N.V. GARAGE VERBRUGGE
GARAGE A. BIESBROECK
Eigen-vervoersorganisatie (EVO)
introduceert op bedrijfsauto RAI
nieuw voorlichtingssysteem
informatie/coupon
De „Nevertia" (110.000 ton)
overgedragen aan de Shell
Pagina 4 DE VRIJE ZEEUW Zaterdag 27 januari 1968
plus het,
pookje
ter wereld
Specialist verlaat
Groote-Sch uur-
ziekenhuis
BRAND
OP DE NIEUWENDIJK
IN AMSTERDAM
Verkoop van
personenauto's
steeg in 1967
KOSTEN VAN LEVENS
ONDERHOUD
IN VERENIGDE STATEN
GESTEGEN
Motortype
en brandstof
Grootste schip ooit op Nederlandse
werf gebouwd
Volledige
automatisering
Stand 64 RAI
vandaag is 't
Dit is de DAF44! En reeds bij f1.280,- aanbetaling hebt u de DAF van uw leven
DAF HEEFT ALLES PLUS
AUTOMATIC/VARIOMAT1C
Stuur mi] per omgaand alle beschik- naam
bare informatie over de DAF 55/
1100cc/136km/u»DAF44 DAF44-
Stationcar DAF 33 DAF Bestel- aare3
wagen/ Pick-up.
(aanstrepen wat u wenst) plaats..
In enveloppe verzenden aan DAF, Eindhoven. Frankeren als brief.
DAF3314.995,-bestelwagen f4.650,- pick-up f4.350,- DAF 44 f 5.950,- stationcar f6.695,- DAF 55 f 6.595,-
INDUSTRIEWEG 37 TERNEUZEN TEL. (01150)—3451
Off. DAF-A-Dealer voor personen- en bedrijfswagens voor de
Kanaalzone, Axel, Zaamslag, Hoek en West Zeeuws-VIaanderen
OFF. A-DAF-DEALER
KL. BAG1JNESTRAAT 25 HULST TEL. (01140)—2600
Een endocrinoloog van wereld
faam, dr. Raymond Hoffenberg,
die een belangrijke rol speelde
in de voorbereiding van de hart
transplantaties in Zuid-Afrika,
heeft ontslag genomen bij het
Groote Schuurziekenhuis in
Kaapstad. Hij gaat een speciale
functie vervullen bij de Britse
raad voor medische research in
Londen.
De Zuidafrikaanse autoriteiten
legden vorig jaar juli dr. Hof
fenberg voor vijf jaar beperkte
bewegingsvrijheid op. Hij mocht
zich niet buiten de blanke ge
bieden van Kaapstad begeven en
zich niet meer met aangelegen
heden van studenten bezighou
den. Het verbod, afgekondigd op
grond van de wet op de onder
drukking van het communisme,
maakte een einde aan zijn werk
aan de universiteit van Kaap-
tad. Een specifieke reden daar
voor gaven de autoriteiten niet.
Mogelijk door kortsluiting is
vrijdagochtend omstreeks kwart
voor tien brand ontstaan in de
textielzaak van de n.v. „Werk
manspaleis" op de hoek van de
Nieuwendijk en de Ramskooi in
het oude centrum van Amster
dam. Het vuur dat gepaard ging
met een hevige rookontwikkeling,
begon in de kelder onder de win
kel, die evenals het er boven ge
legen hotel Truco wegens ver
bouwingswerkzaamheden in de
steigers staat.
Toen de brandweer arriveerde,
sloegen de vlammen al uit de
zaak naar buiten. Snel ingrijpen
kon voorkomen, dat ook het hotel
aan de vlammen ten prooi viel.
Een twintigtal gastarbeiders dat
in het perceel ernaast verbleef,
nam het zekere voor het onzekere
en vluchtten half gekleed de
straat op. Persoonlijke ongeluk
ken deden zich niet voor.
De verkoop van personen- en
combinatie-auto's is in 1967 toe
genomen tot 263.588 eenheden.
In 1966 werden 213.389 perso
nenwagens en combi's verkocht,
maar dit aantal is niet geheel
vergelijkbaar met de resultaten
van 1967, omdat de verkoop in
1966 extra laag was tengevolge
van het „Vondeling-effect", al
dus de R.A.I.
Deze organisatie constateert
wel, dat de verkoopresultaten
van 1967 de verwachting wetti
gen, dat in 1968 opnieuw van
enige stijging sprake zal zijn.
Deze verwachting is mede geba
seerd op het feit, dat thans nog
slechts één op de zeven Neder
landers een auto heeft. In Zwe
den en Frankrijk bedraagt de
autodichtheid één op vier, in
Duitsland, Engeland Denemar
ken en België één op vijf inwo
ners.
AMSTERDAM: Een van de
vele snufjes op de caravan-
R.A.I.: de inklapbare caravan
met daarop een motorboot. De
wagen wordt elektrisch opge
zet, zodat dat ook al geen moei
te kost. Iets om van te dromen.
In het afgelopen jaar is het in
dexcijfer van de kosten van
levensonderhoud in de Verenigde
Staten, naar het ministerie van
arbeid heeft meegedeeld, op
nieuw gestegen. Het bereikte in
december 118,2 (gemiddelde
1957/'59 100) tegen 177,9 in
november j.l. en 114,7 in decem
ber 1966, Over het gehele jaar ge
nomen is de index met drie pro
cent gestegen, vergeleken met 3,3
procent in geheel 1966 en met 'n
gemiddelde van 1,3 procent per
jaar van eind 1958 tot en met
1966, Volgens het ministerie zijn
de vooruitzichten voor 1968 verre
van bemoedigend. In de eerste
plaats ziet het ernaar uit dat de
prijzen van industrieproducten
en diensten zullen blijven stijgen,
op zijn minst gedurende de eer
ste maanden van het jaar, in ver
band met de gevolgen van de
aanzienlijke loonsverhogingen
van het afgelopen jaar voor de
produktiekosten. In de tweede
plaats is het waarschijnlijk dat de
prijzen van agrarische produkten
sterker zullen stijgen dan ver
leden jaar.
De E.V.O. heeft een nieuw sys
teem van voorlichting voor haar
45.000 leden eigenvervoerders
en verladers geïntroduceerd.
Gedurende een jaar zijn door
leden gestelde vragen geregis
treerd. De meest voorkomende
vragen zijn uit deze registratie
gelicht voor 't samenstellen van
het eigen vervoer, het uitbesteed
vervoer en van intern transport
en opslag. Onderwerp van elk
informatieblad is een veel ge
stelde „standaard-vraag", waar
op een duidelijk en algemeen
antwoord wordt gegeven.
Dit systeem voert de E.V.O. in
om het bedrijfsleven de gevraag
de voorlichting te kunnen geven.
Het systeem van informatiebla
den is een aanvulling op het ver
strekken van individuele advie
zen, voorlichting en service, die
elk lid van de E.V.O. kan krij
gen. Het is duidelijk dat een in
dividueel aanschaffingsadvies
voor een vrachtauto of een vork
truck niet met een algemeen in
formatieblad is te geven, maar
Vrijdagmorgen heeft ir. C.
Scherpenhuijsen, directeur pro-
duktie van de Nederlandse dok
en scheepsbouwmaatschappij in
Amsterdam-noord, het grootste
schip dat ooit op een Nederlandse
werf is gebouwd, namelijk de
110.000 d.w. metende olietanker
„Neverita", overgedragen aan de
reder, de heer L. F. van den Belt,
adjunct-directeur van Shell Tan
kers n.v.
De plechtigheid was voor de
Amsterdamse werf van grote be
tekenis. Niet alleen is de Neve
rita het grootste schip dat ooit in
Nederland werd gebouwd een
record dat geen jaar stand zal
houden omdat vermoedelijk in
september de bijna tweemaal zo
grote „Melania" klaar zal zijn
maar bovendien is de Neverita al
direct voor zijn eerste reis in het
bezit van een certificaat voor vol
ledige besturing van de brug af.
Dit betekent dat tussen zes uur
's avonds en acht uur 's morgens
mag worden gevaren met een on
bemande machinekamer. Een
dergelijk certificaat, afgegeven
door Lloyds en vóór de aanvang
van de eerste reis uitgereikt, be
zat nog geen enkel schip.
De proefvaart, die de „Neve
rita" deze week heeft gemaakt,
was in alle opzichten een succes.
Zusterschepen, in Engeland en
Denemarken gebouwd, kregen 't
genoemde Lloyds-certificaat niet.
De volledige automatisering en
de daarmee gepaard gaande alar
mering is een Nederlandse aan
gelegenheid.
De Neverita is 't 47e schip dat
op de N.D.S.M. voor de Shell
werd gebouwd. Deze 47 schepen
hadden een totale tonnage van
723.145 d.w. Inmiddels zijn even
eens voor de Shell bij de
N.D.S.M. drie mammoettankers
in aanbouw met een gezamen
lijke tonnage van 630.000, dus
bijna evenveel.
De gisteren overgedragen „Ne
verita" werd op 31 augustus door
prinses Margriet gedoopt en te
water gelaten.
Het schip begon 's middags
onder commando van kapitein
S. J. de Geu* zijn eerste reis naar
de Perzische Golf te maken. Het
schip wordt geregistreerd in Wil
lemstad (Nederlandse Antillen).
wél de factoren, die bepalend
kunnen zijn voor de keuze van
motortype naar brandstof (ben
zine, diesel of lpg.).
Met het systeem van E.V.O.-
informatiebladen als aanvulling
op de bestaande service is enige
tijd proefgedraaid. Op grond van
de resultaten is gebleken, dat van
de bij de E.V.O. binnengekomen
vragen er elk 20 stuks een infor
matieblad betroffen.
Dit is voor de E.V.O. aanleiding
om op de „Bedrijfsauto-RAI"
(van 10 t/m 18 februari in Am
sterdam) aandacht te schenken
aan dit voor de leden doelmatig
gebleken voorlichtingssysteem.
Op de E.V.O.-stand (nr. 84 in
de Europahal) wordt een- aantal
vragen zichtbaar gemaakt, waar
op iedere RAI-bezoeker eigen
vervoerder of verlader gratis
antwoord van de E.V.O. kan krij
gen per informatieblad. Enkele
van deze vragen zijn:
Waarop letten bij aanschaf van
nieuwe vracht- of bestelauto?
Welke factoren bepalen de
keuze „diesei, benzine of lpg."?
Hoe kunnen vervoerskosten
worden berekend?
OOSTEREND (Texel): 's Mor
gens doet de heer Jan Daalder
zijn werkzaamheden als post
bode, 's middags zit hij in het
raadhuis van Den Burg om als
loco-burgemeester de gemeen
te van 11.000 inwoners te be
sturen. De heer Daalder vervult
deze dubbele functie sinds bur
gemeester De Koning in no
vember vorig jaar is overleden.
Heden werd nog vrij
onverwachts van onze
zijde weggenomen, on
ze geliefde Vader, Be
huwd- en Grootvader,
Broer, Behuwdbroer en
Oom
de Heer
JAN HAMELINK,
Weduwnaar van
Elisabeth de Feijter,
op de leeftijd van 71
jaar.
Vlissingen:
G. den Engelsman
Hamelink
J. den Engelsman
Axel:
L. Overdulve
Hamelink
J. Overdulve
Zaamslag:
Wed. M. van Alten
Hamelink
Terneuzen:
W. v. d. Wege
Hamelink
J. v. d. Wege
London (Canada):
E. BakkerHamelink
P. A. Bakker
Zaamslag:
F. Hamelink
Kinderen en
Kleinkinderen.
Zaamslag, 26 jan. 1968.
Othene, Dijkstraat 2
(post Terneuzen).
De begrafenis zal D.V.
plaats hebben op dins
dag 30 januari a.s., op
de Algemene begraaf
plaats te Zaamslag om
14.45 uur, na vooraf
gaande rouwdienst in
gebouw „de Poort", aan
vangende om 14.00 uur.
Vertrek om 14.30 uur.
zaterdag®
v^"'!,!'/Xv^vXv v!vlv!v
voxvXv
en vandaag zult u onderweg vele, vele malen de DAF 44 tegenkomen. Dan moet u
eens letten op de vormgeving en dat prachtige koetswerk van die wagen. En beden
ken wat daar onder schuil gaat. Die 40pk motor, die goed is voor een kruissnelheid
van 123 km/u. Stel u voor weg te rijden in die DAF, volautomatisch van nul naar 80 km
in 15 seconden. Wat een temperament. Dat is hoogwaardig vakwerk. Het is te be
grijpen dat u zin in die wagen krijgt. U weet toch dat de nieuwe prijs van de DAF 44
slechts f5950,-* is. Waarom zou u geen 'test 'm.zelf-rit' maken bij uw DAF-dealer?
Hoe moet onderhoud worden
verzorgd en gecontroleerd?
Hoe wordt een autoschade af
gewikkeld?
Wanneer is ontheffing van het
rijtijdenbesluit mogelijk?
Welke voorschriften gelden bij
vervoer van gevaarlijke goede
ren?
Op welke voorwaarden kan in
ternationaal eigenvervoer wor
den verricht?
De E.V.O. verwacht, dat van
deze service door vele tentoon
stellingsbezoekers gebruik zal
worden gemaakt.
COÖP. VRUCHTENVEILING
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Veiling van 26 januari
GROENTEN:
Per 100 stuks: Sla II 20—40.
Per stuk: Knolselderij 614 ct.
Per bos: Radijs 2329 ct; Pe
terselie 25 ct.
Per kg: Rode kool 1016 ct;
Sav. kool 4250 ct: Deense wit
te kool 1013 ct; Spruiten 27
73 ct; Prei 4663 ct; Boerenkool
3846 ct; Spinazie 158193 ct;
Breekpeen 910 ct; Witlof AII
87 ct, B 76—84 ct, Bil 72—84
ct, afw. 2768 ct.
AARDAPPELEN: 'r
Per 100 kg: ƒ6—ƒ7.'
HARD FRUIT:
Per kg: Appelen. Cox Orange
I m. 80 53 ct, m. 75 5962 ct, m.
70 55—61 ct, m. 65 43 ct, II m. 80
4145 ct, m. 75 3855 ct, m. 70
35—53 ct, m. 65 32—46 ct, m. 60
23—28 ct, III grof 17—23 ct; Gol
den Delicious I m. 80 3945 ct,
m. 75 38—47 ct, m. 70 36—44 ct,
m. 65 3036 ct, m. 60 1620 ct,
II m. 80 32—37 ct, m. 75 31—42
ct, m. 70 29—41 ct, m. 65 26—34
ct, m. 60 1520 ct, III grof 15
22 ct.
Peren. Conference I m. 65 76
ct, m. 60 76 ct, m. 55 65 ct, II D
3136 ct, III grof 3562 ct, fijn
2437 ct; D. du Cornice I m. 75
127 ct, m. 65 132 ct, III grof 95
ct, fijn 7582 ct.
Nagekomen advertentie