Aan alle winkelaarsters, autobezitters,boekenkopers, benzinetankers, in-de-stad-eters, bioskoopgangers U kunt nu contant betalen zonder geld-op-zak! Betaalpas Betaalcheques de moderne, veilige manier van geld uitgeven. Aan alle verkoopsters, garagehouders,boekhandelaren, pompbedienden, obers, kassières... M Chequebetaling is nu even goed als contante betaling! Betaalpas Betaalcheques de moderne, veilige manier van geld ontvangen. K Lezers, die schrijven J<Cerótrede van de koningin Binnenvaarts- en middenstandsproblemen n DE VRIJE ZEEUW Pagina 8 .0000 - No. A 000000 Woensdag/donderdag 27/28 december 1967 Als we al eens mijmeren over de stormachtige ontwikkeling die Zeeland doormaakt, en die nog steeds doorgaat, stelt men zich ook als enkeling en als Zeeuws schipper wel eens de vraag: zijn alle offers, die we als Zeeuwen aan de industrialisatie en 't Del ta-plan moeten brengen, het wel waard gebracht te worden? Natuurlijk, we zijn niet tegen de industrialisatie, maar we zien niet in waarom de bestaande in komstenbronnen, zoals de oester- en mosselcultuur nu maar ineens moeten verdwijnen. Als vooraanstaande biologen het zelfs niet onwaarschijnlijk achten dat met een afsluiting van de Oosterschelde het biologisch evenwicht voor de Nederlandse kust eveneens zal verstoord wor den, dan zegt dat toch wel wat, gezien de betekenis van de Ne derlandse kustvisserij voor onze nationale economie. Dat derhalve goed gefundeerde bezwaren zomaar met een penne- streek terzijde geschoven wor den maakt zelfs op ons als niet- belanghebbende toch een zeer na re indruk. Hoewel de veiligheid van ons als Zeeuwen ook ons boven alles gaat, zien we niet in waarom die veiligheid uitsluitend bereikt zou kunnen, worden door afsluiting van die Oosterschelde. Hoewel we waterstaatkundig leken zijn, dachten wij dat een combinatie van dam, brug, storm vloedkering eveneens realiseer baar moet zijn, waarbij dan èn on ze veiligheid èn de belangen van een groot deel van onze beroeps bevolking, en het behoud van een uniek natuurgebied, wat toch de Oosterschelde is, gewaarborgd zouden blijven. Hoewel de Delta-werken zo iets geworden zijn als onze na tionale trots, is het toch aan ons als Zeeuwen dachten we er voor te waken dat de Delta-werken werken blijven en geen natio nale hobby worden. Afgelopen zomer mochten we aanwezig zijn op een mosselfeest in een van onze Zeeuwse ge meenten. Het had voor wat ons betreft iets weemoedigs, vooral als men bedenkt dat dit weldra tot het verleden zal gaan behoren. Toen we dan ook luisterden naar toespraken van de vroede vader en van een lid van gedeputeerde staten, die uit een luidspreker schalden, over een Zeeuwse ha ven, waarbij de sprekers hun best deden om de toekomst zo roos kleurig mogelijk voor te stellen, met verwijzing naar de spreuk in ons Zeeuws wapen „Ik worstel en ontzwem", dan kregen we een wrange smaak in de mond en het gevoel genodigde te zijn op een Zeeuws feest waarop we verplicht worden hoera te roepen. Als er dan gezinspeeld wordt op nieuwe bestaansmogelijkheden wordt als eerste „toerisme" ge noemd. Waardoor is Zeeland voor de toerist aantrekkelijk? We dachten door de eigen sfeer die Zeeland heeft. En wat blijft daar straks van over? Wanneer onze sfeervolle dorps kernen verpest zijn door esthe tische vloeken, wat dan nieuw bouw heet, wanneer het nu nog maagdelijk gebied van de Ooster. schelde bevolkt zal worden door mini gerokte cola-slurpende al dan niet blote dames en dito heren, die dan het aloude kinderliedje in praktijk bren gen schuitje varen theetje (co- la-tje) drinken. Wanneer haar oevers waarschijnlijk bebouwd zullen worden met blokkedoos- achtige mensen-pakhuizen met hier en daar een struik groen (vanwege de volksgezondheid). Wat blijft er dan van die eigen sfeer over? Laat de visserij nog enige jaren uitstel van executie genie ten, voor wat betreft de Zeeuwse middenstand en de internationale binnenvaart ondervinden reeds nu de zegeningen van de nieuwe tijd. De nog maar enige maanden in bedrijf zijnde nieuwe sluis in het Volkerak is reeds de binnenvaart geschiedenis ingegaan onder de naam „De stop van Willemstad". Ondanks de in de tweede kamer daarover gestelde vragen blijkt dit miljoenen gekost hebbende kunstwerk voor de binnenvaart méér of toch zeker zoveel wacht- uren te kosten als het reeds ja ren uit de tijd zijnde kanaal van Zuid-Beveland. Dat het personeel op die sluizen nog moet inspelen op de nieuwe situatie volgens de minister, kun nen ook wij als schippers begrij pen. Dat er echter in ons waterrijk land met zijn vele moderne kunst- Werken geen personeel gevonden kon worden dat met dergelijke kunstwerken ervaring had, lijkt ons, zacht gezegd, vreemd. Zoals het nu in Willemstad gaat lijkt het veel op een experiment van overheidswege, maar dan op kosten van het bedrijfsleven. De gevolgen voor de binnen vaart in de winter kunnen bij 'n afgesloten Oosterschelde straks catastrofaal worden. Wanneer dan het water zoet zal zijn krijgen we de situatie zoals we die nu op het IJsselmeer ken nen. Bij enig winterweer zal de Oos terschelde voor enige maanden gesperd zijn wegens ijsgang. Wat dat zal betekenen voor de Zeeuw se en Belgische industrieën hoeft geen nader betoog. Men mag dan van overheids wege de vaargeul open houden door middel van ijsbrekers, dan nóg blijft het varen in ijs dermate voor de binnenvaart risicodra gend daar dit door geen enkele verzekeringsmaatschappij gedekt wordt. Begin 1968 is er echter voor de binnenvaart een heuglijk feit te melden, n.l. het in gebruik stel len van de nieuwe binnenvaart- sluis te Terneuzen, waardoor de historische wachttijden aldaar wellicht tot het verleden zullen gaan behoren. Het is echter ook in Terneuzen dat de donkere wolk voor de mid denstand zich het eerst manifes teert. Immers tegelijk met het in gebruik stellen van het nieuwe kunstwerk wordt voor de mid denstand ook de handel met de scheepvaart op de sluizen verbo den. Dit verbod geldt thans ook al op de Volkeraksluizen, waaruit dan weer volgt dat dit ook zal gaan gelden voor de nieuw te bouwen Kreekraksluizen. Op de vele verzoeken en aan vragen voor vergunningen door de plaatselijke middenstand aan waterstaat is tot nu toe nog steeds afwijzend beschikt. Hoewel het wel zo is, dat we in de eeuw van de pil leven, eet toch ook de schipper nog steeds brood van de bakker en vlees van de slager. Een goed gesmeerd lopende bin nenvaart zonder behoorlijke ra vitaillering, is derhalve dan ook ondenkbaar. Daarom zijn dergelijke over heidsmaatregelen eenzijdig om dat ze genomen worden zonder daarbij de schippers- en midden standsorganisaties te kennen. In de tweede plaats is deze maat regel discriminerend. Discriminerend omdat het een onvervreemdbaar recht is van iedere Nederlandse consument een vrije keus te kunnen doen uit een zo groot mogelijk assor timent van goederen en diensten. Dit recht wordt dus de binnen- vaart-consument ontzegd. Discriminerend ook tegenover de middenstand. Weliswaar is het recht op handeldrijven op en rond 's rijks kunstwerken niet in de wet vastgelegd, het is echter een recht dat historisch gegroeid is. Derhalve achten wij beper kende bepalingen van overheids wege op deze rechten dan ook juridisch zeer aanvechtbaar. Deze maatregel komt er op neer, dat de internationale binnenvaart voor wat haar bevoorrading be treft, zich in de toekomst noodge dwongen op het buitenland zal moeten richten. Volgens schattingen (exacte cij fers hierover zijn niet bekend), beloopt de omzet van de Zeeuw se middenstand uitsluitend over de scheepvaartbeweging in onze provincie op en rond de honderd miljoen gulden. Was dit oorspronkelijk een plaatselijke, misschien een pro vinciale, aangelegenheid, anders wordt dit wanneer we cijfers le zen, gepubliceerd door het Cen traal Bureau voor de Statistiek over 1964. Daarin lezen wij, dat de Nederlandse vervoerbedrijven in dat jaar gezamenlijk voor 1689 miljoen gulden kochten aan goe deren en diensten bij Nederland se ondernemingen. Dan zijn bedoelde overheids maatregelen niet alleen eenzijdig en discriminerend, doch gaat het meer lijken op een klein dolk stootje in het hart van de Neder landse economie. We kunnen en willen niet aan nemen dat dit door de overheid zó bedoeld wordt. We dachten dat alles te herlei den is tot een gebrek aan gewoon menselijk contact tussen over heid en bedrijfsleven. Het wekt echter wel eens de in druk dat we allen op ons eigen ^$1111111111 Betaalpas om even te laten zien als u met een Betaalcheque (zie elders op deze pagina) contant betaalt. De gezamenlijke Nederlandse banken bie den u een nieuwe service: de (groene) Betaalpas en Betaalcheques. Samen ver vangen ze contant geld. U kunt er vrijwel alles mee betalen. Wilt u ook gebruik maken van deze gemakkelijke manier van betalen? Als u een bankrekening hebt kunt u Betaal pas en Betaalcheques aanvragen bij uw eigen bankkantoor. En ais u geen bankre kening hebt? Dan moet u er beslist een openen: een kleine formaliteit. Ook u komt dan in aanmerking voor een Betaalpas en Betaalcheques. Loopt u eens binnen bij een bankkantoor in uw buurt. Er ligt een handig boekje voor u klaar over deze prachtige, kosteloze service. manier (om eens met Karei Appel te spreken) maar wat aan rot zooien. Een gebrek aan contact dat zich onlangs nog manifesteer de in de veroordeling van een schipper die olieresten in het ka naal van Terneuzen had gepompt en die prompt werd beloond met 300 gulden boete en drie weken voorwaardelijk. We willen niet het gedrag van onze collega goedpraten, doch de binnenvaart heeft nu eenmaal afvalstoffen. En terwijl in het buitenland een simpel telefoontje volstaat om vuile afvalstoffen kwijt te raken, ja zelfs gratis wor den afgehaald, kan die binnen vaart In geheel Zeeland niet op legale wijze haar vuiligheid kwijt. Voorlopig zien wij als collega's dan ook deze veroordeling als een waarschuwing, en als een uitnodiging onze vuile afvalstof fen in de toekomst bij voorkeur 's nachts in de provinciale wate ren te lozen. Tot slot willen wij een pleidooi houden voor het instellen van een lichaam op nationaal vlak, wat dan een adviesraad zou moeten zijn in waterstaatsaangelegenhe den. Hierin zouden naast de overheid zitting moeten hebben de be roeps- en pleziervaart benevens handel en industrie. Een en an der zou zeker bijdragen tot een betere communicatie tussen be heerder en gebruiker van 's rijks vaarwegen, terwijl anderzijds een zekere inspraak van de gebrui ker in de totstandkoming van vaarwegen en kunstwerken mo gelijk zou worden. Een inspraak, zo dachten wij, waar de gebruiker ten volle recht op heeft. Voor wat betreft de problemen van de Terneuzense middenstand nog dit: Ook zij zullen hun eigen pro blemen eens moeten bezien op een wat breder basis, n.l. op na tionaal vlak en het niet moeten blijven zoeken in verhitte plaat selijke debatten. We zijn er dan ook van overuigd dat een gesprek tussen Neder landse middenstandsverenigin gen, schippersorganisaties en overheid zeker tot een bevredi gende oplossing zal leiden, waar van de Terneuzense middenstand en de Zeeuwse economie in het algemeen zeker de vruchten zul len plukken. J. M. WALHOUT, Steenkamplaan 9a/b, Terneuzen. NAAM VAN DE BANK I ÉETAAL TEGEN DEZE CHEQUE AAN j-; 8.K. de Vries gin 2 5 4 5 7 5 f//.Sb -//rÓ7 PtAATy MA3U1&UM GéfaAHTlE m*T OVERÜRAAGBAAk Betaalcheque gegarandeerd betaalmiddel, met als controle de bijbehorende Betaalpas (zie elders op deze pagina)* Betalen met Betaalcheques betekent zeker heid. De gezamenlijke Nederlandse banken hebben een nieuw, veilig systeem ontwik keld: (de groene) Betaalpas en Betaal cheque. De banken garanderen uitbetaling van elke Betaalcheque tot f 50,—. U bent dus zeker van de betaling. U kent toch al het handige boekje over deze nieuwe bank- service? Vraagt u er anders vandaag nog één bij het bankkantoor in uw buurt In een nationaal programma, dat werd uitgezonden over de drie Hilversumse zenders, heeft Koningin Julia na haar traditionele kerstrede tot het Nederlandse volk gehouden. De rede werd voorafgegaan en gevolgd door Nederlandse kerstliederen, die de Koningin zelve had uitgekozen. De tekst van de toespraak luidde als volgt: „Nu heb ik expres een prachtig kerstlied (van Neder landse oorsprong) gekozen om te beginnen in de volle harmonie van zijn klanken brengt het ons de volheid en de harmonie, die men zo graag wil ervaren: het leven in vrede met God en de mensen. Op welke wijze men deze dagen ook wil doorbrengen dit ver langen we, meen ik, toch allen, van onbewust af, tot zeer bewust toe. Ik zou ook op dit Kerstfeest weer iets tegen iedereen willen zeggen, maar het is moeilijk, omdat van jaar tot jaar duidelijker blijkt, hoe groot de verscheidenheid is waartoe wij hier in staat zijn. In de eerste plaats zijn we met z'n 12 a 13 miljoen verschillende karakters. Daarvan is iedereen bezig een eigen levenservaring te verkrijgen en is bezig zijn eigen gedachten en gevoelens te ontplooien of te consolide ren. Ieder is een ander. Daarbij komt, in de tweede plaats, dat er hele groe pen zijn, die als in totaal verschillende werelden ver keren en die zelfs de woorden niet eens meer begrij pen die in zo'n andere levenssfeer thuis horen. Hoe kan iemand dan ook maar trachten te spreken tegen allen of zelfs tegen een grote meerderheid? Eigenlijk is dat wel vreemd in een tijd waarin an derzijds mensen en groepen juist zo actief bezig zijn elkaar te hervinden en de kwade gevolgen van schei dingen van eeuwen her te niet te doen. Het zijn vooral de generaties en de leeftijdsgroepen die steeds verder uiteen drijven, en mede daardoor was er ook nooit zoveel onderling gebrek aan begrip. Wat is zinvol voor jong. wat is zinvol voor oud? En hoezeer maakt tien jaar daarbij al niet een verschil uit. We zijn in een proces verwikkeld dat hevige groei pijnen geeft, en we Weten niet wat het eindresultaat zal zijn. Allen samen, collectief, zijn we steeds sterker in beweging gekomen. Drommen mensen ziet men in al lerlei richtingen gaan, soms in tegengestelde en allicht denkt men van elkaar, dat die anderen het doel het ware antwoord niet zullen vinden. Maar ook, alles komt ons zo betrekkelijk voor, dat niets meer houvast schijnt te bieden. Er lijkt zo weinig zwart-wit te zijn, men ziet zo eindeloos veel schake ringen. Menigmaal heeft men het gevoel, als massa vastgedraaid te zijn geraakt in een menselijk kluwen, hoewel we allen lotgenoten zijn, toch staan we te los van elkaar en daardoor ontbreekt de gemeenschappe lijke aanpak, om er bovenuit te komen. We beseffen ook, daar op de een of andere manier gezamenlijk schuldig aan te zijn. Sommigen vluchten daarvoor. Maar als 't goed is, beseft iedereen wel dege lijk zijn persoonlijke verantwoordelijkheid. Als enke ling voelt men zich evenwel meestal machteloos tot ont warren, of tot het doorhakken van knopen. Toch wil men meedoen wil men eigen inspraak, eigen acti viteit laten gelden. Het is daarbij heel veel waard, als men tenminste voor zich zelf weet, wat men wil, en daar ook voor staat. Onze onoverzichtelijke moderne samenleving geeft uiteraard ook aan velen een gevoel van onzekerheid. Dit ondanks materiële en sociale zekerheid. Hoe kinder lijk blij is men al, in dit gecompliceerde bestaan, met ieder klein stukje als echt gegarandeerde waarheid. Wie lijdt door onzekerheid, zoekt naar vastheid en vaak, uit angst, naar geborgenheid, maar vindt die nergens. Ik zou durven zeggen: gelukkig niet. Kras gesteld kunnen we immers nergens 't soort bescherming verkrijgen, dat knus ieder risico uit sluit maar wel valt er een rust te ontdekken, die onze eigen bewegings vrijheid insluit. Zo lang we in onze vaak zo verwarrende en teleur stellende samenleving de moed niet verliezen, en blij ven strijden, zijn we zelf, is de maatsch. ppij, nog niet verloren. Integendeel, dan zijn we op weg naar een groter, ruimer leven, met kansen in overvloed. Dat bestaan beweegt zich in een sfeer, ver boven die, waar in onze dwaze wereld ronddraait. Daar krijgt men er als vanzelf overzicht op en elke situatie verschijnt er in een ander licht. Bij het meeste van wat ons nu verbijstert, beangst, bedroeft, verontwaardigt of ontmoedigt, is de verlos sende uitkomst nog niet in zicht. Maar ik geloof, dat die er altijd is, en zelfs ook te ontdekken, al kost het misschien vele jaren zoeken met inzet van al wat er in ons is. In de duizelingwekkende ruimte, bestemd voor onze geest, onze ziel, mogen we ondervinden, dat er veel groter dingen voor ons zijn weggelegd, dan we ooit hadden durven hopen. Daar is ook het ontmoetingspunt, waar we onze saam horigheid als mensen in harmonie kunnen beleven. Daar valt het onbegrip voor elkaar en voor de wereld weg, daar verdwijnt iedere afscheiding en wordt alle eenzaamheid vergeten. Want in wezen is de mensengemeenschap er een van de meest intense en intieme verbondenheid, 't is dan ook nooit straffeloos dat die geschonden wordt. Als wij dat inzien begrijpen wij beter dan ooit, hoe waar het woord is, dat we trouw moeten zijn aan de toekomst. Wat zullen de volgende geslachten ons al niet te verwijten hebben en hoeveel daarvan niet terecht? Die volgende geslachten. Op Kerstmis zien we in ge dachten daar liggen: een klein kind. Het is volstrekt onbeschermd in de zin van onze maatschappij. Het is bestemd voor de, unieke, tragedie in de wereldgeschie denis. Maar het helpt de wereld en al zijn inwoners, het rechte spoor te vinden, het kan ieder van ons de weg wijzen er boven uit te komen, en 't leven in over vloed te ervaren en te gebruiken. Want aan ieder van ons is het leven geschonken, en de mogelijkheid daarbij, deel te hebben aan dat grotere, creatieve bestaan niet alleen door eigen inspraak ook door eigen inbreng. Wie zijn eigen groei geen kans geeft, verschrompelt, en is doodongelukkig in de ergste zin. Maar hoe meer men gebruik maakt van zijn mogelijkheden, deze aarde tot een betere wereld te maken, des te vollediger is men mens en ervaart het echtste geluk. Geeft men zich zelf helemaal dan leeft men ook helemaal. Het gaat om ja of nee, om zijn of niet zijn. Er is zoveel, om voor te bestaan. Wie niet weet, waar te beginnen wel, ga eenvoudigweg leven. Voor wie zelf actief deelneemt aan wat dan ook van al wat onze aandacht vraagt onze hulp, ons enthousiasme is er mateloos veel te doen. Zo is ergens vlakbij altijd iets of iemand, die ons meetrekt in de grote kring van de mensengemeenschap. Ook al groeit die nog tot vele miljarden meer uit dan nu, die allen zullen toch steeds verlangen naar mede menselijke steun en kameraadschap. Door ons warm te maken voor iets wat van waarde is, doortrekt een gloed onze omgeving en gaan we zelf gloeien van echt geluk. Intussen, het is aan ieder zijn eigen keus en aanpak te bepalen. De toekomst hangt dus af van wat u denkt en vooral van wat u doet, en u, en u, en jij en jij. Het verlangen van in harmonie met God en de men sen te zijn, zie ik als de diepste grond van ons aller eenheid en ook, dat hieruit in diepste wezen en uiteindelijk het streven voortkomt naar eenzelfde doel, ook al schijnt het van niet. De doelstellingen mogen nu nog zo verscheiden zijn, dat ze als een lappendeken zijn geworden, vol van aller lei kleuren maar als 't goed is ook al vloeken die kleuren in schokkende tegenstellingen vormen ze samen een mozaiek, fel flonkerend van puur leven, positief en creatief. Zo is iedereen bezig met wat voor hem het doel is. Daar de uiteindelijke levensvragen ons geen van allen ooit met rust laten, wens ik u vandaag, in het komen de jaar en alle dagen toe, voor uzelf daarop het ver lossende antwoord te vinden en de daad te voegen bij dat woord". •JÉ ■1%

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 3