Boekhandel VAN SE SANDf
9
Pagina 10
DE VRIJE ZEEUW
Zaterdag 27 januari 1968
TEGEN ONVERLICHTE
AANHANGWAGEN
GEBOTST
MEUBELFABRIEK
UITGEBRAND
BRAND
IN HET CENTRUM
VAN SCHAGEN
AUTO MET INHOUD
- WAARDE 50.000 -
VERDWENEN
BRANDJE
IN MARINEKAZERNE
FRITS BARTLING
VOORLOPIG
INGESCHREVEN
VOOR GRENOBLE
DE GEARRESTEERDE
FRANSE MACHINIST
PRODUCENTEN
GROEPERINGEN
IN DELANDBOUW
gaande wegen en daarbij gesteld, dat de Rijks
waterstaat aan de westzijde van Terneuzen bete
re wegen gaat aanleggen en hjj vraagt dan wat
we nu aan de oostzijde gaan doen. Ik neem aan
dat de heer Hol bedoelt de doortrekking van de
invalsweg in noordelijke richting, zodat er een
aansluiting komt via de Scheldekade. De heer
Hol weet wel dat het nog enkele jaren zal du
ren, voor dit allemaal gerealiseerd kan worden
en dat de mogelijkheid om die wegen zover door
te trekken, zeker volgend jaar en waarschijnlijk
over twee jaar nog niet aanwezig zal zijn. Ander
zijds is het zo, dat verlenging van de Invalsweg
gerealiseerd wordt in fasen en ook als zodanig
voor subsidiëring uit de infrastruktuurpot wordt
voorgedragen. Het eerste gedeelte dat nu aan de
orde komt is de aansluiting ten oosten van Drie
wegen met de Catspolderdijk, waardoor de
nieuw aangelegde weg over de Catspolderdijk
aan betekenis zal winnen en in feite dan pas
goed bruikbaar zal zijn voor het verkeer. De
daarop volgende fase zal dan zijn verlenging in
noordelijke richting over de begraafplaats en dan
komt er wellicht nog een derde gedeelte maar
het moet worden onderzocht of dit te combine
ren valt. Ik wil overigens wel er op wijzen, dat
de totale raming van de doortrekking enige mil
joenen bedraagt en zo grif is men nu ook weer
niet om deze beschikbaar te stellen. In ieder ge
val zal ons college er aan doen wat mogelijk is,
dat spreekt vanzelf. We zullen uiteraard ook
voorzover dat nodig is contact opnemen met de
A.N.W.B. voor de bebakening zoals dat ook ge
beurd is ten aanzien van de bebakening bij de
nieuwe brug over het kanaal.
De heer De Meijer heeft gezegd te hopen dat
de bruggen over de kanaalarmen spoedig zullen
worden vervangen door dammen. Ik neem aan
dat het ook wel de bedoeling is van de Rijkswa
terstaat, omdat dit nu eenmaal in het bestek van
het werk, dat in uitvoering is, is opgenomen. In
ieder geval zal het niet kunnen, voordat wij
klaar zijn met de wijziging van onze riolering,
het werk dat wordt uitgevoerd op het ogenblik.
Het voordeel is in ieder geval wel dat, zodra de
nieuwe binnenvaartsluis in gebruik genomen
wordt, de beide bruggen niet meer geopend hoe
ven te worden, zodat al direkt een belangrijk
betere doorstroming van het verkeer zal ont
staan en de opstoppingen die we nu herhaalde
lijk moeten constateren zich vrij zeker niet meer
zullen voordoen, in ieder geval niet in de om
vang zoals nu het geval is. De heer De Meijer
heeft n°g een interessant idee geopperd, name
lijk om bij het aanleggen van parkeerruimten
in nieuwe woonwijken deze aan de bewoners te
gaan verhuren en dan overal paaltjes neer te
zetten met nummers er op. Hij heeft het een
vluchtig idee genoemd, ik dacht dat hij dat maar
moet laten vliegen, want geloof dat dit toch
echt een idee is wat niet voor overweging vat
baar is.
De heer De Meijer: Ik bedoelde in oude wij
ken.
De heer De Vos: Dat is een ander geval.
U hebt gesproken over een verband tussen de
aanleg en de financiering maar dat eventuele
verband zie ik in de nieuwe woonwijken niet,
omdat de kosten van de aanleg geëxploiteerd
worden in de totale kosten van de grond, zodat
de mensen die daar wonen in feite gezamenlijk
ook de parkeerplaatsen betalen. Het is altijd
moeilijker in een bestaand gebied parkeerplaat
sen aan te leggen, omdat we dan nergens de kos
ten kunnen verhalen en dat moet dus gebeuren
uit de algemene middelen en daarvoor ontbre
ken dikwijls de financieringsmiddelen. Of het
idee van de heer De Meijer een zodanig bedrag
zou opbrengen dat men daarvoor parkeerplaat
sen kan aanleggen moet ik betwijfelen, Stel je
voor dat er 1000 mensen dat is natuurlijk veel
te veel; die zouden er nooit zijn! elk zo'n par
keerplaats zouden willen huren voor 20 tot 25
gulden, dan levert dat 20 a 25 duizend gulden op.
Daar doe je echt ook nog niet veel mee. Ik dacht
dat, door overal paaltjes te zetten met gereser
veerde plaatsen, de chaos nog veel groter zal
worden dan nu het geval is. Ik dacht dat we moe
ten trachten op die plaatsen waar het mogelijk
is en waar we het financieel de baas kunnen
parkeergelegenheden aan te leggen. Dat is eigen
lijk de enige oplossing. Het is ook nog zeer de
vraag of dit het idee van de heer.De Meijer
wettelijk mogelijk zou zijn; daarop zou ik nu niet
direkt zonder meer een antwoord willen geven,
maar ik dacht dat dit niet het geval is.
Er is een duidelijke uitspraak gevraagd door
de heer Hol over het beleid ten aanzien van de
stichting van een bejaardentehuis. Ik kan daar
over heel duidelijk zijn. Ons college heeft gedaan
wat mogelijk was om de stichting van een alge
meen bejaardentehuis goedgekeurd te krijgen.
Dat is niet gelukt en zoals de berichten luiden
zal dat de eerstvolgende jaren ook niet het ge
val zijn zodat naar andere mogelijkheden zal
moeten worden gezocht om althans iets te berei
ken. Het is misschien wel bekend dat op het
ogenblik de gedachten uit gaan naar de bouw
van een bejaardenflat met een ingebouwd dien
stencentrum waarin de mensen dan weliswaar
niet de volledige verzorging hebben zoals in een
verzorgingstehuis, maar waar men toch wel zo
lang mogelijk zelfstandig kan blijven. Ook hier
over zijn reeds besprekingen gevoerd met de
Alg. Stichting en met de Woningbouwvereniging
en deze instanties zijn bezig om deze plannen
voor te bereiden. Ik dacht wel dat ons standpunt
duidelijk is, maar ik wil het nog wel eens uit
een zetten.'Wanneer er een mogelijkheid komt
om een algemeen bejaardentehuis in Terneuzen
te bouwen dan kan men op de volle medewer
king van het college van B. en W. rekenen.
De heer De Meijer heeft gevraagd nog eens te
proberen enkele bejaardenwoningen te bouwen
op Sluiskil. Het zal hem bekend zijn hij heeft
het indertijd zelf allemaal meegemaakt aan deze
kant van de tafel dat het de vorige keer niet
gelukt is vanwege de kosten die er aan verbon
den zijn. Waarschijnlijk is op het ogenblik de fi
nanciering iets gemakkelijker te realiseren, met
de nieuwe subsidieregling is dat wellicht het
geval. We willen graag nog eens met de Woning
bouwvereniging contact opnemen om nog eens
te bekijken of er eventueel mogelijkheden zijn.
Gevraagd is door de heer Hol welke maatre
gelen wij hebben genomen om de in het ETI-
rapport gestelde aantallen woningen te kunnen
bouwen. Ik zou daarop kunnen antwoorden dat
de raad er voor heeft gezorgd, op onze voorstel
len uiteraard, dat er voldoende grond beschik
baar is om dit aantal woningen te kunnen bou
wen, hetgeen al een belangrijke factor is. Er is
nog grond voor enige duizenden woningen in
eigendom bij de gemeente. Verder hebben we
getracht zoveel mogelijk bouwvolume te krijgen
voor de woningwetbouw, maar helaas heeft de
particuliere bouw de premiebouw het de
afgelopen twee jaar een beetje laten zitten en
daardoor is een achterstand. De oorzaken daar
van zijn wel bekend, de kostprijzen zijn enorm
gestegen, de woningen worden duurder en de
bouwers zien geen kans op deze voorwaarden de
woningen kwijt te raken, hetzij voor de ver
koop hetzij voor de verhuur. Overigens zal het
U bekend zijn dat in Terneuzen nog weinig in
de particuliere sector is gebouwd voor de ver
huur. Gevraagd is voorts of er redelijke voor
uitzichten zijn voor realisering van premie- en
vrije-sectorbouw. Ik dacht dat op het ogen
blik weer enige opleving te constateren is en
dat het weer iets beter begint te gaan. Alleen
niet in de grote complexen zoals we het de
laatste jaren gewoon zijn geweest, maar onge
veer op elke raadsagenda ziet voorstellen
tot grondverkoop voor particuliere bouw, dus
we gaan toch, dacht ik, weer een beetje de
goede richting uit. Hierop aansluitend de vraag
van de heer Hol of misschien de woningbouw
vereniging terzake initiatieven zou kunnen
nemen. Ik kan mededelen dat de woningbouw
vereniging er inderdaad al mee bezig is en we
hopen dan ook heel sterk dat de plannen, die
nog in een beginstadium zijn, ook gerealiseerd
kunnen worden, want zoals U weet is het
kwantum woningwetwoningen dat aan de pro
vincie Zeeland werd toegewezen niet zo heel
erg groot. Dat zal ook inhouden dat ook Ter
neuzen niet zo heel veel krijgt. Het plan voor
482 woningen is nu verzekerd en er is een
gedeelte van het daarvoor benodigde volume
toegewezen. We zullen ongetwijfeld volgend
jaar ook weer een kwantum krijgen, zodat con
tinu gebouwd wordt. Er is ook gesteld, dat we
continu-bouwplannen moeten uitvoeren. Het
complex 482 woningen is een continuplan ge
durende de volgende twee misschien 2'A jaar.
Daarvoor zal het volume wel beschikbaar wor
den gesteld, dat staat vast, maar daarmee
komen we natuurlijk nooit aan het aantal
woningen van het ETI-rapport. In de particu
liere sector, ook in de premiesector door de
woningbouwvereniging en door particulieren
zouden dan ook belangrijke aantallen woningen
moeten worden gebouwd, om dat aantal te
kunnen halen. Of dat lukken zal is een andere
vraag, daar kan men tevoren nooit ja of nee
zeggen, maar in ieder geval zal er naar ge
streefd worden om zoveel mogelijk woningen
in deze gemeente te doen bouwen. Er is ook
gevraagd door de heer Hol of er moeilijkheden
zijn in verband met de huurliberalisatie en
hoeveel gevallen er al zijn voorgelegd aan de
adviescommissie. Nu is de beantwoording daar
van een beetje moeilijk, want niet iedereen
die moeilijkheden heeft in verband met de
huurliberalisatie komt dat natuurlijk aan b. en
het is ook weer niet zo, dacht il?, dat het net
onmiddellijk rendabel moet zijn.
Dat is niet nodig, maar natuurlijk moet het er
wel een beetje op lijken; als dus maar 10 of 15
van de bevolking een aansluiting zou wensen,
kan ik me niet voostellen dat de ZEGAM tot
aansluiting zal besluiten. Maar wanneer dat zou
meevallen en inderdaad een groot aantal men
sen een aansluiting op het aardgas wenst, geloof
ik dat het niet lang zal duren voor Sluiskil op
het aardgasnet zal zijn aangesloten.
De heer Hol heeft ook nog gevraagd naar de
aanleg van de weg van de nieuwe kanaalbrug
naar Hoek, namelijk of we eventueel in samen
werking met het gemeentebestuur van Hoek bij
de Minister er op willen aandringen om deze
weg spoedig aan te leggen. We zullen overwegen
om aan deze suggestie gevolg te geven. We dach
ten dat deze brug pas volledig zijn nut kan be
wijzen wanneer ook dat weggedeelte is aange
legd.
De heer Van Breda Vriesman heeft gezegd dat
er in vele gemeenten woningwetwoningen wor
den overgedragen aan huurders en hij vraagt om
dit te stimuleren. Dit is een moeilijke zaak voor
de gemeente Terneuzen. De gemeente zelf heeft
namelijk geen enkele woningwetwoning, want
deze zijn van de woningbouwvereniging en die
vereniging is hier bevoegd te beslissen of men
tot deze overdracht wil komen ja of nee. Per
soonlijk moet ik wel zeggen dat ik er niet zo
veel in zie, maar ik geloof dat dit op het ogen
blik weinig terzake dienende is. Ik meen dat dit
een zaak is die de woningbouwvereniging zal
moeten beslissen. Dit ligt ook moeilijk. Het zijn
w. vertellen, ook omdat tenslotte ons college -anemaal rijen woningen en om nu uit een rij
->woningen één woning te gaan verkopen, dan
krijgt men een chaos. Vroeger gold dan ook de
bepaling dat dat alleen maar mocht, wanneer
werkelijk een heel blokje tegelijk werd verkocht.
Deze bepaling is er nu niet meer, maar het is
toch wel een heel moeilijke zaak dacht ik.
Tenslotte heeft de heer Van Breda Vriesman
het nog over een koopavond gehad. Daar hoef ik
uiteraard niet op te antwoorden, want hij heeft
zelf gezegd, dat de middenstanders het er niet
over eens zijn. Er is een deel van de midden
stand misschien wel het verstandigste deel
dat er geen prijs op stelt, maar dat is dus hun
zaak. De heer Van Breda Vriesman heeft ook
nog eens ter sprake gebracht het dempen van de
Herengracht en daar heb ik me eigenlijk een
beetje over verbaasd, want twee weken geleden
heeft ons college aan de raad een nota overge
legd over de parkeermogelijkheden die in de
toekomst in Terneuzen zullen ontstaan. Bij die
gelegenheid is er van de heer Van Breda Vries
man geen enkele opmerking gehoord, terwijl het
toch de bedoeling was dat juist in die vergade
ring de mening van de raad zou worden gepeild.
Het is toch een feit dat de hele raad eigenlijk
unaniem akkoord ging met het niet-dempen van
de Herengracht. Ik dacht dat we de discussie
over de demping van de Herengracht nu maar
moesten sluiten. We hebben er in 1963 uitvoerig
over gepraat en toen is er een besluit genomen.
We hebben twee weken geleden er nog eens een
keer over gepraat en ik dacht dat dit op het
ogenblik een afgedane zaak is. De heer Van
Breda Vriesman zegt, als dat eventueel later
toch moet gebeuren, en ik ben het met hem eens,
dat het heel moeilijk is om de verkeersintensi
teit over een aantal jaren te voorspellen, dan
wordt het veel duurder. Dit laatste is iets, dat ik
niet met hem eens ben, althans niet direct, want
ook op het ogenblik krijgen we waarschijnlijk de
Herengracht niet meer kosteloos dicht, dat is een
uitvloeisel van het besluit van 1963. Op het
ogenblik, als men werkelijk de gehele zaak tot
straathoogte moet dichtspuiten, zou dat goed
koper zijn dan wanneer men het later nogeens
apart moet doen, dat is een duidelijke zaak en
daarmede ben ik het volledig eens. Eventueel, ik
heb dat, geloof ik, ook al eens eerder gezegd, zou
het echter mogelijk zijn daar een verdiept par
keerterrein aan te leggen, zodat dichtspuiten
helemaal niet nodig zou zijn. De riolering, die
komt te liggen in de dam en door de Axelsestraat
naar het riool van de Van Steenbergenlaan gaat,
ligt diep genoeg om voor een verdiept parkeer
terrein de afvoer van het water te waarborgen.
Dat zou eventueel kunnen en dat zou misschien
nog wel zo aantrekkelijk zijn, maar dat is een
zaak dacht ik die eventueel later zou moeten
worden bekeken, waarbij ik hoop dat het niet
nodig zal zijn en verwacht ook dat het niet nodig
zal worden, wanneer de plannen tot sanering
van het Java in een redelijk tempo kunnen wor
den uitgevoerd. Zou daarbij stagnatie ontstaan
dan is het mogelijk dat de prognose van burge
meester en wethouders toch niet helemaal kan
worden gevolgd. Is dat wel het geval dan komt
er voldoende parkeerruimte op redelijke afstand
van het winkelcentrum, om de Herengracht on
gemoeid te laten.
Mijnheer de voorzitter, ik weet niet of ik alle
vragen heb beantwoord, maar ik wil het in eer
ste instantie hierbij laten.
niet de aangewezen instantie is om deze klach
ten te behandelen. Ik heb wel een paar mensen
bij me gehad die advies vroegen, maar daar
houdt het dan ook mee op. Bovendien moet
men bedenken dat de huurliberalisatie pas op
1 oktober is ingegaan, dus de grootste moei
lijkheden, als die er zijn en die verwacht ik
toch wel, zullen nog komen.
Gevraagd is hoeveel gevallen er aan de huur
adviescommissie zijn voorgelegd. Ik dacht dat
dit een beetje een verkeerde vraagstelling was,
het is namelijk zo, dat is bekend dacht ik, dat
na de huurliberalisatie de huren van bepaalde
woningen een object van overeenkomst zijn
tussen huurder en verhuurder, waar de huur
adviescommissie niet aan te pas komt. Men
kan natuurlijk wel informatief aan de huur
adviescommissie advies vragen dat is voorzover
ons bekend in een viertal gevallen gebeurd, en
dat waren dan nog drie eigenaren die zelf
vroegen welke huur de commissie redelijk
vindt. Wanneer er echt moeilijkheden zijn,
wanneer huurder en verhuurder niet tot over
eenstemming kunnen komen over de huur en
de huur wordt opgezegd, dan kan men zich
wenden tot de Kantonrechter, met het verzoek
om een wat langere ontruimingstermijn vast
te stellen en de Kantonrechter kan dan ook
de huuradviescommssie horen over het huur
bedrag. In het gehele rayon van het Kanton
gerecht alhier bedroeg dit aantal tot nu toe
een stuk of zes, waarvan één uit Terneuzen en
dat ene verzoek uit Terneuzen is dan ook nog
weer ingetrokken zodat op het ogenblik uit
Terneuzen geen ontruimingsvorderingen bij de
Kantonrechter in behandeling zijn.
Dit zegt uiteraard nog niet veel, want ik zeg
nogmaals men heeft twee maanden tijd om
een dergelijk verzoek te doen; men hoeft dat
niet direct ten doen als men aangezegd wordt.
De heer De Meijer heeft verder nog gevraagd
wanneer begonnen kan worden met de be
planting ten westen van de Otheense Kreek.
Ik zou daarop willen antwoorden dat, als het
enigszins mogelijk is, dit nog dit. plantseizoen
zal zijn. Het plan is voor subsidiëring voorge
dragen en het wachten is dus daarop. In prin
cipe is het goed gevonden kan ik er wel bij
zeggen, maar wanneer de definitieve goedkeu
ring komt, waarop we toch moeten wachten
om te kunnen beginnen kunnen we niet zeg
gen maar als deze tijdig afkomt zal er nog in
dit plantseizoen met een gedeelte althans wor
den begonnen. De heer De Meijer heeft ook
gezegd te hopen dat binnenkort het herziene
plan voor de Serlippenspolder kan worden voor
gelegd. Ik kan ten aanzien hiervan mededelen
dat het ontwerp is toegezonden aan de Provin
ciale Planologische Commissie en zodra het
terugontvangen is zal een aanvang worden ge
maakt met de wettelijke procedure. Het plan
is dus in de molen.
De heer Hol heeft gevraagd naar de maat
regelen die genomen moeten worden in ver
band met de wettelijke bepalingen voor het
vaststellen van een bestemmingsplan voor het
buitengebied van de gemeente. Ten aanzien
hiervan kan ik zeggen dat de voorstudie is be
gonnen en dit plan moet in ieder geval pas per
1 januari 1970 gereed zijn. We zullen er wel
voor zorgen dat dat ook het geval is.
Wat de nieuwe bouwverordening betreft kan
ik een wat concretere toezegging doen. Begin
volgend jaar hopen we deze te kunnen aan
bieden aan de commissies voor openbare wer
ken en voor de stafverordeningen. Zoals U be
kend is bevat de bouwverordening uiteraard
ook strafbepalingen, zodat deze verordening
ook laatstgenoemde commissie zal moeten pas
seren. Voor 1 juni moet die bouwverordening
zijn vastgesteld. Er zijn geen aanwijzingen om
te verwachten, dat dit niet het geval zal kun
nen zijn.
De heer De Meijer heeft nog gewaagd of het
niet goed zou zijn om voor de sanering van het
oude Java 'n principebesluit te nemen. Ik dacht
dat dit niet nodig was, het voorlopige plan is
voor subsidiëring voorgedragen en het nemen
van een principebesluit heeft geen enkele in
vloed op het beschikbaarstellen van subsidie.
Zodra die subsidie beschikbaar komt kan het
plan altijd nog definitief worden gereedgemaakt.
U moet bedenken dat het plan nog in bewerking
is en dat we verschillende plannen hebben,
waarbij we een zekere volgorde hebben vast
gesteld. Ik meen dat we in de memorie van ant
woord hebben medegedeeld in welke volgorde
deze plannen aan de raad zullen worden voorge
legd.
De heer Hol heeft ook aandacht gevraagd voor
goede busverbindingen te Sluiskil, zodra 'de
nieuwe kanaalbrug is geopend. Nu zijn de bus
verbindingen uiteraard geen zaak van de ge
meente, maar van de Z.V.T.M. waarmee wel
overleg heeft plaats gehad door ons college. Zo
dra de situatie in Sluiskil definitief is, zal onge
twijfeld geprobeerd worden dit goed voor elkaar
te krijgen, zodanig dat dit aan de behoefte van
de bevolking van Sluiskil beantwoordt.
Gevraagd is door de heren Ollebek, De Meijer
en Hol of er spoedig begonnen kan worden met
het slechten van de spoordijk te Sluiskil. Ik hoop
dat dit binnen afzienbare tijd het geval zal kun
nen zijn. We moeten uiteraard daar nog ver
schillende dingen voor doen. Op het ogenblik
rijdt de trein er ook nog over en het duurt nog
wel even voor het zover is, maar wat ons betreft
zal dit niet langer duren dan beslist noodzakelijk
is. In ieder geval zullen we trachten zo gauw
mogeijlk een verbinding te maken tussen Sluis
kil-Oost en Sluiskil-West, al zijn dan de andere
werken nog niet allemaal klaar. Dat kan dacht
ik toch wel op vrij korte termijn gebeuren. Dan
is nog door de heer Hol gevraagd hoe het staat
met de aardgasvoorziening te Sluiskil. Hierbij
wil ik er op wijzen, dat de vraag of ook Sluiskil
spoedig op het aardgasnet zal worden aangeslo
ten voor een belangrijk deel zal afhangen van
de bevolking van Sluiskil zelf. Het is de bedoe
ling dat binnenkort dit zal niet meer zo heel
lang duren een enquete gehouden wordt hoe
veel gegadigden er voor zijn. Zijn er te weinig
dan zal er beslist nog niet aan worden begon
nen. Het moet wel een beetje erop lijken, maar
De Voorzitter: Het zal U, mevrouw mijne
heren, bekend zijn dat volgende week dinsdag
de Minister van Economische Zaken een bezoek
brengt aan Zeeland en daarmee hebben wij ook
een gesprek. Dit zal dan staan in het licht van
de stelling, dat het goed is als er in bepaalde
delen van het land gelden worden besteed om
dat daar b.v. werkloosheid heerst, maar het zou
onvergeeflijk zijn als Zeeland zou worden ver
geten.
De heer Berbers: Mijnheer de voorzitter, nu
U in uw beantwoording de woordvoerders deze
middag al bedankt hebt voor de vriendelijke
woorden ten aanzien van het feit dat het college
erin geslaagd is weer een sluitende begroting aan
de raad voor te leggen, voel ik mij hiervan dus
ontslagen. Ik wil alleen inhaken op de woorden,
die de heer De Meijer gesproken heeft, namelijk
dat hij verheugd is over het vergelijkend cijfer
materiaal dat bij de begroting is gevoegd, want
ook mij mijnheer de voorzitter, intrigeren deze
cijfers in hevige mate. Wanneer men de hele be
groting doorwerkt en bestudeert, dan kan het
voorkomen dat men door de bomen het bos niet
meer ziet. Men kan dan terug grijpen naar en
kele cijfers, die zeer beknopt en misschien niet
erg gedetailleerd zijn, maar ze geven toch wel
een goed beeld van de ontwikkeling van onze
werkzaamheden. Uit deze vergelijkende cijfers
blijkt namelijk overduidelijk voor welke grote
financiële uitgaven de gemeente zich in steeds
stijgende mate gesteld ziet.
Mijnheer de voorzitter, wanneer we de cijfers
van 1964 met deze van nu vergelijken in de
vergelijkende cijfers zijn vijf jaren opgenomen
waren de totale uitgaven per hoofd in 1964
nog slechts 151,Via 223,in 1967 zal dit
in 1968 reeds 269,zijn. In 1964 werd van die
151,bijna 30,aan openbare werken uit
gegeven, 39,50 aan onderwijs en 24,aan so
ciale zorg. In 1967 werd van de 223,per hoofd
resp. 45,80 aan openbare werken, 54,86 aan
onderwijs en ƒ46,74 aan sociale zaken uitge
geven. Voor het komende jaar is begroot aan
uitgaven 269,per hoofd, waarbij 54,83 ge
raamd is voor openbare werken, 75,87 voor on
derwijs, 54,97 voor sociale zaken. Dit is prak
tisch een verdubbeling in vijf jaren. Ten opzichte
van het huidige begrotingsjaar, dus het lopende
dienstjaar 1967, nog altijd ruim een stijging van
de uitgaven van 211o. Een gelukkig feit is ech
ter, mijnheer de voorzitter, dat de uitkeringen
van het Rijk gelijke tred hebben gehouden. Van
129,29 per hoofd in 1964 via 204,53 in 1967
worden de uitkeringen voor het jaar 1968 be
groot op ƒ246,72. In deze vijf jaren dus ook
praktisch een verdubbeling, terwijl in vergelij
king met 1967, dus het lopende dienstjaar, ook
een stijging van 21 wordt verwacht.
Deze stijging van de uitgaven, mijnheer de
voorzitter, ook voor het komende jaar, wijst er
zonder meer op dat enorm veel is tot stand ge
komen. Ik wil hier niet uitvoerig op ingaan,
slechts één facet van het financiële beleid van
ons college zou ik gaarne nader naar voren bren
gen. Naast het voortdurend pogen en streven om
de economische expansie van onze gemeente
gaande te houden heeft ons college doelbewust
getracht ook in de sociaal-culturele sector een
vooruitstrevend beleid te voeren.
Alhoewel ik mij hier op het ogenblik op het
terrein van de heer Binnekamp begeef en daar
om niet nader in details hierop in wil gaan, wil
ik toch stellen dat de financiële consequenties
welke wij ons volledig bewust zijn door heel ons
college unaniem geaccepteerd worden. Het beter
leefbaar maken van Terneuzen moet gelijke tred
houden met de economische ontwikkeling en de
verdere uitbreiding van onze stad. Dit, mijnheer
de voorzitter, kost geld, laten we ons dat bewust
zijn. In de begroting welke thans voor ons ligt
is ruim 185.000,uitgetrokken voor bijdragen
en subsidies in de sector cultuur, jeugdzorg en
sportzaken. Op zichzelf lijkt dit misschien een
nogal bescheiden bedrag. Ik mag er echter
direct aan toevoegen mijnheer de voorzitter, dat
dit in de komende jaren snel zal groeien. Nog
maals de gelden in deze sector besteedt zullen
in de toekomst even noodzakelijk blijken te zijn
als de uitgaven voor onderwijs, openbare werken
en sociale zorg. Vandaar onze voortdurende at
tentie in deze richting. Wij zijn de heren woord
voerders dan ook dankbaar, dat zij dit streven
met vriendelijke woorden hebben willen, ont
vangen. Alvorens op enkele concrete vragen in
te gaan, wil ik toch nog gaarne een enkel woord
zeggen over de problematiek rond de rijksuit
keringen en de gemeentelijke belastingen. En
kele woordvoerders hebben in de algemene be
schouwingen dit onderwerp aangeraakt. Uiter
aard, mijnheer de voorzitter, en dit stel ik heel
duidelijk, prefereren wij een verhoging van de
rijksuitkeringen boven een verhoging van de
gemeentelijke belastingen. Dat de Minister van
Binnenlandse Zaken heeft gesteld dat de ge
meentelijke belastingen tot een zeker maximum
dienen te worden opgevoerd, wil de gemeente
een aanvullende uitkering uit 't gemeentefonds
krijgen, is ook voor ons college geen bemoedi
gend bericht geweest. Waar de Minister boven
dien besloten heeft om het belastinggebied van
de gemeente verder uit te breiden is het U dui
delijk dat ook ons college hieraan niets kan
doen. Het zal onze problemen wanneer dit alle
maal doorgaat mijnheer de voorziter, alleen maar
groter maken. Ik denk hier bijvoorbeeld alleen
maar aan de inningsmogelijkheden, het apparaat
wat de gemeente daarvoor zal moeten creëren.
Anderzijds moeten wij echter ook reëel zijn,
mijnheer de voorzitter. Wanneer wij allerlei
voorzieningen wensen te treffen voor onze be
volking en wanneer wij bovendien dat deze
voorzieningen voortreffelijk functioneren, dan
is het toch niet onredelijk dat de plaatselijke
bevolking wat meer over moet hebben voor-deze
voorzieningen. Ik ben er ook blij om mijnheer de
voorzitter, dat de heer Ollebek, in zijn algemene
beschouwingen zich duidelijk achter dit stand
punt heeft gesteld. De vrees van de heer Van
Breda Vriesman dat door de ministeriële maat
regelen de pot voor het gebouw van het ge
meentehuis dan wel snel verdwenen zal zijn,
deel ik helemaal niet.
Wanneer ik nu nog enkele concrete vragen
mag beantwoorden dan is. dit in de eerste plaats
een vraag van de heer Hol en ook de heer Van
Breda Vriesman heeft daarop gezinspeeld, na
melijk of het ons zal lukken het komende jaar
de begroting sluitend te houden. Mijnheer de
voorzitter, wij hebben de stellige verwachting
dat dit mogelijk is en wel om een tweetal rede
nen. In de eerste plaats is er de post onvoor
zien vanruim 50.000,dat lijkt zo met al
die miljoenen thans een groot cijfer, maar dit
is toch altijd nog 2,50 per inwoner en men mag
toch stellen dat hiermede toch nog heel wat on
verwachte tegenvallers zijn op te vangen. De
heer Van Breda Vriesman zei dat deze post
vorig jaar 119.000,bedroeg. Inderdaad, mijn
heer de voorzitter, dat is zo, maar ik meen dat
wij in diezelfde vergadering een voorstel aan
genomen hebben daardoor „de klok werd terug
gedraaid" naar ƒ36.000,Een tweede reden
waarom ik verwacht dat de begroting sluitend
zal blijven is, dat in deze begroting de kapitaals-
en andere lasten van praktisch alle werken die
op dit moment in uitvoering zijn en die nog in
uitvoering komen zijn opgenomen.
Ik denk b.v. aan het politiebureau, het instruc-
tiebad, enkele openbare werken, zoals voor de
Bellamystraat. Deze lasten zijn dus al in deze
begroting opgenomen. De enige uitzondering is
de schouwburg, waarvan de lasten nog niet zijn
opgenomen, maar deze zal nog niet in 1968 ge
reed komen. Mijnheer de voorzitter ik geloof
wel dat we op dit punt met een gerust hart 1968
tegemoet mogen zien.
De heer Ollebek is zeer uitvoerig ingegaan op
het gebrek aan financieringsmiddelen, hij noemt
het niet „niet beschikbaar zijn" daarvan. Inder
daad is het voor ons als college en mij als wet
houder van financiën, een kriem geweest een
heel jaar met het hoofd tegen de muur te lopen.
Inderdaad zijn wij in het jaar 1967 op dit punt
niet erg gelukkig geweest en het is op het ogen
blik nog niet zo, dat Middelburg staat te sprin
gen om de financieringsmiddelen af te schui
ven. Toch zijn wij en misschien is dit toch wel
een iets prettiger bericht, door interne maat
regelen die wij kunnen treffen, in de mogelijk
heid om toch die werken, die vooral de heer
Ollebek opnoemt, namelijk de financiering van
het instructiebad, de kleuterschool aan de Dok-
weg en het sportgebouw in Sluiskil, op zeer kor
te termijn te kunnen gaan realiseren, omdat wij
zodanige maatregelen hebben kunnen treffen,
dat niets de goedkeuring van Gedeputeerde Sta
ten meer in de weg hoeft te staan. Met andere
woorden, ik zou dat heel simpel kunnen zeggen,
doordat wij op korte termijn een vrij grote
grondverkoop zullen kunnen tot stand brengen
zodat dus financieringsmiddelen beschikbaar
komen. Ik hoop dus dat 1968 een goed jaar voor
ons mag zijn. De heer De Vos heeft er ook al
enigszins op gezinspeeld en ik heb ook wel de
verwachting dat de financieringsmiddelen, waar
we dit jaar van verstoken zijn geweest, in 1968
in iets ruimere mate beschikbaar zullen komen.
Gevraagd is door de heer De Meijer of de
zelfstandigheid van onze muziekschool voor het
Provinciaal Bestuur een blijvende reden is om
van subsidie af te zien. Ik meen, mijnheer de
voorzitter, dat hier alleen maar bevestigend op
geantwoord kan worden. Ik heb deze kwestie in
vroegere jaren zelf meegemaakt. Destijds is een
commissie ingesteld waarvan niet veel is uitge
gaan en wanneer ik goed ben geïnformeerd is
de mening daarover van toen nog steeds gehand
haafd. Ik meen dan ook dat Gedeputeerde Sta
ten niet bereid zijn subsidie te verlenen aan een
zelfstandige muziekschool.
(Wordt vervolgd.)
POCKETS
In Uden is donderdagavond
omstreeks half elf de 57-jarige
fabrieks arbeider H. P. van Lies
hout uit die plaats met zijn brom
fiets tegen een stilstaande onver
lichte aanhangig gen gereden.
De man werd zo ..rnstig gewond,
dat hij op weg naar het zieken
huis in Veghel is overleden.
Volgens dé politie was de aan
hangwagen niet verlicht, maar
wel goed geparkeerd binnen een
straal van dertig meter van een
brandende lantaarn.
Donderdagnacht heeft een felle
uitslaande fabriek de meubel
fabriek Zoetekouw in Druten en
de aangrenzende woning van
twee gezinnen in de as gelegd. De
schade wordt geraamd op
100.000,—,
De brand ontstond omstreeks
drie uur door tot nog toe onbe
kende oorzaak. Tot vrijdagoch
tend zes uur is de Drutense
brandweer met blussing bezig ge
weest. In het bedrijf werden
kleinmeubelen vervaardigd.
In de nacht van donderdag op
vrijdag is het uit de zeventiende
eeuw daterende herhaaldelijk ge
moderniseerde hotel-café-restau
rant en schouwburg „De Rode
Leeuw" aan de markt te Schagen
door brand verwoest. De belen
dende taveerne „De olde smidse"
kreeg zoveel brand- en water
schade, dat ook deze als verloren
moet worden beschouwd. Bij de
brand waarvoor de brandweer
van Schagen met groot materieel
uitrukte, ging ook de nieuwe in
ventaris van de schouwburgzaal
verloren.
De bewoonster, mevrouw A.
Huiberts-Smit, en vier hotelgas
ten konden slechts ternauwer
nood uit de vuurzee ontsnappen.
De oorzaak van de brand is niet
bekend.
In Rotterdam is donderdag een
auto gestolen met een kostbare
inhoud, namelijk voor een waar
de van circa 50.000 aan juwe
len, klokken, wekkers en horlo
ges. Deze auto, een Citroen ken
teken FV 8179, stond gepar
keerd op de Brandersplaats in
Rotterdam. De verdwenen kost
baarheden maakten deel uit, van
een reiscollectie van een verte
genwoordiger.
In de marinekazerne „Erfprins"
in Den Helder heeft donderdag in
de vooravond een brandje ge
woed, dat snel werd geblust dooi
de marinebranweer. Voor zover
bekend is er geen schade van be
tekenis aangericht. Er waren geen
persoonlijke ongelukken. De
oorzaak van de brand is niet be
kend.
Na overleg met de K.N.S.B.-
leiding heeft het N.O.C.-bestuur
besloten Frits Bartling alsnog en
onder voorbehoud in te schrijven
voor de Olympische winterspelen
in Grenoble. Definitieve aan
wijzing zal kunnen volgen indien
Bartling in enkele wedstrijden
van internationaal niveau zou
bewijzen aan de Olympische nor
men te voldoen.
De donderdag gearresteerde
machinist van de sneltrein Bern
Parijs, die woensdag in een tun
nel in de Franse Jura ontspoorde,
had volgens de openbare aankla
ger „een hoeveelheid" sterke
drank genuttigd.
De machinist, de 45-jarige
Georges Henry, wordt beschul
digd van dood door schuld. Bij 't
ongeluk kwamen twee mensen
om het leven en werden er 33 ge
wond.
Het Europese parlement heeft
zich in Straatsburg geplaatst ach
ter een voorstel van de Europese
commissie om producenten-groe
peringen in de landbouw op te
richten. Deze producentengroe
peringen moeten 'n vijfvoudig
doel dienen: kwaliteitsverbete
ring en uniformiteit in 't aanbod
van landbouwprodukten; ver
mindering van de produktiekos-
ten; vermindering van commer-
cialisatiekosten; versteviging van
de positie van de landbouw als
marktpartners door rationalisatie
van de afzet en aanpassing van 't
aanbod van landbouwprodukten
aan de afzetmogelijkheden.
In handelskringen zijn tegen
de verordening die de producen
tengroeperingen in het leven
moet roepen, bezwaren gerezen,
omdat men bevreesd is voor on
eerlijke concurrentie. De ver
ordening voorziet namelijk in de
mogelijkheid om subsidies te ver
lenen om deze groeperingen te
helpen starten en in stand te hou
den.