Rotterdam groeit naar zee Gigantische projecten in expansie drang naar het westen f V BOTLEK, EUROPOORT EN MAASVLAKTE Bollek, Europoort en Maasvlakte zijn drie projecten waarop Rotterdam zich in de jaren vijftig heeft geworpen om de toenemende behoefte aan nieuwe haven- en industrieterreinen te bevredigen- Dit streven betekende -expansie in westelijke richting, naar de kust, via het eiland Rozenburg. Het Botlekplan in het oostelijk deel van Rozenburg werd in 1960 praktisch voltooid. Europoort was de volgende stap. Dit' gebied bevindt zich in volle ontwikkeling. Met de werkzaamheden voor de Maasvlakte, een havenge bied dat in zee zal verrijzen, is inmiddels begonnen. Onderdeel van dit werk is de verlenging van de dammen in zee; de monding van de Water weg zal straks bestaan uit twee toegangswegen, één voor Europoort en één voor verder landinwaarts gelegen havengebieden. Een van de voornaamste redenen tot het realiseren van Europoort was het feit dat er steeds grotere schepen worden gebouwd, waarvoor het nodig was om bredere en diépere havens te graven om ze te kunnen ontvangen. Een tweede reden, die hieruit voortvloeide, was dat er een sterkere mecha nisatie in de werkzaamheden zou optreden. Het grondprincipe van zee transport is: houdt uw schip varende. Of met andere woorden: tracht de tijd van laden en lossen te bekorten. Een derde reden was de behoefte aan terreinen voor industriële doeleinden. In zekere zin was de Botlek al enigermate tegemoetgekomen aan het ont vangen van grotere scheepstypen. Er kunnen daar schepen van 60.000 tot 80.000 dwt (bij een zoutwater-diepgang van 41 voet) binnen lopen. De diepgang hoopt men tot 42 43 voet op te kunnen voeren. De Waalhaven die tussen 1906 en 1931 in twee fasen werd gegraven, was eerst door een gedaanteverwisseling na 1950 voor grotere schepen tot 40.000 ton dwt voor de overslag van kolen, ertsen en graan toegankelijk. Ten tiide dat het plan Botlek door de gemeenteraad werd goedgekeurd, in 1947, kon men echter niet voorzien dat er omstreeks 1960 al schepen van 100.000 ton dwt in de vaart zouden worden gebracht. Inmiddels is geble ken dat schepen van 225.000 ton spoedig meer en meer de wereldzeeën zullen bevaren. Europoort zal daarom het nieuwe haven- en industriege bied worden, waar dergelijke mammoetschepen wel geladen en gelost kun nen worden. Het grote voordeel van Europoort is daarbij dat het dicht bij zee is gelegen, aan de mond van de Nieuwe Waterweg. De schepen kunnen er direct uit zee binnenvaren. Uit de cijfers blijkt dat de overge slagen hoeveelheid olie meer dan 50 pet. van het totale goederenverkeer in de haven uitmaakt. Het ligt voor de hand dat met deze ontwikkeling nauw verband houdt de toenemende behoef te aan expansieruimte voor de indus trie Hoe langer hoe meer blijkt dat voor bepaalde industrieën de onmlddel. lijke nabijheid van een diepzeebaven dat wil dus zeggen terreinen in het havengebied zelf een overwegende betekenis krijgt bij de keuze van de vestigingsplaats. De totale oppervlakte van Europoort, Inbegrepen de Maasvlakte, zal onge veer 6.000 ha bedragen. Na aftrek van de wateroppervlakte en de ruimte die Is gereserveerd voor wegen, spoor enz, zal de netto oppervlakte ongeveer 3400 ha bedragen. Een groot deel van deze oppervlakte, exclusief de Maas vlakte, is reeds uitgegeven. De noodzaak on, de Maasvlakte voor havens geschikt te maken het gaat daar om ca. 1600 ha netto doet zich dan ook reeds geducht voe len. Er wordt de laatste jaren ge middeld 250 ha per jaar aan terrei nen uitgegeven. Verwacht wordt dat Europoort tot uiterlijk 1980 de behoef te aan terreinen zal kunnen dekken. Daarom is met de aanleg van Euro poort eigenlijk geen dag te vroeg be gonnen. Op 28 november 1957 heeft de Rot terdamse gemeenteraad eenstemmig het plan Europoort aanvaard. Op 13 september 1958 gaf dè Koningin het sein dat de eerste baggermolen met het graafwerk kon beginnen. Het graven van het Calandkanaai vordert snel en ook aan de zeezijde gaat het werk door. De raffinaderij van British Petroleum aan het zgn. Beerkanaal, voor het Maasvlakteplan zal dit jaar in bedrijf worden gesteld. Op Midden-Rozenburg is het Caland kanaai ten behoeven van de vestigin gen van Konam, Mobil Oil en Esso Chemie verder doorgetrokken, terwijl in Europoort-oost de Brittanndëhaven inmiddels in gebruik is genomen. I In het Europoortgebied hebben zich intussen de volgende maatschappijen gevestigd: aan de 4de Petroleumha ven Shell en Caltex-Esso, aan de 5de Petroleumhaven Gulf Oil met een olie raffinaderij evenals de British Petro- 'leum Company met een raffinaderij in aanbouw aan de 6de Petroleumha ven; in midden-Rozenburg de Konam, ...uit alle windstreken zijn de schepen afkomstig die Rotterdam aandoen, bijvoorbeeld in dit havencomplex in het dynamische Rotterdam-Europoort Mobil Oil en Esso Chemie; in Euro poort-oost, dadelijk grenzend aan het Botlekgebied vestigde zich de Engelse Imperial Chemical Industries. Aan een eveneens toekomstig havenbekken kre gen Werkspoor en Alcoa een terrein en hebben de Cementfabriek Rozenburg N.V. en Climax Molybdenum Compa ny respectievelijk een cementfabriek en een chemisch bedrijf gebouwd. In Europoort-west aan de Benelux- haven is naast een olie-opslagbedrijf van de firma Broere achter in deze haven een terrein in gebruik voor het steeds belangrijker wordende zee-veer- verkeer op Engeland, nl. de interna tionale combinatie van de Noordzee- Veerdiensten op Huil voor passagiers en goederenvervoer, die laatste vol gens het roll-on-roll-off systeem. Ook de Transport Ferry Service, waarvoor Hudig en Pieters als agent optreedt, heeft zich hier gevestigd. Deze ver zorgt roll-onroll-off diensten op Fe lixstowe en Tilbury. VEEL FACILITEITEN Naast deze diversiteit van. bedrijven is reeds van het begin af aandacht geschonken en zijn faciliteiten verleend aan die bedrijven en diensten die nood zakelijk zijn om het toenemende scheep vaartverkeer vooral met de zeer gro te schepen' (boven de 100.000 .ton) uit een oogpunt van navigatie op de meest normale en veilige wijze te doen plaatsvinden. Dus ligplaatsen in daarvoor aange legde diensthavens vooi de sterke sleepboten (van 1250 tot 1650 pk) van de n.v. Nieuwe Rotterdamse Sleep dienst, de Gemeentelijke Haven- en Loodsdienst met zijn havendienst bo ten, tevens brandbiusboten alsmede voor het specialistencorps van de zgn. roeiers, voor het afmeren en losma ken van de reuzeratankers. Voorts heeft als toeleveringsbedrijf voor de enorme hoeveelheden beton in de con structies van aanlegsteigers gebouwen e.a. installaties de Befaro als cen trale betonmortelfabriek er zich ge vestigd. Ten behoeve van allerlei ad ministratieve werkzaamheden van be drijven en diensten, toeleveringsbedrij ven en een ontvangst- en ontspannings centrum voor de bemanningsleden eD verwanten zijn speciale terreinen ge. reserveerd en ten dele reeds in ge bruik genomen. Het grootste deel van de Europoort terreinen, die inmiddels bedrijfsklaar zjjn gemaakt, kreeg reeds zijn be stemming. Op het meest westelijke deel van Rozenburg noordelijk gren zend aan de B.P. raffinaderij is een groot terrein gereserveerd door een erts- en overslagbedrijf annex pellet- ïseringsinstallatie. Deze terreinen, ge- olieraffinaderijen verreeen in Rot terdam Europoort en beheersen er met htm moderne sky-lines de omgeving legen aan zeer diep vaarwater 18 m krijgen tevens een uitstekende verbinding voor de binnenvaart via de Dintelhaven, die zich voortzet in het nieuwe Hartelkanaal (vaardiepte 5.00 m, breedte op de bodem 105 m, op de waterspiegel 130 m). De wijde scheep- in aansluiting op de internationale verbindingen gereed gekomen. In het bijzonder kan in dit verband gewe zen worden op een systeem van in uitvoering zijnde oever- en wegver bindingen (de zgn. verkeersruit), waar binnen het gehele Rotterdamse haven gebied ter weerszijden van de rivier is opgenomen. Een snelle afwikkeling. vaartsluis (lengte 260 ui., breedte 24 m en diepte 5.50 m) biedt voor de duwconvooien de mogelijkheid van- ongebroken door-schutting naar het open rivierwater van Oude Maas en de Rijnverbinding met het achterland. Behalve het verkeer te water is ook reeds dat 'via de weg en het spoor V. 4 - f I M& plan, ter grootte van ca 1250 ha, kwam tot stand rond de afgedamde Botlek een vroegere rivierarm, die Briel- se Maas en Oude Maas verbonc en als centrale vaargeul en havenbekken werd uitgebreid met een tweetal in- steekhavens (Chemlehaven en St. Lau- renshaven). Tevens werd in het ha vencomplex een derde Petroleumhaven gegraven. Zodoende werd het ooste lijk deel en het gebied ten zuiden van de Botlek vrijwel geheel voor de olie- en petrochemische industrie bestemd' (o.a. raffinaderijen). Het zo ontstane havencomplex kreeg een nieuwe toe gang in directe ODen verbinding met de Waterweg. Het havengebied leverde 790 ha ver huurbaar terrein op, 170 ha werden ingenomen door openbare voorzienin gen en 290 ha door havenbekkens De raffinaderij van de Esso ikon - in 1960 reeds met de produktie be ginnen, de olie-opsiag'bedrijven van Nieuwe Matex n.v. en Pakhuismeeste- ren waren reeds in bedrijf en bij de scheepswerf van Verolme (met Tan- kercleaning Verolme) waren de eer ste schepen reeds van stapel gelopen toen de grondwerkzaamheden nog niet geheel klaar waren! veel terreinen liggen in het Botlekgebied te wachten tot ook hier moderne industrieën en olieoverslag bedrijven zullen verrijzen vooral van het internationale weg transport, zal dat ten goede komen. PIJPLEIDING Nauw verband met een supertanlk- haven hield de uitvoering van het Rotterdam-Rijnpijpleiding project. De ze pijpleiding naar de reeds bestaan de en nog te bouwen raffinaderijen in het gebied van Rijn en Roer werd in juni 1960 in bedrijf gesteld. De aardolie wordt gepompt naar Godorf en Wesseling bij Keulen, naar de olie raffinaderij van de Deutsche Shell A. G. en naar de Union Braunkohlen Kraftstoff A.G. De hoofdleiding heeft bij Venlo een aftakking naar Wesel, waar zij aansluit op de pijpleiding We- sel-olieraffinaderij Gelsenberg Benzin 4.G. te Gelsenkirchen. De Rotterdam- Rijn-Pijpleiding werd reeds doorgètrok. ken tot Raunheim bij Frankfort-Main In 1965 werd via deze leiding ruim 10 miljoen ton olie verpompt. De eco nomisch maximale hoeveelheid te ver pompen olie bedraagt 20 miljoen ton per jaar. Uit Europoort is een aan voerlijn gelegd, die via de raffinade rijen aansluit op de hoofdleiding Rot terdam (Perm's). Het transport via pijpleidingen zal. naar verwacht wordt, belangrijk toe nemen. Zo zal de in Amsterdam in aanbouw zijnde raffinaderij van Mo bil Oil via een pijpleiding uit Euro poort van ruwe olie worden voorzien. Voorts zuilen de Staatsmijnen in Lim burg en de fabrieken ,van de Dow te Terneuzen door middel van pijpleidin gen met het Rotterdamse havenge bied zijn verbonden. Het Botlekgebied voorzag al eerdei in het doel een havengebied te schep pen voor zware zeehavenindustrieën, dat toegankelijk zou zijn voor schepen met grote diepgang, met goede ver bindingen, vla rail en weg. Het haven Een groot aantal maatschappijen hebben zich thans reeds in de Botlek gevestigd: behalve bovengenoemde de Nederlandse Dow Maatschappij, de Benzine en Petroleum Handelmaat schappij, Borax Ltd Befaro, N.V. Ned. Benzol Mij, Antwerp-Rotterdam Oil Storage Ltd, Van Leer's Vatenfabrie- ken, Continental Carbon n.v., Socita Edison (Azienda Chimica), Zoutche- mie Botlek, Graan Elevator Maat schappij in samenwerking met Graan Silo Maatschappij, de Staatsmijnen, n.v. Frans Swarttouw, Müller-Hatma's overslag- en opslagbedrijf n.v. „De Botlek", Ketjen Katalysator n.v., de Aluminium en Chemie Rotterdam, Fa. Brinkers, n.v. Titaan-dioxydefabriek, Ned. Zwaveloverslagbedrijf n.v., Ket- jen-Carbon n.v., Milchem Nederland n.v. Om schepen van 225.000 ton dwt en groter veilige toegang tot Europoort te verlenen is begonnen met het bagge ren bi zee, waardoor tankers met een diepgang van circa 62 voet de nieuwe Waterweg zonden kannen opvaren. Op de noordelijke oever van de Nieuwe Waterweg, tussen Hoek van Holland en Maassluis, is een havengebied van circa 500 ba ontworpen ten behoeve van ferry en containerverkeer.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 5