voor de woningwetbouw, maar helaas heeft de particuliere bouw de premiebouw het de afgelopen twee jaar een beetje laten zitten en daardoor is een achterstand. De oorzaken daar van zijn wel bekend, de kostprijzen zijn enorm gestegen, de woningen worden duurder en de bouwers zien geen kans op deze voorwaarden de woningen kwijt te raken, hetzij voor de ver koop hetzij voor de verhuur. Overigens zal het U bekend zijn dat in Terneuzen nog weinig in de particuliere sector is gebouwd voor de ver huur. Gevraagd is voorts of er redelijke voor uitzichten zijn voor realisering van premie- en vrije-sectorbouw. Ik dacht dat op het ogen blik weer enige opleving te constateren is en dat het weer iets beter begint te gaan. Alleen niet in de grote complexen zoals we het de laatste jaren gewoon zijn geweest, maar onge veer op elke raadsagenda ziet voorstellen tot grondverkoop voor particuliere bouw, dus we gaan toch, dacht ik, weer een beetje de goede richting uit. Hierop aansluitend de vraag van de heer Hol of misschien de woningbouw vereniging terzake initiatieven zou kunnen nemen. Ik kan mededelen dat de woningbouw vereniging er inderdaad al mee bezig is en we hopen dan ook heel sterk dat de plannen, die nog in een beginstadium zijn, ook gerealiseerd kunnen worden, want zoals U weet is het kwantum woningwetwoningen dat aan de pro vincie Zeeland werd toegewezen niet zo heel erg groot. Dat zal ook inhouden dat ook Ter neuzen niet zo heel veel krijgt. Het plan voor 482 woningen is nu verzekerd en er is een gedeelte van het daarvoor benodigde volume toegewezen. We zullen ongetwijfeld volgend jaar ook weer een kwantum krijgen, zodat con tinu gebouwd wordt. Er is ook gesteld, dat we continu-bouwplannen moeten uitvoeren. Het complex 482 woningen is een continuplan ge durende de volgende twee misschien 2'A jaar. Daarvoor zal het volume wel beschikbaar wor den gesteld, dat staat vast, maar daarmee komen we natuurlijk nooit aan het aantal woningen van het ETI-rapport. In de particu liere sector, ook in de premiesector door de woningbouwvereniging en door particulieren zouden dan ook belangrijke aantallen woningen moeten worden gebouwd, om dat aantal te kunnen halen. Of dat lukken zal is een andere vraag, daar kan men tevoren nooit ja of nee zeggen, maar in ieder geval zal er naar ge streefd worden om zoveel mogelijk woningen in deze gemeente te doen bouwen. Er is ook gevraagd door de heer Hol of er moeilijkheden zijn in verband met de huurliberalisatie en hoeveel gevallen er al zijn voorgelegd aan de adviescommissie. Nu is de beantwoording daar van een beetje moeilijk, want niet iedereen die moeilijkheden heeft in verband met de huurliberalisatie komt dat natuurlijk aan b. en het is ook weer niet zo, dacht il?, dat het net onmiddellijk rendabel moet zijn. Dat is niet nodig, maar natuurlijk moet het er wel een beetje op lijken; als dus maar 10 of 15 van de bevolking een aansluiting zou wensen, kan ik me niet voostellen dat de ZEGAM tot aansluiting zal besluiten. Maar wanneer dat zou meevallen en inderdaad een groot aantal men sen een aansluiting op het aardgas wenst, geloof ik dat het niet lang zal duren voor Sluiskil op het aardgasnet zal zijn aangesloten. De heer Hol heeft ook nog gevraagd naar de aanleg van de weg van de nieuwe kanaalbrug naar Hoek, namelijk of we eventueel in samen werking met het gemeentebestuur van Hoek bij de Minister er op willen aandringen om deze weg spoedig aan te leggen. We zullen overwegen om aan deze suggestie gevolg te geven. We dach ten dat deze brug pas volledig zijn nut kan be wijzen wanneer ook dat weggedeelte is aange legd. De heer Van Breda Vriesman heeft gezegd dat er in vele gemeenten woningwetwoningen wor den overgedragen aan huurders en hij vraagt om dit te stimuleren. Dit is een moeilijke zaak voor de gemeente Terneuzen. De gemeente zelf heeft namelijk geen enkele woningwetwoning, want deze zijn van de woningbouwvereniging en die vereniging is hier bevoegd te beslissen of men tot deze overdracht wil komen ja of nee. Per soonlijk moet ik wel zeggen dat ik er niet zo veel in zie, maar ik geloof dat dit op het ogen blik weinig terzake dienende is. Ik meen dat dit een zaak is die de woningbouwvereniging zal moeten beslissen. Dit ligt ook moeilijk. Het zijn w. vertellen, ook omdat tenslotte ons college -anemaal rijen woningen en om nu uit een rij ->woningen één woning te gaan verkopen, dan krijgt men een chaos. Vroeger gold dan ook de bepaling dat dat alleen maar mocht, wanneer werkelijk een heel blokje tegelijk werd verkocht. Deze bepaling is er nu niet meer, maar het is toch wel een heel moeilijke zaak dacht ik. Tenslotte heeft de heer Van Breda Vriesman het nog over een koopavond gehad. Daar hoef ik uiteraard niet op te antwoorden, want hij heeft zelf gezegd, dat de middenstanders het er niet over eens zijn. Er is een deel van de midden stand misschien wel het verstandigste deel dat er geen prijs op stelt, maar dat is dus hun zaak. De heer Van Breda Vriesman heeft ook nog eens ter sprake gebracht het dempen van de Herengracht en daar heb ik me eigenlijk een beetje over verbaasd, want twee weken geleden heeft ons college aan de raad een nota overge legd over de parkeermogelijkheden die in de toekomst in Terneuzen zullen ontstaan. Bij die gelegenheid is er van de heer Van Breda Vries man geen enkele opmerking gehoord, terwijl het toch de bedoeling was dat juist in die vergade ring de mening van de raad zou worden gepeild. Het is toch een feit dat de hele raad eigenlijk unaniem akkoord ging met het niet-dempen van de Herengracht. Ik dacht dat we de discussie over de demping van de Herengracht nu maar moesten sluiten. We hebben er in 1963 uitvoerig over gepraat en toen is er een besluit genomen. We hebben twee weken geleden er nog eens een keer over gepraat en ik dacht dat dit op het ogenblik een afgedane zaak is. De heer Van Breda Vriesman zegt, als dat eventueel later toch moet gebeuren, en ik ben het met hem eens, dat het heel moeilijk is om de verkeersintensi teit over een aantal jaren te voorspellen, dan wordt het veel duurder. Dit laatste is iets, dat ik niet met hem eens ben, althans niet direct, want ook op het ogenblik krijgen we waarschijnlijk de Herengracht niet meer kosteloos dicht, dat is een uitvloeisel van het besluit van 1963. Op het ogenblik, als men werkelijk de gehele zaak tot straathoogte moet dichtspuiten, zou dat goed koper zijn dan wanneer men het later nogeens apart moet doen, dat is een duidelijke zaak en daarmede ben ik het volledig eens. Eventueel, ik heb dat, geloof ik, ook al eens eerder gezegd, zou het echter mogelijk zijn daar een verdiept par keerterrein aan te leggen, zodat dichtspuiten helemaal niet nodig zou zijn. De riolering, die komt te liggen in de dam en door de Axelsestraat naar het riool van de Van Steenbergenlaan gaat, ligt diep genoeg om voor een verdiept parkeer terrein de afvoer van het water te waarborgen. Dat zou eventueel kunnen en dat zou misschien nog wel zo aantrekkelijk zijn, maar dat is een zaak dacht ik die eventueel later zou moeten worden bekeken, waarbij ik hoop dat het niet nodig zal zijn en verwacht ook dat het niet nodig zal worden, wanneer de plannen tot sanering van het Java in een redelijk tempo kunnen wor den uitgevoerd. Zou daarbij stagnatie ontstaan dan is het mogelijk dat de prognose van burge meester en wethouders toch niet helemaal kan worden gevolgd. Is dat wel het geval dan komt er voldoende parkeerruimte op redelijke afstand van het winkelcentrum, om de Herengracht on gemoeid te laten. Mijnheer de voorzitter, ik weet niet of ik alle vragen heb beantwoord, maar ik wil het in eer ste instantie hierbij laten. niet de aangewezen instantie is om deze klach ten te behandelen. Ik heb wel een paar mensen bij me gehad die advies vroegen, maar daar houdt het dan ook mee op. Bovendien moet men bedenken dat de huurliberalisatie pas op 1 oktober is ingegaan, dus de grootste moei lijkheden, als die er zijn en die verwacht ik toch wel, zullen nog komen. Gevraagd is hoeveel gevallen er aan de huur adviescommissie zijn voorgelegd. Ik dacht dat dit een beetje een verkeerde vraagstelling was, het is namelijk zo, dat is bekend dacht ik, dat na de huurliberalisatie de huren van bepaalde woningen een object van overeenkomst zijn tussen huurder en verhuurder, waar de huur adviescommissie niet aan te pas komt. Men kan natuurlijk wel informatief aan de huur adviescommissie advies vragen dat is voorzover ons bekend in een viertal gevallen gebeurd, en dat waren dan nog drie eigenaren die zelf vroegen welke huur de commissie redelijk vindt. Wanneer er echt moeilijkheden zijn, wanneer huurder en verhuurder niet tot over eenstemming kunnen komen over de huur en de huur wordt opgezegd, dan kan men zich wenden tot de Kantonrechter, met het verzoek om een wat langere ontruimingstermijn vast te stellen en de Kantonrechter kan dan ook de huuradviescommssie horen over het huur bedrag. In het gehele rayon van het Kanton gerecht alhier bedroeg dit aantal tot nu toe een stuk of zes, waarvan één uit Terneuzen en dat ene verzoek uit Terneuzen is dan ook nog weer ingetrokken zodat op het ogenblik uit Terneuzen geen ontruimingsvorderingen bij de Kantonrechter in behandeling zijn. Dit zegt uiteraard nog niet veel, want ik zeg nogmaals men heeft twee maanden tijd om een dergelijk verzoek te doen; men hoeft dat niet direct ten doen als men aangezegd wordt. De heer De Meijer heeft verder nog gevraagd wanneer begonnen kan worden met de be planting ten westen van de Otheense Kreek. Ik zou daarop willen antwoorden dat, als het enigszins mogelijk is, dit nog dit. plantseizoen zal zijn. Het plan is voor subsidiëring voorge dragen en het wachten is dus daarop. In prin cipe is het goed gevonden kan ik er wel bij zeggen, maar wanneer de definitieve goedkeu ring komt, waarop we toch moeten wachten om te kunnen beginnen kunnen we niet zeg gen maar als deze tijdig afkomt zal er nog in dit plantseizoen met een gedeelte althans wor den begonnen. De heer De Meijer heeft ook gezegd te hopen dat binnenkort het herziene plan voor de Serlippenspolder kan worden voor gelegd. Ik kan ten aanzien hiervan mededelen dat het ontwerp is toegezonden aan de Provin ciale Planologische Commissie en zodra het terugontvangen is zal een aanvang worden ge maakt met de wettelijke procedure. Het plan is dus in de molen. De heer Hol heeft gevraagd naar de maat regelen die genomen moeten worden in ver band met de wettelijke bepalingen voor het vaststellen van een bestemmingsplan voor het buitengebied van de gemeente. Ten aanzien hiervan kan ik zeggen dat de voorstudie is be gonnen en dit plan moet in ieder geval pas per 1 januari 1970 gereed zijn. We zullen er wel voor zorgen dat dat ook het geval is. Wat de nieuwe bouwverordening betreft kan ik een wat concretere toezegging doen. Begin volgend jaar hopen we deze te kunnen aan bieden aan de commissies voor openbare wer ken en voor de stafverordeningen. Zoals U be kend is bevat de bouwverordening uiteraard ook strafbepalingen, zodat deze verordening ook laatstgenoemde commissie zal moeten pas seren. Voor 1 juni moet die bouwverordening zijn vastgesteld. Er zijn geen aanwijzingen om te verwachten, dat dit niet het geval zal kun nen zijn. De heer De Meijer heeft nog gewaagd of het niet goed zou zijn om voor de sanering van het oude Java 'n principebesluit te nemen. Ik dacht dat dit niet nodig was, het voorlopige plan is voor subsidiëring voorgedragen en het nemen van een principebesluit heeft geen enkele in vloed op het beschikbaarstellen van subsidie. Zodra die subsidie beschikbaar komt kan het plan altijd nog definitief worden gereedgemaakt. U moet bedenken dat het plan nog in bewerking is en dat we verschillende plannen hebben, waarbij we een zekere volgorde hebben vast gesteld. Ik meen dat we in de memorie van ant woord hebben medegedeeld in welke volgorde deze plannen aan de raad zullen worden voorge legd. De heer Hol heeft ook aandacht gevraagd voor goede busverbindingen te Sluiskil, zodra 'de nieuwe kanaalbrug is geopend. Nu zijn de bus verbindingen uiteraard geen zaak van de ge meente, maar van de Z.V.T.M. waarmee wel overleg heeft plaats gehad door ons college. Zo dra de situatie in Sluiskil definitief is, zal onge twijfeld geprobeerd worden dit goed voor elkaar te krijgen, zodanig dat dit aan de behoefte van de bevolking van Sluiskil beantwoordt. Gevraagd is door de heren Ollebek, De Meijer en Hol of er spoedig begonnen kan worden met het slechten van de spoordijk te Sluiskil. Ik hoop dat dit binnen afzienbare tijd het geval zal kun nen zijn. We moeten uiteraard daar nog ver schillende dingen voor doen. Op het ogenblik rijdt de trein er ook nog over en het duurt nog wel even voor het zover is, maar wat ons betreft zal dit niet langer duren dan beslist noodzakelijk is. In ieder geval zullen we trachten zo gauw mogeijlk een verbinding te maken tussen Sluis kil-Oost en Sluiskil-West, al zijn dan de andere werken nog niet allemaal klaar. Dat kan dacht ik toch wel op vrij korte termijn gebeuren. Dan is nog door de heer Hol gevraagd hoe het staat met de aardgasvoorziening te Sluiskil. Hierbij wil ik er op wijzen, dat de vraag of ook Sluiskil spoedig op het aardgasnet zal worden aangeslo ten voor een belangrijk deel zal afhangen van de bevolking van Sluiskil zelf. Het is de bedoe ling dat binnenkort dit zal niet meer zo heel lang duren een enquete gehouden wordt hoe veel gegadigden er voor zijn. Zijn er te weinig dan zal er beslist nog niet aan worden begon nen. Het moet wel een beetje erop lijken, maar De Voorzitter: Het zal U, mevrouw mijne heren, bekend zijn dat volgende week dinsdag de Minister van Economische Zaken een bezoek brengt aan Zeeland en daarmee hebben wij ook een gesprek. Dit zal dan staan in het licht van de stelling, dat het goed is als er in bepaalde delen van het land gelden worden besteed om dat daar b.v. werkloosheid heerst, maar het zou onvergeeflijk zijn als Zeeland zou worden ver geten. De heer Berbers: Mijnheer de voorzitter, nu U in uw beantwoording de woordvoerders deze middag al bedankt hebt voor de vriendelijke woorden ten aanzien van het feit dat het college erin geslaagd is weer een sluitende begroting aan de raad voor te leggen, voel ik mij hiervan dus ontslagen. Ik wil alleen inhaken op de woorden, die de heer De Meijer gesproken heeft, namelijk dat hij verheugd is over het vergelijkend cijfer materiaal dat bij de begroting is gevoegd, want ook mij mijnheer de voorzitter, intrigeren deze cijfers in hevige mate. Wanneer men de hele be groting doorwerkt en bestudeert, dan kan het voorkomen dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Men kan dan terug grijpen naar en kele cijfers, die zeer beknopt en misschien niet erg gedetailleerd zijn, maar ze geven toch wel een goed beeld van de ontwikkeling van onze werkzaamheden. Uit deze vergelijkende cijfers blijkt namelijk overduidelijk voor welke grote financiële uitgaven de gemeente zich in steeds stijgende mate gesteld ziet. Mijnheer de voorzitter, wanneer we de cijfers van 1964 met deze van nu vergelijken in de vergelijkende cijfers zijn vijf jaren opgenomen waren de totale uitgaven per hoofd in 1964 nog slechts 151,Via 223,in 1967 zal dit in 1968 reeds 269,zijn. In 1964 werd van die 151,bijna 30,aan openbare werken uit gegeven, 39,50 aan onderwijs en 24,aan so ciale zorg. In 1967 werd van de 223,per hoofd resp. 45,80 aan openbare werken, 54,86 aan onderwijs en ƒ46,74 aan sociale zaken uitge geven. Voor het komende jaar is begroot aan uitgaven 269,per hoofd, waarbij 54,83 ge raamd is voor openbare werken, 75,87 voor on derwijs, 54,97 voor sociale zaken. Dit is prak tisch een verdubbeling in vijf jaren. Ten opzichte van het huidige begrotingsjaar, dus het lopende dienstjaar 1967, nog altijd ruim een stijging van de uitgaven van 211o. Een gelukkig feit is ech ter, mijnheer de voorzitter, dat de uitkeringen van het Rijk gelijke tred hebben gehouden. Van 129,29 per hoofd in 1964 via 204,53 in 1967 worden de uitkeringen voor het jaar 1968 be groot op ƒ246,72. In deze vijf jaren dus ook praktisch een verdubbeling, terwijl in vergelij king met 1967, dus het lopende dienstjaar, ook een stijging van 21 wordt verwacht. Deze stijging van de uitgaven, mijnheer de voorzitter, ook voor het komende jaar, wijst er zonder meer op dat enorm veel is tot stand ge komen. Ik wil hier niet uitvoerig op ingaan, slechts één facet van het financiële beleid van ons college zou ik gaarne nader naar voren bren gen. Naast het voortdurend pogen en streven om de economische expansie van onze gemeente gaande te houden heeft ons college doelbewust getracht ook in de sociaal-culturele sector een vooruitstrevend beleid te voeren. Alhoewel ik mij hier op het ogenblik op het terrein van de heer Binnekamp begeef en daar om niet nader in details hierop in wil gaan, wil ik toch stellen dat de financiële consequenties welke wij ons volledig bewust zijn door heel ons college unaniem geaccepteerd worden. Het beter leefbaar maken van Terneuzen moet gelijke tred houden met de economische ontwikkeling en de verdere uitbreiding van onze stad. Dit, mijnheer de voorzitter, kost geld, laten we ons dat bewust zijn. In de begroting welke thans voor ons ligt is ruim 185.000,uitgetrokken voor bijdragen en subsidies in de sector cultuur, jeugdzorg en sportzaken. Op zichzelf lijkt dit misschien een nogal bescheiden bedrag. Ik mag er echter direct aan toevoegen mijnheer de voorzitter, dat dit in de komende jaren snel zal groeien. Nog maals de gelden in deze sector besteedt zullen in de toekomst even noodzakelijk blijken te zijn als de uitgaven voor onderwijs, openbare werken en sociale zorg. Vandaar onze voortdurende at tentie in deze richting. Wij zijn de heren woord voerders dan ook dankbaar, dat zij dit streven met vriendelijke woorden hebben willen, ont vangen. Alvorens op enkele concrete vragen in te gaan, wil ik toch nog gaarne een enkel woord zeggen over de problematiek rond de rijksuit keringen en de gemeentelijke belastingen. En kele woordvoerders hebben in de algemene be schouwingen dit onderwerp aangeraakt. Uiter aard, mijnheer de voorzitter, en dit stel ik heel duidelijk, prefereren wij een verhoging van de rijksuitkeringen boven een verhoging van de gemeentelijke belastingen. Dat de Minister van Binnenlandse Zaken heeft gesteld dat de ge meentelijke belastingen tot een zeker maximum dienen te worden opgevoerd, wil de gemeente een aanvullende uitkering uit 't gemeentefonds krijgen, is ook voor ons college geen bemoedi gend bericht geweest. Waar de Minister boven dien besloten heeft om het belastinggebied van de gemeente verder uit te breiden is het U dui delijk dat ook ons college hieraan niets kan doen. Het zal onze problemen wanneer dit alle maal doorgaat mijnheer de voorziter, alleen maar groter maken. Ik denk hier bijvoorbeeld alleen maar aan de inningsmogelijkheden, het apparaat wat de gemeente daarvoor zal moeten creëren. Anderzijds moeten wij echter ook reëel zijn, mijnheer de voorzitter. Wanneer wij allerlei voorzieningen wensen te treffen voor onze be volking en wanneer wij bovendien dat deze voorzieningen voortreffelijk functioneren, dan is het toch niet onredelijk dat de plaatselijke bevolking wat meer over moet hebben voor-deze voorzieningen. Ik ben er ook blij om mijnheer de voorzitter, dat de heer Ollebek, in zijn algemene beschouwingen zich duidelijk achter dit stand punt heeft gesteld. De vrees van de heer Van Breda Vriesman dat door de ministeriële maat regelen de pot voor het gebouw van het ge meentehuis dan wel snel verdwenen zal zijn, deel ik helemaal niet. Wanneer ik nu nog enkele concrete vragen mag beantwoorden dan is. dit in de eerste plaats een vraag van de heer Hol en ook de heer Van Breda Vriesman heeft daarop gezinspeeld, na melijk of het ons zal lukken het komende jaar de begroting sluitend te houden. Mijnheer de voorzitter, wij hebben de stellige verwachting dat dit mogelijk is en wel om een tweetal rede nen. In de eerste plaats is er de post onvoor zien vanruim 50.000,dat lijkt zo met al die miljoenen thans een groot cijfer, maar dit is toch altijd nog 2,50 per inwoner en men mag toch stellen dat hiermede toch nog heel wat on verwachte tegenvallers zijn op te vangen. De heer Van Breda Vriesman zei dat deze post vorig jaar 119.000,bedroeg. Inderdaad, mijn heer de voorzitter, dat is zo, maar ik meen dat wij in diezelfde vergadering een voorstel aan genomen hebben daardoor „de klok werd terug gedraaid" naar ƒ36.000,Een tweede reden waarom ik verwacht dat de begroting sluitend zal blijven is, dat in deze begroting de kapitaals- en andere lasten van praktisch alle werken die op dit moment in uitvoering zijn en die nog in uitvoering komen zijn opgenomen. Ik denk b.v. aan het politiebureau, het instruc- tiebad, enkele openbare werken, zoals voor de Bellamystraat. Deze lasten zijn dus al in deze begroting opgenomen. De enige uitzondering is de schouwburg, waarvan de lasten nog niet zijn opgenomen, maar deze zal nog niet in 1968 ge reed komen. Mijnheer de voorzitter ik geloof wel dat we op dit punt met een gerust hart 1968 tegemoet mogen zien. De heer Ollebek is zeer uitvoerig ingegaan op het gebrek aan financieringsmiddelen, hij noemt het niet „niet beschikbaar zijn" daarvan. Inder daad is het voor ons als college en mij als wet houder van financiën, een kriem geweest een heel jaar met het hoofd tegen de muur te lopen. Inderdaad zijn wij in het jaar 1967 op dit punt niet erg gelukkig geweest en het is op het ogen blik nog niet zo, dat Middelburg staat te sprin gen om de financieringsmiddelen af te schui ven. Toch zijn wij en misschien is dit toch wel een iets prettiger bericht, door interne maat regelen die wij kunnen treffen, in de mogelijk heid om toch die werken, die vooral de heer Ollebek opnoemt, namelijk de financiering van het instructiebad, de kleuterschool aan de Dok- weg en het sportgebouw in Sluiskil, op zeer kor te termijn te kunnen gaan realiseren, omdat wij zodanige maatregelen hebben kunnen treffen, dat niets de goedkeuring van Gedeputeerde Sta ten meer in de weg hoeft te staan. Met andere woorden, ik zou dat heel simpel kunnen zeggen, doordat wij op korte termijn een vrij grote grondverkoop zullen kunnen tot stand brengen zodat dus financieringsmiddelen beschikbaar komen. Ik hoop dus dat 1968 een goed jaar voor ons mag zijn. De heer De Vos heeft er ook al enigszins op gezinspeeld en ik heb ook wel de verwachting dat de financieringsmiddelen, waar we dit jaar van verstoken zijn geweest, in 1968 in iets ruimere mate beschikbaar zullen komen. Gevraagd is door de heer De Meijer of de zelfstandigheid van onze muziekschool voor het Provinciaal Bestuur een blijvende reden is om van subsidie af te zien. Ik meen, mijnheer de voorzitter, dat hier alleen maar bevestigend op geantwoord kan worden. Ik heb deze kwestie in vroegere jaren zelf meegemaakt. Destijds is een commissie ingesteld waarvan niet veel is uitge gaan en wanneer ik goed ben geïnformeerd is de mening daarover van toen nog steeds gehand haafd. Ik meen dan ook dat Gedeputeerde Sta ten niet bereid zijn subsidie te verlenen aan een zelfstandige muziekschool. (Wordt vervolgd.) POCKETS In Uden is donderdagavond omstreeks half elf de 57-jarige fabrieks arbeider H. P. van Lies hout uit die plaats met zijn brom fiets tegen een stilstaande onver lichte aanhangig gen gereden. De man werd zo ..rnstig gewond, dat hij op weg naar het zieken huis in Veghel is overleden. Volgens dé politie was de aan hangwagen niet verlicht, maar wel goed geparkeerd binnen een straal van dertig meter van een brandende lantaarn. Donderdagnacht heeft een felle uitslaande fabriek de meubel fabriek Zoetekouw in Druten en de aangrenzende woning van twee gezinnen in de as gelegd. De schade wordt geraamd op 100.000,—, De brand ontstond omstreeks drie uur door tot nog toe onbe kende oorzaak. Tot vrijdagoch tend zes uur is de Drutense brandweer met blussing bezig ge weest. In het bedrijf werden kleinmeubelen vervaardigd. In de nacht van donderdag op vrijdag is het uit de zeventiende eeuw daterende herhaaldelijk ge moderniseerde hotel-café-restau rant en schouwburg „De Rode Leeuw" aan de markt te Schagen door brand verwoest. De belen dende taveerne „De olde smidse" kreeg zoveel brand- en water schade, dat ook deze als verloren moet worden beschouwd. Bij de brand waarvoor de brandweer van Schagen met groot materieel uitrukte, ging ook de nieuwe in ventaris van de schouwburgzaal verloren. De bewoonster, mevrouw A. Huiberts-Smit, en vier hotelgas ten konden slechts ternauwer nood uit de vuurzee ontsnappen. De oorzaak van de brand is niet bekend. In Rotterdam is donderdag een auto gestolen met een kostbare inhoud, namelijk voor een waar de van circa 50.000 aan juwe len, klokken, wekkers en horlo ges. Deze auto, een Citroen ken teken FV 8179, stond gepar keerd op de Brandersplaats in Rotterdam. De verdwenen kost baarheden maakten deel uit, van een reiscollectie van een verte genwoordiger. In de marinekazerne „Erfprins" in Den Helder heeft donderdag in de vooravond een brandje ge woed, dat snel werd geblust dooi de marinebranweer. Voor zover bekend is er geen schade van be tekenis aangericht. Er waren geen persoonlijke ongelukken. De oorzaak van de brand is niet be kend. Na overleg met de K.N.S.B.- leiding heeft het N.O.C.-bestuur besloten Frits Bartling alsnog en onder voorbehoud in te schrijven voor de Olympische winterspelen in Grenoble. Definitieve aan wijzing zal kunnen volgen indien Bartling in enkele wedstrijden van internationaal niveau zou bewijzen aan de Olympische nor men te voldoen. De donderdag gearresteerde machinist van de sneltrein Bern Parijs, die woensdag in een tun nel in de Franse Jura ontspoorde, had volgens de openbare aankla ger „een hoeveelheid" sterke drank genuttigd. De machinist, de 45-jarige Georges Henry, wordt beschul digd van dood door schuld. Bij 't ongeluk kwamen twee mensen om het leven en werden er 33 ge wond. Het Europese parlement heeft zich in Straatsburg geplaatst ach ter een voorstel van de Europese commissie om producenten-groe peringen in de landbouw op te richten. Deze producentengroe peringen moeten 'n vijfvoudig doel dienen: kwaliteitsverbete ring en uniformiteit in 't aanbod van landbouwprodukten; ver mindering van de produktiekos- ten; vermindering van commer- cialisatiekosten; versteviging van de positie van de landbouw als marktpartners door rationalisatie van de afzet en aanpassing van 't aanbod van landbouwprodukten aan de afzetmogelijkheden. In handelskringen zijn tegen de verordening die de producen tengroeperingen in het leven moet roepen, bezwaren gerezen, omdat men bevreesd is voor on eerlijke concurrentie. De ver ordening voorziet namelijk in de mogelijkheid om subsidies te ver lenen om deze groeperingen te helpen starten en in stand te hou den.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 9