Botsing tussen trein en vrachtauto Apollo-raket van Kaap Kennedy gelanceerd HAIPHONG (EEN TWEEDE BERLIJN) IS VOOR TWEEDERDE VERWOEST vijf gewonden Spoorwegongeluk bij Salerno eist veertien mensenlevens In Roosendaal twee doden als gevolg van de mist Volgend jaar „repetitie" voor maanreis HET WEER Drie doden en VRIJDAG 10 NOVEMBER 1967 23e Jaargang No. 7064 Nieuw Zuidvietnamees kabinet Geen minister voor technologie Spoorwegongeluk in Essen Hitteschild Anderhalfjaar achter APOLLO-4 OP ZEE GELAND. Nederlands schip in de Gironde gezonken Britse moslimleider veroordeeld Weerbericht Hoogwater Zon- en Maanstanden Ravage JVank. bij abonnement: TERNEUZEN Directeur-Hoofdredacteur: I. van de Sande Telefoon: 01150 2073 Gironummer: 38150 Redactie- en Administratie-adres: Smiaswaï Abonnementsprijs ƒ8,per kwartaal; per maand 2,70; per week 62 ct. Losse nrs 13 ct. Advertentieprijs per mm 18 ct; minimum pex advertentie ƒ2,40. Rubriek „Kleine Advertenties" géè.i handels* advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel méér 22 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres Bureau van dit Blad" 20 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. 2 ..nr. Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer tot 1(1 uur voormiddag. Uitgeefster N.V. v/h Firma P. I. van de Sande te Temeuzen Jean-Pierre Vigier, een Franse geleerde die onlangs uit Noord- Vietnam in Parijs is terugge keerd, heeft Haiphong verge leken met het Berlijn van na de tweede wereldoorlog. De stad is voor tweederde verwoest, zei hij. Vigier is hoofd van de afdeling onderzoek bij het Franse natio nale centrum voor wetenschap pelijk onderzoek en lid van de onderzoekscommissie van de in ternationale rechtbank voor oor logsmisdaden van Bertrand Rus sell. Een ander lid van de onder zoekscommissie, de Franse rheu- maspecialist dr. Francis Kahn, deelde mee van plan te zijn te bewijzen, dat de ontbossing met chemische middelen in Zuid- Vietnam ook in ontgonnen gebie den wordt toegepast. Premier Ngoeyen Van Loc van Zuid-Vietnam heeft donderdag een nieuw kabinet aan president Ngoeyen Van Thieu voorgedra gen. Van de zeventien ministers, twee staatssecretarissen en zeven onderministers zijn er slechts drie gerecruteerd uit de militaire top. Zij bezetten de posten van defensie, binnenlandse zaken en pacificatie. Achttien van de ka binetsleden bekleedden al pos ten in de junta van Thieu en generaal Ky, voordat deze in september tot president en vice- president werden gekozen. Minister De Block (economi sche zaken) heeft zich gisteren in de openbare vergadering van de vaste commissie voor econo mische zaken uit de tweede kamer afwijzend opgesteld tegen over de herhaald geuite sugges tie van het kamerlid De Goede (D '66) om over te gaan tot de instelling van een ministerie voor de technologie. „Ik geloof niet, dat dat de op lossing is", aldus de minister. Hij zei voor de coördinatie en voor het vaststellen van prioriteiten zijn hoop te hebben gevestigd op de raad voor liet Wetenschaps beleid. Kort na het ongeluk arriveer de een zestig ton zware kraan van de Nederlandse spoorwegen uit Eindhoven. In de loop van de middag arriveerde eenzelfde kraan uit Utrecht. De rijtuigen die bij het ongeluk waren be trokken. wegen ieedr vijftig tot vijfenvijftig ton. Door het geweld van de bot sing en de ontsporing werden twee portaldn van de bovenlei ding totaal vernield. De boven leiding zelf is over grote afstand beschadigd en ook de rails wer den voor een deel vernield. De spoorwegen verwachtten, dat de stremming op het baan vak RoermondEindhoven de hele dag zou duren. Ze hoopten vanmorgen weer over één spoor te kunnen rijden. De chauffeur van de vracht wagencombinatie, de 33-jarige W. J. de Groot uit Wyehen, was in dienst van een transporton derneming uit Wyehen. De truck vervoerde een last van twintig ton steenkool. De laadbak van de auto heeft de bestuurderscabine van de trein verpletterd. De machinist en de conducteur ntoeten op slag dood zijn geweest. Een deel van de combinatie werd over een afstand van bijna tweehonderd meter meegesleurd. Bij het ongeluk hadden meer slachtoffers kunnen vallen, wan neer de trein beter bezet zou zijn geweest. Het was een geluk kige omstandigheid, dat de trein slechts ongeveer twintig passa giers vervoerde. Van de reizigers werden er vijf gewond, onder wie enkele vrij ernstig. Ze zijn in het zie kenhuis te Roermond opgeno men. De gewonde passagiers zaten allen in de eerste twee rijtuigen. Het eerste rijtuig heeft zich na de botsing met zijn neus in de grond naast de spoorbaan geboord. Het is daarna door de rest van de trein omhoog ge duwd en op zijn kop neerge- smakt. De rails werden over een af stand van driehonderd meter weggeslagen. Een van sporen bleef vrijwel intact. De spoorbaan en een groot deel van het terrein dat er aan grenst, werden volkomen door ploegd. Bomen en struiken wer den ontworteld door de ont spoorde rijtuigen. Volgens ooggetuigen bedroeg het zicht op het ogenblik van, de botsing niet meer dan tien meter. Bij de opruimingswerkzaam heden werden ongeveer honderd man ingeschakeld. De chauffeur van de vracht wagencombinatie is donderdag middag aan zijn verwondingen overleden. De man, de 33-jarige W. J. de Groot uit Wyehen, was bij het ongeluk zeer ernstig ge wond geraakt. Bij een dubbel spoorwegonge luk bij Salerno in Zuid-Italië zijn donderdagochtend veertien men sen om het leven gekomen en zestig gewond. De exprestrein van Palermo naar Milaan werd om vijf uur in de ochtend op het station San Nicola tot staan gebracht om de machinist te waarschuwen, dat er enige kilometers verder een kudde van ongeveer vijftig koeien de spoorbaan zou over steken. De trein reed met be trekkelijk geringe snelheid ver der. Toch werd de machinist verrast, toen hij plotseling twee runderen in het licht van zijn schijnwerpers zag opdoemen. Hij remde kennelijk te hard, waar door de locomotief uit de rails liep en de wagons gedeeltelijk kantelden. Kort nadien naderde van de andere kant met een snelheid van meer dan 100 km de sneltrgin MilaanPalermo, Déze trein reed in op de kudde koeien die zich inmiddels op de rails bevond. Door krachtig rem men ontspoorde ook deze loco motief, waarna de rijtuigen zich boorden in de omgeslagen wa gons van de andere trein. Er ontstond een geweldige chaos, waaruit het jammeren van de gewonden en het loeien van de getroffen runderen opklonk. Onder de passagiers van de twee treinen brak een paniek uit. Velen poogden de ruiten van de wagons in te slaan en naar buiten te klimmen. Door dat het ongeluk zich in een dun bevolkte streek voordeed, duur de het enige tijd voordat er. vol doende hulp kwam opdagen. Bij een spoorwegongeluk in Essen hebben donderdag veertien mensen lichte verwondingen opge lopen. Bij het station Essen-Bor- beck liep in de ochtend een loco motief uit de rails. Even later pas seerde op de daarnaast gelegen baan een passagierstrein, waarvan vijf wagons door de scheefstaande ontspoorde locomotief werden opengescheurd. Het ongeluk deed zich voor tijdens dichte mist. „NAVO-DRUKTE" Hildesheim: Een soldaat van de Bundeswehr regelt het drukke militaire verkeer in het Noord- duitse stadje, waar zich in de om geving meer dan 36.000 Ameri kaanse, Britse, Duitse, Franse en Nederlandse militairen met 11.000 voertuigen ophouden in verhand met de NAVO-oejening. Voorbijgangers vonden donder dagmorgen te half acht even bui ten het kerkdorp Nispen (gemeen te Roosendaal) in de Heijbeekse- straat het stoffelijk overschot van de bejaarde mevouw Van Gastel van Oers. De vrouw die te voet op weg was naar het dorp, was vermoedelijk door een onbekend gebleven passerende auto geraakt. Zij lag met een zware hoofdwond half in een sloot langs de weg. De aanrijding moet rond zeven uur hebben plaats gehad. Het was toen niet alleen nog vrij donker, maar er hing ook een dichte mist. Een tweede ongeval tijdens de mist deed zich omstreeks acht uur voor op de rondweg te Roosendaal. De 21-jarige chauffeur B. Wieg- gers uit Gendringen, die zijn truc met oplegger naast de weg had gezet, werd toen hij iri of uit de cabine stapte, door een aanhang wagen van een passerende combi natie geraakt en van de treeplank geslagen. Hij kwam vlak voor een busje terecht. De bestuurder hier van had het ongeluk zien gebeuren maar kon de man niet ontwijken, omdat juist een tegenligger pas seerde. De chauffeur raakte be kneld onder de cardan van het busje. Toen dit was opgetakeld, bleek hij te zijn overleden. Het zicht was ter plaatse nauwelijks 25 meter. De bestuurder van de com binatie had niets gemerkt en reed verder. Bekend is alleen dat de be trokken aanhangwagen onbeladen was en voorzien van rode houten schotten. De grote „Saturnüs 5-raket", die een onbemande Apollo-4 in een baan om de aarde moest brengen, is donderdag om 13 uur Nederland se tijd van Kaap Kennedy gelan ceerd. De motoren kwanten precies op het vastgestelde tijdstip tot ont branding. De Saturnus-5, driedui zend ton zwaar en 109 meter hoog, verhief zich van toren 39 op de ruimtevaartbasis. De weersom standigheden waren goed. Ook in de Stille Zuidzee ten noordwesten van de Hawaii-eilanden, waar de Apollo-4 moest landen na een tocht van 8 uur en 41 minuten, was het goed weer. Volgens plan maakte de tweede trap van de Saturnus-5 zich los en ontbrandde, waama de enorme eerste trap omlaagviel. Alles verliep vlekkeloos, zei een woordvoerder van de N.A.S.A. Doel van de proefvlucht was het uitproberen van het voortstuwings systeem en het nieuwe hitteschild, dat ruimtevaarders moet bescher men bij de landing op aarde na terugkeer van de maan. Toen we eenmaal van de grond los waren, hadden we 50 procent van de hindernissen overwonnen, zei de ontwerper van de raket, dr. Wernher von Braun. Een uitgela ten groep personeel zag de raket in de lucht verdwijnen. Twaalf minuten na de start was d* Apollo- 4 in zijn baan gebracht. Van deze proefvlucht hangt het af ,of Amerika tegen 1970 al of niet een bemande ruimtevlucht naar de maan zal kunnen maken. Voor de eerste maal wordt het complete systeem, de Satumus-5, het ruimtevaartuig en andere in strumenten in de ruimte beproefd. De geleerden waren benieuwd of het hitteschild de 2500 graden Cel sius bij de snelheid van 18.350 km per uur zou neutraliseren voor het ruimteschip. Na twee omwentelingen rond de aarde werd de derde trap opnieuw ontstoken, waardoor het samenstel een hoogte van 17.280 km bereikte. Om 16.28 uur Ned. tijd werd de derde trap op bevel afgeworpen, waarna de „dienstafdeling" van de Apollo het restant opstuwde tot 18.240 km. Vijf uur en 49 minuten na de lancering, bij de terugkeer naar de aarde, werd de aandrijving van de dienstafdeling opnieuw ont stoken, waardoor een snelheid van bijna 40.000 km per uur werd be reikt. Twee minuten vóór terug keer in de atmosfeer liet de dienst afdeling los. Deze verdampte zodra zij in contact met de atmosfeer kwam. De N.A.S.A verklaarde dat de nuttige last van 126 ton verreweg de grootste is die ooit in een baan is gebracht. Op het ruimtevaart- centrum van Kaap Kennedy is men buitengewoon tevreden. De stuwkracht van de Saturnus- 5 is tweemaal zo groot als de voor zover bekend grootste Russische raket, de 1800 ton me tende Proton. Hoe -de verhouding is tot de raketten die de Sowjet- Unie in de loop van dit jaar heeft gebruikt, is niet bekend, Moskou heeft niets over deze raketten ont huld. Het Apollo-programma was door de brand op 27 januari vertraagd, Op het schema is men nu anderhalf jaar achter. De mammoet-raket is een jaar later gelanceerd dan het plan was. De Apollo-mensen hopen vol gend jaar opnieuw een raket te lanceren en eind 1968 een Apollo die drie man aan boord heeft, een „repetitie" voor de maanreis. Er wordt hard gewerkt om een ruim tereis vóór eind 1970 mogelijk te maken. De ruimtecabine Apollo-4 is donderdagavond op het verwach te tijdstip, namelijk om 21.37 uur (Ned. tijd), op aarde terugge keerd. Zij landde op ongeveer 10 km van het vliegdekschip „Ben nington" ter hoogte van Hawaii. De landing wordt als volko men geslaagd beschouwd. Functionarissen aan boord van de Amerikaanse „Bennington", die zich 1000 km ten noordwesten van Hawaii bevond, hebben ge zegd, dat de landing veeleer een kwestie is van meters dan van kilometers. De Apollo-4 is acht uur en 33 minüten na de lance ring op zee geland. Het Nederlandse bevoorra dingsschip „Lady Carolina" is woensdagnacht na een aanvaring met de Panamese tanker „Bar ranca Bernaja" in de Gironde gezonken. Van het gezonken schip, dat was uitgevaren ter bevoorrading van het platform „Neptune-Gas- cogne" voor opsporing van olie op zee, werden negen van de tien opvarenden onmiddellijk ge red. Het Panamese schip kon na de aanvaring zijn reis voortzet ten. De „Lady Carolina" (499 ton) is eigendom van de Offshore Ma rine Service Ltd met als thuis haven Rotterdam. Negen van de tien opvaren den van het Nederlandse schip konden zwemmend de kust be reiken. Drie van hen hebben bij de schipbreuk verwondingen op gelopen. Zij werden naar een ziekenhuis in Bordeaux ge bracht. Hun toestand is niet ern stig. Later werd bericht dat het Por tugese bemanningslid, dat na de aanvaring werd vermist, blijkt te zijn verdronken. Zijn lijk is aange spoeld. De Britse neger-moslimleider Michael X. is donderdag tot 12 maanden gevangenisstraf ver oordeeld. Een rechtbank in Rea ding achtte hem schuldig aan het aanwakeren van rassenhaat De 34-jarige Westindiër beet de rechter toe: „Van nu af weten mijn mensen hoe ze u moeten behandelen". Hij had in de afge lopen zomer een anti-blanke toe spraak gehouden. ENKELE BUIEN Een bij een depressie nabij IJs land behorend koufront trok donderdagavond met regen van west naar oost over ons land. Het verdreef de mist, die zich in de nacht van woensdag op donderdag in grote delen van Nederland had gevormd en die zich in het midden en het uiterste noord» oosten de gehele dag had weten te handhaven. Vandaag stroomt aan de ach terzijde van het koufront onsta biele lucht naar onze omgeving- Naast opklaringen komen hierin enkele buien voor, die in de loop van de dag door een vanuit het- westen naderende rug van hoge luchtdruk zullen worden onder drukt. Later op de dag zal de be wolking weer toenemen op de na dering van een volgend oceaan front. Dit laatste zal echter vóór de avond waarschijnlijk nog geen regen brengen. De wind zal ma tig tot vrij krachtig zijn tussen west en noordwest en later naar zuidwest krimpen. De tempera turen zullen oplopen tot waarden tussen 8 en 10 graden. medegedeeld door het K. N. M. I., geldig tot hedenavond. Onbestendig Opklaringen, afgewisseld door enkele lokale buien, maar later op de dag toenemende bewolking. Overwegend matige wind tus sen zuidwest en noordwest. Maximum temperaturen van 8 tot 11 graden. VRIJDAG 10 NOVEMBER v.m. n.m. Breskens 8.17 9.11 Terneuzen 8.53 9.47 Hansweert 9.27 10.21 Walsoorden 9.26 10.20 ZATERDAG 11 NOVEMBER v.m. n.m. Breskens 9.33 10.20 Terneuzen 10.09 10.56 Hansweert 10.43 11.30 Walsoorden 10.42 11.29 ZON MAAN Nov. op onder op onder 10 7.50 4.58 15.11 0.02 11 7.52 4.56 15.22 1.18 12 7.53 4.54 15.32 2.31 Twee doden, zes gewonden en een materiële schade, die in de tonnen loopt, dat is de balans van de botsing tussen trein 1720, donderdagochtend kwart «voor tien vertrokken uit Roermond met bestemming Eindhoven, en een zware vrachtwagencombina tie. Het ongeluk, dat op een met automatische halve bomen be veiligde overweg tussen Mey- thuysen en Baexen gebeurde, is veroorzaakt doordat de chauf feur van de vrachtwagencombi natie te laat heeft gemerkt, dat de bomen van de overweg wer den neergelaten. Op het moment van de botsing hing er in de buurt van de overweg een dichte mist. De chauffeur, de heer W. de Groot, heeft waarschijnlijk te laat de rode waarschuwingslich- ten gezien. Zijn zware combina tie, die met steenkool was ge laden, vernielde een van de overwegbomen. De chauffeur werd bij de botsing ernstig ge wond. Op de overweg zelf werd de vrachtwagencombinatie gegrepen door de trein die op dat mo ment met een snelheid van on geveer 120 kilometer per uur passeerde. De gevolgen van de botsing waren fataal. De trein, die uit een vierwagenstel bestond, ont spoorde met grote kracht. Het voorste rijtuig maakte een com plete salto eer het zich in het zand naast de spoorbaan boorde. Dit rijtuig werd volkomen ver nield. In de bestuurderscabine von den de machinist, de heer J. J. Bruinsma uit Eindhoven, en de conducteur, de heer B. H. M. Niessink uit Maastricht, beiden de dood. Beide slachtoffers wa ren gehuwd en laten ieder drie kinderen achter. Het tweede rijtuig kantelde en werd eveneens ernstig bescha digd. De andere twee bleven weliswaar overeind staan, maar liepen wel uit de rails. STIJL VAN DE TOEKOMST Tokio: De beroemde Japanse ar chitect Kenzo Tange is de ont werper van dit gebouw, dat naar zijn zeggen de stijl van de toe komst is. Het gebouw, dat in de wijk Ginza staat, gaat 12 verdie pingen tellen. De cylinder, waar aan alle verdiepingen opgehan gen worden, bevat de trappen en de liften.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 1