Gemeenteraad van Terneuzen
RADIO EN
TELEVISIE
van donderdag 13 december 1967, te 14 uur
Pagina 4
DE VRIJE ZEEUW
Woensdag 24 januari 1968
DONDERDAG 25 JANUARI
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.10 Het levende woord; 7.15
Klassieke en moderne gram.;
(7.30 Nws; 7.32 Act.; 7.55 Over
weging; 8.00 Nieuws); 8.30 Nws;
8.32 Voor de huisvrouw; (9.35
Waterstanden); 9.58 Marktber.
voor schippers; 10.00 Wat heeft
dat kind?, pedagogische lezing;
10.20 Muziek uit de barok; 11.00
Nieuws; 11.02 Voor de zieken;
12.00 Lichte gram.; 12.27 Med.
voor land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.40 Act.; 12.50 Kerk
dienst; 13.10 Variant: radio-snel-
buffet; 13.30 Licht gevar. muz.-
progr.; 14.10 Licht instrumen
taal en -vocaal ensemble; 14.30
Amsterdams pianokwartet; 15.00
Herv. kerkdienst; 15.30 Banden
met het verleden, klankbeeld;
15.45 Spel. kroniek voor kreatie-
ve vrijetijdsbesteding; 16.00 Nws;
16.02 Nickel - Oden: progr. over
film en filmers; 16.50 Spelen met
taal; 17.00 Voor kleine bezet
ting: moderne, semi-klassieke en
klass. kamermuziek; 17.45 Sport-
actualiteiten; 18.00 Koorzang en
fanfare-orkest; 18.30 Nieuws en
weerpraatje; 18.45 Act.; 19.05
Muziek van het Leger des Heils;
19.20 Spektrum: nieuws uit de
protestants christelijke organisa
ties; 19.30 Kerkorgelconc.; 20.00
Wijd als de wereld: wekelijkse
intern, oriëntatie in kerk, zen
ding en oekumene; 20.10 Piano
recital; 20.30 Steravondprogr.;
22.25 Boekbespreking; 22.30
Nws; 22.40 Avondoverdenking;
22.50 Licht instrumentaal com
bo; 23.00 Gevar. progr.; 23.55
Nieuws.
HILVERSUM II: 7.00 Nieuws;
7.10 Ochtendgym.; 7.20 Lichte
gram.; 7.55 Deze dag; 8.00 Nws;
8.10 Journaal; 8.20 Lichte gram.;
(om 8.308.35 De groenteman);
8.50 Morgenwijding; 9.00 Klas
sieke gram.; 9.40 Schoolradio;
10.00 Voor de kleuters; 10.10
Arbeidsvitaminen: populair ver-
zoekplatenprogr. (11.0011.02
Nieuws); 11.55 Beursberichten;
12.00 Pianorecital; 12.27 Med.
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Modern platteland; 12.35 Top
pers van toen: lichte gram. voor
oudere luisteraars; 13.00 Nws;
13.10 Journaal; 13.30 Weens
strijktrio; 14.15 Beiaardconcert;
14.25 De fascinerende wereld van
Zuid-Oost Azië: gesprek; 15.00
Voor de zieken; 16.00 Nws; 16.02
Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort:
causerie met gram.; 16.35 Sopr.,
harp en piano; 17.00 Voor de
jeugd; 17.30 Toemaar: een progr.
voor middelbare scholieren; 18.00
Nieuws; 18.15 Journaal; 18.20
Uitz. van de P.v.d.A.; 18.30 Ge
var. progr.; 19.30 Nieuws; 19.35
Mens en bijbel: radiocatechese;
20.05 Land der muzen: kunst
kroniek; 20.30 Radio Kamerork.;
21.20 Boter, kaas en eieren,
hoorspel; 22.30 Nws; 22.40 Jour
naal; 22.55 Moderne en klassieke
kamermuziek; 23.55 Nieuws.
HILVERSUM III: 9.00 Nws;
9.02 Voor de zieken; 9.30 Lichte
instrumentale muz.; 10.00 Nws;
10.02 Muziek bij de koffie (11.00
Nws); 12.00 Nieuws; 12.02 Pla-
tenkeus: Bekende Nederlanders
op het gebied van de ernstige
muziek kiezen lichte grammo
foonplaten; 13.00 Nieuws; 13.02
Act.; 13.07 Knalmuziek; 14.00
Nieuws; 14.02 Netty Rosenfeld;
15.00 Nieuws; 15.02 Where the
action is; 16.00 Nieuws; 16.02
Platenshow; 17.00 Nieuws; 17.02
Act.; 17.0718.00 Verzoekplaten-
programma.
BRUSSEL (Ned. uitz.): 12.00
Nieuws; 12.03 Lichte muz.; 12.40
Weerbericht, med., progr.-overz.
en s.o.s.-berichten voor de schip
pers; 12.48 Lichte muziek; 12.55
Buitenlands persoverzicht; 13.00
Nieuws, weerbericht en beurs
berichten; 13.20 Tafelmuz.; 14.00
Nieuws; 14.03 Schoolradio; 15.30
Lichte muziek; 16.00 Nws; 16.03
Beursberichten; 16.09 Hand in
hand met Nederland; 17.00 Nws,
weerberichten en med.; 17.15
Lichte orgelmuz.; 17.30 Koormu
ziek; 18.00 Nieuws; 18.03 Voor
de soldaten; 18.28 Paardesport-
uitslagen; 18.30 Franse les; 18.32
Gram.; 18.35 Tips voor het ver
keer; 18.40 Gram.: 18.45 Sport
kroniek; 18.52 Taalwenken; 18.55
Lichte muziek; 19.00 Nieuws,
weerbericht en radiokroniek;
19.40 Lichte muziek; 20.00 Pari
sians; 20.30 Hoorspel; 21.09 Lich
te muziek; 22.00 Nieuws en be
richten.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NEDERLAND I: 18.50 Pipo de
clown; STER: 18.56 Reclame;
19.00 Journaal; STER: 19.03 Re
clame; 19.07 Zonder tralies: De
Missie, tv-feuilleton; STER: 19.56
Reclame; 20.00 Journaal; STER:
20.16 Reclame; 20.20 De burge
meester, toneelspel; 21.20 Goud-
gevers - goudzoeker, progr. over
ontwikkelingshulp; 22.3522.40
lournaal; 22.5023.20 Eurovisie:
Reportage van de Europese kam-
Dioenschappen kunstrijden in
Vasteraas.
NEDERLAND II: 18.50 Pipo de
clown; STER: 18.56 Reclame;
19.00 journaal; 19.03 Van gewest
tot gewest; 19.25 Internationaal
agrarisch nieuws; 20.00 Journ.;
STER: 20.16 Reclame; 20.20 Ach
ter het nieuws; 20.50 Coronation
Street, tv-feuilleton; 21.15 Fiesta
Gitana in Verdiales: Spaanse
zang en dans; 21.40 Haar Hem:
adviezen en discussie; 22.05 Min
derheid tegen wil en dank: een
verkenning tussen kerk en staat
in de D.D.R. (dl 2); 23.10 Jour
naal.
BELGISCHE TV (Ned uitz.:
14.05-15.10 Schooltelevisie; 18.25
Franse les; 18.55 Zandmannetje;
19.00 Zorro, jeugdfeuilleton; 19.25
Tienerklanken; 19.52 Med. en
taalwenken; 20.00 Journaal; 20.25
Sherlock Holmes, tv-serie; 21.15
Documentaire; 22.05 Nieuwe
films; 22.35 Nieuws.
(2 vervolg.)
De heer De Meijer: Mijnheer de voorzitter, uw
college heeft ons weer een sluitende begroting
voor het jaar 1968 voorgelegd.
Nadat onze gemeente er nu al een hele reeks
van jaren in geslaagd is onze financiën gezond
te houden, is het een verblijdend gegeven, dat U
ook voor het volgend jaar hoopt deze gezonde
politiek te kunnen continueren.
Want al hoeft een sluitende begroting princi
pieel, en politiek gezien, voor elk jaar afzonder
lijk, niet een doel op zich te zijn, waarvoor alle
andere overwegingen moeten wijken; een feit is
en dat men het evenwicht tussen inkomsten en
uitgaven niet ongestraft kan doorbreken, wil
men een bewind voeren, dat welvaart en welzijn
ook op langere termijn tracht veilig te stellen.
Wij zijn uw college dankbaar dat bij het zoe
ken naar en het vinden van dit evenwicht tus
sen inkomsten en uitgaven, U ook terdege, en
niet in de laatste plaats, naar de eerste gekeken
hebt. Maar al te vaak zien wij gebeuren dat
deze min of meer als sluitpost worden be
schouwd.
Nu erkent ook onze fractie dat ons gemeente
lijk belasting-niveau nog niet ongunstig ligt, en
hier nog enige mogelijkheden zijn weggelegd.
Wij zouden het echter beslist verkeerd vinden,
als het belasting-niveau van andere gemeenten
ooit als norm zou worden gehanteerd voor ons
eigen beleid.
Onze fractie zou het daarom zeer op prijs stel
len indien U, in het vervolg bij het voorleggen
en bespreken van elk gewichtig plan, waarbij èn
kapitaalsinvestering, èn niet te vergeten ook de
jaarlijkse exploitatie 'n belangrijke ingreep zou
den betekenen in onze financiële middelen, de
Raad tegelijkertijd waarschuwt als 'n dergelijk
projekt slechts middels 'n ingrijpende verhoging
van de gemeentelijke belastingen zou kunnen
worden verwezenlijkt.
Wij zouden U daarbij op het hart willen druk
ken ons geen cijfers voor te leggen, die uitgaan
van globale en voorlopige schattingen, daar, zo
als onlangs is gebleken deze met 30 a 40
moeten worden verhoogd als het projekt na 4 a
5 jaar praten en voorbereiden eindelijk rijp
is voor verwezenlijking. U zoudt, waar enigszins
mogelijk, hiermede van meet af aan rekening
moeten houden.
Ik weet dat dit in de achter ons liggende 3 a 4
jaar moeilijk was door de uitzonderlijke stijging
van het kostenpeil.
Met de zekere mate van stabilisatie, die nu
is ingetreden en zich, naar ik hoop, zal kunnen
handhaven vraag ik beslist niet naar het onmoge
lijke, maar slechts naar een reële cijferbasis,
waarop een werkelijk serieuze discussie in onze
raad mogelijk is.
Ik meen te weten dat U al plannen hebt, die
aan mijn wensen, althans gedeeltelijk, tegemoet
komen. a
Op dit punt zullen wij dus, hopelijk binnen
kort, onze meningen aan elkaar kunnen toet
sen. Dit is trouwens ook een van de vereisten,
die noodzakelijk zijn om over een schema van
prioriteiten in gemeentelijke plannen te spre
ken, zoals dit door de heer Hol in zijn algemene
beschouwingen van het vorig jaar als wenselijk
werd geuit.
Nu een zekere verhoging van de gemeente
lijke belastingen wel onvermijdelijk zal zijn
en ik denk daarbij ook al aan de noodzakelijke
vervanging van onze opcenten van de personele
belasting is een tijdig en zo juist mogelijk
overzicht van de financiële gevolgen van elk
projekt van enige omvang voor onze raad on
misbaar om hierover een oordeel uit te spre
ken.
Een goede harmonisatie van beide gegevens
zal echter kunnen resulteren in een stap terug
op de weg naar een iets grotere mate van ge
meentelijke autonomie, wat voor de gemeente
als zodanig, en voor ons raadsleden zelf, toch 'n
niet te miskennen gevoel van bevrediging en
een groter bewust worden van eigen verant
woordelijkheid kan betekenen.
Gaarne wil ik deze financiële inleiding van
mijn betoog beëindigen met een speciaal woord
van waardering namens de K. V. P.-fractie aan
de wethouder van financiën en zijn medewer
kers voor het dit jaar wel zeer uitgebreide en
overzichtelijke cijfer- en vergelijkingsmateriaal
in de inleiding tot de eigenlijke begroting, en
verder aan uw college toewensen, zij het met
een gevoel van twijfel, dat het U mogelijk mag
zijn de wel zeer klein geworden reserve-post in
de begroting niet al te vlug te moeten laten ver
dwijnen.
Bij de bespreking van enkele van de voor
naamste facetten van onze gemeentelijke acti
viteit, ben ik het vorige jaar begonnen met iets
te zeggen over leefklimaat en leefbaarheid.
Ik geloof dat er op het gebied van leefklimaat
het een en ander bereikt is; jeugdzorg ont
spanning winkeltjes, zij het nog rijdende, in
de verst verwijderde woonwijken de schouw
burg/cultureel centrum in wording, Otheense
kreek, enz. enz.
Er is wat gebeurd!
Ten aanzien van de leefbaarheid, zoals die
door ons verstaan wordt (zie mijn beschouwin
gen van het vorige jaar), is echter weinig of
niets nieuws gebeurd, dat er op zou kunnen wij
zen dat voor onze 20.000 inwoners, en meer in
het algemeen voor de bevolking van de hele
kanaalzone, een nieuwe bron van inkomsten is
aangeboord een nieuw perspectief is geopend.
Wij kunnen ons gelukkig prijzen dat de be
drijven en ondernemingen in onze gemeente
meest van dien aard zijn, dat de klappen, die
elders vielen, aan hen voorbij gingen. Met een
zekere terughoudendheid hier en daar ging men
over het algemeen door met uitbreiden en in
vesteren. Onze streek bleef daarom gelukkig
voor een echte werkloosheid gespaard en de
levensstandaard van onze bevolking bleef of
wel stabiel, of ging iets vooruit. Maar hiermede
is nog niets gedaan aan een verdere ontwikke
ling van dit door iedereen erkende ontwikke
lingsgebied en er is maar nauwelijks nieuwe
werkgelegenheid geschapen.
De omstandigheden waren ons, mede door de
verslechtering van het ondernemersklimaat in
ons land, niet gunstig. Daarom moeten wij het
ook zo intens betreuren dat de nieuwe ontwik
keling van Terneuzen als petroleumhaven, die
ons een jaar geleden nog toewenkte, aan ons en
aan dit gewest is voorbijgegaan. Wij allen hopen
dat een herhaling van deze misgreep niet meer
voor zal komen. Ik denk hierbij aan een kantlijn
in de P. Z. C. van 3 weken geleden.
Opvallend is het dat de industriële ontwikke
ling bij onze zuiderburen, slechts enkele kilo
meters ten oosten en ten zuiden van hier, en aan
dezelfde aanvoerwegen Westerschelde en kanaal
GentTerneuzen, wel op toeren bleef, zodanig
zelfs dat zowel Antwerpen als Gent uitverkocht
geraken en vooral de eerste, vrij benauwd, aan
onze deur is gaan kloppen.
Het kanaal-idee (meer is het nog niet)
Antwerpen-Baalhoek moet vanzelfsprekend
AntwerpenTerneuzen-Oost worden.
Ik meen te weten dat zowel de Rijkswater
staat als Antwerpen en Middelburg zelf in de
grond van hun hart het hiermede wel eens zijn.
Het is mede onze en uw opgave het begrip
Baalhoek zo snel mogelijk door Terneuzen te
laten vervangen. Maar ook hierin bemerkt U
hoe hardnekkig zich een eenmaal uitgesproken
of geschreven woord weet te handhaven.
Gelukkig is de Rijkswaterstaat blijkbaar ver
gereed met de situering en de vóórstudies, zo
wel voor een petroleum-haven, als een zeer diepe
vaste goederen-haven, oostelijk van Terneuzen,
als met het bepalen van de plaats, waar dit
kanaal van Terneuzen naar Antwerpen zijn in
vaart zou kunnen en moeten hebben.
Bij dit alles is het zeer te betreuren dat er
buiten enkele congressen op het ideologische
vlak, en wat gepraat en onderling gekijf bij onze
zuiderburen zelf, nog niets concreters op het ge
bied van gezamenlijke ontwikkeling van het
Westerschelde-gebied met volledige inschake
ling van de Belgische inspraak is tot stand ge
komen.
Als wij dan bekijken met hoeveel elan en
hoera-geroep de samenspraak RotterdamMid
delburg op gang kwam, die, zoals ik reeds eer
der betoogd heb, voor Vlissingen veel kan be
tekenen (ik denk echter in negatieve zin maar
weinig of niets voor Terneuzen (gelukkig)
dan wordt het toch duidelijk welke formidabele
barrière de grens, hier enkele kilometers van
daan, economisch financiëel, maar ook ideo
logisch nog betekent vriendelijke douane
mensen, die ons hun grens overwuiven ten spijt.
Uw college mijnheer de voorzitter, heeft er
goed aan gedaan het kontakt met zijn Gentse
collega's te verstevigen. Maar zien wij ook wel
eens naar Antwerpen? of voelen wij ons te
klein tegenover dit zoveel grotere centrum?
Laten wij ons toch vooral niet te min voelen
en probeert U het eens! Ik ben er persoonlijk
van overtuigd dat dit aan zal slaan. Spijtig is bij
dit alles dat ons Provinciaal Bestuur teveel aan
de leiband van anderen blijft lopen; te ondui
delijk blijft in zijn eigen prioriteiten, en bijv.
nog over Reimerswaal-plannen praat, mogelijk
ten pleziere van Brabantse collega's, maar nog
zo weinig over Terneuzen-Oost en het Kanaal
naar Antwerpen heeft gezegd.
Het is goed hierbij aan te tekenen dat deze
opmerking over ons Provinciaal Bestuur niet van
mij, en ook niet van iemand anders in Zeeland
zelf afkomstig is, maar van enkele medespelers
in de nationale havenpolitiek buiten Zeeland.
Dit zegt toch wel voldoende.
Zeeland kan tegelijkertijd het Sloe-gebied ont
wikkelen èn Terneuzen, zonder dat daarbij de
ene de andere afbreuk doet. Reeds jaren is dui
delijk gesteld dat beide havens anders gericht
zijn en elkaar niet in de wielen hoeven te rijden.
Het Westerschelde-gebied, westelijk van Ter
neuzen. heeft gelukkig zijn bestemming gekre
gen. Een felicitatie in de richting van onze Ame
rikaanse vrienden is hierbij op zijn plaats
tevens een dank aan alle autoriteiten, die zich
hiervoor hebben ingezet.
Maar daarmede zijn wij tevens in die richting
uitverkocht.
Terneuzen-Oost moet dus van de grond, wil
len wij kans hebben op nog een grote in
dustrie. Het kanaal is m.i. voorbestemd voor
iets kleinere bedrijven met een minder mas
sale aanvoer van grondstoffen.
Mijnheer de voorzitter, ik hoop dat door toe
doen van uw college iets meer kan gedaan wor
den in de richting van een spoedige, en rëele
samenspraak, zowel met Gent als met Antwer
pen ten aanzien van de zuidelijke Westerschelde-
oever, en dat het U gegeven moge zijn om ook
het Provinciaal Bestuur te Middelburg duidelijk
te maken, dat de ontwikkeling van de Zuide
lijke oever van de Westerschelde, met Terneu
zen en de Kanaalzone als centrum, een studie
op zichzelf alleszins waard is en in feite moeilijk
kan gekoppeld worden aan de besprekingen tus
sen Middelburg, Rotterdam en Brabant. Onze be
langen, ons achterland en onze geografische lig
ging wijzen een andere richting uit.
HAVEN- EN INDUSTRIESCHAP
TERNEUZEN—KANAALZONE
Moet dit nodig wachten op de eventuele wijzi
ging van de gemeente-grenzen? Kan alvast niet
worden begonnen met een voorlopig medebestu
rend lichaam, dat èn de taak èn de verantwoor
delijkheid van de Rijkswaterstaat, die zich nu
nog met een gebied moet bezighouden, waarvan
men weet dat het binnenkort in een havenschap
wordt ondergebracht, kan verlichten?
Het wordt nu toch wel de allerhoogste tijd dat
er iets gebeurt met de uitbreiding van de Zeve
naar- en de Zuidelijke kanaalhaven.
Acht jaar geleden was men ook in Middelburg
en Den Haag overtuigd, dat dit plan vóór eind
1968 gereed moest zijn. Als het zó doorgaat is
er voor 1969 zelfs nog geen uitvoeringsbesluit.
Gelukkig schijnt de uitdieping van de Zeve
naarhaven tot 10 meter thans volgend jaar defi_
nitief te worden verwezenlijkt.
Wij willen niet nalaten hierbij onze erkente
lijkheid èn tegenover U èn tegenover de Rijks
waterstaat te betuigen.
De haven van Terneuzen krijgt op deze wijze
tenminste iets gereed, waardoor wij bij de open
stelling van de nieuwe zeesluis, begin 1969, niet
met volledig lege handen staan en althans sche
pen tot circa 20.000 ton zullen kunnen laden en
lossen.
Ik hoop ik geloof, dat ik daarmede het ge
voel van de gehele raad vertolk dat als be
gin 1969 Konigin Juliana en Koning Boude-
wijn van België gezamenlijk het vernieuwde
kanaal TerneuzenGent in gebruik komen stel
len, wij Haar althans het uitvoeringsbesluit voor
de verruiming van de Zevenaarhaven en de
Zuidelijke kanaalhaven kunnen voorleggen
Het is bekend dat onze Vorstin telkens'als
Zij één of ander werk van betekenis kwam
openen, blijk heeft gegeven zeer goed op de
hoogte te zijn met hetgeen Zij bezichtigt of in
gebruik stelt.
Ik heb een idee dat Zij aan alle autoriteiten,
die Haar en de Koning der Belgen, op deze tocht
zullen vergezellen, de vraag zal stellen: „Hoeveel
heeft dit werk gekost en hoeveel hebben België
en Nederland hierin betaald?"
Bij het begin van de tocht zal men beide Vor
sten ongetwijfeld laten zien wat er in Gent
tegenover de 80 die België heeft bijgedragen,
op het gebied van aanpassing van havens en
outillage is gebeurd. Onze Vorstin zal zeker bij
aankomst te Terneuzen benieuwd zijn naar het
geen hier tegenover de 20 aan Nederlandse
bijdrage werd gesteld.
Het zou voor onze Vorstin uitermate gênant,
e?. v?.or de Haar begeleidende autoriteiten nog
pijnlijker zijn, indien men moest volstaan met
Haar te wijzen op een verdieping van de Zeve
naarhaven, waarvan uiterlijk niets te zien is, en
die bovendien in 1937 reeds was voorzien, en
wij Haar daarnaast slechts een mooi plan kun
nen voorleggen.
Dit Plan moet dus op dat moment wel gereed
zijn om prompt te worden uitgevoerd. Ik ge
loof dat allen die hier, in geheel Zeeland en
in Den Haag, met dit plan te maken hebben,
het wel met mij eens zullen zijn, dat dit het
minste is, dat wij aan Hare Majesteit op dat
moment moeten kunnen zeggen. Veel beter
ware het natuurlijk, indien wij al konden wijzen
op de voorbereidingswerkzaamheden.
Mijnheer de voorzitter, ik hoop dat U, uw col
lege en alle autoriteiten, die iets met deze plan
nen te maken hebben, deze opmerkingen niet
zullen beschouwen als een verwijt, een sneer,
of iets dergelijks aan hun adres gericht. Als er
hier sprake is van schuld, dan is het een ge
zamenlijke schuld, waar wij allen, in meer of
mindere mate, debet aan zijn, misschien wel ook
ieder van ons persoonlijk.
Ik wil slechts wijzen op het feit, dat men zich
hier èn in Middelburg èn in Den Haag niet kan
permitteren aan onze Koningin een lege schaal
aan te bieden in bijzijn van de Koning van Bel
gië, die in Gent een goed gevuld plateau krijgt
aangeboden.
Ik zou blijk geven van een wel zeer negatieve
instelling, indien ik mij tot dit wel gekleurd,
maar toch reëel tableau van de situatie, zoals
die nu is, zou beperken.
Wij hebben nog een jaar tijd, maar als U en
alle anderen, die deze zaak bewerken, en die
allen, daar ben ik van overtuigd, met de beste
intenties bezield, op de huidige weg voortgaan,
gebeurt er vóór 1969 de verdieping van de
Zevenaarhaven daargelaten weer niets.
Op de Wet op het Havenschap, die op zijn
vroegst medio volgend jaar het parlement kan
zijn gepasseerd, kan m.i. niet meer worden ge
wacht.
De Ministers van Verkeer en Waterstaat, en
van Economische Zaken, die in deze kwestie
troeven in handen hebben en dus ook de groot
ste verantwoordelijkheid dragen, zullen reeds
vóórdien gezamenlijk iets moeten doen om de
provinciale en plaatselijke instanties van de
Rijkswaterstaat in staat te stellen reeds nu dat
gene voor te bereiden, waarvan bekend mag
zijn dat het toekomstige Havenschap dit slechts
zal kunnen approuveren en con amore over
nemen en voortzetten.
Wij hopen dat U hen hiervan zult kunnen
overtuigen.
STADSPLANNING EN WONINGBOUW
Wij hopen dat U in 1968 naast het projekt
Woningwet-woningen uitsluitend in flat-bouw,
ook nog een aantal traditionele Woningwet- en
premie-woningen zult weten te realiseren. Zo
niet, is de voorziening voor het volgende jaar
wel zeer eenzijdig. Zorgt U alstublieft voor een
tijdige indiening van de plannen opdat het volu
me kan worden benut. Verder hopen wij dat het
herziene plan voor de bebouwing van de Ser-
lippenspolder binnenkort aan ons zal kunnen
worden voorgelegd.
Het deed ons genoegen te vernemen dat U de
stedebouwkundige hebt weten te overtuigen
van de noodzaak om de bebouwingsvoorschrif
ten iets minder stringent uit te voeren, zodat
voornamelijk voor de individuele bouwers iets
meer vrijheid kan worden gelaten tot bet aan
passen van ieders woning aan ieders persoon
lijke wensen.
Wat de flat-bouw betreft wil ik volstaan met
U te wijzen naar hetgeen ik het vorige jaar ge
zegd heb, n.l. gaarne hoogbouw met grote ruim
ten er tussen voor speelruimte en parkeren.
SANERINGEN
Wij spreken nu al enkele jaren over de sa
nering van het oude „Java".
Ik weet dat U hier hard aan bezig bent. Ik
geloof niet dat de raad hieraan al iets méér
gedaan heeft dan praten en medepraten. Zou
het niet goed zijn als wij een principe-besluit
zouden kunnen nemen? Mogelijk dat dit U hel
pen kan om deze sanering, die alleen met sub
sidie van het Rijk mogelijk zal zijn, te bespoe
digen.
Vorig jaar maakte ik enkele opmerkingen over
de sanering van de oude stad. Ik wilde hiervoor
nogmaals uw aandacht vragen.
Enkele straten, en gedeelten van straten, be
ginnen ernstige tekenen van verval te vertonen.
Bijvoorbeeld de eens zo levendige Dijkstraat
tussen de Korte Kerkstraat en het gebouw van
da Muziekschool.
Naast enkele nog levendige zaken staan er al
een hele reeks lege en vervallen panden.
Wat ik vorig jaar zei over de aanpassingen
rondom de oude stad aan de laatste fase van
de kanaalwerken en het „Scheldefront", is nog
onverminderd van kracht.
De misère bij de Axelsébrug nadert gelukkig
zijn eind. Wij hopen dat het dan niet te lang zal
duren voor deze brug en ook de brug aan de
Westkolkstraat, door een definitieve afdamming
vervangen zullen zijn.
PARKEERRUIMTE ROND
EN IN DE BINNENSTAD
Dit probleem heeft zich toegespitst door de
aahstaande afsluiting van de Herengracht en het
nijpend gebrek aan parkeerruimte rondom de
Noordstraat op woensdag, zaterdag en zondag.
Ofschoon de raad enige jaren geleden het vol
ledig dempen van de Herengracht heeft afge
wezen, zou onze fractie wel bereid zijn dit punt
opnieuw aan de orde te stellen, mits er vóór, of
ongeveer ter zelfder tijd met de mogelijkheid tot
het scheppen van parkeerruimte op de Heren
gracht, geen andere gelijkwaardige oplossingen
kunnen worden gevonden.
Enige tijd geleden heeft uw college ons met
plannen en cijfers kunnen aantonen, dat dit wel
het geval zou zijn en dat dit ook inderdaad zal
gebeuren.
Ik persoonlijk voel er niets voor om, indien
wij van U deze verzekering kunnen krijgen, dat
tussen de Markt en het toekomstige raadhuis en
rondom de Oostkolk meer parkeerplaatsen zul
len worden aangelegd als de gedempte Heren
gracht ooit zou kunnen bieden, deze afgehan
delde zaak nog eens op te halen.
De winkelstand in Noordstraat, Nieuwstraat
en omgeving krijgt nu zoveel parkeerruimte ver
zekerd dat een extra van enkele honderden wa
gens op de Herengracht overbodige luxe wordt.
Deze zouden nu enkel van speciaal belang kun
nen z«n voor die winkels in de onmiddellijke
nabijheid van de toekomstige dam, die de Axel-
sebrug gaat vervangen. -
Ik maak mij sterk, dat in de nabijheid van
deze dam, bijv. op het Schuttershof, nog wel
enige extra parkeerruimte kan worden gevon-
den.
Het maken van meer ruimte dan in de eerst
volgende 5 a 6 jaar op de allerdrukste dagen
mogelijk ooit bezet zou worden, is o'ok financieel
al een onmogelijkheid.
In geloof stellig dat U het handelscentrum
en andere voorstanders van het dempen van de
Herengracht beslist kunt geruststellen met het
geen U ons hebt laten zien.
Mede naar aanleiding van dit causale verband
tussen parkeerruimte en financiën, rees bij mij
de vraag of wij onveranderd door kunnen
gaan met in de bestaande en de toekomstige
woonstraten, die niet voor doorgaand verkeer
bestemd zijn, zoveel parkeerruimte te scheppen
dat deze binnenkort misschien één parkeer-
«trook per woongelegenheid zal bedragen.
Met hetgeen ik nu ga zeggen riskeer ik per
soonlijk een zekere impopulariteit.
Indien het_ verkeersrechtelijk en praktisch
mogelijk en uitvoerbaar is, zou het dan zo gek.
onbillijk of ongewenst zijn om in de zuivere
woonwijken en straten voor iedere aanvrager
een parkeerstrook te reserveren, waarvan hij
bij voorkeur alleen, maar dan tegen een zekere
jaarvergoeding, gebruik kan maken? Deze zou
den met onopvallende paaltjes, van een num
merbord voorzien, voor een bepaalde wagen kun
nen worden voorbehouden.
Ik geloof dat vele auto-bezitters na enige tijd,
als het ongewone er af is, er graag ƒ20,— a
25,— per jaar voor over zouden hebben, plus
de kosten van het nummerpaaltje natuurlijk.
Het is niet meer dan een vluchtig idee, dat
misschien toch waard is onderzocht te worden.
Als het kan en financieel voldoende interessant
is, zou dit tenminste een gedeelte van de aanleg
van de steeds grotere parkeerruimte, waarnaar
wordt gevraagd, kunnen helpen dragen.
ONDERWIJS
Wij zijn vol lof over hetgeen door uw college
de laaste jaren is gepresteerd. De opvangscholen
zijn een prima oplossing gebleken. De kleuter
scholen blijven nog een probleem. Wij hopen
dat de school in de Dokweg, waarover wij nu
al enkele jaren praten, in het volgende jaar
verwezenlijkt zal kunnen worden.
Het deed ons genoegen te vernemen dat de
start van de Christelijke H. B. S. geen of weinig
afbreuk heeft gedaan aan de bezetting van het
openbaar Lyceum. Wij nemen aan dat de bouw
van het Lyceum-gebouw zelf volgend jaar vol
gens plan verloopt.
Kunt U ons misschien iets zeggen over de
mogelijke bestemming van het huidige gebouw
aan de Burg. Geillstraat?
CULTUUR - RECREATIE EN JEUGDWERK
Het doet ons genoegen te constateren, dat het
jeugdwerk aanslaat. In Sluiskil hebben alle
groeperingen zich gevonden en werken nu een
drachtig samen.
In Terneuzen hebben wij nog steeds twee
groepen.
Gaarne zouden wij zien dat deze twee tot een
zelfde éénheid zouden kunnen versmelten als
in Sluiskil mogelijk is gebleken.
Hoe zit het met de huisvesting van dit jeugd
werk?
Wij praten immers al over een sanering van
het „Java", waar enkele hobby-gelegenheden
gevonden werden.
Wij hopen dat wij met het gereed komen van
het cultureel centrum, waarvoor het stichtings
bestuur al is gekozen, een gezonde en frisse start
op dit gebied zullen mogen beleven.
Ik geloof dat meer Tarneuzenaren verlangend
in die richting uitzien dan wij wel vermoeden.
Onze muziekschool is volledig zelfstandig ge
bleven. Is dit voor ons provinciaal bestuur een
blijvende reden om van verdere subsidiëring af
te zien?
Bij het steeds stijgende uitgavenpeil zou deze
zeer welkom zijn.
Wij hopen dat met de bouw van het overdekte
zwembad, dat toch wel veel meer mogelijkheden
biedt dat sommigen, en ook in aanvankelijk ver
wachtten, binnenkort zal kunnen worden begon
nen.
Natuurlijk denken wij ook aan de sporthal,
maar daar zal nog wel enige tijd mee overheen
gaan.
Wanneer denkt U met de eerste beplanting ten
westen van de Otheense kreek te kunnen be
ginnen?
VERKEER
Een paar nieuwe gezichtspunten.
Hoe denkt uw college over een plaats voor
een vaste oeververbinding over de Westerschel
de ten westen van het kanaal Terneuzen
Gent?
Ik zelf ben bang, dat dit onze grote verkeers
plannen. welke geheel ingesteld zijn op een ver
binding 'oostelijk van de stadskern, lelijk in de
war zou brengen.
Van Belgische zijde wordt aan deze westelijke
oplossing de voorkeur gegeven, zogenaamd om
dat de doorgaande hoofdverkeersweg, oostelijk
van het kanaal tussen Terneuzen en Gent, een
bedieningsweg moet blijven voor de kanaal-in
dustrie.
Misschien is dit een goede gelegenheid om
met behulp van uw Gentse collega's en enkele
heren van de Gentse Universiteit, die zich hier
voor óók interesseren, eens te ijveren voor de
doortrekking van de spoorlijn, oostelijk van het
kanaal, door de verbinding tussen Sluiskil en
Wachtebeke tot stand te brengen. Het is slechts
circa 10 km, op het tracé kan dat van de Trak-
taatsweg volgen.
U zoudt ter zelfder tijd eens kunnen praten
over de mogelijkheid om weer een rechtstreekse
verbinding tussen Gent en Terneuzen, met klei
ne reizigerstreintjes, tot stand te brengen. Difc>
is natuurlijk niet voor direct bedoeld
Als er toch over spoorwegproblemen gepraat
wordt, zie ik nog verdere perspectieven.
De Nederlandse Spoorwegen zullen nog meer
onrendabele lijnen moeten afstoten. Ook de kor
te trajekten Terneuzen/Zelzate en Terneuzen/
Hulst, resp. 15 km en ruim 20 km lang, zullen
wel onrendabel zijn en blijven.
De overdracht van de voormalige spoorlijnen
Gent/Terneuzen en Mechelen/Terneuzen is in
de jaren 1947/1948 door een rechtstreeks kon-
takt tussen de Nederlandse en Belgische rege
ring zeer overhaast geregeld, zonder dat hier
zelfs de Nederlandse Spoorwegen in hebben kun.
nen meespreken.
Nog minder is de streek en het bedrijfsleven
hierover gehoord.
De beste oplossing ware geweest deze spoor
lijnen aan de Belgische Spoorweg Mij in exploi
tatie te geven onder controle van een Neder
landse commissie voor wat het tracé op Neder
lands grondgebied betreft.
De Belgische Spoorwegen hebben veel meer
belang bij deze lijnen en hebben een veel gro
tere mogelijkheid om ze rendabel te maken, dan
hun Nederlandse collega's.
Voor hen betekenen de 15, resp. 20 km-lijn op
Zeeuws-Vlaams gebied een verlengstuk van de
100, 200 of 300 km, die op Belgisch territorium
gereden worden. Bovendien zijn de twee Zeeuw,
se lijntjes organisatorisch en materieel veel ge
makkelijker vanuit België te bedienen en te be
rijden dan als onderdeel van de Nederlandse
Spoorwegen, tenminste zolang geen spoorweg
verbinding tussen Vlissingen of Kruiningen en
Terneuzen mogelijk is.
Ook de voorziening in rollend materieel ge
beurt praktisch uitsluitend vanuit België.
Ik wil er hier niet dieper op ingaan, maar ik
geloof dat het toch nuttig is, dat ook van uw en
van onze kant etens gedacht wordt aan de moge
lijkheid om t.z.t. Terneuzen en de overige
Zeeuws-Vlaamse stations, die reeds als stations
van het Belgische spoorwegnet -worden be
schouwd ten opzichte van de tarieven, ook wer
kelijk beter in de Belgische spoorwegorganisa
tie te integreren, zonder dat wij daarbij een
voldoende controle op een juiste exploitatie, die
ook Terneuzen ten goede komt, uit het oog 'ver
liezen.
Wij beklagen ons hiermede niet over de mate
waarin de Nederlandse Spoorwegen deze twee
Zeeuws-Vlaamse lijntjes exploiteert. Zij doen
wat zij kunnen, maar zij zijn natuurlijk wel
sterk gehandicapt.
Ik geloof dat het voor Terneuzen en de
Zeeuws-Vlaamse industrie een pluspunt zou
kunnen betekenen, als wij een verandering in
de exploitatie of in het zakelijke beheer, zouden
kunnen bewerkstelligen, zoals door mij hier
boven werd geschetst.
Als wij hier over het verkeer spreken gaan
mijn gedachten natuurlijk enerzijds uit naar de
vaste oeververbinding, maar op dit moment meer
in het bijzonder naar de tarieven van de veer
diensten. Ik behoef hierover niet veel meer te
zeggen, gezien het zojuist genomen besluit.
Van vele Zeeuwse zijden zijn hiertegen reac
ties gekomen.
Onnodig te zeggen dat ook wij op dit moment
geen enkel acceptabel motief zien om in een ver
hoging van de tarieven met 30 laat staan met
70 te berusten.
Sprekend over het verkeer denk ik ook aan de
plannen voor een tijdige aansluiting tussen
Sluiskil-Noord en Sluiskil-Zuid over de, binnen
afzienbare tijd, verdwijnende spoordijk.
Eveneens aan de verkeersproblemen, die wij
zeker zullen krijgen, indien de Axelsebrug door
een dam wordt vervangen waardoor het verkeer
via de Axelsestraat en de nieuwe verbindings-
(Zie verder pag. 7)