Houdt U van FORTUNA Verkeer over Zeelandbrug in 1967 toegenomen CASTRO STELT OLIE- EN BENZINERANTSOENERING IN DE TOEKOMST VAN HET BETALINGSVERKEER ragina 2 DE VRIJE ZEEUW Donderdag 4 januari 1988 Vogeltrek langs deltadammen Zonder rijbewijs op weg naar rechtbank aangehouden Overleden bejaarde pas na vijf dagen gevonden Huwelijksdrama te Brussel ZELFVERBRANDING IN DE SNEEUW VENEZOLAANSE INDIANEN VERMOORD MILITAIREN MOETEN VOOR TREIN MEER GAAN BETALEN échte sinaasappel- vruchtelimonade? Vraag dan het speciale merk Altijd even goed! VERKEERSONGELUK EIST DODE EN DRIE GEWONDEN WEST-DUITSLAND WIL OOSTDUITSE P.T.T. IETS BETALEN TWEESTRIJD Aanvaring in dichte mist Busje te water: twee personen verdronken Spion in Moskou aangehouden In het jaar 1967 zijn 991.466 motorvoertuigen (exclusief bussen) over de 'Zeelandbrug gereden. Dat is 10.033 meer dan in 1966, toen het totale aantal 981.433 bedroeg. De totale opbrengst van de tolgel den was vorig jaar 3.285.944,50 tegen 2.948.404,50 in 1966, een inkomstenstijging derhalve van f 337.540,—. Dit resultaat is belangrijk beter dan werd verwacht. Het zomersei zoen leverde n.l. een tekort aan voertuigen op ten opzichte van 1966. Dit was op zichzelf niet zo verwonderlijk, als men bedenkt, dat de Zeelandbrug nogal snel uit de categorie der „attracties" (voor al tijdens de weekends) was ver dwenen, waardoor het z.g. meuws- gierigheidsverkeer wegviel. Daar entegen kreeg de brug het blijkt uit de cijfers in het afgelopen iaar aanmerkelijk meer de normale functie van een vlotte ver bindingsschakel tussen Midden- Zeeland en de Randstad Holland of omgekeerd, hetgeen betekende, dat de niet onverwachte teruggang in het motorvoertuigenverkeer royaal werd gecompenseerd. Gezegd kan worden, dat ook ge durende het zomerseizoen de terug gang in de sector van het perso nenautoverkeer gepaard is gegaan met een belangrijke toeneming van het aantal vrachtwagens. Niette- Personenauto's Lichte scooters vrachtwagens 1967 901.946 62.216 1966 911.879 53.296 min moesten de eerste drie kwar talen van 1967 worden afgesloten met een negatieve stand ten op zichte van 1966: ruim 11.000 auto's minder, nog te vermeerderen met ca. 3.500 toerbussen minder (9612 toerbussen in 1967, 6043 in 1966). De laatste drie maanden hebben echter een zodanige vooruitgang in vergelijking met de overeen komstige periode van 1966 te zien gegeven, dat uiteindelijk 6505 meer motorvoertuigen (inclusief toer bussen) van de brug gebruik heb ben gemaakt. Er is reden tot te vredenheid over dit resultaat, wan neer men o.a. ih aanmerking neemt, dat per 1 januari 1967 het tarief voor personenauto's is verhoogd. De toeneming der verkeersinten siteit in de laatste maanden van 1967, die vooral het werkdagge middelde omhoog bracht, zal be halve aan de groeiende groep van automobilisten, die de Zeeland route „ontdekt", zeker kunnen worden toegeschreven aan de be tere bewegwijzering en de belang rijke wegverbeteringen, die in het tweede halfjaar van 1967 in de Hoeksewaard tot stand zijn ge bracht. Tenslotte volgen hier de volle dige gegevens over 1967, alsmede de overeenkomstige gegevens van 1966, zowel in aantallen als in percentages. Zware Totaal vrachtwagens 27.304 991.466 16.258 981.433 9.933 -1 8.920 17 11.046 68 10.033 1 Van het aantal automobilisten, dat in 1967 de brug passeerde, maakten 264.035, 31.045 en 12.531 gebruik van de per 1 januari 1967 ingevoerde tienrittenkaarten (resp. voor personenauto's, lichte vracht wagens en zware vrachtwagens). 'y'y- SS Ö&3 De laatste maanden van het afgelopen jaar is een bijzon der sterke vogeltrek waarge nomen langs de deltadammen en de „Zeelandbrug" (vroe ger Oosterscheldebrug). Uit onderzoekingen van leden van de koninklijke Nederlandse natuurhistorische vereniging en leden van de vogelwacht Schouwen-Duiveland is op nieuw gebleken, dat bijv. de „Zeelandbrug" meer en meer een vaste vliegroute gaat wor den voor grote zwermen spreeuwen, vinken, kieviten, veldleeuweriken, graspiepers en lijsters. Ook minder alge mene soorten werden er ge signaleerd. Sterke trek werd ook waargenomen langs het dijkgedeelte (werkeiland) dat ligt tussen Goeree-Overflak- kee en Schouwen-Duiveland in het Brouwershavensegat. Hier werden vinken en lijsters relatief weinig waargenomen. Blijkbaar volgen die voorlopig nog liever de meer binnen waarts gelegen route langs de „Zeelandbrug". Grote troepen spreeuwen maakten echter wel een dank baar gebruik van het werk eiland bij hun oversteek van Zuid-Holland naar Zeeland. Een 49-jarige tuinder uit Loos- duiften is dinsdag in Den Haag aangehouden en vervolgens be keurd omdat hij in zijn auto reed zonder rijbewijs. Dit was hem vorig jaar 7 november ontnomen wegens rijden onder invloed. De tuinder bleek nu juist op weg te zijn naar de rechtbank waar hij terecht moest staan voor dit feit. De politie geleidde de man er heen en liet hem vervolgens zij het zonder auto naar huis terugkeren. De tuinder is reeds tweemaal eerder veroordeeld wegens rijden onder invloed, bei de malen gevolgd door een tijde lijke ontzegging van de rijbe voegdheid. De politie had geen val gezet maar oefende een nor male routinecontrole uit in de Haagse Loevesteinlaan. Gewaarschuwd door buurtbe woners heeft de politie dinsdag het huis opengebroken van de 69-jarige heer H. J. Majolee in de Pekstraat in Utrecht. De die op een stoel in de zat, bleek te zijn overleden, vermoedelijk al op 29 december. Hij is volgens de politie een natuurlijke dood gestorven. BRUGGE: Uit de gehele wereld zijn meer dan een miljoen kerst kaarten en brieven, waaronder een van een Amerikaanse soldaat ,in Vietnam, en vele cadeaus ge zonden aan een klein meisje van vier jaar, Eliane de Feijter, die ongeneeslijk ziek in een zieken huis ligt en nog slechts korte tijd te leven zal hebben. Via het mi litaire meteorologisch centrum in Wezembeek ging een verzoek uit om Eliane een kerstgroet te zen den een uerzoek dat uit vrij- wel alle landen van de wereld beantwoord löerd. Een 40-jarige Belg heeft op de avond "van nieuwjaarsdag te An- derlecht (Brussel) op straat zijn 31-jarige vrouw en haar 37-jari- ge Spaanse vriend doodgescho ten. Na de moord begaf hij zich met zijn vierjarig zoontje, dat van dit drama getuige was, naar een politiebureau in de buurt om zich aan te geven. De vrouw had haar man twee maanden geleden verlaten om met haar vriend te gaan samen wonen. Toen zij op nieuwjaars dag van een wandeling met haar vriend en haar zoontje terug keerde, werden zij in de buurt van de woning van de Spanjaard opgewacht door de verlaten echt enoot. Na een korte woorden- isseling trok deze een revolver, ste een aantal schoten die de >anjaard dodelijk troffen en hoot vervolgens zijn echtgenote ood. Eén nog onbekende, ongeveer dertig jaar oude man, heeft zich dinsdag in Geretsried met ben zine overgoten en laten verbran den. Dit gebeurde in een open plaats in een bos, 150 meter van een verkeersweg verwijderd. Volgens de politie liep slechts één spoor door de sneeuw naar het lijk. Volgens een bericht van het Venezolaanse persbureau „Noti- ciosa Nacional" zijn op ander halve km van de Columbiaans- Venezolaanse grens 16 Venezo laanse Indianen door „beschaaf de mensen" vermoord. Dit heb ben twee ontsnapte Indianen meegedeeld. De staatssecretaris van ver keer en waterstaat heeft zijn fiat gegeven aan een door de Neder landse spoorwegen gevraagde wijziging van het tarief voor het vervoer voor eigen rekening van militairen en tewerkgestelde ge wetensbezwaarden. Van 1 juli a.s. af kunnen alleen nog dienstplichtige militairen die voor de eerste oefening onder de wapenen zijn en voorts tewerk gestelde gewetensbezwaarden en overige militairen beneden de rang van sergeant van de z.g. 50 procentsregeling gebruik maken. Deze half-geldregeling komt neer op 50 procent reduktie op de prijs van een enkele reis. Het voor het inlegvel of legimitatiebewijs ver schuldigde bedrag wordt van ƒ2,50 per jaar verhoogd tot 7,50 per half kalenderjaar. Tot nu toe konden ook beroepsmilitairen boven de rang van sergeant ge bruik maken van de half-geld regeling. De Nederlandse spoorwegen, die wekelijks vele duizenden mi litairen vervoeren, hebben enige tijd geleden om wijziging van de bestaande regeling gevraagd in verband met de moeilijke finan ciële positie van het spoorweg bedrijf. Als gevolg van de gewij zigde regeling wordt een meer opbrengst verwacht. Tengevolge van de dichte mist is een personenauto met vier dienstplichtige militairen dins dagmorgen omstreeks kwart over elf op rijksweg 2 (Amsterdam- Utrecht) bij de verkeersruit Oudenrijn in botsing gekomen met een vóór hen rijdende vracht auto. Eén der militairen, de 20- jarige A. J. Baars uit Vught, kwam hierbij om het leven. De andere drie inzittenden werden gewond. Zij zijn naar het militair hospitaal in Utrecht gebracht. De auto werd bestuurd door de 22-jarige militair S. V. De vier waren op weg naar hun onder deel in Vught. Zowel de per sonenauto als de vrachtwagen werden flink beschadigd. De vrachtautocbauffeur kwam met de schrik vrij. Foto: De totaal vernielde wagen van de soldaten. Na het ongeluk is het lange tijd een grote chaos geweest op het verkeersplein. Er deden zich in de mist nog zeven kettingbotsin gen voor. Daarbij vielen alleen lichtgewonden. Premie Fidel Castro heeft dins dag op de negende verjaardag van de Cubaanse revolutie rant soenering van brandstof voor privé-voertuigen en strenge con trole op olie- en benzinegebruik (ioor de staat aangekondigd. Op een massabijeenkomst op het plein van de revolutie, waar meer dan 250.000 mensen ver enigd waren noemde Castro het brandstofprobleem zó urgent, dat het nodig was gebleken de reser ves van de strijdkrachten aan te sproken, waardoor ernstige risi co's ten aanzien van de nationale veiligheid werden genomen. De Sowj et-Unie stelt veel in het werk om de olievoorziening voor Cuba op gang te houden, „maar alles wijst erop dat de mogelijkheden van dat land om in onze behoeften te voorzien be- perkt zijn", waarbij komt "dat door gebrek aan harde valuta in andere landen niet kan worden gekocht, aldus Castro. Volgens de premier was het brandstoffenprobleem een recht streeks gevolg van het vergrote De Westduitse regering is be reid aan Oost-Berlijn voor post en telexdiensten voor 1967 een voorlopig bedrag van 20 miljoen mark 18 miljoen) te betalen, heeft het Westduitse ministerie van posterijen dinsdag aan Oost- Duitsland doen weten. Oost-Duitsland heeft 980 mil joen mark (ƒ880 miljoen) ge vraagd voor diensten in de afge lopen jaren. De Westduitse re gering heeft nog onlangs gewei gerd iets te betalen, waarop Oost- Duitsland een aanbod tot bespre king van een regeling inzake PTT-betalingen afsloeg. Het aanbod tot betaling van dinsdag ging vergezeld van een hernieuwd voorstel tot dergelij ke besprekingen. 39) „De mensen oordelen altijd te veel naar het uiterlijk," zei hij, „en dat is stom. Nou ja, die stoe- lenmatter had toevallig gelijk, maar dat is ook louter geluk. Ik bedoel maar: hij kent mij niet en ik ken hem niet en hij kan niks van me weten." „En toch, aan de andere kant", ging hij, na even te hebben na gedacht, voort, „kun je hier van weer iets leren en wel, dat het de eenvoudige van geest soms meer is gegeven zuiver te onderscheiden en te oordelen, dan de geletterde. Als ik nou denk aan die politierechter in een van mijn eerste zaakjes. Ik was toen een jaar of twintig of daaromtrent en een knappe jon gen, al zeg ik het zelf. Toen hield ik er nog van mezelf op te doffen. Tja, wat wil je. je bent nog jong en de meisjes kijken graag naar je en wat doe je dan al nietAffijn, ik stond daar dan voor de recht bank, netjes geschoren, gekapt, in mijn beste pijtje, broek in de plooi, een boord en een das om mijn nek en twee gepoetste schoenen aan mijn voeten en de rechter zei't ging over een baaltje katoen, geloof ik, of nee la's kijken.... nou ja, doet er ook niet toe, in ieder geval was het zo'n beginnelin gengevalletje. Goed, die rechter zei dan: „Ik begrijp niet, me neer Meyeringh, hoe iemand als u daartoe is gekomen. Als ik u zo bezie, dan maakt u op mij toch de indruk een -fatsoenlijk en eerlijk man te zijn." „En wat zei jij?" „Ik zei: „Schijn bedriegt, edel achtbare," en ik heb er zo'n beetje superieur bij geglimlacht, want ik voelde mij met mijn twintig jaren wijzer en ervare ner dan hij met zijn rechtsge leerde studie, zijn vele jaren praktijk, zijn witte bef en zijn vaste baan met pensioen." „En dat verzwaarde je straf," veronderstelde Guus grinnikend, een vetdruppel van zijn kin vegend. „Nee, want de brave man bleef vast in zijn overtuiging, dat hij het beter wist dan ik en schonk mij met vaderlijke goedheid drie maanden voorwaardelijk met een proeftijd van een jaar." „Hij was humaan en wilde je een les geven," meende de nacht waker. „Maar gaf die les alleen aan zichzelf, want mijn proeftijd was nog niet voor een kwart verstre ken, of ik stond alweer op de zelfde plaats voor hem." „En? Kende hij je nog?" „Ja, want hij .keek me lang aan eft hij zei, een beetje be droefd en teleurgesteld, alsof hij mijn vader was: „Je hebt gelijk. Meyeringh, schijn bedriegt." „En jij?" „Ik knikte en antwoordde: „Ja, edelachtbare, u wou me niet geloven, maar een mens is nooit te oud om te leren." .„En toen werd de officier kie- telig en jaloers vanwege dat on deronsje van de rechter en mij en hij wou het naadje van de kous weten." „En toen?" „Dat kwam hij te weten, na tuurlijk. 't Was niet goed voor zijn zenuwen, want toen hij het eenmaal wist, wond hij zich op, tja, die arme kerel, hii was nog al zwaarlijvig en leed aan ver hoogde bloeddruk hij had wel een beroerte kunnen krijgen nou ja, dat is, gelukkig voor hem. niet gebeurd. Hij zei, dat doortrapte sujetten als ik in een goedgeordende maatschappij niet thuishoorden het tegendeel had ik overigens nooit beweerd en het leek mij niet de plaats en de tijd om met hem in debat te treden, zodat ik het er maar bij liet en hij eiste een jaar!" „En dat kreeg je natuurlijk prompt!" „Nee Toen mij werd gevraagd of ik nog wat te zeggen had, zei ik ja en ik probeerde dë recht bank duidelijk te maken, dat alle rechters en advocaten wel met hun witte beffen schoenen konden gaan poetsen op het Damrak, als hun maatschappij zulke sujetten als ik niet meer onder haar leden mocht tellen, en ik wilde nog zeggen dat ze mij wel mét wat meer voorko mendheid mochten behandelen, omdat ik min of meer hun eten en hun drinken was en ze raar zouden staan kijken, als alle penose jongens eens in staking gingen, maar dat hoefde al niet meer, want ze laten je daar al leen maar behoorlijk uitpraten, als je berouw toont of van je onschuld overtuigd bent, en de vaderlijke rechter gaf mij zeven maanden zonder aftrek. Het pre sentje van vijf maanden was kennelijk bedoeld als honora rium voor de les, die ik hem had gegeven en waarmee hij later beslist zijn voordeel zal hebben gedaan." Guus hoorde het laatste niet meer, want hij had zich hevig verslikt in een grauwe erwt. Sjors stond op, schoof de vuile borden en lepels in een emmer met water, ontstak de petro leumlamp, waardoor een geel- blauw schijnsel een ongelijke strijd aanbond met het teerbruin van het houtwerk en het pek- zwart van het berookte plafond en goot een paar ijzeren mok ken vol met zwarte koffie, die hij mengde met veel suiker en weinig melk. „Straks krijg je wat pittigers", beloofde hij, zijn neef een der volle mokken toeschuivend, „maar na mijn eten moet ik al tijd eerst een kom straffe koffie. Dat is goed voor de spijsverte ring en je krijgt er een sterke maag van." (Wordt vervolgd.) industriële en landbouw-machi- nepark. In 1958 gebruikte het land 3.012.000 ton olie, tegen 4.842.000 ton vorig jaar. In 1958 en in 1967 steeg de consumptie van olieprodukten met acht pro cent, de vooraden slechts met twee procent. Eind vorig jaar was de toe stand zó ernstig geworden, dat vertraging in de aankomst van een enkele tanker of de kleinste reparaties aan de olie-raffinade rijen al een duidelijk merkbare invloed op de economie hadden. Ter illustratie wees Castro erop, dat er drie weken geleden in het geheel geen benzine voor privé-automobilisten was. Castro zei niet te weten hoe lang de versoberingsaktie zou duren. Onmiddellijk na, Castro's rede voering deelden bij pompstations en garages, geposteerde soldaten automobilisten mee dat benzine voortaan schriftelijk moest wor den aangevraagd. Castro maakte in zijn rede voorts bekend dat vorig jaar in Bolivia met „Che' Guevara meer dere Cubaanse guerrilla's gedood waren en dat voor Cubaanse vrouwen een vorm van verplich te militaire dienst zou worden ingesteld. Bij dichte mist zijn woensdag ochtend voor Borkum het Neder landse motorschip „Sarpedon" van 2531 ton en het Westduitse motorschip „Rethi Muller" van 999 ton in aanvaring geweest. De „Rethi Müller" werd licht be schadigd en maakte wat water. De „Sarpedon" van de K.N.S.M. kon de reis voortzetten. Het Duitse vaartuig, waarvan de radar was uitgevallen, is door een reddingsboot naar Emden geleid. Een busje met drie inzitten den, personeel van het aanne mersbedrijf Van Klaveren en Koomen uit Voorschoten, is gis termorgen in Oegstgeest in het Oegstgeesterkanaal gereden. De bestuurder wist op het droge te komen, maar de andere inzitten den, de gebroeders W. en J. Hui gen uit Sassenheim, zijn ver dronken. Het ongeluk gebeurde in een bocht van een landweg langs het kanaal, waar de bestuurder rechtdoor was gereden. Niet alleen de bestuurder, ook één van de broers wist uit het busje te klimmen. Toen deze echter- zag, dat zijn brogr.. ,nog in de auto was, ging hij te water om hem te redden. Hij verdronk bij zijn reddingspo ging. De staatsveiligheidsdienst heeft in Moskou een 20-jarige buiten landse student aangehouden. Hij wordt verdacht van spionage. Het is de in Duitsland geboren Vene zolaan Nicolas Brox Sokolov, die als toerist naar de Sowjet-Unie is gekomen. Hij studeerde aan de universiteit van Grenoble in Frankrijk. Er is materiaal voor spionage op hem gevonden, alsook tegen de Sowjet-Unie gerichte vlugschrif ten. De datum van de aanhou ding wordt niet vermeld. Sokolov had volgens het Russische pers bureau Tass brieven met provo cerende inhoud bij zich, geadres seerd aan „wetenschappelijke en culturele figuren" in de Sowjet- Unie. Vermoedelijk zal het reeds bin nen tien jaar mogelijk zijn telefo nisch te gireren, eerst voor een kleine groep, later voor grotere aantallen rekeninghouders. Hier mee neemt het onmiddellijk-giraal betalen in warenhuizen, super markten en winkels een aanvang. Voorlopig zal de postchèque- en girodienst nog werken met de thans gebruikelijke (of enigszins aangepaste) afrekeningen, maar daarna krijgt een bepaalde groep rekeninghouders (vooral grote be drijven) apparatuur aan het tele foontoestel verbonden, die onmid dellijk een afrekening doet afdruk ken. Experimenten in deze richting worden reeds ondernomen. Dit is de toekomstverwachting van de' heer H. Reinoud, hoofd directeur financiële en economi sche zaken van het staatsbedrijf P.T.T. Ze is te lezen in het boekje „Een halve eeuw postchèque- en girodienst", dat verschenen is ter gelegenheid van het gouden jubi leum van de PCGD. De PCGD bestaat sedert 16 januari 1918. De dienst, onderdeel van het staatsbedrijf P.T.T., begon met ongeveer vierduizend reke ninghouders en werd uitgevoerd via 370 postkantoren, elk met een eigen girorekening, zodat er in feite evenveel girokantoren waren. In 1921 besloot de minister van waterstaat de dienst te centrali seren in Den Haag, de nadelen van de decentralisatie waren te gront In 1923 kwam de grote catastrofe. toen men besloot over te s'chakeUn op één centrale organisatie, waar bij men gebruik zou gaan maken van ponskaartenapparatuur. Het van de ene op de andere dag over schakelen leidde tot zo'n chaos dat er bijzonder veel fouten en eèn zeer grote achterstand in de dienst uitvoering ontstonden. In oktober 1923 moest daarom worden over gegaan tot sluiting van de dienst. De saldi van de gedupeer 'e reke ninghouders waren geblokkee-d pas na een jaar kon de dienst weer beginnen, maar de ponskaarten apparatuur werd buiten gebruik gesteld. Kort na de heropening v-erd ook besloten de rentevergoe ding, die tot dan toe was uitge keerd, af te schaffen. Na het nieuwe begin bleef de dienst constant groeien, geleid-lijk werd de administratie verbeterd en vereenvoudigd. De oorlogsjaren kwam de PCGD zonder veel moei lijkheden door. Om de continui- teit veilig te stellen werd een ge ringe decentralisatie noodzakelijk. Dit leidde tot stichting van het girokantoor te Arnhem. Thans heeft de dienst niet mis- der dan anderhalf miljoen reke ninghouders.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1968 | | pagina 2