DE SCHELDE GROOTSTE HINDERPAAL
MEER DAN 209
IN III
VRIJWILLIGERS
AMERIKAANSE SCHRIJVER
ACHT REGERING-R00SEVELT
MEDE-SCHULDIG AAN UITROEIING
JODEN
Leger eei pliiie
iti Griekenland
its staat van alarm
Financiering
DE VRIJE ZEEUVP
Egyptische
generaal
overleden
Geen dagelijkse
bulletins meer
over Blaiberg
Uitgaansverbod
in Gaza
Pagina 5
Toestand
van Kasperak
blijft vooruitgaan
„Revolutionair"
kunsthart
Vrijdag 19 januari 1968
Zware schuld
Griekse
hoofdredacteur
aangehouden
Na de ramp
op Sicilië
„Tasmanzee"
probeert
Liberiaans
vrachtschip
vlot te trekken
Stijgende
werkloosheid
in Engeland
„De ruggegraat
van
West-Europa
Generaal Mohamed Amin van
de Egyptische luchtmacht, één
van de opperofficieren die maan
dag a.s. voor een revolutionaire
rechtbank moeten verschijnen in
verband met het komplot van
wijlen maarschalk Amer, is
woensdagochtend overleden, zo
is donderdag officieel bekendge
maakt. De generaal was kort te
voren wegens een zenuwinzin
king in een militair hospitaal op
genomen, nadat de publikatie
van de tenlastelegging in het ko
mende proces hem zeer had aan
gegrepen. Volgens de bekendma
king is de generaal een natuur
lijke dood gestorven, maar de
oorzaak werd niet genoemd.
Dr. Philip Blaiberg gaat zó
goed vooruit, dat nu 16 dagen na
zijn harttransplantatie, 't Kaapse
ziekenhuis „Groote Schuur" het
uitgeven van dagelijkse bulletins
heeft -gestaakt.
Premier Vorster van Zuid-
Afrika heeft de leider van de
Zuidafrikaanse harttransplanta-
tieploeg, dr. Chris Barnard en 14
leden van zijn ploeg uitgenodigd
voor een diner op dinsdag a.s.
Nadat de Nederlandse vice-
minister-president drs. Bakker
dinsdagmiddag in de eerste ka
mer bekend had gemaakt een
telegram te hebben ontvangen
van de premier van Guyana, de
heer Burnham, waarin deze zegt
bereid te zijn met Suriname te
onderhandelen over het grens
geschil, is de .inhoud van dit
telegram woensdagmiddag via
de gouverneur aan de Surinaam
se regering medegedeeld.
Desgevraagd verklaarde pre
mier Pengel tegenover het A.N.
P. geen commentaar te hebben
op het telegram van de heer
Burnham.
Zoals bekend stelde premier
Pengel zich onlangs nog op het
standpunt, dat Guyana eerst zijn
daden van agressie moet ophef
fen, alvorens Suriname aan de
conferentietafel kan gaan zitten.
Naar te Paramaribo wordt
vernomen zal premier Burnham
nog deze week voor een medisch
onderzoek naar de Ver. Sta
ten reizen. De heer Burnhem
heeft, aldus luiden de berichten,
last van een hardnekkige keel
aandoening.
Er hebben zich meer dan 200
vrijwilligers gemeld voor het
vrijwilligerskorps bij de politie.
Naar uit welingelichte kringen
wordt vernomen, zullen deze
vrijwilligers hun volledige uit
rusting ontvangen van de troe
penmacht in Suriname.
De samenwerking tussen troe
penmacht en vrijwilligerskorps
wordt uitstekend en zeer nauw
genoemd.
Naar het A.N.P. te Paramaribo
verneemt is woensdag een deta
chement militairen van de
„Tris" (de troepenmacht in Su
riname) per vliegtuig overgevlo
gen naar de Coeroenie ter be
veiliging van het vliegveld al
daar. Het Coeroenievliegveld be
vindt zich nabij het betwiste ge
bied in zuidwest-Suriname.
De Israëlische autoriteiten
hebben in de strook van Gaza
waar 200.000 Arabieren wonen,
voor dag en nacht een volledig
uitgaansverbod ingesteld. Deze
maatregel is genomen, nadat de
terroristische aktiviteit in het
bezette gebied de laatste tijd was
toegenomen. Verscheidene per
sonen zijn gearresteerd. Zij wor
den ervan verdacht lid te zijn
van de Palestijnse bevrijdings
organisatie, zo wordt uit mili
taire bron vernomen.
Israëlische soldaten doorzoe
ken de huizen op vuurwapens.
Scholen, winkels en kantoren in
Gaza waren gisteren gesloten.
Alleen leger- en politiepatrouil
les bewogen zich in de verlaten
straten.
De toestand van de 54-jarige
Amerikaan Mike Kasperak, die
12 dagen geleden een nieuw hart
heeft gekregen, blijft vooruit
gaan. Woensdagochtend heeft hij
voor het eerst sinds de trans
plantatieopera,tie zijn bed ver
laten om een uur op een stoel
te zitten.
De 43-jarige chirurg dr. Harold
Kletschka en de 25-jarige biolo
gische ingenieur Edson Rafferty
in Houston zeggen een kunsthart
te hebben ontworpen, dat hart-
gebreken meer kan ondervangen
dan een getransplanteerd men
selijk hart, omdat naar hun
mening een getransplanteerd
menselijk hart slechts een „voor
lopige oplossing" kan zijn.
Het kunsthart waarvan hier
sprake is, is reeds enige tijd be
proefd op een hond. Bij de vol
gende proeven zal het hart in het
lichaam van een hond worden
aangebracht. Het toestel werkt
met elektriciteit. Maar de ver
vaardiging van een model voor
transplantatie hangt volgens dft
Kletschka af van een subsidie.
MADRID: Het blijft onrustig
onder de Spaanse studenten. De
politie maakt hier een eind aan
een samenscholing op een van de
terrasjes.
Een Amcwka-ans boek dat de
morele mede-schuldigheid van
de regering-Roosevelt aan de
uitroeiing van de Joden in de
tweede wereldoorlog wil aan
tonen, schijnt de literaire sen
satie op de Newyorkse boeken
markt te zullen worden.
Het is geen gemakkelijk ge
schreven boek voor het grote
publiek, maar de weergave van
en commentaar op officiële docu
menten over de Amerikaanse
politiek ten aanzien van de
Joden in de tweede wereldoor
log vier weken vóór de verschij
ning bij de Newyorkse uitgeverij
Harper heeft het boek van de
Amerikaan Arthur Morse „While
six millions died" (Terwijl er zes
miljoen stierven), dat de Ame
rikaanse overheid onverschillig
heid voor het lot van de door
het nation aal-socialisme ver
volgde Joden verwijt, al een
levendige politieke discussie ge
wekt.
De uit Duitsland afkomstige
Joodse publicist Kurt Gross-
mann, een van de deelnemers
aan het toenmalige reddings
werk ten behoeve van de Euro
pese Joden, deed in een donder
dag in het Duitstalige Newyork
se weekblad „Der Aufbau" ge
publiceerde bespreking van het
boek van Morse niets om de
regering-Roosevelt van die smaad
te zuiveren.
Naar de mening van Gross-
mann is het boek een aanklacht,
en een waarschuwing aan het
adres van de verantwoordelij
ken om nimmer meer de doel
matigheid boven de menselijk
heid te stellen. Onder de kop
..Amerika's zware schuld" schrijft
Grossmann dat de onthullingen
van Morse niet de eerste, maar
wel de volledigste aanklacht
vormen tegen het Amerikaanse
ministerie van buitenlandse za-
Uit journalistenkringen te
Athene wordt vernomen dat
leger en politie in Griekenland
in staat van alarm zouden zijn
gebracht. In de Noordgriekse
stad Saloniki is de bewaking
van het radiostation en de post
kantoren met commandotroepen
versterkt. Er is geen enkele aan
wijzing betreffende de redenen
voor deze maatregelen. In Athe
ne en Saloniki is het volkomen
rustig en alle verbindingen wer
ken normaal.
Een hoge Griekse regerings
functionaris heeft verklaard:
„Wij zijn machtiger dan ooit.
Het zijn buitenlanders die deze
geruchten verspreiden om Grie
kenland schade toe te brengen.
Zij zullen er een nieuw Vietnam
van maken. Al deze verhalen
zijn niets waard. Er is niets aan
de hand."
De hoofdredakteur van het in
Athene verschijnende avondblad
„Ethnos", Ioanis Kapsis, is don
derdag aangehouden voor een
ondervraging in het hoofdkwar
tier van de staatsveiligheidspo-
litie.
Het genoemde blad dat sinds
twee jaar door de 43-jarige Kap
sis wordt geleid, was vóór de
militaire omwenteling in april
van het vorige jaar op de hand
van de „unie van het centrum",
t.er partij van oud-premier Geor-
ge'Papandreoe.
ken, dat door „domheid, onver
schilligheid en zelfs door sabo
tage de nazi-moordenaars de
facto heeft geholpen".
Morse heeft in zijn boek docu
menten van het Joodse wereld
congres, nagelaten papieren van
Henry Morgenthau en stukken
van het Amerikaanse ministerie
van buitenlandse zaken ver
werkt. Het boek bevat het ver
wijt dat het State Department
ondanks concrete en geloofwaar
dige berichten over de door de
nazi's voorgenomen uitroeiing
van de joden de immigratie van
Joden onzorgvuldig en traag
heeft behandeld. Het Ameri
kaanse ministerie van oorlog
zou hebben geweigerd luchtaan
vallen op uitroeiingsinstallaties
van concentratiekampen te on
dernemen, omdat dit geen „voor
de oorlog belangrijke doelen"
waren.
Op het door een aardbeving
getroffen Sicilië waren donder
dagochtend 173 lijken van onder
het puin. gehaald. Ongeveer 300
mensen worden nog vermist, 476
personen zijn gewond in een zie
kenhuis opgenomen.
In Parlermo begint het norma
le leven zich te herstellen. De
mensen durven de nacht weer in
hun huis door te brengen. In de
zwaarst getroffen streken kam
peert men nog.
Italiaanse parlementsleden die
het rampgebied hebben bezocht,
klagen over onvoldoende en
slecht georganiseerde hulpverle.
ning.
In Gibellina is woensdag nog
een vrouw levend onder het puin
vandaan gehaald. Zij had er 58
uur gelegen. Uit Frankrijk zijn nu
specialisten aangekomen, die
overlevenden kunnen opsporen.
Voor de Venezolaanse kust,
ongeveer 120 mijl west van Cu
rasao, is de sleper „Tasmanzee"
van L. Smit en Co bezig met een
zwaar karwei. De „Tasmanzee"
probeert daar het Liberiaanse
vrachtschip „Fred H. Billips" van
2887 brt. los te trekken, dat enige
weken geleden tijdens zwaar
weer op het strand werd gewor
pen. Een eerste poging van de
„Tasmarizee" om de muurvast
zittende Liberiaan van het strand
te trekken, is ondanks het over
boord pompen van de ballast van
de „Fred H. Billips" mislukt. De
berging levert voor de beman
ning van de sleper extra moei
lijkheden op, omdat de „Tasman
zee" het schip slechts tot op 300
meter kan naderen. Bij L. Smit
verwacht men dat het nog gerui
me tijd kan duren, voordat het
karwei geklaard is.
In Engeland zijn deze maand
630.980 mensen werkloos, bijna
50.000 meer dan in december, zo
heeft het Britse ministerie van
arbeid donderdag meegedeeld.
Dit getal is sinds 1963 voor janu
ari nog niet zo hoog geweest.
De stijging van deze maand
brengt het aantal op 2,7 procent
van de arbeidende bevolking. Het
juiste aantal is 48.309, waarvan
40.000 „volledig werkloos", d.w.z.
dat de overigen worden gevormd
door jongeren die de school heb
ben verlaten of tijdelijk werkloos
zijn. Gewoonlijk stijgt het aan
tal werklozen rond de jaarwis
seling in Engeland met meer dan
58.000 personen.
Belgische E-3 in 72 klaar?
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Het beeld dat het Europa van vóór de Tweede We
reldoorlog bood is bekend: zorgvuldig afgebakende, zorgvuldig be
waakte grenzen en een voor ieder land nationaal wegennet dat qua
infrastructuur, er zeker niet op gericht was het internationaal weg
verkeer te bevorderen. Nee, men mocht het eventuele „aanvallers"
niet te gemakkelijk maken!
Zijn wjj sindsdien wijzer geworden?
In elk geval werd er een hegin ge
maakt met Benelux, d Europese ge
meenschappen werden opgericht en in
[het Europa van vandaag in het Europa
van morgen vervagen de grenzen
steeds meer. Waarin men echter, se
dert de verklaring van Genève op 16
september 1950 dor 33 Wvsï en Oost-
europese landen afgelegd over de
aanleg van internatir-nale itowegen,
verklaring die bevestigd werd door de
in 1953 opgerichte „Europese Confe
rentie van Ministers van verkeer",
misschien wei het verst is gevorderd,
is precies het openleggen van Europa
door middel va Internat' onale auto
snelwegen, de E-wegen genoemd.
Wanneer men de kaart bekijkt van
het internationaal wegennet, gehecht
aan voormelde verklaring van Genè
ve, ee- kaart waarop zo maar 100 E-
wegen zijn getraceerd, dan valt het on
middellijk op dat voor België de voor
naamste en belangrijkste verkeersader
van dit net de E 3-weg is.
De E 3-weg is, in acht Westeuropese
landen, sedert jaren een begrip ge
worden. Het is d internatiobale auto
snelweg die heel noordwest Europa
doorkruist, van Lissabon tot Stockholm
over Valladolid, en San Sebastian in
Spanje, Bordeaux, Tours, Parijs en
Rijssel in Frankrijk, Kortrijk, Gent,
St.-Niklaas, Antwerpen en Turnhout in
België, Eindhoven en Venlo in Neder
land, Hannover en Hamburg in Duits
land, Aarhus, Aalborg en Frederiks-
haven in Denemarken Göteborg in
Zweden om slechts de voornaam
se steden te vermelden. In totaal 3.662
km lang en op één n„ de langste
van Europa. De sectie die wer Bel
gisch grondgebied loopt, heeft een
lengte van ongeveer 180 km.
Onmiddellijk rijzen twee vragen: Hoe
denken de acht landen erover die bij
de aanleg van de E 3-weg betrokken
zijn.
Hoever is men met die aanleg ge
vorderd.
De heer J. F. J- Stalmans, public re
lations manager voor de E 3 in Bel
gië, is zeer voorzichtig- met zijn ant
woord: hoe noordelijker men komt,
hoe enthousiaster men wordt. Portu
gal uitgezonderd, want daar werkt men
er met geestdrift aan. Spanje is min
der enthousiast. De E S loopt er door
hoofdzakelijk agrarische gebieden met
weinig industrie en weinig toeristisch
verkeer. Frankrijk heeft belangrijker
wegen op het progr mme staan, hoe
wel er tussen de Spaai.se grens en
Parijs al verscheidene stukken klaar
zijn In België is de E 3 een absolute
noodzaak geworden. Stond Nederland
enkele jaren geleden nog aarzelend te
genover dit project, thans is het met
de grote industrie-centra Eindhoven en
Venlo, al even enthousiast. De sectie
op Nederlands grondgebied, zal eerder
aangelegd zijn dan de Belgische. In
Dmtsland is men het verst gevorderd,
want de E 3 verbindt het Ruhrgebied
met de grote Westeuropese havens. In
Denemarken wordt de E 3, samen met
de E 4 de belangrijkste verkeersader
van hrt land en dit is ook het geval
in Zweden.
Wanneer de E 3 voor bet verkeer
za' worden opengesteld? Laten wij
ons niet wagen aan voorspellingen.
Wat het Belgische gedeelte betreft,
wijzei voorzichtige ramingen op 1972.
Tegen die tijd zal men wel van Parijs,
zeker van Kortrijk naar Stockholm
kunnen. langs de autosnelweg E 3.
„Het volstaat de kaart van Europa
te bekijken en enkele economiseh-geo-
grafische begrippen te hebben van het
belang der grote produktie- en ver-
bruikscontra. Om dadelijk in te zien
dat België deel uitmaakt en in het
.centrum ligt van Europa'.- sterkst ge
concentreerde industriële zone met de
grootste bevolkingscijfers. De E 3
schraagt dit belangrijk Europese ge-
Kitu oW LL31 T
in het zuiden en Hamburg in het noor
den, ./aardoor Antwerpen, Gent en
Kortrijk rechtstreeks verbonden wor
den met het Ruhrgebied en mt, de
Noordfranse industriezone", aldus de
heer Bertrand, Belgisch Minister van
Verkeerswezen. Beter kon het kapi
taal belang van de E 3 voor België
niet worden uitgedrukt. Dit geldt
eveneens voor het zuidelijke deel van
Nederland dat de E 3 doorkruist. Voe
gen wij hieraan toe dat van de huidige
weg Kortrijk - Antwerpen in 1965 per
dag 11.000 tot 17.000 automobilisten ge
bruik maakten, waardoor hij, na Brus
sel - Antwerpen, de drukst bereden
weg van België is; dat zorgvuldige be
rekeningen hebben aangetoond dat in
1970 net daggemiddelde aan voertui
gen om en bij de 19.000 zal lig jen en
tenslotte dat het verkeer op de weg
Antwerpen - Kortrijk zich sneller ont
wikkelt dan op het geheel van het Bel
gische wegennet, dan begrijpt men zon
der moeite wat de E 3 voor België be
tekent
De E 3 kruist in Antwerpen de Schel
de. De huidige Soheldetunnel voor voer
tuigen met slechts één rijstrook in elke
richting is nu reeds meer dan over
belast en er moest dus in de eerste
plaats een tweede tunnel (of brug)
komen, berekend op het vervoer
van 1972. (Thans reeds topdagen van
30.000 voertuigen). Na een lange dis
cussie (brug of tunnel) won deze laat
ste oplossing het pleit en deze tunnel
die de grootste hinderpaal bleek op de
Belgische sectie van de E 3, zal het
eerst klaar zijn: contractueel moet hij
op 9 september 1968 voor het ver
keer worden opengesteld. Aan dit gro
te project werken thans vijf maat
schappijen, vier Belgische en een Deen
se tunnelbouwmaatschappij, met man
en macht. De nieuwe Soheldetunnel is
een meesterwerk in zijn genre. De
werken werden reeds bezocht door hon
derden Amerikaanse, Canadese, Duitse,
Nederlandse ingenieurs, afgezien van
de duizenden (in 1966 precies 417 gelei
de groepen met een totaal van 19.659
personen) andere belangstellenden. Hij
wordt 690 m lang, 10 m boog bij 47,85
m breed en hiermee is hij de breedste
tunnel ter wereld. Van die 690 m vor
men 510 meter wat men noemt de
„gezonken tunnil" die dus op de bo
dem van de Schelde ligt. Wat de be
langstelling van al die ingenieurs uit
de hele wereld wekt ?Het bouwprocédé
dat uitgaat van pré-fabricage. Inder
daad, het gezonken gedeelte van de
tunnel bestaat udit vijf dementen, elk
«B toeter ftmg,
«en speciaal gegraven dro
den gebouwd. Deze „geprefab
stukken worden dan op de
gesleept en daar tot zinken gebr
<jp 30 meter diepte in een vooraf
gebaggerd, feul (823.000 m2 gr
moeten worden verwijderd). Het ra*
ons te verleiden een technische b«-
schrij.ing van deze tunnelbouw te ge
ven. Zeggen wij alleen om een ioee
van de omvang der werken te geven
dat ieder van de vijf elementen een
waterverplaatsing heeft van 47.000 tak
dis is evenveel als een grote tanken
De tunnel zelf omvat vier „koker»?*
namelijk twee kokers met eik drie rij
stroken voor het autoverkeer, een ko
ker voor fietsers en bromfietsers en
een koker die uitgerust is voor elak-
triscfe dobbel spoorwegverkeer.
Vraagt men naar de koeten vuu ka
liele project op Belgisch grondgebied,
dan is het antwoord al even omzichtig!
De nieuwe Scheldetunnel zal ongeveer
4,5 miljard frank kosten, toevoerwegen
inbegrepen: de ringweg rond Antwer
pen, i-og eens 4 miljard, dus meer
dan 8 miljard uitsluitend voor Antwer
pen. Het verdere tracé kost 15 tot
17 miljard, in totaal dus zowat 25
miljard Belgische frank, die binnen de
zeven jaar moeten worden geïnves
teerd. Het was uitgesloten dat de Bel
gische regering dit bedrag, voor een
enkele autoweg, op haar budget kon
inschrijven.
De oplossing werd gevonden in de op
richting op 21 januari 1963 van een
instelling met rechtspersoonlijkheid:
de „Intercommunale Vereniging voor
de autoweg E3êê (I.V.A.). Zij is sa
mengesteld uit de provincies Antwer
pen, West- en Oost-Vlaanderen en de
steden Kortrijk, Gent, St.-Niklaas, Ant
werpen en Turnhout, evenals uit het'
„Wegenfonds". De Belgische Staat
sloot met d- I.V.A, een concessie
overeenkomst af voor 30 jaar. Hieruit
volgt at de I.V-A. voor deze periode,
als concessiehouder, instaat voor de
bouw, de uitrusting, de exploitatie en
het onderhoud van de E 3 in België.
De financiering geschiedt door het
Wegenfonds dat een jaarlijkse dotatie
krijgt op de buitengewone begroting
en verder leningen door de Staat
gewaarborgd uitschrijft. Zo werd
reeds in 196F een lening van 2,5 mil
jard en in 1966 een van 3 miljard
uitgeschreven. De Staat zal, binnen
de dertig jaar, alle uitgaven aan haar
concessiehouder, de ,Jnfeocomtt*ui>ale'
tenugbet-aien.