„Ja, ik wil!" Zoek uw „ski-heil" in de bergen Anders dan Het hemelbedvan Jan de Hartog werd bewerkt als musical Balans opmaken ander -s salade a la fine 55 Tegen een kleurrijke achtergrond met spirituele decors en in speelse kostuums zijn Annet Nieuwenhuyzen en Eric Schneider begonnen aan de repetities voor de musical „Ja, ik wil!", zoals de Nederlandse titel luidt van „I do! I do!". Deze musical is gebaseerd op het vermaarde toneelstuk „Het Hemelbed" van Jan de Hartog en kreeg zijn nieuwe vorm van auteur Tom Jones en componist Harvey Schmidt. Een jaar geleden beleefde de musical op Broadway, ge produceerd door David Merrick, zijn wereldpremière, waar devoorstellingen met de veelgeprezen Mary Martin en Robert Preston in de rollen nog steeds uitverkocht zijn. De voorstelling die hier wordt ge presenteerd door producer Paul Kij- zer in samenwerking met Lawrence White en het Nieuw Rotterdams To neel krijgt echter een volkomen Ne derlandse aankleding. De regie wordt gedaan door de jonge talentvolle Jo- han Greter die de laatste seizoenen van zich deed spreken door een snel le en verrassende opkomst als regis seur. Dit seizoen verzorgde hij voor het Rotterdams Toneel de mise en scène van „Tartuffe" en van „De Leeuwerik". Cor Hezemans ontwierp decors en kostuums, terwijl de cho reografie en de beweging van de mu zikale nummers door Billy Wilson zijn verzorgd. Anny Kijzer vertaalde, even ais voor „Anatevka", de dialogen en Emile Lopez schreef de Nederlandse liedjesteksten. De muzikale opleiding berust bij de vertrouwde routinier Cor Lemaire. PREMIèRE OP NIEUWJAARSDAG De première van „Ja, ik wil!" zal plaatsvinden op Nieuwjaarsdag in de Rotterdamse Schouwburg, een theater gebeurtenis die ongetwijfeld mooie her inneringen zal oproepen aan de tijd waarin Jan de Hartog's toneelstuk nog grote successen oogstte met de hart- veroverde Lily Bouwmeester en de stormachtige Ko van Dijk. Maar nog groter belooft de verrassing te wor den wannéér het doek opgaat voor de nieuwe vorm die „Het Hemelbed", het verhaal van een huwelijk, dat op zo vele punten een treffende gelijkenis vormt met gebeurtenissen uit ons ei gen echtelijk leven, gekregen heeft onder de veelzeggende titel „Ja, ik wil!" Twee jonge maar reeds illustere fi guren van het Nederlandse toneel, An- Annet Nieuwenhuyzen en Eric Schneider, de twee hoofdrol spelers uit „Ja, ik wil!" Een groep perso nen, die allen nauw betrokken zijn bij de musical „Ja, ik wil", Staand o.m, v.l.n.r. Emile Lopez (vert, liedjes), Anny Kij zer (vert.), Marius Kip (dir. NRT), Anty Westerling (dramaturge), Jo- han Greter (regie), Rob de Vries (dir. NRT), Cor Heze mans (dgcors- kostuums) en Cor Lemaire. Elk jaar opnieuw maken we op oude jaarsavond onze balans op. Er zullen jaren bij zijn waarin ons misschien aware slagen troffen, andere waarin onze liefste wensen, in vervulling gin gen. Doch bij het opmaken van onze balans zullen we zeker ook denken aan troost die mogelijk van ongedach te zijde tot ons kwam en met een 1ichte schaamte zullen wij wellicht be- i'denken hoeeeer we ons groot geluk nog hebben laten vergallen door onbe duidende kleinigheden. Juist in terug blik kunnen we de dingen in duide lijker licht, in zuiverder verhoudingen zien en daarom is zo bij tijd en wijle dat omzien wel eens goed en leerrijk. Doch als we onze balans afgesloten hebben ligt daar het nieuwe boek voor ons met al z'n blanco rekeningen. Boe heerlijk als we kracht en levens lust genoeg hebben op allerlei levens gebied weer met moed aan de slag te gaan. Hoewel het verstandig vs onszelf met al te veel te overladen is het toch goed te overdenken welke rekeningen we zullen openen, welke mogelijkheden er zijn om onze energie aan te besteden, welke mogelijkheden ook om de even noodzakelijke ontspanning te vinden. Het is dikwijls aardig een zekere tradi tie in stand te houden, doch daarnaast is het leven toch te rijk om steeds maar enkel het bekende paadje te be wandelen. Het verwijden van ons ge zichtsveld verruimt onze blik, voor komt bekrompenheid en doet ons heel wat gemakkelijker heenstappen over kleine tegenslagen, ongemakken o] teleurstellingen. Er is zo veel wat onze belangstelling grijpt als wij er eerst maar mee willen kennismaken Er is zo veel voor onze hand te doei. als we ons een klein beetje in het lot van onze naaste willen verdiepen. ,We kunnen cynisch stellen dat we o. Ij januari de beste plannen hebben 'doch dat op de 2e alles alweer b{ '>t oude blijft. Eet hoeft niet waar U zijn. Als we ons werkelijk een ogen blik instellen op ontplooiing, zullen er a" ht ideeën rijzen die wel degelijk zi nestelen in onze geest en vroeger of later tot uitvoering komen. En p1' nen maken is bovendien een heer lijk werk'. net Nieuwenhuyzen en Eric Schneider treden ervoor aan en zullen ongetwij feld hun carrières er nog indrukwek kender mee uitbouwen. Beiden kregen al eens de hoogste onderscheiding van het vaderlandse toneel; Annet Nieu wenhuyzen de „Theo d'Or" voor haar „Electra" en Schneider de „Louis d'Or" voor zijn prachtige „Hamlet". Het jaar 1968 belooft in ieder ge val met „Ja, ik wil!" positief te be ginnen. BOVEMA BRENGT MUSICAL OP DE PLAAT Het is de platenmaatschappij Bo- vema gelukt de hand te leggen op de rechten van de Nederlandse grammo foonplaten-versie van de musicals „Ja ik wil!" en van „Man van la Man cha". In „Ja, ik wil!" worden de twee rollen vertolkt door Annet Nieu wenhuyzen en Eric Schneider terwijl Guus Hermus, Lex Goudsmit en An ke Brokstra de belangrijkste rollen in „Man van la Mancha" verzorgen. Bovema is zelf zeer verheugd over dit succes en werkt nu al koortsach tig aan' de voorbereiding van de pro- duktie van deze platen. Het ligt in de bedoeling de plaat van „Ja, ik wil!" gelijktijdig met de première in de handel te brengen. FRED HARTOG PRODUKTIE-MANAGER Fiöducer Paul Kijzer heeft Fred Hartog aangesteld als produktie-ma- nager van de onder zijn hoede uit te brengen theaterprodukties. Daaron der vallen niet alleen de Nederland se produkties maar ook de buitenland se waarvan de Weense voorstelling van de musical „Man van la Mancha" met Joseph Meinrad in de hoofdrol de prominentste is. In de eerste week van januari zal de première van de Duits-talige versie van die musical plaatsvinden. Ook de tournee die er vervolgens mee wordt gemaakt langs een groot aantal belangrijke steden in West- Duitsland, zal door Fred Hartog wor den begeleid. De 36-jarige Fred Har tog kent het theaterbedrijf en de ar tiestenwereld al heel lang. Hij werk te al jong aan de bedrijfsleiding van de Radio City-hall in Amsterdam, ver zorgde de publiciteit voor enkele gro te bedrijven en werd vooral bekend toen hij voor Phonogram-tournees ging organiseren met door de grammo foonplaat populaire artiesten. Hij nam er ook de presentatie van voor zijn rekening en oogstte veel succes met zijn avonden die bekend werden on der de titel „Opname vijf tellen na nu." Voor Phonogram verzorgde Fred Hartog bovendien een aantal mana gements waaronder bekende artiesten als Anneke Grönloh en de Blue Dia monds behoorden. De activiteiten van Fred Hartog wer den sindsdien steeds talrijker. Ily kreeg een vaste plaats in het pro- (luktieteam van het Grand Gala du Disque, organiseerde dealer-conventies en legde zich toe op grote projecten waardoor bijvoorbeeld nieuwe artike len werden gelanceerd. Inmiddels kreeg ook zijn casting-office een faam waarvan de televisie en talloze com mercials hebben geprofiteerd. Fred Hartog „castte" bijvoorbeeld ook hel televisie-feestprogramma dat uitgezon den werd ter gelegenheid van het hu welijk van Prinses Beatrix. Door de activiteiten van dat bureau kwam hij in steeds nauwer contact met pro ducer Paul Kijzer dat tenslotte heeft geleid tot de thans officieel beklonken hechte samenwerking van de twee. voor 4 personen 80 o (4 eet!.) Callfomïacho blauwe rozijnen 250 g zuurkool 1 grote benean t grote mandarijn 1 schijf onanas 2 8etl. ananassap 4 aatl. mayonaise Z eoti. ongeklopte slagroom of koffiemelk 1 oeU. tomatenketchup 25 g (2 eetl.) fijngehakte (waQnoton Wol de rozijnen 5 minuten In heet water en laat ze daarna uit lekken en afkoelen. Snjjd de zuurkool fljn, de ba naan, de mandarijn en de ana nas in kleine stukjes. Meng elle Ingrediënten door elkaar. Goed koud eervaren (b.v. uit de koelkast), eventueel op sla blaadjes In (glazen) schaaltjes. Durf aan Uw dis eens een exo tisch tintje te geven door b.v. stukken ko nijn te combineren met halve perziken uit blik. De perziken kunnen zowel worden gecombineerd met konijn, kip en kalkoen als met ander vlees. Opgewarmd in hun eigen siroop, tezamen met een laurierblaad je, verhogen de perziken de smaak van menige feestdis. Wentel de stukken vlees door de bloem, zout en peper ze flink, waarna U de stukken in de boter mooi bruin laat braden. Voeg ongeveer 250 gram gehakte uitjes en 2 lau rierblaadjes toe. Laat de uitjes meebraden tot ze goed zacht zijn geworden. Water toe voegen en afblussen. Het vlees en de uitjea hierna ongeveer 1 uur zachtjes laten door sudderen. Giet de siroop van de perziken in' een pannetje en laat dit met een laurier blaadje ongeveer 5 minuutjes sudderen. Voeg de perziken toe en breng het geheel aan de kook. De" stukken vlees op een schaal schikken en de warme saus met de sappige Californische perziken er over heen gieten. Het geheel feestelijk versieren met groen ten, zoals fijne doperwtjes, boontjes of wor teltjes. Een gedistingeerde avondjapon van blauwe Tergal. Het is een gevlochten patroon met een lichtgevend effect. De brede ceintuur van organdie is met lusjes op de japon bevestigd. WH 9 O Een voorbeeld ^oan een charmant knickerbockerpak, dat zowel voor skitochten als voor lange sneeuw- ■vandelingen dienst kan doen. Ribbelpak van jersey-velours. De nauwsluitende anorak heeft een winddichte rits en eindigt in een hoge col. Het kapje is van hetzelfde materiaal Nvlfrance - gemaakt. Elk jaar liopen we weer op een mooie winter, een winter met veel zacht vriezend weer en nog meer zonneschijn. En waarom zouden we ook niet „hopen"? Het kost niets en als onze verwachtingen teleurgesteld zijn is het altijd nog vroeg genoeg te gaan mopperen over het weer. Maar toch, wie zeker wil zijn van een flinke portie zonneschijn in januari, moet in het Oostenrijkse of Zwitserse bergland van de besneeuwde bergen en de zuivere lucht gaan genieten. We nemen nu maar even aan, dal ii het kunt betalen en dat u in de gelegenheid bent er een paar weken uit te trekken. Natuurlijk komt er aan zo'n wintervakantit ski-kleding te pas. Nergens hebben de mode ontwerpers trouwens van zo veel fantasie blijk gegeven als bij he tcreëren van de ski-kleding en de zg. after-ski. Wat de laatstgenoemde uitrusting betreft, spannen de meest extrava- gente broekpakken wel de kroon. Maar er is ook kens genoeg in minirokjes of bont-bikini's met felgekleurde kousen. Men mag wel zeg gen dat „niets te dol is" voor de wintersport. Toch moet de skikleding in de eerste plaats doelmatig zijn, dus zonder veel franje of poespas. Wanne combinatiepakken die nauw Hen mini-anorak van kunstbont, loor een kleine capuchon. gecompleteerd om het lichaam sluiten en toch licht van ge wicht zijn en veel bewegingsvrijheid geven blijven voor het skiën nog steeds je-van-het. Bijgaande foto's bewijzen wel, dal goede sportkleding behalve praktisch ook charmant kan ziin.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 7