Botsing tussen trein en
vrachtauto
Apollo-raket van
Kaap Kennedy gelanceerd
HAIPHONG (EEN TWEEDE BERLIJN)
IS VOOR TWEEDERDE VERWOEST
vijf gewonden
Spoorwegongeluk bij Salerno
eist veertien mensenlevens
In Roosendaal
twee doden als
gevolg van de mist
Volgend jaar „repetitie" voor
maanreis
HET WEER
Drie doden en
VRIJDAG 10 NOVEMBER 1967
23e Jaargang No. 7064
Nieuw
Zuidvietnamees
kabinet
Geen minister voor
technologie
Spoorwegongeluk
in Essen
Hitteschild
Anderhalfjaar
achter
APOLLO-4
OP ZEE GELAND.
Nederlands schip
in de Gironde
gezonken
Britse
moslimleider
veroordeeld
Weerbericht
Hoogwater
Zon- en
Maanstanden
Ravage
JVank. bij abonnement: TERNEUZEN
Directeur-Hoofdredacteur: I. van de Sande
Telefoon: 01150 2073
Gironummer: 38150
Redactie- en
Administratie-adres: Smiaswaï
Abonnementsprijs ƒ8,per kwartaal; per
maand 2,70; per week 62 ct. Losse nrs 13 ct.
Advertentieprijs per mm 18 ct; minimum pex
advertentie ƒ2,40.
Rubriek „Kleine Advertenties" géè.i handels*
advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel méér
22 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres
Bureau van dit Blad" 20 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. 2 ..nr.
Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer
tot 1(1 uur voormiddag.
Uitgeefster N.V. v/h Firma P. I. van de Sande te Temeuzen
Jean-Pierre Vigier, een Franse
geleerde die onlangs uit Noord-
Vietnam in Parijs is terugge
keerd, heeft Haiphong verge
leken met het Berlijn van na de
tweede wereldoorlog. De stad is
voor tweederde verwoest, zei hij.
Vigier is hoofd van de afdeling
onderzoek bij het Franse natio
nale centrum voor wetenschap
pelijk onderzoek en lid van de
onderzoekscommissie van de in
ternationale rechtbank voor oor
logsmisdaden van Bertrand Rus
sell.
Een ander lid van de onder
zoekscommissie, de Franse rheu-
maspecialist dr. Francis Kahn,
deelde mee van plan te zijn te
bewijzen, dat de ontbossing met
chemische middelen in Zuid-
Vietnam ook in ontgonnen gebie
den wordt toegepast.
Premier Ngoeyen Van Loc van
Zuid-Vietnam heeft donderdag
een nieuw kabinet aan president
Ngoeyen Van Thieu voorgedra
gen.
Van de zeventien ministers,
twee staatssecretarissen en zeven
onderministers zijn er slechts
drie gerecruteerd uit de militaire
top. Zij bezetten de posten van
defensie, binnenlandse zaken en
pacificatie. Achttien van de ka
binetsleden bekleedden al pos
ten in de junta van Thieu en
generaal Ky, voordat deze in
september tot president en vice-
president werden gekozen.
Minister De Block (economi
sche zaken) heeft zich gisteren
in de openbare vergadering van
de vaste commissie voor econo
mische zaken uit de tweede
kamer afwijzend opgesteld tegen
over de herhaald geuite sugges
tie van het kamerlid De Goede
(D '66) om over te gaan tot de
instelling van een ministerie
voor de technologie.
„Ik geloof niet, dat dat de op
lossing is", aldus de minister. Hij
zei voor de coördinatie en voor
het vaststellen van prioriteiten
zijn hoop te hebben gevestigd op
de raad voor liet Wetenschaps
beleid.
Kort na het ongeluk arriveer
de een zestig ton zware kraan
van de Nederlandse spoorwegen
uit Eindhoven. In de loop van
de middag arriveerde eenzelfde
kraan uit Utrecht. De rijtuigen
die bij het ongeluk waren be
trokken. wegen ieedr vijftig tot
vijfenvijftig ton.
Door het geweld van de bot
sing en de ontsporing werden
twee portaldn van de bovenlei
ding totaal vernield. De boven
leiding zelf is over grote afstand
beschadigd en ook de rails wer
den voor een deel vernield.
De spoorwegen verwachtten,
dat de stremming op het baan
vak RoermondEindhoven de
hele dag zou duren. Ze hoopten
vanmorgen weer over één spoor
te kunnen rijden.
De chauffeur van de vracht
wagencombinatie, de 33-jarige
W. J. de Groot uit Wyehen, was
in dienst van een transporton
derneming uit Wyehen. De truck
vervoerde een last van twintig
ton steenkool.
De laadbak van de auto heeft
de bestuurderscabine van de
trein verpletterd. De machinist
en de conducteur ntoeten op slag
dood zijn geweest. Een deel van
de combinatie werd over een
afstand van bijna tweehonderd
meter meegesleurd.
Bij het ongeluk hadden meer
slachtoffers kunnen vallen, wan
neer de trein beter bezet zou
zijn geweest. Het was een geluk
kige omstandigheid, dat de trein
slechts ongeveer twintig passa
giers vervoerde.
Van de reizigers werden er
vijf gewond, onder wie enkele
vrij ernstig. Ze zijn in het zie
kenhuis te Roermond opgeno
men. De gewonde passagiers
zaten allen in de eerste twee
rijtuigen.
Het eerste rijtuig heeft zich
na de botsing met zijn neus in
de grond naast de spoorbaan
geboord. Het is daarna door de
rest van de trein omhoog ge
duwd en op zijn kop neerge-
smakt.
De rails werden over een af
stand van driehonderd meter
weggeslagen. Een van sporen
bleef vrijwel intact.
De spoorbaan en een groot
deel van het terrein dat er aan
grenst, werden volkomen door
ploegd. Bomen en struiken wer
den ontworteld door de ont
spoorde rijtuigen.
Volgens ooggetuigen bedroeg
het zicht op het ogenblik van,
de botsing niet meer dan tien
meter.
Bij de opruimingswerkzaam
heden werden ongeveer honderd
man ingeschakeld.
De chauffeur van de vracht
wagencombinatie is donderdag
middag aan zijn verwondingen
overleden. De man, de 33-jarige
W. J. de Groot uit Wyehen, was
bij het ongeluk zeer ernstig ge
wond geraakt.
Bij een dubbel spoorwegonge
luk bij Salerno in Zuid-Italië zijn
donderdagochtend veertien men
sen om het leven gekomen en
zestig gewond.
De exprestrein van Palermo
naar Milaan werd om vijf uur
in de ochtend op het station San
Nicola tot staan gebracht om de
machinist te waarschuwen, dat
er enige kilometers verder een
kudde van ongeveer vijftig
koeien de spoorbaan zou over
steken. De trein reed met be
trekkelijk geringe snelheid ver
der. Toch werd de machinist
verrast, toen hij plotseling twee
runderen in het licht van zijn
schijnwerpers zag opdoemen. Hij
remde kennelijk te hard, waar
door de locomotief uit de rails
liep en de wagons gedeeltelijk
kantelden. Kort nadien naderde
van de andere kant met een
snelheid van meer dan 100 km
de sneltrgin MilaanPalermo,
Déze trein reed in op de kudde
koeien die zich inmiddels op de
rails bevond. Door krachtig rem
men ontspoorde ook deze loco
motief, waarna de rijtuigen zich
boorden in de omgeslagen wa
gons van de andere trein. Er
ontstond een geweldige chaos,
waaruit het jammeren van de
gewonden en het loeien van de
getroffen runderen opklonk.
Onder de passagiers van de
twee treinen brak een paniek
uit. Velen poogden de ruiten
van de wagons in te slaan en
naar buiten te klimmen. Door
dat het ongeluk zich in een dun
bevolkte streek voordeed, duur
de het enige tijd voordat er. vol
doende hulp kwam opdagen.
Bij een spoorwegongeluk in
Essen hebben donderdag veertien
mensen lichte verwondingen opge
lopen. Bij het station Essen-Bor-
beck liep in de ochtend een loco
motief uit de rails. Even later pas
seerde op de daarnaast gelegen
baan een passagierstrein, waarvan
vijf wagons door de scheefstaande
ontspoorde locomotief werden
opengescheurd. Het ongeluk deed
zich voor tijdens dichte mist.
„NAVO-DRUKTE"
Hildesheim: Een soldaat van de
Bundeswehr regelt het drukke
militaire verkeer in het Noord-
duitse stadje, waar zich in de om
geving meer dan 36.000 Ameri
kaanse, Britse, Duitse, Franse en
Nederlandse militairen met 11.000
voertuigen ophouden in verhand
met de NAVO-oejening.
Voorbijgangers vonden donder
dagmorgen te half acht even bui
ten het kerkdorp Nispen (gemeen
te Roosendaal) in de Heijbeekse-
straat het stoffelijk overschot van
de bejaarde mevouw Van Gastel
van Oers. De vrouw die te voet
op weg was naar het dorp, was
vermoedelijk door een onbekend
gebleven passerende auto geraakt.
Zij lag met een zware hoofdwond
half in een sloot langs de weg. De
aanrijding moet rond zeven uur
hebben plaats gehad. Het was toen
niet alleen nog vrij donker, maar
er hing ook een dichte mist. Een
tweede ongeval tijdens de mist
deed zich omstreeks acht uur voor
op de rondweg te Roosendaal.
De 21-jarige chauffeur B. Wieg-
gers uit Gendringen, die zijn truc
met oplegger naast de weg had
gezet, werd toen hij iri of uit de
cabine stapte, door een aanhang
wagen van een passerende combi
natie geraakt en van de treeplank
geslagen. Hij kwam vlak voor een
busje terecht. De bestuurder hier
van had het ongeluk zien gebeuren
maar kon de man niet ontwijken,
omdat juist een tegenligger pas
seerde. De chauffeur raakte be
kneld onder de cardan van het
busje. Toen dit was opgetakeld,
bleek hij te zijn overleden. Het
zicht was ter plaatse nauwelijks 25
meter. De bestuurder van de com
binatie had niets gemerkt en reed
verder. Bekend is alleen dat de be
trokken aanhangwagen onbeladen
was en voorzien van rode houten
schotten.
De grote „Saturnüs 5-raket", die
een onbemande Apollo-4 in een
baan om de aarde moest brengen,
is donderdag om 13 uur Nederland
se tijd van Kaap Kennedy gelan
ceerd.
De motoren kwanten precies op
het vastgestelde tijdstip tot ont
branding. De Saturnus-5, driedui
zend ton zwaar en 109 meter hoog,
verhief zich van toren 39 op de
ruimtevaartbasis. De weersom
standigheden waren goed. Ook in
de Stille Zuidzee ten noordwesten
van de Hawaii-eilanden, waar de
Apollo-4 moest landen na een tocht
van 8 uur en 41 minuten, was het
goed weer.
Volgens plan maakte de tweede
trap van de Saturnus-5 zich los en
ontbrandde, waama de enorme
eerste trap omlaagviel.
Alles verliep vlekkeloos, zei een
woordvoerder van de N.A.S.A.
Doel van de proefvlucht was het
uitproberen van het voortstuwings
systeem en het nieuwe hitteschild,
dat ruimtevaarders moet bescher
men bij de landing op aarde na
terugkeer van de maan.
Toen we eenmaal van de grond
los waren, hadden we 50 procent
van de hindernissen overwonnen,
zei de ontwerper van de raket, dr.
Wernher von Braun. Een uitgela
ten groep personeel zag de raket
in de lucht verdwijnen. Twaalf
minuten na de start was d* Apollo-
4 in zijn baan gebracht.
Van deze proefvlucht hangt het
af ,of Amerika tegen 1970 al of
niet een bemande ruimtevlucht
naar de maan zal kunnen maken.
Voor de eerste maal wordt het
complete systeem, de Satumus-5,
het ruimtevaartuig en andere in
strumenten in de ruimte beproefd.
De geleerden waren benieuwd of
het hitteschild de 2500 graden Cel
sius bij de snelheid van 18.350 km
per uur zou neutraliseren voor het
ruimteschip.
Na twee omwentelingen rond de
aarde werd de derde trap opnieuw
ontstoken, waardoor het samenstel
een hoogte van 17.280 km bereikte.
Om 16.28 uur Ned. tijd werd de
derde trap op bevel afgeworpen,
waarna de „dienstafdeling" van de
Apollo het restant opstuwde tot
18.240 km. Vijf uur en 49 minuten
na de lancering, bij de terugkeer
naar de aarde, werd de aandrijving
van de dienstafdeling opnieuw ont
stoken, waardoor een snelheid van
bijna 40.000 km per uur werd be
reikt. Twee minuten vóór terug
keer in de atmosfeer liet de dienst
afdeling los. Deze verdampte zodra
zij in contact met de atmosfeer
kwam.
De N.A.S.A verklaarde dat de
nuttige last van 126 ton verreweg
de grootste is die ooit in een baan
is gebracht. Op het ruimtevaart-
centrum van Kaap Kennedy is men
buitengewoon tevreden.
De stuwkracht van de Saturnus-
5 is tweemaal zo groot als de
voor zover bekend grootste
Russische raket, de 1800 ton me
tende Proton. Hoe -de verhouding
is tot de raketten die de Sowjet-
Unie in de loop van dit jaar heeft
gebruikt, is niet bekend, Moskou
heeft niets over deze raketten ont
huld.
Het Apollo-programma was door
de brand op 27 januari vertraagd,
Op het schema is men nu anderhalf
jaar achter. De mammoet-raket is
een jaar later gelanceerd dan het
plan was.
De Apollo-mensen hopen vol
gend jaar opnieuw een raket te
lanceren en eind 1968 een Apollo
die drie man aan boord heeft, een
„repetitie" voor de maanreis. Er
wordt hard gewerkt om een ruim
tereis vóór eind 1970 mogelijk te
maken.
De ruimtecabine Apollo-4 is
donderdagavond op het verwach
te tijdstip, namelijk om 21.37 uur
(Ned. tijd), op aarde terugge
keerd. Zij landde op ongeveer 10
km van het vliegdekschip „Ben
nington" ter hoogte van Hawaii.
De landing wordt als volko
men geslaagd beschouwd.
Functionarissen aan boord van
de Amerikaanse „Bennington",
die zich 1000 km ten noordwesten
van Hawaii bevond, hebben ge
zegd, dat de landing veeleer een
kwestie is van meters dan van
kilometers. De Apollo-4 is acht
uur en 33 minüten na de lance
ring op zee geland.
Het Nederlandse bevoorra
dingsschip „Lady Carolina" is
woensdagnacht na een aanvaring
met de Panamese tanker „Bar
ranca Bernaja" in de Gironde
gezonken.
Van het gezonken schip, dat
was uitgevaren ter bevoorrading
van het platform „Neptune-Gas-
cogne" voor opsporing van olie
op zee, werden negen van de
tien opvarenden onmiddellijk ge
red.
Het Panamese schip kon na
de aanvaring zijn reis voortzet
ten.
De „Lady Carolina" (499 ton)
is eigendom van de Offshore Ma
rine Service Ltd met als thuis
haven Rotterdam.
Negen van de tien opvaren
den van het Nederlandse schip
konden zwemmend de kust be
reiken. Drie van hen hebben bij
de schipbreuk verwondingen op
gelopen. Zij werden naar een
ziekenhuis in Bordeaux ge
bracht. Hun toestand is niet ern
stig.
Later werd bericht dat het Por
tugese bemanningslid, dat na de
aanvaring werd vermist, blijkt te
zijn verdronken. Zijn lijk is aange
spoeld.
De Britse neger-moslimleider
Michael X. is donderdag tot 12
maanden gevangenisstraf ver
oordeeld. Een rechtbank in Rea
ding achtte hem schuldig aan het
aanwakeren van rassenhaat De
34-jarige Westindiër beet de
rechter toe: „Van nu af weten
mijn mensen hoe ze u moeten
behandelen". Hij had in de afge
lopen zomer een anti-blanke toe
spraak gehouden.
ENKELE BUIEN
Een bij een depressie nabij IJs
land behorend koufront trok
donderdagavond met regen van
west naar oost over ons land. Het
verdreef de mist, die zich in de
nacht van woensdag op donderdag
in grote delen van Nederland
had gevormd en die zich in het
midden en het uiterste noord»
oosten de gehele dag had weten
te handhaven.
Vandaag stroomt aan de ach
terzijde van het koufront onsta
biele lucht naar onze omgeving-
Naast opklaringen komen hierin
enkele buien voor, die in de loop
van de dag door een vanuit het-
westen naderende rug van hoge
luchtdruk zullen worden onder
drukt. Later op de dag zal de be
wolking weer toenemen op de na
dering van een volgend oceaan
front. Dit laatste zal echter vóór
de avond waarschijnlijk nog geen
regen brengen. De wind zal ma
tig tot vrij krachtig zijn tussen
west en noordwest en later naar
zuidwest krimpen. De tempera
turen zullen oplopen tot waarden
tussen 8 en 10 graden.
medegedeeld door het K. N. M. I.,
geldig tot hedenavond.
Onbestendig
Opklaringen, afgewisseld door
enkele lokale buien, maar later
op de dag toenemende bewolking.
Overwegend matige wind tus
sen zuidwest en noordwest.
Maximum temperaturen van 8
tot 11 graden.
VRIJDAG 10 NOVEMBER
v.m. n.m.
Breskens 8.17 9.11
Terneuzen 8.53 9.47
Hansweert 9.27 10.21
Walsoorden 9.26 10.20
ZATERDAG 11 NOVEMBER
v.m. n.m.
Breskens 9.33 10.20
Terneuzen 10.09 10.56
Hansweert 10.43 11.30
Walsoorden 10.42 11.29
ZON MAAN
Nov. op onder op onder
10 7.50 4.58 15.11 0.02
11 7.52 4.56 15.22 1.18
12 7.53 4.54 15.32 2.31
Twee doden, zes gewonden en
een materiële schade, die in de
tonnen loopt, dat is de balans
van de botsing tussen trein 1720,
donderdagochtend kwart «voor
tien vertrokken uit Roermond
met bestemming Eindhoven, en
een zware vrachtwagencombina
tie.
Het ongeluk, dat op een met
automatische halve bomen be
veiligde overweg tussen Mey-
thuysen en Baexen gebeurde, is
veroorzaakt doordat de chauf
feur van de vrachtwagencombi
natie te laat heeft gemerkt, dat
de bomen van de overweg wer
den neergelaten. Op het moment
van de botsing hing er in de
buurt van de overweg een dichte
mist.
De chauffeur, de heer W. de
Groot, heeft waarschijnlijk te
laat de rode waarschuwingslich-
ten gezien. Zijn zware combina
tie, die met steenkool was ge
laden, vernielde een van de
overwegbomen. De chauffeur
werd bij de botsing ernstig ge
wond.
Op de overweg zelf werd de
vrachtwagencombinatie gegrepen
door de trein die op dat mo
ment met een snelheid van on
geveer 120 kilometer per uur
passeerde.
De gevolgen van de botsing
waren fataal. De trein, die uit
een vierwagenstel bestond, ont
spoorde met grote kracht. Het
voorste rijtuig maakte een com
plete salto eer het zich in het
zand naast de spoorbaan boorde.
Dit rijtuig werd volkomen ver
nield.
In de bestuurderscabine von
den de machinist, de heer J. J.
Bruinsma uit Eindhoven, en de
conducteur, de heer B. H. M.
Niessink uit Maastricht, beiden
de dood. Beide slachtoffers wa
ren gehuwd en laten ieder drie
kinderen achter.
Het tweede rijtuig kantelde en
werd eveneens ernstig bescha
digd. De andere twee bleven
weliswaar overeind staan, maar
liepen wel uit de rails.
STIJL VAN DE TOEKOMST
Tokio: De beroemde Japanse ar
chitect Kenzo Tange is de ont
werper van dit gebouw, dat naar
zijn zeggen de stijl van de toe
komst is. Het gebouw, dat in de
wijk Ginza staat, gaat 12 verdie
pingen tellen. De cylinder, waar
aan alle verdiepingen opgehan
gen worden, bevat de trappen en
de liften.