Kamer van Koophandel voor Zeeuws-Vlaanderen spreekt zich uit tegen verhoging der veertarieven P|e* SHERRY cakemeel spuitIneeuw <§25 PRIIS-SLAG 1 FORTUNA I 1 JAC. HERMANS oUSP0EP£R ^i«t»soepen...spaar de vlaggetjes! Op andere wijze Rug tegen de muur Zeeuws bedrijfsleven verontrust over verhoging van de veergelden Rijkswegen Weinig en geen bewondering Stap achteruit Rotterdamse metro eerste jaren niet rendabel B|£!£h|pN.6 gö5 iF^ürr-cxKTAiL JJ69 P'es B6AUJ0VMS 198 onz? BASTERDSUIKER Or VAhll LLE-SUIKER 99 SCHERPE KRITIEK VAR HATTA OP HET BELEID VAN S0EHART0 HET HELE ASSORTIMENT SKAAT VOOR U KLAAR! V, KLEINE LETTERS T GROTE VOORDELEN grote pot APPELMOES.... O JAC.HERMANS f Pagina 2 DE VRIJE ZEEUW Woensdag 13 december '67 HAALT DEZE WEEK WAT U HALEN KUNT. WANT HET WORDT DRUK DIE LAATSTE WEKEN VAN HET JAAR', VOOR U EN VOOR ONS DAAROM ADVISEREN WU U, KOOPT NU ER NOG VERSELU KT U BEN I ZOO GRAM ONVOORSTELBAAR GOEDKOOP FUN6 WUN VOOR'nKLEIN PRUSJG pondspak. wiT-eeeu- bruin aan: pond DOORREBBN jAA BBRGBN OP ZOOM -SOBS - MADE- STeENBÉRSEN-AXeL- VLlSölNeeN - M1PDELBURS" TERNSUZEN STOPPEN BIJ BUSHALTEN Snoep verstandig eet 'n appel Hulp van het Nederlandse Roode Kruis TWEESTRIJD Snoep verstandig eet 'n appel 17 DECEMBER: WIJDING VAN BISSCHOP H. ERNST Koopkracht verminderd - AGENDA - Snoep verstandig eet'n appel De Kamer van Koophandel in Zeeuws-Vlaanderen heeft zich maandag in een spoedvergade ring fel verzet tegen het voor stel van het provinciaal bestuur van Zeeland om de tarieven voor de veren over de Westerschelde te verhogen. Van de leden die hierover het woord voerden en uiting gaven aan hun verontwaardiging, was het vooral de heer H. Pallada uit Oostburg die zich heftig af zette tegen de voorgestelde ver hogingen. „Hier wordt domweg gediscrimineerd; als er te halen valt weten ze ons te vinden", al dus deze spreker. Ook andere ledeg waren fel in hun uitingen. De heer A. J. Verbrugge: „Wij als vervoerders van Zeeland zeg gen nee tegen deze verhoging". De heer Martinet: „Wij heb ben recht op vrije veren, dus zeker geen verhoging". De Kamer besloot een protest- schrijven te zenden aan de pro vinciale staten die deze week de tariefkwestie behandelen; voorts ook aan de vaste waterstaats commissie uit de Tweede Kamer en aan de Zeeuwse kamerleden. In dit schrijven wordt de staten leden verzocht om, wanneer zij de consequenties willen aanvaar den die het ministerie van ver keer en waterstaat stelt door het tekort op de exploitatie van de veerdiensten van 1,3 miljoen gulden niet meer te fourneren, dit ontbrekende bedrag op an dere wijze en via andere mid delen aan te vullen dan door verhoging van de veertarieven. In een aantal kritische vragen zal de kamer enkele alternatie ven aanwijzen: Kunnen er ten aanzien van de exploitatie geen middelen worden gevonden die tot een grotere efficiency lei den? En is het voor de provin cie volstrekt onmogelijk zelf iets te betalen? Voorzitter ir. R. H. van Kre velen wilde aanvankelijk de in houd van het protest beperken tot het commerciële vervoer. Dit stuitte echter op verzet van de vergadering, die ook een ver hoging van het meer incidentele vervoer ontoelaatbaar achtte, zo dat werd besloten tegen de al gehele verhoging te protesteren. Enkele leden zagen een incon sequentie in het protest en zij vonden dat de kamer eigenlijk al door de knieën ging, omdat Het bestuur van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor midden- en noord-Zeeland in Middelburg heeft in een brief aan gedeputeerde statén van Zee land zijn verontrusting uitge sproken over de verhoging van de veertarieven voor de Wester schelde. Het bestuur is ongerust voor de consequenties van deze tariefsverhogingen voor het be drijfsleven, speciaal de Zeeuwse vervoersbedrijven. De in de prak tijk te bedingen vergoedingen voor de geleverde prestaties la ten geen doorberekening van lastenverzwaringen toe. Voorts geldt de ongerustheid de hou ding van de rijksoverheid t.o.v. de Zeeuwse economische voor uitzichten. Het lijkt het bestuur waarschijnlijk dat ook de exploi tatiekosten van vele andere kunstwerken ten behoeve van het wegverkeer en eveneens ten laste komend van de begroting van verkeer en waterstaat geste gen zullen zijn, maar van een verhoging van tarieven voor rijkstunnels of -bruggen is het bestuur niets bekend, niet in de randstad en niet daarbuiten. Het bedrijfsleven heeft in zijn ge bruik van de Scheldeveren geen reële keus, meent het bestuur, dat tenslotte aan G. S. verzoekt zijn ongerustheid kenbaar te ma ken aan prov. staten van Zee land en van de volksvertegen woordiging, opdat deze laatste de minister kan vragen hoe zijn opvatting over de exploitatie van de Scheldeveren te rijmen valt met de betekenis van het gewest voor de bevordering van de na tionale economie. de voorzitter aan het protest nog de eis wilde verbinden dat deze verhoging de laatste moest zijn. „Het is misschien wel inconse quent", aldus de heer Van Kre velen, „maar wij staan met onze rug tegen de muur. Het begin is geweest de opheffing van de vrije veren". De heer Pallada: „Juist en dat is de fout geweest; daarna kwa men de verhogingen." „De twee grote veren Krui- ningenPerkpolder en Vlissin- genBreskens zijn rijkswegen in varende vorm", aldus de heer Van Krevelen. „Wanneer een vierbaansweg ergens onvoldoen de blijkt, wordt deze zesbaans gemaakt. Men verbreedt wegen, legt nieuwe aan, maakt een klaver blad. bouwt tunnels en brug gen en dit alles wordt uit de al gemene middelen betaald. Het is een overheidstaak dat het ver keer zich op normale wijze kan ontwikkelen. Ik kan niet inzien dat de regering enerzijds miljoe nen investeert voor de indus triële ontwikkeling van dit ge bied en anderzijds geen middel weet om 1,3 miljoen gulden te fourneren. Dit economische mo tief is de grootste inconsequen tie. Sinds 1958 zijn de sociale lasten van het vrachtvervoer met 130 procent gestegen. In het half uur dat men vaart, legt men op de weg minstens 35 km af. Door de stelling, dat de overtocht door benzinebesparing en geen ban- denslijtage voordeel zou opleve ren, kan nu wel een streep ge zet worden". De heer Van Krevelen reken de voor, dat het veertarief vijf procent van het vrachttarief uit maakt. „Bij het ministerie van economische zaken kan men ech ter niet aankomen met het ver zoek de vrachttarieven met vijf procent te verhogen". De voor zitter vond wel dat de minister een nieuw element in de discus sie had gebracht: wanneer de provincie de middelen om het tekort te dekken weet te vin den, mag zij deze toepassen. De heer J. v. d. Voorde, lid van de staten voor de K.V.P., zag eveneens een inconsequentie van het door dé regering aan'de ene kant geld uitgeven voor de infra-structuur en het aan de andere kant er weer uitpompen van 1,3 miljoen gulden. „Het is een vestzak-broekzak politiek, waarbij^ men met de ene hand neemt wat men met de andere geeft. Ik heb weinig bewonde ring voor de argumentatie der regering." „Ik heb er helemaal geen be wondering voor", was de mening van de heer Verbrugge uit Ter- neuzen die voorstelde, dat de kamer contact zou opnemen met de Zeeuwse vertegenwoordigers van alle politieke partijen in de Tweede Kamer. „Men. moet niet proberen", zei hij, „de handicap die de Schelde toch al voor ons vormt, nog groter te maken." Hij becijferde dat een kleine ver voerder jaarlijks minstens dui zend gulden aan veergelden be taalt voor een combinatie, nog afgezien van andere verhoogde lasten, veroorzaakt door de lan gere werktijden die het pont- vervoer met zich meebrengt. De heer Palada was van me ning dat door de voorgestelde verhoging de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen weer een stap achteruit was gezet. Hij noemde het onjuist deze verho ging nu reeds te accepteren. Het aanvankelijke voorstel een uit zondering te maken voor het be drijfsleven vond hij irreëel: „Wij zijn een Zeeuws-Vlaamse kamer van Koophandel." De heer Van Krevelen legde er de nadruk op, dat in 't schrij ven een aantal pertinente vra gen zouden worden gesteld, als mede de eis: hier is thans de streep gezet en nu kan er alleen nog maar gestreefd worden naar de volledige afbraak der tarie ven. In een stadium als dit de eis van vrije veren te stellen vond hij geen haalbare zaak. Doelende op de in de vaart te brengen dubbeldekkers zei hij: „We moeten de provincie dwin gen tot een duidelijke uitspraak en de kwestie los zien van de bekende koppeling: nu krijgen jullie wat nieuws, maar je moet er ook meer voor betalen." Ir. J. F. Denie vroeg nog los van de tarievenkwestie naar de vorderingen bij het in de vaart brengen van de tweede dubbeldekker. De kamer was het er over eens, dat hierin geen stagnatie mocht komen. Men zou dit even eens kenbaar maken aan de be treffende instanties. De Rotterdamse metro, die vrij dag 9 februari 1968 officieel door prinses Beatrix in gebruik zal wor den gesteld, gaat met een hoge frequentie het traject Centraal Sta tionZuidplein v.v. rijden. De directeur van de Rotterdam se Electrische Tram, de heer C. G. van Leeuwen, deelde tijdens een persconferentie in de Maasstad mee, dat het de bedoeling is dat de metrotreinen tijdens de spitsuren op werkdagen met een frequentie van drie minuten zullen gaan rij den. Buiten de spitsuren en op za terdagen, zondagen en feestdagen is er een vijf-minutendienst, be halve in de vroege morgenuren tot aan de ochtendspits, wanneer de treinen met tussenpozen van plus minus tien minuten het traject zul len rijden. De treinen beginnen de dienstregeling op werkdagen des morgens om half zes. De laatste metro rijdt rond kwart voor één. De prijs voor een enkele reis zal gelijk zijn aan die van een enkele reis per bus of tram: 50 cent. De directeur van de R. E. T. denkt dat de ontvangsten van de metro het volgend jaar ongeveer tien miljoen gulden zullen bedra gen. „Met dit bedrag rijden we de metro niet rendabel. De eerste jaren zullen we er trouwens niet in slagen de metro rendabel te ex ploiteren", aldus de directeur van de R. g. T. \mm wmmmi POND Nï^etf^TRAKrEERT UZELF heb lukt albcjoU £-$heerlyke. smaken p.zak LlTERKRUtK »enever o3c.-'t2.-^v4% BESS HET SUCCES» Vo PRUS-SLAe „AMONTU-Uftg^ IrJ.' fles nabuur zuiven/^Pp^LSAP^KS 100 papierenSERVETTIN.79 f pcmdspak 49'; kilo toaal PATENT BLOEM. 69 j fies goudgele SlA*OLIE...1^> literpob AUGURKEN zz.**^79 jampob MAYONAISE END MERK. ©.pak ÉÊSS&& I BEKEND naasb ui ffa NU GEZELLIG NOTEN,KRAKEN VOOR EEN KRAAKPRUS Luxe GLA&WERIC styivol SHERRYGLAS CHAMPAGNEGLAS^ 9 WHISKVGtAS wek motief 4*: pies kruidige. VERMOUTH fles mousserende Vlij PERLE./t 98 pies framlo.loe&sen WUN....^98 pies zoebeSMANSE WUN/I96 VARKENSLAPPEN "169 S06PC0MPLET *§29 op SChciOll NV. Het tweede kamerlid drs E. v. Thijn (P.v.d.A.) heeft de minis ter van verkeer en waterstaat gevraagd de bepaling, waarbij automobilisten bij bushalten mo gen stoppen voor „het onmiddel lijk in- of uitstappen van passa giers" in te trekken. In schriftelijke vragen aan de minister zegt-hij dat het open baar vervoer grote hinder onder vindt van deze bepaling. Het Nederlandse Roode Kruis verzendt deze week een partij van ruim 5700 cartons baby- en kindervoeding ter waarde van 50.000 naar het midden-oosten. De goederen zijn bestemd voor de vluchtelingen op de westelij ke oever van de Jordaan, de Jordaanse „rode halve maan" (rode kruis) en Syrië. Voor de slachtoffers van de overstroming in het Algerijnse departement Constantine wor den ruim 1200 cartons kinder voeding, waarde ƒ6000 naar de „rode halve maan" te Algiers verscheept. IN 27) „Ach kom", meende Joost te moeten betwijfelen. „Mijn vader en mijn moeder" ging Suus voort, „behandelde hij op zo'n vriendelijke, uit de hoog te neerbuigende manier dat zij zich klein en onmogelijk voelden in zijn bijzijn. Het gevolg was natuurlijk, dat ze tenslotte bij ons wegbleven. Zo ging het ook met zijn familieleden en mijn kennis sen. Antoon weekte mij geheel van hen los. En ik liet mij loswe ken, omdat ik van mening was, dat ik het leven door moest met mijn man en niet met mijn fa milie". „Hetgeen juist gezien was", on derbrak Joost. „Hetgeen in zoverre juist ge zien was, dat dit nog niet behoef de in te houden,, dat ook in het milieu, waaruit ik was voortge komen, als minderwaardig aan Antoon's milieu ging Zien. Dat ik op die manier mijn ouders ver loochende en daarmee alle liefde en opoffering en zorgen, die zij zich om mijnentwil hadden ge troost, ging ik pas begrijpen, toen mijn ouders beide wai'en gestor ven en er niets meer viel goed te maken. Toen ging ik ook begrij pen, dat ik niet alleen hen al die jaren had verloochend, maar ook mijzelf. En dat Antoon niet al leen mijn familie beledigde, als hg geringschattend over hen sprak of hen uit de hoogte be handelde, maar ook mij, zijn eigen vrouw! Want los te denken van mijn familie ben ik toch niet. Ik behoor er bij, ook al heeft An toon mij er als het ware uitge licht. En toen ik dat allemaal be grepen had, Joost, toen ging ik ook allerlei andere dingen veel scherper zien. Ik voelde mij toen eerst recht tweede, hoogstens tweede, in huis. Ik ging inzien, dat ik een ding was, een van An toon's gebruiksvoorwerpen, een gebruiksvoorwerp nog wel, dat hij zich had aangeschaft, maar van welks aanschaffing hij eigen lijk min of meer spijt had". „Kom nou, Suus", viel Joost haar in de rede, „je overdrijft schromelijk, dunkt me. Je hebt er voor jezelf een complex van gemaakt". Suus haalde gelaten haar schouders op. „Misschien", zei ze dan, „maar er werd ook wel voor gezorgd, dat ik ieder gevoel van zelfres peet en eigenwaarde kwijtraakte. Een voorbeeld: als mijn schoon moeder mij aan kennissen voor stelde, dan zei ze: „Mag ik even voorstellen, de vrouw van An toon?", maar uit haar manier van spreken en uit de klank van haar woorden hoorde ik, dat zij eigenlijk wilde zeggen: Hier ziet u de misstap van mijn zoon, u moet hem zijn domheid maar ver geven, hij was nog jong en wist niet wat hij deed". Joost moest onwillekeurig glimlachen om de humor. Jam mer was het alleen, dat deze hu mor zo bitter en cynisch werd voorgedragen. Als Suus deze woorden met mildheid en ver gevensgezindheid had gesproken, dan hadden zij een overwinning betekend, nu echter getuigden zij van een nederlaag. „Nu ja", antwoordde hij, „dat was zijn moeder. Dit was niets anders dan het tot uiting bren gen van haar teleurstelling over het feit, dat Antoon, zoals men dat dan noemt, beneden zijn stand was getrouwd. Ik geloof, dat een moeder zoiets wel te ver geven. is. Het - standsverschil weegt bij die mensen zeer zwaar. Maar dat kun je Antoon toch niet aanwrijven?" Suus zuchte en maakte een af werende beweging met haar hand. „Och, Joost", zei ze, „ik wil je niet vermoeien met het op sommen van allerlei kleinighe den, die bewijzen, dat Antoon geheel dacht in de 'lijn van zijn moeder. Ze zouden niet veel in druk op je maken trouwens, om dat het allemaal gezegden, op merkingen, gebaren, gelaatsuit drukkingen. wat al niet, zijn geweest, die, zo losweg verteld, geen betekenis hebben, maar die, gebruikt in een bepaald gesprek, in een bepaald verband, meer griefden, dan de grofste beledi ging. Een voorbeeld: een gezeg de van Antoon, dat voor mij alle verdere uitleg overbodig maakt: ik weet niet meer precies naar aanleiding waarvan hij het -zei, maar het staat sindsdien in mijn geheugen en mijn ziel gebrand. „Er zijn", zo zei hij eens, „slechts twee dingen die het leven en de wereld kleur en schoonheid geven en die twee dingen zijn: adel en rijkdom. De rest dient als achter grond, waartegen de grootheid van adel en rijkdom schittert". Joost smoorde een vloek tus sen zijn tanden. „Die snob", zei hij minachtend. „Vergeef mij Suus, hij is je man, maar dat is toch wel een beetje erg cru". Hij schudde zijn hoofd, daar mee te kennen gevend, dat hij de juiste kwalificatie liever niet uit sprak. „Begrijp je nu", vroeg Suus, „dat ik niet overdrijf en dat ik er niet, zoals jij het noemt, voor mijzelf een complex van maak? „Au fond is het misschien zie lig, zo'n geestesgesteldheid", meende Joost, „want zijn eigen adel is dan toch maar weinig schitterend, als ik het zo zeggen mag". „Nog minder schitterend dan je denkt", antwoordde Suus. Hij keek haar vragend aan. „Hoezo?" „Alles wat ik je nu heb ver teld", vervolgde Suus, „is nog te dragen geweest. Ik heb het ge dragen, zoals je weet, en heus, ons huwelijk was niet zo be roerd; dat zei ik je al. Maar", haar stem kréég plots een harde, metaalachtige klank, „maar weet je, dat ik hier vanavond bij jou ben op zijn aandringen?" (Wordt vervolgd.) Dr. Mohammed Hatta, die in 1945 tezamen met Soekarno de on afhankelijkheid van Indonesië uit riep en vice-president werd, heeft scherpe kritiek geuit op het econo misch beleid van de regering van waarnemend president generaal Soeharto. Sedert de overname van de macht door de nieuw,e regering is het met de economische situatie van het land verder bergafwaarts gegaan. Over het ambitieuze economische wederopbouwprogramma van de regering-Soeharto zei dr. Hatta, dat het beleid van krap geld dat de regering voert, geen goed in strument is -voor economisch her stel in een ontwikkelingsland met een laag produktiepeil. Een beleid van krap geld heeft de neiging de produktie verder te verminderen, terwijl de ontwikkeling van het land gebaseerd moet zijn op een Ter gelegenheid van de wijding van bisschop H. Ernst op 17 de cember in de kathedraal van Bre da zal deze week bij alle katholie ke gezinnen en alleenstaanden van het bisdom (de gehele pro vincie Zeeland plus West-Bra bant) een blad „ter kennisma king" worden bezorgd. Op de voorpagina richt de nieu we bisschop zich rechtstreeks tot zijn' diocesanen, die voorts onder meer een beschrijving vinden van wapen en van de liturgie der wij ding. De 180 parochies in het bis dom zullen zich tijdens de eucharistieviering van 16 en 17 december met name in voorbeden en gezangen confronteren aan de plechtigheid te Breda. De totale oplage van het blad bedraagt 140.000 eksemplaren. vergroting van de produktie. Vol gens dr. Hatta produceert Indone sië op het ogenblik op slechts twintig procent van zijn capaciteit. Verder leverde hij1 kritiek op de wijze, waarop kredieten uit het buitenland worden gebruikt. Zij moeten worden gebruikt om de produktie te doen toenemen, maar het grootste deel gaat op aan con sumptie. Kredieten moeten worden aangewend om de rijstprodüktie te vergroten, kunstmestf abri eken te bouwen en de infrastructuur te ver beteren. Een eerste vereiste voor economische groei is naar dr. Hatta zei dat de bevolking reële koop kracht bezit. Onder het Nederlandse bewind kwam het dagloon van een arbei der in Indonesië overeen -met vijf kilo rijst en dat noemde de natio nalistische beweging te weinig. Nu echter is de koopkracht van het loon niet meer dan 22 kilo rijst per maand. Dr. Hatta drong aan op een dras tische vermindering van het aantal ambtenaren en op loonsverhogin gen teneinde corruptie te voor komen. HEDEN Terneuzen: Café H. de Vrieze, Markt, 8 uur: Kalkoenkaarting van de v.v. „Tern. Boys", voor leden en donateurs. DONDERDAG 14 DECEMBER Terneuzen: Lokaal „Bethel", 7.30 uur: Evangelisatiesamen komst.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 2