Gemeenteraad van Terneuzen RADIO EN TELEVISIE van donderdag 13 december 1967, te 14 uur Pagina 4 DE VRIJE ZEEUW Woensdag 24 januari 1968 DONDERDAG 25 JANUARI HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.10 Het levende woord; 7.15 Klassieke en moderne gram.; (7.30 Nws; 7.32 Act.; 7.55 Over weging; 8.00 Nieuws); 8.30 Nws; 8.32 Voor de huisvrouw; (9.35 Waterstanden); 9.58 Marktber. voor schippers; 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing; 10.20 Muziek uit de barok; 11.00 Nieuws; 11.02 Voor de zieken; 12.00 Lichte gram.; 12.27 Med. voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.40 Act.; 12.50 Kerk dienst; 13.10 Variant: radio-snel- buffet; 13.30 Licht gevar. muz.- progr.; 14.10 Licht instrumen taal en -vocaal ensemble; 14.30 Amsterdams pianokwartet; 15.00 Herv. kerkdienst; 15.30 Banden met het verleden, klankbeeld; 15.45 Spel. kroniek voor kreatie- ve vrijetijdsbesteding; 16.00 Nws; 16.02 Nickel - Oden: progr. over film en filmers; 16.50 Spelen met taal; 17.00 Voor kleine bezet ting: moderne, semi-klassieke en klass. kamermuziek; 17.45 Sport- actualiteiten; 18.00 Koorzang en fanfare-orkest; 18.30 Nieuws en weerpraatje; 18.45 Act.; 19.05 Muziek van het Leger des Heils; 19.20 Spektrum: nieuws uit de protestants christelijke organisa ties; 19.30 Kerkorgelconc.; 20.00 Wijd als de wereld: wekelijkse intern, oriëntatie in kerk, zen ding en oekumene; 20.10 Piano recital; 20.30 Steravondprogr.; 22.25 Boekbespreking; 22.30 Nws; 22.40 Avondoverdenking; 22.50 Licht instrumentaal com bo; 23.00 Gevar. progr.; 23.55 Nieuws. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtendgym.; 7.20 Lichte gram.; 7.55 Deze dag; 8.00 Nws; 8.10 Journaal; 8.20 Lichte gram.; (om 8.308.35 De groenteman); 8.50 Morgenwijding; 9.00 Klas sieke gram.; 9.40 Schoolradio; 10.00 Voor de kleuters; 10.10 Arbeidsvitaminen: populair ver- zoekplatenprogr. (11.0011.02 Nieuws); 11.55 Beursberichten; 12.00 Pianorecital; 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Modern platteland; 12.35 Top pers van toen: lichte gram. voor oudere luisteraars; 13.00 Nws; 13.10 Journaal; 13.30 Weens strijktrio; 14.15 Beiaardconcert; 14.25 De fascinerende wereld van Zuid-Oost Azië: gesprek; 15.00 Voor de zieken; 16.00 Nws; 16.02 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort: causerie met gram.; 16.35 Sopr., harp en piano; 17.00 Voor de jeugd; 17.30 Toemaar: een progr. voor middelbare scholieren; 18.00 Nieuws; 18.15 Journaal; 18.20 Uitz. van de P.v.d.A.; 18.30 Ge var. progr.; 19.30 Nieuws; 19.35 Mens en bijbel: radiocatechese; 20.05 Land der muzen: kunst kroniek; 20.30 Radio Kamerork.; 21.20 Boter, kaas en eieren, hoorspel; 22.30 Nws; 22.40 Jour naal; 22.55 Moderne en klassieke kamermuziek; 23.55 Nieuws. HILVERSUM III: 9.00 Nws; 9.02 Voor de zieken; 9.30 Lichte instrumentale muz.; 10.00 Nws; 10.02 Muziek bij de koffie (11.00 Nws); 12.00 Nieuws; 12.02 Pla- tenkeus: Bekende Nederlanders op het gebied van de ernstige muziek kiezen lichte grammo foonplaten; 13.00 Nieuws; 13.02 Act.; 13.07 Knalmuziek; 14.00 Nieuws; 14.02 Netty Rosenfeld; 15.00 Nieuws; 15.02 Where the action is; 16.00 Nieuws; 16.02 Platenshow; 17.00 Nieuws; 17.02 Act.; 17.0718.00 Verzoekplaten- programma. BRUSSEL (Ned. uitz.): 12.00 Nieuws; 12.03 Lichte muz.; 12.40 Weerbericht, med., progr.-overz. en s.o.s.-berichten voor de schip pers; 12.48 Lichte muziek; 12.55 Buitenlands persoverzicht; 13.00 Nieuws, weerbericht en beurs berichten; 13.20 Tafelmuz.; 14.00 Nieuws; 14.03 Schoolradio; 15.30 Lichte muziek; 16.00 Nws; 16.03 Beursberichten; 16.09 Hand in hand met Nederland; 17.00 Nws, weerberichten en med.; 17.15 Lichte orgelmuz.; 17.30 Koormu ziek; 18.00 Nieuws; 18.03 Voor de soldaten; 18.28 Paardesport- uitslagen; 18.30 Franse les; 18.32 Gram.; 18.35 Tips voor het ver keer; 18.40 Gram.: 18.45 Sport kroniek; 18.52 Taalwenken; 18.55 Lichte muziek; 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek; 19.40 Lichte muziek; 20.00 Pari sians; 20.30 Hoorspel; 21.09 Lich te muziek; 22.00 Nieuws en be richten. TELEVISIEPROGRAMMA'S NEDERLAND I: 18.50 Pipo de clown; STER: 18.56 Reclame; 19.00 Journaal; STER: 19.03 Re clame; 19.07 Zonder tralies: De Missie, tv-feuilleton; STER: 19.56 Reclame; 20.00 Journaal; STER: 20.16 Reclame; 20.20 De burge meester, toneelspel; 21.20 Goud- gevers - goudzoeker, progr. over ontwikkelingshulp; 22.3522.40 lournaal; 22.5023.20 Eurovisie: Reportage van de Europese kam- Dioenschappen kunstrijden in Vasteraas. NEDERLAND II: 18.50 Pipo de clown; STER: 18.56 Reclame; 19.00 journaal; 19.03 Van gewest tot gewest; 19.25 Internationaal agrarisch nieuws; 20.00 Journ.; STER: 20.16 Reclame; 20.20 Ach ter het nieuws; 20.50 Coronation Street, tv-feuilleton; 21.15 Fiesta Gitana in Verdiales: Spaanse zang en dans; 21.40 Haar Hem: adviezen en discussie; 22.05 Min derheid tegen wil en dank: een verkenning tussen kerk en staat in de D.D.R. (dl 2); 23.10 Jour naal. BELGISCHE TV (Ned uitz.: 14.05-15.10 Schooltelevisie; 18.25 Franse les; 18.55 Zandmannetje; 19.00 Zorro, jeugdfeuilleton; 19.25 Tienerklanken; 19.52 Med. en taalwenken; 20.00 Journaal; 20.25 Sherlock Holmes, tv-serie; 21.15 Documentaire; 22.05 Nieuwe films; 22.35 Nieuws. (2 vervolg.) De heer De Meijer: Mijnheer de voorzitter, uw college heeft ons weer een sluitende begroting voor het jaar 1968 voorgelegd. Nadat onze gemeente er nu al een hele reeks van jaren in geslaagd is onze financiën gezond te houden, is het een verblijdend gegeven, dat U ook voor het volgend jaar hoopt deze gezonde politiek te kunnen continueren. Want al hoeft een sluitende begroting princi pieel, en politiek gezien, voor elk jaar afzonder lijk, niet een doel op zich te zijn, waarvoor alle andere overwegingen moeten wijken; een feit is en dat men het evenwicht tussen inkomsten en uitgaven niet ongestraft kan doorbreken, wil men een bewind voeren, dat welvaart en welzijn ook op langere termijn tracht veilig te stellen. Wij zijn uw college dankbaar dat bij het zoe ken naar en het vinden van dit evenwicht tus sen inkomsten en uitgaven, U ook terdege, en niet in de laatste plaats, naar de eerste gekeken hebt. Maar al te vaak zien wij gebeuren dat deze min of meer als sluitpost worden be schouwd. Nu erkent ook onze fractie dat ons gemeente lijk belasting-niveau nog niet ongunstig ligt, en hier nog enige mogelijkheden zijn weggelegd. Wij zouden het echter beslist verkeerd vinden, als het belasting-niveau van andere gemeenten ooit als norm zou worden gehanteerd voor ons eigen beleid. Onze fractie zou het daarom zeer op prijs stel len indien U, in het vervolg bij het voorleggen en bespreken van elk gewichtig plan, waarbij èn kapitaalsinvestering, èn niet te vergeten ook de jaarlijkse exploitatie 'n belangrijke ingreep zou den betekenen in onze financiële middelen, de Raad tegelijkertijd waarschuwt als 'n dergelijk projekt slechts middels 'n ingrijpende verhoging van de gemeentelijke belastingen zou kunnen worden verwezenlijkt. Wij zouden U daarbij op het hart willen druk ken ons geen cijfers voor te leggen, die uitgaan van globale en voorlopige schattingen, daar, zo als onlangs is gebleken deze met 30 a 40 moeten worden verhoogd als het projekt na 4 a 5 jaar praten en voorbereiden eindelijk rijp is voor verwezenlijking. U zoudt, waar enigszins mogelijk, hiermede van meet af aan rekening moeten houden. Ik weet dat dit in de achter ons liggende 3 a 4 jaar moeilijk was door de uitzonderlijke stijging van het kostenpeil. Met de zekere mate van stabilisatie, die nu is ingetreden en zich, naar ik hoop, zal kunnen handhaven vraag ik beslist niet naar het onmoge lijke, maar slechts naar een reële cijferbasis, waarop een werkelijk serieuze discussie in onze raad mogelijk is. Ik meen te weten dat U al plannen hebt, die aan mijn wensen, althans gedeeltelijk, tegemoet komen. a Op dit punt zullen wij dus, hopelijk binnen kort, onze meningen aan elkaar kunnen toet sen. Dit is trouwens ook een van de vereisten, die noodzakelijk zijn om over een schema van prioriteiten in gemeentelijke plannen te spre ken, zoals dit door de heer Hol in zijn algemene beschouwingen van het vorig jaar als wenselijk werd geuit. Nu een zekere verhoging van de gemeente lijke belastingen wel onvermijdelijk zal zijn en ik denk daarbij ook al aan de noodzakelijke vervanging van onze opcenten van de personele belasting is een tijdig en zo juist mogelijk overzicht van de financiële gevolgen van elk projekt van enige omvang voor onze raad on misbaar om hierover een oordeel uit te spre ken. Een goede harmonisatie van beide gegevens zal echter kunnen resulteren in een stap terug op de weg naar een iets grotere mate van ge meentelijke autonomie, wat voor de gemeente als zodanig, en voor ons raadsleden zelf, toch 'n niet te miskennen gevoel van bevrediging en een groter bewust worden van eigen verant woordelijkheid kan betekenen. Gaarne wil ik deze financiële inleiding van mijn betoog beëindigen met een speciaal woord van waardering namens de K. V. P.-fractie aan de wethouder van financiën en zijn medewer kers voor het dit jaar wel zeer uitgebreide en overzichtelijke cijfer- en vergelijkingsmateriaal in de inleiding tot de eigenlijke begroting, en verder aan uw college toewensen, zij het met een gevoel van twijfel, dat het U mogelijk mag zijn de wel zeer klein geworden reserve-post in de begroting niet al te vlug te moeten laten ver dwijnen. Bij de bespreking van enkele van de voor naamste facetten van onze gemeentelijke acti viteit, ben ik het vorige jaar begonnen met iets te zeggen over leefklimaat en leefbaarheid. Ik geloof dat er op het gebied van leefklimaat het een en ander bereikt is; jeugdzorg ont spanning winkeltjes, zij het nog rijdende, in de verst verwijderde woonwijken de schouw burg/cultureel centrum in wording, Otheense kreek, enz. enz. Er is wat gebeurd! Ten aanzien van de leefbaarheid, zoals die door ons verstaan wordt (zie mijn beschouwin gen van het vorige jaar), is echter weinig of niets nieuws gebeurd, dat er op zou kunnen wij zen dat voor onze 20.000 inwoners, en meer in het algemeen voor de bevolking van de hele kanaalzone, een nieuwe bron van inkomsten is aangeboord een nieuw perspectief is geopend. Wij kunnen ons gelukkig prijzen dat de be drijven en ondernemingen in onze gemeente meest van dien aard zijn, dat de klappen, die elders vielen, aan hen voorbij gingen. Met een zekere terughoudendheid hier en daar ging men over het algemeen door met uitbreiden en in vesteren. Onze streek bleef daarom gelukkig voor een echte werkloosheid gespaard en de levensstandaard van onze bevolking bleef of wel stabiel, of ging iets vooruit. Maar hiermede is nog niets gedaan aan een verdere ontwikke ling van dit door iedereen erkende ontwikke lingsgebied en er is maar nauwelijks nieuwe werkgelegenheid geschapen. De omstandigheden waren ons, mede door de verslechtering van het ondernemersklimaat in ons land, niet gunstig. Daarom moeten wij het ook zo intens betreuren dat de nieuwe ontwik keling van Terneuzen als petroleumhaven, die ons een jaar geleden nog toewenkte, aan ons en aan dit gewest is voorbijgegaan. Wij allen hopen dat een herhaling van deze misgreep niet meer voor zal komen. Ik denk hierbij aan een kantlijn in de P. Z. C. van 3 weken geleden. Opvallend is het dat de industriële ontwikke ling bij onze zuiderburen, slechts enkele kilo meters ten oosten en ten zuiden van hier, en aan dezelfde aanvoerwegen Westerschelde en kanaal GentTerneuzen, wel op toeren bleef, zodanig zelfs dat zowel Antwerpen als Gent uitverkocht geraken en vooral de eerste, vrij benauwd, aan onze deur is gaan kloppen. Het kanaal-idee (meer is het nog niet) Antwerpen-Baalhoek moet vanzelfsprekend AntwerpenTerneuzen-Oost worden. Ik meen te weten dat zowel de Rijkswater staat als Antwerpen en Middelburg zelf in de grond van hun hart het hiermede wel eens zijn. Het is mede onze en uw opgave het begrip Baalhoek zo snel mogelijk door Terneuzen te laten vervangen. Maar ook hierin bemerkt U hoe hardnekkig zich een eenmaal uitgesproken of geschreven woord weet te handhaven. Gelukkig is de Rijkswaterstaat blijkbaar ver gereed met de situering en de vóórstudies, zo wel voor een petroleum-haven, als een zeer diepe vaste goederen-haven, oostelijk van Terneuzen, als met het bepalen van de plaats, waar dit kanaal van Terneuzen naar Antwerpen zijn in vaart zou kunnen en moeten hebben. Bij dit alles is het zeer te betreuren dat er buiten enkele congressen op het ideologische vlak, en wat gepraat en onderling gekijf bij onze zuiderburen zelf, nog niets concreters op het ge bied van gezamenlijke ontwikkeling van het Westerschelde-gebied met volledige inschake ling van de Belgische inspraak is tot stand ge komen. Als wij dan bekijken met hoeveel elan en hoera-geroep de samenspraak RotterdamMid delburg op gang kwam, die, zoals ik reeds eer der betoogd heb, voor Vlissingen veel kan be tekenen (ik denk echter in negatieve zin maar weinig of niets voor Terneuzen (gelukkig) dan wordt het toch duidelijk welke formidabele barrière de grens, hier enkele kilometers van daan, economisch financiëel, maar ook ideo logisch nog betekent vriendelijke douane mensen, die ons hun grens overwuiven ten spijt. Uw college mijnheer de voorzitter, heeft er goed aan gedaan het kontakt met zijn Gentse collega's te verstevigen. Maar zien wij ook wel eens naar Antwerpen? of voelen wij ons te klein tegenover dit zoveel grotere centrum? Laten wij ons toch vooral niet te min voelen en probeert U het eens! Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dit aan zal slaan. Spijtig is bij dit alles dat ons Provinciaal Bestuur teveel aan de leiband van anderen blijft lopen; te ondui delijk blijft in zijn eigen prioriteiten, en bijv. nog over Reimerswaal-plannen praat, mogelijk ten pleziere van Brabantse collega's, maar nog zo weinig over Terneuzen-Oost en het Kanaal naar Antwerpen heeft gezegd. Het is goed hierbij aan te tekenen dat deze opmerking over ons Provinciaal Bestuur niet van mij, en ook niet van iemand anders in Zeeland zelf afkomstig is, maar van enkele medespelers in de nationale havenpolitiek buiten Zeeland. Dit zegt toch wel voldoende. Zeeland kan tegelijkertijd het Sloe-gebied ont wikkelen èn Terneuzen, zonder dat daarbij de ene de andere afbreuk doet. Reeds jaren is dui delijk gesteld dat beide havens anders gericht zijn en elkaar niet in de wielen hoeven te rijden. Het Westerschelde-gebied, westelijk van Ter neuzen. heeft gelukkig zijn bestemming gekre gen. Een felicitatie in de richting van onze Ame rikaanse vrienden is hierbij op zijn plaats tevens een dank aan alle autoriteiten, die zich hiervoor hebben ingezet. Maar daarmede zijn wij tevens in die richting uitverkocht. Terneuzen-Oost moet dus van de grond, wil len wij kans hebben op nog een grote in dustrie. Het kanaal is m.i. voorbestemd voor iets kleinere bedrijven met een minder mas sale aanvoer van grondstoffen. Mijnheer de voorzitter, ik hoop dat door toe doen van uw college iets meer kan gedaan wor den in de richting van een spoedige, en rëele samenspraak, zowel met Gent als met Antwer pen ten aanzien van de zuidelijke Westerschelde- oever, en dat het U gegeven moge zijn om ook het Provinciaal Bestuur te Middelburg duidelijk te maken, dat de ontwikkeling van de Zuide lijke oever van de Westerschelde, met Terneu zen en de Kanaalzone als centrum, een studie op zichzelf alleszins waard is en in feite moeilijk kan gekoppeld worden aan de besprekingen tus sen Middelburg, Rotterdam en Brabant. Onze be langen, ons achterland en onze geografische lig ging wijzen een andere richting uit. HAVEN- EN INDUSTRIESCHAP TERNEUZEN—KANAALZONE Moet dit nodig wachten op de eventuele wijzi ging van de gemeente-grenzen? Kan alvast niet worden begonnen met een voorlopig medebestu rend lichaam, dat èn de taak èn de verantwoor delijkheid van de Rijkswaterstaat, die zich nu nog met een gebied moet bezighouden, waarvan men weet dat het binnenkort in een havenschap wordt ondergebracht, kan verlichten? Het wordt nu toch wel de allerhoogste tijd dat er iets gebeurt met de uitbreiding van de Zeve naar- en de Zuidelijke kanaalhaven. Acht jaar geleden was men ook in Middelburg en Den Haag overtuigd, dat dit plan vóór eind 1968 gereed moest zijn. Als het zó doorgaat is er voor 1969 zelfs nog geen uitvoeringsbesluit. Gelukkig schijnt de uitdieping van de Zeve naarhaven tot 10 meter thans volgend jaar defi_ nitief te worden verwezenlijkt. Wij willen niet nalaten hierbij onze erkente lijkheid èn tegenover U èn tegenover de Rijks waterstaat te betuigen. De haven van Terneuzen krijgt op deze wijze tenminste iets gereed, waardoor wij bij de open stelling van de nieuwe zeesluis, begin 1969, niet met volledig lege handen staan en althans sche pen tot circa 20.000 ton zullen kunnen laden en lossen. Ik hoop ik geloof, dat ik daarmede het ge voel van de gehele raad vertolk dat als be gin 1969 Konigin Juliana en Koning Boude- wijn van België gezamenlijk het vernieuwde kanaal TerneuzenGent in gebruik komen stel len, wij Haar althans het uitvoeringsbesluit voor de verruiming van de Zevenaarhaven en de Zuidelijke kanaalhaven kunnen voorleggen Het is bekend dat onze Vorstin telkens'als Zij één of ander werk van betekenis kwam openen, blijk heeft gegeven zeer goed op de hoogte te zijn met hetgeen Zij bezichtigt of in gebruik stelt. Ik heb een idee dat Zij aan alle autoriteiten, die Haar en de Koning der Belgen, op deze tocht zullen vergezellen, de vraag zal stellen: „Hoeveel heeft dit werk gekost en hoeveel hebben België en Nederland hierin betaald?" Bij het begin van de tocht zal men beide Vor sten ongetwijfeld laten zien wat er in Gent tegenover de 80 die België heeft bijgedragen, op het gebied van aanpassing van havens en outillage is gebeurd. Onze Vorstin zal zeker bij aankomst te Terneuzen benieuwd zijn naar het geen hier tegenover de 20 aan Nederlandse bijdrage werd gesteld. Het zou voor onze Vorstin uitermate gênant, e?. v?.or de Haar begeleidende autoriteiten nog pijnlijker zijn, indien men moest volstaan met Haar te wijzen op een verdieping van de Zeve naarhaven, waarvan uiterlijk niets te zien is, en die bovendien in 1937 reeds was voorzien, en wij Haar daarnaast slechts een mooi plan kun nen voorleggen. Dit Plan moet dus op dat moment wel gereed zijn om prompt te worden uitgevoerd. Ik ge loof dat allen die hier, in geheel Zeeland en in Den Haag, met dit plan te maken hebben, het wel met mij eens zullen zijn, dat dit het minste is, dat wij aan Hare Majesteit op dat moment moeten kunnen zeggen. Veel beter ware het natuurlijk, indien wij al konden wijzen op de voorbereidingswerkzaamheden. Mijnheer de voorzitter, ik hoop dat U, uw col lege en alle autoriteiten, die iets met deze plan nen te maken hebben, deze opmerkingen niet zullen beschouwen als een verwijt, een sneer, of iets dergelijks aan hun adres gericht. Als er hier sprake is van schuld, dan is het een ge zamenlijke schuld, waar wij allen, in meer of mindere mate, debet aan zijn, misschien wel ook ieder van ons persoonlijk. Ik wil slechts wijzen op het feit, dat men zich hier èn in Middelburg èn in Den Haag niet kan permitteren aan onze Koningin een lege schaal aan te bieden in bijzijn van de Koning van Bel gië, die in Gent een goed gevuld plateau krijgt aangeboden. Ik zou blijk geven van een wel zeer negatieve instelling, indien ik mij tot dit wel gekleurd, maar toch reëel tableau van de situatie, zoals die nu is, zou beperken. Wij hebben nog een jaar tijd, maar als U en alle anderen, die deze zaak bewerken, en die allen, daar ben ik van overtuigd, met de beste intenties bezield, op de huidige weg voortgaan, gebeurt er vóór 1969 de verdieping van de Zevenaarhaven daargelaten weer niets. Op de Wet op het Havenschap, die op zijn vroegst medio volgend jaar het parlement kan zijn gepasseerd, kan m.i. niet meer worden ge wacht. De Ministers van Verkeer en Waterstaat, en van Economische Zaken, die in deze kwestie troeven in handen hebben en dus ook de groot ste verantwoordelijkheid dragen, zullen reeds vóórdien gezamenlijk iets moeten doen om de provinciale en plaatselijke instanties van de Rijkswaterstaat in staat te stellen reeds nu dat gene voor te bereiden, waarvan bekend mag zijn dat het toekomstige Havenschap dit slechts zal kunnen approuveren en con amore over nemen en voortzetten. Wij hopen dat U hen hiervan zult kunnen overtuigen. STADSPLANNING EN WONINGBOUW Wij hopen dat U in 1968 naast het projekt Woningwet-woningen uitsluitend in flat-bouw, ook nog een aantal traditionele Woningwet- en premie-woningen zult weten te realiseren. Zo niet, is de voorziening voor het volgende jaar wel zeer eenzijdig. Zorgt U alstublieft voor een tijdige indiening van de plannen opdat het volu me kan worden benut. Verder hopen wij dat het herziene plan voor de bebouwing van de Ser- lippenspolder binnenkort aan ons zal kunnen worden voorgelegd. Het deed ons genoegen te vernemen dat U de stedebouwkundige hebt weten te overtuigen van de noodzaak om de bebouwingsvoorschrif ten iets minder stringent uit te voeren, zodat voornamelijk voor de individuele bouwers iets meer vrijheid kan worden gelaten tot bet aan passen van ieders woning aan ieders persoon lijke wensen. Wat de flat-bouw betreft wil ik volstaan met U te wijzen naar hetgeen ik het vorige jaar ge zegd heb, n.l. gaarne hoogbouw met grote ruim ten er tussen voor speelruimte en parkeren. SANERINGEN Wij spreken nu al enkele jaren over de sa nering van het oude „Java". Ik weet dat U hier hard aan bezig bent. Ik geloof niet dat de raad hieraan al iets méér gedaan heeft dan praten en medepraten. Zou het niet goed zijn als wij een principe-besluit zouden kunnen nemen? Mogelijk dat dit U hel pen kan om deze sanering, die alleen met sub sidie van het Rijk mogelijk zal zijn, te bespoe digen. Vorig jaar maakte ik enkele opmerkingen over de sanering van de oude stad. Ik wilde hiervoor nogmaals uw aandacht vragen. Enkele straten, en gedeelten van straten, be ginnen ernstige tekenen van verval te vertonen. Bijvoorbeeld de eens zo levendige Dijkstraat tussen de Korte Kerkstraat en het gebouw van da Muziekschool. Naast enkele nog levendige zaken staan er al een hele reeks lege en vervallen panden. Wat ik vorig jaar zei over de aanpassingen rondom de oude stad aan de laatste fase van de kanaalwerken en het „Scheldefront", is nog onverminderd van kracht. De misère bij de Axelsébrug nadert gelukkig zijn eind. Wij hopen dat het dan niet te lang zal duren voor deze brug en ook de brug aan de Westkolkstraat, door een definitieve afdamming vervangen zullen zijn. PARKEERRUIMTE ROND EN IN DE BINNENSTAD Dit probleem heeft zich toegespitst door de aahstaande afsluiting van de Herengracht en het nijpend gebrek aan parkeerruimte rondom de Noordstraat op woensdag, zaterdag en zondag. Ofschoon de raad enige jaren geleden het vol ledig dempen van de Herengracht heeft afge wezen, zou onze fractie wel bereid zijn dit punt opnieuw aan de orde te stellen, mits er vóór, of ongeveer ter zelfder tijd met de mogelijkheid tot het scheppen van parkeerruimte op de Heren gracht, geen andere gelijkwaardige oplossingen kunnen worden gevonden. Enige tijd geleden heeft uw college ons met plannen en cijfers kunnen aantonen, dat dit wel het geval zou zijn en dat dit ook inderdaad zal gebeuren. Ik persoonlijk voel er niets voor om, indien wij van U deze verzekering kunnen krijgen, dat tussen de Markt en het toekomstige raadhuis en rondom de Oostkolk meer parkeerplaatsen zul len worden aangelegd als de gedempte Heren gracht ooit zou kunnen bieden, deze afgehan delde zaak nog eens op te halen. De winkelstand in Noordstraat, Nieuwstraat en omgeving krijgt nu zoveel parkeerruimte ver zekerd dat een extra van enkele honderden wa gens op de Herengracht overbodige luxe wordt. Deze zouden nu enkel van speciaal belang kun nen z«n voor die winkels in de onmiddellijke nabijheid van de toekomstige dam, die de Axel- sebrug gaat vervangen. - Ik maak mij sterk, dat in de nabijheid van deze dam, bijv. op het Schuttershof, nog wel enige extra parkeerruimte kan worden gevon- den. Het maken van meer ruimte dan in de eerst volgende 5 a 6 jaar op de allerdrukste dagen mogelijk ooit bezet zou worden, is o'ok financieel al een onmogelijkheid. In geloof stellig dat U het handelscentrum en andere voorstanders van het dempen van de Herengracht beslist kunt geruststellen met het geen U ons hebt laten zien. Mede naar aanleiding van dit causale verband tussen parkeerruimte en financiën, rees bij mij de vraag of wij onveranderd door kunnen gaan met in de bestaande en de toekomstige woonstraten, die niet voor doorgaand verkeer bestemd zijn, zoveel parkeerruimte te scheppen dat deze binnenkort misschien één parkeer- «trook per woongelegenheid zal bedragen. Met hetgeen ik nu ga zeggen riskeer ik per soonlijk een zekere impopulariteit. Indien het_ verkeersrechtelijk en praktisch mogelijk en uitvoerbaar is, zou het dan zo gek. onbillijk of ongewenst zijn om in de zuivere woonwijken en straten voor iedere aanvrager een parkeerstrook te reserveren, waarvan hij bij voorkeur alleen, maar dan tegen een zekere jaarvergoeding, gebruik kan maken? Deze zou den met onopvallende paaltjes, van een num merbord voorzien, voor een bepaalde wagen kun nen worden voorbehouden. Ik geloof dat vele auto-bezitters na enige tijd, als het ongewone er af is, er graag ƒ20,— a 25,— per jaar voor over zouden hebben, plus de kosten van het nummerpaaltje natuurlijk. Het is niet meer dan een vluchtig idee, dat misschien toch waard is onderzocht te worden. Als het kan en financieel voldoende interessant is, zou dit tenminste een gedeelte van de aanleg van de steeds grotere parkeerruimte, waarnaar wordt gevraagd, kunnen helpen dragen. ONDERWIJS Wij zijn vol lof over hetgeen door uw college de laaste jaren is gepresteerd. De opvangscholen zijn een prima oplossing gebleken. De kleuter scholen blijven nog een probleem. Wij hopen dat de school in de Dokweg, waarover wij nu al enkele jaren praten, in het volgende jaar verwezenlijkt zal kunnen worden. Het deed ons genoegen te vernemen dat de start van de Christelijke H. B. S. geen of weinig afbreuk heeft gedaan aan de bezetting van het openbaar Lyceum. Wij nemen aan dat de bouw van het Lyceum-gebouw zelf volgend jaar vol gens plan verloopt. Kunt U ons misschien iets zeggen over de mogelijke bestemming van het huidige gebouw aan de Burg. Geillstraat? CULTUUR - RECREATIE EN JEUGDWERK Het doet ons genoegen te constateren, dat het jeugdwerk aanslaat. In Sluiskil hebben alle groeperingen zich gevonden en werken nu een drachtig samen. In Terneuzen hebben wij nog steeds twee groepen. Gaarne zouden wij zien dat deze twee tot een zelfde éénheid zouden kunnen versmelten als in Sluiskil mogelijk is gebleken. Hoe zit het met de huisvesting van dit jeugd werk? Wij praten immers al over een sanering van het „Java", waar enkele hobby-gelegenheden gevonden werden. Wij hopen dat wij met het gereed komen van het cultureel centrum, waarvoor het stichtings bestuur al is gekozen, een gezonde en frisse start op dit gebied zullen mogen beleven. Ik geloof dat meer Tarneuzenaren verlangend in die richting uitzien dan wij wel vermoeden. Onze muziekschool is volledig zelfstandig ge bleven. Is dit voor ons provinciaal bestuur een blijvende reden om van verdere subsidiëring af te zien? Bij het steeds stijgende uitgavenpeil zou deze zeer welkom zijn. Wij hopen dat met de bouw van het overdekte zwembad, dat toch wel veel meer mogelijkheden biedt dat sommigen, en ook in aanvankelijk ver wachtten, binnenkort zal kunnen worden begon nen. Natuurlijk denken wij ook aan de sporthal, maar daar zal nog wel enige tijd mee overheen gaan. Wanneer denkt U met de eerste beplanting ten westen van de Otheense kreek te kunnen be ginnen? VERKEER Een paar nieuwe gezichtspunten. Hoe denkt uw college over een plaats voor een vaste oeververbinding over de Westerschel de ten westen van het kanaal Terneuzen Gent? Ik zelf ben bang, dat dit onze grote verkeers plannen. welke geheel ingesteld zijn op een ver binding 'oostelijk van de stadskern, lelijk in de war zou brengen. Van Belgische zijde wordt aan deze westelijke oplossing de voorkeur gegeven, zogenaamd om dat de doorgaande hoofdverkeersweg, oostelijk van het kanaal tussen Terneuzen en Gent, een bedieningsweg moet blijven voor de kanaal-in dustrie. Misschien is dit een goede gelegenheid om met behulp van uw Gentse collega's en enkele heren van de Gentse Universiteit, die zich hier voor óók interesseren, eens te ijveren voor de doortrekking van de spoorlijn, oostelijk van het kanaal, door de verbinding tussen Sluiskil en Wachtebeke tot stand te brengen. Het is slechts circa 10 km, op het tracé kan dat van de Trak- taatsweg volgen. U zoudt ter zelfder tijd eens kunnen praten over de mogelijkheid om weer een rechtstreekse verbinding tussen Gent en Terneuzen, met klei ne reizigerstreintjes, tot stand te brengen. Difc> is natuurlijk niet voor direct bedoeld Als er toch over spoorwegproblemen gepraat wordt, zie ik nog verdere perspectieven. De Nederlandse Spoorwegen zullen nog meer onrendabele lijnen moeten afstoten. Ook de kor te trajekten Terneuzen/Zelzate en Terneuzen/ Hulst, resp. 15 km en ruim 20 km lang, zullen wel onrendabel zijn en blijven. De overdracht van de voormalige spoorlijnen Gent/Terneuzen en Mechelen/Terneuzen is in de jaren 1947/1948 door een rechtstreeks kon- takt tussen de Nederlandse en Belgische rege ring zeer overhaast geregeld, zonder dat hier zelfs de Nederlandse Spoorwegen in hebben kun. nen meespreken. Nog minder is de streek en het bedrijfsleven hierover gehoord. De beste oplossing ware geweest deze spoor lijnen aan de Belgische Spoorweg Mij in exploi tatie te geven onder controle van een Neder landse commissie voor wat het tracé op Neder lands grondgebied betreft. De Belgische Spoorwegen hebben veel meer belang bij deze lijnen en hebben een veel gro tere mogelijkheid om ze rendabel te maken, dan hun Nederlandse collega's. Voor hen betekenen de 15, resp. 20 km-lijn op Zeeuws-Vlaams gebied een verlengstuk van de 100, 200 of 300 km, die op Belgisch territorium gereden worden. Bovendien zijn de twee Zeeuw, se lijntjes organisatorisch en materieel veel ge makkelijker vanuit België te bedienen en te be rijden dan als onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen, tenminste zolang geen spoorweg verbinding tussen Vlissingen of Kruiningen en Terneuzen mogelijk is. Ook de voorziening in rollend materieel ge beurt praktisch uitsluitend vanuit België. Ik wil er hier niet dieper op ingaan, maar ik geloof dat het toch nuttig is, dat ook van uw en van onze kant etens gedacht wordt aan de moge lijkheid om t.z.t. Terneuzen en de overige Zeeuws-Vlaamse stations, die reeds als stations van het Belgische spoorwegnet -worden be schouwd ten opzichte van de tarieven, ook wer kelijk beter in de Belgische spoorwegorganisa tie te integreren, zonder dat wij daarbij een voldoende controle op een juiste exploitatie, die ook Terneuzen ten goede komt, uit het oog 'ver liezen. Wij beklagen ons hiermede niet over de mate waarin de Nederlandse Spoorwegen deze twee Zeeuws-Vlaamse lijntjes exploiteert. Zij doen wat zij kunnen, maar zij zijn natuurlijk wel sterk gehandicapt. Ik geloof dat het voor Terneuzen en de Zeeuws-Vlaamse industrie een pluspunt zou kunnen betekenen, als wij een verandering in de exploitatie of in het zakelijke beheer, zouden kunnen bewerkstelligen, zoals door mij hier boven werd geschetst. Als wij hier over het verkeer spreken gaan mijn gedachten natuurlijk enerzijds uit naar de vaste oeververbinding, maar op dit moment meer in het bijzonder naar de tarieven van de veer diensten. Ik behoef hierover niet veel meer te zeggen, gezien het zojuist genomen besluit. Van vele Zeeuwse zijden zijn hiertegen reac ties gekomen. Onnodig te zeggen dat ook wij op dit moment geen enkel acceptabel motief zien om in een ver hoging van de tarieven met 30 laat staan met 70 te berusten. Sprekend over het verkeer denk ik ook aan de plannen voor een tijdige aansluiting tussen Sluiskil-Noord en Sluiskil-Zuid over de, binnen afzienbare tijd, verdwijnende spoordijk. Eveneens aan de verkeersproblemen, die wij zeker zullen krijgen, indien de Axelsebrug door een dam wordt vervangen waardoor het verkeer via de Axelsestraat en de nieuwe verbindings- (Zie verder pag. 7)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 4