N.V. GARAGE VERBRUGGE GARAGE A. BIESBROECK Eigen-vervoersorganisatie (EVO) introduceert op bedrijfsauto RAI nieuw voorlichtingssysteem informatie/coupon De „Nevertia" (110.000 ton) overgedragen aan de Shell Pagina 4 DE VRIJE ZEEUW Zaterdag 27 januari 1968 plus het, pookje ter wereld Specialist verlaat Groote-Sch uur- ziekenhuis BRAND OP DE NIEUWENDIJK IN AMSTERDAM Verkoop van personenauto's steeg in 1967 KOSTEN VAN LEVENS ONDERHOUD IN VERENIGDE STATEN GESTEGEN Motortype en brandstof Grootste schip ooit op Nederlandse werf gebouwd Volledige automatisering Stand 64 RAI vandaag is 't Dit is de DAF44! En reeds bij f1.280,- aanbetaling hebt u de DAF van uw leven DAF HEEFT ALLES PLUS AUTOMATIC/VARIOMAT1C Stuur mi] per omgaand alle beschik- naam bare informatie over de DAF 55/ 1100cc/136km/u»DAF44 DAF44- Stationcar DAF 33 DAF Bestel- aare3 wagen/ Pick-up. (aanstrepen wat u wenst) plaats.. In enveloppe verzenden aan DAF, Eindhoven. Frankeren als brief. DAF3314.995,-bestelwagen f4.650,- pick-up f4.350,- DAF 44 f 5.950,- stationcar f6.695,- DAF 55 f 6.595,- INDUSTRIEWEG 37 TERNEUZEN TEL. (01150)—3451 Off. DAF-A-Dealer voor personen- en bedrijfswagens voor de Kanaalzone, Axel, Zaamslag, Hoek en West Zeeuws-VIaanderen OFF. A-DAF-DEALER KL. BAG1JNESTRAAT 25 HULST TEL. (01140)—2600 Een endocrinoloog van wereld faam, dr. Raymond Hoffenberg, die een belangrijke rol speelde in de voorbereiding van de hart transplantaties in Zuid-Afrika, heeft ontslag genomen bij het Groote Schuurziekenhuis in Kaapstad. Hij gaat een speciale functie vervullen bij de Britse raad voor medische research in Londen. De Zuidafrikaanse autoriteiten legden vorig jaar juli dr. Hof fenberg voor vijf jaar beperkte bewegingsvrijheid op. Hij mocht zich niet buiten de blanke ge bieden van Kaapstad begeven en zich niet meer met aangelegen heden van studenten bezighou den. Het verbod, afgekondigd op grond van de wet op de onder drukking van het communisme, maakte een einde aan zijn werk aan de universiteit van Kaap- tad. Een specifieke reden daar voor gaven de autoriteiten niet. Mogelijk door kortsluiting is vrijdagochtend omstreeks kwart voor tien brand ontstaan in de textielzaak van de n.v. „Werk manspaleis" op de hoek van de Nieuwendijk en de Ramskooi in het oude centrum van Amster dam. Het vuur dat gepaard ging met een hevige rookontwikkeling, begon in de kelder onder de win kel, die evenals het er boven ge legen hotel Truco wegens ver bouwingswerkzaamheden in de steigers staat. Toen de brandweer arriveerde, sloegen de vlammen al uit de zaak naar buiten. Snel ingrijpen kon voorkomen, dat ook het hotel aan de vlammen ten prooi viel. Een twintigtal gastarbeiders dat in het perceel ernaast verbleef, nam het zekere voor het onzekere en vluchtten half gekleed de straat op. Persoonlijke ongeluk ken deden zich niet voor. De verkoop van personen- en combinatie-auto's is in 1967 toe genomen tot 263.588 eenheden. In 1966 werden 213.389 perso nenwagens en combi's verkocht, maar dit aantal is niet geheel vergelijkbaar met de resultaten van 1967, omdat de verkoop in 1966 extra laag was tengevolge van het „Vondeling-effect", al dus de R.A.I. Deze organisatie constateert wel, dat de verkoopresultaten van 1967 de verwachting wetti gen, dat in 1968 opnieuw van enige stijging sprake zal zijn. Deze verwachting is mede geba seerd op het feit, dat thans nog slechts één op de zeven Neder landers een auto heeft. In Zwe den en Frankrijk bedraagt de autodichtheid één op vier, in Duitsland, Engeland Denemar ken en België één op vijf inwo ners. AMSTERDAM: Een van de vele snufjes op de caravan- R.A.I.: de inklapbare caravan met daarop een motorboot. De wagen wordt elektrisch opge zet, zodat dat ook al geen moei te kost. Iets om van te dromen. In het afgelopen jaar is het in dexcijfer van de kosten van levensonderhoud in de Verenigde Staten, naar het ministerie van arbeid heeft meegedeeld, op nieuw gestegen. Het bereikte in december 118,2 (gemiddelde 1957/'59 100) tegen 177,9 in november j.l. en 114,7 in decem ber 1966, Over het gehele jaar ge nomen is de index met drie pro cent gestegen, vergeleken met 3,3 procent in geheel 1966 en met 'n gemiddelde van 1,3 procent per jaar van eind 1958 tot en met 1966, Volgens het ministerie zijn de vooruitzichten voor 1968 verre van bemoedigend. In de eerste plaats ziet het ernaar uit dat de prijzen van industrieproducten en diensten zullen blijven stijgen, op zijn minst gedurende de eer ste maanden van het jaar, in ver band met de gevolgen van de aanzienlijke loonsverhogingen van het afgelopen jaar voor de produktiekosten. In de tweede plaats is het waarschijnlijk dat de prijzen van agrarische produkten sterker zullen stijgen dan ver leden jaar. De E.V.O. heeft een nieuw sys teem van voorlichting voor haar 45.000 leden eigenvervoerders en verladers geïntroduceerd. Gedurende een jaar zijn door leden gestelde vragen geregis treerd. De meest voorkomende vragen zijn uit deze registratie gelicht voor 't samenstellen van het eigen vervoer, het uitbesteed vervoer en van intern transport en opslag. Onderwerp van elk informatieblad is een veel ge stelde „standaard-vraag", waar op een duidelijk en algemeen antwoord wordt gegeven. Dit systeem voert de E.V.O. in om het bedrijfsleven de gevraag de voorlichting te kunnen geven. Het systeem van informatiebla den is een aanvulling op het ver strekken van individuele advie zen, voorlichting en service, die elk lid van de E.V.O. kan krij gen. Het is duidelijk dat een in dividueel aanschaffingsadvies voor een vrachtauto of een vork truck niet met een algemeen in formatieblad is te geven, maar Vrijdagmorgen heeft ir. C. Scherpenhuijsen, directeur pro- duktie van de Nederlandse dok en scheepsbouwmaatschappij in Amsterdam-noord, het grootste schip dat ooit op een Nederlandse werf is gebouwd, namelijk de 110.000 d.w. metende olietanker „Neverita", overgedragen aan de reder, de heer L. F. van den Belt, adjunct-directeur van Shell Tan kers n.v. De plechtigheid was voor de Amsterdamse werf van grote be tekenis. Niet alleen is de Neve rita het grootste schip dat ooit in Nederland werd gebouwd een record dat geen jaar stand zal houden omdat vermoedelijk in september de bijna tweemaal zo grote „Melania" klaar zal zijn maar bovendien is de Neverita al direct voor zijn eerste reis in het bezit van een certificaat voor vol ledige besturing van de brug af. Dit betekent dat tussen zes uur 's avonds en acht uur 's morgens mag worden gevaren met een on bemande machinekamer. Een dergelijk certificaat, afgegeven door Lloyds en vóór de aanvang van de eerste reis uitgereikt, be zat nog geen enkel schip. De proefvaart, die de „Neve rita" deze week heeft gemaakt, was in alle opzichten een succes. Zusterschepen, in Engeland en Denemarken gebouwd, kregen 't genoemde Lloyds-certificaat niet. De volledige automatisering en de daarmee gepaard gaande alar mering is een Nederlandse aan gelegenheid. De Neverita is 't 47e schip dat op de N.D.S.M. voor de Shell werd gebouwd. Deze 47 schepen hadden een totale tonnage van 723.145 d.w. Inmiddels zijn even eens voor de Shell bij de N.D.S.M. drie mammoettankers in aanbouw met een gezamen lijke tonnage van 630.000, dus bijna evenveel. De gisteren overgedragen „Ne verita" werd op 31 augustus door prinses Margriet gedoopt en te water gelaten. Het schip begon 's middags onder commando van kapitein S. J. de Geu* zijn eerste reis naar de Perzische Golf te maken. Het schip wordt geregistreerd in Wil lemstad (Nederlandse Antillen). wél de factoren, die bepalend kunnen zijn voor de keuze van motortype naar brandstof (ben zine, diesel of lpg.). Met het systeem van E.V.O.- informatiebladen als aanvulling op de bestaande service is enige tijd proefgedraaid. Op grond van de resultaten is gebleken, dat van de bij de E.V.O. binnengekomen vragen er elk 20 stuks een infor matieblad betroffen. Dit is voor de E.V.O. aanleiding om op de „Bedrijfsauto-RAI" (van 10 t/m 18 februari in Am sterdam) aandacht te schenken aan dit voor de leden doelmatig gebleken voorlichtingssysteem. Op de E.V.O.-stand (nr. 84 in de Europahal) wordt een- aantal vragen zichtbaar gemaakt, waar op iedere RAI-bezoeker eigen vervoerder of verlader gratis antwoord van de E.V.O. kan krij gen per informatieblad. Enkele van deze vragen zijn: Waarop letten bij aanschaf van nieuwe vracht- of bestelauto? Welke factoren bepalen de keuze „diesei, benzine of lpg."? Hoe kunnen vervoerskosten worden berekend? OOSTEREND (Texel): 's Mor gens doet de heer Jan Daalder zijn werkzaamheden als post bode, 's middags zit hij in het raadhuis van Den Burg om als loco-burgemeester de gemeen te van 11.000 inwoners te be sturen. De heer Daalder vervult deze dubbele functie sinds bur gemeester De Koning in no vember vorig jaar is overleden. Heden werd nog vrij onverwachts van onze zijde weggenomen, on ze geliefde Vader, Be huwd- en Grootvader, Broer, Behuwdbroer en Oom de Heer JAN HAMELINK, Weduwnaar van Elisabeth de Feijter, op de leeftijd van 71 jaar. Vlissingen: G. den Engelsman Hamelink J. den Engelsman Axel: L. Overdulve Hamelink J. Overdulve Zaamslag: Wed. M. van Alten Hamelink Terneuzen: W. v. d. Wege Hamelink J. v. d. Wege London (Canada): E. BakkerHamelink P. A. Bakker Zaamslag: F. Hamelink Kinderen en Kleinkinderen. Zaamslag, 26 jan. 1968. Othene, Dijkstraat 2 (post Terneuzen). De begrafenis zal D.V. plaats hebben op dins dag 30 januari a.s., op de Algemene begraaf plaats te Zaamslag om 14.45 uur, na vooraf gaande rouwdienst in gebouw „de Poort", aan vangende om 14.00 uur. Vertrek om 14.30 uur. zaterdag® v^"'!,!'/Xv^vXv v!vlv!v voxvXv en vandaag zult u onderweg vele, vele malen de DAF 44 tegenkomen. Dan moet u eens letten op de vormgeving en dat prachtige koetswerk van die wagen. En beden ken wat daar onder schuil gaat. Die 40pk motor, die goed is voor een kruissnelheid van 123 km/u. Stel u voor weg te rijden in die DAF, volautomatisch van nul naar 80 km in 15 seconden. Wat een temperament. Dat is hoogwaardig vakwerk. Het is te be grijpen dat u zin in die wagen krijgt. U weet toch dat de nieuwe prijs van de DAF 44 slechts f5950,-* is. Waarom zou u geen 'test 'm.zelf-rit' maken bij uw DAF-dealer? Hoe moet onderhoud worden verzorgd en gecontroleerd? Hoe wordt een autoschade af gewikkeld? Wanneer is ontheffing van het rijtijdenbesluit mogelijk? Welke voorschriften gelden bij vervoer van gevaarlijke goede ren? Op welke voorwaarden kan in ternationaal eigenvervoer wor den verricht? De E.V.O. verwacht, dat van deze service door vele tentoon stellingsbezoekers gebruik zal worden gemaakt. COÖP. VRUCHTENVEILING „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" TERNEUZEN Veiling van 26 januari GROENTEN: Per 100 stuks: Sla II 20—40. Per stuk: Knolselderij 614 ct. Per bos: Radijs 2329 ct; Pe terselie 25 ct. Per kg: Rode kool 1016 ct; Sav. kool 4250 ct: Deense wit te kool 1013 ct; Spruiten 27 73 ct; Prei 4663 ct; Boerenkool 3846 ct; Spinazie 158193 ct; Breekpeen 910 ct; Witlof AII 87 ct, B 76—84 ct, Bil 72—84 ct, afw. 2768 ct. AARDAPPELEN: 'r Per 100 kg: ƒ6—ƒ7.' HARD FRUIT: Per kg: Appelen. Cox Orange I m. 80 53 ct, m. 75 5962 ct, m. 70 55—61 ct, m. 65 43 ct, II m. 80 4145 ct, m. 75 3855 ct, m. 70 35—53 ct, m. 65 32—46 ct, m. 60 23—28 ct, III grof 17—23 ct; Gol den Delicious I m. 80 3945 ct, m. 75 38—47 ct, m. 70 36—44 ct, m. 65 3036 ct, m. 60 1620 ct, II m. 80 32—37 ct, m. 75 31—42 ct, m. 70 29—41 ct, m. 65 26—34 ct, m. 60 1520 ct, III grof 15 22 ct. Peren. Conference I m. 65 76 ct, m. 60 76 ct, m. 55 65 ct, II D 3136 ct, III grof 3562 ct, fijn 2437 ct; D. du Cornice I m. 75 127 ct, m. 65 132 ct, III grof 95 ct, fijn 7582 ct. Nagekomen advertentie

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 4