DE SCHELDE GROOTSTE HINDERPAAL MEER DAN 209 IN III VRIJWILLIGERS AMERIKAANSE SCHRIJVER ACHT REGERING-R00SEVELT MEDE-SCHULDIG AAN UITROEIING JODEN Leger eei pliiie iti Griekenland its staat van alarm Financiering DE VRIJE ZEEUVP Egyptische generaal overleden Geen dagelijkse bulletins meer over Blaiberg Uitgaansverbod in Gaza Pagina 5 Toestand van Kasperak blijft vooruitgaan „Revolutionair" kunsthart Vrijdag 19 januari 1968 Zware schuld Griekse hoofdredacteur aangehouden Na de ramp op Sicilië „Tasmanzee" probeert Liberiaans vrachtschip vlot te trekken Stijgende werkloosheid in Engeland „De ruggegraat van West-Europa Generaal Mohamed Amin van de Egyptische luchtmacht, één van de opperofficieren die maan dag a.s. voor een revolutionaire rechtbank moeten verschijnen in verband met het komplot van wijlen maarschalk Amer, is woensdagochtend overleden, zo is donderdag officieel bekendge maakt. De generaal was kort te voren wegens een zenuwinzin king in een militair hospitaal op genomen, nadat de publikatie van de tenlastelegging in het ko mende proces hem zeer had aan gegrepen. Volgens de bekendma king is de generaal een natuur lijke dood gestorven, maar de oorzaak werd niet genoemd. Dr. Philip Blaiberg gaat zó goed vooruit, dat nu 16 dagen na zijn harttransplantatie, 't Kaapse ziekenhuis „Groote Schuur" het uitgeven van dagelijkse bulletins heeft -gestaakt. Premier Vorster van Zuid- Afrika heeft de leider van de Zuidafrikaanse harttransplanta- tieploeg, dr. Chris Barnard en 14 leden van zijn ploeg uitgenodigd voor een diner op dinsdag a.s. Nadat de Nederlandse vice- minister-president drs. Bakker dinsdagmiddag in de eerste ka mer bekend had gemaakt een telegram te hebben ontvangen van de premier van Guyana, de heer Burnham, waarin deze zegt bereid te zijn met Suriname te onderhandelen over het grens geschil, is de .inhoud van dit telegram woensdagmiddag via de gouverneur aan de Surinaam se regering medegedeeld. Desgevraagd verklaarde pre mier Pengel tegenover het A.N. P. geen commentaar te hebben op het telegram van de heer Burnham. Zoals bekend stelde premier Pengel zich onlangs nog op het standpunt, dat Guyana eerst zijn daden van agressie moet ophef fen, alvorens Suriname aan de conferentietafel kan gaan zitten. Naar te Paramaribo wordt vernomen zal premier Burnham nog deze week voor een medisch onderzoek naar de Ver. Sta ten reizen. De heer Burnhem heeft, aldus luiden de berichten, last van een hardnekkige keel aandoening. Er hebben zich meer dan 200 vrijwilligers gemeld voor het vrijwilligerskorps bij de politie. Naar uit welingelichte kringen wordt vernomen, zullen deze vrijwilligers hun volledige uit rusting ontvangen van de troe penmacht in Suriname. De samenwerking tussen troe penmacht en vrijwilligerskorps wordt uitstekend en zeer nauw genoemd. Naar het A.N.P. te Paramaribo verneemt is woensdag een deta chement militairen van de „Tris" (de troepenmacht in Su riname) per vliegtuig overgevlo gen naar de Coeroenie ter be veiliging van het vliegveld al daar. Het Coeroenievliegveld be vindt zich nabij het betwiste ge bied in zuidwest-Suriname. De Israëlische autoriteiten hebben in de strook van Gaza waar 200.000 Arabieren wonen, voor dag en nacht een volledig uitgaansverbod ingesteld. Deze maatregel is genomen, nadat de terroristische aktiviteit in het bezette gebied de laatste tijd was toegenomen. Verscheidene per sonen zijn gearresteerd. Zij wor den ervan verdacht lid te zijn van de Palestijnse bevrijdings organisatie, zo wordt uit mili taire bron vernomen. Israëlische soldaten doorzoe ken de huizen op vuurwapens. Scholen, winkels en kantoren in Gaza waren gisteren gesloten. Alleen leger- en politiepatrouil les bewogen zich in de verlaten straten. De toestand van de 54-jarige Amerikaan Mike Kasperak, die 12 dagen geleden een nieuw hart heeft gekregen, blijft vooruit gaan. Woensdagochtend heeft hij voor het eerst sinds de trans plantatieopera,tie zijn bed ver laten om een uur op een stoel te zitten. De 43-jarige chirurg dr. Harold Kletschka en de 25-jarige biolo gische ingenieur Edson Rafferty in Houston zeggen een kunsthart te hebben ontworpen, dat hart- gebreken meer kan ondervangen dan een getransplanteerd men selijk hart, omdat naar hun mening een getransplanteerd menselijk hart slechts een „voor lopige oplossing" kan zijn. Het kunsthart waarvan hier sprake is, is reeds enige tijd be proefd op een hond. Bij de vol gende proeven zal het hart in het lichaam van een hond worden aangebracht. Het toestel werkt met elektriciteit. Maar de ver vaardiging van een model voor transplantatie hangt volgens dft Kletschka af van een subsidie. MADRID: Het blijft onrustig onder de Spaanse studenten. De politie maakt hier een eind aan een samenscholing op een van de terrasjes. Een Amcwka-ans boek dat de morele mede-schuldigheid van de regering-Roosevelt aan de uitroeiing van de Joden in de tweede wereldoorlog wil aan tonen, schijnt de literaire sen satie op de Newyorkse boeken markt te zullen worden. Het is geen gemakkelijk ge schreven boek voor het grote publiek, maar de weergave van en commentaar op officiële docu menten over de Amerikaanse politiek ten aanzien van de Joden in de tweede wereldoor log vier weken vóór de verschij ning bij de Newyorkse uitgeverij Harper heeft het boek van de Amerikaan Arthur Morse „While six millions died" (Terwijl er zes miljoen stierven), dat de Ame rikaanse overheid onverschillig heid voor het lot van de door het nation aal-socialisme ver volgde Joden verwijt, al een levendige politieke discussie ge wekt. De uit Duitsland afkomstige Joodse publicist Kurt Gross- mann, een van de deelnemers aan het toenmalige reddings werk ten behoeve van de Euro pese Joden, deed in een donder dag in het Duitstalige Newyork se weekblad „Der Aufbau" ge publiceerde bespreking van het boek van Morse niets om de regering-Roosevelt van die smaad te zuiveren. Naar de mening van Gross- mann is het boek een aanklacht, en een waarschuwing aan het adres van de verantwoordelij ken om nimmer meer de doel matigheid boven de menselijk heid te stellen. Onder de kop ..Amerika's zware schuld" schrijft Grossmann dat de onthullingen van Morse niet de eerste, maar wel de volledigste aanklacht vormen tegen het Amerikaanse ministerie van buitenlandse za- Uit journalistenkringen te Athene wordt vernomen dat leger en politie in Griekenland in staat van alarm zouden zijn gebracht. In de Noordgriekse stad Saloniki is de bewaking van het radiostation en de post kantoren met commandotroepen versterkt. Er is geen enkele aan wijzing betreffende de redenen voor deze maatregelen. In Athe ne en Saloniki is het volkomen rustig en alle verbindingen wer ken normaal. Een hoge Griekse regerings functionaris heeft verklaard: „Wij zijn machtiger dan ooit. Het zijn buitenlanders die deze geruchten verspreiden om Grie kenland schade toe te brengen. Zij zullen er een nieuw Vietnam van maken. Al deze verhalen zijn niets waard. Er is niets aan de hand." De hoofdredakteur van het in Athene verschijnende avondblad „Ethnos", Ioanis Kapsis, is don derdag aangehouden voor een ondervraging in het hoofdkwar tier van de staatsveiligheidspo- litie. Het genoemde blad dat sinds twee jaar door de 43-jarige Kap sis wordt geleid, was vóór de militaire omwenteling in april van het vorige jaar op de hand van de „unie van het centrum", t.er partij van oud-premier Geor- ge'Papandreoe. ken, dat door „domheid, onver schilligheid en zelfs door sabo tage de nazi-moordenaars de facto heeft geholpen". Morse heeft in zijn boek docu menten van het Joodse wereld congres, nagelaten papieren van Henry Morgenthau en stukken van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken ver werkt. Het boek bevat het ver wijt dat het State Department ondanks concrete en geloofwaar dige berichten over de door de nazi's voorgenomen uitroeiing van de joden de immigratie van Joden onzorgvuldig en traag heeft behandeld. Het Ameri kaanse ministerie van oorlog zou hebben geweigerd luchtaan vallen op uitroeiingsinstallaties van concentratiekampen te on dernemen, omdat dit geen „voor de oorlog belangrijke doelen" waren. Op het door een aardbeving getroffen Sicilië waren donder dagochtend 173 lijken van onder het puin. gehaald. Ongeveer 300 mensen worden nog vermist, 476 personen zijn gewond in een zie kenhuis opgenomen. In Parlermo begint het norma le leven zich te herstellen. De mensen durven de nacht weer in hun huis door te brengen. In de zwaarst getroffen streken kam peert men nog. Italiaanse parlementsleden die het rampgebied hebben bezocht, klagen over onvoldoende en slecht georganiseerde hulpverle. ning. In Gibellina is woensdag nog een vrouw levend onder het puin vandaan gehaald. Zij had er 58 uur gelegen. Uit Frankrijk zijn nu specialisten aangekomen, die overlevenden kunnen opsporen. Voor de Venezolaanse kust, ongeveer 120 mijl west van Cu rasao, is de sleper „Tasmanzee" van L. Smit en Co bezig met een zwaar karwei. De „Tasmanzee" probeert daar het Liberiaanse vrachtschip „Fred H. Billips" van 2887 brt. los te trekken, dat enige weken geleden tijdens zwaar weer op het strand werd gewor pen. Een eerste poging van de „Tasmarizee" om de muurvast zittende Liberiaan van het strand te trekken, is ondanks het over boord pompen van de ballast van de „Fred H. Billips" mislukt. De berging levert voor de beman ning van de sleper extra moei lijkheden op, omdat de „Tasman zee" het schip slechts tot op 300 meter kan naderen. Bij L. Smit verwacht men dat het nog gerui me tijd kan duren, voordat het karwei geklaard is. In Engeland zijn deze maand 630.980 mensen werkloos, bijna 50.000 meer dan in december, zo heeft het Britse ministerie van arbeid donderdag meegedeeld. Dit getal is sinds 1963 voor janu ari nog niet zo hoog geweest. De stijging van deze maand brengt het aantal op 2,7 procent van de arbeidende bevolking. Het juiste aantal is 48.309, waarvan 40.000 „volledig werkloos", d.w.z. dat de overigen worden gevormd door jongeren die de school heb ben verlaten of tijdelijk werkloos zijn. Gewoonlijk stijgt het aan tal werklozen rond de jaarwis seling in Engeland met meer dan 58.000 personen. Belgische E-3 in 72 klaar? (Van onze correspondent) BRUSSEL Het beeld dat het Europa van vóór de Tweede We reldoorlog bood is bekend: zorgvuldig afgebakende, zorgvuldig be waakte grenzen en een voor ieder land nationaal wegennet dat qua infrastructuur, er zeker niet op gericht was het internationaal weg verkeer te bevorderen. Nee, men mocht het eventuele „aanvallers" niet te gemakkelijk maken! Zijn wjj sindsdien wijzer geworden? In elk geval werd er een hegin ge maakt met Benelux, d Europese ge meenschappen werden opgericht en in [het Europa van vandaag in het Europa van morgen vervagen de grenzen steeds meer. Waarin men echter, se dert de verklaring van Genève op 16 september 1950 dor 33 Wvsï en Oost- europese landen afgelegd over de aanleg van internatir-nale itowegen, verklaring die bevestigd werd door de in 1953 opgerichte „Europese Confe rentie van Ministers van verkeer", misschien wei het verst is gevorderd, is precies het openleggen van Europa door middel va Internat' onale auto snelwegen, de E-wegen genoemd. Wanneer men de kaart bekijkt van het internationaal wegennet, gehecht aan voormelde verklaring van Genè ve, ee- kaart waarop zo maar 100 E- wegen zijn getraceerd, dan valt het on middellijk op dat voor België de voor naamste en belangrijkste verkeersader van dit net de E 3-weg is. De E 3-weg is, in acht Westeuropese landen, sedert jaren een begrip ge worden. Het is d internatiobale auto snelweg die heel noordwest Europa doorkruist, van Lissabon tot Stockholm over Valladolid, en San Sebastian in Spanje, Bordeaux, Tours, Parijs en Rijssel in Frankrijk, Kortrijk, Gent, St.-Niklaas, Antwerpen en Turnhout in België, Eindhoven en Venlo in Neder land, Hannover en Hamburg in Duits land, Aarhus, Aalborg en Frederiks- haven in Denemarken Göteborg in Zweden om slechts de voornaam se steden te vermelden. In totaal 3.662 km lang en op één n„ de langste van Europa. De sectie die wer Bel gisch grondgebied loopt, heeft een lengte van ongeveer 180 km. Onmiddellijk rijzen twee vragen: Hoe denken de acht landen erover die bij de aanleg van de E 3-weg betrokken zijn. Hoever is men met die aanleg ge vorderd. De heer J. F. J- Stalmans, public re lations manager voor de E 3 in Bel gië, is zeer voorzichtig- met zijn ant woord: hoe noordelijker men komt, hoe enthousiaster men wordt. Portu gal uitgezonderd, want daar werkt men er met geestdrift aan. Spanje is min der enthousiast. De E S loopt er door hoofdzakelijk agrarische gebieden met weinig industrie en weinig toeristisch verkeer. Frankrijk heeft belangrijker wegen op het progr mme staan, hoe wel er tussen de Spaai.se grens en Parijs al verscheidene stukken klaar zijn In België is de E 3 een absolute noodzaak geworden. Stond Nederland enkele jaren geleden nog aarzelend te genover dit project, thans is het met de grote industrie-centra Eindhoven en Venlo, al even enthousiast. De sectie op Nederlands grondgebied, zal eerder aangelegd zijn dan de Belgische. In Dmtsland is men het verst gevorderd, want de E 3 verbindt het Ruhrgebied met de grote Westeuropese havens. In Denemarken wordt de E 3, samen met de E 4 de belangrijkste verkeersader van hrt land en dit is ook het geval in Zweden. Wanneer de E 3 voor bet verkeer za' worden opengesteld? Laten wij ons niet wagen aan voorspellingen. Wat het Belgische gedeelte betreft, wijzei voorzichtige ramingen op 1972. Tegen die tijd zal men wel van Parijs, zeker van Kortrijk naar Stockholm kunnen. langs de autosnelweg E 3. „Het volstaat de kaart van Europa te bekijken en enkele economiseh-geo- grafische begrippen te hebben van het belang der grote produktie- en ver- bruikscontra. Om dadelijk in te zien dat België deel uitmaakt en in het .centrum ligt van Europa'.- sterkst ge concentreerde industriële zone met de grootste bevolkingscijfers. De E 3 schraagt dit belangrijk Europese ge- Kitu oW LL31 T in het zuiden en Hamburg in het noor den, ./aardoor Antwerpen, Gent en Kortrijk rechtstreeks verbonden wor den met het Ruhrgebied en mt, de Noordfranse industriezone", aldus de heer Bertrand, Belgisch Minister van Verkeerswezen. Beter kon het kapi taal belang van de E 3 voor België niet worden uitgedrukt. Dit geldt eveneens voor het zuidelijke deel van Nederland dat de E 3 doorkruist. Voe gen wij hieraan toe dat van de huidige weg Kortrijk - Antwerpen in 1965 per dag 11.000 tot 17.000 automobilisten ge bruik maakten, waardoor hij, na Brus sel - Antwerpen, de drukst bereden weg van België is; dat zorgvuldige be rekeningen hebben aangetoond dat in 1970 net daggemiddelde aan voertui gen om en bij de 19.000 zal lig jen en tenslotte dat het verkeer op de weg Antwerpen - Kortrijk zich sneller ont wikkelt dan op het geheel van het Bel gische wegennet, dan begrijpt men zon der moeite wat de E 3 voor België be tekent De E 3 kruist in Antwerpen de Schel de. De huidige Soheldetunnel voor voer tuigen met slechts één rijstrook in elke richting is nu reeds meer dan over belast en er moest dus in de eerste plaats een tweede tunnel (of brug) komen, berekend op het vervoer van 1972. (Thans reeds topdagen van 30.000 voertuigen). Na een lange dis cussie (brug of tunnel) won deze laat ste oplossing het pleit en deze tunnel die de grootste hinderpaal bleek op de Belgische sectie van de E 3, zal het eerst klaar zijn: contractueel moet hij op 9 september 1968 voor het ver keer worden opengesteld. Aan dit gro te project werken thans vijf maat schappijen, vier Belgische en een Deen se tunnelbouwmaatschappij, met man en macht. De nieuwe Soheldetunnel is een meesterwerk in zijn genre. De werken werden reeds bezocht door hon derden Amerikaanse, Canadese, Duitse, Nederlandse ingenieurs, afgezien van de duizenden (in 1966 precies 417 gelei de groepen met een totaal van 19.659 personen) andere belangstellenden. Hij wordt 690 m lang, 10 m boog bij 47,85 m breed en hiermee is hij de breedste tunnel ter wereld. Van die 690 m vor men 510 meter wat men noemt de „gezonken tunnil" die dus op de bo dem van de Schelde ligt. Wat de be langstelling van al die ingenieurs uit de hele wereld wekt ?Het bouwprocédé dat uitgaat van pré-fabricage. Inder daad, het gezonken gedeelte van de tunnel bestaat udit vijf dementen, elk «B toeter ftmg, «en speciaal gegraven dro den gebouwd. Deze „geprefab stukken worden dan op de gesleept en daar tot zinken gebr <jp 30 meter diepte in een vooraf gebaggerd, feul (823.000 m2 gr moeten worden verwijderd). Het ra* ons te verleiden een technische b«- schrij.ing van deze tunnelbouw te ge ven. Zeggen wij alleen om een ioee van de omvang der werken te geven dat ieder van de vijf elementen een waterverplaatsing heeft van 47.000 tak dis is evenveel als een grote tanken De tunnel zelf omvat vier „koker»?* namelijk twee kokers met eik drie rij stroken voor het autoverkeer, een ko ker voor fietsers en bromfietsers en een koker die uitgerust is voor elak- triscfe dobbel spoorwegverkeer. Vraagt men naar de koeten vuu ka liele project op Belgisch grondgebied, dan is het antwoord al even omzichtig! De nieuwe Scheldetunnel zal ongeveer 4,5 miljard frank kosten, toevoerwegen inbegrepen: de ringweg rond Antwer pen, i-og eens 4 miljard, dus meer dan 8 miljard uitsluitend voor Antwer pen. Het verdere tracé kost 15 tot 17 miljard, in totaal dus zowat 25 miljard Belgische frank, die binnen de zeven jaar moeten worden geïnves teerd. Het was uitgesloten dat de Bel gische regering dit bedrag, voor een enkele autoweg, op haar budget kon inschrijven. De oplossing werd gevonden in de op richting op 21 januari 1963 van een instelling met rechtspersoonlijkheid: de „Intercommunale Vereniging voor de autoweg E3êê (I.V.A.). Zij is sa mengesteld uit de provincies Antwer pen, West- en Oost-Vlaanderen en de steden Kortrijk, Gent, St.-Niklaas, Ant werpen en Turnhout, evenals uit het' „Wegenfonds". De Belgische Staat sloot met d- I.V.A, een concessie overeenkomst af voor 30 jaar. Hieruit volgt at de I.V-A. voor deze periode, als concessiehouder, instaat voor de bouw, de uitrusting, de exploitatie en het onderhoud van de E 3 in België. De financiering geschiedt door het Wegenfonds dat een jaarlijkse dotatie krijgt op de buitengewone begroting en verder leningen door de Staat gewaarborgd uitschrijft. Zo werd reeds in 196F een lening van 2,5 mil jard en in 1966 een van 3 miljard uitgeschreven. De Staat zal, binnen de dertig jaar, alle uitgaven aan haar concessiehouder, de ,Jnfeocomtt*ui>ale' tenugbet-aien.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 5