Houdt U
van
FORTUNA
Verkeer over
Zeelandbrug in 1967
toegenomen
CASTRO STELT OLIE- EN
BENZINERANTSOENERING IN
DE TOEKOMST VAN HET
BETALINGSVERKEER
ragina 2
DE VRIJE ZEEUW
Donderdag 4 januari 1988
Vogeltrek langs
deltadammen
Zonder rijbewijs
op weg naar
rechtbank
aangehouden
Overleden
bejaarde pas na
vijf dagen
gevonden
Huwelijksdrama
te Brussel
ZELFVERBRANDING
IN DE SNEEUW
VENEZOLAANSE
INDIANEN VERMOORD
MILITAIREN MOETEN
VOOR TREIN MEER
GAAN BETALEN
échte sinaasappel-
vruchtelimonade?
Vraag dan
het speciale merk
Altijd even goed!
VERKEERSONGELUK EIST DODE EN DRIE GEWONDEN
WEST-DUITSLAND
WIL OOSTDUITSE P.T.T.
IETS BETALEN
TWEESTRIJD
Aanvaring
in dichte mist
Busje te water:
twee personen
verdronken
Spion in Moskou
aangehouden
In het jaar 1967 zijn 991.466
motorvoertuigen (exclusief bussen)
over de 'Zeelandbrug gereden. Dat
is 10.033 meer dan in 1966, toen
het totale aantal 981.433 bedroeg.
De totale opbrengst van de tolgel
den was vorig jaar 3.285.944,50
tegen 2.948.404,50 in 1966, een
inkomstenstijging derhalve van
f 337.540,—.
Dit resultaat is belangrijk beter
dan werd verwacht. Het zomersei
zoen leverde n.l. een tekort aan
voertuigen op ten opzichte van
1966. Dit was op zichzelf niet zo
verwonderlijk, als men bedenkt,
dat de Zeelandbrug nogal snel uit
de categorie der „attracties" (voor
al tijdens de weekends) was ver
dwenen, waardoor het z.g. meuws-
gierigheidsverkeer wegviel. Daar
entegen kreeg de brug het blijkt
uit de cijfers in het afgelopen
iaar aanmerkelijk meer de normale
functie van een vlotte ver
bindingsschakel tussen Midden-
Zeeland en de Randstad Holland
of omgekeerd, hetgeen betekende,
dat de niet onverwachte teruggang
in het motorvoertuigenverkeer
royaal werd gecompenseerd.
Gezegd kan worden, dat ook ge
durende het zomerseizoen de terug
gang in de sector van het perso
nenautoverkeer gepaard is gegaan
met een belangrijke toeneming van
het aantal vrachtwagens. Niette-
Personenauto's Lichte
scooters vrachtwagens
1967 901.946 62.216
1966 911.879 53.296
min moesten de eerste drie kwar
talen van 1967 worden afgesloten
met een negatieve stand ten op
zichte van 1966: ruim 11.000 auto's
minder, nog te vermeerderen met
ca. 3.500 toerbussen minder (9612
toerbussen in 1967, 6043 in 1966).
De laatste drie maanden hebben
echter een zodanige vooruitgang
in vergelijking met de overeen
komstige periode van 1966 te zien
gegeven, dat uiteindelijk 6505 meer
motorvoertuigen (inclusief toer
bussen) van de brug gebruik heb
ben gemaakt. Er is reden tot te
vredenheid over dit resultaat, wan
neer men o.a. ih aanmerking neemt,
dat per 1 januari 1967 het tarief
voor personenauto's is verhoogd.
De toeneming der verkeersinten
siteit in de laatste maanden van
1967, die vooral het werkdagge
middelde omhoog bracht, zal be
halve aan de groeiende groep van
automobilisten, die de Zeeland
route „ontdekt", zeker kunnen
worden toegeschreven aan de be
tere bewegwijzering en de belang
rijke wegverbeteringen, die in het
tweede halfjaar van 1967 in de
Hoeksewaard tot stand zijn ge
bracht.
Tenslotte volgen hier de volle
dige gegevens over 1967, alsmede
de overeenkomstige gegevens van
1966, zowel in aantallen als in
percentages.
Zware Totaal
vrachtwagens
27.304 991.466
16.258 981.433
9.933
-1
8.920
17
11.046
68
10.033
1
Van het aantal automobilisten,
dat in 1967 de brug passeerde,
maakten 264.035, 31.045 en 12.531
gebruik van de per 1 januari 1967
ingevoerde tienrittenkaarten (resp.
voor personenauto's, lichte vracht
wagens en zware vrachtwagens).
'y'y-
SS Ö&3
De laatste maanden van het
afgelopen jaar is een bijzon
der sterke vogeltrek waarge
nomen langs de deltadammen
en de „Zeelandbrug" (vroe
ger Oosterscheldebrug). Uit
onderzoekingen van leden van
de koninklijke Nederlandse
natuurhistorische vereniging
en leden van de vogelwacht
Schouwen-Duiveland is op
nieuw gebleken, dat bijv. de
„Zeelandbrug" meer en meer
een vaste vliegroute gaat wor
den voor grote zwermen
spreeuwen, vinken, kieviten,
veldleeuweriken, graspiepers
en lijsters. Ook minder alge
mene soorten werden er ge
signaleerd. Sterke trek werd
ook waargenomen langs het
dijkgedeelte (werkeiland) dat
ligt tussen Goeree-Overflak-
kee en Schouwen-Duiveland
in het Brouwershavensegat.
Hier werden vinken en lijsters
relatief weinig waargenomen.
Blijkbaar volgen die voorlopig
nog liever de meer binnen
waarts gelegen route langs de
„Zeelandbrug".
Grote troepen spreeuwen
maakten echter wel een dank
baar gebruik van het werk
eiland bij hun oversteek van
Zuid-Holland naar Zeeland.
Een 49-jarige tuinder uit Loos-
duiften is dinsdag in Den Haag
aangehouden en vervolgens be
keurd omdat hij in zijn auto reed
zonder rijbewijs. Dit was hem
vorig jaar 7 november ontnomen
wegens rijden onder invloed. De
tuinder bleek nu juist op weg te
zijn naar de rechtbank waar hij
terecht moest staan voor dit feit.
De politie geleidde de man er
heen en liet hem vervolgens
zij het zonder auto naar huis
terugkeren. De tuinder is reeds
tweemaal eerder veroordeeld
wegens rijden onder invloed, bei
de malen gevolgd door een tijde
lijke ontzegging van de rijbe
voegdheid. De politie had geen
val gezet maar oefende een nor
male routinecontrole uit in de
Haagse Loevesteinlaan.
Gewaarschuwd door buurtbe
woners heeft de politie dinsdag
het huis opengebroken van de
69-jarige heer H. J. Majolee in
de Pekstraat in Utrecht. De
die op een stoel in de
zat, bleek te zijn overleden,
vermoedelijk al op 29 december.
Hij is volgens de politie een
natuurlijke dood gestorven.
BRUGGE: Uit de gehele wereld
zijn meer dan een miljoen kerst
kaarten en brieven, waaronder
een van een Amerikaanse soldaat
,in Vietnam, en vele cadeaus ge
zonden aan een klein meisje van
vier jaar, Eliane de Feijter, die
ongeneeslijk ziek in een zieken
huis ligt en nog slechts korte tijd
te leven zal hebben. Via het mi
litaire meteorologisch centrum in
Wezembeek ging een verzoek uit
om Eliane een kerstgroet te zen
den een uerzoek dat uit vrij-
wel alle landen van de wereld
beantwoord löerd.
Een 40-jarige Belg heeft op de
avond "van nieuwjaarsdag te An-
derlecht (Brussel) op straat zijn
31-jarige vrouw en haar 37-jari-
ge Spaanse vriend doodgescho
ten. Na de moord begaf hij zich
met zijn vierjarig zoontje, dat
van dit drama getuige was, naar
een politiebureau in de buurt om
zich aan te geven.
De vrouw had haar man twee
maanden geleden verlaten om
met haar vriend te gaan samen
wonen. Toen zij op nieuwjaars
dag van een wandeling met haar
vriend en haar zoontje terug
keerde, werden zij in de buurt
van de woning van de Spanjaard
opgewacht door de verlaten echt
enoot. Na een korte woorden-
isseling trok deze een revolver,
ste een aantal schoten die de
>anjaard dodelijk troffen en
hoot vervolgens zijn echtgenote
ood.
Eén nog onbekende, ongeveer
dertig jaar oude man, heeft zich
dinsdag in Geretsried met ben
zine overgoten en laten verbran
den. Dit gebeurde in een open
plaats in een bos, 150 meter van
een verkeersweg verwijderd.
Volgens de politie liep slechts
één spoor door de sneeuw naar
het lijk.
Volgens een bericht van het
Venezolaanse persbureau „Noti-
ciosa Nacional" zijn op ander
halve km van de Columbiaans-
Venezolaanse grens 16 Venezo
laanse Indianen door „beschaaf
de mensen" vermoord. Dit heb
ben twee ontsnapte Indianen
meegedeeld.
De staatssecretaris van ver
keer en waterstaat heeft zijn fiat
gegeven aan een door de Neder
landse spoorwegen gevraagde
wijziging van het tarief voor het
vervoer voor eigen rekening van
militairen en tewerkgestelde ge
wetensbezwaarden.
Van 1 juli a.s. af kunnen alleen
nog dienstplichtige militairen die
voor de eerste oefening onder de
wapenen zijn en voorts tewerk
gestelde gewetensbezwaarden en
overige militairen beneden de
rang van sergeant van de z.g. 50
procentsregeling gebruik maken.
Deze half-geldregeling komt neer
op 50 procent reduktie op de prijs
van een enkele reis. Het voor het
inlegvel of legimitatiebewijs ver
schuldigde bedrag wordt van
ƒ2,50 per jaar verhoogd tot 7,50
per half kalenderjaar. Tot nu toe
konden ook beroepsmilitairen
boven de rang van sergeant ge
bruik maken van de half-geld
regeling.
De Nederlandse spoorwegen,
die wekelijks vele duizenden mi
litairen vervoeren, hebben enige
tijd geleden om wijziging van de
bestaande regeling gevraagd in
verband met de moeilijke finan
ciële positie van het spoorweg
bedrijf. Als gevolg van de gewij
zigde regeling wordt een meer
opbrengst verwacht.
Tengevolge van de dichte mist
is een personenauto met vier
dienstplichtige militairen dins
dagmorgen omstreeks kwart over
elf op rijksweg 2 (Amsterdam-
Utrecht) bij de verkeersruit
Oudenrijn in botsing gekomen
met een vóór hen rijdende vracht
auto. Eén der militairen, de 20-
jarige A. J. Baars uit Vught,
kwam hierbij om het leven. De
andere drie inzittenden werden
gewond. Zij zijn naar het militair
hospitaal in Utrecht gebracht.
De auto werd bestuurd door de
22-jarige militair S. V. De vier
waren op weg naar hun onder
deel in Vught. Zowel de per
sonenauto als de vrachtwagen
werden flink beschadigd. De
vrachtautocbauffeur kwam met
de schrik vrij.
Foto: De totaal vernielde wagen
van de soldaten.
Na het ongeluk is het lange tijd
een grote chaos geweest op het
verkeersplein. Er deden zich in
de mist nog zeven kettingbotsin
gen voor. Daarbij vielen alleen
lichtgewonden.
Premie Fidel Castro heeft dins
dag op de negende verjaardag
van de Cubaanse revolutie rant
soenering van brandstof voor
privé-voertuigen en strenge con
trole op olie- en benzinegebruik
(ioor de staat aangekondigd.
Op een massabijeenkomst op
het plein van de revolutie, waar
meer dan 250.000 mensen ver
enigd waren noemde Castro het
brandstofprobleem zó urgent, dat
het nodig was gebleken de reser
ves van de strijdkrachten aan te
sproken, waardoor ernstige risi
co's ten aanzien van de nationale
veiligheid werden genomen.
De Sowj et-Unie stelt veel in
het werk om de olievoorziening
voor Cuba op gang te houden,
„maar alles wijst erop dat de
mogelijkheden van dat land om
in onze behoeften te voorzien be-
perkt zijn", waarbij komt "dat
door gebrek aan harde valuta in
andere landen niet kan worden
gekocht, aldus Castro.
Volgens de premier was het
brandstoffenprobleem een recht
streeks gevolg van het vergrote
De Westduitse regering is be
reid aan Oost-Berlijn voor post
en telexdiensten voor 1967 een
voorlopig bedrag van 20 miljoen
mark 18 miljoen) te betalen,
heeft het Westduitse ministerie
van posterijen dinsdag aan Oost-
Duitsland doen weten.
Oost-Duitsland heeft 980 mil
joen mark (ƒ880 miljoen) ge
vraagd voor diensten in de afge
lopen jaren. De Westduitse re
gering heeft nog onlangs gewei
gerd iets te betalen, waarop Oost-
Duitsland een aanbod tot bespre
king van een regeling inzake
PTT-betalingen afsloeg.
Het aanbod tot betaling van
dinsdag ging vergezeld van een
hernieuwd voorstel tot dergelij
ke besprekingen.
39)
„De mensen oordelen altijd te
veel naar het uiterlijk," zei hij,
„en dat is stom. Nou ja, die stoe-
lenmatter had toevallig gelijk,
maar dat is ook louter geluk. Ik
bedoel maar: hij kent mij niet
en ik ken hem niet en hij kan
niks van me weten."
„En toch, aan de andere kant",
ging hij, na even te hebben na
gedacht, voort, „kun je hier
van weer iets leren en wel, dat
het de eenvoudige van geest
soms meer is gegeven zuiver te
onderscheiden en te oordelen,
dan de geletterde. Als ik nou
denk aan die politierechter in
een van mijn eerste zaakjes. Ik
was toen een jaar of twintig of
daaromtrent en een knappe jon
gen, al zeg ik het zelf. Toen
hield ik er nog van mezelf op
te doffen. Tja, wat wil je. je
bent nog jong en de meisjes
kijken graag naar je en wat doe
je dan al nietAffijn, ik
stond daar dan voor de recht
bank, netjes geschoren, gekapt,
in mijn beste pijtje, broek in de
plooi, een boord en een das om
mijn nek en twee gepoetste
schoenen aan mijn voeten en de
rechter zei't ging over
een baaltje katoen, geloof ik,
of nee la's kijken.... nou
ja, doet er ook niet toe, in ieder
geval was het zo'n beginnelin
gengevalletje. Goed, die rechter
zei dan: „Ik begrijp niet, me
neer Meyeringh, hoe iemand als
u daartoe is gekomen. Als ik
u zo bezie, dan maakt u op mij
toch de indruk een -fatsoenlijk
en eerlijk man te zijn."
„En wat zei jij?"
„Ik zei: „Schijn bedriegt, edel
achtbare," en ik heb er zo'n
beetje superieur bij geglimlacht,
want ik voelde mij met mijn
twintig jaren wijzer en ervare
ner dan hij met zijn rechtsge
leerde studie, zijn vele jaren
praktijk, zijn witte bef en zijn
vaste baan met pensioen."
„En dat verzwaarde je straf,"
veronderstelde Guus grinnikend,
een vetdruppel van zijn kin
vegend.
„Nee, want de brave man bleef
vast in zijn overtuiging, dat hij
het beter wist dan ik en schonk
mij met vaderlijke goedheid drie
maanden voorwaardelijk met een
proeftijd van een jaar."
„Hij was humaan en wilde je
een les geven," meende de nacht
waker.
„Maar gaf die les alleen aan
zichzelf, want mijn proeftijd was
nog niet voor een kwart verstre
ken, of ik stond alweer op de
zelfde plaats voor hem."
„En? Kende hij je nog?"
„Ja, want hij .keek me lang
aan eft hij zei, een beetje be
droefd en teleurgesteld, alsof hij
mijn vader was: „Je hebt gelijk.
Meyeringh, schijn bedriegt."
„En jij?"
„Ik knikte en antwoordde:
„Ja, edelachtbare, u wou me niet
geloven, maar een mens is nooit
te oud om te leren."
.„En toen werd de officier kie-
telig en jaloers vanwege dat on
deronsje van de rechter en mij
en hij wou het naadje van de
kous weten."
„En toen?"
„Dat kwam hij te weten, na
tuurlijk. 't Was niet goed voor
zijn zenuwen, want toen hij het
eenmaal wist, wond hij zich op,
tja, die arme kerel, hii was nog
al zwaarlijvig en leed aan ver
hoogde bloeddruk hij had wel
een beroerte kunnen krijgen
nou ja, dat is, gelukkig voor
hem. niet gebeurd. Hij zei, dat
doortrapte sujetten als ik in een
goedgeordende maatschappij niet
thuishoorden het tegendeel
had ik overigens nooit beweerd
en het leek mij niet de plaats
en de tijd om met hem in debat
te treden, zodat ik het er maar
bij liet en hij eiste een jaar!"
„En dat kreeg je natuurlijk
prompt!"
„Nee Toen mij werd gevraagd
of ik nog wat te zeggen had, zei
ik ja en ik probeerde dë recht
bank duidelijk te maken, dat
alle rechters en advocaten wel
met hun witte beffen schoenen
konden gaan poetsen op het
Damrak, als hun maatschappij
zulke sujetten als ik niet meer
onder haar leden mocht tellen,
en ik wilde nog zeggen dat ze
mij wel mét wat meer voorko
mendheid mochten behandelen,
omdat ik min of meer hun eten
en hun drinken was en ze raar
zouden staan kijken, als alle
penose jongens eens in staking
gingen, maar dat hoefde al niet
meer, want ze laten je daar al
leen maar behoorlijk uitpraten,
als je berouw toont of van je
onschuld overtuigd bent, en de
vaderlijke rechter gaf mij zeven
maanden zonder aftrek. Het pre
sentje van vijf maanden was
kennelijk bedoeld als honora
rium voor de les, die ik hem
had gegeven en waarmee hij
later beslist zijn voordeel zal
hebben gedaan."
Guus hoorde het laatste niet
meer, want hij had zich hevig
verslikt in een grauwe erwt.
Sjors stond op, schoof de vuile
borden en lepels in een emmer
met water, ontstak de petro
leumlamp, waardoor een geel-
blauw schijnsel een ongelijke
strijd aanbond met het teerbruin
van het houtwerk en het pek-
zwart van het berookte plafond
en goot een paar ijzeren mok
ken vol met zwarte koffie, die
hij mengde met veel suiker en
weinig melk.
„Straks krijg je wat pittigers",
beloofde hij, zijn neef een der
volle mokken toeschuivend,
„maar na mijn eten moet ik al
tijd eerst een kom straffe koffie.
Dat is goed voor de spijsverte
ring en je krijgt er een sterke
maag van."
(Wordt vervolgd.)
industriële en landbouw-machi-
nepark. In 1958 gebruikte het
land 3.012.000 ton olie, tegen
4.842.000 ton vorig jaar. In 1958
en in 1967 steeg de consumptie
van olieprodukten met acht pro
cent, de vooraden slechts met
twee procent.
Eind vorig jaar was de toe
stand zó ernstig geworden, dat
vertraging in de aankomst van
een enkele tanker of de kleinste
reparaties aan de olie-raffinade
rijen al een duidelijk merkbare
invloed op de economie hadden.
Ter illustratie wees Castro
erop, dat er drie weken geleden
in het geheel geen benzine voor
privé-automobilisten was.
Castro zei niet te weten hoe
lang de versoberingsaktie zou
duren.
Onmiddellijk na, Castro's rede
voering deelden bij pompstations
en garages, geposteerde soldaten
automobilisten mee dat benzine
voortaan schriftelijk moest wor
den aangevraagd.
Castro maakte in zijn rede
voorts bekend dat vorig jaar in
Bolivia met „Che' Guevara meer
dere Cubaanse guerrilla's gedood
waren en dat voor Cubaanse
vrouwen een vorm van verplich
te militaire dienst zou worden
ingesteld.
Bij dichte mist zijn woensdag
ochtend voor Borkum het Neder
landse motorschip „Sarpedon"
van 2531 ton en het Westduitse
motorschip „Rethi Muller" van
999 ton in aanvaring geweest. De
„Rethi Müller" werd licht be
schadigd en maakte wat water.
De „Sarpedon" van de K.N.S.M.
kon de reis voortzetten. Het
Duitse vaartuig, waarvan de
radar was uitgevallen, is door een
reddingsboot naar Emden geleid.
Een busje met drie inzitten
den, personeel van het aanne
mersbedrijf Van Klaveren en
Koomen uit Voorschoten, is gis
termorgen in Oegstgeest in het
Oegstgeesterkanaal gereden. De
bestuurder wist op het droge te
komen, maar de andere inzitten
den, de gebroeders W. en J. Hui
gen uit Sassenheim, zijn ver
dronken.
Het ongeluk gebeurde in een
bocht van een landweg langs
het kanaal, waar de bestuurder
rechtdoor was gereden.
Niet alleen de bestuurder, ook
één van de broers wist uit het
busje te klimmen. Toen deze
echter- zag, dat zijn brogr.. ,nog
in de auto was, ging hij te
water om hem te redden. Hij
verdronk bij zijn reddingspo
ging.
De staatsveiligheidsdienst heeft
in Moskou een 20-jarige buiten
landse student aangehouden. Hij
wordt verdacht van spionage. Het
is de in Duitsland geboren Vene
zolaan Nicolas Brox Sokolov, die
als toerist naar de Sowjet-Unie is
gekomen. Hij studeerde aan de
universiteit van Grenoble in
Frankrijk.
Er is materiaal voor spionage
op hem gevonden, alsook tegen de
Sowjet-Unie gerichte vlugschrif
ten. De datum van de aanhou
ding wordt niet vermeld. Sokolov
had volgens het Russische pers
bureau Tass brieven met provo
cerende inhoud bij zich, geadres
seerd aan „wetenschappelijke en
culturele figuren" in de Sowjet-
Unie.
Vermoedelijk zal het reeds bin
nen tien jaar mogelijk zijn telefo
nisch te gireren, eerst voor een
kleine groep, later voor grotere
aantallen rekeninghouders. Hier
mee neemt het onmiddellijk-giraal
betalen in warenhuizen, super
markten en winkels een aanvang.
Voorlopig zal de postchèque- en
girodienst nog werken met de
thans gebruikelijke (of enigszins
aangepaste) afrekeningen, maar
daarna krijgt een bepaalde groep
rekeninghouders (vooral grote be
drijven) apparatuur aan het tele
foontoestel verbonden, die onmid
dellijk een afrekening doet afdruk
ken. Experimenten in deze richting
worden reeds ondernomen.
Dit is de toekomstverwachting
van de' heer H. Reinoud, hoofd
directeur financiële en economi
sche zaken van het staatsbedrijf
P.T.T. Ze is te lezen in het boekje
„Een halve eeuw postchèque- en
girodienst", dat verschenen is ter
gelegenheid van het gouden jubi
leum van de PCGD.
De PCGD bestaat sedert 16
januari 1918. De dienst, onderdeel
van het staatsbedrijf P.T.T., begon
met ongeveer vierduizend reke
ninghouders en werd uitgevoerd
via 370 postkantoren, elk met een
eigen girorekening, zodat er in
feite evenveel girokantoren waren.
In 1921 besloot de minister van
waterstaat de dienst te centrali
seren in Den Haag, de nadelen van
de decentralisatie waren te gront
In 1923 kwam de grote catastrofe.
toen men besloot over te s'chakeUn
op één centrale organisatie, waar
bij men gebruik zou gaan maken
van ponskaartenapparatuur. Het
van de ene op de andere dag over
schakelen leidde tot zo'n chaos dat
er bijzonder veel fouten en eèn
zeer grote achterstand in de dienst
uitvoering ontstonden. In oktober
1923 moest daarom worden over
gegaan tot sluiting van de dienst.
De saldi van de gedupeer 'e reke
ninghouders waren geblokkee-d
pas na een jaar kon de dienst weer
beginnen, maar de ponskaarten
apparatuur werd buiten gebruik
gesteld. Kort na de heropening
v-erd ook besloten de rentevergoe
ding, die tot dan toe was uitge
keerd, af te schaffen.
Na het nieuwe begin bleef de
dienst constant groeien, geleid-lijk
werd de administratie verbeterd en
vereenvoudigd. De oorlogsjaren
kwam de PCGD zonder veel moei
lijkheden door. Om de continui-
teit veilig te stellen werd een ge
ringe decentralisatie noodzakelijk.
Dit leidde tot stichting van het
girokantoor te Arnhem.
Thans heeft de dienst niet mis-
der dan anderhalf miljoen reke
ninghouders.