n Win een huwelijksreis met Desiree Bloemenhuis FLORA Kaarsen brengen sfeer Politieke en religieuze „goochelaars" praten de laatste jaren teveel over het godsbestaan 0 ZAG HEM OP T.V. HET PEUGE0TW0NDER OP WIELEN In zo'n compacte auto royaal plaats voor 4/5 personen? PEUGEOT GARAGE Drogisterij PLATTEEUW Kerstbloemwerk chique en charmant 1 PRETTIGE KERSTDAGEN een begrip voor PEUGEOT 204 een nieuw wonder op wielenl Drupkaarsen Bijenwaskaarsen Kerst boom kaa rs j es Tafelfiguren Blokkaarsen en nog veei meer Dc KERSTNUMMER DE VRIJE ZEEUW (Se MUL Vlooswijkstraat 79 Terneuzen Telefoon 01150-3066-4360 LOOD-, ZINK- en MASTIEKWEBKEN GAS- en WATERLEIDING SANITAIRE ARTIKELEN KOPERWERKEN WASMACHINES PLASTIC ARTIKELEN GASGEYSERS GASFORNUIZEN en -KOMFOREN KOELKASTEN GASVERW ARMING KEUKENS STOFZUIGERS DIEPVRIES ERKEND LOODGIETER, GAS-: EN WATERFITTER Een bezoek aan onze toonzalen is nu zeker de moeite waard. VERLOVINGSRINGEN Win een huwelijksreis met Desiree verlovings ringen. Wij kunnen U er alles over vertellen. U weet hoeveel ruimte motor en „tunnel" in een gewone auto innemen. Bij de Peugeot 204 is dit totaal anders. De aluminium I) motor is dwars geplaatst en drijft via kort samengebouwde versnellingsbak en differentieel de voorwielen aan. Er is dus geen tunnel, maar'een vlakke vloer. Het grootste deel van de ruimte blijft over voor de inzittenden en een flinke hoeveelheid bagage. Ontdek hoe royaal die 4-deurs Peugeot 204 van binnen is. En hoe compact van buitenI Voordelen: enorme wendbaarheid in stadsverkeer en geen parkeerproble men. Maak'n proefrit met dezegrote kleine Peugeot204! CAPPENDIJK ZN. TERNEUZEN AXELSESTRAAT 174 - TEL. 0115(1—2030 Ontdek de schoonheid van bloem en plant in onze bloemenserre. Een sprookjesachtig mooie bloemenpracht is er bijeengebracht in een zeer over zichtelijke ruimte. Er is alles wat met bloemen te maken heeft. Er zijn prachtige bloem- en plantenpotten, vazen en bakjes. Er is deskundige voorlichting, en op een artistieke uitvoering van uw bloemen- groet zelfs door de gehele wereld kunt U rekenen. Wij stellen het op prijs U te mogen begroeten. Prettige Kerstdagen NOORDSTRAAT 72 TERNEUZEN TELEFOON 01150—2250 Noordstraat 59 Terneuzen Diner, Gotische, gedraaide en gekleurde kaarsen, in alle maten en lengten. KERSTNUMMER DE VRIJE ZEEUW jOCH zo lang er mensen zijn is God niet dood. Alleen de mens kan Hem dood verklaren, uit angst voor zichzelf. De mensen verklaren nu de christelijke god dood. Maar die is er niet, is er nooit geweest. God, het goddelijke is echter in ieder mens. Die is niet te binden aan één reli gie noch aan één voik noch aan één mens. Wie God dood verklaart, verklaart zijn eigen geest voor dood. Hij spreekt nog slechts met de mond, woorden waar aan „de geest" ontbreekt. Die dan ook niet zullen beklijven. Dat is in ieder geval een troost voor al wie nog wel be seft dat de geest, dat God leeft. Voor hen blijft Kerstmis een belofte. H. VAN WERMESKERKEN IJET christendom staat in de branding van deze tijd. Op zijn flanken beuken de golven van ongeloof en nega tivisme, van onkerkelijkheid en zelfs bespotting. Uit die golven beluistert men kreten als: „God is dood" „het christendom heeft gefaald" „de kerken kunnen worden opgedoekt". En bij zo'n kreet, als „God is dood", wil men het doen voorkomen alsof dat de schuld van het christen dom is. Niets is minder waar. Niet het christendom heeft, zo men wil, gefaald, doch de mens. De mens in de christelijke we reld, die het niet kon opbrengen om het gebod van de lief de tot de naaste op te volgen, doch eerder zichzelf zocht. Die het eigen belang veel intenser nastreeft dan dat van zfjn naaste, die het voorbeeld en de woorden van Christus uit eigen zwakte niet heeft kunnen navolgen. Die het ge makkelijker en prettiger vond het Gouden Kalf te aanbidden dan vanuit opofferende liefde te leven. Niet het christendom is de schuld van oorlogen, verdruk king en andere misstanden, maar de mens, de mensheid, van oost tot west en van noord tot zuid. A LLE opstandelingen en alle zoekenden die de kerken de schuld willen geven van alles wat zij niet goed achten in deze wereld en vooral de jongeren onder hen, passen een methode van inquisitie toe. Omdat het dan niet goed gaat, zoeken zij een schuldige. Dat kunnen, dat wil len zij natuurlijk niet zelf zijn. Doch een schuldige moet er wezen. En wie komt daar dan beter voor in aanmerking dan degeen die hen op hun feilen wijst? De kerk van Christus. Waarom heeft die alle ellende niet voorkomen? Die praat het ons al eeuwen lang voor, dat het hier al allemaal mooi en prachtig zou kunnen zijn, dat er een soort goochelaar is en als je maar in die en zijn kunsten gelooft, dan zal het goed zijn te leven in deze wereld. Maar het is allemaal illusionisme gebleken. De goochelaar toverde geen vrede en opofferingsgezind heid en liefde tot de naaste uit zijn hoge hoed. Dat had hij behoren te doen. Hij alléén. En dan hadden wij het wel wil len aanvaarden. Graag zelfs. Maar dan moet hij niet ons op het toneel roepen om hem te assisteren. Wij willen kijken en er in een gemakkelijke stoel van genieten. Als hij het echter zonder ons niet kan, dan is hij geen echte gooche laar. Dan aan de galg met hem. ZO is "feitelijk de situatie bij al de onkerkelijken, bij allen die God dood verklaren, die zelfs heel op recht menen dat het christendom heeft gefaald. Neen, niet het christendom maakte de oorlogen, cle onderdruk king, de ellende. Dat kwaad kwam en komt evenzeer of nog meer voor de mensen van andere godsdiensten, want ook voor hen is het moeilijk de godsdienstige geboden strikt na te leven. De mens die spreekt van „God is dood" heeft het vertrou wen in zichzelf verloren. Hij twijfelt aan zijn eigen vermogen tot goed te zijn en goed te doen. Hij kan zijn materiële ver langens niet loslaten. Hij meent dat zijn maag en een vre dig vegeteren belangrijker is dan zijn geest, die altijd wor stelt en zoekt en hem onrustig maakt. Die naar God zoekende geest moet maar verdonkeremaand worden. Hij vindt hem toch niet en dat is zo inspannend. Dus we verklaren God gewoon voor dood, dan hoeft die geest nergens meer naar te zoeken en dat is veel rustiger. Als er dan toch iets misgaat, dan kunnen we de schuld gerust op God gooien, die taalde om levend te blijven. Want een schuldige moet er gevonden worden, anders ga je zeker twijfelen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 11